راهکارهای خانگی و 100 درصد طبیعی برای رهایی از بوی بد دهان

فهرست مطلب

بد بویی و بد طعمی دهان از جمله مشکلاتی است که می تواند بسیار آزار دهنده باشد، برای رفع این مشکل ابتدا باید ریشه یابی کنید و دلیل آن را بدانید، بعد از مشخص شدن دلیل می توانید از روش های گیاهی و غیر گیاهی مختلف استفاده کنید، روش های گیاهی از بین بردن طعم بد دهان بهترین روش ها برای کمک به شما هستند که در ادامه به معرفی آن ها می پردازیم.

روش های گیاهی از بردن طعم بد دهان

عواملی که باعث بوی بد دهان می شوند:


اگر شما بیماری یا مشکل جسمی خاصی نداشته باشید یکی از عوامل زیر باعث ایجاد بوی بد دهان شما می شوند و باید با روش های مورد نیاز هر یک از آن ها به دنبال رفعشان بروید.

مسواک زدن نامناسب باعث بوی بد دهان می شود


اگر در هنگام مسواک از خمیر دندان مناسب استفاده نکنید، به طور کامل تمام قسمت های دندان را مسواک نزنید و زمان کافی برای شستن دندان ها صرف نکنید باعث ایجاد عفونت در دندان و جمع شدن باکتری ها می شوید که می توانند علاوه بر ایجاد بوی نامطبوع به افزایش میزان پوسیدگی دندان هم کمک کنند، در هنگام مسواک زدن اگر روی زبان خود را هم در آخر مسواک بزنید می تواند نقش زیادی در کاهش بوی بد دهان داشته باشد.

پوسیدگی دندان


پوسیدگی دندان که به روش درست مسواک زدن هم وابسته است از عوامل مهم بوی بد دهان است، دندان پوسیده محل تجمع باکتری های مختلف است و می تواند دهان شما را بد طعم کند.

بیماری لثه


بسیاری از مشکلات و بیماری های مربوط به لثه باعث ایجاد بوی بدی در دهان می شوند که هشداری جدی برای شما به حساب می آید و باید آن را رفع کنید.

خشکی دهان


یکی از دلایل افزایش بو و طعم بد دهان خشکی دهان است، برخی از افراد به طور کلی دهان خشکی دارند که علل مختلفی می تواند پشت آن باشد، افسردگی، مصرف آنتی بیوتیک ها، مشکلات تنفسی، استرس بیش از حد، اسیدیته، سن بالا، کم آبی بدن، شیمی درمان و پرتودرمانی یا به طور کلی برخی دیگر از بیماری های خاص می توانند باعث خشکی دهان شوند.

خوردن غذاهایی که باعث ایجاد بوی دهان می شوند


خوردنی هایی مانند پیاز و سیر خام یا پیازچه و برخی از سبزیجات و صیفیجات دیگر می تواند باعث ایجاد بوی بد دهان شود، این اتفاق نهایتا تا بیست و چهار ساعت دوام می آورد و بعد از آن خود بخود از بین می رود.

خوردن غذاهایی که باعث ایجاد بوی دهان می شوند

ماندن غذا در دندان ها و زبان


یکی از علل ماندن غذا در دهان مسواک زدن نادرست است، اگر روش مسواک زدن شما صحیح نیست باید آن را از پزشک خود بپرسید، هر فرد متناسب به شکل دندان ها و دهان خود می تواند به روش های مختلفی برای مسواک زدن نیاز داشته باشد.

کم بودن کربوهیدرات در رژیم غذایی


افرادی که رژیم لاغری می گیرند بیش از هر کس دیگری این را تجربه می کنند، کاهش میزان کربوهیدرات در رژیم غذایی یکی از عوامل افزایش میزان نامطبوعی دهان و نفس است.

مصرف الکل و دخانیات


هر چه میزان مصرف الکل و دخانیات مختلف مانند سیگار بیشتر باشد بدبویی دهان بیشتر می شود و می توان برای اطرافیان آزار دهنده باشد.

بیماری های بدن


علاوه بر بیماری های خاص که نیاز به پزشک دارند بیماری هایی نیز وجود دارند که می توانند باعث بدبویی دهان شوند، ریفلاکس اسید معده، دیابت، عفونی شدن ریه و …. از جمله عواملی هستند که باعث بدبویی دهان می شوند.

داروهای مختلف
داروهایی مانند داروهای ضد حساسیت، داروهای ضد افسردگی سه حلقه ای و داروهای مختلف دیگر می توانند باعث بیشتر شدن بوی بد دهان شوند.

روش های گیاهی رفع بوی بد دهان


برای رفع طعم بد دهان می توانید سراغ گیاهان مختلف بروید، این گیاهان که روش هایی کم هزینه و بی خطر برای افزایش سلامت عمومی بدن به حساب می آیند مشکلات مختلف دهان را از بین می برند و استفاده از آن ها بسیار موثر است.

جعفری برای خوش عطر کردن دهان


جعفری که گیاهی موثر در بهبود هضم غذا شناخته می شود علاوه بر کاهش هالیتوز می تواند باکتری ها را هم از بین ببرد، کلروفیلی که در جعفری وجود دارد ماده ای بسیار مهم برای کاهش بوی بد دهان و باکتری ها شناخته می شود که می تواند دهان و گلو را نیز مورد حمایت خود قرار دهد، برای مصرف این سبزی برای کاهش بوی بد دهان می توانید چند برگ تازه از آن را بجوید و آن را به عنوان چاشنی در غذاهای مختلف استفاده کنید.

با مصرف نعناع هالیتوزیس را از بین ببرید


نعناع گیاهی معروف در زمینه خوش بویی دهان است و به همین جهت در خمیر دندان ها و آدامس های مختلف از آن استفاده می شود، می توانید نعناع را به انواع شکل های مختلف استفاده کنید و خود را از بوی بد دهان خلاص کنید، برای مثال نوشیدن جوشانده یا دمنوش نعناع، جویدن برگ های خام نعناع و نوشیدن شربت یا آب میوه نعناع می تواند موثر باشد.

با مصرف نعناع هالیتوزیس را از بین ببرید

روش درست کردن نوشیدنی نعناع برای خوشبو کردن دهان:


برای درست کردن این نوشیدنی دو عدد کیوی و یک عدد هلو را خرد کرده و همراه با یک دسته از برگ های نعناع که آن ها هم خرد شده اند همراه با آب و دو قاشق چای خوری عسل ترکیب کنید، می توانید میزان آب و عسل را متناسب با ذائقه و دلخواه خود اضافه کنید، این نوشیدنی را به صورت ناشتا میل کنید و سموم مختلف بدن را از بین ببرید.

استفاده از لیمو در خوش عطر ساختن دهان


برای استفاده از لیمو می توانید یک قاشق چای خوری از آب لیموی تازه را گرفته و با دو یا یک قاشق غذاخوری ماست ترکیب کنید، بعد از آماده شدن ترکیب آن را روی دندان هایتان بمالید و بعد از پنج تا ده دقیقه آن را بشویید، این کار علاوه بر کاهش میزان باکتری و عفونت و بوی بد دهان باعث تعادل در فلور طبیعی حفره دهان می شود.

استفاده از لیمو در خوش عطر ساختن دهان

گواوای نارس برای رفع طعم بد دهان


گواوا را خرد کنید و همراه با نمک و فلفل سیاه ترکیب کرده میل کنید، این کار می تواند به کاهش بوی بد دهان کمک کند، گواوا سرشار از ویتامین ث، اسید مالیک، اسید تاننیک و اگزالات است که از لثه ها مراقبت کرده و امکان خون ریزی آن ها را کاهش می دهد، این گیاه برای دندان های حساس بسیار مفید است و به طور کلی به منظور خوش بویی و افزایش میزان سلامتی دهان استفاده می شود، کافیست آن را در دهان بجوید.

مصرف سرکه سیب بوی بد دهان را می کاهد


سرکه سیب از جمله سرکه های بسیار موثر در از بین بردن بسیاری از مشکلات مانند چربی خون است که می توان با استفاده از آن به افزایش تعادل بدن کمک کرد و عفونت های باکتریایی بدن را دفع کرد، علاوه بر این سرکه سیب در کاهش هالیتوز موثر است و تعادل ph دهان را بهبود می بخشد، نصف قاشق غذاخوری از سرکه سیب با یک لیوان سرد می تواند ترکیب مناسبی باشد، این ترکیب را در دهان غرغره کنید و پنج دقیقه بعد آن را دور بریزید، بعد از این کار بهتر است دهانتان را با آب ساده بشویید و دو تا سه ساعت به هیچ عنوان مسواک نزنید، خاصیت اسیدی سرکه همراه با خمیر دندان می تواند به دندان ها آسیب بزند.

مصرف سرکه سیب بوی بد دهان را می کاهد

روش های دیگر مصرف سرکه سیب برای خوش بویی دهان


سرکه سیب را می توان همراه با جعفری، جوش شیرین، عسل و شکر و آب ، دارچین و آب گرم هم مصرف کرد، در این روش ها سرکه سیب را همراه با یکی از این مواد می توانید ترکیب کنید و بعد از آماده شدن ترکیب آن را غرغره کنید.

زغال اخته بوی بد دهان را رفع می کند


یک قاشق از دانه های زغال اخته را با یک لیوان آب مخلوط کنید و بجوشانید، بعد از چند دقیقه زیر آن را خاموش کنید و بگذارید تا خنک شود، بعد از خنک شدن می توانید آن را میل کنید تا بوی بد دهان شما را کاهش دهد و عفونت را از بین ببرد.

آلوئه ورا بوی بد دهان را از بین می برد


آلوئه ورا گیاهی محبوب در طب سنتی است که سرشار از فواید مختلف است و می تواند مشکلات مختلف مربوط به سلامتی را درمان کند و میکروب ها و التهاب های مختلف دهان را از بین ببرد، علاوه بر این در کاهش طعم بد دهان موثر است و می توانید روزانه دوبار سراغ آن بروید، کافیست یک قاشق چای خوری از آب آلوئه ورا را در دهان بریزید و پنج دقیقه نگه دارید، بعد از این مدت می توانید دهانتان را خالی کنید، علاوه بر استفاده دهانشویه ای می توانید آب آلوئه ورا را بشویید، البته در این روش ها بهتر است آلوئه ورا تازه باشد.

استفاده از زغال فعال برای کاهش بوی بد دهان


زغال فعال از جمله موادی است که می تواند به جذب ناخالصی های مختلف در دهان کمک کند و میزان باکتری ها را کاهش دهد، علاوه بر این زغال خاصیتی سفید کننده هم برای دندان دارد و باعث کاهش طعم بد دهان می شود، برای استفاده از زغال فعال کافیست نصف قاشق چای خوری از آن را روی مسواک بریزید و دندان هایتان را مسواک بزنید، بعد از مسواک زدن حتما به خوبی دهانتان را بشویید تا زغالی نماند.

استفاده از زغال فعال برای کاهش بوی بد دهان

دمنوش های مفید برای کاهش بوی بد دهان


نوشیدن چای و دمنوش علاوه بر ضدعفونی کردن دهان می تواند از میزان خشکی دهان بکاهد و آب مورد نیاز بدن را تامین کند، البته اگر بیش از حد اهل چای هستید باید در مصرف قند و شیرینیجات همراه چای دقت داشته باشید.

چای سبز طعم بد دهان را از بین می برد


روش دیگری که می توانید برای رفع بوی بد دهان از آن استفاده کنید، چای سبز است، چای سبز را به صورت کیسه ای تهیه کنید و در آب گرم خیس کنید، سپس چای به دست آمده را با عسل میل کنید تا باعث بهبود اوضاع عمومی بدنتان شده بوی بد دهان را هم از بین ببرد، یک تا سه فنجان چای سبز در روز می تواند معجزه کند، دقت کنید که اگر آن را در صبح زود میل کنید می تواند هالیتوز را به طور کامل رفع کند و باعث کاهش باکتری های مختلف دهان شود.

استفاده از میخک برای خوش بویی دهان


میخک را در دهان گذاشته بجوید، اگر این کار برای شما سخت است می توانید یک قاشق پر از میخک را با یک لیوان آب داغ بجوشانید و پنج تا ده دقیقه دم کرده میل کنید، این کار علاوه بر کاهش میزان باکتری دهان و رفع بدبویی دهان می توان امکان پوسیدگی دندان را هم کاهش دهد و باعث افزایش سلامتی دهان و دندان شود.

خوشبو کردن دهان با دمنوش رزماری


دمنوش رزماری از جمله دمنوش های موثر در افزایش سلامت حافظه و مغز است و می تواند عفونت های مختلف را از بین ببرد، این گیاه نقش موثری در خوشبویی دهان دارد که برای استفاده از آن می توانید برگ های گیاه را با یک لیوان آب داغ دم کرده و میل کنید، این کار علاوه بر کاهش بوی بد دهان باعث دفع باکتری های مضر و افزایش سلامتی دندان ها هم می شود.

روغن های گیاهی موثر در خوش بویی دهان


علاوه بر روش های گیاهی دیگر که معرفی شدند مصرف روغن های مختلف نیز می تواند به کاهش بوی بد دهان کمک کند، این روغن ها چه در غذا مورد استفاده قرار گیرند و چه به صورت دارویی و به شکلی متفاوت می توانند موثر باشند.

استفاده از روغن کنجد برای کاهش بد بویی دهان


روغن کنجد در پاک کردن دهان و افزایش سلامت دندان ها نقش موثری دارد و می تواند به سفیدتر شدن دندان ها هم کمک کند، یک قاشق غذاخوری از این روغن را با مقداری آب ولرم ترکیب کرده و در دهان خود بچرخانید، بعد از چند دقیقه محتویات دهان خود را خالی کنید و با مقداری آب خالی دوباره غرغره کنید، انجام این کار باعث پاکسازی دهان و دندان خواهد شد، توجه کنید که بهترین زمان برای انجام این کار صبح زود است.

روغن اکالیپتوس


روغن اوکالیپتوس جز روغن های موثر در کاهش بوی بدن دهان به حساب می آید که برای مصرف آن می توانید مقدار دو تا سه قطره از آن را در یک لیوان آب ریخته و بعد از ترکیب کردن غرغره کنید، بعد از غرغره کردن روغن دهانتان را بشویید و این کار را هر روز ادامه دهید تا نتیجه بهتری بگیرید.

روغن نارگیل بوی بد دهان را می برد


یک قاشق غذاخوری از روغن نارگیل را پنج تا ده دقیقه در دهان خود چرخانده و نگه دارید، بعد از این مدت می توانید روغن را بیرون بریزید، بعد از این کار دهانتان را با آب ولرم بشویید، روغن نارگیل علاوه بر نابود کردن باکتری های مضر می تواند التهاب و میکروب های مختلف را هم به طور کامل از بین ببرد.

روغن نارگیل بوی بد دهان را می برد

استفاده از روغن درخت چای برای از بین بردن طعم بد دهان


روغن درخت چای حاوی خاصیتی آنتی اکسیدانی است که در از بین بردن باکتری ها توانایی بالایی دارد و می تواند باعث بهبود سلامت دهان و دندان شما شود، یک تا دو قطره از این روغن را با یک لیوان آب خنک ترکیب کرده و پنج دقیقه غرغره کنید تا اثر کند، تکرار روزانه این کار و ادامه دادن آن می تواند تا حد زیادی بوی بد را از بین ببرد.

روغن بذر گریپ فروت


این عصاره که به خوشایند کردن بوی دهان کمک می کند روشی مناسب برای کاهش باکتری هاست، یک تا دو قطره از آن را روی مسواک ریخته و با آن مسواک بزنید تا به دهان شما نفوذ کند، بعد از این کار دهانتان را با آب ملایم بشویید.

تاثیر ادویه ها در خوش عطر شدن دهان


ادویه های مختلف که سرشار از فواید و اثر بخشی هستند می توانند علاوه بر کاهش مشکلات دیگر بدن به کاهش بوی بد دهان نیز کمک کنند، این ادویه ها که عطری قوی دارند تاثیر زیادی در طعم و بوی غذاها دارند و باعث بهبود مشکلات گوارشی می شوند.

مصرف دارچین برای خوشبویی دهان


دارچین خاصیتی ضد میکروبی دارد که به ضد عفونی کردن دهان کمک خواهد کرد، این ادویه در تعادل ph نقش موثری دارد و بر فلور دهان تاثیر مثبتی می گذارد، می توانید با نصف قاشق غذاخوری دارچین، دو عدد لیمو، نصف قاشق غذاخوری عسل و یک فنجان آب گرم دهان شویه ای مناسب برای تمیز کردن دهان خود درست کنید، تمام این مواد را با آب داغی که دارید خوب ترکیب کرده و استفاده کنید، می توانید آن را روی دندان ها مسواک کرده و بعد با آب ساده دهانتان را بشویید.

فواید دانه رازیانه برای بهبود بوی بد دهان


یک قاشق چای خوری از دانه های رازیانه را در دهان ریخته و بجوید، بعد از جویدن آن را پس ندهید بلکه قورت دهید، این کار می تواند هالیتوز و مشکلات مربوط به بوی بد دهان را درمان کند و عفونت ها و باکتری ها را دفع کند، مصرف رازیانه در غذاهای مختلف هندی نقش بسیار موثری در این کار دارد.

هل برای خوش عطری دهان معجزه می کند


یک غلاف هل را بجوید، می توانید دانه های داخل غلاف را هم بجوید فرقی ندارد، در هر صورت جویدن غلاف و قورت دادن آن یکی از موثر ترین راه کار ها در کاهش بوی بد دهان است، هل خوشبو کننده ای طبیعی است که به همین جهت نیز در هند مشهور است و در غذاهای مختلف زیاد مورد استفاده قرار می گیرد، به طور کلی هل در کاهش بوی بد غذاها بخصوص سیر و پیاز موثر است و به همین جهت مصرف آن همراه با این غذاها توصیه می شود.

هل برای خوش عطری دهان معجزه می کند

استفاده از زردچوبه در بهبود بوی بد دهان


زردچوبه ادویه ای معروف و پر کاربرد است که می توانید از فواید طبی آن نیز بهره ببرید، نصف قاشق چای خوری از این ادویه را با چند قطره آبلیمو ترکیب کنید و روی زبان و دهان آن را بکشید، این کار باعث کاهش باکتری ها و از بین رفتن بوی بد دهان خواهد شد، بعد از این کار دهانتان را با آب ولرم بشویید، توجه کنید که تکرار این کار به مدت دو هفته موثرتر خواهد بود و کورکومین موجود در زردچوبه که نقشی ضد باکتری دارد باعث تقویت سلامتی دهان و دندان خواهد شد.

مصرف زنجبیل برای رفع طعم بد دهان


زنجبیل ادویه ای سرشار از خواص ضد میکروبی است که به کاهش بوی بد دهان کمک کرده و عفونت های مختلف را دفع می کند، می توانید با یک قاشق چای خوری از آب زنجبیل و یک لیوان آب گرم دهانشویه ای قوی برای دهان خود درست کنید.

روش های دیگری که برای خوشبویی دهان می توانید استفاده کنید


علاوه بر روش های گیاهی مختلف که بررسی کردیم می توانید سراغ روش های خانگی و کم هزینه دیگر هم بروید که در ادامه به چند مورد از آن ها نیز اشاره می کنیم.

جویدن آدامس برای خوش عطر کردن دهان


روش دیگری که برای بهبود بوی بد دهان توصیه می شود جویدن آدامس است، بهتر است آدامس بدون قند استفاده کنید تا علاوه بر بهبود جریان بزاق باعث بهبود وضعیت گلو و دهان شده هالیتوز را درمان کند، جویدن آدامس های طعم دار مانند نعناع نیز نقش زیادی در خوشبویی دهان دارد.

جویدن آدامس برای خوش عطر کردن دهان

استفاده از آب نمک برای رفع بوی بد دهان


آب نمک از جمله روش های مناسب برای کاهش میزان باکتری دهان و خنثی کردن ph است که می توانید با استفاده از آن به افزایش تمیزی دهان و دندان ها کمک کنید، یک قاشق چای خوری از نمک را با یک لیوان آب ولرم ترکیب کرده و غرغره کنید، توجه کنید که این کار نمی تواند جای مسواک را بگیرد و اهمیت مسواک زیاد است.

مصرف جوش شیرین به منظور کاهش بوی بد دهان


جوش شیرین می تواند سطح ph دهان را متعادل کند و باعث کاهش اسیدیته در دهان شود، این ماده آنتی اکسیدانی موثر است که خواصی ضد باکتریال دارد و به همین جهت اهمیت زیادی در کاهش بوی بد در قسمت های مختلف بدن ایفا می کند، البته توجه کنید که این ماده می تواند به دندان آسیب بزند و به همین جهت نباید در مصرف آن زیاده روی کرد، اما برای مصرف یک قاشق چای خوری از جوش شیرین را باید با نصف قاشق چای خوری آب لیمو ترکیب کرده و خمیر به دست آمده را روی دندان ها بمالید، یک دقیقه بعد باید حتما دهان را بشویید.

پراکسید هیدروژن چیست؟


علاوه بر روش های اشاره شده می توانید از محلول پراکسید هیدروژن سه درصد هم استفاده کنید، یک قاشق غذاخوری از این محلول را با نصف فنجان آب ترکیب کرده و دهانتان را با آن بشویید، بعد از این کار می توانید از مسواک خالی استفاده کنید تا تمام قسمت ها را به طور کامل تمیز کنید، بعد از اتمام مسواک دهانتان را با آب خالی بشویید، می توانید یک هفته این کار را متناوبا تکرار کنید، البته اگر در مصرف هرروزه آن زیاده روی کنید باعث آسیب به دندان و لثه خواهد شد.

مصرف ویتامین دی


هرچه میزان ویتامین دی موجود در غذاهای شما بالاتر باشد امکان بد بویی دهان نیز کمتر می شود، ویتامین دی به صورت مکمل نیز وجود دارد اما بهتر است آن را از غذا دریافت کنید، غذاهایی مانند ماهی، تخم مرغ، ماست، پنیر و قارچ سرشار از این ویتامین هستند که در کاهش میزان نامطلوبی فضای دهان تاثیر دارند.

مصرف پروبیوتیک های مختلف برای رفع بوی بد دهان


پروبیوتیک ها می توانند از بوی بد دهان جلوگیری کنند زیرا جای باکتری های مفید را می گیرند و باعث کاهش مشکلات مربوط به دهان می شوند.

نمک اپسوم


نمک اسپوم جزو نمک های بسیار موثر در دفع باکتری هاست که می تواند طعم بدن دهان را کاهش داده نفس را خوشبو کند، برای این منظور یک قاشق چایخوری از آن را با یک لیوان آب ولرم ترکیب کرده و غرغره کنید.

نمک اپسوم

نکات مهم برای رعایت بهداشت دهان و دندان


در نهایت نکاتی بسیار مهم در رعایت بهداشت و آسیب کمتر به دهان و دندان وجود دارند که بهتر است به آن ها توجه کنید تا دهانی خوشبو و دستگاه گوارش، لثه و دندان هایی سالم داشته باشید.

مرتب مسواک بزنید


از مهم ترین کارهایی که برای سلامتی باید انجام داد مسواک زدن است، مسواکی دقیق که در آن زبان، کام، دندان ها و تمام نقاط مختلف دهان تحت پوشش باشد و باکتری ها از بین ببرند، حرکت مکانیکی مسواک نقش بسیار مهمی در از بین بردن باکتری ها دارد و غرغره های مختلف نمی تواند جای آن را بگیرد، بیش از دو بار مسواک زدن در روز مناسب نیست و تاثیری نخواهد داشت، از طرفی دیگر توجه کنید که محکم مسواک زدن هم صحیح نیست و می تواند به دندان ها آسیب بزند، روش درست مسواک زدن را از دندان پزشک مخصوص خود بپرسید زیرا هر فرد متناسب با شکل دندان ها می تواند به صورت متفاوتی مسواک بزند.

استفاده از نخ دندان


علاوه بر استفاده از مسواک و اهمیت درست مسواک زدن توجه کنید که نخ دندان نیز اهمیت زیادی برای سلامتی دارد، نخ دندان باکتری ها و ذرات مختلف غذا را از لای دندان ها خارج می کند و جاهای دور از دسترس مسواک را تمیز می کند، این کار علاوه بر فوایدی که برای دندان و پیشگیری از پوسیدگی دارد می تواند سلامت لثه ها را هم افزایش دهد و بوی بد دهان را کاهش دهد.

استفاده از نخ دندان

از دهانشویه استفاده کنید


دهانشویه های مختلف می توانند به کاهش میزان باکتری و تنظیم ph کمک کنند، این کار هالیتوز را کاهش داده و مکملی مناسب برای مسواک و نخ دندان است، البته توجه کنید که برای انتخاب دهانشویه مناسب حتما باید با پزشک مشورت کنید و بدون مشورت سراغ خرید دهانشویه نروید.
توجه کنید که دهانشویه ای که انتخاب می کنید دهان شویه ای بدون الکل باشد تا به دندان های شما آسیب نزند، دهان شویه ای که الکل دارد باعث خشک شدن دهان شده و هالیتوز موجود را افزایش میدهد که مناسب نیست، توجه کنید که اگر بزاق دهان کم باشد امکان بیشتر شدن بوی بد دهان وجود دارد و باید از خشک بودن دهان پیشگیری کرد.

روش و نوع غذاهای میل شده در ایجاد طعم بد دهان موثرند


هرچه با فاصله های منظم تر و رژیم غذایی دقیق تری غذا میل کنید میزان سلامتی بدن شما افزایش پیدا می کند و امکان ایجاد بوی بد دهان هم کاهش پیدا می کند، اگر سیر، پیاز، غذاهای هندی، سالاد پیاز و تربچه، غذاهای دارای عطر و طعم تند و شدید و موارد غذایی مختلف که در ایجاد بوی بد دهان موثرند را میل کردید، بهتر است حتما در شستن مناسب دهان و مصرف گیاهان خوش بو کننده توجه داشته باشید، هرچه فاصله وعده های غذایی شما بیشتر باشد امکان افزایش بوی بد دهان و باکتری ها نیز بیشتر می شود.
به این نکته نیز توجه داشته باشید که هرچه میزان فیبر موجود در رژیم غذایی شما بیشتر باشد امکان افزایش بوی بد دهان و مشکلات گوارشی نیز کاهش پیدا می کند، قندهای مختلف در غذاها نیز علاوه بر بدن برای دهان و دندان مضر هستند و بهتر است بعد از مصرف مواد قندی حتما دهانتان را با آب خالی بشویید.

آیا بعد از هر وعده غذایی باید مسواک زد؟


مسواک زدن بعد از هر وعده غذایی توصیه نمی شود و از نظر سلامتی می تواند مضر هم باشد، اما می توانید با آب خالی و بدون مسواک دهانتان را بشویید، این کار به کاهش میزان مواد غذایی رسوب شده در دهان کمک کرده و دهانتان را از آسیب باکتری ها حفظ می کند.

آیا بعد از هر وعده غذایی باید مسواک زد؟

کربوهیدارت های پیچیده از عوامل بد بویی دهان هستند


کربوهیدرات های پیچیده می توانند بوی بد دهان را افزایش داده و باکتری ها را رشد دهند، این کربوهیدرات ها که در برنج سفید، آرد ریز یا مایدا، نان سفید، شکر تصفیه شده و… وجود دارند از عوامل بد بویی دهان هستند.

مصرف مرکبات مختلف


مرکبات مختلف از جمله پرتقال می توانند به کاهش بوی بد دهان کمک کنند، کافیست این میوه ها را در رژیم غذایی خود قرار دهید و به طور مرتب میل کنید، خاصیت اسید سیتریک موجود در این میوه ها می تواند ترشح بزاق را افزایش دهد و باعث تعادل ph و سلامتی دهان و دندان شود، علاوه بر این مرکبات در کاهش میزان باکتری هم موثر است و هالیتوز را از بین می برد، البته توجه کنید که به دلیل خاصیت اسیدی موجود در مرکبات بعد از میل کردن آن ها بهتر است تا دو یا سه ساعت مسواک نزنید و از آب تمیز و خالی برای شستن دهان استفاده کنید.

آب بنوشید


ننوشیدن آب یکی از عوامل اصلی بد بویی دهان است، آب علاوه بر کاهش میزان باکتری دهان می تواند خشکی دهان و کمبود بزاق را هم درمان کند و باعث افزایش سلامتی بدن و دهان و دندان شود، سعی کنید با مصرف آب سلول های مرده در دهان و زبان را دفع کنید و باعث تجمع آن ها در دهان و بد بویی دهان خود نشوید.

2 پاسخ

  1. این مطلب عالی بود …
    من هر روز ناشتا یک عدد سیب میخورم برای رفع بوی بد دهان و تلخی دهان خیلی موثر هست…

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *