درمان گیاهی آفتاب سوختگی

فهرست مطلب

قرار گرفتن پوست در معرض نور شدید آفتاب به ویژه در هنگام ظهر باعث می شود که دچار سوختگی هایی شود که باعث آسیب به سلول های پوست می شود که بسته به درجه سوختگی ممکن است با سوزش، تورم و درد در درجات مختلف همراه باشد. سوختگی همچنین ممکن است در برخی موارد منجر به لایه برداری و التهاب پوست شود.

درمان گیاهی آفتاب سوختگی


آفتاب سوختگی چیست؟


قرار گرفتن بیش از حد در معرض اشعه ماوراء بنفش منجر به آسیب های پوستی از خفیف تا شدید می شود و این وضعیت به عنوان آفتاب سوختگی شناخته می شود که اغلب منجر به سوختگی درجه یک می شود. جایی که علائم قرمزی و درد فقط در لایه بیرونی پوست ظاهر می‌شود. در حالی که اگرسوختگی علاوه بر قرمزی و درد شدید، با ایجاد تاول و زخم پوستی نیز همراه باشد، سوختگی درجه دو بوده و این امر باعث می‌شود که مدت زمان بیشتری برای درمان آن نیاز داشته باشید . علایم دیگر مانند تب، لرز، تهوع، استفراغ و ضعف عمومی نیز در درجات شدید آفتاب سوختگی رخ می دهد. شایان ذکر است که آفتاب سوختگی خطر ابتلا به سرطان پوست را افزایش می دهد.

عوامل موثر بر آفتاب سوختگی


گروهی از عوامل وجود دارند که احتمال آفتاب سوختگی را افزایش می دهند، از جمله موارد زیر:

طبیعت پوست: افرادی که پوست روشن دارند بیشتر از دیگران در معرض آفتاب سوختگی هستند .

سن: افراد زیر شش سال و بالای شصت سال بیشتر از دیگران تحت تاثیر اشعه خورشید قرار می گیرند.

زمان روز: زمانی که تابش خورشید به اوج خود میرسد یعنی از ده صبح تا چهار بعد از ظهر احتمال آفتاب سوختگی وجود دارد. احتمال آفتاب سوختگی هم در روزهای آفتابی و هم در روزهای ابری است و این به دلیل توانایی اشعه ماوراء بنفش در نفوذ به ابرها می باشد .


نزدیکی به سطوح بازتابنده: این سطوح قابلیت انعکاس نور خورشید را دارند که نمونه هایی از این سطوح عبارتند از آب، برف و ماسه سفید.


فصل سال: احتمال آفتاب سوختگی در تابستان افزایش می یابد. این به دلیل موقعیت خورشید در آسمان در این دوره است.

نزدیکی به استوا: میزان نفوذ خورشید به جو هر چه به خط استوا نزدیک تر میشویم افزایش می یابد.

درمان گیاهی آفتاب سوختگی


سوزش ناشی از آفتاب سوختگی را میتوان با استفاده از روش های گیاهی کاهش داد یا حتی درمان کرد. برخی از گیاهان موثر در درمان عبارتند از :

روغن نارگیل


روغن نارگیل به کاهش درد ناشی از آفتاب سوختگی کمک می کند ، اگر درمان نشود منجر به پیری زودرس پوست می شود. این روغن پوست را شاداب و جوان می کند، ترک های ایجاد شده را ترمیم می کند و چین و چروک های پوست را کاهش می دهد. سرشار از ویتامین های D و E است که برای پوست ضروری هستند. می توانید روغن نارگیل را به ناحیه آسیب دیده بمالید، آن را روی پوست ماساژ دهید و سپس بگذارید یک شب بماند.

ژل آلوئه ورا


استفاده از ژل به طور مستقیم از گیاه آلوئه ورا ترجیح داده می شود.برای اینکه بتوانید از ژل آلوئه ورا در درمان آفتاب سوختگی در منزل بهره مند شوید، برگ آلوئه ورا را باز کرده و با قاشق مایع را از داخل آن خارج کنید، سپس آن را روی منطقه آسیب دیده بمالید.
اگر آلوئه ورا ندارید، می توانید آن را از داروخانه و فروشگاه ها خریداری کنید.

روغن نعناع فلفلی


روغن گیاهی نعناع فلفلی، پوست های تحریک شده در اثر آفتاب سوختگی را تسکین می دهد.به هر نوع کرم مرطوب کننده چند قطره روغن نعناع اضافه کنید و پوست سوخته با آن ماساژ دهید .لازم به ذکر است که این روغن جز روغن های اسانسی و قوی است پس حتما تست حساسیت قبل از استفاده از آن در درمان آفتاب سوختگی انجام شود.

روغن نعناع فلفلی

بابونه


بابونه به تسکین پوست و کاهش قرمزی کمک می کند، زیرا دارای خواص ضد التهابی است که باعث کاهش التهاب می شود. می توانید از روغن بابونه یا جوشانده بابونه سرد شده برای تسکین و درمان آفتاب سوختگی استفاده کنید.

روغن اسطوخودوس


اسطوخودوس گیاهی ضد التهاب است. روغن اسطوخودوس نیز می تواند به درمان آفتاب سوختگی کمک کند.

سایر روش های طبیعی درمان آفتاب سوختگی


برای درمان آفتاب سوختگی می توانید از روش های خانگی زیر استفاده کنید :

سرکه سفید


یکی از درمانهای قدیمی برای درمان آفتاب سوختگی، سرکه سفید است که در آب رقیق می شود و روی پارچه ای قرار می گیرد و سپس به صورت کمپرس روی محل آفتاب سوختگی قرار می گیرد.


شیر


برای رفع آفتاب سوختگی از شیر سرد و پرچرب استفاده می شود، شیر را روی پارچه ای گذاشته و به صورت کمپرس روی محل سوختگی قرار می دهند.

بلغور جو دوسر


یکی از مهم ترین درمان های موثر برای آفتاب سوختگی است که با مقدار کافی آب مخلوط می شود سپس مخلوط به صورت لایه ای ضخیم روی ناحیه آفتاب سوختگی قرار می گیرد.

ماست


ماست اثرات آفتاب سوختگی را خیلی سریع از روی پوست از بین می برد، به این صورت که آن را روی محل سوختگی قرار می دهند و برای مدت کوتاهی صبر کرده و سپس آن را با آب سرد تمیز می کنند.

سیب زمینی


حاوی نشاسته است که پوست را مرطوب و خنک می کند، بنابراین یکی از راه های موفق برای درمان آفتاب سوختگی به حساب می آید، این کار با مالیدن محل آسیب دیده با یک تکه سیب زمینی برای تسکین پوست و رفع قرمزی آن انجام می شود، همچنین می توان آب سیب زمینی را با آب سرد مخلوط کنید و سپس آن را روی پوست بمالید.


خیار


خیار به مرطوب شدن و تسکین پوست کمک می کند، همچنین سرشار از آنتی اکسیدان است و حاوی ترکیبات تسکین دهنده درد است، بنابراین توصیه می شود برش ها یا خیار رنده شده را روی ناحیه آسیب دیده قرار دهید.

خیار

نکاتی برای کمک به درمان در خانه


در اینجا چند نکته وجود دارد که می توانید در خانه از آنها استفاده کنید و توسط متخصصان پوست برای کاهش ناراحتی ناشی از آفتاب سوختگی توصیه می شود، از جمله موارد زیر:

-از داروهایی مانند ایبوپروفن استفاده کنید که به کاهش تورم، قرمزی و ناراحتی کمک می کند.
-مرتباً دوش آب سرد بگیرید، زیرا درد را تسکین می دهد، سپس پوست خود را به آرامی خشک کنید و کمی آب سرد روی آن بگذارید، پس از آن مقداری کرم مرطوب کننده به پوست خود بزنید تا خشکی آن کاهش یابد.
-از یک مرطوب کننده طبیعی حاوی آلوئه ورا برای کمک به تسکین پوست آفتاب سوخته استفاده کنید. از محصولات معطر خودداری نکنید زیرا ممکن است باعث تحریک پوست یا ایجاد واکنش آلرژیک شوند.
-برای محافظت از پوست آسیب دیده در طول دوره نقاهت، زمانی که بیرون هستید، لباسی بپوشید که پوست شما را بپوشاند.
-مقدار زیادی آب بنوشید، زیرا آفتاب سوختگی مایعات بدن را به سطح پوست می کشد و از بقیه بدن دور می شود. نوشیدن آب نیز ممکن است به جلوگیری از کم آبی بدن کمک کند.
-از دست زدن به تاول هایی که روی پوست ظاهر می شوند خودداری کنید، اجازه دهید خود به خود بهبود یابند. پوست تاول زده نشان می دهد که شما دچار آفتاب سوختگی درجه دو شده اید، بنابراین به نظر می رسد تاول ها به بهبود سریع پوست شما کمک می کنند و از شما در برابر هرگونه عفونت محافظت می کنند.

کارهایی که نباید هنگام درمان آفتاب سوختگی در خانه انجام دهید.


چندین کار وجود دارد که باید هنگام درمان آفتاب سوختگی در خانه از انجام آنها اجتناب کنید، از جمله موارد زیر:

-لایه برداری جوش.
-از وازلین برای پوست های آفتاب سوخته استفاده نکنید .
-پوست پوسته پوسته شده را خراشیده و جدا نکنید.
-یخ یا کمپرس یخ را روی پوست آفتاب سوخته نمالید.
-روی پوست آفتاب سوخته لباس های تنگ نپوشید.

پیشگیری از آفتاب سوختگی


توصیه می شود برای جلوگیری از آفتاب سوختگی اقدامات زیر را انجام دهید:

– از قرار گرفتن در معرض نور شدید خورشید در بازه زمانی 10 صبح تا 4 بعد از ظهر خودداری کنید.

-هنگام خروج از خانه لباس مناسب بپوشید تا از آفتاب محافظت کنید. به طوری که در حالی که کلاهی با لبه های پهن بر سر دارد، تمام بدن را نیز بپوشاند.

-پانزده تا سی دقیقه قبل از خروج از منزل، در قسمت‌هایی از بدن که مستقیماً در معرض نور خورشید هستند، به مقدار کافی از کرم ضد آفتاب استفاده کنید و در صورت شنا یا عرق کردن، آن را هر دو ساعت تکرار کنید.

– برای محافظت از چشم در برابر اشعه ماوراء بنفش خورشید از عینک آفتابی استفاده کنید.

– به داروهایی که حساسیت بدن به آفتاب را افزایش می دهند توجه کنید. به عنوان مثال می توان به برخی از انواع آنتی بیوتیک ها ، آنتی هیستامین ها، برخی از داروهای ضد افسردگی و برخی از داروهای کاهش دهنده کلسترول اشاره کرد .


-از مصرف محصولات برنزه کننده و رنگ آمیزی پوست خودداری کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *