درمان گیاهی فیبروز کبدی

فهرست مطلب

فیبروز کبدی یک بیماری بسیار دشوار است که زمانی رخ می دهد که کبد، اندام بزرگی که متعلق به دستگاه گوارش است، زخم می شود این بیماری جز بیماری های سخت و صعب العلاج می باشد که اگر به موقع درمان نشود، ممکن است کشنده باشد. در این مطلب پس از آشنایی با بیماری ، به معرفی درمان های گیاهی فیبروز کبدی می پردازیم.

درمان گیاهی فیبروز کبدی

فیبروز چیست؟

فیبروز یک بیماری مزمن است که کبد را درگیر می کند. کبد اندام مهمی است و طیف وسیعی از وظایف ضروری و حیاتی را برای ادامه زندگی انسان انجام می دهد. از جمله وظایف کبد می توان به موارد زیر اشاره کرد :
-بسیاری از مواد بسیار مهم از جمله صفرا را تولید می کند، شیره صفرا، به هضم غذا کمک می کند. مواد لخته کننده خون نیز توسط کبد تولید می شود که به توقف خونریزی کمک می کند.
-غلظت قند، پروتئین و چربی در خون را تنظیم و متعادل می کند.
-ویتامین ها و مواد معدنی مهم و ضروری از جمله آهن را ذخیره می کند.
-خون را از مواد سمی تصفیه می کند.
متابولیسم الکل بر عهده کبد است همچنین بسیاری از سموم دیگر را تجزیه می کند.
فیبروز زمانی اتفاق می افتد که مقادیر زیادی از بافت اسکار جایگزین بافت سالم در کبد می شود. بافت اسکار جریان مناسب خون از روده ها را از طریق کبد مسدود میکند و فشار زیادی را در ورید هایی ایجاد می کند که خون را به این ناحیه می رساند. این وضعیت پورتال نامیده می شود و منجر به فشار خون بالا می گردد. بیماران مبتلا به فیبروز بیش از سایرین در معرض ابتلا به سنگ کیسه صفرا هستند و هر چه فیبروز شدیدتر باشد، خطر ابتلا به سنگ کیسه صفرا بیشتر می شود، همچنین بیماران مبتلا به فیبروز بیش از سایرین در معرض ابتلا به سیروز کبدی و سرطان کبد به ویژه کارسینوم کبدی هستند.
هنگامی که فردی از فیبروز رنج می برد، بافت اسکار جایگزین بافت سالم می شود، که مانع از انجام عملکرد طبیعی کبد می شود. به عنوان مثال، کبد ممکن است مواد لخته کننده کافی تولید نکند، که توقف خونریزی را در زمان وقوع، مشکل می کند. همچنین ممکن است نتواند سمومی را که ممکن است در سیستم گردش خون انباشته شده اند تصفیه کند.این اسکار همچنین می تواند منجر به فشار خون بالا در سیاهرگ هایی شود که خون را از روده ها از طریق کبد حمل می کنند ، این وضعیت میتواند منجر به خونریزی شدید و خطرناک در دستگاه گوارش و سایر مشکلات جدی شود.
فیبروز در موارد شدید می تواند تبدیل به سیروز شده و حتی منجر به مرگ شود، اما درمان فیبروز در مراحل اولیه می تواند به توقف آسیب و جلوگیری از بدتر شدن وضعیت کمک کند.

علائم فیبروز کبدی

علائم بیماری همیشه در مراحل اولیه فیبروز ظاهر نمی شود، اما در مراحل پیشرفته ممکن است علائم کمی ظاهر شود، از جمله:
-احساس خستگی و لاغری بسیار زیاد.
-خونریزی از بینی و آسیب آسان به بافت های بدن.
-درد شکم یا احساس سفتی.
-زرد شدن پوست یا زردی.
-خارش.
-تجمع مایع در پاها که به آن خیز یا ادم گفته می شود و تجمع مایع در شکم که به آن آسیت می گویند.
-خونریزی در داخل معده یا مری.

علائم فیبروز کبدی

علت ایجاد فیبروز

فیبروز کبدی نیز مانند هر بیماری دیگری وابسته به برخی از عوامل ایجاد کننده آن است. از جمله علل ایجاد سیروز کبدی عبارتند از:
-نوشیدن مزمن الکل.
-هپاتیت ویروسی مزمن.
-تجمع چربی در کبد.
-تجمع آهن در بدن.
-تجمع مس در کبد.
-اختلالات ژنتیکی متابولیسم قند.
-اختلال ارثی دستگاه گوارش.
-بیماری کبد ناشی از سیستم ایمنی بدن.
-سفت شدن و زخم شدن مجاری صفراوی.
-عفونت هایی مانند سیفلیس یا بروسلوز.
-داروهایی از جمله متوترکسات یا ایزونیازید.

عوامل خطر فیبروز

برخی از موارد وجود دارند که خطر ابتلا به بیماری فیبروز کبدی را افزایش می دهند. این عوامل خطر عبارتند از:
-نوشیدن بیش از حد الکل: مصرف زیاد الکل یک عامل خطر برای کبد است.
-اضافه وزن: چاقی خطر ابتلا به بیماری هایی را افزایش می دهد که ممکن است منجر به فیبروز شود، مانند بیماری کبد چرب غیر الکلی و استئاتوهپاتیت غیر الکلی.
-هپاتیت ویروسی: همه مبتلایان به هپاتیت مزمن به فیبروز یا سیروز مبتلا نمی شوند، اما یکی از علل اصلی بیماری کبد در سراسر جهان است.

نحوه تشخیص فیبروز کبدی

تشخیص سیروز به چند طریق می تواند انجام شود، از جمله:
-معاینه ی جسمی.
-آزمایش خون.
-تست های تصویربرداری.

پیشگیری از فیبروز

برای جلوگیری از فیبروز می توانید موارد زیر را انجام دهید:
-الکل ننوشید.
-از یک رژیم غذایی متعادل و کم چرب استفاده کنید.
-غذاهای دریایی خام نخورید.
-مقدار نمک را در رژیم غذایی خود کاهش دهید.

درمان فیبروز کبدی

درمان فیبروز کبدی در اسرع وقت بسیار مهم و ضروری است. گاهی اوقات ممکن است درمان ها در محدود کردن آسیب یا جلوگیری از آسیب بیشتر به کبد موفق باشد. درمان ممکن است شامل موارد زیر باشد:
درمان دارویی، درمان جراحی و سایر درمان ها بسته به عامل ایجاد کننده فیبروز و عوارض و مشکلات ناشی از آن.

درمان گیاهی فیبروز کبدی

شاید برای شما هم جالب باشد که بدانید که گیاهان دارویی وجود. آرند که می توانند در درمان و یا کنترل بیماری فیبروز کبدی موثر با‌شند.همانطور که میدانید فیبروز اگر درمان نشود تبدیل به سیروز کبدی و حتی کارسینوم کبد یا سرطان کبد می شود که در برخی موارد حتی کشنده است.
استفاده از برخی گیاهان دارویی تحت نظر پزشک می تواند به روند درمان بیماری فیبروز کبدی و تقویت کبد کمک کند. در ادامه به معرفی چند نمونه از این گیاهان می پردازیم :

جینسینگ

جینسینگ گیاهی با خواص ضد التهابی فوق العاده است که می توان. در کنترل بیماری های کبد از جمله بیماری های التهابی همچون فیبروز و سیروز کبدی موثر باشد. اثرات آنتی اکسیدانی جینسینگ ممکن است به محافظت در برابر آسیب کبدی ناشی از ویروس ها، سموم و الکل کمک کند. به علاوه، ممکن است بازسازی سلول های کبدی را پس از آسیب دیدن تسریع نماید. جینسینگ می تواند عملکرد کبد را بهبود بخشد و خستگی و التهاب را در افراد مبتلا به بیماری کبد و اختلال عملکرد کبد کاهش دهد. توجه داشته باشید که جینسینگ زمانی که به تنهایی استفاده شود بی خطر است، اما می تواند با برخی از دارو ها تداخل داشته باشد و با ایجاد عوارض جانبی خطرناک شود، بنابراین اگر تحت درمان دارویی خاصی هستید حتما با مشورت پزشک اقدام به استفاده از جینسینگ نمایید.

خارمریم

خارمریم عمدتا برای درمان بیماری های مجاری صفراوی و کبد استفاده می شود و تحقیقات نشان می دهد که ممکن است دارای خواص محافظتی از کبد باشد. خار مریم در کنترل بیماری هایی همچون فیبروز کبد موثر است، همچنین باعث افزایش طول عمر در افراد مبتلا به سیروز کبدی می شود.

خارمریم

شیرین بیان

شیرین بیان دارای اثرات ضد التهابی، ضد ویروسی و محافظت کننده از کبد است. شیرین بیان گیاهی با اثرات دارویی بسیار قوی است.
جز فعال اصلی ریشه شیرین بیان ترکیب ساپونین گلیسیریزین است که معمولاً برای درمان بسیاری از بیماری ها از جمله بیماری کبد استفاده می شود. با این وجود برخی افراد ممکن است نسبت به شیرین بیان حساسیت داشته باشند و مصرف آن در این افراد منجر به فشار خون بالا و سطح پایین پتاسیم خون شود.

چای سبز

برخی از مطالعات نشان داده اند که مصرف مکمل عصاره چای سبز ممکن است به درمان مبتلایان به بیماری کبد کمک کند. با این چای سبز داروی گیاهی نیست، اما نی تواند در بهبود بیماری های مرتبط به کبد همچون فیبروز، سیروز، سرطان کبد، کبد چرب و هپاتیت موثر باشد.
در برخی موارد نادر چای سبز می تواند منجر به آسیب های کبدی نیز شود.

زردچوبه

زردچوبه ادویه ای با ارزش غذایی و دارویی بالا است که بومی هند است که هندی ها هزاران سال است که از آن به عنوان یک گیاه دارویی استفاده می کنند زیرا سرشار از ترکیبات فعال بیولوژیکی مانند کورکومینوئیدها است که مهمترین آنها کورکومین است که خاصیت آنتی اکسیدانی و ضد التهابی دارد.
زردچوبه و کورکومین موجود در آن با انواع فواید سلامتی چشمگیر شناخته شده است.
زردچوبه خاصیت آنتی اکسیدانی و ضد التهابی دارد و می تواند به درمان التهاب اندام داخلی بدن از جمله کبد کمک کند.

سیر

اگرچه سیر از نظر گیاه شناسی یک سبزی محسوب می شود، اما جز محبوب بسیاری از داروهای گیاهی است. سیر حاوی ترکیبات گیاهی آنتی اکسیدانی و ضد التهابی قوی مانند آلیسین، آلیین و آجوئن است که ممکن است به سلامت کبد کمک کند. مصرف سبر به طور منظم و قرار دادن آن در رژیم غذایی می تواند خطر ابتلا به سرطان کبد را به طور چشمگیر کاهش دهد. سرطان کبد در مراحل پیشرفته از فیبروز و سیروز کبدی ایجاد می شود.

زنجبیل

ریشه زنجبیل حاوی ترکیبات قدرتمندی از جمله جینجرول ها و شوگاول ها است که به مهار التهاب و محافظت در برابر آسیب سلولی کمک می کند که ممکن است باعث سلامت کبد شود . به علاوه، زنجبیل ممکن است به محافظت از کبد شما در برابر سمومی مانند الکل کمک کند.

زنجبیل

گون

گون گیاهی خوراکی است که معمولا در طب سنتی چینی استفاده می شود. سرشار از ترکیبات دارویی از جمله ساپونین ها، ایزو فلاونوئیدها و پلی ساکاریدها است که خواص درمانی قدرتمندی دارند. گون می تواند باعث محافظت در برابر بیماری های کبدی همچون کبد چرب و فیبروز کبدی شود.

یک نکته مهم

برخی از گیاهان دارویی با بهبود سلامت کبد مرتبط هستند و آنها را به یک درمان طبیعی محبوب برای افرادی که دارای بیماری های کبدی هستند و همچنین کسانی که می خواهند از سلامت کبد خود حمایت کنند، تبدیل کرده است.اگرچه برخی از مکمل‌های گیاهی بی‌خطر تلقی می‌شوند و حتی ممکن است برخی بیماری‌های کبدی را درمان کنند، بسیاری دیگر می‌توانند به سلامت کبد آسیب برسانند.اگر در مورد درمان های گیاهی برای بیماری کبد سوالی دارید یا برای حمایت از سلامت کبد خود علاقه مند به مصرف مکمل های گیاهی هستید، همیشه قبل از مصرف هر گونه تا وی گیاهی با یک فرد متخصص و آگاه در زمینه گیاهان دارویی مشورت کنید.

یک پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *