درمان خانگی سوختگی پوست

فهرست مطلب

سوختگی پوست از جمله مشکلاتی است که می تواند به دلایل مختلفی رخ دهد و باعث آزار و اذیت شود، این اتفاق که با شدت های مختلفی افراد را درگیر می کند می تواند با روش های گیاهی و خانگی سریع تر درمان شود و یا حداقل علائم آن کاهش پیدا کند، توجه کنید که سوختگی های بسیار عمیق و شدید حتما باید توسط پزشک معالج درمان شوند و استفاده از روش های خانگی ممکن است عواقب جبران ناپذیری داشته باشد.

درمان خانگی سوختگی پوست

انواع سوختگی

سوختگی با توجه به شدتی که دارد به سه درجه تقسیم بندی می شود که هر یک لایه های عمیق تری را نسبت به دیگری درگیر می کنند.
سوختگی درجه یک: در این سوختگی پوست قرمز می شود ولی تاول نمی زند، مانند آفتاب سوختگی و تا حد زیادی دردناک هم هست.
سوختگی درجه دو: لایه خارجی پوست سوخته و بخشی از درم آسیب می بیند، سوختگی بسیار دردناک خواهد بود و احتمالا تاول ایجاد می شود.
سوختگی درجه سه: در این سوختگی پوست سیاه یا سفید خواهد شد، ایپدرم و درم (دو لایه بالای پوست) به طور غیر قابل بازگشت آسیب می بینند، هر گونه سوختگی الکتریکی یا سوختگی در جایی که پوست دچار سیاهی، حالت چرمی و لایه برداری شده شود یا هیچ حسی ایجاد نکند شدید است و باید سریعا مورد مراقبت پزشکی قرار گیرد، در این نوع سوختگی بهتر است از روش های خانگی اجتناب کنید یا زیر نظر پزشک و در مراحل بعدتر درمان سراغ آن ها بروید.

روش های مناسب درمان سریع سوختگی

برای درمان سوختگی می توانید از گیاهان و روش های خانگی که به سرعت نیز اثر می گذارند استفاده کنید، در ادامه به بررسی این روش ها و نحوه استفاده از آن ها می پردازیم، اگر بیماری خاص پوستی دارید یا دچار مشکلات خاصی هستید حتما قبل از استفاده از عدم مضر بودن آن ها مطمئن شوید.

روی سوختگی های خود عسل بمالید

عسل از جمله مواد طبیعی است که می تواند از عفونت سوختگی جلوگیری کند، این ماده شیرین طبق تحقیقاتی که صورت گرفته ثابت شده است که می تواند مانع ایجاد هر گونه عفونت شود، کافیست چند قطره از عسل را روی قسمت مورد نظر اعمال کنید، اجازه بدهید عسل روی قسمت سوخته بماند، روش دیگر این است که می توانید عسل را روی گاز پانسمان قرار بدهید سپس آن را به طور مستقیم روی سوختگیتان بگذارید، اجازه بدهید به مدت دو تا سه ساعت بماند، یادتان باشد که بانداژ را سه یا چهار بار در روز عوض کنید، شما باید این کار را به طور منظم انجام بدهید تا سوختگی به سرعت التیام بیابد.

چای کیسه ای استفاده کنید

چای کیسه ای را در آب خیس کنید و بعد روی سطح سوخته قرار دهید، می توانید چای سیاه را دم کنید و جوشانده آن را با یک تکه پنبه یا پارچه تمیز روی محل آسیب دیده بمالید، این کار به کاهش درد شما کمک خواهد کرد، این ماده دارای اسید تانیک است که می تواند به شما کمک کند گرمای درون سوختگی را بیرون بکشید و درد ناشی از سوختگی را کاهش دهید، راه دیگری که برای استفاده از آن وجود دارد این است که در مرحله اول سه چای کیسه ای سیاه را در یک لیوان آب سرد قرار دهید، بعد از 5 دقیقه که خیس خوردن کیسه ها را به آرامی روی قسمت های سوخته قرار دهید، روش دیگر این است که می توانید کیسه های چای سرد و مرطوب را به طور مستقیم روی سوختگیتان قرار دهید و اجازه بدهید به مدت چند دقیقه همان جا بمانند.

روش دیگر استفاده از چای کیسه ای:

در روش بعدی حدود سه یا چهار کیسه چای سیاه نیاز دارید که با اضافه کردن دو لیوان برگ نعناع تازه چهار لیوان آب جوش ترکیبتان را آماده کنید، آن را خوب هم بزنید و در مرحله بعد مخلوط را در یک ظرف در دار تمیز بریزید و اجازه بدهید که سرد شود، سپس این مخلوط را با یک تکه پارچه یا توپ پنبه روی سوختگی هایتان بمالید.

برگ بارهنگ به درمان سوختگی کمک می کند

برگ بارهنگ از جمله درمان های مناسب سوختگی به حساب می آید که سرشار از خواص ضد میکروبی، ضد خون ریزی و خلط آور است و التهاب را کاهش می دهد، علاوه بر این می تواند زخم های مختلف را درمان کند، برای مصرف این گیاه در ابتدا سه تا چهار برگ بارهنگ آماده کنید، بعد آن ها را له کنید و آبشان را استخراج کنید، آب به دست آمده از برگ ها را به طور مستقیم روی سوختگی مالش دهید، روش دیگر این است که می توانید برگ بارهنگ تازه را له کرده و با آن قسمت آسیب دیده در اثر سوختگی را پوشش دهید، له کردن برگ تازه بارهنگ باعث می شود که آب زیادی از برگ ها خارج شود، این درمان می تواند کمکتان کند که سوختگیتان به سرعت تسکین یابد.

سویا سس برای رفع مشکلات سوختگی

داروی خانگی دیگری که می توانید از آن کمک بگیرید و امکان ایجاد تاول را کاهش دهید سویا سس است، این گیاه که تاثیر زیادی در درمان سریع تر قسمت های آسیب دیده دارد برای سوختگی های درجه یک و دو مفید است، برای استفاده از آن در ابتدا بهتر است کمی سویا سس آماده کنید، بعد آن را روی قسمت آسیب دیده بریزید، اجازه بدهید سویا سس به مدت سی دقیقه روی قسمت سوخته بماند، سپس آن را با آب تمیز بشویید.

برگ درخت چنار

برگ درخت چنار خواصی دفع کننده و ضد میکروب دارد که می تواند التهاب را کاهش دهد و به عنوان مرطوب کننده ای قوی عمل کند، علاوه بر این آب برگ های آن باعث تسکین سریع درد می شود.

سیب زمینی جلوی عفونت را می گیرد

پوست سیب زمینی آب پز شده را می توانید روی منطقه آسیب دیده بگذارید، این کار باعث جلوگیری از عوامل عفونی می شود و استفاده از آن در بیمارستان ها نیز توصیه می شود، سیب زمینی خام نیز خواصی تسکین دهنده دارد و مانع تحریک شدن پوست می شود و به این ترتیب می تواند به کاهش احتمال تشکیل یک تاول ناخوشایند و تسکین درد کمک کند، این درمان برای سوختگی جزئی پوست بسیار مفید است.

روش استفاده از سیب زمینی خام برای کاهش علائم سوختگی

برای این منظور سیب زمینی خام را به صورت نازک برش دهید، بعد برش های سیب زمینی را روی سوختگی و در اطراف آن قرار بدهید، در حالی که سیب زمینی خام را روی قسمت سوخته مالش می دهید دقت کنید که قرار نیست بیش از اندازه روی آن فشار وارد کنید و اجازه دهید این برش ها بمانند تا زمانی که آبشان در سراسر قسمتی که سوخته است آزاد شود، برای اینکه بهترین نتیجه را بگیرید بهتر است این روش درمانی را بلافاصله پس از رخ دادن سوختگی انجام دهید، اگر احساس می کنید لازم است می توانید این درمان را تکرار کنید.

آلوئه ورا گیاهی همه کاره برای پوست

آلوئه ورا که از جمله گیاهان بسیار موثر در درمان آسیب دیدگی های پوستی است خاصیتی شفا بخش برای پوست دارد و ژل آن می تواند به خنک کردن پوست کمک کند، مشهور است که این ژل را می توان دو تا سه بار در روز روی محل آسیب دیده اعمال کرد، در مرحله اول باید سوختگی خود را با سرکه یا آب سرد شست شو دهید، بعد یک یا دو برگ آلوئه ورا را بردارید، برگ ها را فشار دهید و ژل داخل آن ها را خارج کنید، سپس به طور مستقیم این ژل را روی سوختگیتان بگذارید، باید اجازه بدهید ژل مدتی همانجا بماند چرا که اثر خنک کننده دارد و سوختگی را به سرعت درمان می کند، اگر برگ آلوئه ورای تازه نداشتید می توانید از داروخانه کرمی بخرید که ماده تشکیل دهنده اصلی اش آلوئه ورا است، شما می توانید این کرم را روی سوختگیتان بمالید، شما باید این فرایند را تکرار کنید تا سوختگی تان به سرعت التیام بیابد.

آلوئه ورا گیاهی همه کاره برای پوست

اسانس وانیل کمکی بزرگ برای سوختگی

برای سوختگی های جزئی می توان از عصاره یا اسانس وانیل نیز استفاده کرد، کافیست یک پد پنبه ای یا یک تکه گاز استریل را در مقداری از این اسانس فرو ببرید و آن را روی قسمت سوخته قرار دهید، با تبخیر اسانس محل سوختگی خنک شده و به تدریج درد شما آرام تر می شود.

تاثیر استفاده از آب پیاز برای درمان سوختگی

کوئرستین و گوگرد موجود در پیاز به شما کمک می کند که از شر سوختگی ایجاد شده روی پوستتان خلاص شوید، پیاز احتمال ایجاد تاول را کاهش می دهد و می توان آن را راه حل خانگی مناسبی برای درمان دانست، در مرحله اول یک پیاز را خرد کنید و سپس پیازهای خرد شده را حسابی له کنید و آبشان را بگیرید، آب پیاز تازه را به طور مستقیم روی سوختگی قرار بدهید و به آرامی آن را مالش بدهید، به یاد داشته باشید که باید از پیاز تازه استفاده کنید چرا که پیاز ممکن است خواص درمانی خود را پس از چند دقیقه از دست بدهد، برای این که درد و سوختگی روی پوستتان را به طور موثر کاهش دهید باید این درمان را چند بار در روز تکرار کنید.

جو می تواند علائم سوختگی را کاهش دهد

روش دیگری که برای درمان سوختگی می توانید به کار ببرید استفاده از جو است، یک فنجان جو را به آب وان حمام اضافه کنید و در آن دراز بکشید، بعد از بیست دقیقه دراز کشیدن می توانید تاثیر فوق العاده آن را در درمان قسمت سوخته پوست و از بین رفتن خارش ها ببینید.

تاثیر گل همیشه بهار در درمان سوختگی

گل همیشه بهار برای درمان سوختگی بسیار موثر خواهد بود، این گیاه پوست سوخته شده را بازسازی می کند و می تواند ظاهر زخم ها را کاهش داده و به بهبود سریع تر کمک کند، علاوه بر این مصرف منظم آن تاثیرش را چند برابر خواهد کرد، روغن گل همیشه بهار نیز می تواند تولید بافت را تحریک کند که بعد از سوختگی درجه دوم ضروری است.

روغن های گیاهی کمک کننده در درمان سوختگی:

روغن های گیاهی از جمله درمان های طبیعی بسیار موثر در درمان بسیاری از بیماری های پوستی از جمله مشکل سوختگی پوست هستند، البته بسیاری از این روغن ها حتما باید با روغنی دیگر که به آن روغن حامل می گویند (مانند روغن زیتون یا روغن نارگیل) ترکیب شوند و بعد روی پوست اعمال شوند.

استفاده از روغن گل همیشه بهار برای درمان سوختگی

برای این منظور چند قطره از این روغن را در وان آب گرم ریخته و پس از بیست تا سی دقیقه در آن حمام کنید، این کار به خصوص برای سوختگی های وسیع درجه اول مانند آفتاب سوختگی، مفید است، همچنین می تواند به صورت موضعی در مقادیر محدود به طور مستقیم به سوختگی اعمال شود.

روغن اسطوخودوس برای رفع مشکلات سوختگی

این روغن برای درمان سوزش موثر است، می توانید چند روز بعد از سوختگی آن را به آرامی روی محل مورد نظر اعمال کنید، این روغن خاصیتی ضد درد و ضد عفونی کننده دارد و به همین دلیل می تواند خطر زخم شدن سوختگی را کاهش دهد و سوختگی را به سرعت درمان کند، برای این منظور در مرحله اول به سه تا چهار قطره روغن اسطوخودوس نیاز دارید، باید چهار تا پنج بار به طور مستقیم روغن را روی قسمت آسیب دیده در اثر سوختگی بریزید، روش دیگر این است که می توانید پنج تا هفت قطره روغن را روی یک پارچه تمیز یا قطعه ای از گاز استریل بریزید، سپس آن را به طور مستقیم روی سوختگی قرار بدهید، به یاد داشته باشید که باید گاز یا تکه پارچه را هر دو یا سه ساعت عوض کنید.

روغن درخت چای

روغن به دست آمده از درخت چای را با کمی آب رقیق کنید و در منطقه آسیب دیده استفاده کنید، توصیه می شود که افراد مبتلا به سوختگی درجه سوم منطقه آسیب دیده را به صورت منظم ماساژ دهند، این باعث افزایش گردش خون و توزیع بیشتر مواد مغذی و اکسیژن در محل سوختگی می شود تا سلول ها و بافت های از بین رفته مجددا بازیابی شوند.

روغن درخت چای

روش استفاده از روغن درخت چای

در استفاده از این روغن دقت کنید و مراقب باشید، زیرا روغنی قوی است و در شرایطی ممکن است سمی باشد، بنابراین آن را با روغن زیتون یا نارگیل ترکیب کنید و چند قطره به صورت مستقیم روی محل سوختگی بچکانید تا علاوه بر خاصیت آنتی باکتریالی قوی به درمان سریع سوختگی هم کمک کند.

روغن گل مریم

خواص ضد التهابی و ضد دردی قابل توجهی که روغن گل مریم دارد می تواند به سرعت گرما و درد را از سوختگی بیرون بیاورد، در عین حال با بی حس کردن اطراف محل سوختگی و کاهش خارش در محل سوختگی به درمان محل سوختگی کمک می کند.

روش استفاده از روغن گل مریم

برای استفاده از این روغن بهتر است آن را با روغنی حامل مانند روغن نارگیل ترکیب کنید و به صورت موضعی روی قسمت مورد نظر اعمال کنید.

تاثیر روغن نارگیل در کاهش علائم سوختگی

برای درمان تاول سوختگی و دیگر علائم آن می توانید از روغن نارگیل کمک بگیرید، این روغن سرشار از ویتامین ای است و دارای اسیدهای چرب ضد قارچ و ضد باکتری نیز هست که از بروز سوزش و عفونت پیشگیری می کند، اگر ناحیه سوخته پوست تاول زده کافی است برای درمان آن مقداری آب لیمو را با روغن نارگیل ترکیب کرده و بر روی تاول های پوستی ماساژ دهید، خواص اسیدی آب لیمو کمک می کند تا این عارضه از بین رفته و زخم زودتر بهبود پیدا کند.

روغن مانوکا عفونت را از بین می برد

از روغن های موثر دیگری که می توانید روی قسمت سوخته اعمال کنید روغن مانوکا است، این روغن خاصیتی ضد عفونی کننده دارد و می تواند از عفونت در سوختگی های درجه اول و درجه دوم جلوگیری کند، همچنین فرایند بهبود و کاهش التهاب و درد را سرعت می بخشد.

روش استفاده از روغن مانوکا

بر خلاف بسیاری از روغن های دیگر روغن مانوکا می تواند به شکل جامد مورد استفاده قرار گیرد و برای رسیدن به بهترین نتایج به طور مستقیم روی زخم قرار می گیرد، با این حال برای افراد دارای پوست حساس مخلوط کردن آن با روغن زیتون نیز ممکن است.

روغن چوب بلسان بنفش

روغن چوب بلسان بنفش که به آن Rosewood می گویند به عنوان ماده ای ضد باکتری شناخته می شود که عوارض جانبی بسیار کمی دارد، این روغن برای محافظت از سوختگی در مقابل عفونت بسیار ایده آل است فراتر از آن، همچنین می تواند به بهبود الاستیسیته و تولید کلاژن در پوست کمک کند، که می تواند روند بهبود سوختگی ها را افزایش داده و ظاهر زخم را نیز درمان کند.

روش استفاده

برای استفاده از این روغن بهتر است آن را به شکل موضعی روی قسمت مورد نظر اعمال کنید، می توانید از ترکیب آن با روغن مکمل دیگری مانند روغن نارگیل نیز استفاده کنید.

روغن بابونه علائم سوختگی را کاهش می دهد

روغن بابونه سرشار از ترکیبات ضد عفونی و ضد التهابی و ضد دردی است که می تواند مشکلات مربوط به سوختگی را کاهش دهد و در عین حال عفونت زخم ها را رفع کرده بخصوص از افرادی که دچار سوختگی نوع دوم هستند مراقبت کند، زیرا این افراد بیشتر در معرض عفونت های شدید قرار دارند.

نحوه به کار بردن روغن بابونه

برای استفاده از این روغن بهتر است آن را با یک مکمل دیگر ترکیب کنید، زیرا طبیعت قدرتمند این روغن می تواند باعث تحریک پوست شود، می توانید با اضافه کردن چند قطره از این روغن به چای گیاهی خود درمان داخلی را نیز برای سوختگی داشته باشید.

روغن کندر روغنی سرشار از فواید آنتی اکسیدانی

ترکیبات ضد عفونی کننده و آنتی اکسیدانی قابل توجهی در روغن کندر وجود دارد که می تواند به داشتن پوستی پاک و بدون عفونت کمک کند، در عین حال با تحریک سیستم ایمنی بدن یک بهبودی طبیعی را برای محل سوختگی به دست آورد.

روش استفاده

روغن کندر را با روغن جوجوبا یا نارگیل ترکیب کنید و بعد به طور موضعی آن را به محل سوختگی و اطراف آن اعمال کنید، می توانید چند قطره روغن کندر را به وان حمام خود اضافه کنید و برای مدت طولانی در آن بمانید تا آثار درد در سوختگی های درجه یک و دو را التیام دهد.

روغن نرویل زخم ها را درمان می کند

وقتی که نوبت به آنتی اکسیدان ها می رسد این روغن با توانایی بالا در درمان زخم ناشی از سوختگی به درمان ظاهر زخم نیز کمک بسیاری می کند، این روغن با کمک به تحریک رشد سلول های جدید و کاهش استرس اکسیداتیو می تواند به حذف هر سلول از سوختگی کمک کند.

روش استفاده از روغن نرویل برای درمان سوختگی

برای استفاده از این روغن یک تکه پنبه برداشته و به روغن آغشته کنید، آن را می توانید به طور مستقیم روی زخم خود اعمال کنید، این روند را دو تا سه بار در روز تکرار کنید تا زمانی که زخم ناپدید شود، ممکن است این کار تا سه ماه طول بکشد.

روغن نعناع

روغن نعناع روغن موثر دیگری است که می تواند زخم های سوختگی را سریع تر درمان کند، این روغن که حس تازگی و خنکی را ایجاد می کند به طور طبیعی خاصیتی ضد التهاب و ضد درد دارد، می تواند جریان خون را بیشتر به مناطق آسیب دیده برساند و باعث افزایش سرعت زمان بهبود و درمان شود.

روغن نعناع

روش استفاده از روغن نعناع

استفاده موضعی و داخلی از روغن نعنا برای سوختگی موثر است، بدین صورت که استفاده موضعی از آن می تواند درد و تورم را از بین ببرد و استفاده خوراکی با تحریک گردش خون باعث افزایش توانایی های بدن شود.

ادویه های موثر در درمان سوختگی

توجه کنید که استفاده از ادویه ها و پودرهای مختلف می تواند برای پوست آسیب زا باشد و بهتر است در مصرف آن ها احتیاط کنید، بهترین ادویه ای که برای سوختگی پوست توصیه می شود زردچوبه است.

می توانید از زردچوبه کمک بگیرید

زردچوبه ماده ای ضد التهابی است که تاثیر زیادی در کاهش درد خواهد داشت، این ادویه زرد رنگ را می توانید در ترکیب با شیر گرم در شب هنگام خواب میل کنید، زردچوبه برای درمان و کاهش التهاب بسیار موثر خواهد بود.

ترکیب خردل و زردچوبه چه می کند؟

روغن خردل و زردچوبه دو تا از محبوب ترین و موثرترین داروهای خانگی برای درمان سوختگی هستند که می توانید برای تسکین مناطق آسیب دیده از آن ها استفاده کنید، روغن خردل اگر روی قسمت سوخته استعمال شود کمکتان می کند سوختگی سریع تر تسکین پیدا کند، زردچوبه که به عنوان یک داروی آنتی بیوتیک عمل می کند برای التیام سوختگی همانطور که اشاره هم شد خود کاربرد فراوانی دارد.
برای استفاده می توانید در مرحله اول یک قاشق غذاخوری روغن خردل و یک قاشق چای خوری پودر زردچوبه را خوب با هم ترکیب کرده و سپس این ترکیب را روی قسمت آسیب دیده در اثر سوختگی قرار دهید، اجازه بدهید ترکیب به مدت سی دقیقه روی قسمت سوخته بماند و بعد با آب تمیز آن را شستشو دهید.

استفاده از میوه های مختلف

میوه ها سرشار از آنتی اکسیدان هستند که تاثیر زیادی در درمان سوختگی دارند، طبق تحقیقات صورت گرفته در مرکز پزشکی دانشگاه مریلند، میوه ها برای بهبود زودتر سوختگی باید به طور مرتب مصرف شوند، گوجه فرنگی، گیلاس و زغال اخته از منابع مهم آنتی اکسیدانی هستند.

پاپایا می تواند سوختگی را رفع کند

پاپایا را روی منطقه سوخته شده اعمال کنید تا به کاهش علائم سوختگی کمک کند، این میوه دارای آنزیم هایی است که می تواند تمام سلول های مرده را حذف کند، با تکرار این کار پس از سه تا چهار روز پوست تقریبا مثل روز اولش می شود.

پاپایا می تواند سوختگی را رفع کند

پوست موز در درمان سوختگی

یکی دیگر از راه های درمانی برای مشکلات سوختگی استفاده از موز است، پوست این میوه دارای لوتئین است که به عنوان یک آنتی اکسیدان قوی شناخته شده است، لوتئین به کاهش التهاب و تورم ناشی از سوختگی کمک می کند، پوست موز برای التیام قسمت سوخته پوست بسیار موثر است، برای استفاده از آن در مرحله اول یک تکه پوست موز بردارید و آن را روی قسمت آسیب دیده قرار دهید، سپس به آرامی ماساژ دهید، اجازه بدهید پوست موز روی سوختگی بماند تا زمانی که رنگ آن سیاه شود، شما باید برای از بین بردن سوختگی و التیام سریع آن این درمان را تکرار کنید.

گیاهان و مواد طبیعی دارویی دیگر:

علاوه بر مواد طبیعی که به آن ها اشاره کردیم بسیاری از لبنیات بخصوص شیر و ماست در دوران سوختگی کاربرد گسترده ای دارند، تخم مرغ سرشار از فواید است و موادی مانند سرکه و جوش شیرین نیز به کار می رود، آب سرد و کمپرس سرد نیز اهمیت ویژه ای دارد و می توان از آب نمک، ویتامین ای و آنتی بیوتیک ها نیز کمک گرفت.

سرکه ضد عفونی کننده ای قوی است

سرکه به عنوان یک ضد عفونی کننده و رطوبت ساز مورد استفاده قرار می گیرد، برای جلوگیری از عفونت بسیار مناسب است و نباید فراموش کرد که همراه با ترکیب آب مصرف می شود، این ماده را روی قسمت مورد نظر اعمال کنید تا نتیجه را ببینید، البته روی سوختگی های بسیار شدید نباید از سرکه استفاده کنید.

شیر و ماست پرچرب به درمان سریع سوختگی کمک می کند

قسمتی از پوستتان که سوخته را به مدت 15 دقیقه در شیر قرار دهید، این کار به سرعت سوزش محل سوختگی را رفع می کند، می توانید ماست پر چرب هم در خنک کردن و آب رسانی محل سوختگی استفاده کنید.

سفیده تخم مرغ راه حلی قدیمی

یکی از راه های خانگی رایج برای درمان سوختگی استفاده از سفیده تخم مرغ است، برای این منظور سفیده تخم مرغ را روی منطقه سوخته اعمال می کنند تا درد آن قسمت کمتر شود، بسیاری از افراد باور دارند که استفاده از تخم مرغ می تواند از بروز تاول هم جلوگیری کند، بعد از زدن سفیده تخم مرغ به محل سوختگی می توانید محل را خشک کنید و اگر نیاز بود دوباره آن را امتحان کنید.

آیا جوش شیرین کمک کننده است؟

مقداری جوش شیرین را با آب سرد ترکیب کنید و خمیر به دست آمده را روی پوست خود بمالید، این روش به بهبود و تسکین درد ناشی از سوختگی کمک می کند، می توانید چند بار آن را تکرار کنید اما در این صورت محل سوختگی را حتما خشک نگه دارید.

قرص ویتامین برای درمان سریع تر زخم

برای سرعت بخشیدن به بهبود زخم های سوختگی می توانید از قرص های ویتامین ای و ث استفاده کنید، اگر غذاهای دارای ویتامین ث و ای را برای یک هفته بعد از سوختگی مصرف کنید که معجزه خواهند کرد، از این گذشته می توانید کپسول ویتامین ای را سوراخ کرده و مایع درون آن را به طور مستقیم روی ناحیه سوخته بریزید تا سوختگی کاملا درمان شود.

آب سرد می تواند به کاهش عوارض سوختگی کمک کند

از راهکار های عملی و سریع بعد از سوختن پوست این است که منطقه سوخته شده را زیر آب سرد قرار دهید یا تکه های یخ را روی محل آسیب دیده بگذارید، این کار را باید تا ده دقیقه ادامه دهید، همچنین باید حداقل 8 تا 10 لیتر آب روزانه بنوشید تا سوختگی به طور کامل درمان شود.

آب سرد می تواند به کاهش عوارض سوختگی کمک کند

کمپرس سرد

کمپرس سرد که می توانید آن را حتی با پارچه تمیز روی قسمت سوخته انجام دهید به کاهش درد و تورم کمک می کند، می توانید کمپرس را در فواصل 5 تا15 دقیقه ای انجام دهید، سعی نکنید از کمپرس های بیش از حد سرد استفاده کنید زیرا ممکن است سوختگی بیشتری را تحریک کند.

آب نمک

نمک با آزاد کردن تمام مایعات به درمان سوختگی کمک می کند، این ماده خوراکی می تواند داخل سوختگی را خشک کند تا به سرعت از سوزش و درد شما را رها کند، علاوه بر این شما می توانید برای درمان سوختگی ناخوشایند در دهانتان که در اثر خوردن غذای خیلی داغ ایجاد شده از آب نمک استفاده کنید، برای درست کردن محلول 240 میلی لیتر آب نیاز دارید، نصف قاشق چای خوری نمک را باید با آب ترکیب کنید و قسمت آسیب دیده را به مدت دست کم یک تا دو ساعت با آن بشویید، این درمان به سرعت زخم را درمان می کند و به رها شدن از سوختگی کمک می کند.

پماد آنتی بیوتیک

پماد و کرم های آنتی بیوتیک به جلوگیری از عفونت کمک می کند، یک پماد ضد باکتری را به محل سوختگی خود بمالید و با یک پانسمان استریل پانسمان کنید.

خمیر دندان چه تاثیری در کاهش علائم سوختگی دارد؟

شاید تعجب کنید اما خمیر دندان تاثیر زیادی در کاهش درد ناشی از سوختگی دارد، به خصوص که این ماده در بهبود سوختگی ناشی از لمس سطوح یا ظروف داغ بسیار موثر است، استفاده از خمیر دندان بسیار ساده است، شما فقط یک لایه نازک از خمیر دندان را روی پوست سوخته می مالید و صبر می کنید که خشک شود، این درمان به شما کمک می کند که سوختگی سریع تر تسکین پیدا کند، خمیر دندان نعنایی بهترین انتخاب برای این کار است.

درمان های خانگی آفتاب سوختگی

آفتاب سوختگی یکی از انواع سوختگی پوست است که می تواند به شکل ملایم یا شدیدتری صورت گیرد و باعث آزار و اذیت شود، در ادامه برخی از راه های درمان آفتاب سوختگی را با هم بررسی می کنیم.

می توانید از شیر کمک بگیرید

شیر از جمله مواد طبیعی موثر در رفع مشکلات پوستی مختلف از جمله سوختگی است که می توانید از آن برای کاهش علائم خود استفاده کنید، البته بهتر است از شیر سرد استفاده کنید، چربی شیر و ph مناسب آن برای آفتاب سوختگی بسیار مفید است، اگر شیر کافی ندارید که ظرفی را پر کند تا بتوانید پوستتان را در آن شناور کنید می توانید ابتدا یک حوله کوچک و کاملا تمیز را در یک کاسه شیر سرد بگذارید تا به طور کامل به شیر آغشته شود، سپس به آرامی در نقاطی از پوستتان که آفتاب سوخته شده بگذارید، با کمک شیر یک لایه پروتئینی روی پوست شما به وجود می آید، این لایه گرما، درد و حساسیت را کاهش می دهد.

ماده موثر دیگری از گروه لبنیات: ماست!

ماست غلیظ یک ماده خنک کننده و آبرسان سریع پوست است، برای درمان آفتاب سوختگی خود می توانید از آن به صورت موضعی استفاده کنید، افزون بر این خواص ضد باکتری ماست از ایجاد عفونت در قسمت هایی از پوست که نمی توانید از خارش آن دست بردارید جلوگیری می کند.

حمام بلغور جوی دو سر

برای کاهش عوارض خارش بیش از حد پوست و از بین بردن مشکلاتی مانند پوسته پوسته شدن می توانید از بلغور جوی دو سر کمک بگیرید، حمام کردن با آب ولرم همراه با این جو به این شکل است که یک یا چند فنجان از جوی آسیاب شده را باید در آب وان بریزید و به مدت 15 تا 20 دقیقه در آن بمانید، بلغور جوی دو سر رطوبت را جذب می کند و آن را نگه می دارد، به این ترتیب رطوبت را جذب می کند و می تواند به کاهش التهاب، سوزش و خارش پوست کمک کند.

تاثیر خیار در درمان التهاب های بعد از آفتاب سوختگی

خیار ماده ای ضد التهاب است که می تواند با خواص آنتی اکسیدانی خود دردهای پوست را کاهش دهد، برای استفاده از فواید آن دو خیار خنک را در مخلوط کن به صورت پماد در بیاورید و یک خمیر بسازید، خیار خمیر شده را به هر قسمتی که سوخته یا پوسته پوسته شده بمالید تا التهاب و درد آن تسکین پیدا کند و بهبود یابد.

استفاده از سرکه سیب برای کاهش علائم آفتاب سوختگی

سرکه سیب از جمله موادی است که تاثیر زیادی در درمان آفتاب سوختگی دارد، این ماده ضد قارچ ضد عفونی کننده است و می تواند به عنوان سم زدایی قوی عمل کند، استفاده از آن به این صورت است که یک قاشق چای خوری از آن را باید روی پوست خود بمالید، می توانید این کار را با یک تکه پنبه فشرده انجام دهید، سرکه سیب بخش آسیب دیده پوست شما را ضدعفونی و تمیز می کند، همچنین با برگرداندن ph طبیعی پوستتان آن را آبرسانی می کند.

استفاده از وازلین یخ زده

آفتاب سوختگی را می توانید همراه با روغن های گیاهی مختلف درمان کنید، از مهم ترین نیاز های پوست آسیب دیده با آفتاب این است که رطوبت و آب مورد نیاز خود را به دست آورد، وقتی که آفتاب سوخته می شوید خیلی مهم است که پوست خود را کاملا آبرسانی کنید و آن را مرطوب نگه دارید، رطوبت درد را کاهش می دهد و می تواند روند درمان را سرعت بخشد، برای این منظور می توانید وازلین را چند دقیقه در یخچال بگذارید تا کاملا سرد شود، سرما شدت آفتاب سوختگی را کم می کند و درد شما را تسکین می دهد، وازلین لایه محافظ پوست را هم بازسازی می کند و می تواند روند بهبود و ترمیم را سرعت بخشد.

حمام جوش شیرین برای رفع علائم آفتاب سوختگی

یکی از بهترین راه ها برای درمان آفتاب سوختگی این است که پوست را در ماده درمانی غوطه ور و خیس کنید، این کار به افزایش رطوبت پوست نیز کمک خواهد کرد، حمام جوش شیرین نیز از جمله راه های غوطه ور سازی پوست در دارویی گیاهی به حساب می آید، ممکن است فکر کنید حمام جوش شیرین برای پوست شما کمی خشن است، اما در واقع این کار تاثیرات مثبت زیادی خواهد داشت و خارش و التهاب را رفع خواهد کرد، فقط یک یا دو پیمانه پودر جوش شیرین را در آب ولرم در وان حمام بریزید، سپس تا وقتی که آب سرد شود پوستتان را در آن بخوابانید.

کرم موضعی خانگی برای برطرف کردن مشکلات آفتاب سوختگی

برای درمان مشکلات خود می توانید یک قرص آسپیرین بدون روکش (مثلا آسپیرین 100 یا 325 میلی گرم) را در یک قاشق غذاخوری خرد کنید، بعد آن را در چند قطره آب خنک حل کنید و یک خمیر بسازید، در پایان، این خمیر را روی منطقه آسیب دیده بمالید، البته مراقب باشید لب هایتان را با زبانتان خیس نکنید زیرا این خمیر بسیار تلخ است، خمیر را 5 دقیقه روی محل آسیب دیده نگه دارید و بعد آن را با آب بشویید، زمانی که منتظرید تا ترکیبات این خمیر جذب شود می توانید برای کاهش درد و التهاب خود یکی از همان قرص های آسپیرین را میل کنید.

درمان سوختگی دهان

سوختگی دهان معمولا زمانی اتفاق می افتد که کسی دهانش دارای بافت های حساس باشد و به راحتی توسط غذا و نوشیدنی داغ بسوزد، چربی ها، روغن ها و مایعات می توانند گرما را به مدت طولانی تری نگه دارند و معمولا بیش از سایر مواد باعث سوختگی دهان می شوند، بهتر است قبل از مصرفشان از خنک شدنشان مطمئن شوید، اغلب سوختگی های سقف دهان جزو سوختگی های درجه یک هستند که فقط روی لایه بالایی پوست اثر می گذارند، پوست اکثر اوقات دردناک، متورم و معمولا قرمز می شود.
سوختگی می تواند به بافت صدمه بزند و سلول های پوستی را از بین ببرد، وقتی که سقف دهان بهبود می یابد سلول های مرده هم کنار رفته و سلول های جدید جایگزین می شوند، پوست جدید اوایل حساس است اما به سرعت سفت و محکم می شود، سوختگی درجه اول یک هفته طول می کشد تا خوب شود.

علل سوختگی زبان

سوختگی زبان، به دلیل خوردن غذا یا مایعی که دمای بسیار بالایی دارد اتفاق می افتد، البته این سوختگی می تواند دلایل دیگری نیز داشته باشد اما رایج ترین دلیل آن همان غذا با دمای بالاست، برای پیشگیری از این اتفاق سعی کنید بدون تست کردن غذا یا نوشیدنی آن را میل نکنید.

سندرم سوزش دهان یا BMS

در این بیماری، شما در دهان و زبان خود احساس سوزش می کنید اما هیچگونه علائم آشکاری وجود ندارد، این سوزش می تواند تا سال های متوالی ادامه دار باشد، در کنار سوزش و درد افراد اغلب احساس بی حسی و سوزن سوزن شدن در زبان و دهان و تغییر طعم می کنند و با افزایش سن در بین زنان و مردان بین 60 تا 69 سال شایع تر می شود، سندروم سوزش دهان هیچ دلیل شناخته شده ای ندارد و با عملکرد غیر طبیعی اعصاب در دهان ارتباط دارد، حدس زده می شود که ژنتیک و محیط نیز در این باره نقش داشته باشند.
در سندروم سوزش دهان بزاق و آناتومی دهان به طور طبیعی عمل می کنند، استرس شدید، اضطراب و افسردگی ممکن است که بر میزان مدیریت درد تاثیر داشته باشند، که این شرایط می توانند علائم بیماری سندروم سوزش دهان را بدتر کنند، شرایط دیگری نیز وجود دارد که ممکن است مشابه نشانه های سندروم سوزش دهان باشند، اما برای تشخیص نباید به آن ها اکتفا کرد، آن ها ممکن است که به عنوان علل ثانویه شناخته شوند.

بعضی از علل سوختگی زبان که به آن ها علل ثانویه می گویند:

خشکی دهان: اغلب یک عوارض جانبی از داروها و یا نشانه ای از یک بیماری است.
تراش: یک عفونت مخمر دهانی است، که اغلب اوقات التهاب مزمن در داخل دهان به دلیل سیستم ایمنی ضعیف و حمله به سلول های غشای مخاط دهان ایجاد می شود.
زبان جغرافیایی: زبان جغرافیایی، بیماری دهانی خوش خیمی است که به زبان شکلی نقشه مانند یا به عبارتی جغرافیایی می دهد، اگر چه دیدن زبان جغرافیایی ممکن است نگران کننده باشد، یا مشکلاتی را برای فرد ایجاد کند اما هیچ مشکلی را برای سلامت شخص به وجود نخواهد آورد و با هیچ عفونت و سرطانی همراه نیست.
زبان جغرافیایی معمولا بدون درد است، اما گاهی می تواند باعث ناراحتی زبان یا حساسیت به مواد خاصی بشود، این شکل های جغرافیایی، اغلب در یک قسمت زبان بهبود می یابند و به ناحیه ای دیگر می روند.

دلایل دیگری که باعث سوختگی زبانی می شوند:

کمبود ویتامین
پروتزهای دندانی
آسیب یا ضعف دهانی
واکنش های آلرژیک نسبت به برخی از غذاهای خاص
اسید معده
رفلاکس معده
استفاده بیش از حد از دهانشویه و دیگر عادت های ناسالم مربوط به دهان و دندان
عدم تعادل هورمون ها مانند دوران یائسگی
مسواک زدن بیش از حد
کم کاری تیروئید و سایر اختلالات غدد درون ریز
داروهایی که برای فشارخون بالا استفاده می شوند
دیابت

سوزش و نشانه های سندروم سوختگی زبان:

علاوه بر علائم سوختگی درجه یک و دو و سه از نشانه های این سندروم می توان به احساس ناراحتی و تلخی در زبان در اول صبح اشاره کرد که به طور پیوسته در طول روز افزایش پیدا می کند، تکرار هر روزه علائم سوختگی، بی حسی و گز گز شدن، طعم فلزی یا تلخ که همراه با احساس سوزش است، احساس داشتن دهان خشک با وجود تولید نرمال بزاق و … اشاره کرد.

راه های خانگی درمان سوختگی دهان

برای درمان سوختگی دهان مانند سوختگی پوست بسیاری از موارد مشابه به کار می روند اما نوع استفاده متفاوت است، در ادامه به بررسی راه کار های عملی درمان می پردازیم.

راه های خانگی درمان سوختگی دهان

برای درمان سوختگی دهان می توانید از نمک کمک بگیرید

سوختگی دهان می تواند به دلیل خوردن غذای داغ اتفاق بیفتد، با شستشوی دهان با آب نمک علائم آن تسکین پیدا می کند و می توانید هر دو ساعت این کار را انجام دهید تا احساس درد کمتر شود.

سعی کنید دهانتان خنک شود!

یکی از راهکارهای سریع و اورژانسی برای درمان این است که سریعا دهانتان را خنک کنید، این کار می تواند از اثر سوختگی بر لایه های داخلی پوست جلوگیری کند، آکادمی پوست آمریکا توصیه می کند که هر کسی که دچار سوختگی شد باید حداقل ده دقیقه آن را در آب سرد فرو ببرد، هنگامی که سوختگی در دهان است می توان دهان را با آب سرد پر کرد، وقتی آب خنکای خود را از دست داد آن را بیرون بریزید و دوباره دهان را از آب پر کنید، تکه های یخ را نباید استفاده کرد چون می توانند به پوست بچسبند و درد و آسیب را بیشتر کنند، به جای مکیدن یک تکه یخ بهتر است که در لیوان آب یخ بیندازید.

روی سوختگی دهان عسل بگذارید

عسل به آرامی سوختگی را مرطوب نگه می دارد و می تواند به تسکین کمک کند، طبق تحقیقات انجام شده عسل دارای خواصی ضد میکروبی است و می تواند عوامل بیماری زا و ارگانیزم های مضر را از بین ببرد یا رشد آن ها را کند کند که این امر از عفونت پیشگیری کرده و فرایند درمان را سریع تر می کند.

تاثیر استفاده از ماست و شیر

خوردن مقداری ماست طبیعی یا نوشیدن یک لیوان شیر به کاهش ناراحتی سوختگی دهان کمک می کند، ماست یا شیر روی پوست را پوشانده و یک سد موقتی ایجاد می کنند، این امر می تواند از تحریک پوست جلوگیری کرده و تاول را تسکین دهد، به طوری که زخم ها تسکین پیدا کنند، یک رژیم غذایی سالم نیز می تواند همراه با درمان کمک کننده باشد، استفاده از محصولات لبنی و مایعات کافی ضروری است.

استفاده از سبزیجات مختلف

بسیاری از گیاهان و سبزیجات نیز می توانند به درمان تاول یا سوختگی دهان کمک کنند، برای مثال می توانید مقداری سبزی ترخون را در دهان بجوید یا قرقروت را در دهان مزمزه کنید، برگ کاهو را خشک کنید و بعد به صورت پودر در آورده در دهان نگاه دارید، می توانید مقداری اسپرزه را در آب خیس کرده و لعاب آن را در دهان بگیرید و پس از گرداندن در دهان میل کنید، البته نباید دانه های آن را بخورید، گل ارمنی و گل مختوم را هم مخلوط کرده و نرم بسابید، روی پنبه بگذارید و روی قسمت سوخته اعمال کنید، بعد از چند دقیقه می توانید آن را از دهان خارج کنید، این کار نیز به درمان سوختگی کمک خواهد کرد، روش دیگر این است که تخم گشنیز را نرم بسایید و بعد با آرد نخودچی و قدری قند ساییده ترکیب کرده میل کنید.

ژل آلوئه ورا برای هر نوع سوختگی مفید است

قبلا نیز اشاره شد که این ژل می تواند به درمان سریع تر سوختگی های پوستی کمک کند، برای درمان سوختگی دهان نیز می توانید سراغ این ژل بروید، آلوئه ورا التهاب را از بین می برد و می تواند به کاهش درد کمک کند، هنگام استفاده از آن برای سوختگی دهان لازم است که محصولی را انتخاب کنید که برای این منطقه درست شده باشد، یعنی دارای موادی باشد که خوردن آن ها مضر نباشد.

تاثیر گیاه نعناع در درمان سوختگی دهان

از خمیر دندان نعناع می توانید برای کاهش مشکل خود استفاده کنید، آن را روی زبان بگذارید و بعد از خشک شدن با آب سرد بشویید، این درمان را دو تا سه بار در روز تکرار کنید، می توانید از چای نعناع خنک نیز استفاده کنید یا آدامس نعناع بجوید.

استفاده از شکر برای درمان

یک قاشق چای خوری شکر را روی زبان خود بریزید، در مقابل سقف دهان آن را نگه دارید تا زمانی که شکر ذوب شود، این کار را هر روز تکرار کنید تا درد کاهش پیدا کند.

گیلیسیرین خوراکی

گیلیسیرین را روی زبان خود بگذارید و تا زمانی که بتوانید آن را تحمل کنید نگه دارید، سپس آن را بیرون بیاورید و دهانتان را با آب سرد بشویید، این درمان را چند بار در روز تکرار کنید، می توانید چندین بار در روز از دهانشویه ای که دارای گلیسیرین است نیز استفاده کنید.

سعی کنید از غذاهای نرم استفاده کنید

لازم است که سقف دهان را تا زمان درمان کامل از برخورد با مواد سخت دور کنید، بعد از سوختگی، پوست آسیب دیده برداشته می شود، پوست جدید از زیر جایگیزین آن می شود، این پوست جدید اغلب اوقات حساس است و غذاهایی با لبه های تیز می توانند موجب درد یا صدمه شوند، خوردن غذاهای نرم کمک می کند که زخم ها بهبود پیدا کنند و پوست جدید زمانی برای قوی شدن داشته باشد، تخم مرغ، سوپ و ماست چند نمونه از غذاهایی هستند که می توانند کمک کنند.

با دهان نفس بکشید

بعد از اینکه دچار سوختگی شدید سعی کنید با دهان نفس بکشید، در این مواقع زبان خود را بیرون بیاورید و مجددا نفس عمیق بکشید تا دهانتان هوای خنک را لمس کند، چنین جریانی به بهبود بیماری شما کمک خواهد کرد.

راه های دیگر برای مراقبت از پوست دهان بعد از سوختگی:

توجه کنید که وقتی پوست بهبود پیدا می کند این منطقه ظریف و اغلب اوقات دردناک خواهد بود، بهتر است مراقب باشید که زخم جدید ایجاد نشود، مسواک زدن، خوردن و نوشیدن همگی می توانند سقف دهان را تحریک کنند، برخی از اقدامات ساده برای تسکین را در ادامه بیان می کنیم:
موقع مسواک زدن مراقب باشید که این کار را به آرامی انجام دهید، موقتا از مسواک دستی به جای برقی استفاده کنید.
از پوشیدن محافظ دهان تا زمانی که آن ناحیه خوب شود خودداری کنید.

از کندن پوست جدا شده خودداری کنید، کندن زودرس پوست می تواند این ناحیه را تحریک و منجر به عفونت شود.
از خوردن نوشیدنی های داغ تا زمانی که سوختگی خوب شود خودداری کنید.

چه زمانی برای سوختگی دهان باید به پزشک مراجعه کرد؟
اغلب سوختگی های دهانی در خانه قابل درمان هستند، مسکن های بدون نسخه التهاب و درد را کاهش می دهند، افرادی که سوختگی آن ها درجه دو یا سه است باید سریعا به مرکز فوریت های پزشکی مراجعه کنند، تاول ها و زم های مشخص پوستی سوختگی درجه دو را نشان می دهند و در درجه سوم نیز همه لایه ای پوستی از بین می روند و آن ناحیه قهوه ای تیره خواهد بود.

به علائم زخم های عفونی دقت کنید:

علاوه بر مواردی که گفته شد داشتن علائم عفونت اهمیت زیادی دارد و سریعا باید پیگیری شود، از جمله علائم مهم عفونت می توان به تب، قرمزی در ناحیه دهان، تورم اطراف زخم که از بین نمی رود و درد طولانی مدت اشاره کرد، درمورد کودکان و افراد مسن توجه به علائم اهمیت بیشتری دارد.

عوارض ناشی از سوختگی زبان

اگر سوختگی زبان تشخیص داده نشده و درمان نشود ممکن است به یک سوختگی شدید تبدیل شود و ویروسی باشد، در مواقع سوختگی های شدید حتما باید به پزشک مراجعه کرد، از جمله عوارض این سندروم این است که گاهی باعث افسردگی و اضطراب می شود، قرمزی، التهاب و تاول از نشانه های بارز سوختگی زبان هستند، پزشک شما می تواند به سادگی میزان شرایط بیماری را تشخیص دهد، پزشک دهانتان را بررسی می کند و از عادت های مراقبت از دهان شما را می پرسد، برای اینکه به طور مثال مسواک یا دهانشویه بیش از حد استفاده می کنید یا خیر؟
که این ها از نشانه های بروز چنین اتفاقی هستند، همچنین ممکن است که از شما بخواهند برای دریافت شرایط از تست های زیر انجام دهید:
آزمایش خون: برای تشخیص کمبود مواد مغذی، عدم تعادل هورمونی و اختلالات غدد درون ریز.
تست های آلرژی: برای جلوگیری از سوختن زبان به علت آلرژی به برخی از مواد غذایی یا افزودنی ها.
تست بزاق: برای جلوگیری از خشکی دهان.
آزمایشات تصویر برداری: برای جلوگیری از هر شرایطی که ممکن است پزشک شما مشکوک باشد استفاده می شود.
تست رفلاکس معده: برای دیدن اینکه آیا شما به رفلاکس معده دچارید یا نه.

درمان خانگی تاول های سوختگی

اول از همه باید به این توجه کنید که نباید تاول را ترکاند، ترکاندن آن باعث عفونت می شود و بهتر است این کار را انجام ندهید، اگر مشکلتان نگران کننده است بهتر است به پزشک مراجعه کنید.

آیا درمان گیاهی و خانگی کافیست؟

در بسیاری از سوختگی های سطحی می تواند کافی باشد اما توجه کنید که در سوختگی های شدید حتما باید سراغ پزشک رفت و قبل از مصرف هر چیزی با پزشک مشورت کرد، این کار این اطمینان را به شما می دهد که به بافت های عصبی شما آسیب نرسیده است، در حالی که بسیاری از روش های گفته شده خصوصیات ضد عفونی کننده هم دارند اما با این حال عفونت عاملی نگران کننده برای هر نوع سوختگی به حساب می آید.
در ضمن به این نکته هم توجه کنید که بسیاری از روش های گفته شده ممکن است باعث واکنش های آلرژیک و التهاب پوستی بخصوص در افرادی که پوست های حساسی دارند شوند.

از کره یا مارگارین برای درمان سوختگی استفاده نکنید

برخی از افراد برای درمان سوختگی های کوچک سراغ کره یا مارگارین می روند، باید توجه کنید که این مواد گرما را در خود نگه می دارند و آسیب بیشتری را به پوست فرد می رسانند، بنابراین هرگز از کره و روش های غیر علمی برای درمان سوختگی در منزل استفاده نکنید.

چه زمانی باید سراغ پزشک رفت؟

اگر علائم شما بدتر شد و تاول های بزرگ تری در پوست ایجاد شدند بهتر است سراغ پزشک بروید، اگر سوختگی ناحیه ای وسیع از بدن را پوشاند یا علائمی مانند خروج عفونت از زخم، افزایش درد، قرمزی و تورم داشتید حتما برای دریافت فوریت های پزشکی به اورژانس مراجعه کنید.

سوختگی دست با ماهیتابه داغ!

اگر دستتان با ماهیتابه سوخت یکی از مهم ترین کارهایی که باید انجام دهید این است که به مدت ده تا پانزده دقیقه یا تا زمانی که درد کمتر شود باید از آب خنک روان (کمی سردتر از دمای اتاق) استفاده کنید، یک حوله خنک، تمیز و مرطوب نیز کارساز خواهد بود.
ممکن است تورم ایجاد شود، بنابراین وسایل سفت مانند حلقه یا لباس را از محل سوختگی دور کنید، اگر تاول از ناخن کوچک شما بزرگ تر است آن را باز نکنید، اگر تاول پاره شد آن را با آب و صابون ملایم تمیز کنید، پماد آنتی بیوتیک بزنید و سپس آن را با باند یا گاز استریل بپوشانید، استفاده از مرطوب کننده یا ژل های مختلف می تواند به کاهش درد کمک کند.
مهم است که اطمینان حاصل کنید که در ده سال گذشته واکسن کزاز زده اید، زیرا میکروب کزاز می تواند از طریق یک زخم باز به پوست وارد شود.

سوختگی دست با ماهیتابه داغ

دست ممکن است با فلفل تند بسوزد

ممکن است در هنگام خرد کردن فلفل تند، دست هایتان دچار سوزش دردناکی شود، سوختن دست ها در اثر فلفل تند به دلیل وجود ترکیبی به نام کپسایسین است، در هنگام خرد کردن فلفل تند، این ماده وارد پوست دست یا حتی چشم و هر ناحیه ای که با آن تماس دارد می شود و سوزش ایجاد می کند، کپسایسین در واقع مانند گرما یا سوختگی شیمیایی به پوست شما آسیب نمی رساند، این ماده فقط گیرنده های درد در بدن را تحریک می کند.

چطور می توان از سوختگی دست با فلفل جلوگیری کرد؟

بهترین راه برای این کار این است که از آن جلوگیری کنید و مراقب باشید که به آن بدون دستکش دست نزنید، مسئله مهم دیگر این است که بعد از کار کردن با فلفل حتما دست هایتان را با آب و صابون بشویید.

اگر با فلفل سوختیم چه کار کنیم؟

برای تسکین می توانید از لبنیات استفاده کنید، یعنی دستان خود را در کاسه شیر خنک بگذارید یا روی آن ها ماست بگذارید، کازئین موجود در لبنیات می تواند به شست و شوی کپسایسین کمک کند، روش دیگر این است که دستان خود را با آب گرم و صابون بشویید و هنگام شستن با لیف تمیز دستان خود را ماساژ دهید، این کار را تکرار کنید تا درد فروکش کند، این فرآیند منافذ پوست را باز می کند و باعث می شود کپسایسین شسته شود، البته مراقب باشید این روش ممکن است به پوست آسیب هم بزند.
روش دیگر این است که دستان خود را به روغن زیتون یا روغن گیاهی دیگری آغشته کنید، روغن به حل شدن کپسایسین کمک می کند، مسکن های رایج مانند ایبوپروفن هم به کاهش درد کمک می کند، بهترین درمان البته زمان است، حواس خود را از درد پرت کنید تا کپسایسین به آرامی از بدن آزاد شود.

شوینده ها می توانند پوست را بسوزانند

مواد شوینده لباس می توانند به پوست آسیب بزنند، این مواد دارای برخی مواد شیمیایی خیلی قوی هستند که باعث واکنش های نامطلوب پوستی می شود، رایحه ها، مواد نگه دارنده، رنگ ها و سایر مواد شیمیایی موجود در مواد شوینده لباس می تواند باعث ایجاد بثورات در کودکان و بزرگسالان شود، این مواد می توانند باعث درماتیت تماسی شوند که به صورت بثورات قرمز و خارش دار ظاهر می شوند، گسترش آن ها در مناطق خاصی مانند زیر بغل و کشاله ران می تواند رخ دهد.
آلرژی یا حساسیت به مواد شوینده می تواند با اولین قرار گیری در معرض آن ها یا تماس های مکرر اتفاق بیفتد، اکثر افراد می توانند با استفاده از شوینده های بدون عطر و رنگ از ایجاد بثورات ناشی از مواد شوینده لباس شویی جلوگیری کنند.

چرا پوست با شوینده ها می سوزد؟

مواد موجود در این شوینده ها باعث این اتفاق می شوند، از جمله این مواد می توان به مواد آلرژن، مواد نگهدارنده، آنزیم ها، پارابن، رنگ ها، مرطوب کننده ها، نرم کننده های پارچه، غلیظ کننده ها و حلال ها و امولسیون کننده ها اشاره کرد.

چرا پوست با شوینده ها می سوزد

در زمان سوختگی با مواد شوینده چه علائمی ایجاد می شوند؟

جوش قرمز، خارش خفیف، خارش شدید، پوست نازک، تاول هایی که ممکن است از بین بروند یا پوسته شوند، تورم، پوست خشک و ترک دار یا پوسته پوسته شده، سوختن پوست و تورم از علائم سوختگی با مواد شیمیایی شوینده ها هستند.

چطور می توان علائم سوختگی مواد شوینده را برطرف کرد؟

برای این منظور می توان از روش های ساده خانگی استفاده کرد، اگر حساسیت یا آلرژی به یک ماده تحریک کننده شیمیایی، مانند یک مارک خاص شوینده را دارید مهم ترین کاری که می توانید انجام دهید شناسایی آن است، سپس می توانید برای جلوگیری از آن اقداماتی انجام دهید، برای تسکین علائم خود روش های مختلفی را می توانید امتحان کنید:
کرم استروئیدی: کرم استروئیدی بدون نسخه که دارای حداقل یک درصد هیدروکورتیزون است می تواند به تسکین خارش و التهاب کمک کند.
لوسیون ضد خارش: لوسیون کالامین می تواند باعث تسکین پوست و پیشگیری از خراشیدگی شود.
آنتی هیستامین: آنتی هیستامین ها مانند بنادریل، می توانند واکنش های آلرژیک را متوقف کنند.
حمام جو دو سر: یک وان خنک با جو دو سر می تواند خارش را کاهش داده و پوست را تسکین دهد.
کمپرس مرطوب: حوله آغشته به آب خنک را روی قسمت آسیب دیده بگذارید تا حساسیت کمتر شود.

سوختگی دست با آب داغ

ممکن است دست دچار سوختگی با آب داغ بشود، سوختگی ناشی از چیزی مرطوب مانند بخار یا آب داغ اسکالد نامیده می شود، سوختن با آب داغ می تواند باعث ایجاد درد و آسیب به پوست در اثر حرارت مرطوب یا بخارات شود، این نوع سوختگی می تواند خطرناک باشد زیرا بافت ها و سلول ها را تخریب کرده و از بین می برد، بدن شما حتی ممکن است از گرما شوکه شود، در موارد جدی تر این سوختگی ها می توانند زندگی را تهدید کنند.

چطور می توان سوختگی ناشی از آب داغ را درمان کرد؟

برای درمان این سوختگی اول باید به کمک های اولیه توجه کرد، منبع گرما را دور کنید تا از آسیب دیدگی بیشتر جلوگیری شود، حداقل 20 دقیقه محل سوختگی را در آب خنک روان قرار دهید تا محل خنک شود، از یخ، آب یخ زده یا مواد روغنی استفاده نکنید، در این فرآیند فرد را گرم نگه دارید تا درجه حرارت مناسب بدن را حفظ کند، اگر سوختگی قسمت زیادی از بدن را درگیر کرده است فرد را در آب خنک قرار ندهید، این می تواند باعث از بین رفتن گرمای بدن و تشدید آسیب شود.
هرگونه جواهر یا لباس را از نزدیکی محل آسیب دیده دور کنید تا درجه حرارت روی پوست کاهش پیدا کند و فضا برای تورم فراهم شود، اگر چیزی به سوختگی چسبیده آن را برندارید، چون می تواند باعث آسیب بیشتر شود.
محل سوختگی را با باند مرطوب یا پارچه تمیز ببندید، در صورت امکان ناحیه سوخته را از سطح قلب بالاتر ببرید، تاول را اصلا نترکانید، سوختگی های اسکالد برای درمان به زمان نیاز دارند، در حالی که درمان موارد خفیف ممکن است روزها طول بکشد موارد شدیدتر تا هفته ها شما را آزار می دهند، اگر شروع به مشاهده علائم شوک یا عفونت کردید یا اگر ناحیه سوختگی شما بزرگ تر از سه اینچ است سریع به پزشک مراجعه کنید.

تاثیر برنامه غذایی مناسب در درمان انواع سوختگی ها

به طور کلی برنامه غذایی خوب نه تنها کمک می کند که سریع تر از شر سوختگی خلاص شوید بلکه در تقویت سیستم ایمنی بدن نیز موثر است و می تواند روند درمان را سرعت بخشد، بهتر است سعی کنید مایعات بیشتری هم میل کنید تا بدن هیدراته بماند و سیستم ایمنی بدن تقویت شود، غذاهایی میل کنید که دارای منابع غنی از کالری، ویتامین، روی، مواد معدنی و ویتامین و پروتئین است و روند درمان را سرعت می بخشد، باید غذاهایی بخورید که دارای میزان بالایی از ویتامین ای، ویتامین آ و ویتامین های دیگر هستند، خوراکی هایی مانند سبزیجات سبز و میوه ها، آجیل، غلات و حبوبات و غیره، به منظور بهبود سریع تر سوختگی باید غذاهایی که غنی از ویتامین ث هستند بخورید، مانند سیب زمینی، کلم بروکلی، مرکبات و غیره.

سوالات رایج:

داروی مسکن موثر برای سوختگی چیست؟

اگر درد دارید می توانید از داروی ضد درد OTC مانند ایبوپروفن یا ناپروکسن استفاده کنید.

آیا افرادی که بیماری های قلبی یا زمینه ای دارند می توانند از درمان های خانگی سوختگی استفاده کنند؟

اکثر درمان های خانگی برای این افراد بی خطر هستند اما ممکن است شرایط افراد حاد باشد که در این صورت بهتر است با پزشک مشورت کنید.


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *