در زمانی که افراد مختلف علائم حساسیت یا آلرژی را از خود نشان می دهند، در اصل سیستم ایمنی بدن آن ها عکس العمل نشان داده است و نسبت به مواردی که خطرناک نیستند حساس شده است، علاوه بر حساسیت های فصلی حساسیت هایی مانند حساسیت به پوست مرده حیوانات یا زهر زنبور عسل هم وجود دارند که بهترین راه رهایی از آن ها دور شدن از موارد حساسیت زاست، به موادی که باعث ایجاد آلرژی می شوند آلرژن می گویند و هدف گیاهان دارویی برای درمان حساسیت کاهش تاثیر آلرژن ها و افزایش بهبود عمومی بدن است، البته گیاهان دارویی مضری هم برای حساسیت وجود دارند که آن ها را بررسی خواهیم کرد.

گیاهان دارویی مفید و مضر برای حساسیت

حساسیت فصلی چیست؟


حساسیت فصلی حساسیتی است که در آن شاهد علائمی مانند عطسه، آبریزش بینی، اشک و خارش چشم، خارش گلو و گلو درد، کهیر، آسم، عفونت گوش میانی، زودرنجی و نوسانات خلقی، اگزما، خستگی و اختلال خواب، افزایش میزان مخاط، وزوز گوش و خارش آن، کاهش تمرکز و احتقان هستیم، علت این علائم در افراد مختلف می تواند متفاوت باشد، برخی به دلیل گرده افشانی گل ها و برخی به دلایل ژنتیکی دچار این علائم می شوند، گرد و خاک یا آلودگی هم موثر است.

آیا حساسیت خطرناک است؟


عدم توجه به حساسیت می تواند زمینه ساز ابتلا به بیماری های مختلفی مانند آسم شود، به طور کلی خود آلرژی خطر خاصی ندارد اما به هرحال برای دستگاه تنفسی و سیستم ایمنی بدن خوب نیست.

تاثیری که ژنتیک در ابتلا به آلرژی دارد


ژنتیک از مهم ترین عوامل حساس شدن افراد است، اگر یکی از والدین حساسیت فصلی داشته باشند امکان اینکه فرزند آن ها هم دچار حساسیت شود تا پنجاه درصد افزایش می یابد و اگر هر دو والد حساسیت داشته باشند این امکان 75 درصد است.

تاثیری که ژنتیک در ابتلا به آلرژی دارد

گیاهان دارویی موثر در درمان علائم حساسیت های فصلی


حساسیت های فصلی معمولا با گیاهان مختلف قابل التیام هستند، اگر به طور کامل درمان نشوند هم علائم آن ها کاهش پیدا می کند، در ادامه بهترین راه های گیاهی برای رها شدن از شر آلرژی را معرفی می کنیم.

حریره بادام و درمان آلرژی


حریره بادام می تواند حساسیت را کاهش دهد و علائم آن را از بین ببرد، برای درست کردن این حریره ده عدد بادام کافیست، آن ها را خیس کنید و پوستشان را جدا کرده در مخلوط کن به طور کامل له کنید، مقداری عسل را با مقدار بسیار کمی آب گرم به آن اضافه کنید و به خوبی حل کنید تا ترکیبی یک دست به دست آید، آن را روی حرارت اجاق غلیظ کرده و بعد میل کنید.

با سیاه دانه حساسیت را درمان کنید


سیاه دانه گیاهی ضد میکروب و باکتری است که سیستم ایمنی بدن را تقویت می کند و تاثیر زیادی در بهبود دستگاه تنفسی دارد، این گیاه به عنوان ضد حساسیتی قوی کاربرد دارد و در اسلام نیز اشاره های بسیاری به خواص آن شده است، می توانید یک تا دو گرم از سیاه دانه را روزانه همراه با چای یا به شکل های دیگر میل کنید.

با سیاه دانه حساسیت را درمان کنید

جوی دو سر، گیاهی مفید برای آلرژی


جوی دو سر از جمله گیاهانی است که می تواند به درمان کهیر در دوران حساسیت کمک کند، خمیر جوی دو سر را باید روی کهیرها بگذارید و به کاهش علائم پوستی کهیر کمک کنید، این خمیر در درمان نیش حشرات هم موثر است، می توانید خمیر جوی دو سر را در فریزر نگه داری کنید و در طول چند روز استفاده کنید.

روش درست کردن پماد جوی دو سر برای درمان کهیر


برای درست کردن این پماد شما به یک قاشق غذا خوری جوی دو سر و یک لیوان آب داغ نیاز دارید، جو را نیم ساعت در آب داغ نگه دارید و بعد از این مدت آن را له کنید تا به شکل خمیر درآید، خمیر به دست آمده را با پنبه یا پارچه تمیز روی قسمت مورد نظر اعمال کنید.

سیر، گیاهی همه فن حریف


سیر که از جمله مهم ترین گیاه ها در درمان انواع بیماری هاست می تواند به کاهش علائم حساسیت هم کمک کند، چه سیر را به طور طبیعی در روز بجوید و چه از آن در سوپ و غذاهای خود استفاده کنید تاثیرش را خواهید دید، سیر نوعی آنتی بیوتیک قوی است که می تواند حساسیت را کاهش دهد و بدن را ضد عفونی کند، سیر سرشار از کوئرستین است که به عنوان نوعی آنتی هیستامین شناخته می شود.

روش هایی که می توانید از سیر برای رفع آلرژی استفاده کنید:


مصرف سیر در غذاهای مختلف تاثیر بسیاری در افزایش سلامتی دارد و بهترین روش اضافه کردن سیر به وعده های غذایی است اما می توانید از روش های زیر هم برای زمان حساسیت استفاده کنید.
روش اول: سه تا چهار حبه سیر را در یک لیوان آب که یک قاشق غذاخوری عسل دارد بیاندازید و یک دقیقه بعد سیرها را خارج کنید، محلول را روی مخاط دهان بمالید تا به کاهش علائم کمک کند.
روش دوم:پنج حبه سیر را با یک کاسه آب خیس کرده و آب را در طول روز بنوشید، البته نوشیدن یک لیوان از آن در روز کافیست.

مصرف پیاز در دوران حساسیت


پیاز منبع دیگری است که سرشار از کوئرستین است و می توان از آن برای کاهش علائم آبریزش بینی، سرفه و گلو درد استفاده کرد، برای مصرف می توانید سه تا چهار قاشق غذا خوری از آب پیاز را همراه با یک لیوان آب داغ غرغره کنید، علاوه بر این جویدن پیاز هم نقش موثری دارد و می توان از ترکیب یک قاشق چای خوری عسل و نصف قاشق چای خوری آب پیاز هم استفاده کرد، این ترکیب را دو بار در روز باید میل کنید.

چغندر قند


چغندر قند گیاهی بسیار مفید است که سیستم ایمنی بدن را هم تقویت می کند، این گیاه شیرین می تواند با ویتامین های فراوان خود مانند ویتامین آ، ث و ب6 به کاهش علائم آلرژی کمک کرده و با موادی مانند کوئرستین، فیبر و فولات به محافظت از بدن کمک کند.

چغندر قند

مصرف خرفه برای کاهش آلرژی


خرفه گیاهی مخصوص فصل بهار است که می توان با استفاده از آن خون را تمیز کرد، این گیاه می تواند خارش های فصلی بدن را درمان کند و باعث کاهش حساسیت های فصلی در بهار شود، علاوه بر این در از بین بردن تلخی دهان هم موثر است، می توانید با مصرف آب آن تاثیر سریع تر از گیاه بگیرید.

عصاره بوته سایه بان


سایبان که به آن باباآدم جنگلی هم می گویند، گیاهی دارویی است که خاصیتی ضد التهابی دارد و از آن در درمان میگرن هم استفاده می کنند، این گیاه برای برونشیت و آسم هم موثر است و می تواند علائم سرماخوردگی را بهبود بخشد، آنتی هیستامین موجود در این گیاه آن را دارویی طبیعی برای مقابله با آلرژی می کند و به همین جهت نیز معروف است.

عصاره بوته سایه بان

گیاهان حساسیت زا کدام ها هستند؟


علاوه بر مصرف گیاهان دارویی مختلف برای درمان حساسیت بهتر است از گیاهان حساسیت زا هم تا حد امکان دوری کنید، از جمله این گیاهان می توان به خیار، تخمه آفتابگردان، فندق، کدو، بادام زمینی، سویا، کرفس، گردو و گوجه فرنگی و سیب زمینی اشاره کرد، البته شدت این حساسیت در افراد مختلف متفاوت است.

میوه های مفید در دوران حساسیت


میوه های مختلف هم در دوران حساسیت می توانند به کاهش یا افزایش علائم کمک کنند، در ادامه بعد از بررسی میوه هایی که برای حساسیت مفید هستند، میوه های حساسیت زا را هم معرفی می کنیم.

انگور


از مفیدترین میوه هایی که در دوران آلرژی می توانید سراغ آن بروید انگور است، این میوه ایمنی بدن را تقویت می کند و آنتی اکسیدانی موثر است، علاوه بر این خون را رقیق کرده و چربی خون را هم کاهش می دهد، اما مهم ترین خواص آن در دوران حساسیت خلط آور بودن و درمان گرفتگی های تنفسی و آسم آن است که به بهبود فرایند تنفس کمک می کند، این میوه به هر شکل و نوعی که باشد ضد حساسیت است و از آن برای کاهش تصلب شرائین هم می توان استفاده کرد.

عناب


عناب میوه ای است که در طب سنتی جایگاه ویژه ای دارد و معمولا به شکل خشک مصرف می شود، این میوه که به فوایدش در کاهش قندخون و فشارخون معروف است میتواند به کاهش حساسیت هم کمک کند، درواقع عناب میوه ای ضد سرفه و خلط آور است که التهاب را هم کاهش می دهد و باعث تقویت سیستم ایمنی بدن می شود.

میوه های دارای ویتامین ث


پرتقال، لیموشیرین و نارنج از میوه های ویتامین ث داری هستند که اهمیت مصرف آن ها در دوران حساسیت بسیار زیاد است، این میوه ها را در مصرف روزانه خود قرار دهید، برای مثال آب نارنج را بگیریدو همراه با غذاهای مختلف آن را میل کنید، این میوه خاصیتی ضد حساسیت دارد و می توان در روز دو تا سه عدد از آن را میل کرد.

میوه های دارای ویتامین ث

چه میوه هایی حساسیت را افزایش می دهند؟


از جمله میوه هایی باید در مصرف آن ها دقت کرد می توان به سیب، کیوی، زردآلو، گلابی، آلو، خربزه، گیلاس، نارنگی و موز اشاره کرد، البته افراد مختلف به میوه های مختلف حساس هستند و این در همه یکسان نیست، اما طبق تحقیقات انجام شده به طور کلی در افرادی که حساسیت دارند این میوه ها می توانند تشدید کننده علائم باشند.

ادویه هایی که می توانند آلرژی را کاهش دهند


مصرف ادویه های گوناگونی مانند زنجبیل، زردچوبه و دارچین در غذاهای مختلف و به طور کلی در طول روز می تواند به کاهش علائم حساسیت کمک کند، این ادویه ها اهمیت بسیاری در افزایش ایمنی بدن هم دارند و می توانند بسیاری از مشکلات بدن را هم رفع کنند.

ادویه هایی که می توانند آلرژی را کاهش دهند

زنجبیل


زنجبیل از موثرترین ادویه ها در افزایش سطح ایمنی بدن است که از آن به عنوان نوعی آنتی هیستامین طبیعی یاد می کنند، این ادویه می تواند به کاهش التهاب های بینی کمک کند و تورم را از بین ببرد، علاوه بر این زنجبیل در کاهش علائم دیگر آلرژی هم موثر است، درست کردن چای زنجبیل همراه با مقداری زنجبیل رنده شده و تازه همراه با عسل و آبلیمو می تواند موثر باشد، پنج دقیقه زمان برای جوشاندن زنجبیل کافیست، توجه کنید که برای مصرف زنجبیل بهتر است از گیاه تازه استفاده کنید، علاوه بر دمنوش می توانید آن را با مقداری نمک بجوید تا سرفه و سردرد یا آبریزش بینی را قطع کند.

زردچوبه


کورکومین از مهم ترین مواد موجود در زردچوبه است که باعث اهمیت این ادویه در طب سنتی شده است، علاوه بر خاصیت آنتی اکسیدانی و ضد التهابی زردچوبه این ادویه در رفع حساسیت های فصلی هم نقش موثری دارد و از آن برای کاهش مسائل مربوط به آلرژی استفاده می شود، می توانید زردچوبه را همراه با شیر داغ میل کنید، این نوشیدنی معجزه آسا را دو بار در روز میل کنید تا سیستم ایمنی بدنتان را تقویت کند، درواقع ترکیب شیر و زردچوبه موکوس های بدن را شل می کند و می تواند اکثر مشکلات و بیماری ها را از بین ببرد.
ترکیب زردچوبه با عسل هم می تواند مفید باشد، می توانید 6 قاشق غذا خوری از ادویه را همراه با مقدار مناسب و دلخواهی عسل روزانه دو بار مصرف کنید.

دارچین


دارچین را در غذاها، نوشیدنی ها و چای های خود استفاده کنید، مصرف یک تا دو گرم از این ادویه در هر بار استفاده می تواند به کاهش حساسیت کمک کند، البته نباید بیش از پنج گرم از آن را در روز مصرف کنید.

دمنوش ها و چای های مفید برای درمان گیاهی علائم حساسیت


اگر به دمنوش های مختلف علاقه دارید و اهل چای هستید، پیشنهاد ما برای شما مصرف چای های گوناگونی است که می توانند به کاهش علائم شما کمک کنند، توجه کنید که در مصرف این دمنوش ها هم نباید زیاده روی کرد.

مصرف چای بابونه برای رفع آلرژی


نوشیدن دمنوش بابونه می تواند به افزایش سطح ایمنی بدن کمک کند، این دمنوش آنتی اکسیدان و آنتی هیستامین موثری است که می توانید آن را به روش های متفاوت درست کنید، دو قاشق چای خوری از پودر گل بابونه همراه با یک لیوان آب جوش روش مناسبی است که به پنج دقیقه دم کشیدن نیاز دارد، می توانید از آب لیمو ترش و عسل هنگام میل کردن استفاده کنید، توجه کنید که دو سه روز مصرف مداوم این دمنوش لازم است، هر روز دو سه لیوان از دمنوش برای نوشیدن کافیست.
روش دیگر جوشاندن بابونه است، به جای پنج دقیقه دم کردن گیاه را پنج دقیقه بجوشانید و از آب آن برای بخور هم استفاده کنید، ده دقیقه بخور با جوشانده بابونه برای رفع مشکلات آزار دهنده حساسیت موثر است.

مصرف چای بابونه برای رفع آلرژی

بابونه گیاهی آلرژی زا یا رفع کننده آلرژی؟


توجه کنید که این گیاه فوق العاده با اینکه در رفع آلرژی موثر شناخته می شود اما مصرف آن برای افرادی که آلرژی شدیدی دارند توصیه نمی شود، این مصرف باعث تشدید حساسیت می شود و واکنش های پوستی را افزایش می دهد، البته پرورش این گیاه و گرده های آن در محیط هم مناسب نیستند و افراد حساس باید از آن اجتناب کنند.

دمنوش آویشن و مقابله با حساسیت


دمنوش آویشن و یا حتی مصرف آویشن به عنوان ادویه در غذا می تواند به کاهش عفونت های مختلف سینوسی و دستگاه تنفسی کمک کند و باعث کاهش علائم حساسیت شود، دمنوش آویشن گرفتگی بینی را باز می کند و از آن برای رفع سرفه هم استفاده می شود، البته روزانه بیش از یک لیوان از این دمنوش نباید مصرف شود.

از بین بردن علائم حساسیت با چای نعناع


دمنوش دیگری که می توانید با میل کردن آن از شر حساسیت رها شوید دمنوش نعناست، این دمنوش را در هوای گرم می توانید همراه با یخ به شکل شربت هم درست کرده و میل کنید ولی مصرف گرم آن تاثیر بیشتری دارد، این چای می تواند خلط را کاهش دهد و سینوس ها را تقویت کند، برای درمان سرفه و گرفتگی بینی هم می توانید از چای نعناع استفاده کنید، تقویت دستگاه تنفسی با این چای بسیار قابل توجه است.

از بین بردن علائم حساسیت با چای نعناع

معجزه چای سبز برای درمان حساسیت


چای سبز نوشیدنی سرشار از خواص ضد التهابی است که می توانید از خاصیت آنتی اکسیدانی آن برای بهبود ایمنی بدن استفاده کنید، این چای آنتی هیستامینی قوی هم هست و دارای مقدار قابل توجهی کرستین و کاتچین هم هست که اهمیت ویژه ای در طب سنتی دارند، مصرف چای سبز به کاهش عطسه و علائم دیگر حساسیت کمک کرده و واکنش های سلول های مغز را بهتر می کند.

دمنوش شکرتیغال و بنفشه


برای درست کردن این دمنوش چند گرم از هر گیاه را با دو لیوان آب داغ بجوشانید و بعد از نصف شدن مقدار آب آن را صاف کرده و میل کنید، این دمنوش را هر شب قبل از خواب و هر صبح قبل از صبحانه میل کنید تا اثر کند، اگر از مشکلات معده رنج می برید دمنوش را ناشتا میل نکنید.

دمنوش شکرتیغال و بنفشه

دمنوش گزنه


یک قاشق غذاخوری از پودر گزنه را با یک لیوان آب داغ دم کنید و پنج دقیقه بعد آن را صاف کرده بنوشید، این دمنوش را دو تا سه بار در روز می توانید مصرف کنید تا باعث از بین رفتن علائم آزار دهنده آلرژی در شما شود، گزنه گیاهی طبیعی برای کاهش التهاب های دستگاه تنفسی است که می تواند مشکلات گرفتگی بینی، عطسه، خارش و سرفه را رفع کند، درواقع گزنه نوعی آنتی هیستامین طبیعی است که کپسول آن هم وجود دارد، اما برای مصرف کپسول باید با پزشک مشورت کنید.

دمنوش شاهتره برای کاهش علائم آلرژی


پنج گرم از شاه تره را با یک لیوان آب داغ به مدت ده دقیقه دم کرده و بنوشید، این دمنوش می تواند حساسیت های مختلف را رفع کند، شاهتره گیاهی است که به شکل قرص و کپسول و قطره هم در بازار وجود دارد و اهمیت زیادی در جهان دارد اما این محصولات در ایران وجود ندارند و بهتر است سراغ دمنوش شاهتره بروید، جوشاندن گیاه هم برای کاهش علائم موثر است و به طور کلی گفته می شود این دمنوش یا جوشانده بیشتر از عرق شاتره برای حساسیت مفید است.

چای بادرنجبویه


بادرنجبویه می تواند به کاهش علائم آلرژی کند، این گیاه را به صورت دمنوش مصرف کنید و در هر بار استفاده پنج گرم از برگ های آن را مصرف کنید، سعی کنید بیش از ده گرم از این گیاه مصرف نکنید تا دچار مشکل نشوید.

چای بادرنجبویه

روغن های گیاهی مفید برای رفع آلرژی


علاوه بر موارد مختلفی که به آن ها اشاره کردیم، روغن های گیاهی مفیدی هم وجود دارند که می توانید از آن ها برای کاهش علائم حساسیت خود استفاده کنید، در ادامه به بررسی این روغن ها می پردازیم.

روغن عصاره لیمو


روغن دیگری که با استفاده از آن می توانید علائم آزار دهنده حساسیت را کاهش دهید روغن عصاره لیمو است، این روغن را می توانید برای غرغره استفاده کنید و یا آن را با روغن اسطوخودوس و نعناع ترکیب کرده در فضا پخش کنید، می توانید روغن لیمو را همراه با روغنی پایه مانند روغن زیتون روی قسمت هایی از بدن خود مانند گردن و پشت و سوراخ های دماغ بمالید تا تاثیر کند.

روغن اسطوخودوس


این روغن را استنشاق کنید، در فضای اتاق اسپری کنید و یا روی بالش بچکانید تا همیشه عطر آن همراهتان باشد، این کار باعث درمان خارش پوست، از بین رفتن دانه های سرخ، درمان تب خشک شدید و به طور کلی درمان آلرژی می شود، می توانید این روغن را در ترکیب با روغنی پایه مانند روغن زیتون به سوراخ های بینی یا اطراف سوراخ بینی هم بمالید و بعد از حمام یا کمپرس سرد استفاده کنید، البته اگر بیماری خاصی دارید قبل از مصرف باید با پزشک مشورت کنید.

روغن اسطوخودوس

روغن زنجبیل


روغن زنجبیل روغنی ضد اسهال و ضد باد شکم است که می تواند سینوزیت و درد گلو را کاهش دهد، این روغن را می توانید به شکل های مختلف مالشی، استنشاق، بخور و… استفاده کنید، بعنوان دارویی ضد احتقان آن را استفاده کنید و توجه کنید که ماساژ دادن آن روی شکم بسیار مفید است.

روغن نعناع


روغن نعناع را با یک لیوان آب سرد و یک لیوان آب گرم ترکیب کرده و همراه با روغنی پایه مانند روغن جوجوبا استفاده کنید، برای استفاده کردن آن را روی قفسه سینه، پشت، پیشانی و شقیقه ها بمالید، توجه کنید که مصرف بیش از حد روغن نعناع مضر است و به دلیل وجود منتول در این روغن ممکن است برای برخی افراد حساسیت آفرین باشد.

روغن اکالیپتوس


چند قطره از این روغن را توسط دستگاه پخش کننده در فضای اتاق پخش کرده و استنشاق کنید، این کار به باز شدن دماغ کمک می کند، البته ممکن است باعث سوزش چشم شود که با بستن چشم ها باید از آن پیشگیری کنید، روغن اکالیپتوس می تواند همراه با روغنی رقیق کننده مانند روغن بادام مورد استعمال موضعی قرار گیرد، آن را روی پیشانی و قفسه سینه بمالید و تاثیر آن را در کاهش خارش پوست هم مشاهده کنید، البته توجه کنید که بعد از استنشاق این روغن باید آب گرم بسیاری بنوشید تا خشکی راه های تنفس جبران شوند.
خوردن روغن اکالیپتوس به شدت ممنوع است و در تمام انواع استفاده از آن باید آن را رقیق کنید، این روغن احتمال مسمومیت را هم افزایش می دهد که با مشورت کردن با پزشک خود می توانید از میزان مصرفی و عدم عوارض آن بر خود مطمئن شوید.

روغن اکالیپتوس

روغن درخت چای


استفاده از این روغن در دستگاه پخش کننده یا به طور مستقیم برای ماساژ دادن قسمت هایی که می خارند می تواند مفید باشد، روغن درخت چای ضدمیکروبی قوی است که آلودگی و جرم را نابود می کند و باعث کاهش علائم آلرژی می شود، البته استفاد از آن همراه با رقیق کننده هایی مانند روغن زیتون یا روغن بادام شیرین بهتر است.

روغن ریحان


روغن ریحان را هم باید رقیق کنید و بعد استفاده کنید، روی گردن و سینه و شقیقه های خود ماساژ دهید و یا می توانید آن را توسط دستگاه پخش کن در فضا بپراکنید، بخور کردن با این روغن هم مفید است و می تواند حساسیت را رفع کند، چند قطره از روغن را در آب در حال جوش ریخته و سپس بخور کنید.

روغن بنفشه


اگر دچار حساسیتی با نزله گرم هستید روغن بنفشه استفاده کنید، این روغن را روی مخاط دماغ یا چهره خود بمالید و ماساژ دهید، این کار باعث کاهش حساسیت شده و شما را شاداب تر می کند.
برای درمان عطسه می توانید از روغن بنفشه و بادام استفاده کنید، این روغن ها عطسه های فصلی را درمان می کنند و می توانند باعث بهبود تنفس در فرد شوند، کافیست این روغن را استشمام کنند و یا در فضای اتاق یا بالش بچکانند، علاوه بر این روغن بنفشه را می توان روی پیشانی ماساژ داد و یا یک قطره از آن را به بینی چکاند.

روغن گل شمعدانی


این روغن را همراه با روغن اسطوخودوس و لیمو مصرف کنید، به این صورت که چهار قطره روغن شمعدانی را با 7 قطره روغن اسطوخودوس و 4 قطره روغن لیمو ترکیب کرده و در فضا اسپری کنید، روغن شمعدانی ضد التهاب و ضد اکسیدانی قوی است که می تواند در کاهش علائم حساسیت به شما کمک کند.

روش های طبیعی دیگری که برای رفع حساسیت می توانید امتحان کنید.
روش هایی که برای رفع حساسیت وجود دارند به این سادگی ها تمام نمی شوند، با تنوع زیادی که در گیاهان دارویی وجود دارد می توانید در صورت عدم ارتباط گرفتن با گیاه خاصی سراغ گیاه دیگری بروید.

روغن گل شمعدانی

عسل طبیعی


عسل از مهم ترین داروهای طب سنتی است که از آن برای درمان مشکلات مختلف بدن استفاده می شود، عسل طبیعی در دوران حساسیت می تواند به تقویت سیستم ایمنی بدن کمک کرده و باکتری ها و التهاب های مختلف را از بین ببرد، این ماده لذیذ و شیرین حساسیت های فصل بهار را کاهش می دهد و علائم مختلف را تسکین می دهد، می توانید مقداری از عسل را از یک تا سه قاشق چایخوری در سه یا چهار بار روز مصرف کنید، البته چند قطره از آب لیموترش تازه همراه با عسل می تواند تاثیر آن را افزایش دهد.

سرکه سیب


سرکه سیب می تواند ph بدن را تنظیم کند و همین در کاهش علائم حساسیت موثر است، یک قاشق غذا خوری از سرکه اگر با یک قاشق غذا خوری آب لیمو و نصف قاشق غذا خوری عسل ترکیب شده همراه با یک لیوان آب تبدیل به شربتی موثر شود می تواند به کاهش مشکلات مربوط به آلرژی کمک کند و سیستم ایمنی را تقویت کند، این شربت را سه بار در روز میل کنید.

آب نمک


یک قاشق چای خوری نمک را با یک لیوان آب گرم ترکیب کنید و آن را در دهان خود غرغره کنید، این کار برای کاهش مشکلات آلرژی بسیار موثر است، می توانید از ترکیب نصف قاشق چای خوری نمک با دو لیوان آب گرم برای ریختن در دماغ خود استفاده کنید، به طوری که توسط قطره چکان قطره های محلول را داخل سوراخ های بینی بریزید و بعد آرام نفس کشیده فین کنید، این کار باعث خروج موکوس و محلول اضافه از دماغ می شود، می تواند دو بار در روز این کار را تکرار کنید.

روش هایی برای کنترل حساسیت


بهتر است برای کاهش علائم خود محرک هایتان را بشناسید و از آن ها دوری کنید، در روزهایی که می دانید حساسیت شما تشدید می شود مثل روزهای خشک یا طوفانی بیرون نروید و لباس هایتان را در خارج از خانه آویزان نکنید، گرده های مختلف بعد از باران کاهش پیدا می کنند و هوا تمیزتر است، می توانید در این زمان ها از خانه خارج شوید، بطور کلی از باغبانی و باغبانان دوری کرده و هربار که به خانه می آیید دوش گرفته خود را از گرده ها پاک کنید.
استفاده از تهویه های مختلف در خانه، ماشین یا محل کار، خشک نگه داشتن هوای مکانو تمیز کردن خانه با جارویی که فیلتر HEPA دارد، علاوه بر این استفاده از فیلتر هوای قوی هم می تواند موثر باشد.
استفاده از ماسک، کاهش وزن، کاهش مصرف پیاز، فلفل، ادویه های مختلف، سرخ کردنی ها، شکلات و قهوه بخصوص در فصل بهار و سیرخام، نوشیدن آب ولرم به جای آب خیلی سرد، کاهش استرس و حمام نکردن با آب سرد برای این افراد اهمیت دارد.

روش هایی برای کنترل حساسیت

سوپ جو


از جمله غذاهای مفیدی که برای افراد دچار آلرژی توصیه می شود سوپ جو است، این غذا را بدون پیاز، بدون ادویه، البته با مقداری زردچوبه می توانید آن را بپزید، به شکلی رقیق و با مقداری پودر تخم خشخاش برای افرادی که زیاد سرفه می کنند درست کنید.
البته افرادی که نزله سرد و خلط پشت گلو دارند می توانند سوپ را با ادویه های مختلف مانند زیره، فلفل و دارچین میل کنند اما افراد با نزله گرم نباید ادویه ها را به غذای خود اضافه کنند، سیر و پیاز و تربچه یا ترب هم برای این افراد مضر است.

آب


آب فراوان بنوشید، این کار نه تنها آلرژی های مختلف را کاهش می دهد می تواند بیماری های دیگر را هم از شما دور کند، آب حس گرسنگی بدخلقی و اختلالات شبانه را کنترل می کند و می تواند سردرد را از بین ببرد، کمبود آب باعث آسیب به قلب می شود و توجه به این مسئله ضروری است، سعی کنید در تمام دوران های زندگی آب را فراموش نکنید.

تاثیر بخور در دوران حساسیت


بخور اهمیت بسیاری برای کاهش علائم آلرژی دارد، می توانید از گیاهان مختلف برای درمان استفاده کنید، این کار علاوه بر درمان گلو درد می تواند عطسه و آبریزش بینی را هم رفع کند و موکوس و مخاط را از دماغ خارج کند، یکی از راه های موثر برای بخور ترکیب چند قطره از روغن اکالیپتوس با مقداری جوهر نعنا و آب داغ است، برای بخور کردن سر را با حوله یا پارچه ای تمیز و کلفت می پوشانند و صورت را روی ماده نگه می دارند، این ماده می تواند جوشانده های مختلف یا ترکیب روغن ها با آب داغ باشد، توجه کنید که بعد از بخور درست نیست که جوشانده را میل کنید، اگر قصد میل کردن دارید اول مقدار مورد نیاز برای مصرف را بردارید و با باقی مانده آن بخور کنید، اکثر گیاهان مختلفی که قبلا برای رفع حساسیت معرفی شدند می توانند به شکل بخور هم استفاده شوند.

پروبیوتیک ها و آلرژی


پروبیوتیک ها نوعی از باکتری های روده هستند که اگر تعادل نداشته باشند باعث عدم تعادل در سیستم ایمنی و بروز آلرژی می شود، این مواد می توانند با عدم تعادل خود باعث حساس شدن بدن نسبت به آلودگی هوا، گرده و گرد و خاک شوند، علاوه بر این پروبیوتیک ها دستگاه گوارش را هم تقویت می کنند و مصرف آن ها به طور کلی برای بدن مفید است، از جمله پروبیویک های موثر می توان به غذاهای تخمیری اشاره کرد، البته ماست پروبیوتیک هم وجود دارد.

اهمیت کاهش استرس در درمان آلرژی


استرس از مخرب ترین مشکلات مربوط به ذهن و روان است که می تواند باعث اختلال در تمام قسمت های بدن شده و زندگی را آزار دهنده کند، استرس و اضطراب از جمله عوامل تشدید کننده حساسیت هم هست و هرچه میزان هورمون های استرس در بدن افزایش پیدا کند اگر دچار حساسیت باشید حساسیت هم افزایش پیدا خواهد کرد، روش های مختلف از بین بردن استرس و مدیتیشن را امتحان کنید تا به آرامش نسبی برسید.

برای بهبود آلرژی: موادی که از آن ها برای شست و شو استفاده می کنید تغییر دهید


در بسیاری از مواقع این مواد باعث تشدید حساسیت می شوند و یا حتی خود باعث حساسیت هستند، می توان با استفاده از جوش شیرین و سرکه که بی ضرر تر هستند حساسیت دستگاه تنفسی را کاهش داد، علاوه بر این به طور کلی هرقدر میزان مصرف مواد شیمیایی کاهش پیدا کند تحریک مخاط هم کاهش پیدا میکند و امکان ابتلا به آسم هم کم می شود.

گیاهانی را که ضد التهاب هستند مصرف کنید


به طور کلی مصرف گیاهانی که ضد التهاب هستند در دوران آلرژی مفید است، البته ما گیاهان مهم را معرفی کرده ایم و می توان به آن ها اعتماد کرد اما مصرف بی رویه صحیح نیست و هر گیاه ضد التهابی هم لزوما مفید نخواهد بود و حتی ممکن است مضر باشد.
از جمله مهم ترین مواد ضد التهاب که می توانید به آن ها مراجعه کنید می توان به زنجبیل و چای سبز اشاره کرد.

شستن سینوس ها


با شستن مجرای بینی توسط آب نمک می توانید گرفتگی بینی را رفع کنید، محلول را از طریق بینی خارج کنید تا آلرژن ها هم خارج شوند، یک بطری فشرده شده و یا نتی پات می تواند برای این کار مناسب باشد، برای انجام این کار از آب مقطر استریل شده و خنک شده استفاده کنید بعد از هر بار انجام کار ظرف را با آب مقطر استریل شده بشویید.

داروهای موثر در درمان حساسیت


برخی داروها مانند اکسیمترازولین و فنیل افرین که گرفتگی بینی را باز می کنند یا آنتی هیستامین های مختلف برای درمان خارش، عطسه و آبریزش بینی و چشم می توانند در دوران حساسیت موثر باشند، از آنتی هیستامین های خوراکی می توان به لوراتادین، فکسوفنادین و سیتیزین اشاره کرد، البته توجه کنید که مصرف بیش از حد اسپری های آب نمک که برای درمان حساسیت ممکن است به کار روند باعث تشدید علائم سینوزیت می شوند و توصیه نمی شود.

داروهای موثر در درمان حساسیت

آمپول بتامتازون و تاثیر آن در درمان آلرژی


این آمپول می تواند سیستم ایمنی را در برابر التهاب ها ضعیف تر کند اما مصرف آن در این دوران توسط پزشک تجویز می شود، البته به طور کلی بهتر است بجای مصرف داروهای شیمیایی از روش های طبیعی کمک بگیرید اما اگر مجبور شدید توجه کنید که بتامتازون تاثیری سرگیجه آور دارد و باعث سردرد می شود، این آمپول در ناراحتی عمومی بدن هم نقش دارد و تنها با تجویز پزشک باید سراغ آن رفت.

اسپری آب نمک چه تاثیری بر حساسیت دارد؟


این اسپری که به آن اسپری سدیم کرومولین می گویند در کاهش علائم و عوارض حساسیت مفید است و می تواند در دوران حساسیت نجات بخش باشد، البته به طور کلی مصرف بدون تجویز زیاد صحیح نیست هرچند بسیاری از افراد بدون تجویز دکتر سراغ آن می روند.

آیا طب سوزنی برای رفع آلرژی موثر است؟


طب سوزنی در بسیاری مواقع موثر بوده است اما توجه کنید که برای برخی از افراد هم عوارضی داشته، برای طب سوزنی باید از مهارت و علم کامل طبیب مطمئن شوید و با بدن خود هم آشنایی داشته باشید.

ایمونوتراپی بر حساسیت چه تاثیری دارد؟


ایمونوتراپی نام روشی است که از آن برای درمان سرطان و حساسیت استفاده می کنند، این روش مقدار کمی از آلرژی را وارد بدن می کند و مانند واکسن باعث افزایش ایمنی بدن نسبت به آن آلرژی می شود، ایمونوتراپی برای درمان حساسیت با روش دیگری هم انجام می شود که در آن سیستم ایمنی را سرکوب می کنند.

واسابی (wasabi) چیست؟


واسابی نام نوعی سس است که همراه غذا میل می شود و می تواند به کاهش علائم حساسیت و حتی سرماخوردگی کمک کند، این گیاه که دارای روغن خردل هم هست باعث افزایش جریان خلط می شود و مجرای تنفس را پاک می کند، کافیست آن را همراه با غذاهای مختلف میل کنید.

واسابی (wasabi) چیست

دستگاه تصفیه هوا


استفاده از دستگاه تصفیه هوا می تواند آلاینده های مختلف هوا را که باعث حساسیت شما هستند از بین ببرد، این دستگاه ها را در محل زندگی و کار خود نصب کرده و از زندگی لذت ببرید.

تاثیر ورزش در کاهش علائم حساسیت


ورزش اهمیت زیادی برای سلامت عمومی بدن دارد و می تواند مشکلات مختلف بدن را رفع کند، سعی کنید به طور منظم ورزش کنید تا سیستم ایمنی بدنتان هم تقویت شود، این تقویت در کاهش عوارض عوامل بیمار کننده خارجی مانند مسائل مربوط به حساسیت هم موثر است و به طور کلی تحرک، فعالیت، ترک سیگار، خواب منظم و مناسب و به موقع، نوشیدن آب کافی و غذای صحیح می تواند به بهبود زندگی شما کمک کرده و مشکلات بسیار شما از جمله آلرژی را رفع کند.

گیاهان مضر برای حساسیت


برخی از گیاهان و بخصوص گل هایی که گرده های زیادی تولید می کنند آلرژی زا هستند، کاشتن این گیاهان زیبا در باغچه یا گلدان می تواند مشکل آفرین باشد، به طور کلی رد شدن از کنار باغچه ای پر از گل های زیبا برای همه حس خوبی در پی نخواهد داشت و افرادی که آلرژی دارند بهتر است بیشتر مراقب باشند.

گیاه رگ وید


رگ وید به عنوان نوعی از گیاهان شناخته می شود که به گیاهان آلرژی زا معروفند و مصرف آن ها می تواند باعث ابتلا به تب یونجه شود، رگ وید های زیبایی وجود دارند که در اواخر تابستان و اوایل پاییز گل می دهند اما به هر حال حساسیت زا هستند.

علف طلایی چیست؟


علف طلایی گیاهی است که می توانید به عنوان جایگزین رگ وید استفاده کنید، در اصل این گیاه نیز در ابتدا به اشتباه نوعی رگ وید دانسته می شد که با رشد علم و آشنایی بیشتر با گیاهان این مشکل رفع شد، علف طلایی آبیاری و شرایط خاکی خاصی نیاز ندارد و معمولا دچار آفت نمی شود که از این جهت گیاهی مناسب برای نگه داری شناخته می شود.

آیا گل رز حساسیت زاست

گل سوسن به جای رگ وید


می توانید از گل سوسن هم در باغچه های خود استفاده کنید، این گل که مانند علف زرد شکوفه هایی زرد دارد گیاهی آفتاب دوست است که در مناطق گرم بسیار خوب رشد می کند، اما به آبیاری منظم هم نیاز دارد و در کاشتن آن باید به مناسب بودن خاک زمین توجه کرد.

گیاه کرچک


کرچک خاصیتی آلرژی زا دارد که به افراد بسیاری آسیب می زند، علاوه بر رشد پر سرعت در حال و هوای استوایی برگ هایی بزرگ هم دارد که مراقبت آن بسیار آسان است اما گیاهی سمی هم هست که از این جهت نیز باید مراقب آن بود، به طور کلی گرده های کرچک برای حساسیت مناسب نیستند و بهتر است آن را از باغچه حذف کنید.

به جای کرچک باید سراغ چه گلی رفت؟


گل ختمی بهترین جایگزین برای کرچک است، این گل زیبا بسیار مقاوم است و گل هایی با طول عمر کم اما پر بار به شما هدیه می دهد که می تواند به زیبایی خانه و باغچه شما کمک کند، گل ختمی نسبت به شته ها حساس است و تا 6 درجه زیر صفر را تحمل می کند.

یاس یا گلی آلرژی زا؟


یاس که به زیبایی و خوش بویی معروف است و در ایران و جهان طرفداران زیادی دارد از جمله گیاهان آلرژی زایی به حساب می آید که می تواند باعث عطسه های زیاد و مداوم شود، این گل زیبا برای افرادی که حساسیت دارند مضر است و بهتر است از آن دوری کنند.

چه گلی را می توان جایگزین گل نخود کرد؟


گل نخود از بهترین گل های بالا رونده (مانند یاس) است که می تواند مهمان باغچه های شما شود، این گل حساسیتی ایجاد نمی کند و گل هایش دوام کمی دارند، شکوفه دادن گل نخود به معنای آمدن بهار است و در همه محیط های مختلف قابل نگهداری است، البته باید از گل نخود در برابر پرنده ها محافظت کرد.

گیاه تاج خروس


گیاه تاج خروس دم گربه ای که با نام بستان افروز هم شناخته می شود گیاهی با گل های زیباست که دقیقا گرده های همین گل ها هستند که برای حساسیت مناسب نیستند، افرادی که دچار تب یونجه هستند باید از این گیاه دوری کنند، توجه کنید که تاج خروس گیاهی حساسیت زا هم هست و علاوه بر ضررهایی که برای افراد دچار حساسیت هستند دارد می تواند موجب ایجاد حساسیت در افراد سالم هم بشود.

گیاه تاج خروس

گیاهی که می توان جایگزین تاج خروس کرد چیست؟


می توانید به جای تاج خروس سراغ آکالیفا هیسپیدا بروید، این گیاه که به آن آکالیفا دم گربه ای هم می گویند گل هایی قرمز رنگ و بلند دارد که سرمای زیاد را هم تحمل می کند، آن را در گلدان یا باغچه بکارید تا باعث زیبایی محیط شما شود.

گیاه اّرس


استفاده از ارس در باغچه باعث ایجاد حساسیت های مختلف در افراد می شود، این گل خارش های مختلف را بخصوص در دست ها ایجاد می کند و در نهایت به تب یونجه منجر می شود، مسائل پوستی از مهم ترین مسائل نگه داری این گیاه هستند، البته نگه داری از ارس ماده باز هم بهتر است.

ارس می خواهید اما آلرژی را نمی خواهید؟


می توانید به جای ارس از رزماری استفاده کنید، این گیاه که در مناطق مدیترانه بسیار استفاده می شود گیاهی با رشد انبوه است که تا دو و نیم متر هم می تواند رشد کند، شکل دادن به این گیاه آسان است و نگه داری از آن در باغچه بسیار مناسب است، می توانید تا سرمای منفی 23 درجه را به این گیاه تحمیل کنید اما به هرحال باید در منطقه ای آفتابی و با خاک مناسب باید از آن نگه داری کرد، توجه کنید که رزماری باعث جذب زنبور، مرغ مگس خوار و پروانه هم می شود.

گلیسین گیاهی حساسیت زاست


گلیسین نام گیاهی است که معمولا در پاسیو یا باغچه آن را نگه داری می کنند و می تواند باعث ایجاد آلرژی شود، گلیسین گرده هایی دارد که باعث ابتلا به تب یونجه می شوند و قرار گرفتن در معرض آن مشکلات پوستی مختلف را هم به همراه دارد.

گلیسین گیاهی حساسیت زاست

چه گیاهی را جایگزین گلیسین کنیم؟


می تواند به جای گلیسین از شقایق پیچ برای زیبایی محیط استفاده کنید، این گل که زیبا و انبوه است تا دمای منفی 34 درجه را هم تحمل می کند اما به نور آفتاب هم نیاز دارد، این گل از هوای گرم گریزان است و خاک نرم و مرطوبی می خواهد، شقایق پیچ تا 4 یا 6 متر هم رشد می کند و عمر گل های خوش عطر آن بیشتر از گلیسین است.

گیاه مینای چمنی


مینای چمنی از گیاهانی است که با افزایش علائم حساسیت می تواند مشکل ساز باشد، این گیاه با گرده، گل و برگ های خود به افزایش حساسیت افراد کمک می کند و در تب یونجه، تاول و جوش نقش دارد، به جای این گیاه می توانید از فلوکس باغچه ای استفاده کنید که گل هایی سفید و صورتی، قرمز و بنفش دارد و می تواند به زیبایی محیط شما کمک کند.

آیا گل رز حساسیت زاست؟


گل رز از محبوب ترین گل های جهان است و عطر بسیار خوشی دارد که همین ابهام را از جهت حساسیت زا بودن ایجاد می کند، ولی خبر خوش این است که این گل حساسیتی ایجاد نمی کند (مگر در مواقع نادر) و علت آن بزرگ بودن گرده های آن است، این گرده ها به سادگی جابجا نمی شوند، اما گل رز عطر بسیار غلیظی دارد که می توانید با مراجعه به انواع رزهای کم عطر تر از این مشکل رها شوید، برای مثال رز چای هیبریدی، رز انگلیسی، رز گراندی فلورا، رز فلوریبوندا و رز بوربون از جمله رزهای با عطر ملایم هستند.
البته توجه کنید که رزها انواع بسیار مختلفی دارند که شاید در برخی از انواع این گل عوامل حساسیت زا بیشتر باشند، قبل از مراجعه به این رزها باید درمورد آن ها اطلاعات دقیق تری به دست آورید.

آیا گل رز حساسیت زاست

از دیگر گل های مناسب که آلرژی زا نیستند:


گل هایی که گرده های کمتری دارند امکان ایجاد حساسیت را به حداقل می رسانند، از جمله این گل ها علاوه بر سوسن می توان به ارکیده، شمعدانی، کلماتیس، آزالیا، ادریسی و گل کاغذی اشاره کرد.

تب یونجه چیست؟


تب یونجه در واقع همان حساسیتی است که از گرده گل ها ایجاد می شود، علت این نام گذاری در گذشته این است که مردم گمان می کردند خارش بدن و حساسیت به دلیل عطری که از یونجه بر می خیزد ایجاد می شود.

ارتباطی که میگرن با آلرژی دارد:


اگر دچار میگرن هستید باید مراقب گیاهان آلرژی زا باشید، این گیاهان نه تنها در تحریک آلرژی موثرند که باعث تحریک میگرن هم می شوند و علت آن اغلب عطر گل هاست، البته افرادی که مستعد میگرن نیستند زیاد در معرض مشکلات این چنینی قرار نمی گیرند.

چه گل هایی میگرن و آلرژی را تشدید می کنند؟


گل هایی مانند گاردنیا، بداغ، فریزیا، نرگس درختی، سنبل، دافنه، یاسمن، یاس خوشه ای، پیچ امین الدوله و لیلیوم استارگزر از گل هایی هستند که عطر زیادی دارند و همان طور که گفته شد علت اصلی سردرد توسط این گل ها عطر زیاد آن هاست که می تواند برای افرادی که حساسیت دارند هم مضر باشد.

مراجعه به پزشک در حساسیت های فصلی


اگر حساسیت ها با روش های خانگی کاهش پیدا نکردند قطعا باید به پزشک مراجعه کرد، توجه به سلامت عمومی بدن و سخت نشدن انجام کارهای روزانه اهمیت دارد.

حساسیت غذایی چیست؟


از دیگر انواع حساسیت حساس بودن به غذاهای خاصی است که معمولا مانند انواع دیگر حساسیت به دلیل پاسخ های دستگاه ایمنی بدن ایجاد می شود و می تواند باعث استفراغ، اسهال، کهیر، تنفس سخت، تورم زبان دهان و صورت یا جوش های خارش دار و پایین آمدن فشارخون شود، اگر حساسیت خیلی شدید باشد باعث شوک آنافیلاکسی می شود که در برخی از افراد حتی می تواند منجر به مرگ شود.

غذاهایی که باعث حساسیت می شوند


علاوه بر حساسیت فصلی که درمورد آن صحبت کردیم حساسیت های غذایی مختلف هم وجود دارند که باید به آن ها توجه داشت، برخی از افراد به پروتئین های خاص موجود در غذاها حساسیت دارند که تنها راه جلوگیری از این حساسیت آگاهی به آن و مصرف نکردن آن است، در ادامه چند مورد از رایج ترین حساسیت های غذایی را بررسی می کنیم.

آلرژی نسبت به تخم مرغ


تخم مرغ غذای کاملی است که کودکان بسیاری نسبت به آن دچار حساسیت می شوند، یعنی حدود 68 درصد از کودکان این حساسیت را دارند و تا 16 سالگی آن را همراه خود دارند، البته ممکن است کسی به سفیده تخم مرغ حساسیت داشته باشد و به زرده آن نه و این به دلیل وجود پروتئین های حساسیت زا در سفیده است، تنها راه رهایی از این حساسیت حذف تخم مرغ از رژیم غذایی است، البته طبق تحقیقات انجام شده تا 70 درصد از کودکانی که به تخم مرغ حساسیت دارند هنگام خوردن بیسکوییت یا کیک دارای تخم مرغ واکنش شدیدی نشان نمی دهند.

آلرژی نسبت به تخم مرغ

علائم حساسیت به تخم مرغ چیست؟


حساسیت به تخم مرغ معمولا باعث ایجاد دردهای مختلف در معده و دستگاه گوارش می شود، مشکلات تنفسی مختلف در پی دارد و باعث کهیر، جوش یا دیگر واکنش های پوستی می شود، آنافیلاکسی هم در مواقع بسیار نادری می تواند رخ دهد.

حساسیت به شیر گاو


این نوع از حساسیت معمولا از حساسیت های رایج دوران کودکی است که دو تا سه درصد از کودکان و نوزادان درگیر آن می شوند، این نوع از حساسیت بعد از سه سالگی معمولا در نود درصد کودکان رفع می شود و در بزرگسالی بسیار کم پیش می آید که کسی به شیر گاو آلرژی داشته باشد، اگر فرد بزرگسال یا کودکی دچار این نوع حساسیت شد تنها راه درمانش مصرف نکردن شیر گاو و محصولات آن است، یعنی کره، پنیر، مارگارین، ماست، بستنی، شیرخشک و خامه، مادرانی که شیر می دهند و این نوع حساسیت را دارند هم باید شیر گاو را از رژیم غذایی خود حذف کنند.

حساسیت به سویا


این حساسیت نیز بیشتر در کودکان و نوزادان ایجاد می شود و در آن کودکان دچار سوزش دهان، آبریزش بینی، جوش، خارش، تنگی نفس و حتی آسم می شوند، در مواقع نادری هم آنافیلاکسی رخ می دهد، 70 درصد این کودکان با گذشت زمان از حساسیت رها می شوند و قابل درمان هستند، بهتر است از سس یا شیر سویا هم استفاده نکنید تا کودک دچار مشکل نشود.

آلرژی نسبت به گندم


افرادی که به گندم حساسیت دارند درواقع به یکی از پروتئین های موجود در این برکت الهی حساسند، این اتفاق معمولا در دوران کودکی رخ می دهد و تا ده سالگی برطرف می شود، این حساسیت ممکن است با بیماری سلیاک یا حساسیت گلوتن غیرسلیاکی اشتباه گرفته شود و نیاز به تشخیصی دقیق و متخصص کاربلد دارد، حساسیت به گندم می تواند تا حد مرگ شدید باشد و برای همین باید آن را جدی گرفت، این حساسیت با آزمایش های پوستی تشخیص داده می شود و معمولا علائمی مانند درد گوارشی، استفراغ، کهیر، تورم، جوش و آنافیلاکسی دارد.

حساسیت نسبت به غذاهای دریایی


برخی افراد نسبت به انواع ماهی مانند ماهی مرکب یا میگو، خرچنگ، صدف، لابستر و دیگر حیوانات دریایی حساس هستند، این افراد باید توجه کنند که در اصل به پروتئینی به نام تروپومیوزین حساسیت دارند که در این حیوانات وجود دارد، البته متاسفانه تشخیص حساسیت به غذاهای دریایی سخت است و گاهی با واکنش نسبت به باکتری ویروس یا انگل های مربوط به این غذاهای دریایی اشتباه گرفته می شود زیرا این ها علائم یکسانی دارند، از این علائم می توان به اسهال و استفراغ و درد معده اشاره کرد.
حساسیت به این نوع غذاها مادام العمر است و افراد دارای آلرژی حتی در محل پختن غذاها هم نباید حضور داشته باشند زیرا عطر و بخار غذا هم می تواند محرک سیستم ایمنی بدنشان باشد، البته به این نکته هم توجه کنید که پروتئین تروپومیوزین که به آن اشاره شد ممکن است در ماهی های باله دار وجود نداشته باشد و با این حال افراد به این ماهی ها حساس باشند، معمولا افراد مختلف به شکل های متفاوت و نسبت به ماهی های متفاوتی حساسیت را نشان می دهند.

آلرژی نسبت به آجیل


آجیل و مغزهای مختلف از دلایل دیگری هستند که باعث ایجاد علائم حساسیت می شوند، پسته، فندق، گردو، بادام، بادام زمینی، بادام هندی، دانه کاج و آجیل برزیلی از جمله معروف ترین آجیل ها هستند که برخی افراد ممکن است نسبت به آن ها حساسیت داشته باشند، کره و روغن به دست آمده از این آجیل هم برای این افراد مضر است و معمولا این حساسیت همیشگی است و از بین نمی رود، این حساسیت در پنجاه درصد مواقع مرگ های آنافیلاکسی را به خود اختصاص داده است که نشان دهنده اهمیت آن است، اگر جزو کسانی هستید که به آجیل و مغزها آلرژی دارید بهتر است همیشه قرص اپی‌پن را همراه خود داشته باشید.

آلرژی نسبت به آجیل

از دیگر غذاهای حساسیت زا:


علاوه بر موارد شایع غذایی که به آن ها اشاره کردیم می توان گفت کتان، سیر، کرفس، بابونه، رازیانه، کیوی، آووکادو، موز، کنجد، هلو و دانه خردل هم از جمله گیاهانی هستند که می توانند باعث ایجاد حساسیت شوند.

آنافیلاکسی چیست؟


آنافیلاکسی نوعی واکنش است که بسیار خطرناک است و حتی می تواند باعث مرگ شود، در هنگام آنافیلاکسی فرد دچار سرگیجه، بی هوشی، ضربان شدید، سفت شدن مسیر تنفس و گرفتگی سینه، شوک و کاهش شدید فشار خون، ورم گلو و به طور کلی تنفس بسیار سخت می شود.

سوالات رایج


آیا حیوانات خانگی باعث حساسیت می شوند؟

مو یا پر حیوانات خانگی از عوامل حساسیت برای افراد مختلف به حساب می آیند، برای پیشگیری از این حساسیت یا کاهش آن بهتر است حیوانات را مرتب به حمام ببرید.

علائم حساسیت در افراد مختلف متقاوت است؟

این علائم به سن و سال، جنسیت و چیزهای این چنینی ربطی ندارند اما از نظر ژنتیکی یا سطح ایمنی افراد ممکن است به شکل های مختلفی بروز کند.

1 دیدگاه در “گیاهان دارویی مفید و مضر برای حساسیت

  1. علی گفت:

    با سلام و تشکر
    مطالب مقداری خلط مبحث شده
    برخی گیاهان و غذاها برای یک حساسیت خوب و همان ها برای حساسیت دیگر مضر هست همچنین در یک حساسیت خاص برای یک شخص مناسب و همان ها برای شخص دیگری مضر
    راهکارهای گیاهی و غذایی عنوان شده در حساسیت ها هم بخوبی تفکیک نشده مثلا گیاهان یا غذاهای حساسیت های تنفسی فوقانی با تحتانی متفاوت هست و حساسیت های سینوس موضوع جداگانه ای در حساسیت های فوقانی دارد، حساسیت های پوست چیز دیگری.
    مثلا در حساسیتهای سینوس که اکثر افراد در این مشکل تفاوتهای بسیار کمی دارند با خوردن سیر و پیاز خام و ترشی جات (حتی سرکه سیب) و لبنیات تخمیری بخصوص ماست و دوغ ترش به شدت دچار حساسیت و گرفتگی بینی و التهاب سینوس ها میشوند
    بنده با ۳۰ سال بیماری سینوزیت مزمن و پرسش و پاسخ از تعداد زیادی افراد شبیه خود عرض میکنم.
    اینها در مطالب شما به طور کلی برای همه حساسیت ها مفید ذکر شده که اینطور نیست و در عوض سیب و کدو که بسیار برای این مورد مفید است مضر ذکر شده!
    در این خصوص هرچه به دنبال این بودم که چه دارو یا ترکیب گیاهی و غذایی میتواند مثلا مانع ایجاد حساسیت مصرف سیر شود یا آن را مقدار مناسبی کاهش دهد یا سیستم ایمنی بدن را برای این موارد تقویت کند، مورد موثری نیافتم. هرچند مصرف سیب، به، کدو زرد، دمنوش آویشن و بخور اکالیپتوس خیلی مناسب هستند و در درمان سینوزیت حاد کمک زیادی میکنند ولی در مواقع مصرف غذاهایی چون سیر و پیاز و ..ضعیف میباشن
    البته موارد جدیدی که عنوان کردید را باید امتحان کنم که شامل گزنه و بوته سایبان است
    لطفا چنانچه راهکار مناسب گیاهی یا طبیعی موثر در این مورد حساسیت های سینوس و همچنین ترشحات پشت حلق (نزله سرد) وجود دارد بیان شود
    شربت زوفا تاثیر تقریبا خوبی دارد اما ترکیبات زیادی دارد و برای همه نوع حساسیت های تنفس فوقانی و تحتانی در نظر گرفته شده که به نظر برخی از آن ترکیبات برای حساسیت سینوس و نزله سرد موثر تر هستند که صرفا از آنها استفاده شوند یا با نسبت بیشتر که از آنها مطلع نیستیم.
    بسیار ممنون

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *