روغن های طبیعی برای نوزادان

فهرست مطلب

اگر به دنبال روغنی مناسب برای نوزاد خود هستید دو احتمال وجود دارد، یا آن را برای ماساژ دادن فرزند خود نیاز دارید و یا برای تغذیه، هر کدام از این موارد اهمیت خاص خود را دارند و باعث می شوند که در انتخاب حساس تر باشید، سلامتی فرزندان شما اهمیت دارد و نباید از هر روغنی استفاده کنید، در ادامه به معرفی و بررسی روغن های مناسب برای ماساژ و تغذیه نوزادان می پردازیم که همگی طبیعی هستند و عوارض مواد شیمیایی را ندارند.

روغن های طبیعی برای نوزادان

روغن تغذیه نوزاد

برای تغذیه نوزاد معمولا در روز ۶ قاشق غذا خوری روغن لازم که بیشتر از شیر مادر دریافت می کنند، استفاده از یک قاشق چای خوری روغن به غذای کودک برایش کافیست و البته باعث خوش طعم شدن غذا و بهتر غذا خوردن بچه خواهد شد.

روغن های مفید برای نوزادان

در تغذیه نوزادان بهتر است از روغن زیادی استفاده نکنید زیرا این کار باعث اضافه وزن نوزاد خواهد شد و این برای سلامتی کودک مناسب نیست، بهتر است روغن زیتون را در اولویت روغن هایی که می خواهید برای کودک استفاده کنید قرار دهید زیرا این روغن سرشار از فواید است و البته نباید به آن حرارت زیادی وارد شود، پس برای پخت و پز های طولانی مناسب نیست، در ادامه چند مورد از روغن های مفید در تغذیه نوزادان را معرفی می کنیم.

روغن تخمه آفتابگردان

این روغن را می توانید در طبخ غذای نوزاد استفاده کنید، سرشار از مواد مغذی و اسیدهای چرب امگا ۳، ۶ و ۹ است و ویتامین ای بالایی دارد، خاصیت آنتی اکسیدانی آن تاثیر زیادی در سلامتی نوزاد دارد و باعث بهبود غذا خوردن در نوزاد می شود.

از روغن بادام زمینی استفاده کنید

روغن بادام زمینی روغنی پر خاصیت است که طرفداران زیادی دارد و می تواند از آن به جای کره های عادی استفاده کرد و به کودک داد، البته توجه کنید که نوزادان زیادی به آن حساسیت دارند و قبل از مصرف باید از عدم حساسیت نوزاد به آن مطمئن شوید، این روغن تاثیر زیادی در بالا بردن انرژی کودک دارد و سرشار از ویتامین ب۳ ، ب ۶ و ای است، آهن، اسید فولیک و فیبر دارد و باعث ارتقای ارزش غذایی تغذیه کودک می شود.

مصرف روغن نارگیل

روغن نارگیل تاثیر زیادی در بهبود سلامتی دارد و می تواند به بهبود کارکرد دستگاه گوارشی کمک کند، این روغن ضد میکروبی قوی است و می تواند از انواع عفونت ها جلوگیری کند، سرشار از ریز مغذی های پر اهمیت است و از اندام های داخلی بدن مانند کبد مراقبت می کند.

روغن زیتون تصفیه نشده و ارگانیک

توجه کنید که روغن زیتون درمورد نوزادان مختلف متفاوت عمل می کند و ممکن است برخی از کودکان واکنش خوبی نسبت به آن نداشته باشند، پس قبل از مصرف حتما با مقدار کمی از روغن آن را امتحان کنید، در صورتی که مشکلی پیش نیاید این روغن تاثیر زیادی در بهبود رشد موهای نوزاد خواهد داشت و مصرف آن در تغذیه نوزاد یبوست را درمان خواهد کرد، علاوه بر این تاثیر زیادی در رفع سرفه داشته و می تواند رشد مغزی نوزاد را افزایش دهد، روغن زیتون در افزایش وزن موثر است.

روغن زیتون تصفیه نشده و ارگانیک

روغن ارده کنجد

این روغن سرشار از خواص مختلف است و به رشد بهتر بدن کودک کمک می کند، می توانید با مصرف آن ویتامین های دی، ب و ای مورد نیاز کودک را تامین کنید و علاوه بر این توجه داشته باشید که این روغن سرشار از کلسیم، فسفر و پروتئین است، تاثیر زیادی در جذب کودک به غذا دارد و اشتها آور است، مصرف آن به کودکان شش ماه به بالا توصیه می شود و البته قبل از مصرف باید از عدم حساسیت نوزاد به آن مطمئن شد.

روغن های مضر برای کودکان

قبل از هر چیز توجه کنید که روغن های هیدروژنه، مارگارین و برخی از روغن های گیاهی برای کودکان مضر هستند و نباید به آن ها بدهید، تحت نظر پزشک روغن مناسب فرزند خود را انتخاب کنید تا به خطا نروید و از رشد مناسب فرزندتان مطمئن شوید.

روغن های مناسب برای ماساژ دادن کودک

توجه کنید که ماساژ دادن کودک امری بسیار حساس است و باید بسیار مراقب باشید تا فشار اضافی به کودک وارد نکنید، این کار باید زمانی که از نظر روحی آماده و سرحال هستید انجام شود و از طرفی کودک هم آن را بخواهد و بی قراری نکند، در هر مرحله از ماساژ که کودک بی قراری کرد باید آن را متوقف کنید، معمولا ماساژ برای درمان مشکلاتی مثل کولیک انجام می شود اما تاثیر های زیادی برای کودک دارد و باعث افزایش آرامش کودک شده و خواب او را نظم می دهد، علاوه بر این در رشد کودک نیز موثر است زیرا باعث بهبود جریان خون در بدن می شود.

از روغن بادام استفاده کنید

روغن بادام سرشار از ویتامین ای، پتاسیم، روی و اسیدهای چرب است که می تواند به درمان آسیب های پوستی در نوزاد کمک کند، توجه کنید که از روغن بادام شیرین باید استفاده کنید و نه از نوع تلخ آن، این روغن به درمان سوختی و مشکلات پوستی مانند اگزما و جوش های مختلف کمک می کند و تاثیر زیادی در جلوگیری از خشکی پوست دارد.

روغن آرگان برای ماساژ نوزاد

این روغن که امروزه نیز طرفداران زیادی دارد می تواند به سلامتی نوزاد کمک کند، این روغن سرشار از خواص انعطاف بخش است که حالت کشسانی پوست را تقویت می کند و می تواند به آبرسانی و جذب رطوبت در پوست کمک کند، مصرف آن به تسکین بدن کمک می کند و می تواند باعث افزایش آرامش جسمی و روحی شود.

روغن آرگان برای ماساژ نوزاد

روغن بابونه برای پوست های حساس

اگر نوزاد شما پوست بسیار حساسی دارد بهتر است از روغن بابونه کمک بگیرید، این روغن تاثیر زیادی در رفع مشکل کولیک نوزادان دارد و می تواند به بهبود خوار آن ها کمک کند، به طور کلی آن را می توان روغنی تسکین دهنده نامید.

ماساژ کودک با روغن گل همیشه بهار

از روغن های مناسبی که می توانید با آن بدن کودک را ماساژ دهید روغن گل همیشه بهار است، این روغن به کاهش دردهای مختلف کمک می کند و تاثیر زیادی در سلامتی نوزاد دارد، برای ماساژ کودک می توانید به این روغن اعتماد کنید.

روغن های مضر برای ماساژ کودک

بهتر است در ماساژ کودک از برخی روغن ها استفاده نکنید، روغن خردل، روغن درخت چای، روغن زیتون و روغن بادام زمینی از جمله روغن های مضر هستند، علاوه بر این استفاده از روغن سویا و آووکادو نیز توصیه نمی شود.

سوالات رایج:

مصرف غذاهای کمکی از چه زمانی در نوزادان شروع می شود؟

از ۶ ماهگی می توان به نوزاد غذاهای مقوی داد.

اگر روغنی باعث حساسیت نوزاد شد چه کار کنیم؟

مصرف آن را قطع کنید و اگر آن را به شکل موضعی به کار برده اید زود پاکش کنید، در صورت لزوم باید سراغ پزشک بروید.


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *