رفع عطش با گیاهان دارویی

فهرست مطلب

بدن برای زنده ماندن به آب وابسته است، به عبارتی تمام سلول ها، بافت ها و اندام ها برای عملکرد صحیح به آب نیاز دارند. تشنگی حالتی است که بدن به ما می گوید به آب نیاز دارد، طبیعی است که انسان بعد از خوردن ادویه ها یا قرار گرفتن در معرض هوای گرم یا بعد از ورزش احساس تشنگی کند. گاهیی این تشنگی بسیار شدید است و با آب خوردن ساده برطرف نمی شود. این حالت عطش نامیده می شود. عطش را می توان با استفاده از برخی مواد طبیعی و گیاهی کنترل کرد. در این مطلب شما را با گیاهان دارویی موثر در رفع عطش آشنا خواهیم کرد.

رفع عطش با گیاهان دارویی

عطش چیست؟

عطش حالتی از احساس تشنگی مداوم و نیاز به نوشیدن بیشتر و بیشتر مایعات به خصوص آب، بدون رسیدن به هیدراتاسیون است.
ممکن است برخی فکر کنند که نوشیدن مایعات بیشتر به ویژه آب به بدن آسیب نمی رساند، اما این درست نیست، زیرا افزایش نوشیدن آب منجر به کمبود سدیم در خون می شود که منجر به آسیب به بسیاری از اندام ها و عوارض جدی برای بدن می گردد. عطش گاهی در اثر گرما و در روز های طولانی ماه رمضان نیز ممکن است احساس شود. استفاده از برخی گیاهان با خواص دارویی تاثیر زیادی در عدم ایجاد احساس عطش در فرد روزه دار دارند.

علائم عطش

علامت اصلی که در مورد تشنگی ظاهر می شود احساس تشنگی شدید در طول روز و سیر نشدن با وجود نوشیدن آب است. گاهی اوقات در اثر بیماری هایی که منجر به عطش می شود، علاوه بر علامت اصلی، علائم بیشتری ظاهر می شود که بارزترین آنها به شرح زیر است:
-حالت تهوع.
-تشنج.
-سردرد .
-مشکل در صحبت کردن.
سرگیجه.
-تشنج های غیر قابل توضیح.

علل ایجاد عطش

عطش علاوه بر هوای گرم یا ورزش کردن می تواند در اثر عوامل دیگری نیز به وجود بیاید، در ادامه به برخی از علل ایجاد عطش اشاره می کنیم :
-استفاده از غذاهای غنی از ویتامین D یا مکمل های حاوی این ویتامین.
-ورزش برای ساعات طولانی که منجر به افزایش تعریق و در نتیجه از دست دادن مایعات از بدن می شود.
– مصرف برخی داروها از جمله دیورتیک ها.
-ننوشیدن آب کافی که منجر به کم آبی بدن و معمولاً تشنگی می شود.
– مصرف غذاهای شور ، زیرا بدن را تحریک می کند تا احساس تشنگی کند.
-ابتلا به ایدز.
-خشکی دهان که یکی از علل شایع تشنگی است، زیرا کمبود بزاق در دهان باعث می شود فرد دائماً به نوشیدن مقادیر زیادی مایعات نیاز داشته باشد.
-دیابت که منجر به افزایش سطح گلوکز در خون می شود که منجر به تشنگی مداوم می شود.
-کم خونی و کمبود گلبول های قرمز.
-فیبروز کیستیک که بر دستگاه گوارش و تنفس تاثیر می گذارد.
-بارداری.
-نارسایی کلیه.
سیگار کشیدن و نوشیدن الکل منجر به خشکی دهان، کمبود بزاق و تشنگی مزمن می شود.
-اختلالات روانی.

علل ایجاد عطش

عوارض ناشی از عطش

عطش اگر در طولانی مدت ادامه داشته باشد و درمان نشود می تواند باعث ایجاد مشکلات جدی در بدن شود. از جمله عوارض ناشی از عطش می توان به موارد زیر اشاره کرد:
. تجمع مایع در اطراف مغز، هنگامی که سطح سدیم خون کاهش می یابد، آب از خارج سلول ها به داخل آنها می رود که منجر به تجمع آب در داخل آنها و در نتیجه نفخ آنها می شود.
.مرگ،در صورتی که کاهش سطح سدیم خون بدون درمان افزایش یابد، مرگ اجتناب ناپذیر می شود.

درمان عطش با گیاهان دارویی

برخی از گیاهان وجود دارند که به دلیل دارا بودن خواص درمانی می توانند از بروز احساس عطش در فرد جلوگیری کنند یا اگر فرد دچار عطش شد در درمان آن موثر باشند. به عبارتی می توان عطش را با استفاده از گیاهان دارویی و روش های خانگی درمان کرد. در ادامه به معرفی چند مورد از گیاهان دارویی موثر در درمان عطش می پردازیم :

نعناع

برگ های تازه نعناع را می توان به صورت تازه در سالاد یا در کنار غذا میل کرد و یا به صورت چای جوشانده و بنوشید. نعناع حاوی موادی است که به بدن کمک می کند میزان مایعات دریافتی بدن را حفظ کند، نعناع به حفظ گلبول های قرمز خون و در نتیجه هموگلوبین کمک می کند، زیرا کمبود این ماده باعث افزایش احساس تشنگی در طول روز می شود. از طرفی نعناع که سرشار از روغن های فرار است به آرامش اعصاب و کاهش تنش کمک می کند. علاوه بر این اگر در روز های ماه رمضان از نعناع استفاده کنید، در ساعات روزه داری عطر مطبوعی به دهان می بخشد و میزان تشنگی را کاهش می دهد.

خاکشیر

قطعا همه ما شربت خاکشیر را در روزهای گرم تابستان نوشیده ایم. علت استفاده از شربت خاکشیر در واقع به خاطر خاصیت رفع عطش آن می باشد. خاکشیر دو نوع است نوع اول دانه های ریز، مزه تلخ و رنگ قرمز دارد، نوع دیگر کمی درشت تر است و رنگ آن قرمز تیره و مزه کمی شیرین دارد. دانه های خاکشیر خاصیت ضد التهابی دارند و می توانند برای کلیه مفید باشند. خاکشیر ضد عفونی کننده است و برای درمان تب مفید است، همچنین می توان از آن برای درمان انگل نیز استفاده کرد. شربت خاکشیر را می توان با خیساندن دانه های خاکشیر در آب سرد و مخلوط آن با آب، گلاب، شکر یا عسل تهیه کرد.

خاکشیر

آویشن

آویشن به کاهش دمای بدن کمک می کند و به آن رطوبت داخلی می دهد که به کاهش نیاز به نوشیدن آب در هنگام عطش کمک می کند. خوردن برگ آویشن وحشی یا نوشیدن جوشانده این گیاه به حفظ مایعات در بدن کمک می کند و بدن را از احساس تشنگی شدید محافظت می کند.

زنجبیل

زنجبیل را می توان ماده ای مناسب برای تمام فصول توصیف کرد. در زمستان سیستم ایمنی بدن را تقویت می کند و در تابستان به تثبیت گردش خون کمک می کند. زنجبیل اثری مشابه آب لیمو دارد. برخی بر این باورند که مصرف دمنوش زنجبیل می تواند نقش موثری در رفع عطش داشته باشد.

گل گاو زبان

همه گل گاو زبان را به خاصیت آرامش بخشی آن می شناسیم، دمنوش گل گاو زبان به نوعی تقویت کننده اعصاب و بهبود دهنده روحیه است. این دمنوش با بهبود خلق و خو از بروز عطش ناشی از اختلالات روانی جلوگیری می کند. همچنین به طور کلی می تواند از تشنگی فرد کم کند و مانع از ایجاد حالت عطش شود. عرق گل گاوزبان نیز خاصیت مشابه دمنوش آن دارد و برای رفع تشنگی در روزهای گرم تابستان مناسب است.

زیره

زیره یکی از گیاهانی است که می تواند در برابر تشنگی مقاومت ایجاد کند، همچنین حاوی موادی است که به حفظ رطوبت داخل بدن و کاهش احساس تشنگی کمک می کند. زیره را می‌توان به غذاها اضافه کرد و یا آن را مانند چای جوشاند و نوشید تا از فواید بسیار آن به‌ ویژه محافظت از از احساس تشنگی زیاد بهره برد.

بابونه

دمنوش بابونه بدن را مرطوب می کند، زیرا مایعات بدن را حفظ می کند و مانع از دست دادن مایعات از طریق منافذ پوست می شود. بابونه همچنین حاوی ترکیباتی است که مقدار مایعات از دست رفته بدن را جبران می کند. بابونه استرسی که فرد در طول روز تجربه می کند را از بین می برد و به او کمک می کند ساعت ها خواب سالم و بدون وقفه داشته باشد. همانطور که اشاره کردیم استرس و مشکلات روانی نیز می تواند از جمله عوامل موثر در ایجاد عطش باشد.

بابونه

شاتره

شاتره نیز از جمله گیاهان دارویی بسیار موثر در رفع عطش می باشد. استفاده از عرق شاتره برای این منظور بهترین انتخاب است. عرق شاتره خاصیت خنک کنندگی دارد و ترکیبات آن طوری است که حتی افرادی که دستگاه گوارش بسیار حساسی دارند نیز می توانند از آن استفاده کنند. عرق شاتره را می توان در روز های ماه رمضان و در فاصله بین افطار تا سحر نوشید، این کار به رفع تشنگی در طول روز کمک زیادی می کند.

چای سبز

چای سبز آنتی اکسیدان قوی است که اغلب در طب سنتی مورد توجه ویژه قرار می گیرد. چای سبز عطش را برطرف می کند و باعث خنک شدن بدن می گردد. مصرف چای سبز به همراه عسل در روز های گرم باعث کاهش تشنگی و رفع حالت عطش در فرد می شود.

تخم شربتی

دانه های سیاه رنگ و کوچک موجود در شربت خاکشیر همان تخم شربتی است. این دانه ها خاصیت خنک کنندگی دارند و استفاده از آنها موجب رفع عطش در طول روزهای داغ تابستان می شود. تخم شربتی را می توان به همراه خاکشیر یا به تنهایی به صورت شربت تهیه کرده و نوشید.

پیشگیری از عطش

با رعایت نکات زیر می توان تا حدود زیادی از بروز عطش پیشگیری کرد:
-داروهای دیابت را به موقع مصرف کنید.
-انجام ورزش های مناسب.
-غذاهای متعادل و سالم بخورید.
-از قرار گرفتن در معرض آفتاب برای مدت طولانی خودداری کنید .
-تا حد امکان از استرس دوری کنید.
-شربت سکنجبین و ترنجبین نیز از جمله موادی هستند که می توانند در رفع عطش بسیار موثر باشند، اما چون شیرین هستند توصیه می شود با احتیاط مصرف شوند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *