اسپند عاطل باطل

فهرست مطلب

عاطل باطل نوعی اسپند است که برای خوشبو کردن و ضدعفونی کردن و خوشبو کردن محیط به کار می رود. عاطل باطل، اسپند رنگی است از ترکیب مواد مختلف به همراه اسپند تهیه می شود و هنگام سوزاندن، بوی خوب آن محیط را فرا می گیرد.

اسپند عاطل باطل

اسپند

اسپند (Peganum harmala) گیاهی علفی، سمی و چند ساله است که در مناطق معتدل و بیابانی می روید. این گیاه حاوی آلکالوئیدها و فلاونوئیدها است که تاثیر زیادی در ضد عفونی کردن محیط، دارند، همچنین برای خوشبو کردن فضا نیز می توان از اسپند استفاده کرد. دانه های اسپند طبع گرم و خشک دارند و دارای خاصیت ضد میکروبی هستند. اسگند معمولا برای سوزاندن استفاده می شود و دود آن تاثیری مثبت بر عملکرد قوه شناختی بدن دارد، باعث آرامش ذهن و خواب راحت می شود. خوردن دانه های اسپند توصیه نمی شود، مگر اینکه در موارد خاص توسط پزشک متخصص طب سنتی تجویز شود.

اسپند عاطل باطل

اسپند در گذشته کاربرد های زیادی در خانه ها به خصوص خانه ما ایرانیان داشت. از اسپند برای ضدعفونی کردن محیط اطراف، خوشبو کردن خانه، ایجاد احساس آرامش و… استفاده می شود. عاطل باطل نوعی اسپند است که ظاهری زیبا و رنگارنگ دارد و این به دلیل ترکیبات دیگر موجود در آن است. این نوع اسپند خوشبو تر از سایر انواع اسپند می باشد. عاطل باطل از جمله اجزای اصلی سفره های عقد می باشد که برای رفع چشم نظر مورد استفاده قرار می گیرد.

ترکیبات عاطل باطل

همان طور که گفتیم اسپند عاطل باطل از ترکیب برخی مواد دیگر به همراه اسپند تهیه می شود. ظاهر رنگارنگ آن نیز به دلیل این ترکیبات است که عبارتند از :
باروت
کندر
گلپر
دانه های خشخاش
رازیانه
برنج
چای
سیاه دانه
برگ موی پودر شده
نمک
اسپند
ترکیب کامل این اسپند به شرح فوق است. البته این ترکیب سلیقه ای است و می توان برخی ازمواد را حذف یا اضافه کرد.

کاربرد های عاطل باطل

عاطل باطل نوع خاصی از اسپند است که بخاطر ترکیبات خاطی که دارد، کاربرد های جالبی نیز پیدا کرده است. از عاطل باطل برای موارد زیر استفاده می شود :

کاربرد های عاطل باطل

برکت

سوزاندن اسپند عاطل باطل به دلیل وجود برنج و چای در ترمیلا آن باعث افزایش برکت در خانه می شود.

سلامتی

عاطل باطل حاوی سیاه دانه و برگ مو است که به منظور سلامتی اهل خانه و دور شدن آنها از انواع بیماری ها استفاده می شود.

طراوت

سوزاندن گلگر موجود در عاطل باطل باعث ایجاد طراوت در محیط اطراف شده و هوای خانه را تازه می کند.

رفع چشم نظر و سحر و جادو

استفاده از اسپند عاطل باطل به دلیل داشتن اسپند، خشخاش و باروت باعث باطل شدن سحر و جادو و رفع چشم نظر می شود. همچنین وجود باروت می تواند ارواح پلید را از خانه دور نماید.

خوشبو کردن محیط

سوزاندن عاطل باطل باعث سوختن دانه های اسپند و مواد دیگر موجود در آن می شود. دود حاصل از این کار باعث خوشرو شدن محیط خانه می شود.

ضد عفونی کردن محیط

دود حاصل از سوختن عاطل باطل به ضد عفونی کردن محیط و فضا های بسته کمک می کند چون خاصیت ضد میکروبی دارد.

علاوه بر اینها عاطل باطل را در سفره عقد عروس و داماد قرار می دهند تا علاوه بر زیبایی ظاهری باعث رفع چشم نظر، خیر و برکت، باطل شدن سحر و جادو و… در شروع زندگی عروس و داماد شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *