درمان گیاهی پانیک

فهرست مطلب

پانیک نام نوعی حمله عصبی است که به آن اختلال هراس یا حمله ترس نیز گفته می شود و می تواند فرد تا به حد مرگ برساند، این مشکل که با نام انگلیسی Panic attack شناخته می شود معمولا در افرادی اتفاق می افتد که دچار استرس شدید و افزایش ضربان قلب هستند و می تواند حال جسمی آن ها را نیز تحت تاثیر شدید قرار دهد.

درمان گیاهی پانیک

چرا حمله پانیک اتفاق می افتد؟

پانیک یا اختلال هراس مشکلی است که به نوعی اختلال روانی اطلاق می شود و در آن فرد بیمار در اثر استرس و اضطراب بیش از حد دچار حمله عصبی می شود، اختلال هراس چه خفیف باشد و چه وحشت زیادی داشته باشد در هر صورت غیر قابل کنترل است و همراه با علائم جسمی بروز پیدا می کند، علت فیزیولوژیکی این بیماری هنوز به طور کامل روشن نیست اما برخی دلایل هستند که امکان ابتلا به آن را بیشتر می کنند:

ارث: در بسیاری از افراد این بیماری از طریق انتقال ژن های ارثی به وجود آمده، افرادی که پانیک دارند فرزندانی به دنیا می آورند که شش برابر بیشتر از افراد عادی می توانند مبتلا به پانیک باشند.

تاثیر مواد مخدر: ممکن است این بیماری به دلیل مصرف مواد مخدر در بدن به وجود آید، شیشه، حشیش، هروئین و مواد مخدر دیگر از جمله محرک های مهم در امکان به وجود آمدن پانیک هستند.

کافئین باعث بروز اختلال هراس می شود: از جمله مواد تاثیر گذار دیگر در ابتلا به پانیک کافئین است، بهتر است افرادی که استرس زیادی دارند و مستعد ابتلا به بیماری های روانی هستند کمتر سراغ کافئین بروند و چای و قهوه مصرف نکنند، این ماده در تشدید علائم پانیک نیز موثر است.

بیماری های جسمی: بیماری های جسمی مختلف از جمله دلایلی هستند که می توانند اعصاب را تحریک کنند و باعث ابتلا به اختلال هراس و تشدید علائم آن شوند، بیماری هایی همچون پرکاری تیروئید و دیابت از جمله این بیماری ها هستند.

خواب کافی داشته باشید: اگر فردی بیش از حد و مدام در بی خوابی به سر ببرد به احتمال زیاد دچار حمله پانیک خواهد شد، بی خوابی و مشکل در چرخه خواب مسئله مهمی است و باید آن را جدی گرفت.

علائم حمله پانیک چیست؟

در حملات مربوط به اختلال هراس معمولا فرد ده تا سی دقیقه درگیر است و اضطراب شدیدی را تجربه می کند، این حملات می توانند علائمی همچون احساس خفگی، لرزیدن، تپش قلب و افزایش ضربان، کوتاه شدن نفس و نفس نفس زدن، احساس غیر واقعی بودن یا جدا بودن از محیط اطراف، عرق  کردن، تهوع یا دل آشوبه، احساس گیجی، غش کردن، احساس بی حسی، مور مور شدن، احساس گرمای شدید، احساس سرمای شدید، ترس از مرگ، از دست دادن کنترل و دیوانه شدن داشته باشند.

علائم حمله پانیک چیست

حمله های پانیک چه خطراتی دارند؟

در زمان ابتلا به این حملات معمولا افراد دچار نگرانی می شوند که نکند دچار سکته قلبی یا مغزی شوند یا عقل خود را از دست بدهند، سوالی همچون اینکه پانیک باعث مرگ می شود یا نه نیز پرسیده می شود که جوابش منفی است، این حمله عصبی بیشتر در زندگی روزمره فرد اختلال ایجاد می کند و می تواند باعث ایجاد حس نگرانی و اضطراب بیشتر شود، البته آزمایش های مختلفی برای مطمئن شدن از سلامتی فرد بعد از حمله انجام می شود که باید آن ها را جدی گرفت.

آیا در زمان حمله پانیک نیاز به مراجعه اورژانس وجود دارد؟

در این دوران فرد ممکن است به حدی از وحشت برسد که امکان سکته قلبی یا خفگی را در طول زمان حمله در خود ببیند و نیاز باشد که به اورژانس مراجعه کند، این افراد ممکن است متوجه نباشند که ذهن آشفته و استرس آن ها را به این حال انداخته و بهتر است قبل از اینکه مشکلی پیش بیاید توسط پزشک بیماری خود را تشخیص دهند.

آیا طب سنتی تاثیری در درمان اختلال هراس دارد؟

داروهای گیاهی و روش هایی که در طب سنتی پیشنهاد می شوند تاثیر زیادی در آرام کردن اعصاب دارند و می توانند مشکلات مربوط به حمله هراس را کنترل کنند، البته مراجعه به پزشک و روان درمان نیز اهمیت دارد و درمان گیاهی کمک کننده خواهد بود.

درمان گیاهی پانیک یا اختلال هراس

برای رفع مشکلات مربوط به اختلال هراس گیاهان مختلفی پیشنهاد می شوند که در ادامه به بررسی این گیاهان و کاری که برای اعصاب می کنند می پردازیم، اگر بیماری یا مشکل خاصی دارید و از داروی خاصی استفاده می کنید قبل از مصرف هر گونه داروی گیاهی با پزشک خود مشورت کنید.

درمان پانیک با جو دو سر

جو دو سر از جمله گیاهان بسیار مفید با ارزش غذایی بالا در رژیم غذایی است که می تواند حملات پانیک را کاهش دهد و اگر فردی دچار پانیک شد علائم آن را کنترل کند، این گیاه مشکلات تنفسی احتمالی بعد از پانیک را تسکین می دهد و می تواند احساس خفگی ناشی از اختلال هراس را از بین ببرد.

مصرف نعناع گربه ای در زمان حملات پانیک

نعناع گربه ای نوعی گیاه دارویی است که می تواند به کنترل اضطراب شما کمک کند و حملات عصبی را کاهش دهد، این گیاه در رفع علائمی اختلالی همچون گرفتگی، سوزش، عصبانیت، بی خوابی و تنش موثر است و البته اشتهای از دست رفته را باز می گرداند.

مصرف نعناع گربه ای در زمان حملات پانیک

تاثیر بادرنجبویه در کاهش حملات پانیک

از جمله گیاهان دارویی موثری که می توانید از آن برای مقابله با استرس بهره ببرید بادرنجبویه است، این گیاه ضد استرس که  کاربردی طولانی برای مقابله با اضطراب دارد با خواص آرام بخش قدرتمندی که در خود دارد می تواند سیستم عصبی را آرام کند و اختلال هراس را کنترل کند، پانیک در کنترل تپش قلب، کاهش سردرد، رفع بی خوابی و … موثر است.

دم شیر و کنترل استرس

دم شیر از جمله گیاهانی است که از آن برای کاهش اضطراب و استرس در دوران بارداری استفاده می کنند، این گیاه می تواند گردش خون را تنظیم کند و تاثیری بر افزایش ضربان قلب ندارد، نباید این گیاه را در دو ماه اول بارداری مصرف کرد و مصرف آن برای زنان شیرده تنها تحت نظر پزشک امکان پذیر است.

مصرف گیاه قاشقک آبی برای درمان پانیک

قاشقک آبی نام گیاهی دارویی است که به عنوان دارویی طبیعی برای خنثی کردن استرس شناخته می شود، این گیاه که خواصی مسکن دارد می تواند محرک های طبیعی بدن را تحت کنترل خود در آورد و بدن فرد دچار پانیک را در حد نرمال تری نگه دارد، استفاده از این گیاه به صورت دمنوش رایج است.

تاثیر گیاه کاوا در کاهش اختلال هراس

از ریشه های گیاه کاوا می توانید به عنوان مسکنی طبیعی استفاده کنید، این گیاه از حملات عصبی جلوگیری می کند و می تواند استرس، اضطراب، بی خوابی و مشکلات دیگر مربوط به اختلال هراس را کاهش دهد، ریشه های کاوا افکار منفی را کنترل می کنند و می توانند به بهبود حالت روانی بدن کمک کنند، البته این گیاه از جمله گیاهانی است که مصرف آن بدون مشورت با پزشک توصیه نمی شود، افرادی که الکل مصرف می کنند نیز باید در مصرف آن دقت داشته باشند.

سنبل الطیب را امتحان کنید

سنبل الطیب گیاهی است که می تواند پانیک را درمان کند، این گیاه که در کنترل احساسات و روان کمک کننده است می تواند استرس را کاهش دهد و بر میزان اسید آمینه گاما آمینو بوتیریک اسید که در سطوح مختلف اضطراب دخالت دارد اثر بگذارد، در واقع این اسید آمینه اصلی ترین انتقال دهنده عصبی مهار کننده در سیستم عصبی مرکزی است که به تحریک پذیری هم کمک می کند، سنبل الطیب می تواند از تحریک بیش از حد سیستم عصبی جلوگیری کند و در زمان حملات پانیک بدن را کنترل کند.

سنبل الطیب را امتحان کنید

روش مصرف سنبل الطیب برای درمان اختلال هراس

برای مصرف این گیاه کافیست دو قاشق غذاخوری از گیاه را به مدت ده ساعت در آب سرد خیس کنید و بعد از این مدت مایع را از صافی رد کرده و بنوشید.

برای کاهش تاثیرات مربوط به پانیک می توانید سراغ گل ساعت بروید

گل ساعت از جمله گیاهانی است که می توان از آن برای رفع اغلب مشکلات مربوط به سیستم عصبی بهره برد، این گیاه که داروی ضد استرس طبیعی است می تواند حملات مربوط به پانیک را کاهش دهد و به درمان شما کمک کند، کافیست قبل از خواب کمی از این گیاه را مصرف کنید.

مصرف رازک در درمان پانیک های عصبی

رازک گیاهی همچون سنبل الطیب و گل گاو زبان است که می تواند میزان آرامش بدن را افزایش دهد، این گیاه خاصیتی ضد استرس دارد و می توان دو بار در روز آن را استفاده کرد، رازک به طور عمومی به کاهش استرس و اضطراب در بدن کمک می کند.

گل راعی برای تقویت روحیه

گل راعی از جمله گیاهانی است که می توان از آن برای کنترل افسردگی و تقویت روحیه استفاده کرد، البته مصرف این گیاه به طور مستقیم برای رفع حملات عصبی پیشنهاد نشده است اما تاثیرات غیر مستقیم آن کمک کننده خواهد بود.

گل راعی برای تقویت روحیه

مصرف فرنجشمک در دوران حمله پانیک

از جمله گیاهان موثر دیگری که می توانید از آن به عنوان دارویی طبیعی برای رفع مشکل خود استفاده کنید فرنجشمک است، این گیاه بیش از دو قرن است که به عنوان آرام بخشی خفیف شناخته شده و می تواند تنش عصبی، اضطراب، تشنج و مشکلات دیگر را رفع کند، فرنجشمک گیاهی ضد استرس است که در درمان حملات هراس نیز کمک کننده است.

از زنجبیل برای درمان مشکلات عصبی خود کمک بگیرید

زنجبیل از جمله ادویه هایی است که می تواند به درمان پانیک کمک کند، این گیاه که در رفع اضطراب، تهوع و تپش قلب موثر است می تواند به شکل های مختلف مصرف شود و تاثیر آرام بخش خود را نشان دهد، البته مصرف بیش از حد آن مجاز نیست و بهتر است زنان باردار و افرادی که داروهای رقیق کننده خون مصرف می کنند در مصرف آن احتیاط کنند.

دمنوش های موثر در درمان گیاهی پانیک

با اینکه اکثر گیاهان معرفی شده در بخش قبل کاربردی دمنوشی دارند و می توان آن ها را به شکل چای مصرف کرد اما برخی گیاهان که در  ادامه آن ها را بررسی می کنیم حتما باید به شکل دمنوش مصرف شوند، این چای ها خواصی آرام بخش و کنترل کننده برای اعصاب دارند.

تاثیر چای بابونه در رفع پانیک

بابونه از جمله گیاهانی است که می تواند به تنظیم ضربان قلب کمک کند و استرس را کمتر کند، این گیاه تاثیری که پانیک روی بدن می گذارد کاهش می دهد و از حمله نیز پیشگیری می کند، بابونه در درمان اختلال هراس گیاهی معجزه گر است، می توانید این چای را همراه با زنجبیل، نعناع یا اسطوخودوس میل کنید تا علاوه بر طعم بهتر تاثیر بیشتری هم داشته باشد.

تاثیر چای بابونه در رفع پانیک

مصرف دمنوش رز در زمان اختلال هراس

دمنوش رز می تواند اضطراب و استرس را کاهش دهد، این نوشیدنی که از گلبرگ های گل رز به دست می آید معمولا با مقداری چای سیاه ترکیب شده و آماده می شود و به ده دقیقه زمان برای دم کشیدن نیاز دارد، این دمنوش برای رفع مشکلات عصبی معجزه می کند.

چای سبز بنوشید

چای سبز از جمله درمان های گیاهی حمله های عصبی است که دارای ال-تیانین است و می تواند به آرام کردن فرد کمک کند، این چای خواب با کیفیت تری به ارمغان می آورد و می تواند با پلی فنول های موجود در خود سطح استرس را کاهش دهد.

چای کوهی برای درمان گیاهی پانیک

چای کوهی از جمله گیاهانی است که می تواند اضطراب و افسردگی را رفع کند و به درمان مشکلات بدن کمک کند، چای کوهی از جمله دمنوش هایی است که که در رفع علائم پانیک کمک می کند اما بهتر است در مصرف آن زیاده روی نکنید.

تاثیر رازیانه در رفع حملات عصبی

رازیانه از جمله گیاهانی است که می تواند به درمان آسم، سرفه و سوءهاضمه کمک کند، این گیاه که اضطراب را کاهش می دهد نقش زیادی در برطرف کردن اسپاسم دارد و ادرار آور و ضد درد است، برای درمان مشکلات عصبی خود می توانید تخم های رازیانه را میل کنید یا از دمنوش آن کمک بگیرید.

تاثیر رازیانه در رفع حملات عصبی

گیاهان دارویی چینی برای درمان اختلال هراس

طب سنتی چینی(TCM) روش های مختلفی برای درمان حملات پانیک دارد و می تواند استرس را در بدن کاهش دهد، گیاهانی که در این روش ها استفاده می شوند می توانند از پیری بدن بکاهند و به آسایش نسبی شما کمک کنند، در ادامه به بررسی این گیاهان دارویی می پردازیم.

جینسینگ و رفع اختلال هراس

از جمله گیاهان بسیار موثر در طب سنتی جینسینگ است، این گیاه که خواصی آرامش بخش دارد میزان انرژی بدن را افزایش می دهد و می تواند به بهبود خلق و خو کمک کند، جینسینگ در پیشگیری از حملات پانیک و کنترل آن نقش دارد و مصرف آن به شکل های مختلف به خصوص کپسول و دم کرده رایج است.

ریشه شیرین بیان و تاثیر آن در کاهش علائم پانیک

شیرین بیان گیاهی است که می تواند حملات پانیک را دفع کند و اضطراب را کاهش دهد، این گیاه تاثیر زیادی در رفع مشکلات روانی و افزایش آرامش بدن دارد و می تواند شما را به اعتدال برساند، البته مصرف آن برای زنان باردار و شیرده زیاد توصیه نمی شود.

گیاهان چینی دیگر:

ریشه رهمانیا

مصرف عناب

مصرف ریشه دانگ گای

دانوود ریشی

سنبل ختایی

مورچه پلی راکیس

ریشه پلی گونوم یا هفت بند

طب سوزنی در درمان حملات پانیک

طب سوزنی از جمله روش هایی است که با استفاده از آن می توان مشکلات مختلف مربوط به بدن را درمان کرد، البته به شرطی که این کار توسط متخصصی ماهر و قابل اعتماد انجام شود، طب سوزنی می تواند تعادل طبیعی بدن را افزایش دهد و به درمان بسیاری از بیماری های روانی مانند پانیک، فوبیا، افسردگی و … کمک کند، علاوه بر این طب سوزنی به درمان مشکلات مربوط به بیماری های جسمی نیز کمک می کند، سعی کنید همزمان با استفاده از طب سوزنی در سبک زندگی خود نیز بازنگری کنید.

طب سوزنی در درمان حملات پانیک

درمان با تانگ رن تراپی

روش دیگری که از آن برای درمان گیاهی اختلال هراس استفاده می شود تانگ رن تراپی است، در این روش سیستم داخلی انرژی بیماری بهبود پیدا می کند و با استفاده از ناخوداگاه جمعی طراحی شده است، به طور کلی روان که به خودآگاه و ناخودآگاه تقسیم می شود در این روش با بخش ناخودآگاه درگیر ترمیم و بهبود خودآگاه می شود، هر زمان بخشی از ضمیر خودآگاه فرد نامتعادل شود می تواند آن را در ناخودآگاه او نیز دید، ناخودآگاه جمعی یک قدم فراتر از ناخودآگاه فردی قرار دارد و همه انسان ها را به هم متصل می کند، این ناخودآگاه که توسط فروید کشف شد می تواند رویاها، ترس ها، خصوصیات روحی و روانی را بین نسل ها منتقل کند و ما ترس نیاکانمان را بر دوش بکشیم.

در روش تانگ رن تراپی چه کار می کنند؟ در این روش بیماران می نشینند و استراحت می کنند، بی سر و صدا انرژی شفابخش و مثبت دریافت می کنند تا بتوانند انرژی های منفی مربوط به ناخودآگاه جمعی را از خود دور کنند، در این روش تمرین، اعتقاد مذهبی خاص و اتفاق خاصی وجود ندارد و عملی ترمیمی است، باعث بهبود سریع تر فرد می شود و به درمان ترس ها و یا تمام انرژی های منفی دیگر کمک می کند، در این روش حتما نیاز به فردی آگاه برای جهت دادن به مسیر خود دارید.

درمان با روش رفتار آگاهانه

در این روش حمله های پانیک با آگاهی به درمان می رسند و سعی می شود از داروی خاصی در آن استفاده نشود، به این معنا که فرد با تمرکز کردن به رفتارهای محرک حمله و اعصاب خود سعی می کند واقع بینانه به ترس هایش نگاه کند و از خود مراقبت کند، برای مثال فرد بهتر است به جای اینکه از فکر اینکه ممکن است وقت رانندگی دچار پانیک شود فرار کند سعی کند به آن فکر کند، تحلیل کند و به خود بقبولاند که اگر این اتفاق بیفتد احتمال حمله قلبی و یا تصادق بسیار کم است و می تواند به سرعت ماشین را متوقف کند.

روش درمانی افشا

در این روش یک محیط امن و کنترل شده نیاز دارید، در این محل شما وارد حالات فیزیکی پانیک می شوید تا ببینید که بهترین راه ها برای کنار آمدن با پانیک چیست؟ در این شرایط شاید از شما بخواهند تا نفس نفس بزنید، سرتان را به اطراف بچرخانید، یا نفس خود را حبس کنید، این کار ها و شبیه سازی ها حالت پانیک را در شما زنده می کنند و می توانند به شما در شرایط واقعی ابتلا به پانیک کمک کنند تا بتوانید خود را بهتر کنترل کنید، برای درمان اگروفوبیا قرار گرفتن در معرض موقعیت هایی که از آن ها می ترسید می تواند به درمان کمک کند، این کار در کنترل احساسات موثر است.

درمان دارویی پانیک

در درمان این مشکل برخی از داروهای شیمیایی مانند سرترالین، سیتالوپرام و… که برای کاهش اضطراب مفید هستند  تجویز می شوند، اما قطعا عوارض جانبی دارند و می توانند باعث مشکلات مختلفی در شما شوند، طب سنتی راه های بهتری برای کنترل استرس دارد، با این حال توجه کنید که برخی از افراد نیازی فوری به پزشکی متخصص دارند.

داروهای ضدافسردگی: این داروها چند هفته زمان می خواهند تا اثر کنند و مصرف آن ها به طور مداوم باید صورت گیرد که عوارض بسیاری نیز در پی دارد.

بنزودیازپین ها: این داروهای ضد اضطراب سرعت عمل بالایی در اثر بخشی دارند و در مدت زمان سی دقیقه تا یک ساعت می توانند عمل کنند، مصرف آن ها در زمان حمله عصبی پانیک به رفع سریع تر بیماری کمک می کند، با این حال بنزودیازپین ها ویژگی اعتیادآوری هم دارند و قطع مصرف آن ها باعث ایجاد عوارض مختلف می شود، مصرف آن ها باید محتاطانه و زیر نظر پزشک باشد.

درمان دارویی پانیک

نکاتی که می توانند کمک کننده باشند:

علاوه بر روش های مختلف درمان پانیک باید توجه کنید که سبک زندگی و کنترل قسمت های مختلف زندگی اهمیت زیادی در آرامش نسبی بدن دارد و حملات پانیک را می تواند کاهش دهد و کنترل کند، سعی کنید این موارد را در زندگی رعایت کنید تا علاوه بر کنترل پانیک زندگی بهتری نیز داشته باشید.

در زمان حمله پانیک نفس عمیق را فراموش نکنید

زمانی که دچار حمله هستید بهتر است روی صندلی نشسته و عضلات خود را شل کنید، دست خود را روش شکم قرار دهید و با بینی نفس بکشید، با بالا و پایین آمدن شکم نفس کشیدن خود را عمق بیشتری بدهید و هوا را در ریه حبس کنید، البته مدت زمان کوتاهی این کار را کنید و بعد به آرامی نفس را از ریه های خود خارج کنید، این کار به بهبود سریع تر اعصاب شما کمک خواهد کرد.

تاثیر ورزش منظم در تنظیم سلامتی بدن

ورزش منظم می تواند به بهبود کار قلب و عروق کمک کند و تاثیر حملات پانیک را کاهش دهد، علاوه بر این ورزش منظم باعث آزاد شدن اندورفین شده و روحیه مثبت را تقویت می کند.

قدم بزنید

قدم زدن به خصوص در طبیعت و استشمام بوی چوب همراه با فضای سبز اطراف می تواند به آرام کردن ذهن و بدن شما کمک کند، بیست تا سی دقیقه زمان برای این منظور کافیست و بعد از آن در بدن خود احساس تعادل خواهید کرد، پیاده روی به افزایش تعادل در بدن کمک می کند و هورمون ها را تحت کنترل می گیرد علاوه بر این در کاهش استرس و اضطراب موثر است.

بدن خود را شل کنید

عضلات و بدن آرام اهمیت زیادی در آرام شدن روان دارد، سعی کنید عمیق نفس بکشید و بدن خود را شل کنید، حرکات کششی انجام دهید و بعد بدن خود را رها کنید تا به حالت آرامش برسید، اعضای بدن خود را به کار بیندازید و سعی کنید بخش های مختلف بدن خود را با این روش شل کنید.

در زمان ابتلا به پانیک سعی کنید تا تمرکز خود را حفظ کنید

داشتن تمرکز کافی می تواند به رفع سریع تر مشکل کمک کند، سعی کنید کاری انجام دهید و تمام ذهن خود را به آن متمرکز کنید، این کار در زمان رانندگی یا انجام کارهای مختلف اهمیت دارد.

خواب منظم داشته باشید

خواب نقش زیادی در سلامت جسم و روان شما دارد، اگر چرخه خواب درستی داشته باشید می توانید علائم پانیک را در خود کاهش دهید و باعث کنترل وضعیت روان خود شوید، برای مقابله با اضطراب یکی از بهتری کارها تنظیم خواب است.

خواب منظم داشته باشید

اهمیت داشتن اتاقی آرام

اگر آدم پر اضطرابی هستید بهتر است اتاق مناسبی برای خود آماده کنید، این اتاق می تواند با دیوارهایی با رنگ آرام یا دکوری ساده و لذت بخش آماده شود، سعی کنید از عصاره بابونه به عنوان رایحه ضد اضطراب خود استفاده کنید یا عطر های آرام بخش دیگر را در اتاق پخش کنید.

بهتر است چیزی بخورید

اگر دیابت دارید یا دچار مشکلی هستید سعی کنید با خوردن چیزی سطح قندخون خود را کنترل کنید، معمولا حمله عصبی با کاهش قندخون اتفاق می افتد، لازم است در این زمان تکه ای شکلات تلخ، مشتی گردو و مقداری چای داغ میل کنید.

اهمیت اسیدهای چرب امگا3

برای سالم نگه داشتن قلب و بدن سراغ روغن های ماهی بروید، این روغن ها علاوه بر سلامت عمومی شما می توانند در مبارزه با افسردگی و اضطراب نیز به شما کمک کنند و باعث رفع مشکلات شما شوند، اسیدهای چرب امگا3 در ماهی سالمون به خوبی پیدا می شوند و می توانید از صدف ها و ماهی های کولی نیز به این منظور بهره ببرید.

نقش ماساژ در کاهش علائم اختلال هراس

ماساژ نقش زیادی در آرام شدن بدن دارد، برای این منظور می توانید از روغن های گیاهی مختلفی همچون روغن بابونه، روغن رز یا روغن اسطوخودوس استفاده کنید، این روغن ها را روی بدن خود ماساژ دهید و در شانه ها، ران و پشت ساق پای خود آن را اعمال کنید، بهتر است هنگام ماساژ روغن نرم باشد.

استرس خود را کنترل کنید

برای کنترل استرس هر کسی روش منحصر به خود را دارد، می توانید ورزش کنید، نقاشی بکشید، داستان بنویسید، یوگا کار کنید، سراغ مدیتیشن بروید و کارهای مختلفی انجام دهید، با دوستان خود صحبت کنید و سعی کنید از فضایی که در آن قرار دهید خارج شوید.

استرس خود را کنترل کنید

تاثیر ریشه یابی و درک علت هراس

معمولا اتفاقات تنش زا و ناراحت کننده یا استرس دار موجب پانیک می شوند، مرگ عزیز یا جابجایی از شهری به شهر دیگر و… می توانند باعث پانیک شوند، در این زمان بهتر است حتما دلیل مشکل خود را کشف کنید و سعی کنید تا درمان غیر دارویی آن را پیدا کنید، ریشه یابی اهمیت زیادی در مقابله دارد.

اگر می خواهید آرام شوید دوش آب گرم بگیرید

از جمله کارهای آرام بخش دیگری که می توانید انجام دهید دوش آب گرم است، این کار می تواند به درمان سریع و غیر دارویی پانیک کمک کند و خواب شما را تنظیم کند، علاوه بر این در گردش بهتر خون در بدن موثر است و حال عمومی شما را بهتر می کند.

سونا یا حمام بخار هم کمک کننده است

می توانید به جای دوش آب گرم از حمام بخار استفاده کنید، سونا با احساس گرمایی که ایجاد می کند می تواند فشار عضلات را کاهش دهد و مدارهای عصبی را تغییر داده خلق و خو را کنترل کند، به همین جهت می توانید از سونا برای شل کردن بدن و آرام کردن ذهن خود استفاده کنید.

افراد زیادی به پنیک مبتلا هستند

این نکته اهمیت دارد که بدانید افراد زیادی دچار پنیک هستند و شما تنها نیستید، افراد زیادی در دنیا با آن مبارزه می کنند و به درمانگر های مختلف مراجعه می کنند تا خود را درمان کنند، البته روش های گیاهی و آرامش عمومی بدن نقش زیادی در کاهش مشکل خواهد داشت.

افراد زیادی به پنیک مبتلا هستند

آیا رژیم غذایی خاصی برای درمان پانیک وجود دارد؟

علاوه بر روش های گیاهی درمان و یا در صورت لزوم مراجعه به پزشک می توانید با بهبود رژیم غذایی خود به بهبود بدن خود و کاهش میزان حمله های پانیک نیز کمک کنید، بهتر است در رژیم غذایی خود از قندهای بسیار تصفیه شده استفاده نکنید، این قندها نوسانات شدیدی در قندخون ایجاد می کنند و روی روحیه و سلامت روانی افراد نقشی منفی دارند، علاوه بر این مصرف ویتامین های گروه ب اهمیت دارد و نباید آن ها را از بدن دور کرد، قندهای تصفیه شده باعث تخلیه ویتامین ب از بدن می شوند و حملات پانیک را تشدید می کنند، علاوه بر این زندگی سالم و غذای سالم اهمیت زیادی در سلامتی روان دارد، سعی کنید مصرف کافئین را کنترل کنید، این ماده گرمای سمی در کبد ایجاد می کند و می تواند عصبانیت و اضطراب را بیشتر کند، علاوه بر این به عنوان محرک آدرنال می تواند باعث خستگی و افسردگی شود.

اهمیت روان درمانی

در کنار مراجعه به پزشک و مصرف گیاهان دارویی موثر در افزایش آرامش نکته مهم دیگری که وجود دارد اهمیت روان درمانی است، این مشکل به دلیل اختلالی در روان رخ می دهد و داشتن روانی آرام اهمیت زیادی در بهبود آن دارد، سعی کنید از متخصصی کاربلد کمک بگیرید.

حملات پانیک در خواب

ممکن است حمله پنیک در زمان خواب اتفاق بیفتد، هجوم ناگهانی و شدید اضطراب یا ترس می تواند حتی تا بیش از ده دقیقه طول بکشد و کاملا غیر منتظره باشد، افرادی که حملات پانیک شبانه دارند معمولا در طول روز هم دچار این حملات می شوند، هنوز ثابت نشده است که علت اصلی حملات پانیک در هنگام خواب چیست اما این اتفاق معمولا باعث می شود که فرد نتواند به سادگی آرامش خود را بازیابد، ترس از حمله پانیک حتی می تواند فرد را بی خواب کند و او از اینکه بخوابد و دچار حمله شود بهراسد، این امر می تواند کمبود خواب را بیشتر کند و کمبود خواب باعث افزایش استرس شده در نتیجه حملات باز هم بیشتر می شوند.

سوالات رایج:

آیا بیماری پانیک در سن خاصی اتفاق می افتد؟

این بیماری سن خاصی ندارد و می تواند برای همه در هر زمانی اتفاق بیفتد.

آیا حملات پانیک در زمان های خاصی اتفاق می افتند؟

این حملات تایم خاصی ندارند و ممکن است در هر ساعتی از شبانه روز سراغ فرد بیایند.

2 پاسخ

  1. سلام مرسی از مطالب کامل و جامعتون
    من از وقتی ماریجویانو و ماشروم استفاده کردم و حالم بد شد استرس گرفتم بعد از اون چند ماهه ک این حمله بهم دست میده
    اگه جونتون رو دوسدارید سمت این چیزا نرید حتی سیگار و مشروب.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *