همه چیز درباره بذر بامیه

فهرست مطلب

بامیه گیاهی علفی با میوه های خوراکی و پر از خاصیت است. بذر بامیه را با کیفیت عالی میتوانید مجموعه سحرانا تهیه کنید. برای کاشت موفق بذر های بامیه در ادامه مطلب با ما همراه باشید.

همه چیز درباره بذر بامیه

بذر بامیه


بامیه ( Hibiscus esculentus) گیاهی بوته ای از خانواده Malvaceae است. این گیاه برگ هایی دندانه دار و پنجه ای دارد. ساقه بامیه در طول دوره رشد ابتدا علفی بوده و به مرور زمان چوبی می شود. در برخی موارد سطح برگ ها و ساقه با کرک پوشیده شده اند. گل های بامیه خودگشن بوده و در کنار برگ ها رشد می کند، البته حشرات نیز در لقاح گل ها نقش دارند. قسمت مورد استفاده بامیه میوه های این گیاه است که اندازه ای متغیر بین 3 تا 20 سانتی متر دارند. برای کاشت بذر بامیه باید نکات زیر را در نظر بگیرید :


زمان کاشت بامیه


بامیه در مناطق گرمسیری در اواخر زمستان و اسفند ماه کاشته می شود، البته در پاییز و زمستان نیز به صورت گلخانه‌ای پرورش داده می شود. در مناطق سردسیری، بهار و تابستان برای کاشت بامیه مناسب است.

-فصل کاشت بامیه :بهار و تابستان
-زمان کاشت تا برداشت بامیه : 60 روز
-مدت زمان جوانه زدن بامیه :10 روز
-نوع خاک مورد نیاز بامیه :
بامیه در هر نوع خاکی که حاصلخیز، عمیق و مرطوب بوده و زهکشی خوبی دارد، به خوبی رشد می کند. البته بهتر است خاک کمی اسیدی یا خنثی باشد. ph مناسب خاک برای رشد بامیه بین 6 تا 7 است.
-نور مورد نیاز بامیه:
بذر بامیه برای رشد به نور خورشید و به مقدار بسیار زیاد نیاز دارد.
-دمای مناسب برای رشد بامیه :
بهترین دما برای رشد بذر بامیه، بین 21 تا 30 درجه سانتیگراد است. بهتر است دما را در طول دوره رشد بامیه از 18 درجه کمتر و از 35 درجه بیشتر نکنید.
-آبیاری و رطوبت بذر بامیه :
این بذر برای رشد به رطوبت و آبیاری کمی نیاز دارد.
-روش کاشت بامیه : بذر بامیه به صورت یکساله کشت می شود.
-میزان بذر لازم برای هر متر مربع: 8 تا 10 کیلوگرم در هر هکتار
-نیاز های آب و هوایی بذر بامیه:
بامیه گیاهی، فصل گرم است و تحمل آب و هوای سرد و یخبندان را ندارد. برای همین بامیه در مناطقی که دوره رشد کوتاه و شب های سرد و بلند دارند، به خوبی رشد نمی کند و میوه نمی دهد. به عبارت دیگر بامیه گیاهی روز بلند است. این گیاه در اواخر تابستان نیز به دلیل کوتاه بودن روز و سرد شدن شب ها به خوبی رشد نکرده و محصول نمی دهد. به همین دليل بذر بامیه را در اوایل فصل نمی کارند.
-کود دهی بذر بامیه :
بامیه نیز نیاز های غذایی خاص خود را برای رشد مناسب دارد. مثلا این بذر قبل از کاشت به برخی عناصر غذایی همچون فسفر نیاز دارد. بامیه طول دوره رشد زیادی دارد و به همین دلیل کوددهی در هنگام بستن و رویش میوه ها، خوب است. بامیه بیشتر کود های آلی از نوع حیوانی و شیمیایی را می پسندد. کود های نیتروژن دار باعث رشد رویشی گیاه و کاهش محصول یا میوه بامیه می شوند.

زمان کاشت بامیه

آشنایی با محصول بامیه


بامیه (به انگلیسی: Okra) یکی از سبزیجات فصلی است که در هوای گرم رشد می کند، گیاهی است که ارتفاع آن 90 سانتی متر یا بیشتر است . میوه های ریز بامیه را معمولاً می پزند و به انواع غذاها و سوپ ها اضافه می کنند. همچنین می توان آن را آب پز کرد، سرخ کرد یا به صورت خام خورد. از بامیه ترشی نیز تهیه می کنند. بامیه طبع سرد و تر دارد و می توان از آن برای مدت طولانی در فریزر نگهداری کرد.


مواد مغذی موجود در بامیه


فواید بامیه ناشی از داشتن بسیاری از عناصر غذایی مهم برای بدن است که مهمترین آنها عبارتند از:
-پروتئین ها.
-سدیم .
-ویتامین C .
-تیامین.
-کلسیم .
-اسید فولیک ( ویتامین B9) .
-فیبر.
-چربی ها.
-ویتامین K.
-پتاسیم.
-منیزیم.


کاهش خطر ابتلا به سرطان با مصرف بامیه


بامیه حاوی پروتئینی به نام لکتین است که به مقاومت در برابر رشد سلول‌های سرطانی کمک می‌کند ، به‌ویژه وقتی صحبت از سرطان سینه به میان می‌آید.
محتوای اسید فولیک بامیه و گنجاندن آن در رژیم غذایی روزانه را برای کاهش خطر ابتلا به سرطان مهم همچون سرطان روده بزرگ، مهم است.

ارتقای سلامت دستگاه گردش خون با بامیه


بامیه سرشار از فیبر است و مشخص شده است که خوردن غذاهای غنی از فیبر ممکن است به کاهش سطح کلسترول مضر در بدن کمک کند. کاهش کلسترول نیز به نوبه خود باعث بهبود گردش خون، عدم رسوب چربی در دیواره داخلی رگها، مانع چسبندگی دیواره های مویرگ ها و جلوگیری از تصلب شرایین می شود. رژیم های غذایی سرشار از فیبر به طور کلی به کاهش احتمال بیماری قلبی، سکته مغزی و چاقی کمک می کند.

ارتقای سلامت دستگاه گردش خون با بامیه

خاصیت آنتی اکسیدانی بامیه


بامیه حاوی آنتی اکسیدان های زیادی است. مانند ویتامین C، کورستین و فلاونوئیدها که به ترمیم سلول‌های آسیب‌دیده در اثر استرس اکسیداتیو کمک می‌کنند، که باعث کاهش خطر بیماری های مختلف می شود. خوردن غذاهای حاوی فیبر و آنتی‌اکسیدان‌ها در کنار هم ممکن است به بهبود وضعیت افراد مبتلا به دیابت کمک کند. توجه داشته باشید که مصرف آنتی اکسیدان ها از منابع غذایی و غذاهای مختلف بهتر از مصرف مکمل های غذایی حاوی آنها است.


بامیه برای سلامت گوارش


فیبر غذایی موجود در بامیه به مبارزه با یبوست کمک می کند و هضم غذا را بهبود می بخشد.
بافت چسبناک بامیه کمک زیادی به درمان غشاهای مخاطی دستگاه گوارش می کند و از آسیب های مختلف محافظت می کند.
بامیه همچنین میل به خوردن غذاهای چرب و مضر را کاهش می دهد، بنابراین توصیه می شود آن را در رژیم غذایی قرار دهید، زیرا به مقاومت در برابر احساس گرسنگی و مهار اشتها کمک می کند .

افزایش سطح انرژی


خوردن بامیه به بهبود سطح انرژی و کاهش احساس خستگی و فرسودگی و ضعف کمک می کند . این به این دلیل است که خوردن سبزیجاتی که به طور کلی حاوی دانه هستند، مانند بامیه، می تواند به رفع خستگی کمک کند.

تنظیم سطح قند خون


یکی از فواید بامیه این است که ممکن است به درمان دیابت کمک کند ، زیرا قادر به کنترل سطح قند خون است، اما شایان ذکر است که این تحقیقات هنوز در مراحل ابتدایی است.


استرس را از بین ببرید


دانه های ریز موجود در بامیه حاوی موادی هستند که ممکن است به کاهش افسردگی و کاهش استرس در دراز مدت کمک کند.

استرس را از بین ببرید


ارتقای سلامت خانم های باردار و شیرده


اسید فولیک برای سلامت زن باردار و جنین و برای سلامت مادر شیرده بعد از زایمان اهمیت ویژه ای دارد، بنابراین مصرف مقادیر کافی اسید فولیک بسیار مهم است و هر 100 گرم بامیه تقریباً 60 میکروگرم فولیک اسید مورد نیاز بدن را تامین می کند.

جلوگیری از پوکی استخوان با بامیه


غذاهای غنی از ویتامین K برای تقویت استخوان ها و بهبود سلامت آنها ایده آل هستند. ویتامین K موجود در بامیه به بهبود جذب کلسیم، که برای تقویت استخوان ها ضروری است، کمک می کند.


سایر فواید بامیه


علاوه بر موارد فوق، بامیه خواص و کاربرد های دیگری نیز برای سلامت بدن دارد، از جمله:
-بهبود کیفیت بینایی .
-مقاومت در برابر بیماری های مختلف کبدی .
-بهبود سلامت بیماران مبتلا به آسم.
-از جهش رنگدانه های پوست جلوگیری کرده و به ظاهر پوست درخشندگی و طراوت می بخشد.
-مرطوب کننده مو و پوست سر.
-تقویت مغز و جلوگیری از آلزایمر.
-پیشگیری از آسیب به DNA سلولی.

عوارض جانبی بامیه


با وجود فواید بامیه، خوردن مقادیر زیاد آن ممکن است مضر باشد. مهمترین ترین آسیب های زیاده روی در خوردن بامیه به شرح زیر است :

-اختلالات دستگاه گوارش مانند: اسهال، گاز، نفخ و گرفتگی عضلات رخ می دهد، بنابراین بیماران مبتلا به سندرم روده تحریک پذیر باید سعی کنند تا حد امکان از خوردن بامیه خودداری کنند.
-ایجاد سنگ کلیه .
-درد مفاصل و التهاب مزمن، زیرا بامیه حاوی سولانین است که ماده ای سمی است.
-ایجاد مشکلاتی در سیالیت و لخته شدن خون.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *