دمنوش گیاه نفله

فهرست مطلب

مشخصات گیاه نفله

نفله گیاهی دو ساله و علفی با گل های زرد رنگ و معطر است که برگ های های به صورت سه تایی به یک دمبرگ متصل هستند. ارتفاع این گیاه بلند است و به واسطه همین ویژگی در بین سایر گیاهان متمایز می شود.

این گیاه میوه های به شکل غلاف هلالی دارد، که دانه ها در داخل این غلاف وجود دارند. محل اصلی رویش این  گیاه مراتع، جنگل ها و خرمن ها است. نفله را با نام های نفل، ذرق و حندقوق نیز می شناسند.

از نفله می توان به عنوان علوفه گوسفندان استفاده کرد به شرطی که گیاه جوان باشد چون به مرور زمان و با مسن تر شدن گیاه سفت تر می شود و تقریبا قابل استفاده نیست. علاوه بر این دانه های موجود در غلاف های آن نیز باعث مسمومیت حیوانات به ویژه اسب ها می شود. علت اصلی کشت نفله این که باعث انسجام خاک مراتع می شود و گل های آن نیز منبع خوبی برای زنبور های عسل است.

نفله گیاهی خودرو است و در برخی مناطق ایران همچون اطراف تبریز، لاهیجان، مازندران و… دیده می شود.

مشخصات گیاه نفله

خواص گیاه نفله

این گیاه خواص متعددی دارد و می توان با مشورت پزشک واجد شرایط طب سنتی آن را مورد استفاده قرار داد.

از جمله فواید گیاه نفله می توان به موارد زیر اشاره کرد :

نرم کردن سینه

دم کرده این گیاه برای نرم کردن سینه مفید است و می تواند باعث پاکسازی ریه ها شود. استفاده از دمنوش نفله هنگام سرماخوردگی برای رفع گرفتگی گلو و سینه مفید است.

رفع بی خوابی

بی خوابی از جمله مشکلات شایع است که می تواند کیفیت زندگی را تحت تاثیر قرار دهد. استفاده از دمنوش های گیاهی آرام بخش همچون دمنوش نفله می تواند باعث رفع بی خوابی و افزایش میزان آرامش شما هنگام خواب شود. استفاده از این دمنوش، شبها قبل از خواب به بهبود کیفیت خواب و رفع اختلالات خواب کمک شایانی می کند.

ادرار آور

از جمله دیگر خواص دمنوش نفله خاصیت مدر بودن است. این خاصیت می تواند باعث پاکسازی مجاری ادراری شود و خطر بروز سنگ های کلیه و مثانه  را کاهش می دهد. البته توجه کنید که این خاصیت می تواند با دارو های دیورتیک تداخل داشته باشد و باعث کم آبی بدن شود، بنابراین مصرف همزمان دمنوش نفله با دارو های ادرار آور توصیه نمی شود.

درمان سردرد و میگرن

برخی شواهد حاکی  از آن است که نفله می تواند سردرد های عصبی و شدید را تسکین دهد. میگرن نیز از جمله سردرد های شدید و وحشتناک است که فرد دچار را به شدت آزار می دهد. می توان گفت که استفاده از دمنوش گیاه نفله می تواند تا حدود زیادی سردرد های عصبی و میگرن را تسکین دهد.

درمان سردرد و میگرن

دیگر فواید گیاه نفله

-شستن چشم با جوشانده خنک شده گیاه نفله باعث ضدعفونی شدن و کاهش میزان تورم در چشم متورم می شود.

-کمپرس جوشانده گیاه نفله به همراه روغن زیتون می تواند

باعث از بین رفتن خطرات ناشی از مارگزیدگی شود.

عوارض و هشدارهای جانبی مصرف گیاه نفله

گیاهان را نمی توان به واسطه طبیعی بودن و بدون ضرر بودن مورد استفاده قرار داد. بلکه باید با توجه به مشکل خود و سطح سلامتی و شرایط جسمانی اقدام به استفاده از دمنوش های گیاهی خاص کرد. دمنوش نفله نیز در کنار فوایدی که دارد، اگر بیش از اندازه مورد استفاده قرار گیرد ممکن است عوارضی نیز ایجاد کند.

مصرف غیر عادی دمنوش نفله می تواند عوارض زیر را به دنبال داشته باشد :

-حالت تهوع

-سردرد

-سرگیجه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *