همه چیز درباره پوست پرتقال

فهرست مطلب

پوست پرتقال از جمله مواد خوش عطر و بو است که کاربردهای زیادی در آشپزی و موارد دیگری به جز آشپزی دارد و از آن می توان به عنوان آچار فرانسه ای طبیعی بهره برد، پوست پرتقال فواید بسیار زیادی هم برای بدن دارد و می تواند به رفع مشکلات جسمی و روحی کمک کند، در ادامه به بررسی دقیق تر این ماده و فواید آن می پردازیم.

همه چیز درباره پوست پرتقال

ارزش غذایی

این ماده در هر صد گرم از خود دارای ۹۷ کیلوکالری انرژی است، ۱.۵ گرم پروتئین دارد و علاوه بر این ۲۵ گرم کربوهیدرات، ۰.۲ گرم چربی، ۱۰.۶ گرم فیبر رژیمی، ۲۱۲ میلی گرم پتاسیم، ۳ میلی گرم سدیم، ۰.۲۵ میلی گرم روی‌، ۱۶۱ میلی گرم کلسیم، ۹۲ نانو گرم مس، ۰.۸ میلی گرم آهن، ۱ نانو گرم سلنیوم، ۲۲ میلی گرم منیزیم، ۴۲۰ واحد ویتامین آ، ۱۳۶ میلی گرم ویتامین ث، ۰.۲۵ میلی گرم ویتامین ای، ۰.۱۲ میلی گرم تامین‌، ۰.۰۹ میلی گرم ریبوفلاوین، ۰.۱۷۶ میلی گرم پیریدوکسین، ۳۰ میلی گرم فولات و ۰.۹ میلی گرم نیاسین در آن یافت می شود، توجه کنید که کلسترول آن صفر است.

فواید پوست پرتقال

با توجه به ارزش غذایی بالای پوست پرتقال می توان حدس زد که این ماده چقدر فواید بالایی دارد و می توان از آن برای رفع بسیاری از مشکلات بدن کمک گرفت، در ادامه به بررسی فواید پوست پرتقال می پردازیم.

کمک به کاهش فشار خون و رفع مشکلات قلبی

مصرف پوست پرتقال می تواند به کنترل فشارخون کمک کند که همین تاثیر زیادی در بهبود عملکرد قلب دارد، ترکیباتی به نام نبیلتیتین در پوست پرتقال وجود دارد که التهاب را رفع می کند و از ابتلا به بیماری های قلبی جلوگیری می کند، علاوه بر این به کاهش کلسترول بد خون هم کمک می کند و باعث افزایش سلامتی بدن می شود.

رفع مشکلات مربوط به دستگاه تنفسی

پوست پرتقال می تواند به رفع خلط کمک کند و تنفس شما را آسان تر نماید، این ماده تاثیر زیادی در پاکسازی ریه ها دارد و مصرف آن در زمان سرماخوردگی نیز توصیه می شود تا سینه سریع تر صاف شود.

دندان هایی سفید با پوست پرتقال

برای اینکه دهانتان عطر خوشایندی داشته باشد و نفستان حس تازگی به شما بدهد می توانید از پوست پرتقال کمک بگیرید، دندان ها با مصرف این ماده سفید می شوند و حساسیت آن ها را نیز رفع می کنند.

بهبود اوضاع روحی روانی

این ماده تاثیر زیادی در رفع افسردگی و استرس دارد که اگر از روغن آن استفاده کنید این تاثیر بیشتر می شود، در واقع مصرف روغن آن در حمام یا هنگام ماساژ تاثیر بسیاری در افزایش آرامش بدن دارد

کمک به کاهش وزن

اگر به دنبال رژیم های کاهش وزن هستید می توانید پوست پرتقال را در برنامه رژیمی خود قرار دهید، این ماده کالری کمی دارد و در عوض فیبر آن زیاد است که باعث ایجاد حس سیری می شود و مصرف غذای شما را کاهش می‌دهد، علاوه بر این در پیشگیری از تشکیل بافت چربی نیز موثر است.

فواید پوست پرتقال برای پوست

پوست پرتقال سرشار از ویتامین ث است که تاثیر زیادی در سفید کردن پوست و رفع لکه های تیره و قرمز روی پوست دارد، این ماده را می توانید به شکل ماسک استفاده کنید تا پوست سالم تری داشته باشید، اسکراب بدن و پوست نیز با آن بسیار موثر است، هنگام دوش گرفتن کمی از پوست پرتقال را در پد گاز استریل قرار دهید و روی پوست خود بمالید، این کار باعث روشن شدن و زیبایی پوست می شود، علاوه بر این بدنتان را بسیار خوشبو خواهد کرد.

روش درست کردن ماسک صورت

ماسک پرتقال را می توانید به سادگی با ترکیب شیر و پودر پرتقال به یک اندازه درست کنید، این ماسک باید خمیر سفتی باشد، هنگامی که ماسک را آماده کردید آن را روی پوست بگذارید و نیم ساعت نگه دارید، بعد از شستن صورتتان سلول های مرده پوست از بین خواهد رفت و صورتتان شفاف می شود.

روش درست کردن ماسک صورت

روش درست کردن روغن حمام با پوست پرتقال

عصاره روغن پوست پرتقال را به سادگی می توانید در خانه درست کنید، ابتدا پوست را رنده کرده و بعد سه روز در الکل بگذارید، بعد پوست را فشار دهید و روغن آن را بگیرید، چند قطره از آن را در وان حمام خود ریخته و در آن استراحت کنید، این کار به رفع التهاب های بدنی و پوستی کمک می کند و تاثیر زیادی در بهبود بافت پوستتان دارد.

روش درست کردن اسپری مخصوص صورت

برای درست کردن اسپری پودر پوست پرتقال را بجوشانید و بعد آن را با آب لیموی تازه ترکیب کرده و اسپری خود را بسازید، قبل از مصرف این اسپری صورت خود را با ژل شست و شو به خوبی بشویید و بعد مقداری از محلول را روی پوست خود اسپری کنید، بعد از نیم ساعت می توانید صورت خود را از اسپری بشویید، از آب ولرم برای این کار استفاده کنید، این محلول به عنوان پاک کننده صورت نیز کاربرد دارد.

لب های نرم تر با پوست پرتقال

می توانید از پوست این میوه به عنوان ماده ای برای نرم کردن لب هایتان نیز کمک بگیرید، برای این منظور ابتدا مقداری روغن بادام را با مقداری شکر ترکیب کرده و به آن پودر پوست پرتقال اضافه کنید، این ترکیب را روی لب هایتان بمالید تا اثر آن را مشاهده کنید.

فواید پوست پرتقال برای تقویت مو

پوست پرتقال را خرد کنید و بعد در آب ریخته و یک شب نگه داری کنید، روز بعد می توانید آن را به موهای خود بزنید، این کار شوره سر را از بین خواهد برد و موهایتان را تقویت خواهد کرد.

بهبود مشکلات گوارشی

پوست این میوه نارنجی رنگ دارای پلی ساکارید غیر محلول است که یبوست را رفع می کند و می تواند سوزش سر دل را از بین ببرد، علاوه بر این تهوع را کاهش می دهد و می تواند اسید معده را که می تواند باعث رفلاکس شود را از بین ببرد.

مفید برای افراد مبتلا به دیابت

پوست پرتقال سرشار از پکتین است که فیبری کمک کننده برای تنظیم قند خون است، این ماده برای افرادی که به دیابت مبتلا هستند بسیار مفید است، طبق مطالعات صورت گرفته درمان دیابت با عصاره پوست پرتقال تا حد زیادی در از بین بردن نفروپاتی دیابتی اثر دارد.

خواص ضد سرطانی

طبق تحقیقات صورت گرفته پوست پرتقال دارای خواص ضد سرطانی است که می تواند از بدن در برابر سرطان سینه و سرطان پوست مراقب کند، این ماده در برابر سرطان کولورکتال نیز مقاوم است و سیستم ایمنی بدن را تقویت می کند.

خاصیت ضد التهابی

این پوست تاثیر زیادی در رفع التهاب های مزمن دارد و می تواند رادیکال های آزاد را دفع کند، علاوه بر این دارای ترکیبات پلی متوکسی فلاون است که علاوه بر تاثیرش در دفع رادیکال های آزاد تاثیر زیادی در از بین بردن التهاب دارد و می تواند از بیماری های مربوط به التهاب جلوگیری کند.

کمک به درمان سرماخوردگی

ویتامین ث و آ از جمله ویتامین های مهم برای تقویت سیستم ایمنی و دفع سرماخوردگی و آنفولانزا و سرفه هستند که می توانید آن ها را در پوست پرتقال پیدا کنید، این مواد به دفع خلط و رفع مشکلات تنفسی در سرماخوردگی کمک می کنند و باعث افزایش اشتها می شوند که سیستم هاضمه را تقویت می کند و حالت تهوع حاصل از بیماری را برطرف می کند، برای تقویت سیستم ایمنی بدن و بهبود تنش های عصبی سراغ این پوست بروید.

کاربردهای پوست پرتقال

پوست پرتقال کاربردهای بسیار متنوعی دارد که در ادامه آن ها را مورد بررسی قرار می دهیم، بهتر است در استفاده از این روش ها از عدم حساسیت یا تداخل برخی مواد با یک دیگر مطمئن شوید و ایمنی را رعایت نمایید.

کاربردهای پوست پرتقال

درست کردن ماده تمیز کننده

برای درست کردن تمیز کننده موثر خود می توانید مقداری سرکه و پوست پرتقال را در آب جوش بریزید و بعد از ترکیب کردن آن را به عنوان پاک کننده سطوح به کار ببرید.

اسفنجی طبیعی به نام پوست پرتقال

می توانید از پوست پرتقال که هنوز کامل خشک نشده به عنوان اسفنجی طبیعی بهره بگیرید، این پوست سرشار از روغن های ضروری است و مصرف آن در پاک کردن سطوح چرب بسیار کمک کننده است، می توانید با آن سینک یا پیشخوان چرب خود را تمیز کنید.

تمیز کردن سطل زباله با پوست پرتقال

اگر سطل زباله شما بوی بسیار بدی دارد و نمی توانید از شر کثیفی آن خلاص شوید از پوست پرتقال برای تمیز کردن استفاده کنید، این کار به خوشایند کردن عطر آشپزخانه هم کمک خواهد کرد.

درست کردن ماده خوشبو کننده

اگر می خواهید محیط خوشبویی داشته باشید می توانید پوست پرتقال را با نخ از محیط مورد نظر مثل سرویس بهداشتی آویزان کنید، می توانید پوست را در انتهای سطل زباله هم قرار دهید، به طور کلی این پوست نقش زیادی در خوشایند کردن فضای خانه دارد.
می توانید پوست پرتقال را با آب داغ بپزید و بوی آن را در آشپزخانه و خانه پخش کنید، می توانید به آن چوب دارچین و نعناع هم اضافه کنید، می توانید در صورت دسترسی به آتش یک کاغذ پر از پوست پرتقال خشک شده را در آتش بگذارید و از عطر آن لذت ببرید.

جلا دادن چوب با پوست پرتقال

سفیده زیر پوست پرتقال به درخشان کردن چوب های مبلمان و کمدها کمک می کند، کافیست این سفیده ها را روی سطوح چوبی بکشید و بعد با یک پارچه مرطوب و لطیف از روی آن دوباره کشیده و باعث درخشان شدن سطوح چوبی شوید.

جلا دادن چوب با پوست پرتقال

خوشبو کردن یخچال

می توانید از پرتقال برای خوشبو کردن یخچال نیز کمک بگیرید، برای این منظور پرتقال را نصف کرده و در پوست خالی آن نمک بریزید، بهتر است نمک اندازه نصف آن باشد و بعد آن را یک یا دو هفته در یک کاسه کوچک در یخچال بگذارید.

می توانید آن را داخل کفش بگذارید

بوی بد کفش بخصوص در فصل تابستان که تعریق بسیار زیاد است اتفاقی آزار دهنده است، می توانید برای رفع این مشکل مقداری پوست پرتقال خشک شده را در کفش خود قرار دهید، پوست به طور طبیعی بو ها را جذب می کند و باعث ملایم تر شدن آن می شود.

درست کردن جای غذای پرنده

می توان با استفاده از این پوست جایی طبیعی برای ریختن غذای پرنده ها درست کرد، کافی است که پرتقال را نصف کنید و بعد از خالی کردن آن سه عدد سوراخ ایجاد کرده و با رشته ای محکم آن را از درخت آویزان کنید، پوست پرتقال خالی را با دانه پرنده ها پر کنید تا ظرف آماده شود.

درست کردن شمع با پوست پرتقال

برای این منظور کافیست چند قطعه ریز خرد شده از پوست پرتقال را با موم و مواد تشکیل دهنده شمع ترکیب کنید، این کار باعث ساخته شدن شمع خوشبویی می شود که عطر میوه تازه را در خانه پراکنده می کند.

دفع حشرات موذی

پوست پرتقال روشی طبیعی برای دفع حشرات و بخصوص پشه هاست، کافیست پوست پرتقال را روی پوست بدن خود بمالید، عطر آن باعث دفع حشرات خواهد شد و شما را از گزش ایمن نگه خواهد داشت، این ماده برای دفع حلزون بی صدف نیز مناسب است، حلزون بی صدف در باغ ها وجود دارد و می تواند مشکل آفرین باشد، برای دور کردن مورچه از خانه نیز می توان از آن استفاده کرد.

دور کردن گربه ها از خانه

اگر گربه ها مزاحم شما می شوند می توانید پوست پرتقال را بیرون خانه و جلوی در یا محل هایی که گربه ها می آیند قرار دهید، در صورتی که خودتان گربه دارید هم می توانید برای جلوگیری از خوردن چیزهای اشتباه توسط گربه روی آن پوست پرتقال یا روغن آن را اعمال کنید.

دور کردن گربه ها از خانه

استفاده های مختلف از پوست پرتقال در آشپزی

این ماده که عطر بسیار خوشایندی دارد از جمله مواد بسیار پر کاربرد در آشپزی است که از انواع دسر تا غذاها را پوشش می دهد و می توان از آن برای رفع مشکلات مختلف بدن کمک گرفت، این ماده معمولا به شکل رنده شده مصرف می شود و حتما باید قسمت سفیده اش جدا شود تا باعث تلخ شدن غذا نشود.

روش درست کردن خلال پرتقال

پرکاربرد ترین شکلی که پوست پرتقال در غذاها استفاده می شود شکل خلال آن است که البته با رنده شدن هم به دست می آید و باعث ایجاد طعم خوب در غذاهای گوشتی می شود، این ماده را می توانید به چای و قهوه خود هم اضافه کنید.

آبنبات های خوشمزه

می توان با این پوست آبنبات های خوشمزه درست کرد که در فرهنگ اروپایی نیز مصرف آن ها رایج است، می توانید شکلات را ذوب کنید و روی تمام پوست پرتقال را با آن پوشانده و میل کنید، برای درست کردن آبنبات نیز پوست خشک شده را در آب جوش و شکر به مدت یک ساعت نگه دارید و بعد در پوشش شکلاتی در صورتی که تمایل دارید قرار دهید یا در شکر رولش کنید تا شیرین تر شود.

دمنوش پرتقال

درست کردن دمنوش با این پوست های خشک شده بسیار راحت است، کافیست آن ها را در آب جوش ریخته و ده دقیقه بگذارید روی شعله ملایم تا دم بکشد، می توانید مقداری دارچین و زنیان هم به این نوشیدنی اضافه کنید تازه مزه اش کمی تند شود، این نوشیدنی به باز کردن سینوس ها کمک می کند و تاثیر زیادی در سلامتی دارد.

درست کردن سس پرتقال

می توانید با استفاده از پوست رنده شده پرتقال سس مخصوص و شیرین برای گوشت مرغ یا غذاهای گیاهی مختلف درست کنید، برای این منظور به نصف قاشق چای خوری نمک، یک فنجان شکر قهوه ای، دو قاشق غذاخوری نشاسته ذرت، دو فنجان آب پرتقال، یک فنجان آب و در نهایت ۴ قاشق چای خوری پوست پرتقال نیاز دارید، این مواد را ترکیب کرده و به مدت ۱۰ دقیقه روی حرارت کم بگذارید تا سفت و شفاف شوند، در حینی که مواد روی حرارت قرار دارند به طور مداوم آن ها را هم بزنید.

روغن زیتون با ابتکار بیشتر!

می توانید در روغن زیتون خود کمی پوست پرتقال بریزید را طعم آن را خوشایند تر کند و مصرف آن همراه با سالاد یا خوردنی های دیگر را جالب کند.

روغن زیتون با ابتکار بیشتر

کمک به مشتعل شدن آتش

اگر در هنگام درست کردن آتش دچار مشکل شده اید از پوست خشک شده پرتقال استفاده کنید، کافیست برای شروع درست کردن آتش آن را بسوزانید تا آتش شما سریع تر آماده شود.

کمک به آماده سازی شکر قهوه ای

می توانید پوست پرتقال را به شکر قهوه ای اضافه کنید و با این کار رطوبت موجود در شکر را بگیرید و از تکه تکه شدن آن جلوگیری کنید.

مضرات و مواردی که باید احتیاط کرد:

بهتر است به این نکته توجه کنید که پوست پرتقال را باید کاملا تمیز بشویید و بعد استفاده یا خشک کنید.
پوست پرتقال را به شکل خشک و در جای خنک نگه داری کنید و آن را به شکل تازه در یخچال نگه داری نکنید.
اگر فقط به پوست نیاز داشتید میوه داخل آن را مدت طولانی نگه داری نکنید و حتما زودتر مصرف نمایید.
پرتقالی که پوست نازک تری دارد برای استفاده مناسب تر است.
سینفرین موجود در پوست پرتقال می تواند اثرات تحریک کننده روی بدن داشته باشد.
اگر اولین بار است که از پوست پرتقال استفاده می کنید مقدار کمی از آن را مصرف کنید.
پوست پرتقال را زیاد مصرف نکنید زیرا عوارض جانبی مانند سردرد و مشکلات بینایی یا ضعف بدنی را در پی دارد.

سوالات رایج:

آیا می توان از پوست پرتقال تازه نیز برای درست کردن دمنوش استفاده کرد؟

بله می توانید از پوست تازه یا خشک استفاده کنید.

آیا زنان باردار یا شیرده می توانند پوست پرتقال مصرف کنند؟

میزان مصرف بهتر است در دوزهای پایین باشد، قبل از مصرف با پزشک متخصص مشورت کنید تا مطمئن شوید.


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *