درمان گیاهی داغی کف پا

فهرست مطلب

داغی کف پا دلایل مختلفی می تواند داشته باشد که قدم اول در رفع آن شناخت دلیل آن است، روش های درمانی گیاهی و غیر گیاهی تنها زمانی نتیجه خواهند داد که علت یابی درست باشد، بعد از این مرحله می توانید از درمان های گیاهی مختلف برای رفع مشکل داغی کف پای خود استفاده کنید، البته این بستگی به مشکل شما دارد و در برخی مواقع درمان دارویی غیر گیاهی بهتر است، به هر حال بهتر است در این مورد نظر پزشک را مد نظر داشته باشید.

درمان گیاهی داغی کف پا

علت احساس سوزش در پا چیست؟


در رفع هر مشکلی با هر روشی ابتدا باید علت آن مشکل را کشف کنید، سوزش کف پا ممکن است به خاطر بیماری های مختلفی ایجاد شود که قطعا پزشک متخصص بهتر می تواند به رفع آن کمک کند، بعد از کشف دلیل سوزش پا می توانید سراغ درمان مناسب بروید، در ادامه چند مورد از رایج ترین دلایل سوزش کف پا را بیان می کنیم.

قارچ پوستی


مشکل پوستی قارچ از عوامل شایع سوزش پا است که معمولا منجر به بیماری پای ورزشکاران می شود، این مشکل معمولا در بین انگشت های پا ایجاد می شود و علائم و نشانه های آن بثورات فلس مانندی است که باعث خارش، گزش و سوزش پوست می شود، برای درمان این بیماری از داروهای ضد قارچ و پماد قارچ استفاده می کنند.

کفش نا مناسب


اگر از کفش های تنگ و نادرست استفاده کنید علاوه بر این که احتمال ابتلا به قارچ در پای شما بیشتر است ممکن است مشکلات دیگری نیز ایجاد شود، افرادی که کار سنگینی دارند یا مدت طولانی تری مجبورند کفش داشته باشند علاوه بر اهمیت نوع کفش بهتر است در طول روز سعی کنند کفش ها را گاهی دربیاورند و به پاهای خود استراحت بدهند.

آسیب های عصبی پا


از جمله دلایل سوزش کف پا آسیب های عصبی می توانند باشند که به آن ها نوروپاتی نیز می گویند، این آسیب حتی بدون وجود زخم هم می تواند ایجاد شود و باعث انتقال سیگنال های درد به مغز شود، افراد مبتلا به نوروپاتی معمولا در ابتدا اعصاب پاهایشان آسیب می بیند، این افراد علائمی مانند سوزن سوزن شدن و بی حسی را در پاهای خود احساس می کنند و نسبت به لمس شدن پا نیز حساس هستند، البته میزان این حساس بودن و سوزش در افراد مختلف متفاوت است.

دیابت و نوروپاتی دیابتی


قندخون زمانی که کنترل نشود و به سطح بالا برود و علاوه بر این در طول سال های متوالی نیز در سطح بالایی باشد می تواند به رگ ها و عصب ها آسیب هایی جدی وارد کند و باعث سوزش کف پا شود، قندخون بالا باعث می شود قدرت انتقال سیگنال و پیام ها در اعصاب کم شود و همین حس و اعصاب مختلف بدن را تحت تاثیر قرار می دهد که یکی از این اعضای تحت تاثیر پا است، این اتفاق به کاهش میزان اکسیژن و مواد غذایی نیز کمک می کند و با تضعیف بدن اعصاب را دچار مشکل می کند، به طور کلی این آسیب به عصب در کل بدن وجود دارد و حدود 60 تا 70 درصد افرادی که دیابت دارند با آن دست و پنجه نرم می کنند دچار مشکل نوروپاتی نیز هستند، افرادی که چاق هستند، فشارخون بالایی دارند، سیگار می شکند و یا اهل الکل هستند نیز بیشتر در معرض نوروپاتی هستند.

دیابت و نوروپاتی دیابتی

بیماری شریانی محیطی: PAD


این بیماری نیز از جمله دلایل سوزش کف پاست که در آن گردش خون تضعیف می شود و ممکن است پا دچار درد و سوزن سوزن شدن شود ک این در هنگام راه رفتن بیشتر به چشم می آید، در اصل این بیماری تنگ شدن شریان هایی است که خون را از قلب به سمت پا می برند.

بای پس کردن معده


معمولا بعد از چند ماه یا چند هفته بای پس کردن معده افراد دچار احساس سوزش در پا می شوند که یکی از علل اصلی آن ضعیف شدن میزان جذب در ویتامین های گروه ب است، این اتفاق بعد از بای پس معده رخ می دهد.

عوارض شیمی درمانی


شیمی درمانی از جمله مواردی است که عوارض جانبی زیادی برای فرد دارد، در این روش که سعی می کنند سلول های سرطانی را بکشند نوروپاتی محیطی ایجاد می شود و سیستم عصبی یا عضلانی در شیمی درمانی تحت تاثیر قرار می گیرند، از عوارض این اتفاق می توان به خستگی، درد و حس لرزش عضلات، مشکلات تعادلی، ضعف عضلات و کاهش رفلکس های تاندونی اشاره کرد.

سندرم تونل تارسال می تواند علت سوزش کف پا باشد

بیماری دیگری که می تواند باعث داغی کف پای شما شود سندرم تونل تارسال است که زمانی اتفاق می افتد که اعصابی که از پشت قوزک داخلی عبور می کنند به خاطر ورم مچ پا یا صدمات دیگر فشرده شوند، این اتفاق باعث سوزش در ناحیه پا و دردهای موضعی می شود، درد مچ پا با رد شدن زمان بیشتر و بیشتر می شود و حتما قبل از تشدید درد باید سراغ پزشک رفت، اهمیت پزشک در این بیماری بسیار بالاست زیرا در صورت دیر کردن در شروع درمان ممکن است آسیب دیدگی اعصاب انقدر شدید باشد که دیگر نتوان آن را درمان کرد و برای همیشه شما را آزار دهند.

سندرم تونل تارسال می تواند علت سوزش کف پا باشد

سوء مصرف الکل


مصرف بیش از حد الکل از جمله دلایلی است که باعث آسیب دیدن اعصاب بدن می شود و می تواند به سوزش کف پا منجر شود، نوروپاتی الکلی معمولا علائمی همچون حس گیجی و سرگیجه، اختلال گفتار، کارکرد نامناسب دستگاه تناسلی و روده و ضعف در عضلات، اسپاسم های عضلات و از دست دادن کارکرد عضلات را در پی دارد.

کمبود ویتامین های گروه ب


از مهم ترین ویتامین هایی که کمبود آن ها در ایجاد مشکلات مربوط به عصب ها موثر است ویتامین های گروه ب هستند، ویتامین ب12، ب 6 و ب 9 یا همان فولات از جمله ویتامین هایی هستند که بهتر است کمبود آن ها در بدن احساس نشود، از علائم کمبود این ویتامین ها در بدن می توان به سرگیجه، تنگی نفس و خستگی اشاره کرد.

کم کاری تیروئید


تیروئید کم کار تعادل هورمون های بدن را از بین می برد و باعث ورم می شود، این ورم و به طور کلی نا متعادل بودن هورمون ها به اعصاب نیز فشار وارد می کند و می تواند منجر به سوزش کف پا شود، خستگی، افزایش وزن و خشک شدن پوست از جمله علائم دیگر کم کاری تیروئید هستند.

مسمومیت با فلزاتی مثل سرب، جیوه و آرسنیک


به طور کلی در معرض فلزات سنگین مانند سرب و جیوه بودن خطرناک است، حتی مواد شیمیایی مانند سموم آفت کش نیز می توانند به شما آسیب بزنند و باعث بروز علائم نوروپاتی شوند، برای این منظور بهتر است در مصرف آن ها از خود مراقبت بیشتری به عمل آورید.

مشکلات مربوط به کلیه

بیماری هایی که ممکن است در کلیه ایجاد شوند می توانند باعث سوزش کف پا شوند، این اتفاق کارکرد کلیه را مختل می کند و مواد سمی وارد خون می شوندف این مواد سمی درد و سوزش را در کف پا ایجاد می کنند و می تواند باعث کاهش خروجی ادرار، تنگی نفس بی دلیل و نا مشخص، گیجی، خستگی، کما، تشنج، حالت تهوع و… شوند.

تاثیر مشکلات کبدی در سوزش کف پا


مشکلات کبدی می توانند منجر به سوزش کف پا و ساق پا شوند، اگر کبد به طور دقیق و منظم کار نکند بدن را دچار مشکل خواهد کرد، علاوه بر این اخلاط و چربی کبد می توانند به سوزش کف پا ختم شوند، برای رفع این سوزش باید مشکلات کبدی را رفع کرد، البته علاوه بر کبد ناراحتی های مربوط به معده نیز می تواند باعث این آسیب شود.

تاثیر مشکلات کبدی در سوزش کف پا

بیماری شارکو-ماری-توث: CMT


بیماری شارکو ماری توث بیماری رایجی است که می تواند باعث آسیب عصبی وراثتی باشد، این بیماری در اصل اعصاب مربوط به عضلات را تحت تاثیر قرار می دد و پیش رونده است، علائم آن در طول زمان تشدید پیدا می کند و از جمله علائم آن می توان به حس دردناک فرو شدن سوزن در پا و دست اشاره کرد، آتروفی یا تحلیل عضلانی و عدم کنترل مناسب دست و پا نیز از جمله عوارض این بیماری است، از هر 2500 نفر یک نفر دچار بیماری CMT می شود.

سندرم درد منطقه ای پیچیده: CPRS


بیماری سندرم درد منطقه ای پیچیده معمولا در یک بافت یا در ناحیه و قسمتی از بدن ایجاد می شود و بعد از جراحی یا عفونت معمولا فرد را دچار مشکل می کند، این بیماری در واقع نوعی آسیب دیدن اعصاب است که در آن پیام رسانی و ارتباط بین مغز و ستون فقرات دچار مشکل می شود، از جمله علائم این بیماری می توان به ورم، سوزش کف پا، درد سوزشی در عضو، تغییر رنگ پوست و بافت اشاره کرد.

ارتیروملالژیا


ارتیروملالژیا نام بیماری خاصی است که البته بسیار هم نادر است، این بیماری باعث قرمزی، داغی و درد در ناحیه پا می شود و دلیل شناخته شده ای نیز ندارد، شدت این بیماری نیز معمولا در افراد متفاوت متغییر است، این بیماری معمولا بعد از تمرین و ورزش، ایستادن، پیاده روی و در معرض گرما قرار گرفتن درد بیشتری را به بدن وارد می کند.

نوروپاتی ثانوی یا جانبی چیست؟


نوروپاتی به طور کلی آسیب هایی است که به اعصاب وارد می شود، نوروپاتی ثانوی یا جانبی هنگامی است که آسیب های عصبی به پای شما وارد شوند، این آسیب های متداول و رایج باعث سوزش و داغی کف پا می شوند و اغلب در پا اتفاق می افتد تا دست و بازو

علائم مختلفی که در نوروپاتی ثانوی وجود دارند:

علاوه بر سوزش کف پا ممکن است شما علائمی مانند بی حس شدن یا تیر کشیدن دست و پا، درد تیز یا ضربه زننده در ناحیه پا، حس ضعف یا سنگینی در پا و دست ها، تعریق زیاد و غیر طبیعی و حس اینکه انگار یک جوراب تنگ پوشیده اید داشته باشید.

نوروپاتی حسی فیبر کوچک چیست؟

نوع دیگری از نوروپاتی SFSN نام دارد که نوعی دردناک از این بیماری است و از عوارض اصلی آن سوزش در قسمت پاست، این بیماری که به آن نوروپاتی حسی فیبر کوچک می گویند باعث کم شدن حس در پا و دردهای متناوب یا دائم می شود، دلیل بروز آن نیز از دست دادن غلاف میلین است که کارش مراقبت از فیبر عصبی در بدن است، معمولا بیماری دیابت از جمله اصلی ترین بیماری هایی است که باعث این مشکل می شود.

از دیگر دلایل داغی کف پا:

بیماری لایم
اچ آی وی یا ایدز
التهاب عروق خونی
سیفیلیس
زونا
سندرم GBS
عوارض جانبی داروی اچ آی وی
مصرف بیش از حد ویتامین ب6، میتفورمین و…

علائم داغی کف پا:


احساس سوزش کف پا علائمی از جمله خونریزی، تاول زدن، بی حسی یا سوزش، درد، گرمی، قرمزی و تورمی را همراه خود ایجاد می کند، البته علائم مختلف به دلیل سوزش پا نیز مربوط است و بیماری یا اختلال های زمینه ای تاثیر زیادی در تعیین علائم بیماری دارند، احساس سوزش انگشتان پا را می توان با علائم دیگر مربوط به دستگاه های بدن نیز شناسایی کرد، این علائم شامل تغییرات حسی، درد عصبی، ضعف عضلانی، سختی در راه رفتن، حساسیت شدید به لمس، مشکلات پا از جمله زخم، درد مفصلی یا درد استخوانی، هماهنگی نامطلوب، درد در هنگام راه رفتن، بی حسی و احساس سوزن شدن در بازو یا پا، کاهش توانایی در احساس تغییرات دمایی و درد شدیدی که در هنگام شب تشدید پیدا می کند هستند.

علائم داغی کف پا

علائم خطرناک در هنگام سوزش کف پا:


همزمان با علائمی که به آن ها اشاره کردیم ممکن است دچار علائم خطرناکی شوید که بهتر است آن ها را جدی بگیرید تا زندگیتان دچار خطر جدی نشود، احساس سوزش ناگهانی همراه با بی حسی یا ضعف یک سمت بدن که می توان نشانه سکته مغزی باشد، نبض ضعیف یا غیر قابل لمس، سردردهای شدید، تغییر ناگهانی در بینایی و از دست دادن بینایی یا درد شدید چشم، بریده و در هم صحبت کردن یا حتی از دست دادن توانایی گفت و گو، دچار فلج و عدم توانایی در اندام ها شدن، تغییر وضعیت روانی و حس گیجی، بی حال شدن، توهم و هذیان گفتن، کاهش سطح هوشیاری و بی هوش شدن یا پاسخ ندادن فرد از جمله علائم خطرناک هستند.

پزشک معالج برای رفع سوزش و داغی کف پا چه کار می کند؟


اگر به پزشک مراجعه کنید به احتمال زیاد داروهای عفونت های قارچی را برای بیماری قارچی تجویز می کند، اما اگر دلایل دیگری در مشکل پای شما نقش داشته باشد معمولا از روش هایی مثل تغییر کفش به کفش راحتی مناسب، مکمل های ویتامین ب و مکمل های تیروئید نیز استفاده می کنند، برای افرادی که دچار دیابت هستند تغییر رژیم غذایی یا داروی مناسب تجویز می شود و ممکن است داروهای کاهش درد عصبی نیز تجویز شوند روش هایی مانند تحریک عصب الکتریکی، مغناطیسی، لیزر درمانی و نور درمانی نیز کاربرد دارد.
پزشک معالج امکان دارد برای کاهش تجمع پلاک های چرب مصرف استاتین و برای کاهش انسداد کامل در اثر لخته های خونی آسپرین تجویز کند.

ارتز چیست؟


ارتز درواقع همین استفاده از کفش با کفی طبی است که در دورانی که پاهایتان دچار سوزش می شوند معمولا توسط پزشک تجویز می شود، البته در استفاده از این کفش ها باید علت سوزش پا اضافه بار مکانیکی یا مسائل مربوط به سخت کاری تشخیص داده شود

آیا در درمان گیاهی سوزش کف پا نیازی به جراحی وجود دارد؟


در برخی مواقع ممکن است روش مناسب برای درمان مشکل جراحی باشد، در این صورت مسیرهای جایگزینی برای جریان خون ایجاد می شود و یا شریان از طریق آنژیوپلاستی با بالون گشاد می شود، این موارد در زمان های نادری اتفاق می افتد و اگر مسئله بسیار شدید باشد حتی در بیماری شریانی محیطی امکان قطع پا وجود دارد.

پزشک معالج چطور مشکل سوزش پا را تشخیص می دهد؟


برای تشخیص این مشکل مهم ترین عامل خود سوزش پاست، بعد از مراجعه به پزشک احتمالا اگر دیابت یا یکی از مشکلاتی که گفته شد را داشته باشید دکتر به سادگی بیماری را تشخیص خواهد داد و نیازی به تست های مختلف نخواهد بود، اما در برخی دیگر از مبتلایان تشخیص به همین سادگی نیست و نوع سوزش پا متفاوت است، توجیهی معمول هم برای این افراد پیدا نمی شود، در این صورت چند آزمایش و تست وجود دارد که پزشک به شما پیشنهاد خواهد داد.

الکترومیوگرافی (EMG) چیست؟


الکترومیوگرافی نام نوعی آزمایش است که در آن فعالیت الکتریکی داخل عضله را با پروب روی پوست یا فرو کردن یک سوزن داخل عضله ضبط می کنند تا بتوانند سرعت عمل و نحوه عملکرد عضله مورد نظر را ارزیابی کنند.

مطالعه هدایت عصبی


نوع دیگری از تست برای عصب تحریک آن و اندازه گیری عصب و سرعت عمل عصب است که می تواند به ما درباره توانایی اعصاب برای انتقال تکانه های عصبی نتایجی قابل تامل عرضه کند.

تست های آزمایشگاهی

برای اینکه بتوان علت سوزش پا را تشخیص داد روش تست های مختلف مانند تست خون، ادرار یا مایع نخاعی نیز انجام می شود که در بررسی عناصر بدن شما مثلا میزان ویتامین ب در خون موثر هستند.

بیوپسی عصب


این اتفاق به طور نادری صورت می گیرد و در آن یک تکه از بافت عصبی را جدا می کنند تا زیر میکروسکوپ آن را بررسی کنند.

روش های گیاهی رفع مشکلات داغی کف پا


برای رفع مشکلات مربوط به سوزش کف پا می توانید از روش های گیاهی مختلف کمک بگیرید، البته اگر دلیل داغی کف پای شما بیماری خاصی است بهتر است قبل از امتحان کردن روش های گیاهی با پزشک خود مشورت کنید.

تاثیر آب سیب و نمک اپسوم

می توانید آب سیب را با مقداری از نمک های اپسوم مخلوط کنید و از آن برای گذاشتن پای خود استفاده کنید، این کار می تواند میزان سوزش و داغی کف پا را کاهش دهد اما برای افرادی که دچار دیابت هستند پیشنهاد نمی شود، بهتر است این افراد قبل از انجام این کار با پزشک مشورت کنند، به طور کلی مصرف نمک اپسوم به تنهایی نیز مفید خواهد بود، می توانید این نمک را به وان حمام خود اضافه کنید و پاهایتان را یک ربع در آن نگه دارید.

تاثیر آب سیب و نمک اپسوم

استفاده از گوجه فرنگی برای رفع مشکل پا

می توانید از یک قاشق چای خوری آب گوجه فرنگی همراه با روغن نارگیل یا روغن زیتون نیز برای رفع مشکل سوزش پا استفاده کنید، در این روش شما به پانزده دقیقه زمان نیاز دارید تا پاهایتان را در محلول نگه دارید و بعد آن را بشویید.

برگ خیار چنبر تلخ

راه حل دیگر برگ خیار چنبر تلخ است، این گیاه که در طب سنتی هندی اهمیت بسیار بالایی دارد می تواند گرمی کف پا را رفع کند و به سادگی به عنوان ضمادی برای شما به کار رود، مقداری از برگ های گیاه را همراه با مقداری آب ترکیب کنید و بعد از نرم و له کردن ضماد را روی پاهای خود بگذارید، این کار به کاهش داغی کف پای شما کمک خواهد کرد.

زالزالک سفید می تواند سوزش پا را رفع کند


زالزالک سفید یکی دیگر از درمان های موثر در رفع سوزش و قرمزی پا است که می توانید از آن برای بهتر کردن گردش خون خود نیز استفاده کنید، برای این منظور می توانید یک قاشق غذا خوری از برگ های این گیاه را با یک لیوان اب داغ به مدت ده دقیقه دم کنید و بعد از این مدت آن را میل کنید، می توانید روزانه دو تا سه لیوان از این دمنوش میل کنید و به کاهش سوزش کف پای خود کمک کنید.

درمان سوزش کف پا با زعتر

زعتر نام گیاهی است که می توانید از آن برای درمان داغی کف پای خود استفاده کنید، این گیاه ضد میکروب است و می تواند به افزایش گردش خون و کاهش حس سوزش شما کمک کند، علاوه بر این تاثیر زیادی در بهبود عمومی بدن دارد.

درمان سوزش کف پا با زعتر

روش مصرف زعتر برای درمان داغی کف پا

برای این منظور دو کاسه آب آماده کنید که یکی آب گرم و دیگری آب سرد داشته باشد، به هر کدام از این کاسه های یک مشت زعتر بریزید و پاهایتان را هر پنج دقیقه در آب سرد و گرم بگذارید، به ترتیب اول آب گرم بعد آب سرد و بعد دوباره آب گرم تا بیست دقیقه ادامه دهید.

سرکه سیب می تواند سوزش کف پا را کاهش دهد

اگر مقداری سرکه سیب را همراه با یک لیوان آب ترکیب کنید و هر روز میل کنید این کار تاثیر زیادی در افزایش سلامتی بدن و پاهای شما خواهد داشت، می توانید از روش موضعی نیز استفاده کنید، به این صورت که پاهای خود را به مدت بیست دقیقه در آب گرم و سرکه سیب خیس کنید و آن را دو بار در روز تکرار کنید، می توانید به این ترکیب نمک اپسوم هم اضافه کنید.

تاثیر کدو تلخ در رفع سوزش پا

می توانید کدو تلخ را شسته و له کرده سپس مخلوط به دست آمده را روی کف پای خود اعمال کنید، این کار به کاهش داغی کف پا کمک خواهد کرد، البته باید بعد از این کار پای خود را با پارچه ببندید، این درمان را هر روز تکرار کنید تا به بهبودی نسبی پای شما کمک کند.

تاثیر نارون کوهی در کاهش سوزش پا

برای تسکین داغی کف پای خود و کمک به افزایش گردش خون می توان از نارون کوهی یا هاماملیس استفاده کرد، این گیاه می تواند التهاب و تورم را کاهش دهد و به بهبود نسبی کمک کند، برای این منظور می توان سه قاشق غذاخوری از گیاه را همراه با یک لیوان آب در ظرفی ترکیب کرد و از آن به منظور کاهش درد پا استفاده کرد.

ادویه های موثر در کاهش داغی کف پا

به طور کلی ادویه ها نقش مهمی در رفع مشکلات بدن دارند و استفاده از آن ها در انواع بیماری ها رایج است، از جمله تاثیرات این ادویه ها می توان به کاهش سوزش کف پا اشاره کرد، در ادامه به بررسی دقیق تر این ادویه ها می پردازیم.

زردچوبه سوزش کف پا را کاهش می دهد

زردچوبه از جمله ادویه های موثر در رفع التهاب و دردهای مختلف است که علت اصلی آن حضور کورکومین در این گیاه است، کورکومین می تواند به عنوان آنتی اکسیدان و ضد میکروبی قوی عمل کند و به بهبود نسبی پای شما کمک کند، برای مصرف این گیاه بهترین روش مصرف مکمل های دارویی آن است، البته می توانید به طور موضعی نیز از آن بهره ببرید و دردهای خود را تسکین دهید.

زردچوبه سوزش کف پا را کاهش می دهد

روش مصرف زردچوبه

برای تاثیر بهتر گیاه می توانید یک لیوان آب داغ را همراه با یک لیوان زردچوبه مخلوط کرده و روی پاهایتان اعمال کنید، این کار اگر حجم زیادی برای شما دارد می توانید در حجم کمتر مثلا با دو قاشق غذا خوری زردچوبه و میزان مناسب آب این کار را انجام دهید، بهتر است دو بار در روز آن را تکرار کنید تا موثرتر باشد، البته نباید در انجام آن زیاده روی کرد.

تاثیر زنجبیل در کاهش درد

زنجبیل می تواند به کاهش دردها و سوزش های کف پای شما کمک کند، این ادویه حاوی موادی ضد التهابی است و حتی مصرف روغن آن نیز در رفع مشکلات پوستی رایج است، روغن و خود این گیاه به طور کلی اهمیت زیادی در آبرسانی، احیای پوست و بهبود گردش خون دارند.

روش مصرف زنجبیل برای پا

یک قاشق چای خوری از پودر این ادویه خوش عطر را همراه با دو قاشق غذا خوری روغن نارگیل مخلوط کنید و خمیر به دست آمده را پنج دقیقه روی پای خود ماساژ دهید، بعد از پنج دقیقه پای خود را با آب سرد بشویید و روزی دو بار از این روش استفاده کنید.

مصرف آویشن برای درمان سوزش کف پا


یک مشت آویشن را در دو لگن آب بریزید، توجه کنید که یکی از لگن ها آب سرد و دیگری آب گرم داشته باشد، بعد از این کار پنج دقیقه پاهایتان را در ظرف آب گرم و پنج دقیقه در آب سرد قرار دهید، این کار را بیست دقیقه انجام دهید تا تاثیر خود را کم کم نشان دهد.

روغن های موثر در کاهش مشکلات مربوط به سوزش پا

به طور کلی ماساژ درمانی نقش زیادی در کاهش مشکلات مربوط به پا دارد که در صورت استفاده از روغن های گیاهی مناسب در این کار می توان تاثیر بهبودی را سرعت بخشید.

تاثیر روغن اسطوخودوس در کاهش سوزش پا

طبق مطالعات صورت گرفته در سال 2015 روغن اسطوخودوس خواص ضد التهابی مهمی دارد که می تواند به کاهش مشکلات مربوط به سوختن پای شما کمک کند، این روغن را همراه با روغن حامل مصرف کنید یعنی یک یا دو قطره از روغن حاملی مانند روغن زیتون یا نارگیل را همراه با این روغن استفاده کنید و کف پاهای خود اعمال کنید، می توانید یک قطره از روغن را در وان حمام خود نیز استفاده کنید.

تاثیر روغن اسطوخودوس در کاهش سوزش پا

روغن بابونه

از جمله روغن های موثر برای ریلکس کردن شما روغن اسانس بابونه است، این روغن که تاثیر زیادی در افزایش گردش خون دارد می تواند التهاب را رفع کند و

روش مصرف روغن بابونه

برای اینکه از روغن بابونه استفاده کنید می توانید دو قاشق غذا خوری از روغن بابونه را که تقریبا معادل با سی گرم است با یک قاشق چای خوری روغن زیتون یعنی پنج گرم از این روغن ترکیب کرده و حداکثر تا ده دقیقه آن را روی پاهای خود ماساژ دهید، این کار را می توانید روزانه دو بار انجام دهید.

روش های دیگر که در کاهش داغی کف پا موثرند:


علاوه بر مواردی که به آن ها اشاره کردیم رعایت کردن بعضی از عوامل و انجام برخی از حرکات و کارها در خانه می توانند به بهبود داغی کف پای شما کمک کنند، در ادامه به بررسی این موارد می پردازیم.

تاثیر ورزش کردن در رفع داغی کف پا

برای کاهش مشکلات سوزش پا می توانید سراغ ورزش بروید، برای این منظور می توانید پیاده روی، دویدن و ورزش‌های دیگر این چنینی را امتحان کنید، ورزش یکی از بهترین راه ها برای افزایش گردش خون در بدن است که به تقویت بدن و کاهش مشکلات پا کمک می کند.

ماساژ پا

به طور کلی ماساژ یکی از بهترین و سریع ترین راه ها برای کاهش داغی است که بدون نیاز به ماده ای دیگر می توانید به سادگی انجام دهید، ماساژ دادن باعث بهبود گردش خون در بدن می شود و تاثیر زیادی در رفع مشکلات خونی دارد.
برای ماساژ پا می توانید از روغن های گیاهی مختلف استفاده کنید، یکی از بهترین ترکیب ها روغن خردل، روغن نارگیل و روغن زیتون است که بهتر است اول آن ها را گرم کنید و بعد به مدت ده دقیقه روی پاهای خود ماساژ دهید، این کار را می توانید شب قبل از خواب انجام دهید و تا صبح نگه دارید.

تاثیر آب سرد یا حمام یخ در کاهش داغی کف پا


یکی از روش های موثر و سریع در کاهش سوزش پا استفاده از آب سرد است، برای این منظور باید توجه کنید که در مدت زمان کوتاهی باید این کار را انجام دهید و زیاده روی نکنید، افرادی که بیماری اریتروملالژیا دارند نیز باید از این کار اجتناب کنند، در این بیماری بیشتر قسمت های بدن دچار قرمزی، سوزش و درد است که باید به پزشک مراجعه کنند، در استفاده از آب سرد برای پاهای خود اگر بیماری خاص دیگری نیز دارید با پزشک مشورت کنید زیرا ممکن است این کار مشکلی برای سلامتی شما ایجاد کند.

تاثیر آب سرد یا حمام یخ در کاهش داغی کف پا

از آتل های شبانه استفاده کنید


آتل های شبانه با کشش قوس و ساق پا در طول شب به رفع التهاب کف پا کمک می کنند، اینها معمولا برای افرادی که حداقل شش ماه مبتلا به فاسیای کف پا بوده اند بهترین کار را دارند، بیشتر آن ها برای یک تا سه ماه استفاده می شوند و در هر دو مدل سخت و نرم عرضه می شوند.

پاهایتان را کش بدهید

برای کاهش دردهای ناشی از فاشیای کف پا می توانید به آرامی قوس پا و ساق پا را بکشید، برای این منظور سعی کنید با یک پا به سمت جلو حرکت کنید و سعی کنید تا جایی که می توانید پا را روی پای دیگر خود به زمین نزدیک کنید، می توانید کشش های دیگر را برای فاشیای کف پا بررسی کنید.

کرم های دارای لیدوکائین یا کپسایسین

استفاده از کرم هایی که دو ماده لیدوکائین یا کپسایسین را دارند می تواند تاثیر بسزایی در کاهش مشکلات مربوط به سوزش کف پای شما داشته باشد، البته بهتر است در مصرف آن ها زیاده روی نکنید و در صورت ادامه دار بودن مشکل خود حتما به پزشک مراجعه کنید.

از ویتامین ب3 غافل نشوید


از ویتامین های ضروری که نیاز دارید ویتامین ب3 است، این ویتامین به کاهش سوزش کف پا کمک می کند و می تواند فشار عصبی را کاهش دهد، علاوه بر این در تقویت گردش خون نیز کمک کننده است و می تواند به بهبود عمومی بدن شما کمک کند، ویتامین ب3 را از طریق گیاهان مختلف مانند نخود فرنگی، بادام زمینی، لوبیا و زرده تخم مرغ یا سبزیجات سبز، ماست، شیر و سبوس گندم دریافت کنید، مصرف ویتامین ب3 بسیار مفید خواهد بود.

نکاتی کلی در رابطه با پیشگیری از سوزش پا

برای این منظور بهتر است به برخی از مسائل دقت کنید، برای مثال بعد از پیاده روی کفش و جوراب را درآورده و پاهایتان را خشک نگه دارید، می توانید پاها را با آب سرد بشویید البته لزومی به استفاده از یخ وجود ندارد.
سعی کنید پاهایتان را استراحت بدهید، در طول روز کفش و جوراب هایتان را عوض کنید، ماد مغذی و ویتامین ها بخصوص ویتامین های گروه ب را در طول روز استفاده کنید و البته از کفش مناسبی هم استفاده کنید، هر چه کفش شما راحت تر باشد بدن سالم تری خواهید داشت، اجتناب از الکل و مواد مخدر نیز در این مسئله نقش موثر خواهد داشت.
پا را در برابر حرارت قرار ندهید، پا را بالاتر از سطح بدن خود نگه دارید، می توان از داروهای مسکنی مانند داروهای ضد التهاب غیر استروئیدی ایبوپروفن، کتوپروفن یا ناپروکسن استفاده کرد، روغن ها و پمادهای موضعی دارای کپسایسین نیز به تسکین مشکل شما کمک می کند، پودرها، اسپری ها، پمادها و لوسین های ضد قارچ نیز موثر خواهند بود.

علت سوزش کف پا در شب چیست؟

احساس درد شدید در پا و کف پا هنگام خواب می تواند باعث مختل شدن خواب شود، اگر این دردها به دلیل فشارهای متداول ایجاد نشده باشند باید به خود کفش نیز توجه کرد، معمولا خانم هایی که از کفش های پاشنه بلند استفاده می کنند دچار چنین دردهایی می شوند، علت غالب درد پا در هنگام خواب معمولا یا به دلیل نوروپاتی محیطی است که نوعی اختلال اعصاب است و می تواند باعث درد و بی حسی دست و پا شود یا به دلیل نوروم مورتون که در آن بافت اطراف اعصاب منتهی به انگشتان پا ضخیم می شود، دلیل دیگر می تواند سندرم پای بی قرار باشد، علاوه بر این اعصاب تحریک شده که معمولا به دلیل حرکات تکراری یا با نگه داشتن بدن در یک وضعیت به مدت طولانی ایجاد می شود از دلایل سوزش کف پا در هنگام خواب به حساب می آید.

سوالات رایج

آیا طب سوزنی در کاهش مشکلات سوزش کف پا موثر است؟

این روش ممکن است در برخی از افراد پاسخگو باشد اما الزاما همه را درمان نمی کند، در روش های طب سوزنی حتما از ماهر بودن پزشک یا طبیب سنتی خود مطمئن شوید.

آیا سوزش کف پا به طبع خاصی ربط دارد؟

خیر این مشکل می تواند در تمام افراد با طبع های مختلف به وجود آید.

4 پاسخ

  1. با تشکر از مطالب مفید شما
    آیا زالو درمانی مفید است و توصیه می شود دیابت دارم و گرمای شدید پا و دست در خواب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *