سودا چیست؟ درمان غلبه سودا

فهرست مطلب

براساس مفاهیم َب سنتی و تقسیم بندی مزاج ها، بدن انسان ها می تواند چهار نوع طبع مختلف داشته باشد. در بهترین ‌شرایط بدن باید طبع معتدل داشته و ترکیبی از چند نوع مزاج مختلف باشد اما وقتی به دلیل سبک نادرست زندگی و تغذیه غیر اصولی سردی یا گرمی بر بدن غالب میشود،طبع بدن به سوی سردی یا گرمی بیش‌از حد می رود. اگر طبع بدن سرد و تر باشد به اصطلاح بلغمی، سرد و خشک، سوداوی، گرم و تر، دموی و گرم و خشک صفراوی نامیده می شود. هر کدام از این حالات بر شرایط کلی بدن تاثیر می گذارد و باعث ایجاد خلق و خوی خاص در فرد می شود. همچنین طبع بدن می تواند بر روی تغذیه و سلامت فرد نیز بسیار تاثیر گذار باشد.
در این مطلب در مورد غلبه سودا و مزاج سوداوی و راه های تعدیل این مزاج می پردازیم.

سودا چیست؟ درمان غلبه سودا

سودا چیست؟

غذا پس از هضم در بدن به چهار نوع ماده نرم و خلط مانند تبدیل می شود که یکی از آنها سودا است. سودای اگر بیش از حد معمول باشد سمی است و برای بدن مضر خواهد بود. غلبه سودا بر بدن باعث ایجاد طبع سرد و خشک می گردد، سودا اگر به میزان لازم در بدن وجود داشته باشد نه تنها مضر نیست بلکه لازم است به طوری که افزایش بیش از حد سودا باعث بروز سرطان در بدن می شود. . سودا سیاه رنگ است، این خلط در کبد تولید در طحال نگهداری می شود. سودا باعث ایجاد اشتها کاذب یا بی اشتهایی، انقباض و استحکام اعصاب و اندام ها می شود. افراد سوداوی معمولا عصبانی و لجباز هستند، مشکلات گوارشی همچون سوزش معده، یبوست، بدی بد دهان، تمایل به شیرینی جات و… در این افراد مشهود است. همچنین این افراد پوستی تیره دارند و اغلب دچار استرس، اضطراب، افسردگی و وسواس هستند. غلبه سودا می تواند باعث دیدن کابوس، افزایش ضربان قلب و کدر شدن چشم ها نیز شود. علاوه بر این ها افراد سوداوی اغلب کینه ای و بد دل هستند، گوشه گیری و تمایل به انزوا و سفید شدن مو ها در جوانی از دیگر ویژگی های این افراد است. بهترین رژیم غذایی برای کاهش سودا در بدن استفاده از گرمی جات و کاهش مصرف مواد غذایی با طبع سرد است.

علت ایجاد سودا در بدن

به طور کلی بر هم خوردن تعادل بدن و افزایش اخلاط اربعه همچون سودا، تحت تاثیر سبک نادرست زندگی می باشد. به عنوان مثال سودا در اثر رفتار هایی غلط همچون مصرف بیش از حد غذا های سرد و خشک، استفاده غیرمعمول از گوشی و رایانه و قرار گرفتن در معرض امواج الکترو مغناطیسی، عدم وجود خواب کافی، شب بیداری، زیاد خوابیدن، خواب در زمان های نامناسب همچون صبح و غروب،مصرف برخی دارو ها، انجام ورزش های خطرناک و آسیب زا، کم تحرکی مانند نشستن مداوم، عدم فعالیت جنسی و… در بدن افزایش یابد و به اصطلاح غلبه سودا رخ می دهد.

مواد غذایی موثر در افزایش سودا

برخی از مواد غذایی میتوانند باعث افزایش تولید سودا در بدن شوند، به عبارتی سودا زا هستند. توصیه می شود این مواد غذایی را همراه با مصلح مناسب مصرف کنید و از مصرف بیش از حد آن ها خودداری نمایید. غذا هایی همچون مواد فرآوری شده مانند أنواع کنسروها، تن ماهی، سوسیس و کالباس ، ماکارونی و لازانیا، برنج، عدس و لوبیا، موز، گلابی. انگور، انبه، خربزه، کرفس، هویج، بروکلی، کدو حلوایی، جعفری، بادمجان، ماهی کهنه، خرما گوشت گاو، شوید، خردل، پنیر کهنه و… می توانند باعث افزایش سودا در بدن شوند. مصرف این مواد غذایی به افراد سوداوی توصیه نمی شود.

عوارض ناشی از غلبه سودا بر بدن

افزایش بیش از حد سودا در بدن باعث بروز برخی عوارض ناخواسته می شود. از جمله این عوارض عبارتند از:

مشکلات پوستی

افزایش، سودا بر روی پوست اثرات منفی دارد. مشکلاتی همچون اگزما، خشکی، خارش و سوزش پوست، تیرگی زیر چشم، لکه های تیره بر روی پوست و به طور کلی تمایل پوست به سمت سیاهی می تواند در اثر غلبه سودا ایجاد شود.

ضعف استخوان و مفاصل

سودا باعث ضعف استخوان ها می شود. خشکی و درد در مفاصل و لرزش دست و پا ها و بدن از جمله عوارض ناشی از لبه سودا بر بدن است. کمر درد های شدید نیز در اثر سودا ایجاد می شود.

ضعف استخوان و مفاصل

بیماری های قلب و عروق

تاثیر سواد بر قلب باعث افزایش ضربان قلب و تپش های نامنظم می شود. مشکلاتی همچون گرفتگی عروق، نارسایی های مغزی، بواسیر، هموروئید و واریس نیز از جمله عوارض عروقی سودا است.

دیگر عوارض افزایش سودا عبارتند از :

-بیماری های صعب العلاج همچون سرطان ها
-پیر چشمی و آب سیاه چشم
-وز وز گوش
-بدخوابی، سودایی ها با اختلالات جدی خواب روبه رو هستند و معمولا بد خواب می شوند یا خواب های تیره و تار می بینند.
-کاهش اشتها و كاهش وزن
-سردرد و سرگیجه

درمان غلبه سودا بر بدن

همان طور که گفتیم افزایش بیش از حد سودا در بدن باعث بروز عوارض جدی نی شو.، در کنار مشکلات جسمی همچون برخی از عوارض گوارشی، مشکلات روحی جدی همچون افسردگی و وسواس از جمله عوارض سودا در بدن هستند که گاه نیازمند درمان حدی و زمان بر می باشند. بنابراین لازم است میزان سودا را در بدن کنترل کرده و نسبت به درمان غلبه سودا اقدام کنید. رفتار هایی همچون اصلاح سبک زندگی، رژیم غذایی صحیح و برخی عادات معنوی می تواند در درمان غلبه َودا و کنترل میزان خلط سودا موثر باشد. در ادامه به برخی از موارد که در درمان غلبه سودا موثر است، اشاره می کنیم :
-حفظ روحیه و دوری از انزوا، علت غلبه سودا می تواند دوری از اجتماع و تمایل به غم و اندوه باشد. در این حالت شاد و خوشحال بودن و ایجاد انرژی مثبت در فرد می تواند راه درمان غلبه سودا باشد.
-انجام حجامت تحت نظر پزشک متخصص طب سنتی
-ورزش، کردن روزانه.
-انجام واجبات دینی همچون نماز و تلاوت قرآن باعث بهبود شرایط غلبه سودا و روحیه فرد می شود.
-به اندازه غذا خوردن و دوری از پرخوری
-عدم قرار گیری در معرض امواج الکترو مغناطیسی
-عدم استفاده از غذا های فریز شده
-گشت و گذار در طبیعت
استفاده از غذا های دارای طبع گرم و تر

غذا های موثر در درمان غلبه سودا

برخی غذا ها. به اصطلاح ضد سودا هستند و مانع افزایش سودا در بدن می شود، خلط سیاه رنگ سودا زا می توان با داشتن رژیم غذایی سالم کنترل کرد. برخی از این مواد غذایی عبارتند از:
-انجیر
-کشمش
-فندق
-مویز
-نخود و نخود آب
-آب هویج
-انواع سوپ مانند سوپ با گوشت بره، سوپ جوجه خروس
-ماُء الجبن افتیمونی
-زرده تخم مرغ
-انگور
-سیب
-مربای گل محمدی
-مربای بارهنگ
-عسل
-شلغم، ترب، تربچه

غذا های موثر در درمان غلبه سودا

درمان گیاهی غلبه سودا بر بدن

غلبه َسودا بر بدن را می توان با استفاده از خواص، دارویی برخی از گیاهان درمان کرد. البته نحوه مصرف و میزان مصرف این گیاهان را باید پزشک متخصص طب سنتی پس از بررسی شرایط جسمی و روحی فرد تعیین کند. در اینجا فقط به مواد گیاهی موثر در درمان افزایش سودا در بدن اشاره می‌کنیم که عبارتند از :

دمنوش های گیاهی

دمنوش های گرم که از مخلوط گیاه خشک و آب جوش تهیه می شوند می توانند نقش سودا بر داشته باشند. دمنوش بادرنجبویه، دمنوش کاکوتی، دمنوش گل گاوزبان، دمنوش شیر بیان و… از جمله این دمنوش ها هستند.

عرقیات گیاهی

عرق گیاهی در واقع عصاره خالص یک نوع گیاه دارویی است که نوشیده میشود و خواص دارویی بر بدن دارد. از جمله عرقیات سودا بر می توان به عرق برگ تمشک، عرق نسترن، عرق بیدمشک، عرق آویشن، عرق بید، عرق بهارنارنج، عرق شاتره و… اشاره کرد.

عرقیات گیاهی

شربت های گیاهی

شربت گیاهی مخلوطی از یک نوع گیاه با مقداری شیرین کننده و آب است که معمولا به صورت خنک مصرف می شود. شربت خاکشیر، شربت سکنجبین، شربت گلاب و شربت رب انار می‌توانند در درمان غلبه سودا بر بدن موثر باشند.

توجه داشته باشد که تشخیص و درمان غلبه سودا بر بدن کار آسانی نیست و بهتر است این کار توسط افراد متخصص در این زمینه انجام شود، به عبارتی نمی توان گفت که با مصرف برخی غذا ها یا عدم مصرف برخی دیگر می توان سودا را کنترل کرد. بهتر است رژیم غذایی متناسب با مزاج و طبع بدن خود را از متخصصین طب سنتی دریافت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *