آسا فوتیدا یا آنغوزه

فهرست مطلب

آسا فوتیدا یا آنغوزه شیره ای خشک شده یا صمغی است که از ریشه گیاه به دست می آید، نیشکر گیاهان را خشک می کنند و پودر می کنند که برای مقاصد دارویی و آشپزی مورد استفاده قرار می گیرد، این گیاه در واقع علفی چند ساله است که ریشه آن کمی کلفت و گوش دار است و برگ هایش بریده و غباری، ساقه های این گیاه گوشتی و بلندی آن دو متر است، گل هایی زرد رنگ دارد و به شکل گروهی و چتر مانند در آخر ساقه شکوفه می دهند.

آسا فوتیدا یا آنقوزه

میوه آنقوزه

میوه این گیاه دو تخم قهوه ای تیره و سیاه دارد که بیضی و کمی پهن هستند و عطر بسیار ناخوشایندی دارند.

طرز به دست آوردن شیره آنغوزه

برای به دست آوردن شیره این گیاه در روزهای آخر بهار و میانه های تابستان ریشه گیاه را قطع می کنند یا به آن تیغ می زنند که این کار باعث می شود شیره بد بویی از آن خارج شود و کم کم در هوای تابستان سفت شود، این شیره همان آنغوزه است.

محل رشد گیاه

این گیاه را در زمین های بائر، خشک و آهکی می توانید پیدا کنید و از این جهت می توان گفت که مناسب آب و هوای گرم آسیا است.

خاستگاه آنغوزه

خاستگاه این گیاه استپ های افغانستان و ایران است، در ایران در شهرستان کوهسرخ استان خراسان رضوی در روستای دهمیان ، بلوچستان و باختری مختلف جنوب ایران مانند کرمان، راور، دشت مرغاب آباده و نائین می روید، علاوه بر این در هند هم مصرف دارد و به آن هینگ می گویند.

انواع آنغوزه

این گیاه انواع مختلفی دارد که در ایران نیز می رویکد و به صورت گونه های جداگانه یا واریته هایی از یک گونه شناخته شده اند، مانند F.foetida, F.kuma, F.alliacea, Regel و F.kurdica Pol

فواید آنغوزه

صمغی که از این گیاه به دست می آید دارای رزین، اسانس و صمغ، اسید فرولیک و ترکیبات دی سولفید است که اهمیت زیادی در این گیاه دارند و ارزش غذایی آن را بالا می برند، از جمله فواید مهم آن می توان به ضد نفخ بودن، خلط آوری، درمان سوهاضمه، درمان قولنج های مربوط به نفخ، سرفه، التهاب برونشیت و اختلالات و ناراحتی های عصبی اشاره کرد.

فواید آنغوزه

فواید آنغوزه برای دستگاه گوارش

این صمغ می تواند به درمان سوهاضمه کمک کند و تاثیر زیادی در درمان نفخ دارد، علاوه بر این برای کمک به هضم و رفع گاز نیز در طب سنتی آیورودا مورد استفاده قرار می گیرد، برای رفع مشکلات تغذیه ای خود می توانید سراغ مصرف این ماده بروید اما توجه کنید که مصرف آن می تواند برای افرادی که از بیماری های گوارشی رنج می برند مضر باشد و به همین جهت بهتر است این افراد تحت نظر پزشک سراغ این ماده بروند.
طبق آزمایشی که در آن ۴۳ نفر افراد بالغ را ۳۰ روز بررسی کردند مشخص شد که کسانی که کپسول های ۲۵۰ میلی گرمی حاوی این ماده را دو بار در روز مصرف کرده اند بهبود قابل توجهی در نفخ، هضم و کیفیت زندگی پیدا کرده اند، این گیاه می تواند ترشح صفرا از کبد را افزایش دهد و نقش زیادی در هضم چربی داشته باشد.

کمک به کاهش علائم سندرم روده تحریک پذیر

علاوه بر فواید زیادی که آنقوزه در کاهش مشکلات بدن بخصوص مشکلات گوارشی دارد می توان از آن به عنوان دارویی در کاهش علائم سندرم روده تحریک پذیر کمک گرفت که البته فواید آن به طور کامل هم اثبات نشده است اما طبق شواهد به دست آمده افراد مبتلا با مصرف آن نتایج خوبی گرفته اند و علائمی مانند درد و ناراحتی شکمی، نفخ و گاز، یبوست، اسهال یا هر دو در آن ها کاهش پیدا کرده است.
توصیه:
به جای پیاز و سیر می توانید از انغوزه در غذاها استفاده کنید تا ناراحتی گوارشی شما را کاهش دهد، پیاز و سیر دارای مقادیر زیادی از فروکتان هستند که کربوهیدرات های غیر قابل هضم و قابل تخمیر هستند و باعث ناراحتی گوارشی در برخی از افراد مبتلا به سندرم روده تحریک پذیر می شوند.

خواص ضد سرطانی

طبق مطالعات انجام گرفته و آزمایش هایی که روی حیوانات صورت گرفته مشخص شده که این گیاه می تواند به توقف رشد و گسترش برخی از سلول های سرطانی کمک کند و تاثیر قابل توجهی در درمان سرطان سینه و کبد دارد.

مصرف آنقوزه به کاهش قند خون کمک می کند

طبق مطالعاتی که روی موش ها انجام شده است ۲۲.۷ میلی گرم از عصاره آنقوزه به ازای هر پوند از وزن بدن به کاهش سطح قند خون ناشتا کمک می کند یعنی برای هر یک کیلوگرم پنجاه میلی گرم از عصاره، این مسئله این نکته را هم نشان می دهد که افراد مبتلا به دیابت باید در مصرف آن دقت کنند تا دچار تداخل دارویی نشوند یا افت شدید قند خون را تجربه نکنند، بهترین کار قبل از مصرف، مشورت با پزشک است.

صمغی ضد التهاب و ضد میکروب

برای کاهش التهاب های مختلف بدن خود می توانید سراغ آنقوزه بروید، این ماده سرشار از خواص آنتی اکسیدانی است و می تواند به کاهش التهاب در بدن کمک کند، این ماده خواص ضد باکتری، ضد قارچ و ضد میکروب موثری هم دارد و می تواند در برابر بیماری های مختلف از بدن مراقبت کند.

افزایش سلامتی مغز

از جمله فوایدی که درمورد آنغوزه می توان گفت این است که این گیاه تاثیر زیادی در افزایش سلامتی مغز دارد، طبق مطالعاتی که بر روی حیوانات صورت گرفته است ثابت شده که آنغوزه امکان از دست دادن حافظه را کاهش می دهد و می تواند از آسیب مغزی جلوگیری کند، البته برای اثبات فواید این ماده بر مغز انسان نیاز به تحقیقات بیشتری است.

کمک در کاهش فشار خون

مصرف آنقوزه می تواند باعث کاهش مشکل فشارخون بالا شود و عروق خونی را شل کند، این اتفاق در کارکرد بهتر بدن و بهبود اوضاع قلب موثر است، افرادی که از داروهای مربوط به فشارخون و یا به طور کلی مربوط به خون استفاده می کنند قبل از مصرف این صمغ باید با پزشک متخصص مشورت کنند.

مفید برای کاهش مشکلات تنفسی

آسافوتیدا تاثیر خوبی در کاهش مشکلات تنفسی دارد، این گیاه آرامش بخش است و می تواند عضلات صاف مربوط به راه تنفسی را تسکین دهد، علاوه بر این تاثیر زیادی در درمان آسم دارد.

محافظت از بدن در برابر بیماری های مختلف

آنغوزه می تواند به افزایش سطح ایمنی بدن کمک کند، این صمغ سرشار از خواص آنتی اکسیدانی است که از بدن در برابر آسیب های احتمالی مراقبت می کند و می تواند رادیکال های آزاد را دفع کند، علاوه بر این تاثیر زیادی در کاهش التهاب های مزمن، بیماری قلبی، سرطان و دیابت نوع ۲ دارد، طبق تحقیقات صورت گرفته این گیاه ترکیبات مهمی مانند تانن و فلاونوئید دارد که می تواند به رفع مشکلات بدن کمک کند.

فواید دیگر:

افزایش میل جنسی
درمان نیش حشرات
مفید برای قلب و عروق
رفع مشکل برونشیت
از بین بردن مشکلات سنگ کلیه

فواید دیگر

روش استفاده کردن

برای استفاده کردن از این گیاه آن را به شکل خوراکی، تنتور و بخور برای کمک به درمان احتقان بینی و برونشیت استفاده می کنند، صمغ پودر شده نیز مصرف دارد.

دوز مصرفی

صمغ پودر شده گیاه روزانه ۰.۳ تا ۱ گرم در سه نوبت استفاده می شود، شکل تنتور آن نیز ۲ تا ۴ لیتر در روز کاربرد دارد و تکه های ۰.۲ گرمی به اندازه ۲ تا ۵ دانه هرروز می توان مصرف کرد.

چاشنی غذایی

استفاده از این گیاه به عنوان چاشنی رایج است، آنغوزه بوی تندی دارد و غلظت بالایی از ترکیبات گوگردی در آن وجود دارد که بوی آن را نامطبوع می کند، این ماده به آدامس بد بو نیز معروف است که بعد از پخته شدن عطر و طعمش بهتر می شود و شبیه تره، سیر و گوشت توصیفش می کنند.

عوارض و تداخل های دارویی

این گیاه دارای کومارین است که می تواند با داروهای ضد انعقاد تداخل پیدا کند و طبق گزارش ها مصرف ۵۰ تا ۱۰۰ میلی گرم از آن در افراد مبتلا به مشکلات عصبی باعث تشنج شده است، مطالعات حیوانی نشان داده که اگر از این گیاه در دوزهای بالایی استفاده کنید باعث گاز، اسهال، سردرد، تورم دهان و استرس و اضطراب می شود، طبق مطالعه دیگری که روی موش ها انجام شده است ثابت شده که احتمال مسمومیت کبدی در دوزهای ۹۱ میلی گرم به ازای هر پوند وزن بدن نشان داده شده که البته ۶ هفته طول می کشد.

سوالات رایج:

آیا در دوران بارداری و شیردهی می توان از آنغوزه استفاده کرد؟

خیر مصرف این گیاه در دوران بارداری و شیردهی مجاز نیست.

رده سنی مناسب مصرف آسافوتیدا چند است؟

بهتر است کودکان بالای ده سال از آن استفاده کنند و بزرگسالان نیز در صورت مصرف دارویی خاص یا ابتلا به بیماری خاص قبل از مصرف با پزشک مشورت کنند.


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *