مزایای استفاده از کرسی برای سلامتی بدن

فهرست مطلب


کرسی یکی از انواع وسایل گرمایشی است که در فصل سرما از آن استفاده می شود. این وسیله در گذشته بیشتر مورد استفاده قرار می گرفت اما هم اکنون نیز در برخی از خانه ها به ویژه خانه پدربزرگ و مادر بزرگ ها می توان کرسی را یافت. استفاده از کرسی علاوه بر ایجاد صفا و صمیمیت بین اعضای خانواده مزایایی نیز برای سلامتی بدن دارد. در این مطلب سعی داریم شما را بیشتر با کُرسی و فواید استفاده از آن آشنا کنیم.

مزایای استفاده از کرسی برای سلامتی بدن

کرسی چیست؟


کرسی، وسیله گرمایشی سنتی است که از میز یا چهارپایه به‌شکل مربع یا مستطیل و به ارتفاع تقریبا سه وجب به همراه یک لحاف تشکیل شده است. در زیر این میز چوبی وسیله ای قرار می گیرد که حرارت کرسی را تامین می کند، این وسیله در گذشته یک منقل حاوی زغال یا بخاری زغالی بوده است و امروزه از کرسی برقی یا بخاری های برقی نیز به این منظور استفاده می شود، برخی افراد نیز در قسمت مخصوصی از خانه چاله ای حفر می کردند و با قرار دادن هیزم و ذغال در آن چاله حرارت کرسی را تامین می کردند. وسیله حرارتی را معمولا در زیر میز کرسی و درست در مرکز آن قرار می دهند و سپس لحاف را بر روی میز پهن می کنند. لحاف باید به گونه ای باشد که از چهار طرف میز آویزان شده و به زمین برسد تا مانع از هدر رفتن حرارت کرسی شود. لحاف کرسی بزرگ و گرم است و دور تا ور کرسی نیز تشک هایی پهن می کنند تا افرادی که دور کرسی می نشینند، راحت باشند. روی لحاف نیز بسته به سلیقه افراد با پارچه های گلدوزی شده یا ترمه و جاجیم پوشانده می شد تا زیباتر به نظر برسد.
کرسی در گذشته در اکثر خانه ها وجود داشت و افراد در روز های خاص و مبارکی اقدام به برپا کردن کرسی می کردند.
روی میز کرسی نیز تزیینات خاص خود را دارد و معمولا روی آن چراغ های نفتی یا سماور و ظرف میوه قرار می دادند، از کرسی به عنوان میز غذا خوری نیز استفاده شده است.

مزایای استفاده از کرسی


گرچه امروزه وسایل گرمایشی جدید مانند انواع بخاری ها و پکیج ها جایگزین کرسی شده است. اما باید بدانید که استفاده از کرسی صرفا برای گرم شدن در فصل زمستان و سرما نیست. کرسی فواید متعددی برای بدن دارد و گرمای حاصل از آن برای رفع برخی از مشکلات مربوط به سلامتی مفید است. در ادامه به ذکر فواید کرسی می پردازیم :

جلوگیری از ایجاد درد های مفصلی با استفاده از کرسی


درد مفاصل در فصل سرما تشدید می شود. چون سردی هوا و رطوبت ناشی از آن باعث ایجاد التهاب در بدن می شود و التهاب عامل اصلی تشدید بیماری های مفصلی همچون آرتروز و روماتیسم است. قرار گرفتن اعضای بدن در زیر لحاف کرسی، و گرم شدن با گرمای متناوب آن باعث از بین رفتن التهاب و تسکین درد مفاصل می شود. همانطور که می دانید جنس لحاف از پشم و پارچه ای نخی است که خود عامل موثری در رفع بیماری های ناشی از سردی است. گرمای کرسی برای رفع کمر درد، دیسک کمر و انواع درد های مفصلی و استخوان‌ ها بسیار مفید است.

بهبود جریان خونرسانی


وقتی بدن به صورت مستمر در معرض گرمای ملایم و مطبوع قرار بگیرد به تدریج تمام اعضا شروع به گرم شدن می کنند. وقتی این گرما به اجزای درونی بدن نفوذ می کند، باعث انبساط رگهای خونی می شود و حرکات قلب نیز آسان تر می گردد.. قرار گرفتن رگها در حالت آرامش باعث بهبود جریان خون و حرکت آسان‌تر خون درون رگها می شود و این امر خود سبب بهبود خونرسانی به سایر اعضای بدن می شود. وقتی خون و اکسیژن کافی به بافت ها برسد، عملکرد آنها بهبود می یابد و بدن به طور کلی در حالت آرام قرار می گیرد.

کرسی مفید برای افراد دیابتی


بهبود جریان خون به لوزالمعده که در اثر قرار گرفتن در زیر کرسی صورت می‌گیرد، باعث دفع بلغم و کنترل ترشح انسولین از پانکراس می شود و از این طریق می تواند به کنترل قند خون کمک کند. این امر برای بیماران مبتلا به دیابت بسیار حائز اهمیت است.

رفع اختلالات مربوط به خواب


قرار گرفتن در معرض گرمای کرسی با گرم شدن اعضای بدن و بهبود جریان خون، باعث خواب راحت و آرام می شود و اختلالات مربوط به بی خوابی را از بین می برد. خواب راحت و به موقع تاثیر زیادی در درمان بسیاری از بیماری های مربوط به خلق و خو همچون افسردگی دارد، از طرفی باعث می شود ارگان های بدن مانند کبد به موقع به سم زدایی بدن بپردازند. مطالعات علمی نشان می دهد افرادی که قبل از نیمه شب میخوابند و خواب راحتی دارند، کمتر دچار اختلالات هورمونی می شوند. استفاده از کرسی به صورت غیر مستقیم باعث تنظیم سطح هورمون های بدن می شود و به همین دلیل برای خانم ها بسیار مفید است. چون برخی از بیماری های مربوط هورمونی مانند سندروم تخمدان پلی کیستیک در اثر عدم توازن هورمون ها ایجاد می شود و امروز یکی از عوامل اصلی نازایی به شمار می رود.

رفع اختلالات مربوط به خواب

بهبود عملکرد مغز از مزایای کرسی


همانطور که اشاره کردیم کرسی و گرمای ناشی از آن به خون رسانی بهتر به سایر اعضای بدن کمک می کند. خونرسانی به مغز نیز باعث بهبود عملکرد های شناختی فرد می شود. بافت مغز با دریافت خون و اکسیژن کافی بهتر عمل می کند و از بروز اختلالات شناختی مانند بیماری آلزایمر و پارکینسون جلوگیری می کند. همچنین عملکرد صحیح سلول های مغزی باعث افزایش قدرت حافظه، تمرکز و تفکر می شود.

دفع الکتریسیته ساکن


جنس لحاف کرسی به گونه ای است که باعث دفع الکتریسیته ساکن بدن میشود و از این طریق به آرامش بدن کمک می کند.

رفع کم خونی با کرسی


وقتی زیر کرسی قرار می‌گیرد، پاها که معمولا در فصل های سرد دمای کمتری نسبت به سایر اعضای بدن دارند، با حرارت ملایم کم کم شروع به گرم شدن می کنند و این گرم شدن باعث فعال شدن سلول های مغز استخوان می شود که فعالیت ساخت و تولید سلول های خونی را بر عهده دارند. به همین دلیل برخی متخصصان بر این باورند که استفاده از کرسی نقش موثری در رفع و کاهش کم خونی دارد.

هنگام استفاده از کرسی به نکات زیر توجه داشته باشید:


-کرسی با وجود اینکه مزایای بسیاری برای سلامتی بدن دارد و نیز اعضای خانواده را دور هم جمع می کند، چیزی که امروزه به دلیل وجود دنیای ارتباطات و رسانه های جدید بسیار کمرنگ تر شده و افراد یک خانه به ندرت دور هم جمع می شوند، اما توجه داشته باشید که برای گرمایش کرسی هرگز از زغال نیمه سوخته استفاده نکنید و اطمینان حاصل کنید که زغال شما کاملا برافروخته شده و دیگر دود تولید نمی کند. چون دود ناشی در از سوختن زغال، باعث ایجاد گاز سمی و بدون رنگ و بوی مونوکسید کربن می شود و ممکن است ایجاد مسمومیت کند یا حتی منجر به مرگ شود.

-دقت کنید که آتش یا وسیله گرمایشی مورد استفاده در زیر کرسی، فاصله کافی با کناره های میر و لحاف داشته باشد تا موجب ایجاد آتش سوزی نشود. اگر این فاصله به درستی رعایت نشود ممکن است هنگام استفاده پای افراد نیز به این وسیله داغ بخورد و موجب سوختگی شود.

-حتما برای کرسی از لحاف تهیه شده از پشم گوسفندی و پارچه نخی استفاده کنید تا از مزایای آن به طور کامل بهره مند شوید.

-سعی کنید دمای خانه و بدن خود را همیشه متناسب نگه دارید و از گرم کردن بیش از حد زیر کرسی به اندازه ای که قابل تحمل نباشد خودداری کنید.

-تا حد امکان هنگام خواب، زیر لحاف کرسی نخوابید و جایی به در از کرسی را برای استراحت خود انتخاب کنید.

-از چوب برای ایجاد گرما در زیر کرسی استفاده نکنید چون بسیار خطرناک است. در صورت استفاده از زغال نیز دقت داشته باشید که جریان هوا به خوبی در زیر کرسی نیز برقرار باشد تا منجر به سوختن کامل زغال شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *