زمان مناسب برای کاشت انواع بذر

فهرست مطلب

زمان مناسب برای کاشت انواع بذر ها چه زمانیست؟ آیا همه بذر ها را باید در موقع خاصی از سال کاشت؟
مسام است که پرورش یک بذر یعنی کاشت، داشت و برداشت آن بسیار لذت بخش است. اما گاهی اوقات ممکن است کاشت بذر با موفقیت همراه نباشد و بذر جوانه نزد. در چنین مواردی اهمیت زمان مناسب برای کاشت بذر معلوم می شود. به عبارتی یکی از اصول اساسی برای به ثمر نشستن یک بذر، توجه به زمان کاشت آن است.

زمان مناسب برای کاشت انواع بذر

انواع بذر

بذر را با توجه به محل مست هر مدام معمولا به یه دسته بذر های گلخانه ای، بذر های محیط باز و بذر های خانگی تقسیم می کنند. به عبارتی هر بذر با توجه به محیطی که مناسب آن است کاشته می شود و در غیر اینصورت نتیجه دلخواه را نخواهد داشت.

زمان مناسب کاشت انواع بذر

وقتی صحبت از زمان مناسب برای کاشت یک نوع بذر می شود، منظور زمانی از سال است که در آن پایین ترین دما ثبت شود و بذر مورد نظر پس از کاشت به دلیل کاهش دما دچار انجماد نشود. اگر بذر منجمد شود جوانه نمی زند و عملا رشد نخواهد کرد. زمان مناسب کاشت بذر که با مفهومی به نام forst date شناخته می شود، معمولا برای اولین بار در فصل پاییز و آخرین بار در اواخر اسفند ماه یا اوایل فروردین ثبت می شود. البته توجه داشته باشید که این زمان طلایی برای بذر هایی که قرار است در محیط باز کاشته شوند، اهمیت دارد وگرنه در محیط های گلخانه ای می توان انواع دما ها و شرایط مورد نیاز برای رشد مناسب یک بذر را فراهم کرد. اما برای کاشت بذر در محیط باز رعایت نکاتی همچون زمان لایی کاشت بذر اهمیت ویژه ای دارد.

نکاتی برای کاشت یک بذر

در کنار رعایت زمان مناسب برای کاشت انواع بذر های مختلف توجه به نکات دیگری که برای رشد بذر الزامی هستند بسیار اهمیت دارد. به عبارتی تنها به موقع کاشتن بذر کافی نیست و باید سایر شرایط برای رشد بدر تیز فراهم باشد به طور کلی برای رشد هر نوع بذری سه شرط اساسی وجود دارد که عبارتند از : دمای مناسب، خاک مرغوب و نور کافی. اگر هر یک از این موارد نامساعد باشد می تواند باعث ایجاد خلل در رشد بذر شود.

دمای مناسب

هر بذری بسته به شرایط رشد خود دمای خاصی را می طلبد. امروزه با ایجاد شرایط گلخانه ای می توان در هر فصلی از سال دمای مورد نظر برای رشد انواع بذر ها را فراهم کرد. اما اگر قرار است بدری در محیط باز و در باغچه کاشته شود، توجه به شرایط دمایی محیط و ماه های پیش رو برای ر‌د بذر ضروری است. بنابراین اگر بذر را در گلدان می کارید باید با استفاده از دماسنج و تنظیم دمای محیط، گرما یا سرمای لازم برای جوانه زنی را فراهم کنید. اگر بذر را در باغچه می کارید باید با توجه به پیش بینی های دما و در نظر گرفتن شرایط آب و هکاشتوایی پیش رو نسبت به کاشت بذر اقدام نمایید.

خاک مرغوب

مهم ترین چیز برای رشد هر دانه و بذری، بستر مناسب برای رشد آن می باشد. به عبارتی هر چقدر هم سرایز لازم برای رشد یک بذر فراهم باشد اما بستر و خاک آن نامناسب با‌د نمی تواند به خوبی رشد کرده و سبز شود. خاک مرغوب و مغذی یکی از اصل های اساسی برای موفقیت در جوانه زنی یک بذر است. باید هنگام بدر به نوع خاک مورد نظر هر بذر توجه کنید و بسته به شرایط رشد متفاوت هر بذر، خاک مناسب با آن را تامین نمایید.
معمولا خاک نسبتا سبک و متخلخل که دارای زهکشی مناسب است، برای رشد بسیاری از گیاهان مناسب می باشد.

نور کافی

حتی اگر تمام شرایط مورد نیاز برای رشد یک بذر فراهم باشد اما بذر پس از کاشت در محیطی نورگیر قرار نداشته باشد، نمی تواند رشد کاملی بکند. بنابراین اگر می خواهید در باغچه بذری بکارید باید محل باغچه را طوری انتخاب کنید که کاملا نورگیر باشد و بذر شما بتواند ساعتها از نور خورشید استفاده کند. اگر بذر را در گلدان می کارید باید گلدان خود را رد اته چند ساعتها در معرض نور خورشید قرار دهید.

اگر تمام شرایط فوق فراهم باشد، برای رسیدن به یک نتیجه خوب باید بذر را در مناسب ترین زمان کاشت آن بکارید. این زمان مناسب در بذر های مختلف متفاوت است و در گروه های مختلف بذر ها نیز این تنوع وجود دارد. مثلا بدر سبزیجات زمان خاصی برای کاشت دارد و بدر صیفی جات نیز زمان خاص خود را می طلبد. طبیعی است که مناسب ترین زمان برای کاشت همه انواع بذر را نمی توان در یک مطلب واحد گردآوری کرد. در ادامه به زمان مناسب برای کاشت چندین نوع بذر مختلف اشاره می کنیم:

نور کافی

بذر گردو

مناسب ترین زمان برای کاشت بذر گردو فصل پاییز است. خاک مناسب گردو نباید اسیدی باشد و بذر را باید در عمق دو اینچی خاک بکارید.

بذر بادام

شکوفه های حاصل از بذر بادام نباید دچار یخ زدگی شوند بنابراین زمانی برای کاشت این بذر مناسب است که فصل یخبندان تقریبا رد به اتمام باشد. معمولا اواخر زمستان، زمان مناسب کاشت بذر بادام است. بذر بادام را در عمق 2ونیم سانتی متری خاک باید کاشت.

بذر فلفل دلمه

اواخر اسفند و اوایل فروردین بهترین زمان برای کاشت بذر فلفل دلمه ای می باشد. البته برخی اواخر خرداد را نیز برای این کار مناسب می دانند. به طور کلی شرایط دمایی 15 تا 25 درجه سانتیگراد برای رشد این بذر مناسب است. بذر فلفل دلمه را در عمق کمتر و معمولا یک سانتی متری خاک باید کاشت.

بذر گوجه‌ فرنگی

بهترین زمان برای کاشت بذر گوجه فرنگی بهمن یا اسفند ماه است. این بذر برای جوانه زنی نباید در معرض یخ زدن قرار بگیرد. معمولا دمای مناسب برای رشد بذر گوجه 20 تا 30 درجه سانتیگراد است و بذر را باید به طور سطحی کاشت تا زیر فشار خاک قرار نگیرد. برخی در اواخر فروردین و یا اردیبهشت نیز به کاشت گوجه فرنگی اقدام می کنند.

بذر ریحان

فصل بهار بهترین موقع برای کاشت بذر ریحان است. اداخ بهار که هوا رو به گرمی می رود برای این کار مناسب تر است. بذر ریحان نباید یخ بزند. این بذر از جمله بذر هایی است که اگر شرایط مناسب رشد را داشته باشد می تواند در زمان کوتاهی رشد کرده و آماده برداشت شود. معمولا برای محیط های بسته همچون خانه اواخر فروردین و در محیط های باز مثل باغچه اواخر اردیبهشت را زنان مناسب کاشت ریحان در نظر می گیرند.

بذر ریحان

گل کلم

برای کاشت گل کلم در خانه و در فضای بسته مناسب ترین زمان اواخر اسفند و در محیط باز مثل باغچه اوایل اردیبهشت بهترین زمان کا‌ت است.

بذر جعفری

اوایل بهار که هوا رو به گرمی میرود، بهترین زمان برای کاشت بذر جعفری است.

بذر کدو

دمای مناسب برای کاشت بذر کدو بین 20 تا 30 درجه سانتی گراد است. در مناطق مختلف با توجه به آب و هوای منطقه زمان مناسب برای کاشت بذر کدو از اوایل بهار تا اوایل تابستان می تواند متفاوت باشد. بذر کدو را در عمق 3 تا 5 سانتی متری خاک باید کاشت.

بذر چغندر

چغندر برای رشد به دمای 10 تا 30 درجه سانتیگراد نیاز دارد. زمان مناسب برای کاشت بذر چغندر بهمن یا اسفند ماه است. حدود سه ماه طول می کشد تا بذر چغندر مراحل رشد را طی کند و بالغ شود.

کرفس

کرفس را می توان هم در خانه و هم در باغچه پرورش داد. بهترین کشد برای بذر کرفس در محیط خانه اواخر بهمن و در باغچه و محیط باز اواخر اسفند ماه می باشد.

کرفس

بذر اسفناج

اسفناج برای رشد به دمایی حدود 10 تا 22 درجه سانتیگراد نیاز دارد. معمولا اواخر زمستان و اوایل اسفند ماه زمان مناسبی برای کاشت بذر اسفناج است. بذر های اسفناج را در عمق کم می کارند.

بذر هویج

بذر هویج دو تا سه ماه طول می کشد تا بالغ شود. دمای مورد نیاز برای رشد این گیاه 10 تا 30 درجه سانتیگراد است. مناسب ترین زمان برای کاشت بذر هویج فصل بهار است. البته برخی افراد در اوایل پاییز نیز نسبت به کاشت این بذر اقدام می کنند. بذر هویج را معمولا در عمق نیم یا یک سانتی متری خاک می کارند.

بذر پیاز

بذر پیاز از جمله بذرهایی که است برای محسوب دادن آن باید حوصله کرد. بازه زمانی حدود 5 ماهه برای به ثمر نشستن این بذر لازم است. اردیبهشت و خرداد بهترین زمان برای کاشت بذر پیاز در نظر گرفته می شود. این بذر نمی تواند وزن خاک سنگین را تحمل کند برای همین در عمق نیم سانتی متری خاک کاشته می شود.

بذر ذرت

بذر ذرت برای اینکه به خوبی رشد کند باید در زمان خاصی از سال کاشته شود. اواخر ارذیبهش بهترین زمان برای کاشت ذرت در باغچه است. در محیط خانه نیز معمولا 25 فروردین به بعد را بهترین زمان کاشت بذر اعلام می کننند.

بذر ذرت

بذر خیار

بذر خیار برای رشد به دمایی حدود 16 تا 32 درجه سانتیگراد نیاز دارد. این بذر را در عمق یک و نیم سانتی متری خاک می کارند. مناسب ترین زمان برای کاشت بذر خیار اواخر زمستان و اواسط تابستان است. نزدیک دو ماه طول می کشد تا بذر خیار میوه دهد و بالغ شود.

سیب زمینی

یکی از اصلی ترین بذر های قابل کشت در کشور ما بذر سیب زمینی است. مناسب ترین زما برای کاشت سیب زمینی در محیط باز و بیرون از خانه اواخر فروردین ماه می باشد.

بذر کلم بروکلی

بذر کلم بروکلی برای بلوغ نیاز به 100 روز زمان و دمایی بین 20 تا 22 درجه سانتیگراد دارد. بهمن ماه مناسب ترین زمان برای کاشت بذر کلم بروکلی است.

بذر کاهو

بذر کاهو برای رشد نیاز به دمای 7 تا 27 درجه سانتیگراد دارد. معمولا شهریور ماه و مهر ماه مناسب ترین زمان برای کاشت بذر کاهو هستند. هنگام کاشت توجه کنید که این بذر نباید در عمق خاک قرار بگیرد و صرفا پوشاندن روی بذر ها با لایه ای نازک از خاک کافیست. بذر کاهو برای بالغ شدن نیاز به زمانی کمتر از دو ماه دارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *