ضد آفتاب های طبیعی

فهرست مطلب

ضد آفتاب ها انواع مختلفی دارند و به طور موثر از پوست صورت و حتی بدن شما در برابر آثار مخرب نور آفتاب محافظت می کنند. وقتی نام ضد آفتاب به میان می آید، ممکن است اکثر افراد کرم های ضد آفتاب را در ذهن خود تداعی کنند. اما آیا می دانستید که بسیاری از گیاهان و روغن های طبیعی استخراج شده از آنها نیز خاصیتی همچون کرم های ضد آفتاب دارند و باعث حفاظت از پوست در برابر اشعه های آسیب رسان خورشید می شوند. در این مطلب شما را با انواع ضد آفتاب های طبیعی آشنا خواهیم کرد.

ضد آفتاب های طبیعی

ضد آفتاب چیست؟

پزشکان اغلب به ما در مورد اهمیت استفاده روزانه از کرم ضد آفتاب برای جلوگیری از آسیب جدی به پوست می گویند، اما ضد آفتاب چیست و به کدام طیف از مواد گفته می شود؟ ضدآفتاب یکی از معروف ترین محصولات در دنیای پوست و رایج ترین و مورد استفاده ترین در بین مردم است و ترکیبی شیمیایی یا فیزیکی است که ممکن است به صورت کرم ، اسپری ، محلول یا پودر باشد.
در دهه‌های اخیر، خطر قرار گرفتن پوست در معرض اشعه ماوراء بنفش با افزایش سوراخ در لایه اوزون افزایش یافته است و برای افراد ضروری شده است که از چیزی که آنها را از اثرات مضر آن محافظت می‌کند، استفاده کنند.
استفاده از کرم ضد آفتاب برای پوست در تمام فصول سال برای محافظت از پوست در برابر اثرات مضر اشعه ماوراء بنفش خورشید مانند سوختگی، حساسیت، چین و چروک زودرس و سرطان پوست توصیه می شود.
کرم ضد آفتاب به یکی از روش های زیر از پوست در برابر اشعه های مضر محافظت می کند:
جذب اشعه ماوراء بنفش قبل از رسیدن به لایه های داخلی پوست و آسیب رساندن به آنها.
معکوس کردن اشعه ماوراء بنفش از پوست

چرا باید از ضد آفتاب استفاده کنیم؟

یک فرد باید به دلایل و مزایای زیر از ضد آفتاب استفاده کند:

-پیشگیری از پیری زودرس پوست

کرم ضد آفتاب از پوست در برابر ظاهر شدن علائم پیری مانند چین و چروک ، خطوط ریز و رنگدانه ها محافظت می کند و ضد آفتاب احتمال بروز علائم پیری روی پوست را تقریباً تا 24 درصد کاهش می دهد، به خصوص برای افراد زیر 55 سال.

-پیشگیری از سرطان پوست

کرم ضد آفتاب به محافظت و پیشگیری از انواع سرطان پوست ناشی از قرار گرفتن در معرض اشعه ماوراء بنفش کمک می کند و شکی نیست که سرطان پوست اغلب می تواند بسیار خطرناک باشد و ممکن است زندگی فرد را تهدید کند.

-پیشگیری از آفتاب سوختگی

آفتاب سوختگی پوست را ضعیف می کند و آن را مستعد بروز کبودی ها و لکه ها می کند. پوست ممکن است در اثر آفتاب سوختگی کنده شود و قرمزی متوسط تا شدید و گاهی در اثر قرار گرفتن در معرض نور خورشید در هوای بسیار گرم ورم کند. بنابراین استفاده از ضد آفتابی که از پوست در برابر قرار گرفتن در معرض سوختگی محافظت می کند، مهم است.

-پیشگیری از آفتاب سوختگی

-پوستی یکدست و سالم را حفظ کنید

کرم ضد آفتاب در برابر رنگدانه های ناشی از قرار گرفتن طولانی مدت در معرض نور خورشید، تغییر رنگ آن و ایجاد رگ های قرمز کوچک روی پوست محافظت می کند و همچنین از پوست در برابر ظهور آکنه و سایر مشکلات پوستی ناشی از نور خورشید محافظت می نماید . لازم است ضد آفتابی انتخاب کنید که دارای فاکتور محافظتی در برابر آفتاب (SPF) حداقل 30 باشد.

آسیب ناشی از قرار گرفتن بیش از حد در معرض نور خورشید

قرار گرفتن بیش از حد در معرض نور مضر خورشید منجر به بسیاری از مشکلات پوستی می شود که مهمترین آنها عبارتند از:
رنگدانه های پوست: قرار گرفتن در معرض نور خورشید باعث ایجاد رنگدانه های پوستی می شود، زیرا تولید ملانین در پوست افزایش می یابد که به پیدایش لکه های تیره کمک می کند.
سیاه شدن لب ها: قرار گرفتن در معرض نور خورشید منجر به ایجاد لکه های پراکنده در لب پایین می شود. پیدایش چین و چروک: اشعه خورشید به تجزیه بافت همبند پوست کمک می کند که منجر به از دست دادن خاصیت ارتجاعی و استحکام پوست و در نتیجه ایجاد چین و چروک های عمیق در پوست علاوه بر افتادگی پوست می شود.

نحوه استفاده از ضد آفتاب

استفاده از ضدآفتاب روی پوست تمیز روزانه و در تمام طول سال یعنی نه تنها در تابستان، توصیه می شود و بهتر است یک ربع تا نیم ساعت قبل از خروج از منزل ضدآفتاب بزنید.
همچنین توصیه می شود ضد آفتاب را هر دو ساعت یکبار تمدید کنید، مخصوصاً اگر طبیعت کار و زندگی ایجاب می کند که فرد در بیرون از منزل بماند و به مدت طولانی در معرض نور خورشید باشد یا در صورت شنا و قرار گرفتن در معرض نور خورشید در ساحل استفاده از ضد آفتاب ضروری است.

ضد آفتاب های طبیعی

ضد آفتاب طبیعی با زردچوبه و آلوئه ورا

ترکیب زردچوبه و آلوئه ورا ممکن است به مقاومت در برابر گرما و نور خورشید به دلیل توانایی بالقوه این مواد کمک کند: محافظت از پوست در برابر باکتری هایی که ممکن است در طول تابستان به دلیل عرق کردن زیاد روی پوست ظاهر می شوند، از دیگر مزایای این ترکیب است.همچنین پوست را خنک تر کند.
برای تهیه ضد آفتاب از زردچوبه موارد زیر توصیه می شود:
مواد لازم برای دستور ضد آفتاب را آماده کنید که عبارتند از: 1/2 فنجان زردچوبه و 1 قاشق غذاخوری ژل آلوئه ورا.
ژل آلوئه ورا را با پودر زردچوبه مخلوط کنید، سپس مخلوط را در یک قالب یخ خالی بریزید.
یک بلوک یخ داخل فریزر یخچال قرار داده می شود تا تکه های یخ کوچکی به دست آید.
هر بار که فردی می خواهد از این مخلوط به عنوان ضد آفتاب استفاده کند، پوست را با تکه های یخ زردچوبه و آلوئه ورا ماساژ دهید.

ضد آفتاب طبیعی با زردچوبه و آلوئه ورا

ضد آفتاب طبیعی از روغن نارگیل

روغن نارگیل به طور گسترده ای به عنوان یک محصول برای پوست استفاده می شود. پوست را آبرسانی میکند، اگزما و سوزش را تسکین داده و درمان می کند. همچنین در برابر اشعه ماوراء بنفش محافظت می کند. یک مطالعه نشان داد که روغن نارگیل خالص دارای SPF حدود 7 است. این را با کرم های ضد آفتاب تجاری که معمولا حداقل 15 است مقایسه کنید. بنابراین، این درست است که روغن نارگیل به اندازه کرم های ضد آفتاب از پوست شما محافظت نمی کند. اما، هنوز هم به عنوان محافظت موثر در برابر آفتاب قابل استفاده است.
روغن نارگیل می تواند به عنوان یک ضد آفتاب طبیعی عمل کند و به طور موثر از پوست محافظت نماید.
برای تهیه یک ضد آفتاب طبیعی از روغن نارگیل، یکی از دستورالعمل های زیر پیشنهاد می شود :
محتویات دستور ضد آفتاب عبارتند از:1/2 فنجان روغن نارگیل، 1/4 فنجان روغن جوجوبا، 1/2 فنجان کره شی، 2 قاشق غذاخوری پودر اکسید روی، 2 قاشق غذاخوری موم زنبور عسل و 10 قطره روغن اسطوخودوس.
مواد زیر را به کمک بخار آب داغ ذوب کنید: موم زنبور عسل، روغن نارگیل ، روغن جوجوبا و کره شی.
مخلوط ضدآفتاب را پس از ذوب شدن مواد از روی آتش برداشته سپس اکسید روی به آن اضافه کرده و مخلوط را به آرامی هم می زنیم.
مخلوط را به مدت 10 تا 20 دقیقه در یخچال قرار دهید تا مخلوط یکدست شود بدون اینکه کاملا سفت شود.
مخلوط را از یخچال خارج کنید، قطرات روغن اسطوخودوس را اضافه کنید ، سپس مخلوط را به مدت 5 دقیقه به طور مداوم هم بزنید.
این مخلوط در ظرف دربسته در یخچال نگهداری می شود و در صورت نیاز به عنوان ضد آفتاب طبیعی استفاده می شود.

روغن جوجوبا

علاوه بر خاصیت مرطوب کنندگی برای پوست و فواید متعدد آن، حاوی اسید میریستیک است که از پوست در برابر نور خورشید و تاثیر آن بر تیرگی پوست محافظت می کند.

روغن بادام

روغن بادام علیرغم فاکتور حفاظتی ضعیف، از ایجاد لکه های قهوه ای و خشکی پوست ناشی از قرار گرفتن در معرض نور خورشید محافظت می کند، زیرا حاوی ویتامین E است.که به پوست طراوت بخشیده و آن را تغذیه می کند همچنین در برابر اثرات مضر رادیکالهای آزاد محافظت می کند.

روغن زیتون

روغن زیتون یکی از بهترین روغن هایی است که می توان به عنوان ضد آفتاب طبیعی استفاده کرد، زیرا از خشکی آن محافظت می کند و به تامین مواد مغذی مورد نیاز پوست کمک می کند، همچنین از پوست در برابر آفتاب سوختگی محافظت می کند و از پیری زودرس محافظت می کند. spfروغن زیتون حدود 8 است و به همین دلیل یکی از موثرترین روغن های گیاهی در برابر نور خورشید است.

روغن ماکادمیا (فندق)

روغن ماکادمیا حاوی بسیاری از عناصر مورد نیاز پوست مانند فسفر، پتاسیم و ویتامین است. E ، که برای تغذیه پوست عمل می کند و همچنین حاوی اسید سینامیک است که به آن خاصیت ضد نور خورشید می دهد.

روغن سویا

از روغن سویا به عنوان یک بخش ضروری از مراقبت روزانه پوست خود در تابستان استفاده کنید، آن را به عنوان مرطوب کننده قبل از خواب و به عنوان ضد آفتاب برای پوست استفاده کنید، همچنین می توان از آن پس از قرار گرفتن در معرض نور خورشید برای از بین بردن قرمزی پوست و جلوگیری از التهاب پوست استفاده کرد.

روغن آووکادو

روغن آووکادو از آنجایی که حاوی درصد بالایی از اسیدهای چرب اشباع شده است، یک لایه محافظ روی پوست ایجاد می کند تا از تیرگی ناشی از قرار گرفتن در معرض نور خورشید محافظت کند.این لایه همچنین پوست را مرطوب کرده و از التهاب جلوگیری می کند.

روغن شاه توت (تمشک)

روغن تمشک حاوی درصد بالایی از امگا 3 و امگا 6 است که به تغذیه و مرطوب شدن پوست کمک می کند و همچنین دارای فاکتور حفاظتی بالایی است که آن را به یکی از بهترین روغن هایی تبدیل می کند که می توان از آن برای محافظت در برابر نور خورشید و اثرات آن به عنوان ضد آفتاب طبیعی استفاده کرد. روغن تمشک را می توان در درمان و پیشگیری از ترک های پوستی نیز استفاده کرد.

روغن جوانه گندم

روغن جوانه گندم دارای فاکتور حفاظتی نسبتا بالایی است که آن را به یکی از مناسب ترین روغن هایی تبدیل می کند که می توان از آن به عنوان یک ضد آفتاب طبیعی استفاده کرد. زیرا حاوی درصد بالایی از ویتامین E است که به عنوان یک آنتی اکسیدان طبیعی عمل می کند و به ترمیم و تجدید سلول های پوست کمک می کند.

روغن هویج

روغن هویج بهترین و ایده آل ترین انتخاب برای محافظت در برابر آفتاب و محافظت در برابر سوختگی ها و عفونت های پوستی است، زیرا دارای بالاترین فاکتور حفاظتی در بین روغن های طبیعی است و مشخصه آن حاوی درصد بالایی از آنتی اکسیدان است که با اثرات پیری زودرس مقابله می کند. یکی از مهم ترین ویژگی های روغن هویج خاصیت ضد باکتریایی آن است که آن را به گزینه ای ایده آل برای پوست های مستعد آکنه تبدیل می کند.

روغن دانه انگور

این روغن برای پوست های چرب مناسب است.این روغن برای تولید روغن های طبیعی در پوست به طور منظم عمل می کند.همچنین حاوی موادی است که پوست را براق و روشن می کند.این روغن از این جهت متمایز می شود که حاوی ویتامین C است که حاوی آنتی اکسیدان است و برای کل بدن و صورت قابل استفاده است.

روغن آرگان

این روغن اثرات پیری را درمان می کند و حاوی ویتامین A است که حاوی اسیدهای چرب و آنتی اکسیدان است، بنابراین برای پوست هایی که دائما در معرض آفتاب هستند مناسب است.

روغن بابونه

این روغن برای پوست های حساس مناسب است زیرا آن را آرام می کند و در عرض چند ثانیه قرمزی و سوزش را برطرف می کند و همچنین حاوی مواد ضد التهاب بوده و مناسب افرادی است که از روزاسه رنج می برند برای استفاده از آن مقدار کمی از آن را روی محل مورد نظر ماساژ می دهند. قبل از استفاده به مدت یک روز آن را روی پوست مچ دست قرار دهید تا از عدم حساسیت پوست به آن مطمئن شوید.

روغن گل رز

مشخصه آن ترکیب شیمیایی است که حاوی اجزای بیولوژیکی فعال است که تاثیر مثبتی بر مشکلات پوستی دارد و همچنین به عنوان یک قابض عمل می کند که به سفت شدن بافت های پوست و باز کردن منافذ در ناحیه صورت و کنترل چربی بیش از حد کمک می کند. حاوی آنتی باکتریال هایی است که عفونت های پوستی را درمان می کند و آکنه را درمان می کند و همچنین آفتاب سوختگی و پوست های حساس را درمان می کند.

روغن گل رز

انگور فرنگی هندی (Phyllanthus Emblica)

این میوه سرشار از پلی فنول ها، اسید آمینه، اسید گالیک و ویتامین C است که دارای فعالیت آنتی اکسیدانی قوی در برابر نفوذ اشعه ماوراء بنفش و ضد پیری است. اما از آنجایی که پلی فنل ها نفوذ محدودی به پوست دارند، در نتیجه استفاده موضعی از آن موثر نیست. اما شرکت های مختلف کرم ضد آفتاب گیاهی از عصاره آن برای تولید انواع کرم های ضد آفتاب استفاده می کنند.

آلوئه ورا

آلوئه ورا با خواص آنتی اکسیدانی، ضد باکتریایی و مقاومت در برابر اشعه ماوراء بنفش، در صدر لیست گیاهان موثر در برابر مضرات نور خورشید قرار دارد. برگ های گوشتی این گیاه حاوی ژلی است که سرشار از ویتامین ها، مواد معدنی و اسید فولیک است. این ژل در ساخت لوسیون‌ها، ضدآفتاب‌ها و غیره نقش حیاتی دارد. آنتی‌اکسیدان‌های آن با رادیکال‌های آزاد که در برابر جذب UV عمل می‌کنند، واکنش نشان می‌دهند. یک برگ سالم آلوئه ورا را از نزدیک به ساقه ببرید، پوست خاردار بیرونی را کوتاه کنید و ژل را جمع کنید. ژل را با دانه هویج یا روغن آووکادو مخلوط کنید تا به عنوان ضد آفتاب استفاده شود . ژل را در یخچال نگهداری نمایید.

چای سبز

درختچه همیشه سبز کاملیا کاربردهای عمده ای در تولید چای دارد. وجود ترکیباتی مانند کاتچین، ویتامین E، کاروتنوئیدها و پلی فنولیک موجود در آن دارای خواص آنتی اکسیدانی بسیار خوبی هستند. بنابراین، این برگ ها به عنوان یک عامل غربالگری گیاهی کاربرد دارند. این بهترین گیاه طبیعی است که می توانیم به عنوان ضد آفتاب از آن استفاده کنیم . برای این منظور 2 قاشق چایخوری از برگ چای را بردارید و یک شب در نصف فنجان آب قرار دهید. سپس، صبح مخلوط را صاف کرده و هر زمان که بیرون می روید، از مایع به عنوان یک ضد آفتاب طبیعی استفاده کنید.

گل همیشه بهار

گل Calendula یا همیشه بهار که معمولاً به عنوان یک گیاه زینتی در پرچین ها رشد می کند، دارای خواص دارویی است. روغن این گل با خیساندن آن در روغن حامل استخراج می شود. از این رو در لوسیون ها و پمادهای مختلف برنزه کننده از روغن آن استفاده می کنند. روغن گل همیشه بهار که در درمان آکنه، کاهش علائم پیری و برنزه شدن پوست موثر است، می تواند گزینه ای به عنوان فیلتر UV باشد و از پوست در برابر اشعه های مضر خورشید محافظت نماید.

موارد هشدار

توجه داشته باشید که موارد ذکر شده با اینکه دارای خاصیت ضد آفتاب هستند و التهاب پوست شما در برابر اشعه های مضر خورشید را کاهش می دهند، اما اگر به صورت نامتعارف و بدون آگاهی مورد استفاده قرار بگیرند، می توانند عامل اصلی التهاب و آسیب به پوست شوند. بنابراین توصیه ما این است که ابتدا پوست خود و ویژگی های خاص آن را به خوبی بشناسید، سپس با توجه به رفتار های پوستی خود و ویژگی های هر مدام از محصولات گیاهی فوق اقدام به استفاده از آنها نمایید. متخصصان طب سنتی می توانند بهترین گزینه برای راهنمایی شما در این زمینه باشند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *