روغن یلانگ یلانگ

فهرست مطلب

استفاده از روغن یلانگ یلانگ در  موارد مختلف رایج است، این روغن که از روغن های ضروری است و سرشار از فواید است معمولا در ترکیب اغلب عطرهای برتر جهان به کار می رود و علاوه بر عطر و ادکلن از آن در ساختن انواع لوسیون ها، لوازم آرایشی و بهداشتی نیز استفاده می شود

یلانگ یلانگ چیست؟

این نام برای گل های درخت کانانگا انتخاب شده است که نام نوعی درخت است و در مناطق گرم و مرطوب می روید، این درخت گرمسیری برگ های انبوهی دارد و برگ هایش شکلی بیضی، صاف، براق و همیشه سبز دارند که در انتهای شاخه هایشان معمولا ساقه های مخصوص گل می رویند، این گل های زرد مایل به سبز همان گل هایی هستند که روغن آن ها برای مصارف طبی کاربرد دارد، شکل گل ها معمولا ستاره ای، واژگون و زیباست.

یلانگ یلانگ چیست

این گیاه بومی کدام منطقه است؟

این درخت بیشتر در مناطق گرم و مرطوب پیدا می شود و به همین جهت بومی مناطقی همچون هند، مالزی، اندونزی، آفریقا، فیلیپین، استرالیا و… است.

ارزش غذایی:

متیل بنزوات 34 درصد

متیلانیزول 19.82 درصد

کادنین 1.25 درصد

بنزوات 18.18 درصد

دی آلفا فارنسن 2.73 درصد

کپائن 1.65 درصد

ایزوکاریوفیلن 9.28 درصد

ژرمناکن 8.15 درصد

لینیل استات 2.11 درصد

آلفا کاروفیلن 2.04 درصد

فواید روغن یلانگ یلانگ

استفاده از این روغن علاوه بر تاثیر بسیار مثبتی که در آرامش اعصاب دارد و باعث بهبود عملکرد های مغزی می شود می تواند برای پوست و مو نیز مفید بوده و کیفیت آن ها را افزایش دهد، علاوه بر این در کاهش فشارخون و مراقبت از قلب نیز نقش ویژه ای دارد و می تواند به رفع خستگی کمک کند.

فواید روغن یلانگ یلانگ

فواید این روغن برای مو

از جمله مهم ترین فوایدی که به این روغن نسبت می دهند کاهش مشکلات مربوط به مو و زیباتر کردن موهاست، این روغن می تواند تقویت و زیبایی را همزمان ایجاد کند و خشکی پوست و سر را رفع کند، علاوه بر این در تقویت مو نقش دارد و باعث براق شدن و نرم شدن مو می شود، علاوه بر این روغن مدنظر ما حالت دهنده ای طبیعی است و می تواند مو ها را به حالت دلخواه شما درآورد.

خواص روغن گیاهی برای پوست

با استفاده از روغن گیاهی یلانگ یلانگ می توانید رطوبت پوست را تحت کنترل داشته باشید و باعث تعادل مقدار چربی در پوست خود شوید، این کار علاوه بر کمک به درمان انواع بیماری های پوستی مانند آکنه می تواند به زیباتر شدن پوست و درخشان شدن و سلامت آن کمک کند.

رایحه درمانی با این روغن

آروماتراپی یا رایحه درمانی روشی برای درمان افراد همراه با استنشاق روغن های گیاهی است، در این روش معمولا سیستم بویایی فرد تحریک می شود و این تحریک باعث فعال شدن سیستم لیمبیک مغز شده عوامل مختلف بدن که تحت فرمان این سیستم هستند تاثیر می پذیرند، از جمله عواملی که سیستم لیمبیک آن ها را تحت کنترل دارد می توان به احساسات، رفتار، فشارخون، ضربان قلب، دمای بدن و تعادل هورمون ها و یادگیری اشاره کرد.

رایحه درمانی با این روغن

درمان مشکلات تنفسی مختلف با این روغن

برای درمان مشکلات تنفسی و اختلالاتی که می توانند فرایند تنفس را سخت کنند می توان سراغ این روغن رفت، کافیست مقداری از روغن را در داخل یک خمیر بریزید و بعد آن را استنشاق کنید، این کار مشکلات تنفسی را تا حد زیادی بهبود خواهد داد.

کاهش استرس با روغن گیاهی

استفاده از این روغن می تواند استرس و اضطراب را کاهش دهد و باعث رفع افسردگی شود، طبق تحقیقات انجام شده در سال های 2016 و 2018 این روغن علاوه بر کاهش استرس های فردی در کاهش اضطراب های اجتماعی هم نقش دارد و می توان آن را به عنوان داروی ضد افسردگی استفاده کرد.

درمان سردرد

برای درمان سردرد نیز می توانید سراغ این روغن گیاهی بروید، این روغن که در بهبود خلق و خو هم نقش دارد می تواند به کاهش دردهای مختلف مربوط به سر کمک کند، برای این منظور کافیست مقداری از روغن را روی گردن خود ماساژ دهید تا کم کم به کاهش درد و درمان شما کمک کند.

درمان سردرد

مقابله با فشار خون بالا

اگر از فشار خون بالا رنج می برید می توانید از این روغن گیاهی استفاده کنید، این روغن علاوه بر تاثیری که در کاهش فشار خون دارد با عطر خوشبوی خود می تواند اعصاب را هم آرام تر کند، کافیست آن را ببویید.

کاهش علائم قاعدگی زودرس

استفاده از این روغن می تواند علائم قاعدگی زودرس را نیز تحت کنترل خود قرار دهد و باعث کاهش التهابات دوره عادت ماهانه شده درد را کاهش دهد، برای مصرف آن می توانید مقداری از روغن را زیر شکم خود ماساژ دهید و با دستمالی نرم ببندید.

روغنی ضد عفونت

برای رفع عفونت های مختلف با منشا های مختلف میکروبی مانند باکتری و قارچ می توانید سراغ این روغن بروید، این روغن در درمان کاندیدا آلبیکانس که نوعی عفونت قارچی موثر در ایجاد برفک دهان و عفونت های دستگاه تناسلی و واژن موثر است و می تواند التهاب را کاهش دهد.

فواید روغن یلانگ یلانگ برای روده

می توانید با استفاده از این روغن به تقویت روده نیز کمک کنید، استفاده از آن علاوه بر نقش موثری که در کمک به فرایند هضم دارد می تواند التهابات گوارشی را هم کاهش دهد، بهترین روش ماساژ دادن روغن روی شکم است، توجه کنید که به طور کلی روغن مدنظر ما تاثیر زیادی در درمان عفونت های داخلی مانند عفونت معده، روده باریکف روده بزرگ و دستگاه ادرار دارد.

رفع خستگی با روغن گیاهی

برای رفع خستگی هایی که نتیجه روزی سخت هستند می توان از این روغن استفاده کرد، کافیست در آب حمام یا وان چند قطره از این روغن را بریزید و استحمام کنید، حمام به یاد ماندنی شما باعث کاهش خستگی ها شده و آن را جزو اصلی حمام های شما خواهد کرد.

رفع خستگی با روغن گیاهی

کمک به تقویت قوای جنسی

برای تقویت قوای جنسی می توانید سراغ این روغن بروید، مصرف آن می تواند نقش بسیار موثری در کاهش اضطراب های جنسی داشته باشد که همین در تقویت قوای جنسی نقش دارد و میل جنسی را هم افزایش می دهد، به داروها و خوراکی هایی که چنین خاصیتی دارند آفروفیزیا می گویند.

فواید این روغن برای اعصاب

همان طور که اشاره شد استفاده از این روغن برای رایحه درمانی کاربرد دارد و با توجه به این کاربرد به سادگی می توان خاصیت آرامش بخش آن را کشف کرد، این روغن اعصاب را آرام می کند و باعث بهبود دردهای روحی و عاطفی می شود، برای تقویت روحیه می توانید سراغ آن بروید.

افزایش ایمنی قلب و تقویت آن

یلانگ یلانگ خاصیتی ضد التهابی دارد که تاثیر آن در گردش خون بدن به خوبی مشخص می شود و می تواند باعث بهبود کار قلب شود، علاوه بر این در کاهش فشارخون نیز موثر است و از این طریق می تواند امکان ابتلا به سکته را نیز کم کند، علاوه بر این یلانگ یلانگ اگ همراه با آب نوشیده شود می تواند مانند دارویی گیاهی عمل کند که مشکلات مختلف مربوط به قلب را کاهش می دهد، البته افرادی که بیماری قلبی دارند قبل از مصرف آن باید با پزشک مشورت کنند.

درمان زخم

برای درمان زخم های مختلف می توان سرا یلانگ یلانگ رفت، علت این اتفاق خاصیت ضد عفونی کننده آن است که می تواند باکتری ها را نابود کند و از امکان عفونت جلوگیری کند، علاوه بر این نقش زیادی در نابودی ویروس ها و قارچ ها نیز دارد و می تواند سلامت بدن را افزایش دهد.

از دیگر فواید روغن یلانگ یلانگ در درمان بیماری ها می توان به موارد زیر اشاره کرد:

درمان رماتیسم

مقابله با بی خوابی

درمان نقرس

بهبود علائم مالاریا

دفع باکتری ها

درمان ذات الریه

استفاده های دیگر از یلانگ یلانگ:

علاوه بر استفاده دارویی استفاده از این گیاه به عنوان عطر و در انواع لوسیون ها و وسایل آرایشی بهداشتی کاربرد دارد و علاوه بر این می تواند به دفع حشرات موذی و خوشبو کردن خانه نیز کمک کند.

استفاده های دیگر از یلانگ یلانگ

دفع حشرات موذی با روغن

اگر حشرات موذی بخصوص در فصل تابستان شما را آزار می دهند و می خواهید از شر آن ها خلاص شوید می توانید سراغ این روغن بروید، برای از بین بردن شپش ها، لاروها، حشرات مزاحم مانند پشه ها و مگس ها یا حتی سوسک ها و انواع دیگر حشرات مانند مورچه ها می توانید این روغن را در گوشه های خانه بریزید.

خانه را خوشبو کنید

اگر از این روغن برای دفع حشرات استفاده می کنید در واقع با یک تیر دو نشان می زنید و با آن می توانید فضای خانه را هم خوشبو کنید، این روغن در واقع هنگام ترکیب شدن با روغن های دیگر می تواند فواید و عطر بهتری هم داشته باشد، برای مثال ترکیب آن با روغن لیمو، روغن شمعدانی، روغن گریپ فروت، روغن چوب  صندل و… می تواند موثر باشد.

توجه: روغن یلانگ یلانگ را حتما با روغنی حامل استفاده کنید، از بهترین روغن های حامل می توان به روغن آرگان، روغن هسته انگور، روغن زیتون، روغن نارگیل، روغن بادام شیرین و…  اشاره کرد.

سعی کنید قبل از این که روغن را امتحان می کنید آن را در قسمت از پوست اعمال کنید و از عدم حساسیت خود به آن مطمئن شوید، دقت کنید که این روغن از جمله روغن هایی است که می تواند باعث حساسیت شود.

سگ و گربه و تمام حیوانات خانگی دیگر باید از این روغن دور باشند زیرا خاصیتی سمی دارد.

این روغن نباید روی قسمت های زیر استفاده شود:

چشم

گوش

زخم باز

مناطق حساس بدن

روش به دست آوردن این روغن چگونه است؟

برای این منظور دو روش استخراج از گل های یلانگ یلانگ کاربرد دارد، در روش اول از تقطیر و در روش دوم از حلال استفاده می کنند.

استفاده از تقطیر بخار آب در به دست آوردن روغن

در این روش از روشی که برای گلاب گیری در قدیم استفاده می شد بهره می برند، البته به جای جوشاندن گیاه در آب آن را در کنار بخار آب اشباع قرار می دهند و اسانس روغن را به دست می آورند،  در این روش روغن کیفیت بالایی دارد.

روش  استخراج با حلال

روش دیگر برای به دست آوردن روغن این است که گیاه را با مواد شیمیایی خاصی ترکیب کنید و در فرآیندهای اسانس از حلال جدا کنید، در این روش معمولا هزینه کمتری صرف می شود اما کیفیت روغن نیز کمتر خواهد بود.

شکل های مختلف روغن

این روغن معمولا دارای رتبه های خاصی است که می تواند غلظت آن را نشان دهد و در هنگام خرید می توانید درجه را روی محصول ببینید، روغن های اساسی معمولا با شماره یک، دو یا سه مشخص می شوند که بو و عطر کمتری دارند اما متراکم تر و ماندگار تر هستند، درجه سوم این روغن که به آن کانانگا می گویند رایحه ظریفی دارد که استفاده از آن در محصولات مختلف مربوط به پوست و مو رایج است، علاوه بر این در شمع ها، روغن های ماساژ و عطرها و ادکلن ها نیز کاربرد دارد.

از این روغن چگونه می توان استفاده کرد؟

اغلب روش هایی که برای استفاده از روغن های مختلف می شناسید در استفاده از این روغن نیز کاربرد دارند، البته باید به نکاتی توجه کرد.

از این روغن چگونه می توان استفاده کرد

روش استنشاق

در این روش روغن را در دستگاه بخور یا دستگاه مخصوص دیگری که بتواند آن را در فضا پخش کند می ریزند و استنشاق می کنند، علاوه بر آن می توان از بوییدن روغن به طور مستقیم و یا چکاندن یک تا دو قطره از آن به بالش نیز استفاده کرد.

روش موضعی

در روش موضعی معمولا روغن را در قسمتی از بدن ماساژ می دهند، این روغن قبل از ماساژ حتما باید با روغن حامل ترکیب شود، از جمله روغن های حامل می توان به روغن زیتون، روغن نارگیل و روغن بادام شیرین اشاره کرد، که از هر روغن به مقدار برابری باید استفاده کرد، بعد از این کار کافیست روغن را در قسمتی از پوست امتحان کنید تا از عدم حساسیت خود مطمئن شوید و بعد آن را استفاده کنید، البته توجه کنید ک استفاده از آن در اطراف چشم، گوش یا بینی صحیح نیست و نباید روی زخم های باز از آن استفاده کرد.

روش خوراکی

برای خوردن این روغن باید خیلی احتیاط به خرج دهید، از اعتبار روغنی که استفاده می کنید مطمئن شوید و نوع کانورا اودوراتا را مصرف کنید، برای درست کردن چای آن تنها یک قطره از روغن کافیست.

عوارض و موارد منع مصرف روغن یلانگ یلانگ

توجه کنید که یلانگ یلانگ به طور کلی دارای موادی حساسیت زا مانند ایزوژنول است که می تواند باعث ایجاد آلرژی شود، این آلرژی پوست را تحریک می کند و می تواند آزار دهنده باشد، به همین سبب قبل از مصرف آن بهتر است از عدم حساسیت خود به آن مطمئن شوید، علاوه بر این در خوردن نیز باید از عدم حساسیت خود مطمئن شوید، افرادی که بیماری های خاصی دارند یا داروی خاصی مصرف می کنند نباید سمت این روغن بروند و درصورت مصرف حتما باید با پزشک مشورت کنند، زنان باردار یا شیرده نیز زیر نظر پزشک می توانند سراغ آن بروند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *