روش های گیاهی برای جلوگیری از لخته شدن خون

فهرست مطلب


لخته شدن بیش از حد خون یک مشکل مربوط به سلامتی است که ممکن است منجر به عوارض جدی شود. فرآیند لخته شدن خون فرآیند بسیار مهمی در بدن است، زیرا باعث توقف خونریزی و التیام زخم ها می شود، اما لخته شدن بیش از حد خون باعث بسیاری از مشکلات سلامتی می شود که مهمترین آنها لخته شدن خون در مویرگهای خونی است. برخی از افراد ممکن است به استفاده از گیاهانی متوسل شوند که به حل شدن لخته ها و محافظت در برابر لخته شدن کمک می کنند. در ادامه شما را با گیاهان دارویی موثر در جلوگیری از ایجاد لخته خون آشنا خواهیم کرد.

روش های گیاهی برای جلوگیری از لخته شدن خون

لخته شدن خون چیست؟

لخته شدن خون یک فرایند طبیعی در بدن انسان است. این یک واکنش دفاعی برای توقف خونریزی پس از قرار گرفتن بدن در معرض آسیب، خواه زخم یا پارگی در رگ‌ها ، از طریق تشکیل توده‌های ژل مانند خون و پلاکت است. اما در برخی موارد لخته بدون علت ایجاد می شود، در داخل رگ ها به خصوص آنهایی که خود به خود حل نمی شوند و به حالتی به نام لخته شدن خون تبدیل می شوند و نیاز به داروهای درمانی و مداخله پزشکی دارند.
معنی لخته شدن یا انعقاد خون خون، مجموعه ای از واکنش هاست که با غلیظ شدن خون ختم می شود تا در موارد زخم از خونریزی جلوگیری شود. هنگامی که خون به آرامی در رگ‌های خونی جریان ندارد، می‌تواند شروع به لخته شدن کند و از مایعی عاری از عناصر بازدارنده به ژل نیمه جامد یا لخته خون تبدیل شود.
انعقاد ممکن است ادامه یابد ، به رشد خود ادامه دهد و از رسیدن خون به قسمت های خاصی از بدن جلوگیری کند که باعث آسیب به اندام ها و بافت ها می شود.
انسداد رگ خونی به وسیله لخته خون ممکن است باعث آمبولی شدید و آسیب جدی به اندام های حیاتی همچون قلب و مغز شود که تهدید کننده زندگی است.

علت لخته شدن خون

برخی از افراد از بدو تولد دچار انعقاد خون می شوند، در حالی که برخی دیگر ممکن است در دوره های بعدی زندگی دچار این مشکل شوند.در اینجا مهمترین عوامل و علل لخته شدن خون به شرح زیر است:
-تحرک محدود، مانند مواردی پس از جراحی در رختخواب ماندن، یا برای مدت طولانی نشستن.
-سیگار کشیدن.
-برخی جهش های ژنتیکی
-آترواسکلروز.
-چاقی.
-فشار حاصله بر روی لگن و پاها در دوران بارداری.
-عفونت HIV.
-سندرم نفروتیک.
-سن، زیرا خطر ایجاد لخته خون پس از شصت سالگی افزایش می یابد.
-کم آبی بدن.
-برخی از بیماری های مزمن مانند: دیابت، نارسایی قلبی و فیبریلاسیون دهلیزی .
-سندرم آنتی فسفولیپید.
-اختلال در عملکرد سیستم تجزیه و تحلیل لخته خون.
-استفاده از قرص های ضد بارداری و درمان های هورمونی که جریان خون را در رگ های خونی کاهش می دهد.
-سرطان.
-کمبود پروتئین های مسئول جلوگیری از تشکیل لخته های خون.
-سطح بالای فاکتورهای انعقادی.

علائم ایجاد لخته خون

لخته های خون بر اساس مکان و علت ایجاد آن، بر قسمت های مختلف بدن تاثیر می گذارد. علائم لخته خون عبارتند از:
-تورم در محل لخته، مانند تورم در پاها و بازوها.
-تغییر رنگ پوست، قرمز یا آبی شدن، همراه با احساس خارش.
-درد با بدتر شدن لخته: این احساس می تواند از خفیف تا شدید متغیر باشد.
-گرمای پوست: پوست اطراف نواحی دردناک یا بازو یا پایی که تحت تاثیر DVT قرار گرفته اند ممکن است گرمتر باشد.
-گرفتگی در ناحیه ساق پا: اگر لخته در ساق پا باشد.

علائم ایجاد لخته خون

چگونگی ایجاد لخته خون

در اینجا توضیحی در مورد چگونگی لخته شدن خون ارائه می دهیم:

-فرآیند لخته شدن خون پس از چسبیدن پلاکت ها به یکدیگر در پاسخ به محرک های شیمیایی ارسال شده از دیواره رگ خونی آسیب دیده آغاز می شود.
-با کمک عوامل انعقادی، لخته خونی تشکیل می شود که محل زخم را می بندد و خونریزی را متوقف می کند.
بدن لخته خون را پس از تکمیل فرآیند بهبود تجزیه می کند.
-از سوی دیگر، وضعیتی به نام انعقاد بیش از حد وجود دارد که در آن خون بدون دلیل لخته می شود، زیرا یک لخته متحرک در جریان خون تشکیل می شود.

خطر اصلی ایجاد لخته خون در بدن. در احتمال انتقال آن به اندام های حساس بدن مانند: قلب، ریه یا مغز است و در نتیجه باعث حمله قلبی، آمبولی ریه یا سکته می شود.

آیا می توان از ایجاد لخته خون جلوگیری کرد؟

پس از دانستن علل لخته شدن خون، ممکن است تعجب کنید که آیا می توان از قرار گرفتن در معرض آنها اجتناب کرد.
در واقع، اگر مشکل انعقاد بیش از حد یک بیماری ژنتیکی باشد، هیچ راهی برای جلوگیری از آن وجود ندارد، اما عواملی وجود دارند که به کاهش خطر ایجاد لخته خون کمک می کنند که مهمترین آنها عبارتند از:
-ورزش و افزایش فعالیت بدن برای تحریک گردش خون .
-ترک سیگار.
– با خوردن غذاهای سالم و نوشیدن آب کافی وزن خود را حفظ کنید.
-برای بهبود گردش خون در پاها حتما از جوراب های فشرده استفاده کنید.
-حرکت و پیاده روی هر از چند گاهی در مواقع مسافرت طولانی یا نشستن طولانی مدت در حین کار.

روش های گیاهی جلوگیری از لخته شدن خون

گیاهان و به خصوص گیاهان دارای خاصیت دارویی همیشه برای نجات زندگی انسان و درمان بیماری های مختلف، کمک کننده بوده اند. همان طور که اشاره کردیم مشکل ایجاد لخته خون می تواند بسیار جدی و تهدید کننده زندگی باشد. اما می توان با استفاده از برخی روش های گیاهی از بروز لخته خون در بدن جلوگیری کرد. برخی گیاهان با رقیق تر کردن خون و بهبود جریان خون در رگها باعث کاهش چشمگیر احتمال ایجاد لخته خونی می شوند. برخی از گیاهان موثر در جلوگیری از ایجاد لخته خون عبارتند از :

زنجبیل

زنجبیل ریشه ای گیاهی با طبع گرم و خشک است که استفاده های دارویی متعدد دارد. استفاده از زنجبیل برای درمان لخته خون به زمان‌های طولانی برمی‌گردد، به‌ویژه در طب سنتی و چینی کاربرد فراوانی داشت، زنجبیل را می‌توان با افزودن کمی از آن به غذا به عنوان ادویه یا نوشیدن چای زنجبیل استفاده کرد.
زنجبیل حاوی سالیسیلات است که می تواند به حل شدن لخته ها و جلوگیری از لخته شدن خون کمک کند.
شایان ذکر است که آسپرین ، یک درمان رایج برای حملات قلبی و سکته مغزی، در اصل از اسید استیل سالیسیلیک ساخته شده است که از سالیسیلات ها مشتق می شود. با وجود این اطلاعات، نیاز به تحقیقات بیشتری در مورد راه های استفاده و اثبات اثربخشی زنجبیل در حل لخته ها و جلوگیری از لخته شدن وجود دارد. همچنین از مصرف همزمان این گیاه با دارو های رقیق کننده خون، همچون آسپرین باید خودداری کنید، چون ممکن است باعث ایجاد تداخل دارویی شود.

فلفل قرمز (کاین)

فلفل قرمز ممکن است به حل شدن لخته ها و جلوگیری از لخته شدن کمک کند، زیرا حاوی مقادیر زیادی سالیسیلات است، اما به دلیل داشتن طبع گرم و تندی زیاد، ممکن است برای بسیاری از افراد قابل تحمل نباشد. فلفل قرمز همچنین می تواند به کاهش فشار خون، افزایش گردش خون و تسکین درد در بدن کمک کند.

جینکوبیلوبا

یکی از گیاهان موثر در رفع مشکل ایجاد لخته خون جینکو بیلوبا است، زیرا جینکو بیلوبا یکی از گیاهانی است که از زمان های قدیم برای درمان مشکلات خونی، مشکلات حافظه و بی حالی استفاده می شده است.
طبق تحقیقات مشخص شد که گیاه جینکو می تواند به حل شدن لخته ها کمک کند، اما هنوز نیاز به اثبات این موضوع با مطالعات بیشتر وجود دارد.

جینکوبیلوبا

سیر

سیر گیاهی شفابخش با خواص درمانی بسیار است. خاصیت ضد التهابی و ضد عفونی سیز اثبات شده است و می تواند در رفع بسیاری از بیماری های بدن مفید باشد.
سیر حاوی مواد فعالی مانند آجوئن است که ممکن است به حل شدن لخته های خونی و جلوگیری از لخته شدن کمک کند. سیر همچنین دارای خواص ضد میکروبی است.

زردچوبه

زردچوبه به دلیل وجود کورکومین ممکن است دارای خواص ضد انعقادی و ضد التهابی باشد.
زردچوبه را می توان به غذا اضافه کرد یا با آب گرم نوشید، زیرا هر دو روش می توانند فواید آن حاصل از آن را به بدن برساند. مصرف زردچوبه به دلیل خواص آنتی اکسیدانی آن نقش، موثری در سلامت قلب و بهبود گردش خون دارد و از بروز لخته خونی تا حد زیادی جلوگیری می کند.

آویشن

علاوه بر استفاده از آویشن برای افزودن طعم متمایز به غذا، آویشن را می توان برای درمان لخته خون استفاده کرد . آویشن با توانایی کاهش سرعت لخته شدن خون مشخص می شود و خوردن آن می تواند تأثیر برخی از داروهای رقیق کننده خون را افزایش دهد. مانند وارفارین؛ بنابراین باید با احتیاط مصرف شود یا با داروهای رقیق کننده خون مصرف نشود. خوردن آویشن و افزودن آن به غذا به عنوان ادویه می تواند باعث افزایش سیالیت خون و کاهش لخته شدن خون شود، همچنین به صورت کپسول مکمل غذایی موجود است و می توان آن را به صورت چای نوشید.

دارچین

دارچین حاوی کومارین است که ماده فعال وارفارین است که به طور گسترده برای محافظت در برابر لخته شدن خون استفاده می شود. می توان پودر دارچین را به غذا اضافه کرد یا با استفاده از چوب دارچین دمنوشی خوش عطر و طعم تهیه کرده و نوشید.

گل داوودی

یکی از گیاهان برای حل کردن لخته ها، گل طلای داوودی است، زیرا ممکن است با جلوگیری از فعالیت و تجمع پلاکت های خون، به حل شدن لخته ها و جلوگیری از لخته شدن خون کمک کند.
گل داوودی یک گیاه دارویی باستانی است که برای تسکین دردهای میگرنی ، مشکلات گوارشی و دمای بالای بدن نیز استفاده می‌ شده است.

انیسون

گل انیسون گیاهی است که در درمان طبیعی میگرن و ناراحتی‌های گوارشی استفاده می‌شود، اما با مهار فعالیت پلاکت‌ها می‌تواند خون را نیز رقیق کند. انیسون جوشانده شده را می‌توان به صورت مایع نوشید. همچنین کپسول هایی حاوی عصاره انیسون در بازار وجود دارد که می توان به عنوان مکمل مصرف کرد.

انیسون

چگونه از قرار گرفتن در معرض لخته شدن خون در امان بمانیم؟

با پیروی از برخی توصیه های تغذیه ای می توان از قرار گرفتن بدن در معرض لخته شدن خون جلوگیری کرد و این شامل برخی از استراتژی های تغذیه ای برای افراد مبتلا به لخته شدن خون است:
– هیدراته نگه داشتن بدن با نوشیدن مایعات کافی؛ این به افزایش جریان خون کمک می کند و زنان باید تقریباً 2.6 لیتر آب بنوشند در حالی که مردان باید 3.6 لیتر در روز آب بنوشند.
– از مصرف غذاهای حاوی چربی های مضر مانند شیرینی ها و غذاهای آماده پرهیز کنید.لازم به ذکر است که به برچسب مواد غذایی روی بسته بندی دقت کنید و از موادی مانند: چربی های اشباع شده، چربی های ترانس، شکر در تمام اشکال آن، چه لاکتوز، فروکتوز، ساکارز، شربت ذرت و شربت برنج قهوه ای باید اجتناب کرد.
-سبزیجات برگ سبز را به رژیم غذایی خود اضافه کنید و فراموش نکنید که با داروهای مایع سازی مانند وارفارین تداخل دارند.
-میزان چربی های حیوانی را در رژیم غذایی خود کاهش دهید. با استفاده از محصولات لبنی کم چرب یا بدون چربی، از گوشت های پرچرب خودداری کنید و از گوشت های کم چرب استفاده کنید.

هشدار ها

گیاهان دارویی نام برده شده در این مطلب در رقیق کردن خون و افزایش، سیالیت خون نقش موثری دارند و باعث کاهش لخته شدن خون می شوند. اما به این نکته توجه داشته باشید که ممکن است مصرف همزمان این مواد با دارو های رقیق کننده خون باعث ایجاد تداخل دارویی و عوارض ناخواسته شود. بنابراین در صورت عدم مصرف هر گونه دارو شیمیایی می توان با داشتن رژیم غذایی مناسب و استفاده معقول از گیاهان دارویی از لخته شدن خون در رگها جلوگیری کرد.

سوالات متداول

نقش ویتامین K در ایجاد لخته خونی چیست؟

ویتامین K و کلسیم، باعث تسریع روند انعقاد خون در بدن می شوند. بنابراین اگر دچار مشکل لخته شدن خون هستید باید مصرف مواد غذایی حاوی ویتامین K را تا حد امکان کاهش دهید. از طرفی ویتامین E در افزایش سیالیت خون موثر است و باعث رقیق تر شدن خون می شود. مصرف مواد غذایی حاوی ویتامینE باعث رقيق شدن خون می شود.

یک پاسخ

  1. سلام و خداقوت … خیلی از این خوراکی ها را میشناسیم و مامردم باید عادت کنیم تا در غذاها و نوشیدنی هامون این مواردی که فرمودید را مصرف کنیم … متاسفانه همه دنبال دارویی هستند که با چندبارمصرف مشکلو رفع کنه ولی درمان‌های سنتی باید دردوران زندگی استفاده بشه و استمرار داشته باشه…

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *