روغن های طبیعی مرطوب کننده دست

فهرست مطلب

تاثیرات محیطی، نوسانات آب و هوا و سایر عوامل خارجی مانند استفاده از مواد شوینده و ضدعفونی کننده می تواند دست ها را خشک کند. برخی از افراد از خشکی دست رنج می برند که یک بیماری شایع است، به ویژه در مناطقی که آب‌ و هوای سرد و خشک دارند.روغن های طبیعی مرطوب کننده دست روغن هایی همچون روغن نارگیل، روغن زیتون، روغن بادام و… گزینه های مناسبی برای حفظ و تامین رطوبت پوست دستها هستند. در ادامه به معرفی چند مورد از این مرطوب کننده های طبیعی دست می پردازیم :

روغن های طبیعی مرطوب کننده دست

علت خشکی دستها

دست ها معمولا به دلیل عدم توانایی پوست در حفظ رطوبت خشک می شوند. این ممکن است به دلیل یک یا چند مورد از دلایل اصلی ذکر شده در زیر باشد:

-آب و هوا

وقتی هوای اطراف شما خشک است یا به اندازه کافی مرطوب نیست، دست ها خشک می شوند زیرا پوست قادر به حفظ رطوبت خود نیست. این اغلب در طول زمستان که هوا خنک تر و هوا خشک است اتفاق می افتد.

-فعالیت های روزانه

درست است که هنگام شستن دست ها رطوبت به آنها اضافه می شود. اما وقتی دست ها زیاد شسته و خشک می شوند، چربی های طبیعی که پوست برای حفظ رطوبت خود به آن نیاز دارد، مانند چربی طبیعی تولید شده توسط پوست، نشت می کند و در نتیجه دست ها شکننده و خشک می شوند. شستن مداوم دست ها و استفاده مکرر از مواد ضدعفونی کننده نیز می تواند دست های شما را خشک کند.

-شرایط پزشکی خاص

برخی از شرایط پزشکی، پوستی یا غیر پوستی، ممکن است باعث خشکی دست شوند. افراد مبتلا به بیماری هایی مانند دیابت ممکن است به دلیل جریان خون ضعیف در اندام ها دچار خشکی دست شوند. علاوه بر این، برخی از بیماری های پوستی مانند اگزما و پسوریازیس ممکن است باعث خشکی دست و لایه برداری پوست شوند.

روغن های طبیعی مرطوب کننده

خشکی دستها باعث تحریک پوست و به اصطلاح پیری پوست دست می شود.
برای حل مشکل خشکی دستها اغلب استفاده از انواع مرطوب کننده ها پیشنهاد می شود. همه ما با کرم های مرطوب کننده صنعتی آشنا هستیم و آنها را مورد استفاده قرار می دهیم اما جالب است بدانید که برخی از روغن های گیاهی طبیعی تهیه شده از گیاهان می توانند تاثیر عمیق تر و ماندگار تر از کرم ها برای مرطوب کردن دست ها داشته باشند. روغن های طبیعی با دارا بودن درصد قابل توجهی از مواد مغذی و ویتامین ها باعث تامین رطوبت پوست و تامین مواد مورد نیاز برای سلامتی پوست شوند.

روغن زیتون

روغن زیتون یکی از بهترین روغن ها برای مرطوب کردن پوست دست هاست. این روغن سرشار از آنتی اکسیدان هایی مانند فلاونوئیدها، ویتامین E، کاروتن، اولئیک و اسید پالمیتیک است که برای حفظ کردن رطوبت دست، ترمیم پوست و محافظت از آن در برابر چروکیدگی و قرمزی مفید است. روزانه کمی روغن زیتون را روی دست ها بمالید و بگذارید حداقل نیم ساعت بماند یا قبل از خواب آن را به دستها بمالید و دستکش بپوشید و اجازه دهید تا صبح روغن به خوبی جذب دستها شود.

روغن بادام

با استفاده از ماسک روغن بادام شیرین میتوان زبری و سوزش ناشی از خشکی دست ها را از بین برد. ویژگی این روغن در مرطوب کردن پوست، صاف کردن آن و درمان ترک ها است، زیرا سرشار از ویتامین E و آنتی اکسیدان است. برای بهره مندی از فواید روغن بادام کافیست چند قطره از این روغن را روی دستها مالیده و کمی ماساژ دهید تا روغن جذب پوست شود یا شبها قبل از خواب دستها را به روغن بادام آغشته کرده و دستکش بپوشید. روغن بادام در مدت کوتاهی باعث نرمی و لطافت پوست دستهای شما خواهد شد.

روغن بادام

روغن نارگیل

روغن نارگیل در مهمترین محصولات مرطوب کننده پوست و کرم های آرایشی به دلیل فواید فوق العاده آن بر سلامت پوست از جمله پوست دست استفاده می شود. روغن نارگیل حاوی ترکیبی از اسیدهای چرب است که برای پوست خشک مفید است و پوست آسیب دیده توسط اشعه ماوراء بنفش خورشید را بهبود می بخشد. این روغن با تامین رطوبت مورد نیاز برای حفظ نرمی و لطافت پوست دستها به کار می رود. تنها کاری که باید انجام دهید این است که روزانه دست ها را با روغن نارگیل ماساژ دهید و بگذارید تا جذب پوست شود، به خصوص شبها قبل از خواب.

روغن آفتابگردان

روغن آفتابگردان سرشار از ویتامین ها D, C, A, E و همچنین سرشار از آنتی اکسیدان است که یک محصول فوق العاده برای مراقبت از پوست محسوب می شود. روغن آفتابگردان پوست را برای مدت طولانی مرطوب نگه می دارد، و برای پوست های خشک یک روغن طبیعی عالی محسوب می شود.

شی باتر

شی باتر اگر کاملا طبیعی و اصل باشد، یک مرطوب کننده فوق‌العاده برای پوست دستها محسوب می شود. این کره طبیعی به دلیل دارا بودن اسید های چرب ضروری باعث حفظ رطوبت و هیدراته شدن پوست دستها می شود. همچنین حاوی ویتامین های A و E است که به حفظ لطافت و شادابی پوست کمک کرده و از بروز چین و چروک بر روی دستها جلوگیری می کند. کافیست مقداری از شی باتر را به روی دستها مالید و ماساژ دهید تا جذب پوست شود.

روغن اسطوخودوس

روغن اسطوخودوس، روغنی گیاهی و معطر است که از آن در صنایع آرایشی و بهداشتی نیز استفاده می شود. این روغن دارای خواص متعددی برای پوست است، جوانسازی، کاهش چین و چروک، از بین برنده لکه های تیره پوستی، رفع جوش، مرطوب مردن و… از جمله کاربرد های این روغن می باشد. روغن اسطوخودوس می تواند در رفع خشکی و تامین رطوبت دستها موثر باشد. این روغن گیاهی سرشار از آنتی اکسیدان هاست و نقش بسزایی در حفظ طراوت و جوانی پوست دستها دارد.
توجه داشته باشید که نباید روغن اسطوخودوس را مستقیما روی پوست بمالید چون باعث تحریک پوست می شود ، بهتر است آن را با روغنی حامل مانند روغن زیتون یا نارگیل مخلوط کرده و استفاده کنید.

روغن اسطوخودوس

روغن گل رز

یکی از بهترین نوع روغن های طبیعی برای حفظ رطوبت و آبرسانی به پوست، روغن گل رز می باشد. این رون گیاهی به طور عمده در صنایع تولید لوازم آرایشی و بهداشتی برای پوست مورد استفاده قرار می گیرد. روغن گل رز حاوی اسید های چرب ضروری و ویتامین های A و E می باشد. این روغن ماده ای ترمیم کننده، آبرسان و مرطوب کننده است. روغن گل رز روغنی اسانسی و ضروری است که نباید به طور مستقیم روی پوست مالیده شود. می توان آن را با انواع روغن های حامل مخلوط کرد.

روغن کرچک

یکی دیگر از روغن های مرطوب کننده دست روغن کرچک می باشد. روغن کرچک اصل نقش موثری در آبرسانی به پوست و حفظ رطوبت آن دارد. توجه داشته باشید که روغن کرچک ظرف مدت 6 ماه فاسد می شود، پس بهتر است آن را به مقدار کم تهیه کنید. همچنین روغن کرچک برای استفاده نیاز به روغنی حامل همچون روغن زیتون یا نارگیل دارد. روغن کرچک به ترمیم پوست کمک می کند، ضد چین و چروک است و التهاب را از بین می برد. این روغن قیمت مناسبی دارد و به آسانی می توان آن را تهیه کرد.

روغن جوجوبا

روغن جوجوبا روغنی نام آشنا در صنایع آرایشی و بهداشتی است. این روغن گیاهی خواص بسیاری برای پوست دارد و سرشار از ویتامین E است که به آن خاصیت آنتی اکسیدانی می بخشد. روغن جوجوبا باعث جوانسازی پوست، رفع چین و چروک و التهاب پوست می شود. این روغن برای حفظ رطوبت دستها و برطرف کردن زبری پوست دست که در اثر خشکی بیش از حد ایجاد می شود، یک گزینه عالی به حساب می آید.

روغن جوجوبا

روغن آرگان

روغن آرگان بیشتر برای حفظ شادابی و لطافت موها مورد استفاده قرار می گیرد. اما جالب است بدانید که از این روغن می توانید برای آبرسانی و حفظ رطوبت پوست استفاده کنید. روغن آرگان را می توان برای از بین بردن خشکی دستها و مرطوب کردن آنها مورد استفاده قرار داد. روغن آرگان سرشار از ویتامین های A و E است و به دلیل داشتن خاصیت آنتی اکسیدانی باعث محافظت از پوست دستها می شود.

روغن رزهیپ

روغن رزهیپ از میوه های گیاه نسترن به دست می آید. سرشار از ویتامین های A، C و E است. این روغن خاصیت آنتی اکسیدانی دارد. روغن رزهیپ به طور ویژه برای برای بهبود وضعیت پوست به کار می رود و خاصیت اصلی آن در آبرسانی و حفظ رطوبت پوست می باشد. علاوه بر این در تحریک کلاژن سازی و جوانسازی پوست نیز بسیار موثر است. روغن رزهیپ یا روغن میوه نسترن میتواند یک گزینه عالی برای مرطوب کردن دستها باشد و از التهاب پوست دست جلوگیری نماید.

در حالت کلی دو نوع روغن وجود دارد، روغن های اسانسی یا ضروری و روغن های حامل یا پایه. توجه داشته باشید که روغن های ضروری را نباید به طور مستقیم روی پوست استفاده کنید چون می تواند باعث بروز آلرژی و التهاب شود. روغن هایی همچون روغن گل رز، روغن رزهیپ، روغن کرچک و… از جمله روغن های ضروری هستند که باید به همراه روغن پایه مورد استفاده قرار بگیرند. حتما قبل از استفاده از روغن ها رو روی پوست خود تست حساسیت انجام دهید تا از هرگونه عوارض احتمالی جلوگیری شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *