درمان ناخنک چشم

فهرست مطلب

از جمله بیماری هایی که در چشم ایجاد می شود ناخنک چشم یا Pterygium است، این مشکل که به دلایل مختلفی همچون قرار گرفتن در نور خورشید و خشکی چشم ایجاد می شود روش های درمانی مختلفی نیز دارد و به وضعیت چشم بیدار بستگی دارد، در درمان آن حتما باید تحت نظر پزشک بود زیرا چشم عضو حساسی است و حفظ سلامتی آن اهمیت زیادی دارد.

ناخنک چشم چیست؟

ناخنک چشم ضایعه ای گوشتی است که به شکل مثلث داخل چشم از سمت بینی شروع شده و به تدریج روی سفیدی و سیاهی چشم قرار می گیرد، این مشکل ناشی از رشد خوش خیم بافت پیوندی و رگ های ملتحمه است.

ناخنک ممکن است نرم یا سخت و به رنگ زرد یا سرخ باشد، این بیماری از سمت سفیدی چشم به سمت سیاهی کشیده می شود و به علت وجود رگ های زیاد معمولا رنگ ناخنک صورتی یا قرمز است.

ناخنک چشم چیست

چه علائمی در ناخنک چشم دیده می شود؟

علاوه بر ضایعه ای که دیده می شود در این بیماری فرد دچار سوزش، اشک ریزش و خارش می شود و به آرامی مشکل به سمت قرنیه پیش می رود، در ابتدا به صورت یک لایه سفید دیده می شود که رفته رفته می تواند رشد بیشتری از خود نشان دهد و به قرنیه برسد، اگر این مشکل رفع نشود بینایی فرد آسیب خواهد دید، عدم کنترل آن به تغییر شکل قرنیه ها منجر می شود و می تواند افراد را در اثر بیماری آستیگماتیسم دچار تاری دید کند.

معمولا علائم این بیماری در تماس چشم با آب و گرد و غبار بیشتر می شوند و گاهی شدیدا ملتهب می شوند و باعث ریزش اشک می شوند، اختلال در بینایی در انتقال نور از طریق مردمک به داخل چشم ایجاد می شود و کم کم بینایی ضعیف می شود، ظاهر چشم نیز خراب می شود و استفاده مناسب از لنزها صورت نمی گیرد، علاوه بر این همانطور که اشاره شد باعث ایجاد آستیگماتیسم نیز می شود.

چطور می توان از ابتلا به ناخنک چشم پیشگیری کرد؟

برای پیشگیری از ابتلا به این بیماری باید تا حد ممکن از اشعه ماوراء بنفش خورشید (UV) فاصله بگیرید، این اشعه از جمله دلایل ابتلا به ناخنک چشم است، افرادی که در مناطق آفتابی زندگی می کنند نیز باید توجه کنند که چون بیشتر در معرض خورشید هستند باید حتما از کلاه لبه دار و عینک آفتابی استفاده کنند، باد شدید و گرد خاک نیز می تواند باعث تحریک چشم شود و در ایجاد ناخنک نقش دارد.

روش های درمانی

برای درمان این بیماری روش های مختلفی وجود دارد، توجه کنید که مهم ترین مسئله هنگام دیدن علائم بیماری مراجعه به پزشک است، چشم پزشک می تواند به درستی چشمان شما را زیر میکروسکوپ قرار داده و تشخیص صحیحی داشته باشد، روند درمانی نیز توسط پزشک مشخص می شود، در روش های درمانی ناخنک معمولا علائم خفیف و تحریک موقت و قرمزی چشم ها درمان خاصی نیاز ندارند اما در مرحله بعد پزشک می تواند از روش های درمانی مختلف استفاده کند.

قطره یا پماد برای مرطوب کردن چشم:

قطره ها یا پمادهای خاصی که بدون نسخه پزشک نیز می توان آن ها را خریداری کرد وجود دارند که می توانند اشک چشم را متعادل کرده و با مرطوب کردن چشم امکان خشکی آن را کاهش دهند، هر چه چشم خشک تر باشد امکان ابتلا به بیماری ناخنک نیز بیشتر خواهد بود.

قطره یا پماد برای مرطوب کردن چشم

قطره مخصوص رفع التهاب

برخی از قطره ها نیز وجود دارند که می توانند قرمزی و التهاب چشم ها را از بین ببرند و باعث بهبود خستگی چشم شوند و یا حساسیت های مربوط را کاهش دهند، بهتر است این قطره ها زیر نظر پزشک تجویز شوند.

قطره های استروئیدی

قطره های استروئیدی با مجوز پزشک صادر شده و برای کاهش قرمزی، خارش و درد و تورم می توانید از آن ها استفاده کنید.

جراحی

رشد بیش از حد ناخنک و ناتوانی در رفع مشکل آن می تواند علاوه بر خراب کردن ظاهر چشم باعث اختلالاتی جدی در بینایی نیز بشود، برای این منظور با تشخیص پزشک و در مراحل بسیار پیچیده تر نیاز به جراحی مطرح می شود، البته جراحی عوارضی دارد و می تواند باعث زخمی شدن داخل چشم شده و علاوه بر این امکان برگشت ضایعه به شکل بزرگ تر و شدید تر نیز وجود دارد.

در جراحی ناخنک چشم چه عملی صورت می گیرد؟

در این جراحی هدف اصلی برداشتن بافت و ترمیم ملتحمه چشم است که به کمک بافت های پیوندی صورت می گیرد، برای پر  کردن فضای خالی که بعد از برداشتن ضایعه ایجاد می شود معمولا از بافت ملتحمه استفاده می شود و حتما سعی می شود تا بافت از روی قرنیه ها برداشته شود، با بخیه و چسباندن پیوند بافت ملتحمه عمل به پایان می رسد.

در جراحی ناخنک چشم چه عملی صورت می گیرد

روش دیگری برای جراحی:

روش دیگر جراحی داروهای میتومایسین C هستند که برای پیشگیری از بافت اسکار از این داروها استفاده می شود، به طور کلی عمل جراحی ناخنک چشم از 30 تا 45 دقیقه زمان می گیرد و لازم است بعد از عمل به مدت یک تا دو روز چشم ها پوشیده باشند و تا چند هفته بعد از قطره های استروئیدی برای چشم ها استفاده شود.

نکاتی که در صورت انجام عمل جراحی باید مراعات کرد:

به دلیل امکان برگشت بالایی که وجود دارد بهتر است بعد از عمل جراحی حتما تا یک سال مراقبت از چشم های خود را به دقت انجام دهید، امکان بازگشت زیاد است و در صورت برگشت قطعا بیماری شدیدتر خواهد بود، سعی کنید زیر آفتاب زیاد نباشید و تماشای طولانی نیز نداشته باشید، در محیط های بیرونی باید از عینک های دودی استفاده کنید، توجه کنید که ناخنک در معرض اشعه ماورا بنفش یا استرس اکسیداتیوها دوباره برخواهد گشت.

روش های درمان گیاهی ناخنک

برای درمان سریع تر ناخنک به خصوص در مراحل اول می توانید از روش های خانگی و گیاهی موثر استفاده کنید، در ادامه به بررسی روش های گیاهی موثر در درمان ناخنک می پردازیم.

مصرف کندر برای درمان گیاهی ناخنک چشم

می توانید با مصرف کندر به رفع ناخنک در چشم خود کمک کنید، کندر را در آب خیس کرده و یک ساعت نگه دارید، بعد از این مدت آن را از صافی رد کرده و روی ناخنک چشم خود اعمال کنید، این کار به رفع بیماری کمک خواهد کرد.

آیا عناب می تواند به کاهش اثرات ناخنک کمک کند؟

عناب از جمله داروهای گیاهی موثر در درمان بسیاری از مشکلات است، برای استفاده از آن در رفع ناخنک می توانید آن را با هسته بادام کوبیده و بعد از جوشاندن صاف کنید و آب به دست آمده را در چشم های خود بچکانید، این کار را می توانید هر روز سه مرتبه تکرار کنید.

اگر هر روز چهارده عدد عناب همراه با عسل میل کنید در رفع ناخنک به شما کمک خواهد کرد.

آیا عناب می تواند به کاهش اثرات ناخنک کمک کند

چکاندن عصاره گل همیشه بهار در چشم

عصاره گل همیشه بهار می تواند به رفع مشکلات بینایی شما کمک کند، کافیست این عصاره را در چشم بچکانید و به درمان خانگی آن کمک کنید، علاوه بر این عصاره گل همیشه بهار سرشار از خواص ضد سرطان است و می تواند به درمان زخم و سوختگی کمک کند.

تاثیر تمشک در رفع ناخنک

تمشک از جمله میوه هایی است که تاثیر زیادی در درمان ضایعه چشمی دارد و خوردن آن در طول روز بسیار پیشنهاد می شود، این میوه دارای فلاونوئیدها و ترکیبات پلی فنل است که تاثیر زیادی در افزایش سلامتی چشم ها دارد، علاوه بر این تمشک در تقویت سیستم ایمنی بدن نیز موثر است.

روغن های گیاهی موثر در درمان ناخنک

روغن های گیاهی مختلف می توانند به رفع بیماری ها کمک کنند، البته مصرف این روغن ها نباید خودسرانه صورت گیرد و چکاندن هر روغنی در چشم توصیه نمی شود، بهتر است قبل از امتحان کردن این روغن ها حتما با پزشک خود مشورت کنید.

تاثیر روغن بنفشه در درمان ناخنک

روغن بنفشه می تواند تاثیر زیادی در درمان ناخنک داشته باشد، برای مصرف آن کافیست چند قطره از آن را در چشم خود بچکانید، این روغن به طور کلی تاثر زیادی در رفع بی خوابی و استرس دارد و می تواند به کاهش دردهای چشم و رفع التهاب های آن کمک کند.

تاثیر روغن بنفشه در درمان ناخنک

روغن سیاهدانه

روغن سیاهدانه را بهتر است هر روز به سر خود بمالید، این روغن که به طور کلی سرشار از خواص ضد درد است برای پوست و مو کاربرد زیادی دارد و می تواند التهابات مربوط به بینایی و بدن را کاهش دهد، البته نباید این روغن را داخل چشم بچکانید.

عرقیات موثر در پیشگیری از ابتلا به ناخنک و درمان آن

عرقیات گیاهی مختلف نیز می توانند به درمان مشکل ضایعه چشمی شما کمک کنند، برای این منظور حتما متناسب با بیماری های خاص خود و داروهایی که مصرف می کنید سراغ عرقیات بروید، این عرقیات می توانند مشکلات مربوط به بدن را رفع کنند اما مصرف خودسرانه آن ها ممکن است مشکلات دیگری در شما ایجاد کند.

ترکیب عرق شاه تره و عرق کاسنی

عرق شاه تره و عرق کاسنی را با هم ترکیب کنید و در طول روز بنوشید، البته در مصرف آن نباید زیاده روی کنید تنها مقدار کمی از آن را به مدت سی روز مداوم بنوشید.

تاثیر عرق رازیانه در برطرف مشکلات بینایی

برای برطرف کردن ناخنک چشم می توانید از عرق رازیانه استفاده کنید، این عرق چشم ها را به خوبی شست و شو می دهد اما توجه کنید که ممکن است عوارض خاصی هم داشته باشد، بهتر است در مصرف آن جوانب احتیاط را رعایت کنید.

تاثیر عرق رازیانه در برطرف مشکلات بینایی

فرق ناخنک با تومورهای چشمی:

ناخنک نسبت به تومورهای چشمی رشد سریعی دارد و نباید این دو را با یک دیگر اشتباه گرفت، ناخنک مکررا عود می کند و البته مهم ترین مسئله در هر دو بیماری تشخیص چشم پزشک است.

نکات کلی که بهتر است رعایت کنید:

اگر دچار ناخنک شده اید هنگام ورود به آب چشم هایتان دچار سوزش و قرمزی می شود و باید مراقب باشید که تا جایی که ممکن است آب وارد چشم هایتان نشود.

سعی کنید از خوراکی های ترش و سنگین نیز پرهیز کنید، کلاه لبه دار و عینک آفتابی را نیز فراموش نکنید، هرچه از اشعه ماوراء بنفش دورتر باشید چشمان شما سالم تر خواهد ماند.

چه رابطه ای بین یبوست و ناخنک چشم وجود دارد؟

اگر دچار ضایعه ناخنک شده اید و همزمان یبوست نیز دارید روش هایی که برای درمان یبوست استفاده می کنید در رفع ناخنک نیز تاثیر خواهد داشت، به هر حال هر دو بیماری با کمبود آب در بدن نیز ارتباط دارند.

سوالات رایج:

آیا حجامت تاثیری در رفع ناخنک دارد؟

حجامت روی قسمت سر یا روی گیجگاه می تواند به درمان کمک کند، اما باید با پزشک و متخصص نیز مشورت کرد، علاوه بر حجامت زالودرمانی نیز کمک کننده خواهد بود.

آیا زنان باردار یا شیرده می توانند از روش های گیاهی رفع ناخنک استفاده کنند؟

زنان باردار یا شیرده درمورد بسیاری از روش های گیاهی منع مصرف دارند و بهتر است قبل از مصرف با پزشک مشورت کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *