گل ارمنی (خاک سرخ)

فهرست مطلب

گل ارمنی که به آن خاک سرخ نیز می گویند و در عربی تربه نام دارد، تراب و خاک رس قرمز نیز نامیده می شود، نام انگلیسی آن Soil است و نوعی خاک مربوط به آب و هوای گرم و معتدل و مرطوب است و ۱۳ درصد خاک های زمین از این جنس است.

گل ارمنی (خاک سرخ)

خاک سرخ چگونه خاکی است؟

لایه های نازکی از مواد آلی معدنی خاک های شسته شده در این خاک وجود دارد، این لایه ها به روی لایه ای قرمز از آبرفت قرار دارد، این خاک رس زیادی دارد و دلیل به وجود آمدنش هوازدگی سنگ های کریستالی و دگرگونی قدیمی است،

تفاوت رنگ در خاک سرخ

رنگ این خاک می تواند از قهوه ای مایل به قرمز تا زرد متمایل به قرمز تغییر کند و علت آن محتوای آهن موجود در خاک است، به همین‌ جهت به این خاک ها سرخ می گویند.

آیا خاک سرخ می تواند کیفیت های متفاوتی داشته باشد؟

بله خاک سرخ مانند هر خاک دیگری عمل می کند پس ممکن است خاکی خوب یا ضعیف باشد، معمولا مواد مغذی و هوموس آن کم است و ظرفیت نگه داری آب نیز کم است پس انتخاب مناسبی برای کشت گیاهان نیست.

روش بهینه کردن خاک سرخ

برای اینکه بتوان این نوع خاک را در کشت و زرع استفاده کرد ابتدا باید آن را بهینه سازی کرد، برای این منظور با آهک سازی و سایر تکنیک های کشاورزی به حاصل خیز کردن خاک کمک می کنند.

خواص درمانی تراب

این خاک به فراوانی در طبیعت وجود دارد و به همین جهت می توانید آن را پیدا کنید و به منظور رفع مشکلات بدن از آن کمک بگیرید، بلی این خاک یک شفا بخش طبیعی است که به زیبایی و جوان سازی نیز کمک می کند، در ادامه برخی از فواید آن را می خوانید.

تسکین ناراحتی عضلات

می توانید از این خاک برای رفع ناراحت عضلات خود استفاده کنید، سیلیکات آلومینیوم و سیلیکات منیزیم موجود در آن به سلامتی بدن کمک می کند، با انتقال اکسیژن بیشتر به عضلات می تواند به رفع سریع تر عضلات و دردهای مزمن کمک کند، می توانید برای رفع مشکل احساس گرفتگی بعد از ورزش از آن استفاده کنید و روی قسمت مورد نظر بمالید تا حس بد را کاهش دهد.

ضد عفونی کننده ای طبیعی

مصرف این خاک تاثیر زیادی در از بین بردن میکروب ها دارد و انقدر قوی است که می تواند حتی به تصفیه کردن لایه های عمیق تر پوست هم کمک کند، علاوه بر این مصرف آن در ترکیب با روغن بیشتر تاثیر خواهد داشت و البته باعث حس گرما روی پوست می شود.

پوستی سالم تر و زیباتر

مصرف خاک سرخ در لوازم آرایشی قابل توجه است، این خاک معمولا برای پوست های حساس و لطیف توصیه می شود، برای از بین بردن انواع جوش از جمله جوش های سر سیاه نیز می توانید به این ماده اعتماد کنید، علاوه بر این باعث درمان آکنه می شود و چربی اضافی پوست را کاهش می دهد.
برای پاکسازی کامل پوست و بازسازی سلولی کمک می کند، به عنوان یک پاک کننده و اسکرابر برای بدن و صورت نیز استفاده می شود، علاوه بر این می توانید از آن ماسک های ساده ای درست کنید که خشکی پوست و سلولیت را از بین ببرد.

پوستی سالم تر و زیباتر

بهبود گردش خون

برای تحریک بهتر گردش خون می توانید از گل ارمنی کمک بگیرید، این خاک جریان خون را تقویت می کند و باعث انتقال بهتر و بیشتر اکسیژن در خون می شود که همین در رفع مشکلات بدن موثر است این ماده دارای اکسیدهای آهن و هیدروکسید بالا است که برای خون اهمیت دارد.

درمان واریس و آرتروز

در صورت داشتن مشکلات مربوط به التهاب های مفصلی خفیف و بیماری های مربوط به عروق و عضلات که روی پوست اثر دارند می توانید از خاک سرخ استفاده کنید، این خاک درد را کم می کند و درمانی طبیعی برای واریس به حساب می آید که علاوه بر این ها قابض است و قابض بودن، ضد باکتری بودن و ضد التهاب بودن آن به درمان سریع تر جای زخم کمک کند.

ضد سموم

خاک رس به راحتی جذب می شود و ناخالصی ها را دفع می کند، این باعث بهبود سریع تر جای زخم ها و مشکلات دیگر بدنی می شود، این خاک قدرت جذب بسیار بالایی دارد و استفاده از آن در خنثی کردن سمومی که گرفتارشان شده اید توصیه می شود.

استفاده از خاک سرخ برای مو

برای موهای چرب خاک سرخ معجزه می کند، این خاک که تاثیر زیادی در تنظیم چربی اضافه در ریشه مو دارد برای موهای بلوند یا روشن توصیه نمی شود زیرا ممکن است باعث قرمز شدن آن ها شود، این خاک علاوه بر تاثیر در شادابی پوست باعث شادابی مو نیز می شود.

ترکیب های درمانی خاک:

ترکیب با آبغوره به درمان خیارک کمک می کند.
ترکیب با سرکه به درمان لک و پیس کمک می کند و خارش بین انگشتان را رفع می کند.
ترکیب با روغن بادام ماسک مناسب برای کک و مک می سازد و بهتر است در شب استفاده شود‌.
ترکیب با آب چغندر پخته به درمان واریس کمک می کند.
ترکیب با تخم گشنیز سابیده شده و با پنبه به موضع مورد نظر زدن به درمان بواسیر یا فیستول کمک می کند.

عوارض و موارد منع مصرف

این خاک عوارض خاصی ندارد و در صورت استفاده مناسب ضرری نخواهد داشت، البته افرادی که بیماری خاص دارند یا از داروی خاصی استفاده می کنند حتما قبل از مصرف با پزشک مشورت کنند، برای اینکه استفاده بهینه ای از این ماده داشته باشید توجه کنید که باید آن را فقط در مواردی که مشکل التهابی حاد وجود ندارد استفاده کنید.

سوالات رایج:

در کدام کشورها خاک سرخ بیشتر است؟

چین، هندوچین و یونان خاک سرخ بیشتری دارند.

آیا خاک سرخ را می توان خورد؟

استفاده دارویی از این گیاه تنها به شکل موضعی است و از خوردن آن اجتناب کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *