چگونه انتخاب کنیم؟ عرق یا دمنوش؟

فهرست مطلب

احتمالا شما که به طب سنتی و عطاری علاقه دارید بارها دچار سردرگمی شدید که برای درمان مشکلی که دارید و یا حتی برای افزایش آرامش روحی، بهبود سیستم ایمنی و حتی لذت صرف سراغ چه نوع فرآورده ای بروید؟ گیاهان به هر شکلی که استفاده می شوند دنیای پر از فواید خود را به ما منتقل می کنند و از این جهت می توان آن ها را دلگرمی بزرگی در زندگی ماشینی خود دانست، حالا سوال اساسی ما در اینجا این است که بین عرق گیاهی و دمنوش کدام را باید انتخاب کرد؟

عرقیات گیاهی چگونه به دست می آیند؟

یکی از محبوب ترین شکل های مصرف گیاهان در عطاری شکل عرق است، در ایران بیش از چهل نوع گیاه وجود دارد که عرق گیری از آن ها صورت گرفته است و مورد استفاده طبی قرار می گیرند، عرقیات در واقع رایحه، عطر یا اسانس گیاهان هستند که به آن ها آب اضافه می کنند و مصرف می کنند.
عرقیات گیرنده های عصبی بویایی را به خوبی تحریک می کنند و بر روند ساخته شدن هورمون ها، حرارت بدن، سوخت و ساز بدن، سطح هورمون های استرس و جنسی، سامانه دفاعی بدن، افکار و رفتارهای عاطفی و جسمانی ما اثر می گذارند، این مواد معطر که مقدار آن ها در عصاره یا روغن گیاهان شفا بخش بیشتر است با تحریک مغز و ترشح انتقال دهنده های عصبی موجب حالات روانی خاصی در انسان می شود و احساس سلامت، سرخوشی، خوشنودی و خرسندی به وجود می آورند، این بو ها می توانند استرس و تا حدودی درد را کاهش داده و باعث تعادل عاطفی شوند، از جمله عرقیات پر مصرف می توان گلاب، عرق نعناع، عرق بهار نارنج و عرق بیدمشک را نام برد.

عرقیات گیاهی چگونه به دست می آیند

دمنوش های گیاهی چه کار می کنند؟

دمنوش ها نیز از جمله گونه های دیگر نوشیدنی هستند که از گل، برگ، ساقه، دانه، ریشه، پوست میوه و حتی خود میوه گیاهان مختلف آماده می شوند و اگر از جمله افراد چای خور هستید می توانند به ذائقه شما خوش بیایند، دم کردن یا گرفتن عصاره به وسیله آب متداول ترین و قدیمی ترین شکل به کار بردن داروهای گیاهی است، در دمنوش گیاه را خرد کرده و در آب جوش به مدت سه تا پنج دقیقه دم می کنند، بعد از صاف کردن می توان دمنوش را نوشید.
دمنوش های گیاهی نیز انواع گوناگونی دارند و معمولا به صورت ترکیبی هم به کار می روند که همگی طعم خوشایندی دارند.

دمنوش های گیاهی چه کار می کنند

فرق دمنوش و عرق چیست؟

هر دو نوشیدنی هستند اما مهم ترین فرقشان از جهت نوع آماده شدن آن هاست، عرقیات معمولا فرایند آماده سازی سخت تری دارند ولی دمنوش ها به سادگی از گیاهان خشک شده آماده می شوند، هر چند از منظر برعکس مصرف عرقیات ساده تر است و برای درست کردن دمنوش شما باید وقت بیشتری صرف کنید.
دمنوش را می توان به شکل ترکیبی مصرف کرد، اما مصرف عرق به شکل ترکیبی زیاد توصیه نمی شود.
دمنوش انواع بسیار بیشتری در بازار دارد و از تمام قسمت های یک گیاه می توان دمنوش به دست آورد اما عرق ها تنوع کمتری در بازار دارند.
عرقیات ممکن است ضررهای بیشتری برای افراد خاص و بیماران داشته باشند چون عموما حالت قوی تری دارند.
مصرف عرقیات در مقایسه با دمنوش ها باید در مقیاس های بسیار کمتری صورت گیرد.
عرقیات معمولا به شکل خنک مصرف می شوند و می توان از آن ها شربت های خوش طعم درست کرد، مصرف دمنوش ها به شکل گرم و داغ است که برای فصول گرم مناسب ترند.

عرقیات محبوب

عرق نعناع، کاسنی، بیدمشک، مرزه، ریحان، مریم گلی، زرشک، نعناع فلفلی، خارخاسک و قزیاغی از جمله عرق های پر طرفدار هستند.

دمنوش های محبوب

دمنوش گل گاو زبان، سنبل الطیب، زنجبیل، دارچین، پنیرک، بابونه، گل نسترن، به لیمو، اسطوخودوس، بهارنارنج، شیرین بیان و آویشن از جمله دمنوش های پرطرفدار ایرانی هستند.

سوالات رایج:

عرقیات طبع گرم تری نسبت به دمنوش ها دارند؟

خیر، این بستگی به عرق و دمنوش شما دارد و بسته به گیاه مشخص می شود، هر دو می توانند هر دو طبع را داشته باشند و نمی توان حکم کلی داد.

آیا می توان همزمان عرق و دمنوش را با هم استفاده کرد؟

این کار زیاد توصیه نمی شود و می تواند مضر باشد.


8 پاسخ

  1. سلام خسته نباشید
    من میخوام به جای عرق کاسنی از دمنوش کاسنی برای کبد چرب استفاده کنم آیا دمنوش گیاهی همان خواص عرق کاسنی را دارد؟

  2. باسلام
    بین عرق ، دم نوش و پودر گیاهان کدوم را بیشتر پیشنهاد می کنید
    مخصوصا خارخاسک و دارچین و زنجبیل

    1. سلام کاربرد هر کدوم متفاوته نمیشه حکم کلی داد. ولی در صورتی که از غلظت عرق مطمئن هستید عرق بهتره

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *