بلاگ

گیاهان دارویی مجاز و غیر مجاز در دوران شیردهی

فهرست مطلب

در دوران شیردهی ممکن است از گیاهان دارویی مختلفی متناسب با نوع نیاز خود استفاده کنید، به طور کلی مصرف گیاهان بهتر از مصرف داروهای شیمیایی است، اما توجه به این نکته ضرورت دارد که در دوران شیردهی هم مادر و هم نوزاد در شرایط حساسی قرار دارند و هر چه توسط مادر خورده می شود نیز توسط شیر به نوزاد منتقل می شود، بهتر است در این دوران قبل از مصرف هر چیزی با پزشک متخصص مشورت کنید، از مصرف دوزهای بالاتر گیاهان اجتناب کنید و آن ها را همراه با داروهای شیمیایی همزمان مصرف نکنید.

گیاهان دارویی مجاز و غیر مجاز در دوران شیردهی

گیاهانی که بهتر است در دوران شیردهی سراغ آن ها نروید:

در دوران شیردهی ممکن است برخی از گیاهان باعث بد طعم شدن شیر مادر یا کم شدن میزان آن شوند، اما تنها عوارض گیاهان دارویی در دوران شیردهی این ها نیست و ممکن است بسته به نوع گیاهی که مصرف می شود آسیب های مختلفی به مادر و نوزاد وارد شود که در برخی مواقع جبران ناپذیرند، به طور کلی بهتر است در دوران شیردهی قبل از مصرف هر گیاه دارویی با پزشک خود مشورت کنید.

از سیر اجتناب کنید

با این که سیر از جمله گیاهان بسیار مفید برای بدن شناخته می شود اما مصرف آن در دوران شیردهی توصیه نمی شود، این ماده می تواند باعث تغییر طعم شیر شود و آن را بد مزه کند، علاوه بر این سیر باعث تشدید مشکل کولیک یا قولنج در نوزادان می شود، این ماده برای برخی از مادران و نوزادان حالتی تحریک کننده نیز دارد و در صورت مصرف بیش از حد می تواند خون را رقیق کند و یا باعث افت قندخون شود، البته مصرف آن به عنوان طعم دهنده و ادویه در غذا، یعنی به مقدار کم، موردی ندارد.

استفاده از شوید در دوران شیردهی

با اینکه از نظر برخی مصرف شوید در دوران شیردهی مفید شناخته شده، اما مصرف آن باید در حد اعتدال و کم باشد، مصرف بیش از حد آن می تواند موجب ایجاد مشکلات زیادی در افراد شود، این گیاه با اینکه به افزایش مقدار شیر کمک می کند نباید به شکل غلیظ، دمنوش، عصاره و از این قبیل مصرف شود.

آیا زنان شیرده می توانند سراغ شنبلیله بروند؟

توجه به این نکته اهمیت دارد که مصرف شنبلیله می تواند باعث بد طعم شدن شیر شده و در نتیجه کم غذا شدن نوزاد شود، این گیاه هر چند که ادعا می شود باعث افزایش شیر می شود اما باید توجه کرد که هنوز تحقیقات کافی درمورد فواید آن صورت نگرفته است.

مصرف مریم گلی در زمان شیردهی ممنوع است

این گیاه با اینکه خواص زیادی برای بدن دارد اما در دوران شیردهی مصرف آن توصیه نمی شود، این گیاه مقدار شیر را کاهش می دهد و می تواند باعث خشک شدن سینه ها شود، به همین دلیل مصرف آن از زمان های قدیم برای کم کردن و توقف شیردهی زنان رایج بوده است، این گیاه اگر بیش از حد مصرف شود می تواند باعث ایجاد آلرژی، حالت تهوع، لرزش بدن و مشکلات دیگر شود.

مصرف سر خار گل در دوران شیردهی

با اینکه تحقیقات کافی درمورد عوارض این گیاه برای خانم های شیرده صورت نگرفته اما برخی از خانم ها و یا نوزادشان ممکن است با مصرف آن دچار مشکل شوند، البته اگر در دوزهای پایینی مصرف کنند مشکلی پیش نخواهد آمد، اما مصرف گیاه با دوزهای بالاتر باعث به وجود آمدن عوارضی خواهد شد، بهتر است قبل از مصرف این گیاه با پزشک خود مشورت کنید.

بابونه برای زنان شیرده

مصرف بابونه یا بابونه شیرازی می تواند باعث کاهش سردردهای میگرنی شود اما مصرف آن در دوران شیردهی می تواند خطرناک باشد، با اینکه بسیاری از افراد مصرف آن را موجب افزایش مقدار شیر می دانند اما باید توجه کرد که این گیاه می تواند واکنش های حساسیت آمیز را در نوزادان بیشتر کند و باعث ایجاد مشکل شود.

بابونه برای زنان شیرده

مصرف صبر زرد برای مادرانی که شیر می دهند مضر است

صبر زرد از گیاهانی است که مصرف آن در دوران شیردهی به هیچ عنوان توصیه نمی شود، این ماده تمام موادش از شیر عبور می کند و می تواند وارد بدن نوزاد شود، این گیاه که موجب اسهال خونی می شود در نوزاد نیز باعث اسهال می شود و می تواند در زنان باردار نیز موجب سقط جنین شود.

در دوران شیردهی از شنگار دوری کنید

شنگار گیاهی است که علاوه بر فواید مختلف خود مصرف آن می تواند باعث بیماری قلبی در نوزاد شود و او را بی قرار کند، این گیاه دارای آلکالوئید پیرولیزیدین است که مسمومیت های کبدی را در بدن ایجاد می کند و باعث آسیب به ریه می شود، علاوه بر این باعث بالا رفتن فشارخون نیز می شود که برای نوزاد بسیار مضر است.

گیاه سیاه توسه چیست؟

سیاه توسه می تواند بی قراری و بیش فعالی نوزاد را تشدید کند، این گیاه می تواند پتاسیم را در بدن کاهش دهد و باعث ایجاد مشکلات معده و قلب شود، علاوه بر این ماهیچه ها را ضعیف کرده و مشکلات خونی و ادراری را در بدن بیشتر می کند.

علف چای

علف چای می تواند باعث بی حالی و خواب آلودگی نوزادان شود، این گیاه امکان قولنج را بیشتر می کند و می تواند تاثیر قرص های ضد بارداری را کاهش داده یا تداخل های دارویی دیگری را باعث شود، بهتر است از مصرف این گیاه در دوران شیردهی خودداری کنید.

برگ سنا

برگ سنا مشکلات قلبی متعددی در نوزاد ایجاد می کند، ممکن است باعث اسهال شود و علاوه بر این مصرف بیش از حد آن بدن را کم آب کرده و تعادل الکترولیتی را بر هم می زند، برگ سنا ممکن است باعث بروز حساسیت و تغییر رنگ ادرار شود، بهتر است در مصرف این گیاه احتیاط کنید.

هزار چشم یا گل راعی

هنوز تحقیقات کافی درمورد عوارض این گیاه برای زنان شیرده یا باردار صورت نگرفته اما مصرف آن در موش های باردار باعث نقص جنین شده است، به طور کلی مصرف این گیاه برای زنان شیرده توصیه نمی شود و بهتر است از مصرف آن اجتناب کنند.

هزار چشم یا گل راعی

پنجه مریم یا نگون سار در دوران شیردهی

برعکس تجارب گذشتگان که فکر می کردند این گیاه می تواند باعث افزایش تولید شیر شود باید توجه کرد که دقیقا برعکس است و تولید شیر را کاهش می دهد، اما چیزی که اهمیت دارد این است که این گیاه ممکن است خطرات زیادی برای بدن داشته باشد.

باد لرزان چیست؟

بادلرزان نام گیاه دارویی دیگری است که مصرف آن در دوران شیردهی غیر مجاز است، این گیاه می تواند سوزش معده نوزاده را بیشتر کند و باعث گریه او شود، باید به این نکته توجه کنید که این گیاه در دسته گیاهان سمی قرار می گیرد و مصرف خودسرانه آن باعث مسمومیت های حاد و حتی مرگ می شود.

از فاخره اجتناب کنید

با این که فاخره خواص درمانی بسیاری برای بدن دارد و می تواند التهاب ها را کاهش دهد اما باید توجه کنید که فاخره می تواند باعث قطع شدن شیر مادر شود، این گیاه می تواند باعث مسمومیت، اسهال، خواب آلودگی، آریتمی، اختلالات عصبی و حتی مرگ شود.

عوارض سرخس نر برای مادران شیرده

با اینکه این گیاه فوایدی برای دفع انگل های بدن دارد و می تواند به درمان مالیخولیا کمک کند اما باید در مصرف آن بسیار احتیاط کرد، این گیاه سمی و تحریک کننده است که می تواند نوزاد را مسموم کند، علاوه بر این اگر زیاد مصرف شود می تواند به اعصاب نوری چشم آسیب بزند و باعث کور شدن شود، حالت کما و حتی مرگ نیز در پی مصرف آن پیش می آیند، سرخس نر در دوران بارداری نیز از گیاهان پر خطر به حساب می آید.

عوارض سرخس نر برای مادران شیرده

آیا مصرف جینسینگ در دوران شیردهی مجاز است؟

جینسینگ از گیاهان پرکاربرد و مفیدی است که ممکن است مادران زیاد به مصرف آن علاقه داشته باشند، این گیاه البته گفته می شود کاربرد خاصی برای دوران شیردهی ندارد اما درمورد ایمن بودن آن نیز اطلاعات زیادی وجود ندارد و به همین منظور بهتر است مصرف آن محدود باشد.

برگ تمشک

با اینکه برگ تمشک نیز از گیاهان افزاینده شیر مادر شمرده شده اما مصرف آن زیاد توصیه نمی شود، زیرا مانند استروژن عمل می کند و از نظر هورمونی می تواند شما را دچار مشکل کند.

کوهوش سیاه برای مادران شیرده غیر مجاز است

کوهوش سیاه می تواند مشکلات گوارشی مختلفی برای نوزاد ایجاد کند و از این جهت مصرف آن در دوران شیردهی مادران توصیه نمی شود، این گیاه برای کبد مضر است، باعث شکم درد می شود و می تواند سرگیجه، سردرد، فشارخون پایین، حالت تهوع، استفراغ و تغییر ریتم قلب یا ناراحتی معده را در پی مصرفش به ارمغان بیاورد.

گیاه ارجنگ در دوران شیردهی

این گیاه به طور کلی توسط سازمان غذا و داروی آمریکا ایمن ارزیابی نشده است، به حدی به عنوان ملین قوی است که می تواند اسهال و شکم درد را در نوزاد تشدید کند و باعث ایجاد مشکلاتی در گوارش آن شود، علاوه بر این مصرف آن در دوران بارداری نیز بسیار خطرناک است.

عوارض روناس برای مادران

روناس که به عنوان ماده ای ضد انعقاد شناخته می شود، گیاهی است که فواید مختلفی برای بدن دارد و طبع آن گرم و خشک است، اما باید توجه کرد که علاوه بر خواص فوق العاده این گیاه می تواند نوزاد را مسموم می کند و تاثیر زیادی در سقط جنین دارد، علاوه بر این باعث افزایش ادرار شده و آن را خونی می کند.

از گیاه بابا آدم اجتناب کنید

بابا آدم گیاهی با فواید مختلف است که مصرف آن در دوران شیردهی زنان توصیه نمی شود زیرا می تواند مشکلات قلبی را در نوزاد به وجود آورد، این گیاه که می تواند باعث مسمومیت شود بهتر است توسط افرادی که حساس هستند و بیماری های خاصی دارند یا سابقه آلرژی دارند مصرف نشود، مصرف آن همزمان با داروهای دیورتیک، دیابت یا منعقد کننده خون نیز توصیه نمی شود.

ریشه شیرین بیان در دوران شیردهی ممنوع است

ریشه شیرین بیان گیاهی است که مصرف آن باعث می شود سطح کورتیزول در بدن افزایش پیدا کند و سطح تعادل الکترولیتی بهم بخورد، این گیاه تعادل پتاسیم را بهم می زند، باعث فشارخون می شود، وضربان قلب را مختل می کند، مصرف آن توسط زنان شیرده موجب مسموم شدن نوزاد می شود و مصرف آن توسط زنان باردار باعث به دنیا آمدن نوزادانی با اختلالات مغزی می شود.

ریشه شیرین بیان در دوران شیردهی ممنوع است

ختم ذهبی در دوران شیردهی

ختم ذهبی گیاهی دارویی است که از نظر گیاه شناسی بوته ای و چند ساله است و در شمال آمریکا پراکندگی دارد، این گیاه که بومی ایران نیز نیست دارای هیدراستین و بربرین است، خواص دارویی خاصی نیز دارد اما مصرف آن برای زنان شیرده توصیه نمی شود زیرا نوزاد را بی قرار می کند.

علف تب بر شیرین باعث مشکلات قلبی در نوزاد می شود

علف تب بر شیرینی با اینکه فواید زیادی برای بدن دارد و همان طور که از نامش پیداست می تواند در دوران بیماری های آنفولانزا و مالاریا به کاهش تب کمک کند با این حال مصرفش در دوران شیردهی ممنوع اعلام شده زیرا مشکلات قلبی متعددی در نوزاد ایجاد می کند و برای نوزاد مضر است.

بوته قطران در دوران شیردهی

برای پیشگیری از مسموم شدن نوزاد خود بهتر است از بوته قطران فاصله بگیرید، این گیاه با این که تاثیر زیادی در درمان بیماری های پوستی دارد اما به طور کلی عوارض زیادی نیز برای بدن دارد و اگر به طور اصولی و تحت نظر متخصص مصرف نشود خطرناک خواهد بود، زنان شیرده بهتر است توجه کنند که این گیاه تاثیرات منفی مختلفی بر بدنشان خواهد داشت.

آیا در دوران شیردهی می توان ادویه مصرف کرد؟

مصرف برخی از ادویه ها البته به میزان کم در این دوران مجاز است، اما بسیاری از ادویه ها نیز می توانند خطرناک باشند، البته طبق تحقیقاتی که در سال 2001 صورت گرفته کودکانی که در رحم یا در شیرخوارگی در معرض مزه های مختلف بوده اند در بزرگسالی نیز به احتمال زیاد از همان طعم ها خوششان می آید، برای مصرف غذای تند نیز ابتدا باید با پزشک مشورت کنید و در صورت میل کردن نیز ابتدا واکنش نوزاد را به این مسئله بسنجید، دقت کنید که غذای تند نیز مزه شیر را عوض می کند.

زنجبیل در دوران شیردهی

زنجبیل گیاهی است که معمولا به شکل ادویه کاربرد دارد اما نوشیدن دمنوش آن نیز رایج است، این ماده که تاثیر زیادی در تقویت سیستم ایمنی بدن نیز دارد بهتر است توسط خانم های شیرده مصرف نشود، علت این موضوع در این است که زنجبیل مستقیما وارد شیر می شود و اگر نوزاد شما به عناصر فعال در زنجبیل حساسیت داشته باشد می تواند باعث ایجاد بثورات پوستی یا اسهال شود، خانم هایی که در زمان زایمان خون زیادی از دست داده اند نیز بهتر است از مصرف این دمنوش خود داری کنند زیرا باعث خون ریزی می شود.

دمنوش های مضر برای زنان شیرده

باید دقت داشته باشید که دمنوش های گیاهی با اینکه خواص بسیاری برای بدن دارند ممکن است باعث ایجاد عوارض و مشکلاتی در مادر و نوزاد شوند، قبل از مصرف هر نوع دمنوشی بهتر است با پزشک مشورت کنید و از عدم مضر بودن آن آگاه شوید، در ادامه برخی از دمنوش های غیر مجاز در دوران شیردهی را مورد بررسی قرار می دهیم.

از دمنوش گل گاو زبان فاصله بگیرید

علت مضر بودن گل گاو زبان برای زنان شیرده این است که این گیاه دارای آلکالوئید است که برای این دوران ضرر دارد، این گیاه ترشح شیر را دچار مشکل می کند و می تواند فشار خون و تپش قلب را بیشتر کند، علاوه بر این ممکن است برای نوزاد نیز مشکلاتی ایجاد کند.

عوارض دمنوش آویشن

با اینکه مصرف ادویه آویشن به میزان کم در غذا موردی نخواهد داشت اما مصرف آن به شکل دمنوش مشکل آفرین خواهد بود، آویشن تاثیر زیادی در کاهش مشکلات قاعدگی دارد اما توجه کنید که میزان شیر را کاهش می دهد و می تواند باعث ایجاد مشکل در مادران شود.

تاثیر چای ترش بر شیردهی

چای ترش که دمنوشی برای لاغری به حساب می آید معمولا به منظور لاغری در دوران شیردهی استفاده می شود که بهتر است از مصرف آن صرف نظر کنید، این ماده می تواند سطح هورمونی بدن را دچار تغییرات کند و روند تولید شیر را تغییر دهد، علاوه بر این فشار خون را به شدت پایین می آورد و مصرف آن زیاد مناسب نیست.

دمنوش بنفشه

با اینکه دمنوش گیاه بنفشه فواید مختلفی برای زنان شیرده دارد و می تواند به کاهش ترک خوردگی های پستان کمک کند اما مصرف آن توصیه نمی شود زیرا به نوزاد منتقل می شود و می تواند باعث اسهال و استفراغ در نوزادان شود.

از دمنوش گلپر در دوران شیردهی اجتناب کنید

دمنوش گلپر ممکن است باعث تپش قلب شود و مصرف آن برای مادر و نوزاد حساسیت زا خواهد بود، بهتر است به این نکته توجه کنید که مواد آلرژن زا موجود در آن به شیر منتقل می شوند.

تاثیر دمنوش به لیمو در دوران شیردهی

این دمنوش که فواید زیادی برای بدن دارد و سیستم ایمنی را تقویت کند، می تواند به کاهش اشتها و رژیم لاغری نیز کمک کند، اما به این مسئله دقت کنید که این ماده بهتر است در دوران شیردهی استفاده نشود زیرا ممکن است حساسیت های پوستی مختلفی را در بدن ایجاد کند.

نظرتان درمورد دمنوش بادرنجبویه چیست؟

بادرنجبویه نیز از گیاهانی است که اختلاف نظر در باب آن زیاد است و برخی آن را موثر در افزایش شیر می دانند و برخی مضر برای کاهش وزن نوزاد، به طور کلی می توان گفت بهتر است از مصرف آن اجتناب کنید و خطرات را جدی تر بگیرید.

دمنوش سنب الطیب

از جمله دمنوش های مضر برای مادران دمنوش سنب الطیب است، این دمنوش جذب آهن در بدن را مختل می کند و می تواند باعث کم خونی شود، علاوه بر این مصرف آن باعث انتقالش به نوزاد شده و اثر گذاری قطره آهن کودکان را بی نتیجه می کند.

چای کوهی در دوران شیردهی مضر است

چای کوهی از نوشیدنی هایی است که مصرف آن در دوران شیردهی نباید صورت گیرد، این چای حساسیت را در بدن افزایش می دهد و می تواند باعث تغییر مزاج شود که این در دوران شیردهی زیاد خوب نیست.

بهتر است سراغ دمنوش رزماری نروید

دمنوش رزماری با اینکه خواص زیادی برای بدن دارد اما مصرف آن در دوران شیردهی توصیه نمی شود، این ماده فشارخون را افزایش می دهد و می تواند باعث سوزش معده، روده و درد دل شود، علاوه بر این مشکلات مربوط به کلیه را در مادران بیشتر می کند

آیا دمنوش کندر در دوران شیردهی باعث افزایش هوش نوزاد می شود؟

خیر! این باور غلط است که با مصرف دمنوش کندر می توان باعث افزایش هوش نوزاد شد، به طور کلی می توان گفت تحقیقات کاملی در زمینه فواید این دمنوش برای نوزادان صورت نگرفته و به همین دلیل بهتر است مادران از مصرف آن بدون مشورت پزشک اجتناب کنند.

دمنوش کلپوره در دوران شیر دادن زنان

زنانی که در دوران شیر دادن به نوزاد خود هستند بهتر است از دمنوش کلپوره فاصله بگیرند، این دمنوش خواص زیادی دارد و مشکلات گوارشی از جمله مشکلات معده را رفع می کند اما مصرف آن می تواند باعث کاهش مقدار شیر مادر شود و یا آن را قطع کند.

دمنوش کلپوره در دوران شیر دادن زنان

آیا دمنوش اسطوخودوس در دوران شیردهی مضر است؟

مصرف دمنوش اسطوخودوس در دوران شیردهی زیاد توصیه نمی شود، این دمنوش می تواند باعث ایجاد حساسیت های مختلف شود و یا سینه ها را بزرگ و حساس کند، علاوه بر این آزمایش های خاصی درمورد مفید یا مضر بودن آن برای زنان شیرده صورت نگرفته و همین باعث می شود که در مصرف آن احتیاط کرد.

روی دمنوش شاتره خط بکشید

از جمله مضرترین دمنوش های دوران شیردهی دمنوش شاتره است، این دمنوش می تواند باعث فلج شدن عضلات صاف و دستگاه تنفسی شود و از طریق شیر به نوزاد منتقل شده و به او نیز آسیب برساند.

مادران شیرده بهتر است سراغ دمنوش عناب نروند

دمنوش عناب باعث کاهش قند خون می شود و در نتیجه مادر را بی حال می کند، بهتر است در دوران شیردهی سراغ این دمنوش نروید، عناب می تواند باعث سفت شدن خون شود و برای افرادی که غلظت خونی بالایی دارند مضر باشد، علاوه بر این هضم آن سخت است و ناراحتی های گوارشی و معده ای برای مادر و نوزاد ایجاد می کند.

مصرف عرق رازیانه آیا مضر است؟

بستگی به نوع مصرف شما دارد، به طور کلی مصرف آن زیاد توصیه نمی شود زیرا باعث افزایش حرارت شیر شده و آن را بد طعم می کند اما می توانید آن را در بازه های زمانی کوتاه و با دوز کوتاه مصرف کنید، قبل از مصرف بهتر است با پزشک خود مشورت کنید.

گیاهان مفید در دوران شیردهی

شاید این بخش برایتان جذاب تر باشد! گیاهانی که می توانید در دوران شیردهی مصرف کنید بسیار زیاد هستند، در اینجا گیاهان مفید و آن هایی که می توانند کمک کننده باشند معرفی می کنیم، برخی از این گیاهان نیز برای شما سوال هستند که آیا خطری دارند یا نه، در ادامه به بررسی تک تک گیاهان می پردازیم.

تمشک قرمز برای زنان شیرده

تمشک قرمز از جمله میوه هایی است که مصرف آن در دوران شیردهی فواید زیادی برای بدن خواهد داشت، این ماده قدرت بدنی مادر را افزایش می دهد و می تواند خستگی و بی حوصلگی مادر را کاهش دهد، علاوه بر این باعث تقویت نوزاد نیز می شود و البته شیر مادر را خوش طعم می کند.

جو دو سر

جو دو سر از جمله گیاهانی است که استفاده از آن در دوران شیردهی به تقویت مادر و نوزاد کمک می کند، این گیاه سرشار از فیبر و آنتی اکسیدان است که قلب را تقویت می کند و می تواند حرکات روده را بهتر کند، علاوه بر این تاثیر زیادی در کنترل قند خون دارد، ضعف عمومی بدن را می کاهد و می تواند زفلاکس معده زا کاهش دهد، برای از بین بردن سموم و عضله سازی نیز بسیار مفید است.

شیرین بیان

شیرین بیان از جمله گیاهانی است که شیر مادر را بیشتر می کند و به بهتر شدن کیفیت آن کمک می کند، این گیاه که می تواند بدن را تقویت کند تاثیر زیادی در از بین بردن زخم ها و تاول ها دارد و می تواند به عنوان ملین عمل کند، علاوه بر این برای کاهش نفخ و درمان سوءهاضمه نیز مفید است.

بادیان رومی در دوران شیردهی

اگر می خواهید نفخ نوزادتان را کاهش دهید و در عین حال شیر خود را بیشتر کنید می توانید سراغ بادیان رومی بروید، بادیان رومی سرشار از اسانس، صمغ، ترکیبات قندی و روغن است که در روغن آن مواد موثری مانند آنتول، استرادیول، پینن و استوفنون وجود دارند، این گیاه سرشار از آ]ن است و می تواند با مواد دیگر خود مانند منیزیم، منگنز، کلسیم و زینک و مس باعث بهبود اوضاع عمومی بدن شود، علاوه بر این ویتامین هایی همچون ویتامین های گروه ب و ویتامین ث در این گیاه به فراوانی یافت می شوند و می توانند باعث مبارزه با سرطان و دفع عفونت شوند.

تاثیر زردچوبه در دوران شیردهی

زردچوبه از جمله گیاهان و ادویه های پرکاربرد در آشپزی ایرانی است که فواید زیادی برای بدن دارد، می تواند التهابات بدن را کاهش دهد و باعث بهبود سیستم ایمنی شود، مادران شیرده می توانند یک قاشق چای خوری از این ادویه را همراه با شیر گرم ترکیب کرده و میل کنند، زردچوبه باکتری ها و ویروس های مختلف را از بین می برد اما مصرف آن باید به میزان متعادل صورت گیرد و در آن زیاده روی صورت نگیرد.

دمنوش های مجاز در دوران شیردهی

اگر علاقه زیادی به نوشیدنی و دمنوش دارید در دوران شیردهی می توانید بسته به سلیقه خود از دمنوش های متنوعی استفاده کنید، البته باز هم بهتر است قبل از مصرف این دمنوش ها با پزشک مشورت کنید و در مصرف آن ها زیاده روی نکنید.

مصرف دمنوش گزنه

دمنوش گزنه از جمله دمنوش هایی است که می توانید از آن در دوران شیردهی استفاده کنید، مهم ترین خاصیتی که برای شما خواهد داشت این است که باعث افزایش میزان شیر خواهد شد، دمنوش گزنه تولید گلبول های قرمز خون را هم افزایش می دهد و باعث می شود تا تنفس سلولی بهتر صورت گیرد، البته بهتر است درمورد مصرف آن با پزشک خود مشورت کنید.

دمنوش به و سیب

دمنوش به و سیب از جمله انتخاب های مناسب برای دوران شیردهی هستند که می تواند به گرم کردن طبع شیر مادر کمک کنند، این دمنوش ها سیستم ایمنی بدن جنین را تقویت می کنند و می توانند باعث بهبود اوضاع عمومی بدن جنین شوند، البته توجه کنید که مصرف دانه های به در درست کردن دمنوش به هیچ وجه توصیه نمی شود، زیرا دانه ها سمی هستند و باعث بیماری مادر و نوزاد خواهند شد.

چای سبز

چای سبز از جمله نوشیدنی هایی است که می توان آن را در حد اعتدال مصرف کرد، این دمنوش که فواید بسیار زیادی برای بدن دارد و می تواند سیستم ایمنی را تقویت کند، باعث می شود که کاهش وزن بهتری را بعد از دوران بارداری تجربه کنید، بدون آنکه به نوزاد آسیبی برسد، چای سبز اگر بیش از حد مصرف شود قطعا مضر خواهد بود و می تواند مقدار شیر را کاهش دهد یا باعث ایجاد مشکلات گوارشی در مادران شود، علاوه بر این گوارش نوزاد را هم بر هم می زند.

می توانید سراغ دمنوش خارخاسک بروید

دمنوش خارخاسک از دمنوش های مفید دوران شیردهی است که می توانید از آن برای افزایش میزان شیر مادر کمک بگیرید، علاوه بر آن مصرف این دمنوش به طور ترکیبی نیز موثر خواهد بود، البته بهتر است از مصرف بیش از حد آن خودداری کنید و در صورت علاقه به کپسول آن قبل از مصرف با پزشک متخصص خود مشورت کنید.

دمنوش کاسنی برای رفع یبوست

یکی از دمنوش های گیاهی موثر که می توانید از آن کمک بگیرید تا یبوست و بیماری های قلبی عروقی را تحت کنترل در آورید دمنوش کاسنی است، این دمنوش باید به میزان مناسب مصرف شود و در مصرف آن باید مراقب بود که کودک دچار حساسیت، اسهال یا کهیر نشود.

دمنوش کاسنی برای رفع یبوست

دمنوش گیاه پنج انگشت

دمنوش گیاه پنج انگشت از دمنوش های مفید دوران شیردهی به حساب می آید که می تواند میزان شیر مادر را افزایش دهد، البته این دمنوش که می تواند عادت ماهانه را تنظیم کند و باعث متعادل شدن بدن شود بهتر است زیاد مصرف نشود و در صورت بروز علائمی در نوزاد مصرف آن قطع شود.

مصرف دمنوش گشنیز برای افزایش میزان شیر

می توانید برای بیشتر کردن مقدار خود از دمنوش گشنیز کمک بگیرید، این دمنوش البته باید در حد اعتدال میل شود و مصرف زیاد از حد آن به هیچ عنوان توصیه نمی شود، دمنوش گشنیز می تواند باعث احساس سستی و بی حالی در مادر شود.

دمنوش مورینگا در دوران شیردهی

مورینگا در دوران شیردهی می تواند به تقویت بدن کمک کند و سطح ایمنی آن را افزایش دهد، این گیاه که سرشار از ویتامین ث، ویتامین آ، ویتامین ب و ویتامین ای است آهن را در بدن مادر بیشتر می کند و از کم خونی او جلوگیری می کند، علاوه بر این می تواند باعث بیشتر و غنی تر شدن شیر مادر شود.

دمنوش پنیرک در دوران شیردهی

پنیرک از جمله گیاهان مفید در دوران شیردهی است که می تواند باعث افزایش شیر مادر شود، تاثیر زیادی در مغذی کردن شیر مادر دارد و می تواند به درمان اسهال نوزادان کمک کند.

دمنوش هل برای درمان کولیت نوزاد

اگر مادران شیرده دمنوش هل را میل کنند خواص این ماده به نوزاد منتقل می شود و می تواند به درمان کولیت در آن ها کمک کند، این ادویه تاثیر زیادی در سلامتی نوزاد و مادر دارد به شرطی که بیش از حد مصرف نشود و در مصرف آن به بیماری های زمینه ای توجه کرد، برای مثال کسانی که فشارخون یا زخم معده دارند بهتر است در مصرف آن دقت کنند.

دمنوش زیره سبز و سیاه

می توانید از دمنوش زیره برای افزایش میزان شیر خود کمک بگیرید، این گیاه دارای لاکتوژن است و همین دلیل اصلی بیشتر شدن شیر مادر است.

دمنوش نعناع

از جمله دمنوش های مفید برای دوران شیردهی دمنوش نعناع است، این دمنوش که خنک کننده ای طبیعی است و از ترک خوردن نوک سینه ها جلوگیری می کند می تواند جریان شیر در سینه ها را تقویت کند و درد را کم کند، برای کاهش نفخ در شیر نیز این ماده تاثیر زیادی دارد.

دمنوش ریحان برای مادران شیرده خوب است!

از جمله دمنوش های مفید در دوران شیردهی دمنوش ریحان است، این دمنوش شیر مادر را بیشتر می کند و می تواند به نوزاد نیز منتقل شود، علاوه بر این دل درد را می کاهد، آنتی اکسیدان های فعال را به بدن منتقل می کند و می تواند سیستم ایمنی بدن را تقویت کند، البته مصرف آن باید تحت نظر پزشک و کم باشد زیرا فشارخون و قندخون را کاهش می دهد، البته دقت کنید این گیاه طعم شیر را عوض می کند و نوزاد دیگر نمی تواند به راحتی شیر را میل کند.

دمنوش گل محمدی

این دمنوش که فواید زیادی برای بدن دارد و آرامش بخش است می تواند با ویتامین ث سرشاری که در خود دارد به تقویت سیستم ایمنی بدن کمک کند و باعث بهبود اوضاع عمومی بدن شود، این گیاه سرشار از ویتامین ای، منیزیم، سلنیوم، ویتامین های ب کامپلکس و از این قبیل است، البته برای مصرف این دمنوش باید تحت نظر پزشک اقدام کنید.

دمنوش گل محمدی

مصرف دمنوش میخک برای زنان شیرده

می توانید از این دمنوش برای افزایش جذب کلسیم در نوزاد خود کمک بگیرید، این ماده طبیعی می تواند به درمان یبوست و سوءهاضمه کمک کند و باعث تقویت بدن شود

فواید دمنوش بهار نارنج

دمنوش بهارنارنج دمنوشی مفید و کمک کننده برای کنترل وزن است که می توان از آن برای کمک به کاهش وزن مربوط به بارداری کمک گرفت، البته این دمنوش نباید بیش از حد مصرف شود زیرا می تواند فشارخون را افزایش دهد و باعث ضربان غیرعادی قلب شود، افرادی که بیماری های زمینه ای خاصی دارند نیز قبل از مصرف باید با پزشک خود مشورت کنند.

چای رویبوس میل کنید

چای رویبوس از جمله چای هایی است که مصرف آن در دوران شیردهی مناسب شناخته شده است، این چای می تواند بیماری ها و التهابات را کاهش دهد، مصرف آن برای رفع سوزش سر دل و حالت تهوع در دوران بارداری موثر است و معمولا از آن برای تقویت سیستم ایمنی بدن مادر بعد از زایمان استفاده می شود، می توان از آن برای افزایش آرامش مادر استفاده کرد.

مسکن هایی که می توان در دوران شیردهی مصرف کرد

در دوران شیردهی باید توجه کرد که هر چیزی که مادر میل می کند وارد بدن نوزاد نیز می شود، بنابراین مصرف خودسر داروهای شیمیایی و حتی گیاهی توصیه نمی شود، برای این منظور بهتر است قبل از هر کاری با پزشک خود مشورت کنید، در ادامه چند دارو که مصرف آن ها ضرر زیادی برای مادر ندارند را معرفی می کنیم.

دوره های کوتاه مصرف پاراستامول
استیل اسیدسیلیک اسید ( آ اس آ)
ایبوپروفن
مورفین (دوزهای گاه به گاه)
پتیدین
آنتی بیوتیک های مجاز در دوران شیردهی:
آمپی سیلین
آموکسی سیلین
کلوکساسیلین
پنی سیلین ها
اریترومایسین
داروهای سل
داروهای ضد جذام
داروهای ضد مالاریا (به جز مرفلوکین، فنسیدار)
دیگوکسین برای درمان مشکلات قلبی
مکمل های غذایی ید، آهن و انواع ویتامین ها
ضد انعقادها مانند هپارین
داروهای دیابت مانند انسولین (دوز آن در دوران شیردهی کاهش داده می شود)
مصرف قرص معده در دوران شیردهی با دوز معمولی مجاز است (این درمورد آنتی اسیدها به طور کلی صدق می کند مانند رانیتیدین)
داروهای ضد انگل و ضد قارچ
سولفادوکسین و پیریمامین
داروهای باز کننده ریه (برونکودیلاتور) مانند سالبوتامول برای درمان آسم
کورتیکواستروئیدها
برخی داروهای روان شناختی و ضد تشنج مانند داروی ضد افسردگی، البته تمام داروها مجاز نیستند، استفاده از آرامش بخش ها تحت نظر پزشک باید باشد:
پاروکستین
سرترالین
آمی تریپتلین
داروهای فشارخون
آنتی هیستامین ها (می تواند سبب کاهش تولید شیر شود)
دیگوکسین برای درمان مشکلات قلب

داروهای ممنوع در دوران شیردهی:

برخی از داروها بهتر است در دوران شیردادن به طور کلی مصرف نشوند، این داروها به نوزاد آسیب می زنند و از این جهت باید مراقبشان بود.

معمولا در این دوران مصرف استروژن ها، قرص های ضد بارداری دارای استروژن، دیورتیک های تیازید (ادرار آور) و ارگومترین ها به دلیل اینکه باعث کاهش مقدار شیر می شوند مصرف نمی شوند.

استامینوفن کدئین را در دوران شیردهی کنار بگذارید

این دارو و حتی داروهای دیگری که ضد سرفه و یا برای سرماخوردگی هستند و دارای کدئین هستند بهتر است در دوران شیردهی مصرف نشوند، این داروها اگر مصرف شوند نیز زیر نظر پزشک مصرف می شوند و در صورت بروز علائمی مانند خواب آلودگی یا بر هم خوردن نظم غذای نوزاد به طور کلی مصرفشان قطع می شود.

داروهای ضد سرطان و شیمی درمانی

اگر این داروها مصرف شوند به طور قطع شیردهی قطع می شود و نباید به کودک شیر داد، این کار تا چند ماه بعد از مصرف دارو نیز ادامه دارد، هنگامی که داروهای رادیواکتیو مانند ید رادیواکتیو مصرف می شوند شیردهی باید قطع شود.

نکات مهم درمورد مصرف دارو و شیردهی:

تمام مادران باید به این توجه کنند که هر دارویی که مصرف می کنند به مقدارهای متفاوت وارد شیر می شود و نوزاد از آن تغذیه می کند، بنابراین مصرف این مواد باید حتما تحت نظر پزشک صورت گیرند و فرقی ندارد که این دارو جزو داروهای مجاز دوران شیردهی باشد یا غیر مجاز.
استفاده از داروها باید به این صورت باشد که از ایمن بودن آن ها به طور کامل مطمئن شوید، برخی از داروها ممکن است گزینه های جایگزین دیگری نیز داشته باشند که مادران شیرده می توانند از آن استفاده کنند، برای این منظور بهتر است با پزشک مشورت کنید.
هر زمان که خواستید دارو میل نکنید، درمورد دوز و زمان خوردن داروها با پزشک خود مشورت کنید و بهترین زمان را انتخاب کنید، بهترین زمان برای دوران شیردهی بعد از تغذیه نوزاد است.
بدون نسخه دارو میل نکنید و اگر مجبور شدید از آن ها به طور مداوم استفاده نکنید، سطح دارو ممکن است باعث تهدید نوزاد شود و کودک را به خطر بیندازد.
اگر نوزاد شما هر علامتی از خود نشان داد و اذیت شد فورا به پزشک مراجعه کنید و مصرف دارو را قطع کنید، ممکن است نوزاد شما نق بزند، بثورات پوستی داشته باشد یا الگوی تغذیه و خوابش عوض شود، علائم دیگری نیز ممکن است ایجاد شوند که توجه به این علائم خیلی اهمیت دارد.

سوالات رایج:

آیا داروهای مضر در دوران شیردهی برای زنان باردار نیز مضر هستند؟

داروهای مضر ممکن است برای زنان باردار و شیرده مشترک باشند اما این به این معنا نیست که تمام این گیاهان مشترک هستند، ممکن است برخی داروها در دوران شیردهی ممنوع باشند اما مصرف آن ها در بارداری مشکلی نداشته باشد.

آیا مزاج زنان شیرده تاثیری در مزاج شیر آن ها دارد؟
مزاج زنان ممکن است در شیر هم اثر بگذارد، بهتر است با مصرف گرمیجات مزاج شیر را گرم کرد، البته نباید بیش از حد گرمیجات مصرف کرد زیرا می تواند باعث به وجود آمدن عوارضی در نوزاد شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید
برای دیدن محصولات که دنبال آن هستید تایپ کنید.
فروشگاه
علاقه مندی
0 محصول سبد خرید
حساب کاربری من