سیر همدانی چیست و چه تفاوتی دارد

فهرست مطلب

سیرها از جمله گیاهانی هستند که به شکل های گوناگونی و از خانواده های مختلفی رشد می کنند که همگی ظاهر تقریبا یکسانی دارند و به همین جهت ممکن است تشخیص آن ها سخت باشد، سیر همدانی از جمله انواع این سیرهاست که همانطور که از نامش پیداست در مناطق همدان و اطراف آن رشد می کند و سرشار از خواص مختلف است که در ادامه به بررسی دقیق تر آن می پردازیم.

سیر همدانی چیست و چه تفاوتی دارد

روش تشخیص سیر همدانی

برای تشخیص این سیر پژوهشگران آزمایش های مختلفی انجام داده اند و متوجه شده اند که این نوع از سیر دارای آلیسین منحصر به فردی است و باعث افزایش خاصیت و طعم آن از انواع دیگر شده است، این ماده معدنی باعث تنظیم دستگاه گوارشی می شود و در رفع عفونت های ناحیه گوارشی بسیار کمک کننده است، این سیر طعم و عطر دو برابری دارد و فایده آن نیز بیشتر است، پس بهترین راه برای تشخیص بو و طعم آن است زیرا شکل آن فرق چندانی با سیرها دیگر ندارد.

سیر همدانی بهتر است یا شمالی؟

طبق تحقیقاتی که روی مواد معدنی سیرها صورت گرفته است گفته می شود که سیر همدانی مواد معدنی بیشتری دارد و از تمام انواع سیر در دنیا بهتر است، این سیر آنتی اکسیدان بالایی دارد و مصرف آن از پیری زودرس جلوگیری می کند و باعث از بین رفتن چین و چروک ها می شود.

عوامل تاثیر گذار در تفاوت سیرها:

آب و هوا
خاک
استفاده از مواد شیمیایی

اهمیت محیط رشد سیر

محیط رشد سیر و درواقع خاک و آب و هوا مهم ترین عامل در تفاوت سیر به حساب می آید که البته نوع ارگانیک آن مدنظر ماست، سیری که در مناطق کویری با آب و هوای گرم و خشک یا نیمه خشک مانند تهران یا همدان می روید عطر و طعم تندتری دارد که نسبت به سیر در مناطق شمالی تندی آن بیشتر است، البته گفته می شود که هر چه بوی سیر بیشتر باشد خواص آن نیز بیشتر است.

فواید سیر همدانی

این سیر که تاثیر زیادی در تقویت سیستم ایمنی بدن دارد می تواند از شما در برابر ابتلا به بیماری های سخت مانند سرطان جلوگیری کند، برای پوست و مو بسیار مفید است و فشارخون و قند خون را کنترل می کند، علاوه بر این می توانید از آن در رفع مشکلات گوارشی بهره ببرید، میکروب ها و باکتری ها را از بین ببرید و به کاهش مشکلات حافظه در خود کمک کنید، در ادامه به بررسی بهتر فواید این گیاه می پردازیم.

تقویت سیستم ایمنی بدن

یکی از بهترین راهکارها برای تقویت سیستم ایمنی بدن مصرف سیر همدانی است، طبق تحقیقاتی که صورت گرفته مصرف این سیر در افرادی که به مدت ۳ تا ۴ ماه به طور مداوم آن را مصرف کرده اند باعث شده تا کمتر دچار سرماخوردگی شوند، پس می توانید برای بهبود ایمنی بدن خود و دچار بیمار نشدن خود روزی یک حبه سیر مصرف کنید.

کاهش فشارخون در بدن

سیری که در همدان می روید می تواند باعث کاهش فشار خون شود، البته تمامی سیرها این ویژگی را دارند،افرادی که از افت فشارخون رنج می برند بهتر است توجه کنند که ممکن است با مصرف سیر دچار افت شدید فشارخون شوند و حتما باید با یک مصلح آن را مصرف کنند، افرادی که فشارخون بالایی دارند نیز در مصرف باید مراقب تداخل دارویی با قرص های فشارخون باشند.

کاهش فشارخون در بدن

فواید سیر همدانی برای مو

این سیر تاثیر زیادی در تقویت ریشه های مو دارد و می تواند از ریزش مو جلوگیری کند، علاوه بر این تاثیر زیادی در زیبایی موها دارد و به سلامتی بیشتر آن ها کمک می کند، این سیر خواص ضد قارچی و ضد میکروبی دارد که می تواند مو خوره و شوره سر را درمان کند، گاهی علت اصلی ریختن موها حمله سلول های دستگاه ایمنی بدن به فولیکول های مو و ضعف آن هاست که سیر می تواند از این اتفاق جلوگیری کند و ریشه مو را تحریک کند.

بهبود عملکردهای بدن

برای بهبود و ارتقای عملکرد بخصوص در ورزش سیر تاثیر زیادی دارد، این گیاه خستگی مفرط را رفع می کند و می تواند به کارگران در کارکرد بهتر کمک کند، سابقه مصرف آن از این جهت به یونان باستان می رسد که ورزشکاران المپیک آن را استفاده می کردند، البته طبق تحقیقات صورت گرفته سیر می تواند عملکرد فیزیکی را در حیوانات آزمایشگاهی و افرادی که بیماری قلبی دارند بهتر کند ولی تاثیر آن در افراد سالم هنوز قطعی نیست.

مفید برای پوست

برای بهبود کیفیت پوست و جلوگیری از ایجاد چین و چروک در آن می توانید از سیر همدانی کمک بگیرید، این سیر که سیستم ایمنی بدن را تقویت می کند می تواند از پوست در برابر بیماری های مختلف نیز مراقبت کند و باعث روشن تر شدن پوست شود، آنتی اکسیدان های این گیاه به ترمیم سلول های پوستی کمک می کند و می تواند جای خراش روی پوست را از بین ببرد، در درمان پسوریازیس و اگزما و التهاب موثر است و زخم های کلوئیدی که گوشت اضافه دارند را از بین می برد.

کمک به درمان زخم های پوستی

استفاده از سیر برای رفع جای بریدگی ها در طب سنتی سابقه ای طولانی دارد، این گیاه را می توانید روی زخم قرار دهید و بعد پانسمان کنید، در مدت زمان کوتاهی زخم و درد شما از بین خواهد رفت.

دستگاه گوارشی سالم تر

این سیر فواید بسیاری برای دستگاه گوارشی دارد و می تواند برای دفع و سم زدایی کید به کار برود، علاوه بر این برای معده بسیار مفید است و از یبوست نیز جلوگیری می کند، سعی کنید روزانه یک حبه سیر را در رژیم غذایی خود قرار دهید تا گوارش سالم تری داشته باشید.

رفع عفونت های انگلی روده

سیر همدان عفونت های مربوط به انگل های روده را از بین می برد و تاثیر زیادی در دفع کرم های نواری و ژیاردیاز دارد، آلیسین موجود در سیر می تواند از ساخت چربی در انگل ها جلوگیری کند و تاثیر زیادی در مختل کردن تحرک، جذب غذا و تولید مثل انگل ها دارد، سیر می تواند به بالا بردن سیستم ایمنی بدن و افزایش تولید گلبول های سفید که نقش زیادی در سلامتی دارند نیز کمک کند‌.

مصرف سیر برای افرادی که دیابت دارند

سیر همدان می تواند مقاومت به انسولین، قند خون و کلسترول را در بیماران دیابتی کاهش دهد، این گیاه فعالیت آنزیم های فسفاتاز و آمینوترانسفراز را کاهش می دهد و می تواند به انتقال گلوکز به کبد کمک کند که این در آزمایش های مربوط به موش ها ثابت شده است، علاوه بر این سیر می تواند از فعالیت آنزیمی که داروی CYP2E1 را در کبد تجزیه کند و با این روش مقاومت به انسولین را کاهش دهد، این آنزیم در نهایت می تواند با افزایش استرس اکسیداتیو عملکرد انسولین را مختل کند.

درمان هیلکوباکتر پیلوری

از سیر خام می توانید برای از بین بردن باکتری هیلکوباکتر کمک بگیرید، این باکتری از عفونت های باکتریایی شایعی است که باعث ایجاد زخم در انسان و حیوان می شود، علاوه بر این دارای پروتئین های موثری است که از التهاب پیشگیری می کنند، از روغن سیر می توانید برای افزایش غلظت آنزیم های آنتی اکسیدانی کمک بگیرید.

کبدی سالم تر با مصرف سیر

اگر نوشیدنی های الکلی زیاد مصرف می کنید باید بدانید که کبد شما در معرض آسیب های جدی قرار دارد، طبق تحقیقاتی که دانشمندان چینی در دانشگاه شاندونگ انجام داده اند ثابت شده است که در سیر ترکیبی گوگرد دار به نام دی آلیل دی سولفید وجود دارد که می تواند در برابر استرس اکسیداتیو ناشی از مصرف اتانول در بدن مراقبت کند، این اتفاق تاثیر زیادی در پیشگیری از آسیب دیدن کبد در اثر مصرف الکل دارد.

درمان آلرژی

برای رفع مشکل آلرژی نیز می توان سراغ این سیر رفت، عصاره سیر از بروز واکنش های آلرژیک در موش ها جلوگیری کرده است و اتیل استات موجود در عصاره سیر می تواند پروتئین FceRl دستگاه ایمنی را به طور مستقیم متوقف کند، این پروتئین با آزاد کردن عوامل التهابی با بروز واکنش های آلرژیک ارتباط مستقیمی دارد، عصاره سیر با مهار آزاد شدن هیستامین می تواند از بروز واکنش های آلرژیک جلوگیری کند‌.

کمک به درمان سرماخوردگی

اگر از سرماخوردگی و سرفه رنج می برید سراغ این سیر بروید، طبق مقاله ای که در سال ۲۰۱۴ منتشر شده تعداد ۱۴۶۰ شرکت کننده در طول یک بازه زمانی سه ماهه مورد آزمایش قرار گرفتند و مشخص شد که افرادی که از سیر استفاده کرده اند کمتر دچار سرماخوردگی شده اند، در اوایل ابتلا به سرماخوردگی نیز می توانید با مصرف روزانه دو حبه سیر از رشد بیشتر بیماری جلوگیری کنید.

از سیر همدان برای سم زدایی بدن کمک بگیرید

این سیر ترکیبات گوگردی دارد که در دز های بالا از اندام ها در برابر آسیب فلزات سنگین سمی مراقبت می کند، طبق پژوهشی چهار هفته ای بر روی کارکنان کارخانه باتری ماشین، یعنی کسانی که بیش از حد در معرض سرب قرار داشتند، نشان داده شده که بسیاری از نشانه های بالینی مسمومیت از جمله سردرد و فشارخون را کاهش می دهد، تاثیر سه بار مصرف سیر همدان در روز روی کاهش این نشانه ها حتی از داروی دی پنی سیلامین هم بیشتر است، سیر می تواند باعث کاهش میزان سمی بودن سرب و نشانه های مرتبط با آن باشد.

از سیر همدان برای سم زدایی بدن کمک بگیرید

قوای جنسی خود را تقویت کنید

سیر تاثیر زیادی در بالا بردن قوای جنسی شما دارد و می تواند برای زنان و مردان مفید باشد، این گیاه ناراحتی های عصبی ناشی از خستگی را کاهش می دهد و در کسانی که تمایلی به رابطه جنسی ندارند بسیار موثر است.

آنتی بیوتیکی طبیعی

دی آلیل دی سولفید در مبارزه با کامپیلوباکتر صد برابر موثرتر از ۲ آنتی بیوتیک معروف است، کمپیلوباکترها باکتری هایی هستند که به وفور در محیط و غذای ما پیدا می شوند و سیر در برابر آن ها از ما مراقبت می کند.

محافظت از قلب در برابر بیماری ها

سیر همدان کلسترول خون را کاهش می دهد و از قلب در برابر سکته و بیماری های دیگر مراقبت می کند، این گیاه که ۱۰ تا ۱۵ درصد کاهش کلسترول خون را به همراه دارد باعث کاهش تری گلیسیرید هم می شود و در تنظیم فشارخون و اندازه عروق نیز کمک کننده است که همین در بهبود مشکلات قلبی موثر است.

موثر در درمان اچ آی وی

البته اچ آی وی درمان ندارد اما می توان عفونت های ناشی از آن را کاهش داد، در مطالعه ای سلولی دی آلیل دی سولفید موجود در سیر می تواند سلول های دستگاه ایمنی آلوده به اچ آی وی را از بین ببرد یا از رشد آن ها جلوگیری کند، دی آلیل دی سولفید تولید پروتئین های موثر در همانند سازی اچ آی وی را کاهش می دهد و می تواند از همانند سازی این ویروس ها جلوگیری کند.
آجوئن موجود در عصاره سیر می تواند باعث جلوگیری از ترکیب سلول های سالم موجود در خون با سلول های آلوده به ویروس اچ آی وی شود، آجوئن اینتگرین یا پروتئینی که باعث ترکیب شدن سلول های خونی با هم می شود مانع از ترکیب شدن سلول های خونی موجود در خون می شود.

رفع پوکی استخوان

افرادی که از درد مفصل های لگنی رنج می برند می توانند از این سیر استفاده کنند، سیر همدانی پوکی استخوان را از بین می برد و تاثیر زیادی در بهبود سلامتی استخوان های بدن دارد، طبق تحقیقاتی که روی زنان یائسه صورت گرفته است نشان داده شده که مصرف روزانه دوزی از سیر خشک شده که معادل دو گرم از سیر خام است می تواند علائم کمبود استروژن را کاهش دهد و این نشان می دهد که ممکن است سیر اثرات مفیدی روی سلامتی استخوان در زنان داشته باشد، این گیاه به رفع مشکل آرتروز هم کمک می کند.

فواید سیر همدان برای آرتروز مفصل لگن

طبق مطالعاتی که تیم مشترکی از دانشگاه کینگزلندن و دانشگاه آنگلیای شرقی انگلیس انجام داده اند زنانی که مقدار زیادی آلیوم در روز مصرف می کنند کمتر از دیگران به آرتروز مبتلا می شوند، آلیوم در سیر، تره فرنگی، موسیر و پیاز زیاد است، این اتفاق علاوه بر پیشگیری در درمان نیز کمک کننده است.

مصرف سیر همدان در دوران بارداری

سیر سرشار از اسید فولیک است که فواید زیادی در دوران بارداری دارد و مصرف آن به شکل خام بسیار توصیه شده است، اسید فولیک از نقص سیستم عصبی در جنین جلوگیری می کند و مصرف آن به طور ناشتا می تواند به از بین بردن عفونت و التهاب کمک کند، فشارخون را کاهش می دهد و از زنان در برابر انواع ویروس ها و بیماری ها مانند سرماخوردگی و آنفولانزا مراقبت می کند.
توجه: مصرف سیر خام در سه ماه آخر بارداری باعث کاهش کیفیت شیر زنان می شود و توصیه نمی شود، مصرف آن می تواند باعث سوزش سر دل، واکنش های آلرژیک و درد معده شود.

مفید برای دهان و دندان

سیر همدان باکتری هایی را که باعث تشکیل پلاک در دندان می شوند و در نهایت پوسیدگی را به دنبال دارند از بین می برد و می تواند با خواص ضد میکروبی خود عفونت های دهانی را هم از بین ببرد، برفک دهان و زخم های ناشی از دندان مصنوعی از جمله این مسائل هستند که با سیر رفع می شوند، از سیر می توان همراه با آنتی بیوتیک های دیگر برای درمان باکتری های مقاوم به داروهای مختلف استفاده کرد، در سیر آلیسین وجود دارد که از فعالیت های آنزیم های گوگرد دار جلوگیری می کند.

مفید برای دهان و دندان

کمک به کاهش وزن

اگر از وزن اضافی خود رنج می برید در کنار رعایت رژیم غذایی و ورزش سراغ سیر بروید، مصرف سیر به طور ناشتا باعث کاهش اشتها می شود و می تواند پرخوری را در طول روز از بین ببرد، مصرف سیر متابولیسم را بالا می برد و به تجزیه سریع تر چربی ها کمک می کند.

کمک به دستگاه تنفسی

سیر های همدان به درمان مشکلات تنفسی بخصوص آسم کمک می کنند، برای درست کردن محلولی اثر بخش می توانید سه حبه سیر را در یک لیوان شیر ترکیب کنید و هر شب قبل از خواب آن را بنوشید، این برای بیماران مبتلا به آسم بسیار موثر است، اما بیماران دیگر بهتر است قبل از استفاده با پزشک خود مشورت کنند، روش دیگر برای جلوگیری از حملات آسم این است که چند حبه سیر همدان را با سرکه ترکیب کنید و از آن برای درمان عفونت های ریوی مانند کیستیک کمک بگیرید.

پیشگیری از ابتلا به آلزایمر

در زمان پیر شدن آسیب اکسیداتیو ناشی از رادیکال های آزاد نقش زیادی ایفا می کنند، سیر از بدن در برابر این اتفاق مراقبت می کند و می تواند باعث جلوگیری از ابتلا به آلزایمر و بیماری های مغزی دیگر شود، علاوه بر این آنتی اکسیدان های موجود در آن از بدن در برابر پیری نیز مراقبت می کنند.

رفع عفونت

این گیاه تاثیر زیادی در درمان عفونت های مربوط به مخمرها دارد، طبق مطالعاتی که روی عصاره سیر تازه انجام گرفته است این ماده از رشد مخمر جلوگیری می کند و آلیسین موجود در آن با نابود کردن چربی های موجود در سطح خارجی مخمرها از رشد آن ها جلوگیری می کند.

خواص ضد سرطانی

در این گیاه ترکیبی گوگرد دار به نام آلیل مرکاپتوسیستئین وجود دارد که می تواند سرعت رشد سلول های سرطانی را کاهش دهد، این ماده در مرگ سلول های سرطانی نیز تاثیر دارد و طبق مطالعات انجام شده این ترکیب با فعال کردن پروتئین های خاص باعث مرگ سلول های سرطانی می شود، این گیاه از ابتلا به سرطان پروستات در آقایان جلوگیری می کند و می تواند تاثیر مصرف آلیوم را که باعث سرطان پروستات می شود کاهش دهد، علاوه بر این سیر از پیشرفت سرطان سینه در زنان نیز جلوگیری می کند و می تواند با فعال کردن آنزیم کاسپاز و پروتئین کیناز از پیشرفت سرطان در معده نیز جلوگیری کند.

خواص ضد سرطانی

سیر همدانی با مدل چینی فرق دارد

مدل چینی این سیر مدل نامرغوبی است که به دلیل بالا رفتن میزان تولید آن از مواد شیمیایی برای درست کردنش استفاده کرده اند، این سیر به همین دلیل می تواند برای بدن خطرناک باشد، اما سیر همدانی سیری مفید و ارگانیک است که فواید بسیار زیادی برای بدن دارد.

سیر همدانی با طارم چه فرقی دارد

نوع طارم فواید متفاوتی از نوع همدانی دارد، با اینکه هر دو نوعی از سیر به حساب می آیند و البته در برخی فواید نیز شبیه هم هستند، اما توجه کنید که هر دو به شکل ارگانیک به دست می آیند و نمی توان گفت که نوع طارم بد است.

چطور می توان بوی بد سیر را کاهش داد؟

بعد از خوردن سیر از دهان افراد بوی ناخوشایندی می آید که همین دلیل اصلی انزجار بسیاری از افراد از این گیاه پر خاصیت است، توجه کنید که می توانید با جویدن نعناع، ریحان، میخک، قهوه و چای خشک بوی آن را کاهش دهید اما به دلیل هضم شدن سیر و وارد شدن آن در خون مدتی زمان می برد تا نفس و پوست از بوی آن رهایی پیدا کند.

سوالات رایج:

طبع سیر همدانی چیست؟

این سیر طبع نسبتا گرمی دارد و برای افراد سرد مزاج مناسب است.

اگر سیر جوانه زد می توان آن را استفاده کرد؟

سیر جوانه زده بهتر است استفاده نشود، می توانید بخش جوانه زده را جدا کنید، به هر حال توجه کنید که جوانه زدن ارزش غذایی سیر را کاهش می دهد و باعث تولید مواد سمی می شود که مضر است.

2 پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *