روغن های مناسب برای پختن برنج

فهرست مطلب

برنج غله ای است که انرژی بدن را تامین می کند و بسیاری از مواد مغذی مورد نیاز برای رشد را تامین می کند. برنج غذای اصلی بیش از نیمی از جمعیت جهان به ویژه مردم آسیا است، این یک دانه غذایی مفید است و علاوه بر داشتن قیمت مناسب، ماده اصلی انواع وعده های غذایی را تشکیل می دهد. برای پخت دانه های برنج علاوه بر حرارت و آب به روغن نیز نیاز داریم. روغن مناسب برای پختن برنج کدام روغن ها هستند؟
در ادامه به شرح فواید برنج و نحوه صحیح پخت آن با روغنی مناسب آشنا خواهیم شد.

روغن های مناسب برای پختن برنج

آشنایی با برنج

برنج (Oryza sativa) یکی از قدیمی ترین انواع غلات مورد استفاده است که از 5000 سال پیش کشت می شود، غذای اصلی بیش از نیمی از جمعیت جهان به ویژه در شرق و جنوب آسیا است. برنج انواع مختلفی دارد که رنگ آنها متفاوت است برنج معمولاً بر اساس شکل دانه یا روش فرآوری آن طبقه بندی می شود که برنج سفید پرمصرف ترین است در حالی که برنج قهوه ای در برخی از کشورها به دلیل مزایای سلامتی آن به طور گسترده ای مصرف می شود. برنج در بسیاری از صنایع غذایی استفاده می شود. مانند تهیه آرد برنج، شیر برنج، شربت برنج و روغن سبوس برنج.

پخت برنج

پخت برنج معمولا به دو روش کته و آبکش کردن انجام می گیرد. طبق تحقیقات برنج کته فواید بیشتری برای سلامتی انسان دارد چون مواد معدنی و ویتامین های آن حفظ می شود. در حالیکه در روش آبکش اکثر املاح برنج از بین رفته و تنها فیبر باقی می ماند.
برای پخت برنج به روش آبکش کردن لازم است برنج را چند ساعتی با آب ولرم و مقداری نمک خیس کنید. سپس
مقداری آب در یک قابلمه عمیق بریزید، یک قاشق غذاخوری نمک و روغن اضافه کنید و قابلمه را روی حرارت متوسط قرار دهید تا آب به شدت بجوشد. برنج را اضافه کنید و بگذارید هفت تا هشت دقیقه بماند تا دانه ها باز شده و حجم آن دو برابر شود، سپس آبکش کنید. برنج آبکش شده را درون قابلمه ریخته و روی آن مقداری آب و روغن بریزید و اجازه دهید تا دم بکشد.
در روش کته کردن برنج که نسبت به روش آبکشی ارجحیت دارد، لازم این برنج شسته شده را درون قابلمه ریخته و مقداری آب روی آن بریزید به اندازه ای مه سطح آب به اندازه یک بند انگشت بالاتر از سطح برنج موجود در قابلمه باشد، سپس نمک و مقداری روغن به قابلمه اضافه کنید و اجازه دهید برنج به اندازه بجوشد که آب آن تبخیر شود. حالا برنج را با استفاده از کفگیر مناسب یه صورت کله قندی درون قابلمه جمع کنید و دم کنی بگذارید تا دم بکشد.

روغن مناسب برای پختن برنج

روغن یکی از مواد اولیه اصلی در طبخ برنج به شمار می رود. اینکه از چه روغنی برای روی برنج استفاده کنیم در ایجاد عطر و طعم برنج نقش مهمی دارد. از انواع روغن های پخت و پز که در بازار وجود دارند، می توان برای برنج استفاده کرد. اما برخی از روغن های گیاهی نیز وجود دارند که برای طبخ برنج عالی هستند و مزایای سلامتی آنها بسیار است. برای مثال روغن زیتون و روغن کنجد اصل از جمله روغن های بسیار عالی برای برنج می باشند که علاوه بر ایجاد طعمی دلپذیر باعث سلامت هر چه بیشتر تغذیه شما می گردد. در ادامه به معرفی این روغن ها می پردازیم :

روغن زیتون

فواید روغن زیتون بر کسی پوشیده نیست. این روغن که میوه های زیتون به دست می آید از جمله روغن های گیاهی با کاربرد های بسیار است. روغن زیتون عمدتاً از اسید اولئیک، با درصد کمتری از اسید لینولئیک، اسید پالمیتیک و… تشکیل شده است. انواع مختلفی از روغن زیتون مانند روغن زیتون فوق بکر، روغن زیتون بکر، روغن زیتون تصفیه شده، روغن تفاله زیتون و روغن زیتون تصفیه نشده وجود دارد. از روغن زیتون علاوه بر سایر مصارف آن می توان برای پخت و پز و درست کردن صدها نوع غذا استفاده کرد. روغن تهیه شده از زیتون فواید زیادی برای بدن دارد. روغن زیتون فرابکر می تواند التهاب را کاهش دهد زیرا حاوی آنتی اکسیدان هایی است که اثرات ضد التهابی اصلی را دارند. روغن زیتون باعث کاهش کلسترول خون می شود و به روش های مختلفی در برابر بیماری های قلبی محافظت می کند. روغن زیتون حاوی آنتی اکسیدان هایی است که اثرات اکسیداتیو رادیکال های آزاد را کاهش می دهد که اعتقاد بر این است که محرک اصلی سرطان هستند.
مصرف روغن زیتون به حساسیت به انسولین و کاهش انسولین اضافی کمک می کند که باعث کنترل‌ وزن می شود. علاوه بر این ها روغن زیتون فوق بکر حاوی آنتی اکسیدان هایی است که به ضد پیری و کاهش استرس سلولی کمک می کند. این به جلوگیری از تغییرات مرتبط با افزایش سن در سلول های پوست کمک می کند. استفاده از روغن زیتون بر روی برنج باعث ایجاد عطر و طعمی متمایز در غذا می شود.

روغن زیتون

روغن کنجد

کنجد غذایی غنی از مواد مغذی است و فواید زیادی دارد. فواید روغن کنجد برای بدن بسیار زیاد است و این به دلیل داشتن ترکیبات غنی از مواد مغذی می باشد ، در هند از این روغن به عنوان روغن پخت و پز استفاده می کنند. روغن کنجد حاوی ویتامین E است که یک آنتی اکسیدان است و همچنین حاوی کلسیم، مس، آهن، منیزیم، ویتامین B6 و روی است. این ویتامین ها و مواد معدنی به بهبود متابولیسم و حمایت از عملکرد آنزیم ها کمک می کنند. مشکلاتی از جمله رفع خستگی و بی خوابی، همچنین به عنوان ملین معده، درمان علائم سرگیجه، مشکلات تنفسی، خشکی دهان و پیشگیری از برخی انواع سرطان ها استفاده می شود و از نظر خارجی به عنوان مسکن برای اسپاسم عضلانی و سیاتیک استفاده می شود. رطوبت پوست را حفظ کرده و از ریزش مو جلوگیری می کند.
روغن کنجد یکی از روغن های مناسب برای پختن برنج است که می توانید آن را روی برنج بدهید.

روغن ذرت

روغن ذرت روغنی گیاهی است که معمولاً از جوانه دانه ذرت استخراج می شود و به دلیل قیمت ارزان و فراوانی محصولات ذرت که این روغن از آن استخراج می شود ، یکی از پرمصرف ترین روغن های گیاهی در جهان است.
روغن ذرت در طول تولید تحت پردازش چند مرحله‌ای قرار می‌گیرد که به افزایش درجه احتراق آن کمک می‌کند، که ممکن است آن را به یکی از روغن‌های ایده‌آل برای پخت و پز تبدیل کند، اما توجه داشته باشید که این فرآیندها بسیاری از خواص مفید و مواد مغذی روغن ذرت را از بین می‌برد و ارزش آن را کاهش می‌دهد. روغن ذرت سطح کلسترول خون را کنترل می کند، از DNA سلول های بدن در برابر آسیب های ناشی از رادیکالهای آزاد محافظت می کند، روغن ذرت حاوی انواع آنتی اکسیدان ها و فلاونوئیدها است که ممکن است به مهار فعالیت رادیکال های آزاد مضر در بدن کمک کند. یکی از برجسته ترین آنتی اکسیدان های موجود در روغن ذرت لوتئین است که ممکن است به ویژه به محافظت از چشم ها و کاهش احتمال ابتلا به برخی بیماری ها مانند آب مروارید کمک کند. کاهش التهاب که ممکن است همراه با برخی از مشکلات سلامتی مانند: آرتریت و اختلالات گوارشی باشد و
کاهش شدت علائم مرتبط با برخی از انواع بیماری های آلرژیک و مشکلات سلامتی مانند: آسم و رینیت از دیگر فواید روغن ذرت هستند. این روغن همچنین باعث بهبود وضعیت ظاهری پوست می شود.
روغن ذرت را معمولا برای پخت و پز و نیز پخت برنج استفاده می کنند.

روغن آفتابگردان

روغن آفتابگردان، روغنی گیاهی است که از دانه‌های آفتابگردان با روش پرس سرد استخراج می‌شود. روغن آفتابگردان حاوی مقدار زیادی چربی غیراشباع است و اغلب برای تهیه غذاهای مختلف به دلیل محتوای کم چربی های اشباع شده استفاده می شود. این روغن حاوی مقادیر زیادی اسید اولئیک است و خوردن آن به جای سایر منابع چربی که حاوی مقدار زیادی چربی اشباع هستند ممکن است به کاهش خطر بیماری قلبی کمک کند. علاوه بر این باعث کاهش سطح کلسترول خون شده و خطر بیماری تصلب شرایین یا گرفتگی عروق را کاهش می دهد. می توان از روغن مخصوص پخت و پز آفتابگردان برای طبخ برنج استفاده کرد.

روغن آفتابگردان

روغن کلزا

روغن کلزا یا کانولا حاوی نسبت زیادی ویتامین K، ویتامین E، اسیدهای چرب اشباع و غیراشباع و حاوی درصد بالایی از انرژی است و دومین روغن پرمصرف جهان محسوب می شود. روغن کلزا به کاهش کلسترول مضر خون، تقویت قلب و محافظت از آن در برابر بیماری ها کمک می کند. روغن کلزا همچنین به بهبود تنفس و محافظت در برابر بیماری های قفسه سینه کمک می کند.
از لخته شدن خون محافظت می کند.حاوی درصد بالایی از آنتی اکسیدان است که از بیماری های سرطانی جلوگیری می کند. روغن کلزا متابولیسم را بهبود می بخشد و سوزاندن چربی های انباشته شده در بدن را افزایش می دهد. از این روغن گیاهی نیز می توان برای پخت و پز انواع غذا ها از جمله برنج استفاده کرد.

روغن حیوانی

روغن حیوانی که به آن روغن کره تیز می گویند در واقع کره آب شده شده می باشد، در برخی مناطق به آن روغن زرد یا به زبان ترکی ساری یاغ نیز گفته می شود. فواید و مزایای این نوع روغن بر کسی پوشیده نیست. خاصیت آنتی اکسیدانی دارد ، ضدالتهاب و ضدعفونی کننده قوی است و با باکتری های بیماری زا به طور موثر مبارزه می کند. استفاده از روغن حیوانی به اندازه و با رعایت اعتدال می تواند ضامن سلامتی شما باشد. اگر هنگام پخت برنج مقداری از این روغن را روی برنج بریزید،عطر و طعم فوق العاده آن شما را شگفت زده خواهد کرد.

فواید برنج

پس از آشنایی با نحوه پخت و روغن های مناسب برای پختن برنج، بهتر است در ادامه به برخی از فواید و خواص این غله ارزشمند نیز اشاره داشته باشیم. برخی از فواید برنج عبارتند از:

تامین فیبر غذایی بدن

نصف فنجان برنج سفید پخته شده 0.3 گرم فیبر غذایی را تامین می کند، در حالی که نصف فنجان برنج قهوه ای پخته شده 0.9 گرم فیبر بدن را تامین می کند و این فیبرها برای عملکرد صحیح دستگاه گوارش ضروری هستند. وجود فیبر در رژیم غذایی باعث بهبود حرکت روده ها شده و عمل هضم و جذب مواد غذایی را آسان می کند علاوه براین از بروز مشکلات گوارشی همچون یبوست و نفخ جلوگیری می کند.

تامین برخی ویتامین ها

برنج منبع خوبی از ویتامین ها و املاح مورد نیاز برای سلامت بدن است. ویتامین E، ویتامین های گروه B همچون تیامین، ریبوفلاوین، نیاسین و اسید فولیک از جمله محتوای تغذیه ای موجود در برنج هستند.
این ویتامین ها در بهبود عملکرد سیستم عصبی ، قلب، کبد، کلیه ها، دستگاه گوارش و پوست مفید هستند.

کنترل وزن

برنج یکی از مواد غذایی بسیار مهم برای تشکیل یک وعده غذایی متعادل است و اگرچه معمولاً اعتقاد بر این است که برنج سفید باعث چاقی می شود ، اما برنج ارگانیک و طبیعی که سدیم و چربی کمی دارد در برابر چاقی مقاومت می کند.

محافظت در برابر آلزایمر

یکی از فواید برنج آیند است که ممکن است به محافظت در برابر بیماری آلزایمر کمک کند و خوردن منظم برنج ممکن است به بهبود توانایی های شناختی و ذهنی کمک کند.

سلامت استخوان ها

برنج سفید ممکن است در تقویت سلامت استخوان‌ها، ماهیچه‌ها و اعصاب مفید باشد زیرا حاوی منیزیم است که به تحریک آنزیم‌های لازم برای عملکرد ماهیچه‌ها و اعصاب و افزایش قدرت ماهیچه‌ها کمک می‌کند، اما مقدار منیزیم موجود در آن برای تامین نیاز روزانه بدن کافی نیست.

مبارزه با سرطان

برنج سبوس دار، به خصوص برنج قهوه ای، حاوی فیبر رژیمی است که ممکن است به محافظت در برابر انواع مختلف سرطان ، به ویژه سرطان روده بزرگ و روده کمک کند. برنج همچنین سرشار از آنتی اکسیدان های طبیعی مانند ویتامین C و ویتامین A است که خوردن منظم آن ممکن است به مبارزه با رادیکال های آزاد در بدن کمک کند.

افزایش طراوت پوست

متخصصان پوست می گویند که برنج به رفع و محافظت در برابر بسیاری از مشکلات پوستی نیز کمک می کند، به ویژه زمانی که به صورت موضعی به صورت آسیاب شده استفاده شود.

توصیه هایی در مورد مصرف برنج

همانطور که گفتیم برنج فواید بالقوه زیادی برای سلامتی انسان دارد و به همین دلیل به عنوان عضو جدایی ناپذیر اکثر رژیم های غذایی شناخته شده است. مصرف برنج به طور خاص به برخی افراد دارای بیماری نیز توصیه می شود، از جمله:
-بیماران مبتلا به سلیاک: این به این دلیل است که برنج حاوی گلوتن است.
-افرادی که از مشکلات گوارشی رنج می برند: برنج آسان هضم است و حتی به درمان اسهال کمک می کند.
-بیماران قلبی: مشخص شده است که برنج برای سلامت قلب مفید است، زیرا حاوی مقادیر کم چربی و چربی اشباع شده به طور خاص است و فقط مقدار کمی سدیم دارد.
-افرادی که از کلسترول بد (LDL) بالا رنج می برند: سبوس برنج سطح کلسترول بد خون را کاهش می دهد و سطح کلسترول خوب (HDL) را حفظ می کند.
-دیابتی ها: خوردن مقدار کمی برنج، به ویژه قهوه ای، به کاهش سطح قند خون کمک می کند زیرا حاوی فیبر است.
-ورزشکاران: از آنجایی که برنج انرژی بدن آنها را با کربوهیدرات های پیچیده تامین می کند، بنابراین خوردن برنج قبل از ورزش توصیه می شود.

توصیه هایی در مورد مصرف برنج

آسیبهای احتمالی مصرف برنج

خوردن مقدار محدود برنج سفید ضرری ندارد، بلکه برعکس، بدن از فواید برنج نیز بهره مند می شود، اما اگر مقدار زیادی از آن بخورید، فواید آن معکوس شده و عوارض زیر را به دنبال دارد:
-سطح قند خون بالا.
-چاقی؛
-اختلالات دستگاه گوارش.
-فشار خون.
برای جلوگیری از این مضرات، همیشه توصیه می شود که به جای برنج سفید، برنج قهوه ای بخورید، زیرا اگر مقدار زیادی از آن بخورید، ضرر کمتری دارد و در صورت مصرف برنج سفید حد اعتدال را رعایت نمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *