خردل دان (دانه خردل)

فهرست مطلب

دانه خردل یکی از مواد بسیار رایج در آشپزخانه است و فواید زیادی برای سلامتی دارد.
خردل دان سرشار از مواد مغذی گیاهی، مواد معدنی، ویتامین ها و آنتی اکسیدان ها هستند که برای سلامت انسان مهم هستند.

خردل دان (دانه خردل)

آشنایی با خردل دان

دانه خردل از گیاه خردل که از خانواده Cruciferae است تولید می شود خردل گیاهی معطر است که معمولاً به عنوان ادویه مخصوصاً در غذاهای هندی استفاده می شود.
حدود چهل نوع دانه خردل وجود دارد ، اما معروف ترین آنها خردل سفید، سیاه و قهوه ای است. دانه های خردل سیاه طعم تند تری نسبت به دیگر انواع خردل دارند، در حالی که دانه های سفید که به زرد تمایل دارند طعم معتدل تری نسبت به نوع سیاه دارند.
دانه خردل که معمولاً روغن دانه خردل از آن استخراج می شود، حاوی مواد مغذی بسیاری است که فواید دانه خردل را چند برابر می کند. فواید دانه های خردل ناشی از ارزش غذایی آنهاست، زیرا حاوی مقادیر زیادی گلوکوزینولات و آنتی اکسیدان ها مانند: کاروتنوئیدها و چربی های غیر اشباع مانند: امگا 3 در کنار بسیاری از مواد معدنی همچون کلسیم، پتاسیم، منگنز، مس، روی، سلنیوم و آهن هستند. همچنین منبع عالی ویتامین های B کمپلکس مانند: فولات، نیاسین، تیامین، ریبوفلاوین، پیریدوکسین و اسید پانتوتنیک است.گروه ویتامین های B برای انسان ضروری است، به این معنی که بدن به آنها از منابع خارجی نیاز دارد، زیرا این گروه پیچیده از ویتامین ها به انجام بسیاری از عملکردهای مختلف از جمله تنظیم متابولیسم بدن، عملکرد سیستم عصبی و تولید آنزیم کمک می کند.

استفاده از خردل دان در آشپزی

به دلیل طعم و مزه خوب دانه خردل، استفاده از آن در آشپزی رایج شده است. برخی از موارد استفاده از خردل دان عبارتند از :

-هنگام ترشی یا درست کردن سس خردل، چند عدد از آنها را بعد از تفت دادن اضافه کنید .
-در انواع چاشنی ماهی، چاشنی برنج و ساندویچ های زودپز گنجانده شده است.
-در مخلوط کاری نارگیل، ماست، گوشت و سس مرغ استفاده می شود.
در سالاد سیب، لوبیا سبز و سایر غذاهای پخته شده گنجانده شده است.

فواید خردل دان

دانه های خردل اگر به اندازه استفاده شوند، یکی از ارزشمند ترین گیاهان دارویی هستند که باعث بهبود سطح سلامت بدن می شوند. در ادامه به برخی از فواید مثبت خردل دان اشاره می کنیم :

بهبود هضم غذا

دانه های خردل منبع خوبی از فیبر غذایی است که هضم را در بدن بهبود می بخشد، زیرا فیبر غذایی به تسهیل حرکت روده کمک می کند و در نتیجه متابولیسم کلی بدن را بهبود می بخشد.

تسکین میگرن

برخی از افراد از خردل دان برای تسکین علائم آزاردهنده میگرن استفاده می کنند و دلیل این امر این است که دانه های خردل حاوی منیزیم است که ممکن است در کاهش علائم میگرن و کاهش تعداد حملات مرتبط با آن عمل موثر باشد .

پیشگیری از سرطان های گوارشی

دانه های خردل حاوی مقادیر فراوانی از مواد مغذی گیاهی به نام گلوکوزینولات و حاوی آنزیم هایی به نام ایزوتیوسیانات ها هستند.
اعتقاد بر این است که نقش مهمی در محافظت در برابر سرطان به ویژه سرطان های دستگاه گوارش دارد. خوردن غذاهای حاوی خردل دان می تواند به کاهش خطر رشد سلول های سرطانی موجود کمک کند و در برابر تشکیل چنین سلول هایی محافظت می‌کند. تنظیم سطح فشار خون
تعدادی از عناصر موجود در دانه خردل مانند: مس، منیزیم، آهن و سلنیوم با تنظیم سطح آن به درمان فشار خون بالا کمک می کنند.

پیشگیری از سرطان های گوارشی

تنظیم سطح فشار خون

تعدادی از عناصر موجود در خردل دان مانند: مس، منیزیم، آهن و سلنیوم با تنظیم سطح فشار خون به درمان فشار خون بالا کمک می کنند.

حفظ رطوبت پوست

دانه خردل را می توان با ژل آلوئه ورا مخلوط کرد تا ترکیبی فوق العاده برای آبرسانی به پوست به دست آید. این مخلوط به زدودن ناخالصی های صورت کمک می کند. این ترکیب از داخل پوست را تغذیه و مرطوب می کند. همچنین به داشتن پوستی سالم و یکنواخت نیز کمک می کند.

تسکین درد آرتریت

همانطور که گفته شد، دانه خردل منبع عالی بسیاری از مواد معدنی و ویتامین ها از جمله سلنیوم است و سلنیوم یک ماده مغذی است که به کاهش برخی از علائم مرتبط با آرتریت روماتوئید کمک می کند .

دیگر فواید خردل دان

علاوه بر موارد گفته خردل دان فواید دیگری نیز برای سلامتی بدن دارد که عبارتند از :

-کاهش علائم مرتبط با یائسگی همچون بی قراری و اختلالات خواب .
-محافظت در برابر چین و چروک و علائم پیری زودرس.
-کمک به تقویت مو.
-آرام بخش حملات آسم
-درمان پسوریازیس.
-کاهش و درمان انواع اختلالات تنفسی.
-پیشگیری از سرطان روده
-درمان و تسکین کمردرد.

دیگر فواید خردل دان

عوارض جانبی خردل دان

فواید دانه خردل را می توان در صورتی به دست آورد که در مقادیر ایمن و متوسط خورده شود، هنوز اطلاعات کافی برای توضیح بی خطر بودن استفاده از دانه خردل به عنوان دارویی که از طریق دهان مصرف می شود یا روی پوست استفاده می شود، وجود ندارد.
خوردن مقادیر زیاد خردل دان می تواند به مضرات زیر منجر شود:
-روی گلو تاثیر منفی می گذارد.
-باعث اسهال شود.
-افزایش احساس خواب آلودگی.
-خطر نارسایی قلبی را افزایش دهید .
-مشکلات تنفسی رخ می دهد.
-باعث ایجاد جوش روی پوست می شود. همچنین اگر روغن دانه خردل برای مدت طولانی روی پوست مالیده شود، این اتفاق می افتد.

موارد منع مصرف

-ترجیحاً در دوران بارداری و شیردهی از دانه های خردل دوری کنید زیرا احتمال دارد باعث سقط جنین شود و یا در دوران شیردهی به نوزاد، آسیب وارد کند.

سوالات متداول

خردل دان چگونه برای لاغری استفاده می شود؟

خردل را برای کاهش وزن با رعایت موارد زیر استفاده می کنند:
یک لیتر آب را گرم کنید و بگذارید تا جوش بیاید، سپس 250 گرم دانه خردل را در آن بریزید و بگذارید یک روز کامل بماند، سپس آن را در همزن برقی با 3 قاشق فلفل قرمز و یک قاشق عسل پوره کنید ، سپس در ظرف مناسبی بریزید و در هر وعده غذایی یک قاشق از آن را به سالاد اضافه کنید. برای نتیجه نتیجه بهتر لازم است قبل از استفاده هرگونه نسخه گیاهی با پزشک متخصص در زمینه طب سنتی مشورت نمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *