درمان گیاهی تاول پوستی

فهرست مطلب

تاول چیست؟

تاول ها حباب هایی دایره ای شکل هستند که وقتی مایع در سینوس هایی که در زیر لایه بالایی پوست (اپیدرم) قرار دارند جمع می شود که حاوی چرک، خون یا مایع شفاف و آبکی است، تاول یا وزیکول به تنهایی یا به صورت گروهی به شکل خوشه ظاهر می شوند و معمولا بسیار یا کمی دردناک هستند و گاهی اوقات بسته به علتی که منجر به پیدایش آن شده است باعث خارش می شود.

درمان گیاهی تاول پوستی

انواع تاول های پوستی

تاول ها بسته به علت ایجاد آنها انواع مختلفی دارند که ممکن است علائم آن ها نیز با هم متفاوت باشد. در ادامه به معرفی انواع تاول می پردازیم :

تاول های خارش دار

تاول های پوستی که با خرس همراه هستند، رایج ترین نوع وزیکول ها هستند،حتما برای شما هم اتفاق افتاده که وقتی کفش تازه ای می پوشید پا هایتان دچار تاول شود. یا زمانی که بدون پوشیدن دستکش در باغ کار می کنید، روی کف دستش تاول ظاهر می شود. این نوع فعالیت ها همان چیزی است که باعث می شود وزیکول های اصطکاکی روی پاشنه پا، شست پا یا کف دست ظاهر شوند. معمولا این نوع تاول ها با سوزش و خارش همراه هستند و به به همین دلیل به آنها تاول های خارش دار می گویند.

تاول های سرما یا گرما

ممکن است در اثر سرمازدگی تاول‌ها ظاهر شوند، مخصوصاً اگر در زمستان بدون پوشیدن دستکش از خانه بیرون می‌روید، همچنین بیرون ماندن طولانی مدت در تابستان ممکن است شما را در معرض آفتاب سوختگی قرار دهد که به نوبه خود باعث ایجاد وزیکول می‌شود. ممکن است هنگام دست زدن به اقلام یخ زده یا اجاق داغ نیز این اتفاق بیفتد. سرما و گرما یکی از عوامل اصلی ایجاد وزیکول یا تاول است و دلیل آن بسیار قانع کننده است، آن هم این است که گرمای شدید، چه زیاد و چه کم، به پوست آسیب می رساند و تاول ها نشانه سوختگی درجه دو هستند.

تاول درماتیت تماسی

قرار گرفتن پوست در معرض یک گیاه مزاحم مانند پیچک سمی، به عنوان مثال، باعث ایجاد نوع دیگری از وزیکول می شود. سمی نیست برخی از افراد به صابون و عطر و مواد شوینده، منسوجات، جواهرات، دستکش های لاتکس یا موادی برای ساخت ابزار و اسباب بازی ها یا مواردی که در زندگی روزمره خود استفاده می کنیم حساسیت دارند و ممکن است در اثر تماس با آنها دچار تاول پوستی می شوند.

تاول در اثر نیش حشرات

بیشتر وزیکول های خارش دار ناشی از حشرات گزند همچون گال هستند، گال موجود کوچکی است که تونل هایی در پوست حفر می کنند و گاهی اوقات باعث ظاهر شدن وزیکول ها می شوند و اغلب این حشرات به دست ها، پاها، مچ ها و زیر بغل حمله می کنند و باعث ایجاد تاول می شوند.

تاول در اثر نیش حشرات

تاول در اثر واریسلا

برخی از ویروس ها باعث پیدایش وزیکول می شوند که معروف ترین آنها ویروس تبخال عامل واریسلا (آبله) است که یک بیماری عفونی است که به صورت برجستگی های قرمز رنگ ظاهر می شود که تبدیل به تاول می شود. وزیکول‌ها و عفونت ثانویه ممکن است روی آن‌ها رخ دهد و قرار گرفتن در معرض آبله مرغان عفونت ناحیه‌ای را که اعصاب را هدف قرار می‌دهد آشکار می‌کند و باعث ایجاد بثورات و تاول‌های دردناک می‌شود. دو دوز واکسن واریسلا برای افرادی که این بیماری را نداشته اند توصیه می شود.

راه های پیشگیری از تاول پوستی

تاول ها ممکن است نیازی به درمان سریع دارویی نداشته باشند، زیرا پس از مدتی به سرعت ناپدید می شوند، اما دستورالعمل هایی وجود دارد که هنگام آلوده شدن به آنها باید رعایت شود، از جمله:
-گذاشتن باندهای پزشکی بر روی وزیکول ها، برای محافظت از آنها در برابر آلودگی.
-مایع داخل وزیکول ها را با استفاده از سوزن تخلیه نکنید تا به بیماری های ویروسی مبتلا نشوید.
-اجتناب از انواع آلرژن ها در طول دوره عفونت، تا وضعیت را تشدید نکند و وزیکول ها را در تمام قسمت های بدن پخش نکند.
-کفش راحت و مناسب سایز خود را ترجیحا از نوع طبی آن بپوشید.
-اگر به راه رفتن طولانی عادت دارید، برای کاهش اصطکاک، باید جوراب نخی بپوشید.
-حتماً پس از بازگشت از بیرون پاها را به خوبی بشویید تا از قارچ ها و باکتری هایی که باعث بوی بد پا و تاول ها می شوند پاک شوند.

ترکاندن تاول ها

سعی کنید تا جای ممکن اقدام به ترکاندن تاول نکنید، البته گاه ممکن است به دلیل قرار گرفتن تاول در محل خاص و ایجاد اذیت ترکاندن آن الزامی باشد. در این صورت باید یک سوزن تمیز و استریل شده با الکل یا آتش را استفاده نمایید و تاول را با آن بترکانید، از پخش شدن مایع خارج شده از داخل تاول در سطح پوست خودداری نمایید، به هیچ وجه پوست روی تاول را جدا نکنید و اجازه دهید تا به مرور زمان خودش خشک شده و بیفتد.

درمان گیاهی و خانگی تاول های پوستی

می توان به راحتی با استفاده از روش های ساده خانگی و مواد در دسترس به بهبود هرچه سریعتر تاول ها کمک کرد. گیاهان دارویی همیشه کمک رسان بشر بوده اند و در زمینه درمان تاول ها نیز استفاده از برخی گیاهان با خواص دارویی می تواند به بهبود آنها کمک شایانی کند. در ادامه شما را با روش های گیاهی و خانگی ساده درمان تاول آشنا می کنیم.

آلوئه ورا

آلوئه ورا گیاهی با برگ های گوشتی و بلند است که در داخل برگ های آن ژلی با خاصیت دارویی وجود دارد. ژل آلوئه ورا برای مصارف مختلف بهداشتی و درمانی استخراج می شود. از جمله کاربرد های ژل آلوئه ورا، استفاده از آن در درمان تاول های پوستی است، به خصوص اگر تاول در اثر سوختگی ایجاد شده باشد. این ماده به دلیل خاصیت ضد التهابی فوق‌العاده که دارد، باعث کاهش درد و تورم و قرمزی ناشی از تاول می شود. برای استفاده از از این خاصیت آلوئه ورا، یک برگ سالم از این گیاه را تهیه کنید و ژل آن را بیرون بیاورید، محل آسیب دیده در اثر تاول را با ژل آلوئه ورا بپوشانید و اجازه دهید به طور طبیعی خشک شود.

چای سبز

خواص آنتی اکسیدانی چای سبز بر کسی پوشیده نیست. همچنین چای سبز یک ضد التهاب قوی است که به رفع تورم تاول کمک می کند. برای استفاده از چای سبز برای درمان تاول لازم است مقداری چای سبز را دم کنید و قسمتی از بدن را که دچار تاول شده است، در مایع حاصل بخیسانید یا با استفاده از گاز استریل چای سبز را روی محل مورد نظر کمپرس کنید.

سیر

سیر آنتی بیوتیک طبیعی است، که میتواند هر نوع زخم و جراحتی را ضد عفونی کند. می توانید سیر را له کرده و روی تاول ضماد کنید، یا آن را برش بزنید و روی موضع مورد نظر بمالید. همچنین برای اثر بخشی بیشتر می توان سیر را با مواد ضد التهابی دیگر همچون آویشن مخلوط کرد و آن را روی تاول مالید.

بابونه

بابونه گیاهی ضد التهاب و سرشار از خواص آنتی اکسیدانی است. برای از بین بردن تاول ها باید بابونه را دم کنید و سپس آن را روی محل مورد نظر ضماد نمایید. همچنین استفاده همزمان از دمنوش بابونه نیز می تواند بسیار موثر باشد. ‌

سرکه سیب

سرکه سیب آنتی باکتریال است. اما استفاده از آن ممکن است کمی دردناک باشد و احساس سوزش در فرد ایجاد کند. برای استفاده از این ماده کافیست گاز استریل را به سرمه سبب آغشته کرده و روی تاول بمالید. با اینکه ابتدا احساس سوزش خواهیدکرد، اما تاثیر فوق‌العاده آن در بهبود تاول و ضد عفونی کردن محل آسیب دیده غیر قابل انکار است. از سرکه سیب می توان برای ضد عفونی کردن تاول ترکیده تیز استفاده کرد.

سرکه سیب

زردچوبه

زردچوبه حاوی یک ترکیب ضد التهابی قوی به نام کورکومین است. استفاده از زردچوبه بر روی تاول می تواند تا حدود زیادی درد و التهاب و سوزش آن را کاهش دهد. کافیست زردچوبه را با مقداری آب گرم مخلوط کرده و آن را روی محل تاول بمالید و پس از خشک شدن با آب گرم بشویید.

روغن کرچک

روغن های گیاهی نیز می توانند در بهبود تاول های پوستی موثر باشند، از جمله روغن کرچک. روغن کرچک را شب ها هنگام خواب روی تاول ایجاد شده در بدن خود بمالید و اجازه دهید تا صبح بماند. روغن کرچک در بهبود تاول ها واقعا مفید است و می توانید آن را با سرکه سیب نیز مخلوط کرده و روی محل آسیب دیده ضماد کنید.

نارون کوهی

نارون کوهی گیاهی قابض است که به بسته شدن سریعتر زخم و خشک شدن تاول کمک زیادی می کند. می توانید با ضماد این ماده بر روی تاول باعث بهبود سریع تر آن شوید.

ویتامین E

استفاده از پماد ویتامین E بر روی تاول باعث ضدعفونی شدن و کاهش التهاب آن می شود. همچنین با کمک به تجدید مجدد سلول های پوستی در محل تاول، از باقی ماندن جای زخم جلوگیری می کند.

آب نمک

استفاده از آب و نمک به عنوان یک محلول خانگی و در دسترس یکی از راه های درمان تاول است. می توانید برای کاهش سوزش ناشی از تاول، مقداری نمک را در آب ولرم حل کنید و پاهایتان را مدتی در آن نگه دارید.

زمان مراجعه به پزشک

با اینکه تاول ها معمولا مشکلات جدی ایجاد نمی کنند و به مرور زمان خوب می شوند، اما چون ایجاد زخم می کنند و هر زخمی می تواند عفونی شود. در صورتی که ناحیه تاول زده چرکی شود، گرم تر از دیگر نقاط بدن باشد یا درد آن رفته رفته به جای بهتر شدن، بیشتر شود یا تاول در محل های نامتعارف مثل دهان و چشم ایجاد شود، مراجعه به پزشک الزامی است، چون عفونت ناشی از این نوع تاول ها باید کنترل شود و مصرف آنتی بیوتیک به دستور پزشک توصیه می شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *