درمان سردی پاها

فهرست مطلب

سرد شدن پاها می تواند بسیار کلافه کننده باشد، افرادی که دچار این مشکل هستند معمولا در انجام فعالیت های خود مشوش هستند و نمی توانند راحت باشند، برای این منظور بهتر است هر چه سریع تر به پزشکی متخصص رجوع ‌کنند و مشکل خود را با دکتر در میان بگذارند.

درمان سردی پاها

دلایل ابتلا به سرد بودن پا

دلایل زیادی وجود دارد که می تواند باعث سرد شدن دست و پا شود، این دلایل باید در فرد مورد نظر بررسی شوند تا درمان مناسبی با توجه به شرایط فرد مشخص شود، در اکثر مشکلات مربوط به سرد شدن دست و پا ریشه اصلی اتفاق به نرسیدن خون کافی به اعضای بدن برمی گردد که با دلایل زیادی پیش می آید.

عوارض مربوط به دیابت

ممکن است علت سرد شدن پاهایتان دیابت باشد، این مشکل انواع عوارض را در پی دارد و روی پای افراد اثر می گذارد، نوروپاتی محیطی از جمله عوارضی است که در اثر دیابت به عصب های پا آسیب می زند و احساس سرما می کنید، اما وقتی به پاهای خود دست می زنید آن ها دمای نرمالی دارند، توجه کنید که افرادی که دیابت ندارند هم ممکن است دچار نوروپاتی محیطی شوند، از دلایلی که باعث این عارضه می شوند می توان به آسیب، بیماری خود ایمنی، اعتیاد به الکل، کمبود ویتامین، اختلال مغز استخوان، کم کاری تیروئید و تاثیر داروها اشاره کرد.

کم کار شدن تیروئید و سرد شدن پا

اگر دچار مشکل سردی پا هستید شاید باید به غده تیروئید خود توجه کنید، این غده که در گردن قرار دارد باعث ایجاد هورمون هایی می شود که تقریبا بر همه قسمت های بدن اثر می گذارند، این هورمون ها به تبدیل غذا و اکسیژن به انرژی هم کمک می کنند، در صورت ابتلا به کم کاری تیروئید این غده هورمون کافی تولید نمی کند و این باعث حس سردی در پاها می شود.

کم خونی یا آنمی و سردی پاها

ممکن است علتی که باعث می شود تا پاهایتان سرد باشند ابتلا به آنمی باشد، در این مشکل بدن به اندازه کافی گلبول قرمز تولید نمی کند و یا گلبول های آن زیاد سالم نیستند و انتقال اکسیژن را به درستی انجام نمی دهند، البته برای تشخیص این بیماری باید به پزشک مراجعه کرد زیرا ممکن است علائم بیماری دیگری شبیه آنمی باشد، پس به این مسئله توجه داشته باشید که کم شدن میزان گردش خون در بدن باعث می شود که پاها سرد شوند.

بیماری های عروق محیطی

در این بیماری جریان خون در پا کند می شود و ممکن است حتی مسدود شود، وقتی گردش خون در پا ضعیف است امکان سرد شدن پا بالا می رود، از جمله دلایلی که باعث ایجاد این مشکل می شوند علاوه بر دیابت می توان به فشارخون بالا، سیگار کشیدن، کلسترول بالا و سن اشاره کرد.

ابتلا به لوپوس

لوپوس نام یک بیماری خود ایمنی است که باعث افزایش التهاب در بدن می شود،این بیماری به گونه ای است که در آن سیستم ایمنی بدن به بافت ها و اعضای مختلف بدن حمله می کند و باعث ایجاد مشکل می شود، از جمله علائم شایع آن نیز سرد شدن دست و پا است.

شاید به بورگر مبتلا شده اید

این احتمال بسیار کم است زیرا بورگر بیماری بسیار نادری است، با این حال در افرادی که سیگار می کشند بسیار پیش می آید و باعث سرد بودن پاهایشان می شود، این اتفاق که به مصرف تنباکو مربوط است عروق دست و پا را متورم می کند و جریان خون را کند کرده باعث ایجاد لخته خون و عفونت می شود، این مسئله در مردان زیر ۴۵ سال بیشتر دیده شده است و در صورت ابتلا باید به طور کامل مصرف تنباکو را قطع کرد.

بیماری رینود

بیماری رینود باعث ایجاد واکنش بدن نسبت به سرما می شود، وقتی که دما پایین می آید در انگشت های دست و پا ممکن است حس کرختی و انجماد داشته باشید که حتی گاهی با کبود شدن انگشت ها همراه است، این اتفاق در صورت گرم کردن انگشت ها باعث سوزن سوزن شدن و قرمزی آن ها می شود، معمولا علت این حملات را هوای سرد، کولر ، استرس و اضطراب دانسته اند، در این بیماری ممکن است برخی از عروق دچار مشکل شوند یعنی رگ هایی که خون را از قلب به قسمت های دیگر بدن می برند، در اثر اسپاسم این عروق ان ها باریک می شوند و خون کمتر به اعضای بدن می رسد که بیشتر در مناطق سرد و در خانم ها پیش می آید.

مشکل کلسترول بالا

اگر کلسترول خون شما بالاست این از جهت های بسیار زیادی برای شما مضر است و سلامتی شما را به خطر می اندازد، این اتفاق گردش خون را دچار مسئله می کند و باعث می شود که پاهایتان سرد باشند، علت این مشکل در چربی خون تجمع کلسترول و التهاب در رگ هاست.

تاثیر سیگار در کاهش سلامتی بدن

سیگار کشیدن روی جریان خون تاثیر می گذارد و باعث سرد شدن دست و پا می شود، این مشکل به دلیل نیکوتین موجود در سیگار پیش می آید که می تواند سلول های خونی را منقبض کند و باعث ایجاد پلاک در عروق خونی شود، این اتفاق جریان خون را در رسیدن به اندام های بدن تحت تاثیر قرار می دهد و باعث می شود که دست و پا سرد شوند.

کمبود ویتامین ب۱۲ در بدن

ممکن است علت اصلی سرد شدن پاهایتان کمبود ویتامین ب ۱۲ در بدن باشد، این ویتامین در صورت کم بودن می تواند علائم عصبی مختلفی در بدن ایجاد کند که احساس سرد بودن دست و پا و بی حسی یا گز گز کردن این اندام ها از جمله این علائم است، این ویتامین به طور طبیعی در گوشت و لبنیات وجود دارد و وجود آن برای افزایش سلامتی گلبول های قرمز خون اهمیت دارد.

خود را از استرس رها کنید

از دلایل شایع سرد شدن دست و پا استرس زیاد است، استرس برای بدن بسیار مضر است و برای این منظور باید تمام سعی خود را بکنید تا در شرایط آرامی قرار بگیرید و استرس نداشته باشید زیرا در این صورت بدن خون را سمت میانه تن و مرکز بدن می فرستد و باعث دور شدن خون از دست و پا می شود که نتیجه اش سرد شدن آن هاست.

شاید عوارض داروی خاصی باشد!

برخی از داروها می توانند باعث سرد شدن دست و پای شما شوند، این داروها سلول ها و عروق خونی را منقبض می کنند و باعث نرسیدن خون کافی به اندام ها می شوند، از جمله داروهایی که این عوارض را در پی دارند می توان به داروهای فشارخون، داروی سرطان، داروی درمان میگرن و برخی از داروهای مسکن اشاره کرد.

تاثیر دمای پایین محیط

ممکن است فرد در دمای پایینی زندگی و کار کند اما خود به این امر واقف نباشد، افرادی که شغلشان بسته بندی و فریز کردن گوشت است، کوهنوردان، نظامیان، امدادگر ها و شکارچی ها از جمله افرادی هستند که مدت زیادی با سرما سر و کار دارند و دچار سرمازدگی و آسیب های مختلف می شوند.

راه کارهای موثر در گرم کردن پاها

توجه کنید که قبل از هر کاری اول باید علت سرد بودن پاهایشان خود را کشف کنید، اگر در این کار مشکل دارید باید سراغ متخصص بروید و توسط پزشک معاینه شوید، بعد از این مرحله داروی مخصوص مشکل خود را دریافت می کنید و می توانید مراحل درمان را طی کنید، در ادامه چند مورد از مواردی که بهتر است رعایت کنید تا پاهایتان گرم بمانند را بیان می کنیم.

راه کارهای موثر در گرم کردن پاها

از لباس های گرم کمک بگیرید

اهمیت لباس بسیار بالاست، حتی می توانید در خانه جوراب به پا کنید تا پاهایتان گرم تر بمانند، گرم ماندن قسمت مرکزی بدن نیز اهمیت زیادی دارد و بهتر است لباس تنگ نیز نپوشید.

تاثیر ورزش کردن

ورزش کردن دمای بدن را بالا می برد و باعث بهبود گردش خون در بدن می شود، اگر حال ورزش کردن ندارید همانطور که نشسته اید پاهای خود را تکان دهید، حتی همین حرکت نیز باعث کاهش سرمای آن قسمت می شود.

از پارافین استفاده کنید

برای این منظور پاها را با پارافین چرب کنید و بعد در پاکتی پلاستیکی بگذارید، بعد دست های خود را با حوله بپوشانید، با این روش می توانید گرما را بیشتر در بدن خود نگه دارید.

استفاده از پد گرمایشی

پدهای حرارتی الکتریکی اندازه ها و شکل های مختلفی دارند و برای قسمت های مختلف بدن استفاده می شوند، این پاهای را می توانید در نواحی حساس مانند کمر و پاها در هنگام استراحت شبانه قرار دهید تا رگ های خونی منبسط شوند و خون به راحتی در اندام ها جریان پیدا کند، این کار از یخ زدن پاها جلوگیری خواهد کرد.

از کیسه نمک یا برنج کمک بگیرید

کیسه نمک یا برنج حرارت را به مدت طولانی تری در خود نگه می دارد و برای این منظور می توانید آن ها را با بخاری، شوفاژ یا ماکرویو گرم کرده و بعد روی پاهای خود قرار دهید.

ماساژ سریع را امتحان کنید

از روش های کمک کننده دیگر این است که قسمت سرد شده را با حرکات سریع و فشار زیاد ماساژ دهید تا خون جریان پیدا کند و عضو مورد نظر گرم شود.

تاثیر استفاده از بیوفیدبک

بیوفیدبک روشی است که در آن از تصاویر ذهنی برای افزایش گردش خون استفاده می کند، برای این کار به یک درمانگر نیاز دارید، برای مثال در این روش شما به طور ذهنی دستان خود را روی ماسه های گرم می کشید و این کار باعث افزایش درجه حرارت بدن می شود.

تاثیر استفاده از بیوفیدبک

مصرف دمنوش های گیاهی برای رفع مشکل سردی پا

علاوه بر روش های بیان شده در طب سنتی مصرف دمنوش های گیاهی نیز اهمیت بسزایی دارد و برای رفع بسیاری از مشکلات تجویز می شود، در اینجا نیز برای رهایی از سرمای پاها و کلافگی حاصل از آن دمنوش های کمک کننده را بررسی می کنیم.

تاثیر دمنوش گل گاو زبان در رفع سرمای پاها

دمنوش گل گاو زبان تاثیر زیادی در بهبود گردش خون دارد و می تواند باعث کنترل حرارت بدن شود، این دمنوش با ایجاد حس آرامش در بدن و کنترل اعصاب باعث گرم شدن پا می شود و در کاهش استرس که یکی از عوامل سردی دست و پاست نیز نقش موثری دارد.

دمنوش دارچین و فواید آن برای رفع سردی پا

دارچین یکی از ادویه های پرکاربرد است که مصرف آن تاثیر زیادی در بهبودی سردی بدن دارد و می تواند باعث تنظیم دمای بدن بخصوص در فصل زمستان شود، دمنوش دارچین گرما بخش معده است و باعث حذف بوی بد می شود، مشکلات گوارشی را کاهش می دهد و می تواند دمای اندام های داخلی بدن را بالا ببرد، علاوه بر این باعث بهبود جریان خون می شود و دردهای مختلف را تسکین می دهد.

سراغ دمنوش اسطوخودوس بروید

این دمنوش گیاهی آرامش بخش یکی از انتخاب های کمک کننده برای کاهش سردی دست و پاست که خواص مختلف زیادی برای بدن دارد، این گیاه را می توانید شب ها خیس کنید و بعد برگ های خیی شده را در وان آب گرم ریخته و در آن دراز بکشید، انجام این کار دو بار در هفته توصیه شده است تا به کاهش استرس و اضطراب کمک کند.

دمنوش زنجبیل

این دمنوش به رفع سردی دائمی در دست و پا کمک می کند، می توانید به طور روزانه آن را مصرف کنید، دمنوش زنجبیل جریان و گردش خون را بالا می برد و می تواند احتمال لخته شدن خون را هم کاهش دهد که تاثیر زیادی در سلامتی شما دارد.

عرقیات مفید برای مشکل سردی دست و پا

اگر اهل مصرف عرقیات گیاهی هستید می توانید به جای دمنوش از عرق های گیاهی استفاده کنید، توجه کنید که مصرف عرقیات گیاهی ممکن است نسبت به دمنوش ها به طور قوی تری عمل کند و یا عوارض مختلفی در پی داشته باشد و افراد قبل از مصرف باید درمورد تداخل های دارویی و تناسب عرقیات با بدن خود تحقیق کنند.

تاثیر عرق دارچین در سلامتی بدن

این عرق که مصرف آن برای افراد مبتلا به درد مفصل یا آرتروز توصیه شده است می تواند التهاب را کاهش دهد و تاثیر زیادی در گرم کردن بدن دارد، عرق دارچین با خاصیت ضد التهابی خود در تقویت گردش خون نیز نقش دارد و همین به رفع مشکل سردی در دست و پا کمک می کند.

تاثیر عرق دارچین در سلامتی بدن

عرق گل گاو زبان را امتحان کنید

این عرق گرم کننده باعث از بین رفتن سردی دست و پا می شود، عرق گل گاو زبان ترکیبات منحصر به فردی دارد که باعث بهبود گردش خون در بدن می شود و می تواند حرارت دست ها و پاها را افزایش دهد که باعث ایجاد حس خوب در افراد می شود.

پزشک متخصص مناسب برای سردی پا

اگر مشکل شما با روش های خانگی حل نمی شود و مدام از سردی پاهای خود اذیت می شوید باید سراغ متخصص داخلی بروید، متخصص شما را معاینه می کند و با انجام دادن آزمایش های لازم بهترین روش درمانی را انتخاب خواهد کرد.

روغن گیاهی برای رفع سردی پا

روغن گیاهی روش دیگری در کاهش مشکل سرد شدن پاهایتان است که با ماساژ دادن آن می توانید به بهبود جریان خون در پا و رفع مشکلات پوستی یا غیر پوستی کمک کنید.

از روغن نعناع کمک بگیرید

این روغن سردی دست و پا را از بین می برد و بهترین روش برای استفاده از آن این است که در یک لگن آب سرد و در یک لگن آب گرم پر کنید و در هر دو چند قطره روغن نعناع بریزید، دو دقیقه پاهایتان را در آب سرد بگذارید و بعد یک دقیقه آن ها را در آب گرم نگه دارید، ۱۵ تا ۲۰ دقیقه انجام دهید و بعد پاهایتان را خشک کرده و جوراب بپوشید.

از روغن رزماری استفاده کنید

برای رفع سرما در دست و پا روغن رزماری را روی آن ها ماساژ دهید، برای استفاده از این روغن می توانید آن را در آب بریزید و پاهایتان را در ترکیب به دست آمده نگه دارید.

سردی پای نوزاد

درمورد سردی دست و پای نوزادان به این مسئله توجه کنید که نوزاد گرمای بدن خود را در هوای سرد خیلی زود از دست می داد، زیرا نسبت به وزن خود سطح پوست بیشتری دارد و چربی زیر پوست کم است، علاوه بر این سیستم تنظیم دمای طبیعی بدن نیز به طور کامل تکامل پیدا نکرده است.

سردی پای نوزاد

سردی پای افراد مسن

افراد مسن نیز رفته رفته در تنظیم درجه حرارت بدن خود دچار مشکل می شوند، در واقع عروق خونی در اندام های تحتانی به سادگی منقبض نمی شوند تا شریان ها و اندام های مرکزی را گرم نگه دارند، متابولیسم بدن با افزایش سن کند می شود و این اتفاق می تواند باعث سرد شدن دست و پا شود، افراد مسن از داروهای مختلف نیز معمولا استفاده می کنند و شرایط مزمنی دارند که احتمال ابتلا به سردی دست و پا را در آن ها افزایش می دهد.

روش سمپاتکتومی RF

زمانی که هیچ یک از روش های گفته شده در کاهش سرمای دست و پا تاثیر نداشته باشد معمولا از روشی استفاده می کنند که به آن سمپاتکتومی می گویند، در آن معمولا از دو روش استفاده می شود:
جراحی سمپاتکتومی توراسیک: توسط جراحی زنجیره های عصبی را قطع می کنند تا از گذر پالس های عصبی جلوگیری شود، در این روش ممکن است عوارض زیادی باشد و به همین جهت اخرین راهکار به حساب می آید.
سمپاتکتومی RF: در این روش از امواج رادیویی و سوزن استفاده می کنند‌، نیاز به بی هوشی و جراحی ندارد و در آن عوارض جراحی روش اول وجود ندارد.

سوالات رایج:

آیا می توان از روش ها به شکل ترکیبی استفاده کرد؟

برخی از روش ها را می توانید به شکل ترکیبی استفاده کنید اما هر ترکیبی جایز نیست و قبل از انجام دادن باید از عدم تداخل آن ها و سلامتی خودتان در مواجه شدن با آن ها مطمئن شوید.

آیا کودکان نیز می توانند از روش های گیاهی استفاده کنند؟

برخی از روش ها قابل استفاده اند، بهتر است قبل از مصرف با پزشک متخصص اطفال در این مورد مشورت کنید.


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *