گیاهان تقویت کننده اسپرم

فهرست مطلب

اسپرم سلول تولید مثل مردانه است که توسط اکثر حیوانات تولید می شود. در مهره داران رده بالاتر، به ویژه پستانداران، اسپرم در بیضه ها تولید می شود. اسپرم با تخمک ماده یکی می شود تا فرزندان جدیدی تولید کند. اسپرم بالغ از دو قسمت مجزا سر و دم تشکیل شده است.
ضعف اسپرم باعث ضعف قدرت باروری در مردان می شود و حتی ممکن است آنها را دچار مشکلاتی همچون عدم فرزندآوری کند. همیشه استفاده از برخی مواد غذایی که حاوی مواد مغذی هستند باعث بهبود مشکلات سلامتی می شوند. به عنوان مثال استفاده از مواد غذایی حاوی آنتی اکسیدان ها همچون انار، گوجه فرنگی و آووکادو به بهبود سلامت اسپرم ها کمک می کند. در ادامه با راه هایی برای تقویت اسپرم و گیاهان مفید در این زمینه آشنا خواهیم شد.

گیاهان تقویت کننده اسپرم

اسپرم چیست؟

اسپرم سلول جنسی مردانه است که عامل بارور کردن سلول تخمک بوده و تولید مثل را امکان پذیر می کند. اسپرم گاه در اثر عوامل ژنتیکی و محیطی دچار آسیب و ضعف می شود تقریباً 40 تا 50 درصد از مشکلات باروری مردان به طور خاص ناشی از مشکلات اسپرم است. مشکلات زیادی وجود دارد که ممکن است اسپرم مرد را تحت تاثیر قرار دهد و باعث کاهش باروری و یا حتی ناباروری او شود.
در ادامه به چند مورد از این مشکلات اشاره می کنیم :

1.تعداد کم اسپرم

یعنی تعداد اسپرم های آزاد شده توسط مرد کمتر ار از حالت استاندارد است، کمتر از 15 میلیون اسپرم در هر میلی لیتر مایع منی، و اگر زوجی قصد بچه دار شدن دارند، تعداد اسپرم های موجود در مایع منی برای افزایش شانس لقاح حیاتی است.

علل بروز تعداد اسپرم کم

عوامل و علل خارجی، از جمله:
-هایپرترمی، یعنی قرار گرفتن در معرض دمای بالا ممکن است تولید اسپرم را کاملاً مهار کند.
-چاقی ، که در آن لایه‌های چربی ممکن است دمای بیضه‌ها را افزایش داده و فرآیند تولید اسپرم را مختل کنند.
-نشستن طولانی مدت، مانند شغل رانندگی .
-کشیدن سیگار.
-مصرف بیش از حد الکل.
-کار زیاد که باعث می شود مرد احساس خستگی دائمی کند.

درمان تعداد کم اسپرم

درمان بستگی به علت اصلی آسیب دارد، به عنوان مثال:
-اگر علت واریکوسل باشد، به جراحی متوسل می شود.
-اگر علت عفونت باشد، پزشک ممکن است آنتی بیوتیک تجویز کند.
-اگر علت آن عدم تعادل هورمونی باشد، این عدم تعادل را با داروهای خاص درمان می کنند.

2. کاهش تحرک اسپرم

در این حالت حرکت اسپرم دشوار و کند تر از حد طبیعی می شود و این بر توانایی اسپرم برای حرکت در دستگاه تناسلی زن و توانایی آن برای نفوذ موفقیت آمیز به تخمک برای لقاح تأثیر می گذارد.

دلایل تحرک کم اسپرم

مرد در اثر آسیب خاصی به بیضه ها ، محل ذخیره اسپرم، دچار این عارضه می شود و این آسیب ممکن است به یکی از دلایل زیر رخ دهد:

-داشتن عفونت یا التهاب خاص.
-سرطان بیضه .
-جراحی های بیضه.
-وجود یک نقص مادرزادی خاص.
-بیضه نزول نکرده.
-کبودی یا زخم در بیضه ها.
-استفاده طولانی مدت از استروئیدها.
-سوء مصرف مواد مخدر.
-واریکوسل.

درمان تحرک کم اسپرم

چندین راه حل درمانی برای بهبود شانس باردار شدن وجود دارد، از جمله گزینه های زیر:
-لقاح مصنوعی یا IVF .
همچنین تغییرات ساده زیادی در زندگی وجود دارد که ممکن است به حل مشکل کمک کند، مانند:
-سیگار را ترک کنید.
-از نوشیدن الکل خودداری کنید.
-کاهش وزن.
-لباس زیر گشاد بپوشید که دمای بیضه ها را بالا نبرد.
-برای کاهش دمای بدن در طول روز کاری گرم در خارج از خانه، چندین نوبت استراحت داشته باشید.
-از نشستن طولانی مدت خودداری کنید و سعی کنید روزانه مسافت های طولانی تری را پیاده روی کنید.

3.کمبود اسپرم

آزواسپرمی وضعیتی است که در آن هیچ اسپرمی در مایعات مرد در هنگام انزال وجود ندارد ، یا به قدری کوچک است که تشخیص آن در طول معاینه دشوار است و این وضعیت تقریباً 2٪ از مردان را در سراسر جهان تحت تاثیر قرار می دهد.

علل کمبود اسپرم

دلایل متعددی در پشت این وضعیت وجود دارد که عبارتند از:
-انسداد در برخی از نواحی اندام تناسلی.
-عفونت یا التهاب خاص دستگاه تناسلی مردانه.
– آسیب به دستگاه تناسلی مردانه.
-تاثیر برخی از جراحی ها یا درمان های خاص مانند شیمی درمانی .
-علل ژنتیکی
-واریکوسل.
-مصرف بیش از حد الکل.
-بیضه نزول نکرده.
-استفاده از برخی داروها مانند: استروئیدها و آنتی بیوتیک ها .
-مواد مخدر.

درمان آزواسپرمی

همانطور که در موارد قبل اشاره شد درمان بستگی به علت پشت آن دارد و اگر علت آن انسداد خاصی در دستگاه تناسلی باشد می توان تحت عمل جراحی قرار گرفت و اگر علت هورمونی باشد درمان مناسب انجام می شود.

درمان آزواسپرمی

4.عدم تعادل در شکل اسپرم

در این مورد از مشکلات شایع اسپرم، ممکن است نقصی در روند تولید اسپرم در بیضه ها وجود داشته باشد که بر اندازه و شکل اسپرم حاصل تاثیر می گذارد .

علل شکل غیر طبیعی اسپرم


دلایل زیادی ممکن است پشت این عارضه باشد، مانند: ژن ها، قرار گرفتن در معرض اشعه های مضر و… . دانستن علت این مشکل به درمان این عارضه کمک می کند یا به افزایش شانس باردار شدن همسر کمک می کند، مانند:

-واکسیناسیون مصنوعی
IVF.
-فرآیند شستشوی اسپرم.

تقویت اسپرم با استفاده از گیاهان دارویی

اگرچه مشکلات جنسی در برخی موارد قابل درمان نیست، اما تحقیقات و مطالعات پزشکی حاکی از امکان بهبود برخی موارد از طریق استفاده از داروهای گیاهی و مکمل های غذایی برای برخی از عناصر مهم در سلامت جنسی مردان است که به افزایش روند تولید و تعداد و تقویت اسپرم کمک می کند.برخی از گیاهان دارویی موثر در تقویت اسپرم عبارتند از:

دانه های شنبلیله

برخی از کارشناسان خوردن دانه شنبلیله را با افزایش سطح تستوسترون مرتبط می دانند و در نتیجه تولید و کیفیت اسپرم را بهبود می بخشد.

خارخاسک

مردم از زمان های بسیار قدیم برای بهبود باروری مردان از گیاه خارخاسک استفاده می کردند و مطالعات اخیر توانایی این گیاه را در بهبود میل جنسی و عملکرد نعوظ در افراد دارای تعداد اسپرم کم، علیرغم ناتوانی این گیاه در افزایش سطح تستوسترون نشان داده است.

خارخاسک

ریشه ماکا

اگرچه ریشه ماکا روی سطح تستوسترون در مردان تأثیری ندارد ، اما یک مطالعه تأثیر این ریشه‌ها را بر غلظت و حرکت اسپرم نشان داد. همچنین تأثیر در بهبود باروری و عملکرد جنسی در مردان را نمی توان منکر شد .

جینسینگ

این گیاه چینی سیستم تناسلی مردان را تغذیه می کند ، زیرا با تامین انرژی بدن و کاهش خستگی در برابر فشاری که بدن در معرض آن قرار می گیرد مقاومت می کند. شواهدی وجود دارد که توانایی این گیاه را در افزایش تعداد اسپرم ثابت می کند. برخی فواید ریشه های جینسینگ را در بهبود تعداد و تحرک اسپرم می دانند و معمولا این موضوع را به وجود ماده ای در این ریشه ها نسبت می دهند که توانایی تحریک تولید نیتریک اکسید مرتبط با عملکرد اسپرم را دارد. بهتر است قبل از مصرف این ریشه ها با پزشک مشورت کنید زیرا خطر ایجاد فشار خون بالا در برخی از افراد وجود دارد.

سیاه دانه

خوردن روغن سیاه دانه یا افزودن آن به عسل با تحریک بدن برای تولید اسپرم و بهبود کیفیت آن و افزایش شانس رسیدن آن به تخمک به بهبود سلامت جنسی مردان کمک می کند.

بذر کتان

خوردن روزانه دانه کتان یا روغن بذر کتان به تحریک حرکت اسپرم ها و افزایش تعداد آنها کمک می کند زیرا حاوی درصد خوبی از اسیدهای چرب هستند.

بیدمشک

عرق بیدمشک برای تقویت اسپرم و افزایش سطح تستوسترون در بدن کاربرد دارد.

تخم کدو

تخم کدو حاوی عنصر روی است که بر ترشح هورمون مردانه تستوسترون تاثیر گذاشته و باعث افزایش تعداد و تقویت اسپرم ها می شود. همچنین به دلیل دارا بودن امگا 3 میل جنسی مردان را افزایش می دهد.

مارچوبه

مارچوبه حاوی مقدار قابل توجهی اسید فولیک است که باعث افزایش سلامت و تقویت اسپرم ها می شود و شانس لقاح موفق را افزایش می دهد.

انیسون ستاره ای

دمنوش انیسون یک نوشیدنی مقوی است که باعث افزایش تعداد اسپرم های سالم در مردان می شود. همچنین در بهبود توانایی جنسی مردها نقش موثری دارد.

شیرین بیان

استفاده از شیرین بیان اضطراب و خستگی بدن را رفع کرده و باعث ایجاد تعادل هورمونی می شود، سطح استاندارد هورمون ها در بدن باعث داشتن اسپرم هایی قوی و سالم خواهد بود.

شیرین بیان

زردچوبه

زردچوبه ادویه ای با طبع گرم و خاصیت آنتی اکسیدانی فوق‌العاده است که باعث افزایش تعداد اسپرم ها و بهبود قدرت باروری آنها می گردد.

زنجبیل

زنجبیل میل جنسی را در مردان افزایش می دهد و افزایش میل جنسی انزال های متعدد را در پی دارد که این امر به افزایش تعداد و تقویت اسپرم ها کمک شایانی می کند.

سیر

سیر حاوی سلنیوم است که باعث بهبود توانایی جنسی می شود و همچنین در حفظ سلامت اسپرم ها و افزایش تعداد آنها موثر است. همچنین سیر نیز به درمان مشکل اختلال نعوظ کمک می کند.

رژیم غذایی سالم برای داشتن اسپرم های قدرتمند

علاوه بر استفاده از گیاهان دارویی می توان با پیروی از رژیم غذایی سالم سرشار از مواد مغذی به تقویت اسپرم ها کمک کرد. استفاده از مواد غذایی سالم باعث داشتن زندگی سالم تری می شود و تمام جنبه های سلامت فرد را تحت تاثیر قرار می دهد. در زیر مهمترین غذاهایی که به بهبود سلامت اسپرم و افزایش تعداد آنها کمک می کنند آورده شده است :

غذاهای غنی از ویتامین C

استرس اکسیداتیو بر سلامت و کیفیت مایع منی تاثیر می گذارد و ممکن است منجر به ناباروری شود. استرس اکسیداتیو با افزایش سن یا رژیم غذایی ناسالم افزایش می یابد.برای کاهش استرس اکسیداتیو مضر مصرف غذاهای غنی از درصد بالایی از آنتی اکسیدان ها، به ویژه ویتامین C توصیه می شود ، مانند پرتقال، گواوا و کیوی یکی از راه های طبیعی برای افزایش تعداد اسپرم به طور طبیعی هستند.

غذا های غنی از ویتامین D

سطح ویتامین D و کلسیم بر سلامت، تعداد و کیفیت اسپرم تاثیر می گذارد و اگر سطح ویتامین D و کلسیم در بدن کم باشد، تعداد اسپرم ها کاهش می یابد.
منابع زیادی برای ویتامین D وجود دارد که مهمترین آنها قرار گرفتن در معرض نور خورشید به مدت 15 دقیقه در روز، علاوه بر این مصرف غذاهای غنی از ویتامین D مانند: ماهی چرب، قارچ، لبنیات و جو دوسر نیز می تواند نیاز بدن به این ویتامین را تامین کند.

چربی های سالم

چربی های سالم به ارتقای سلامت اسپرم کمک می کنند، این چربی ها شامل امگا 3 و امگا 6 می شوند، زیرا حرکت اسپرم را بهبود می بخشند و تعداد آنها را افزایش می دهند. چربی های سالم در طیف وسیعی از غذاها موجود است که باید در رژیم غذایی گنجانده شود تا فواید آنها را به دست آورید، مانند: ماهی های چرب از جمله سالمون، ساردین و ماهی خال مخالی، علاوه براین روغن زیتون، آووکادو و آجیل نیز منابع غنی از چربی های سالم هستند.

غذا های حاوی فولات و روی

مصرف اسید فولیک و روی با هم ممکن است به بهبود سلامت عمومی اسپرم کمک کند، چه از نظر تعداد، کیفیت و تحرک بهتر. فولات را می توان از سبزیجات برگ دار، پرتقال، گریپ فروت، کلم بروکلی، حبوبات، آووکادو و بامیه به دست آورد. روی نیز در بسیاری از غذاها مانند گوشت قرمز، حبوبات، آجیل، شکلات تلخ، محصولات لبنی و تخم مرغ یافت می شود.

غذا های حاوی فولات و روی

غذا های حاوی ویتامین B12

ویتامین B12 یک ویتامین مهم برای سلامت کلی اسپرم است، زیرا می تواند حرکت اسپرم ها را بهبود بخشد و تعداد آنها را افزایش دهد و همچنین آسیب DNA را کاهش دهد.این یکی از مواد مغذی است که به طور طبیعی تعداد اسپرم را افزایش می دهد.
برای افزایش سطح ویتامین B12 در بدن، مصرف ماهی و غذاهای دریایی به ویژه صدف، مرغ و گوشت به ویژه جگر، لبنیات مانند شیر، تخم مرغ، غلات صبحانه و غذاهای تخمیری مانند ماست توصیه می شود.

غذا های غنی از ویتامین E

ویتامین E حاوی خواص آنتی اکسیدانی است که از اسپرم در برابر آسیب محافظت می کند و به همین دلیل توصیه می شود از غذاهای غنی از این ویتامین استفاده کنید. طیف وسیعی از منابع غذایی حاوی ویتامین E هستند مانند: روغن های گیاهی، مغزها، دانه ها و سبزیجات سبز رنگ مانند کلم بروکلی و اسفناج.

جلوگیری از بروز ضعف اسپرم

پیشگیری همیشه بهتر از درمان است، بنابراین برای حفظ سلامت و تعداد اسپرم باید اقدامات پیشگیرانه را دنبال کنید، از جمله :
-سیگار، الکل و مشروبات الکلی را به طور کامل ترک کنید.
– ترک اعتیاد به مواد مخدر.
– از شر چاقی و اضافه وزن خلاص شوید.
– از قرار گرفتن در معرض سموم مانند آفت کش ها و فلزات سنگین خودداری کنید.
-از قرار دادن بیضه ها در معرض حرارت زیاد خودداری کنید.
-مطمئن شوید که از یک رژیم غذایی سالم حاوی عناصر مهم برای سلامت جنسی، از جمله روی، فولات، ویتامین ها و آنتی اکسیدان های موجود در مرکبات، غلات، غذاهای دریایی، سیر و موز استفاده کنید و از غذاهای حاوی چربی های ناسالم خودداری کنید.
– به اندازه کافی بخوابید و ورزش کنید که به بهبود میزان مایع منی و غلظت اسپرم در آن کمک می کند.
– سطوح استرسی که بر باروری شما تاثیر می گذارد را کاهش دهید .
-مصرف سویا و غذاهای غنی از استروژن را محدود کنید که باعث کاهش تعداد اسپرم می شود.
-لباس زیر تنگ نپوشید، زیرا تنگ بودن لباس ممکن است کیسه بیضه را گرم کند و در نتیجه بر تولید اسپرم تاثیر منفی بگذارد.

یک پاسخ

  1. درود به شما و تشکر ازتون خیلی عالی و خوب بود ای کاش طریقه مصرف رو هم توضیح میدادید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *