درمان گیاهی احتباس مایعات در بدن

فهرست مطلب

احتباس مایعات در بدن حالتی است که در آن ناحیه از بدن مانند پا ها به دلیل افزایش بی رویه آب میان بافتی و مایع بین سلولی، متورم می شود. این حالت را می توان با استفاده از روش های مختلف از بین برد.

درمان گیاهی احتباس مایعات در بدن

احتباس مایعات چیست؟

احتباس آب زمانی اتفاق می افتد که مایعات اضافی در بدن شما جمع شود. احتباس آب که به عنوان احتباس مایعات یا ادم نیز شناخته می شود، در سیستم گردش خون یا درون بافت ها و حفره ها اتفاق می افتد و می تواند باعث تورم در دست ها، پاها، مچ پا و ساق پا شود.احتباس آب در بدن برخی از خطرات سلامتی از جمله تاثیر بر سلامت کلیه ها و قلب را به دنبال دارد. در ادامه به شرح علائم، علت ها و درمان های گیاهی و خانگی احتباس مایعات در بدن می پردازیم.

علائم احتباس مایعات

علائم احتباس مایعات در بدن به علت اصلی این بیماری بستگی دارد، اما علائمی مانند نفخ و درد شایع هستند.
فرد مبتلا به این مشکل ممکن است متوجه علائم زیر شود:
-تورم در بدن، کشش و درخشندگی در پوست.
-پوست پس از چند ثانیه فشار دادن به حالت طبیعی خود بر نمی گردد.
-تورم قابل توجه مچ پا، صورت و چشم ها.
-درد در برخی از قسمت های بدن بخصوص شکم و سفتی در مفاصل.
-افزایش یا کاهش قابل توجه وزن.
-تورم در شریان های گردن و کف دست.
-افزایش ضربان قلب و افزایش فشار خون .
-سردرد.
-تغییر در تعداد و زمان دفع از حد معمول.
-تهوع و استفراغ.
-گیجی و بی حالی.
-مشکلات بینایی.
علائم بسته به نوع ادم و قسمتی از بدن که درگیر شده است، از فردی به فرد دیگر متفاوت است.

علل احتباس مایعات در بدن

دلایل زیادی برای احتباس مایعات در بدن وجود دارد که مهمترین آنها به شرح زیر است:

-نارسایی قلبی

اگر یکی از چهار قسمت اصلی قلب نتواند خون را به خوبی پمپاژ كند، خون در داخل و اطراف دنده‌ها جمع می‌شود و باعث ادم می‌شود.

-بیماری های کلیوی

عملکرد نامناسب کلیه می تواند باعث ایجاد مشکلاتی در حذف مایعات تجمع و سدیم اضافی از خون شود که فشار مضاعفی بر رگ های خونی وارد می کند و مقداری مایع شروع به نشت می کند و منجر به تورم در نواحی مانند چشم ها و پاها می شود.

-مصرف برخی داروها

برخی از داروها ممکن است شانس شما را برای ایجاد احتباس مایعات افزایش دهند، مانند:
. داروهایی که رگ ها و عروق را گسترش می دهند.
. مسدود کننده های کانال کلسیم
. ضد التهاب های غیر استروئیدی.
. استروژن ها
. برخی از درمان های شیمیایی
. برخی از داروهای دیابت

اصلاح تغذیه

برخی از عادات غذایی ممکن است به افزایش شانس احتباس مایعات در بدن کمک کنند، مانند:
. مصرف بیش از حد نمک خوراکی و سدیم.
. سوء تغذیه و گرسنگی مداوم.
. مصرف برخی از ویتامین‌های ضروری به نسبت‌های کمتر از آنچه باید باشد، مانند ویتامین‌های B1، B6 و B5.

اصلاح تغذیه

بیماری کبد

سیروز بر عملکرد طبیعی کبد تاثیر منفی میگذارد و ممکن است باعث تغییر در هورمون های تولید شده توسط بدن برای تنظیم فرآیندهای تولید مایعات و پروتئین شود و آنچه در اینجا اتفاق می افتد باعث می شود مقداری مایع از رگ های خونی نشت کند و به بافت های اطراف منتقل شود.

دیابت

یک بیمار دیابتی ممکن است برخی از عوارض را تجربه کند، مانند:
بیماری قلبی.
نارسایی کبد یا کلیه.
برخی از داروهای دیابت ممکن است باعث احتباس مایعات شوند.

بارداری

در دوران بارداری موارد زیر رخ می دهد:
-بدن هورمون هایی ترشح می کند که احتباس مایعات را تحریک می کند و بدن زن باردار به طور کلی تمایل دارد که سدیم و مایعات بیشتری نسبت به حد معمول در خود نگه دارد، بنابراین زن باردار ممکن است متوجه تورم در نواحی خاصی از بدن خود شود، مانند: صورت، دست و پا.
-هنگامی که یک زن باردار به صورت افقی دراز می کشد، رحم در حال گسترش می تواند به ورید خاصی به نام ورید اجوف تحتانی فشار وارد کند و بر رگ های خونی کشاله ران تاثیر بگذارد و باعث احتباس مایعات شود.
-احتمال لخته شدن خون در بدن زن باردار بیشتر از قبل است که خطر ابتلای زن باردار به ترومبوز ورید عمقی را افزایش می دهد که یکی از دلایل احتباس مایعات است.
فشار خون بالا در دوران بارداری نیز ممکن است باعث احتباس مایعات در خانم باردار شود.

آلرژی

برخی از انواع آلرژی ها یا نیش حشرات (به ویژه در افرادی که به حشرات خاصی حساسیت دارند) ممکن است باعث تورم، پف کردگی و احتباس مایعات شوند و این ممکن است باعث تورم گلو شود که باعث می شود فرد نتواند نفس بکشد.

برخی عوامل متفرقه

بسیاری از موارد دیگر می توانند باعث احتباس مایعات شوند، مانند:
-به دلیل بیماری برای مدت طولانی از حرکت کاملاً خودداری کنید.
-بالا رفتن از ارتفاعات.
-انواع سوختگی.
-عفونت یا زخم.
-چرخه قاعدگی یا دوره قبل از قاعدگی.
-قرص های ضد بارداری.
-یائسگی.
-بیماری های تیروئید.

انواع احتباس مایعات در بدن

این وضعیت پزشکی انواع مختلفی دارد که هر کدام نشانه گروهی از مشکلات سلامتی مختلف است که برخی از انواع آنها عبارتند از:
-ادم محیطی: مچ پا، پاها، دست ها و بازوها را درگیر می کند و علائم آن شامل تورم و مشکل در حرکت برخی از قسمت های بدن است.
-ادم مغزی: این نوع ادم مغز را تحت تأثیر قرار می دهد و اغلب به دلیل یک بیماری بسیار جدی ایجاد می شود و یکی از علائم آن است. سردرد، درد یا سفتی در گردن، از دست دادن کامل یا جزئی بینایی، تغییرات بارز در وضعیت روانی، حالت تهوع، استفراغ و سرگیجه از علائم ادم مغزی هستند.
-ادم ریوی: مایع اضافی در ریه‌ها جمع می‌شود و تنفس طبیعی را دشوار می‌کند. این وضعیت ممکن است منجر به مشکل سلامتی دیگری به نام نارسایی احتقانی قلب شود که می‌تواند منجر به نارسایی تنفسی یا حتی مرگ شود.
-ادم ماکولا: این یک بیماری جدی است که یکی از عوارض رتینوپاتی دیابتی است. در اینجا تورم در ماکولا وجود دارد که به دیدن تصاویر واضح کمک می کند و بیمار ممکن است متوجه تغییراتی در نحوه دیدن رنگ ها شود.

سایر قسمت های بدن ممکن است دچار ادم شوند، اما نواحی ذکر شده در بالا شایع ترین هستند.

درمان احتباس مایعات در بدن

درمان بستگی به ماهیت بیماری و علت زمینه ای دارد.از جمله مهمترین نکات برای درمان احتباس مایعات و تسکین علائم آن می توان به موارد زیر اشاره کرد:

-مصرف نمک
-در صورت امکان وزن اضافی خود را کاهش دهید.
-یکباره پاها را به سمت دیگری بلند کنید.
-انجام ورزش.
-از نشستن یا ایستادن طولانی مدت خودداری کنید.
-در هنگام سفر در مورد زمان خواب و بیداری از یک روال ثابت پیروی کنید.
-از شرایط حرارتی شدید مانند سونا اجتناب کنید.
-در هوای سرد بدن را به خوبی گرم کنید.

درمان گیاهی احتباس مایعات در بدن

برخی از گیاهان دارویی می توانند در درمان ادم موثر باشند. از جمله خواص این گیاهان افزایش دفعات دفع ادرار یا افزایش تعریق بدن است،یعتی از این طریق به دفع مایعات اضافه بدن کمک می کنند. در ادامه به معرفی چند نمونه از این گیاهان می پردازیم :

قاصدک

دمنوش گیاه قاصدک می تواند برای درمان احتباس مایعات در بدن موثر باشد و تورم ناشی از این موضوع را از بین ببرد. قاصدک خاصیت دیورتیک دارد و باعث افزایش دفعات دفع ادرار می شود.

زالزالک

زالزالک یکی از داروهای گیاهی چینی است که به طور گسترده برای بسیاری از بیماری ها از جمله احتباس مایعات در بدن استفاده می شود و یکی از برجسته ترین گیاهان حاوی پلی فنول است.

گزنه

این گیاه می‌تواند ادرارآور باشد و تحقیقات نشان داده است که این گیاه توانایی کاهش تورم ناشی از احتباس مایعات (اِدم ) را با سرکوب انتشار سیتوکین‌ها، ماده‌ای که التهاب را افزایش می‌دهد، دارد.

گزنه

جعفری

جعفری یکی از مهم ترین گیاهان طبیعی است که در طب عامیانه برای درمان بسیاری از بیماری ها به ویژه دفع املاح و سنگ کلیه استفاده می شود و همچنین به عنوان یک ادرارآور قوی و طبیعی استفاده می شود.

چای سبز

چای سبز یا چای سیاه به خلاص شدن از شر احتباس مایعات در بدن کمک می کند، زیرا حاوی درصدی کافئین است.

زنجبیل

یکی از گیاهانی است که بیشتر برای از بین بردن احتباس مایعات در بدن استفاده می شود، زیرا حاوی درصد زیادی آنتی اکسیدان است، همچنین از طریق ادرار یا با دفع مقدار زیادی عرق شما را از شر آب اضافی بدن خلاص می کند.

رازیانه

یکی از مهم ترین گیاهانی است که به صورت روزانه مورد استفاده و مصرف قرار می گیرد که علاوه بر کمک به درمان بیماری هایی که دستگاه ادراری یا کلیه ها را درگیر می کند به دفع سموم بدن کمک می کند و میزان دفعات دفع ادرار را افزایش می دهد، همچنین سطح فشار خون را کاهش می دهد.

مریم گلی

گیاه مریم گلی به خلاص شدن از شر آب حبس شده در بدن کمک می کند، زیرا حاوی پتاسیم و منیزیم است و همچنین برای درمان عفونت هایی که دستگاه ادراری را درگیر می کند مؤثر است و مصرف روزانه آن برای این منظور توصیه می شود.

سیر

سیر حاوی مقدار زیادی پتاسیم است، اشتها را افزایش می دهد و کلیه ها را تحریک می کند تا ادرار بیشتری دفع کنند و از سموم و احتباس مایعات در بدن خلاص شوند، بنابراین بهتر است حبه های سیر را به وعده های غذایی مختلف یا نوشیدنی های گیاهی اضافه کنید.

سیر

راهکار هایی برای رهایی از احتباس مایعات

علاوه بر گیاهان دارویی راه های دیگری نیز برای رفع احتباس آب و مایعات اضافه از بدن وجود دارد. مانند:

-مصرف سدیم را کاهش دهید.

مصرف بیش از حد سدیم منجر به احتباس بیش از حد مایعات می شود، بنابراین توصیه می شود به عنوان اولین قدم برای تخلیه آب، مصرف سدیم را کاهش دهید.

– مصرف کربوهیدرات را کاهش دهید.

مصرف زیاد کربوهیدرات ها منجر به احتباس مایعات در بدن انسان می شود. بنابراین توصیه می شود مصرف کربوهیدرات ها را کاهش دهید تا از شر آب اضافی بدن خلاص شوید.

-مکمل های غذایی

مکمل های حاوی ویتامین B6 و منیزیم به دفع مایعات اضافی از بدن کمک می کنند.

– ورزش

فرد در حین ورزش عرق می کند که یکی از راه های رهایی از احتباس مایعات در بدن انسان است.

-قرص آب

برخی از پزشکان برای افرادی که از احتباس بیش از حد مایعات رنج می برند ، قرص های آب یا داروهای ادرارآور را تجویز می کنند، زیرا این قرص ها به دفع آب و سدیم اضافی از نیاز بدن از بدن کمک می کنند.

پتاسیم

توصیه می شود از غذاها و نوشیدنی های غنی از پتاسیم استفاده کنید . این به حذف سدیم از بدن کمک می کند و در نتیجه احتباس مایعات را از بین می برد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *