گیاه مرمکی چیست؟

فهرست مطلب

مرمکی به عنوان گیاه مر یا مر حجازی نیز شناخته می شود و از تیره Commiphora است که درختچه ها یا درختانی کوچک خاردار تا ارتفاع سه متر هستند، زیستگاه اصلی آنها در آفریقا، کشورهای مدیترانه شرقی و جنوب عربستان است. مایع چسبناکی به رنگ زرد کم رنگ یا سفید از شکاف هایی که به طور طبیعی در پوست درخت مر وجود دارد یا برای خارج کردن این مایع بریده شده است خارج می شود و وقتی در معرض هوا قرار می گیرد خشک می شود و به رنگ قهوه ای در می آید. مر به طور عمده به عنوان یک ماده معطر و برای بهره مندی از خواص بالقوه سلامتی آن استفاده می شود. مر دارای انواع مختلفی است، مانند: مر حجازی، قلیه مر و مر سیاه.

گیاه مرمکی چیست

فواید مرمکی

مرمکی فواید متعددی برای بدن دارد، این صمغ گیاهی از زمان های قدیم در طب سنتی کاربرد داشته است. این گیاه ضد التهاب و ضد عفونی کننده است و به همین دلیل برای مبارزه با طیف وسیعی از بیماری ها می تواند مورد استفاده قرار بگیرد.

آنتی اکسیدان

برخی از مطالعات نشان داده اند که گیاه مر به عنوان یک نوع طبیعی آنتی اکسیدان عمل می کند. آنتی اکسیدان ها فرآیندهای اکسیداتیو مضر در بدن را کاهش داده و خنثی می کنند و به محافظت از بدن در برابر تأثیر منفی عوامل خارجی مانند آلودگی و غیره کمک می کنند.

کمک به ترک اعتیاد

برخی شواهد نشان می دهد که استفاده از گیاه مر می تواند درد ناشی از ترک اعتیاد را کاهش دهد. این گیاه همچنین با تاثیر بر سطح ترشحات غدد درون ریز باعث آسان شدن روند ترک ماده مخدر می شود.

پیشگیری از آرتریت روماتوئید. مردم آسیایی. از این گیاه مرمکی برای درمان عفونت‌های مختلف بدن و کاهش علائم آن به‌ ویژه آرتریت روماتوئید استفاده می‌کنند. برخی از مطالعات نیز نشان می‌دهند که این گیاه ممکن است در تسکین آرتریت روماتوئید تاثیر خوبی داشته باشد.

مرمکی برای پوست

از دیگر فواید گیاه مرمکی تاثیر بر سلامت پوست است. این صمغ معطر با تحریک تولید لیپید باعث رفع چین و چروک و کشیدگی پوست می شود، همچنین تولید کلاژن و الاستین در سلول های پوستی را افزایش داده و ظاهر آن را بهبود می بخشد. از این ماده در تولید لوازم آرایشی و بهداشتی نیز استفاده می کنند.

کاهش درد عصبی

براساس مطالعات انجام شده مخلوط کندر و مر ممکن است فواید قابل توجهی در تسکین و درمان دردهای عصبی داشته باشد.

پیشگیری از سرطان

طبق تحقیقات استفاده از گیاه مرمکی می تواند تاثیر مثبتی بر روی نوع خاصی از سلول های سرطانی داشته باشد و از این نظر در پیشگیری از بیماری سرطان موثر است.

سلامت کبد

به دلیل داشتن خواص آنتی اکسیدانی مر، مطالعاتی در مورد فواید مرمکی برای محافظت در برابر بیماری های کبدی انجام شده است. این ماده به محافظت از کبد در برابر آسیب های اکسیداتیو مانند سطوح پایین پروتئین آلبومین و بیش فعالی برخی از آنزیم های کبدی کمک می کند.

سلامت روده ها

به دلیل خواص آنتی اکسیدانی موجود در این گیاه، فواید مرمکی برای روده بزرگ شامل کمک به درمان بیماری های مزمن مانند بیماری روده تحریک پذیر است . به طور کلی، مرک می تواند به بهبود سلامت روده و هضم غذا کمک کند.

سلامت روده ها

فواید مر برای معده

از جمله فواید اصلی گیاه مرمکی تاثیر آن در افزایش سطح سلامت دستگاه گوارش و بخصوص معده است. این گیاه می تواند سطح اسیدیته معده را کنترل کند و با حفظ غشای مخاطی از آسیب به دیواره معده که منجر به زخم معده می شود، جلوگیری نماید. این گیاه همچنین در درمان زخم معده نیز مفید است.

مرمکی برای لاغری

بر اساس برخی مطالعات انجام گرفته گیاه مر می تواند با تاثیر مثبت بر کاهش درصد چربی در بدن به کاهش وزن کمک کند. با این حال، شایان ذکر است که اساس کاهش وزن موفق به پیروی از یک رژیم غذایی سالم، با کالری کنترل شده، همراه با افزایش فعالیت بدنی بستگی دارد

سایر فواید مرمکی

بر اساس برخی شواهد گیاه مر می تواند بر بهبود موارد زیر نیز تاثیر مثبتی داشته باشد، اما هنوز مطالعات علمی مبنی بر اثبات این موارد وجود ندارد :
-آسم
-بوی بد دهان
-رفع خشکی لبها
– سرماخوردگی
-گرفتگی بینی
– سرفه
-هموروئید
-سوء هاضمه
– جذام
– اسپاسم عضلانی
-عفونت انگل
– سیفلیس
-ورم دهان یا گلو
-زخم ها
– رنگ پوست را یکنواخت می کند.
-درمان التهاب

سایر فواید مرمکی

موارد منع مصرف

مانند هر گیاه دارویی مرمکی نیز در کنار فوایدش می تواند گاها مضراتی نیز برای بدن داشته باشد. در ادامه به چند مورد از این ها اشاره می کنیم :
-مرمکی باعث افزایش دمای بدن می شود و به همین دلیل در هنگام ابتلا به تب نباید از این گیاه استفاده شود.
-تاثیر گیاه مر بر کاهش سطح قند خون مثبت است بنابراین می تواند باعث کاهش قند خون در بیماران مبتلا به دیابت شود، اما این کاهش قند خون در صورت تداخل با دارو های کاهنده قند خون بسیار خطرناک است و عوارضی همچون کما را در پی دارد. بنابراین به افراد دیابتی توصیه می کنیم از مصرف همزمان مرمکی به همراه دارو های کاهنده قند خون جدا خودداری کنند.
-مرمکی قابض است و می تواند باعث افزایش خونریزی شود. خانم هایی که دچار خونریزی رحمی هستند، نباید از گیاه استفاده کنند.
-از مصرف بیش از حد مرمکی خودداری کنید چون باعث افزایش ضربان قلب می شود.
-توصیه می شود دو هفته قبل از عمل جراحی مصرف مرمکی را متوقف نمایید.

سوالات متداول

آیا گیاه مرمکی را در دوران بارداری می توان مصرف کرد؟

هیچ مطالعه ای مبنی بر مفید بودن مرمکی در دوران بارداری وجود ندارد ، بنابراین خانم های باردار باید از مصرف این ماده خودداری کنند چون کی تواند باعث تحریک انقباضات رحمی و افزایش خطر سقط جنین شود. البته هنوز هیچ مطالعه ای مبنی بر میزان تاثیر این گیاه در احتمال سقط جنین وجود ندارد، اما بهترین راه اجتناب خانم های باردار از مصرف آن می باشد.

4 پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *