آشنایی با گیاه بلوبری

فهرست مطلب

بلوبری که به عنوان یک اَبَر غذا شناخته می شود، منبع عالی فیبر رژیمی ، ویتامین C ، ویتامین K ، منگنز ، آهن و تعدادی آنتی اکسیدان است. خواص متعدد و طعم شیرین و دلپذیر این میوه ها آن ها را به یک ماده بسیار مقوی تبدیل کرده است. استفاده از این ماده گیاهی فواید بسیاری برای بدن دارد. در ادامه به توضیحات بیشتری در این باره می‌پردازیم.

آشنایی با گیاه بلوبری

گیاه بلوبری

بلوبری یک درختچه تاج دار، چوبی و چند ساله است که متعلق به خانواده توت هاست. این درختچه برگ های بیضی شکل دارند که به طور متناوب روی ساقه های درخت رشد می کنند. بلوبری گلهای زنگوله ای شکل سفید یا صورتی دارد و میوه های آن نیز از آبی تا سیاه متفاوت هستند. بلوبری بومی آمریکای شمالی است و یک درختچه کوچک بلوبری اگر به خوبی از آن مراقب شود می تواند 40 تا 50 سال میوه دهد. این گیاه معمولا در خاک های اسب یکه به خوبی زهکشی شده است و از رطوبت کافی برخوردار است، رشد می کند.
بلوبری را می توان به صورت تازه خورد یا می توان آن را خشک کرد یا برای پردازش بیشتر پخت. میوه های منجمد یا پوره شده معمولاً برای تهیه مربا و کنسرو و محصولات پخته استفاده می شوند.
بلوبری فوق العاده سالم و مغذی است که سلامت قلب، عملکرد مغز و بسیاری از جنبه های دیگر بدن شما را تقویت می کند،بلوبری در آرامش و تقویت سیستم اعصاب و روان تاثیر زیادی دارد

محتوای تغذیه ای بلوبری

در ترکیبات موجود در گیاه بلوبری علاوه بر کالری، پروتئین، کربوهیدرات، فیبر و مقدار کمی قند، ویتامین های مهمی از جمله ویتامین C، ویتامین A, ویتامین K، ویتامین E و ویتامین B6 یافت می شود.
مواد معدنی موجود در این ماده عبارتند از آهن، کلسیم، پتاسیم، منیزیم، فسفر، سدیم، مس و روی.
علاوه بر آنتوسیانین ها، ویتامین ها و مواد معدنی، بلوبری حاوی طیف وسیعی از ترکیبات فنلی مانند کوئرستین، کامپفرول، میریستین و اسید کلروژنیک است. اینها باعث افزایش ظرفیت آنتی اکسیدانی بلوبری می شوند.

دمنوش بلوبری

یکی از محبوب ترین موارد مصرف بلوبری تهیه دمنوش است،که از برگ و ساقه گیاه تهیه می شود. اغلب میوه های خشک این گیاه را نیز برای تهیه دمنوش مورد استفاده قرار می دهند که به رنگ آبی یا بنفش درآمده و طعم شیرین تری به آن می دهد.
علاوه بر طعم لذیذ، این دمنوش حاوی طیف گسترده ای از ویتامین ها و مواد مغذی است که منجر به فواید بسیاری برای سلامتی می شود. برگ های مورد استفاده در تهیه چای سرشار از آنتی اکسیدان های طبیعی به نام پلی فنول برای تقویت عملکرد مغز و جلوگیری از زوال عقل است. میوه ها، برگ ها و ساقه ها حاوی مقدار زیادی ویتامین C هستند که یک آنتی اکسیدان و ضد میکروب است. یکی دیگر از آنتی اکسیدان های طبیعی موجود در چای بلوبری اسید گالیک است. اسید گالیک با عفونت ها و برخی آلرژی ها مبارزه می کند. خواص ضد التهابی طبیعی چای بلوبری اثر داروهای ضد التهابی موجود را افزایش می دهد. این دمنوش همچنین برای تسکین گلودرد و کاهش التهاب در دهان نیز استفاده می شود.

خواص گیاه بلوبری

این میوه های کوچک و آبی رنگ که بسیار خوش طعم نیز هستند،فواید بسیاری برای بدن دارند، چون محتوای تغذیه ای بالایی دارند و سرشار از انواع ویتامین ها و مواد معدنی هستند که هر کدام نقش مهمی در حفظ سلامت بدن ایفا می کند.

خواص گیاه بلوبری

حفظ سلامت استخوان ها

بلوبری حاوی آهن، فسفر، کلسیم ، منیزیم ، منگنز، روی و ویتامین K است. هر کدام از اینها برای سلامت استخوان مهم هستند و در واقع جزئی از اجزای تشکیل دهنده استخوان اند. مصرف کافی این مواد معدنی و ویتامین ها به ساخت و حفظ ساختار و استحکام استخوان کمک می کند.
آهن و روی در حفظ استحکام و قابلیت ارتجاعی استخوان ها و مفاصل نقش مهمی دارند.
کمبود ویتامین K خطر پوکی و شکستگی استخوان را افزایش می دهد. با این حال، مصرف کافی ویتامین K جذب کلسیم را بهبود می بخشد و ممکن است باعث کاهش دفع کلسیم شود.

عملکرد مغز، حافظه و بیماری آلزایمر

بار دیگر به خواص آنتی اکسیدانی بلوبری اشاره می کنیم . آنتوسیانین ها، سلنیوم، ویتامین های A، B کمپلکس، C و E، روی، سدیم، پتاسیم، مس، منیزیم، فسفر، منگنز و سایر موارد می توانند با جلوگیری از تخریب و مرگ نورون ها از اختلالات عصبی پیشگیری و درمان کنند. این مواد مغذی ضروری به بازیابی سلامت سیستم عصبی مرکزی کمک می کنند. باورش سخت است که این توت ها می توانند مشکلات جدی مانند بیماری آلزایمر را نیز تا حد زیادی درمان کنند. آنها حتی سلول های آسیب دیده مغز و بافت عصبی را بهبود می بخشند تا حافظه شما را برای مدت طولانی قوی نگه دارند.

تقویت سیستم ایمنی

بلوبری نقش مهم و قدرتمندی در تقویت ایمنی بدن دارد زیرا منبع غنی از آنتی اکسیدان ها است.همچنین حاوی ترکیبات تغذیه ای بسیاری است که در پیشگیری از بسیاری از بیماری های مختلف مانند سرماخوردگی و کم خونی مفید است. از طرفی قند بسیار کمی دارد و از این نظر نیز برای سیستم ایمنی بدن مفید است.

جوانسازی پوست

کلاژن برای انعطاف پذیری و جوان ماندن پوست، ضروری است. این ماده به ویتامین C به عنوان یک ماده مغذی ضروری متکی است و از آسیب پوستی ناشی از آفتاب، آلودگی و دود جلوگیری می کند. ویتامین C همچنین ممکن است توانایی کلاژن را برای صاف کردن چین و چروک ها و بهبود بافت کلی پوست بهبود بخشد.به طور کلی تحریک کلاژن سازی در پوست باعث سفت شدن آن می شود و علائم مربوط به پیری زودرس پوست را به تاخیر می اندازد.
علاوه بر اینها ویتامین C یک آنتی اکسیدان است و از آسیب به بافت پوست یا انواع سرطان های پوستی جلوگیری می کند. یک فنجان زغال اخته 24 درصد از نیاز روزانه توصیه شده به ویتامین C بدن را تامین می کند. بلوبری با افزایش گردش خون در پوست می تواند فرآیند تغذیه سلول های پوستی را بهبود ببخشد و باعث بهبود شرایط ظاهری پوست شود. علاوه بر اینها خاصیت آنتی اکسیدانی این میوه خوشمزه باعث از بین رفتن آکنه و جوش های پوستی می شود، زیرا پوست را پاکسازی می کند و ظاهری شاداب و درخشان به آن می بخشد.

جوانسازی پوست

پیشگیری از دیابت

مطالعات نشان داده است که افراد مبتلا به دیابت نوع 1 که رژیم‌های غذایی با فیبر بالا مصرف می‌کنند، سطح گلوکز خون پایینی دارند و افراد مبتلا به دیابت نوع 2 که همین رژیم را مصرف می‌کنند، ممکن است سطح قند، چربی و انسولین خون بهتری داشته باشند. بلوبری حاوی فیبر است و از این نظر برای افراد مبتلا به دیابت نوع 2 مفید است.
همچنین برخی مطالعات نشان می دهد مصرف برخی میوه های حاوی فیبر همچون بلوبری، انگور، سیب، گلابی و یا کشمش خطر ابتلا به دیابت نوع 2 را در افراد بزرگسال کاهش می دهد. البته توجه داشته باشید در افراد مبتلا به دیابت مصرف بلوبری باید با مشورت پزشک انجام بگیرد و هنگام مصرف نیز قند خون به دقت کنترل شود، چون بلوبری کاهنده قند خون است و ممکن است باعث افت شدید قند خون شود.

سلامت قلب با گیاه بلوبری

بلوبری می تواند به حفظ سلامت قلب و عروق کمک کند.
فیبر، پتاسیم، فولات ، ویتامین C، ویتامین B6 و فیتونوترینت موجود در بلوبری از سلامت قلب حمایت می کند. عدم وجود کلسترول در بلوبری نیز برای قلب مفید است. محتوای فیبر به کاهش کل کلسترول در خون و کاهش خطر بیماری قلبی کمک می کند. کلسترول بالا عوارض همچون انسداد شرایین و سخت شدن دیواره رگها را به دنبال دارد که عامل اصلی بروز حملات قلبی و مغزی است.
ویتامین B6 و فولات از تجمع ترکیبی به نام هموسیستئین جلوگیری می کند. تجمع بیش از حد هموسیستئین در بدن می تواند به رگ های خونی آسیب برساند و منجر به مشکلات قلبی شود.
طبق تحقیقات انجام گرفته افرادی که در هفته حداقل سه وعده بلوبری، زغال اخته یا توت فرنگی مصرف می کنند، در مقایسه با سایر افراد از سلامت قلبی بیشتری برخوردارند و احتمال بروز بیماری های قلب و عروق در آنها کمتر است.

سلامت قلب با گیاه بلوبری

پیشگیری از سرطان

ویتامین C، ویتامین A و مواد مغذی گیاهی مختلف موجود در گیاه بلوبری به عنوان آنتی اکسیدان های قوی عمل می کنند که ممکن است به محافظت از سلول ها در برابر آسیب ناشی از رادیکال های آزاد مرتبط با بیماری سرطان کمک کند.
تحقیقات نشان می دهد که آنتی اکسیدان ها ممکن است رشد تومور را مهار کنند ، التهاب را در بدن کاهش دهند و به دفع یا کند کردن سرطان های مری، ریه، دهان، حلق، آندومتر، پانکراس، پروستات و روده بزرگ کمک کنند .
زغال اخته همچنین حاوی فولات است که در سنتز و ترمیم DNA نقش دارد. این مورد می تواند به جلوگیری از جهش های سلولی که به دلیل آسیب به DNA اتفاق می افتد، کمک کند و از این طریق از بروز بسیاری از سرطان ها پیشگیری نماید.

کاهش وزن

بلوبری به دلیل دارا بودن فیبر به پیشگیری از یبوست کمک می کند و باعث منظم شدن کار دستگاه گوارش می شود .
فیبر موجود در این ماده نیز معمولاً به عنوان یک عامل مهم در کاهش وزن یا مدیریت وزن شناخته می شود. غذاهای پر فیبر باعث افزایش احساس سیری می شوند و اشتها را کاهش می دهند.
احساس سیری طولانی تر می تواند کالری دریافتی کلی فرد را کاهش دهد و از این طریق از پرخوری و اشتهای کاذب جلوگیری کرده و یک عامل موثر در کاهش وزن است.

جلوگیری از عفونت های ادراری


عفونت های دستگاه ادراری یک مشکل شایع به خصوص در زنان است. بلوبری نیز مانند زغال اخته حاوی موادی است که می تواند از چسبیدن برخی باکتری ها به دیواره مثانه جلوگیری کند. این ممکن است در پیشگیری از عفونت های دستگاه ادراری مفید باشد.

از بین بردن جای زخم و لک


اگر بریدگی، سوختگی جزئی یا لک دارید، خوردن بلوبری ممکن است به بهبود آن کمک کند.
این ماده سرشار از ویتامین های C و K است که هر دو برای بهبود زخم ها مهم هستند . یک فنجان (148 گرم) بلوبری به ترتیب حداقل 16% و 24% از نیاز روزانه شما به ویتامین C و ویتامین K را تامین می کند.
علاوه بر این، هنگامی که پوست آسیب می بیند ، التهاب حاد و استرس اکسیداتیو را تجربه می کند، که زمانی است که تعداد رادیکال های آزاد از آنتی اکسیدان ها بیشتر می شود. محتوای آنتی اکسیدانی بالای این ماده می تواند به مبارزه با رادیکال های آزاد کمک کند و به طور بالقوه به سرعت بخشیدن به روند درمان کمک کند.
با اینکه بلوبری تاثیر مثبتی بر بهبود انواع زخم ها و بریدگی ها دارد اما هرگز توصیه نمی شود که آن را مستقیماً روی بریدگی ها یا سوختگی ها استفاده کنید، زیرا می تواند منجر به عفونت باکتریایی شود.

دیگر فواید بلوبری


-جلوگیری از بیماری های چشم مانند پیر چشمی و آب مروارید و تقویت بینایی
-خاصیت ادرار آوری دارد.
-در درمان هموروئید موثر است.

دیگر فواید بلوبری

هشدارهای مصرف گیاه بلوبری


مصرف گیاه بلوبری به حد معمول و به صورت روزانه معمولا بدون خطر است. تنها خطر احتمالی آن بروز علائم آلرژیک در برخی افراد است که باید از مصرف آن خودداری کنند.

موارد منع مصرف


-کسانی که داروهای دیابت مصرف می کنند باید از مصرف زیاد آن ها احتیاط کنند، زیرا باعث پایین آمدن سطح قند به زیر میزان طبیعی می شوند.
-کسانی که داروهای رقیق کننده خون مصرف می کنند نیز باید مراقب باشند که در مصرف آنها زیاده روی نکنند، زیرا بر لخته شدن خون تاثیر منفی می گذارد.

-بهتر است خانم های باردار و شیرده قبل از مصرف با پزشک متخصص مشورت کنند تا از هرگونه آسیب به سلامتی جلوگیری شود.

سوالات متداول

آیا مصرف بلوبری در خانم های باردار ممنوع است؟

خیر، خوردن این میوه به جلوگیری از یبوست، یکی از شایع ترین مشکلات بارداری که در نتیجه تغییرات هورمونی رخ می دهد، کمک می کند.
حاوی مقدار زیادی آهن است که نقش موثری در پیشگیری از کم خونی دارد، زیرا گلبول های قرمز و نسبت هموگلوبین خون را افزایش می دهد.
سلامت قلب را حفظ می کند و علاوه بر تقویت سیستم ایمنی از بیماری های مزمن قلبی جلوگیری می کند. تنها نکته قابل توجه این است که حتما در مورد نحوه و دوز مصرف آن با پزشک مشورت نمایید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *