بلاگ

گیاهانی که حافظه را تقویت می کنند

فهرست مطلب

اهمیت حافظه و کارکرد آن در زندگی ما بر همه آشکار است، ممکن است برخی از افراد به خاطر ضعف حافظه دچار مشکل باشند و در پی درمانی گیاهی و خانگی برای تقویت حافظه باشند، گیاهانی که حافظه را تقویت می کنند بی شمارند، در ادامه سعی می کنیم حافظه را بهتر بشناسیم و بعد راهکارهای تقویت آن را بدانیم، اگر بیماری خاصی دارید بهتر است قبل از مصرف گیاهان دارویی با پزشک خود مشورت کنید.

گیاهانی که حافظه را تقویت می کنند.

حافظه چیست؟

در یک تعریف بسیار ساده می توان گفت حافظه یعنی توانایی به یاد آوردن چیزها یا فراخوانی چیزهایی که قبلا آموخته ایم، تجربیات و خاطرات همگی در حافظه ما جای دارند و به همین دلیل اهمیت کارکرد صحیح حافظه حتی در زندگی روزمره نیز مهم است، در اصل حافظه سه نوع است که به آن ها حافظه حسی، کوتاه مدت و بلند مدت می گویند.

حافظه حسی چیست؟

حافظه حسی در واقع اولین مرحله ای است که شما در آن چیزی را در ذهن خود ذخیره می کنید، این حافظه از طریق حس های مختلف شما فعال می شود و گنجایش نامحدودی دارد اما مدت نگه داری مطالب در آن بسیار کم است به طوری که می توان گفت یک ثانیه بعد خالی می شود، حافظه حسی بعد از آن که محرکی از طریق گیرنده های حسی وارد حافظه حسی شد اگر مورد توجه و دقت قرار گیرد اطلاعات آن محرک به حافظه کوتاه مدت انتقال پیدا می کند، این فرایند دقت و توجه که به انتقال اطلاعات در حافظه کمک می کنند اهمیت زیادی دارند علت آن این است که اگر محرک ها ادراک می شدند زندگی امکان پذیر نبود، زیرا ما به بعضی مسائل توجه می کنیم و به برخی نه اگر قرار بود به همه توجه کنیم تصمیم گیری و ادراک ما را گیج می کرد، این فرایند در آغاز یادگیری نیز اهمیت بسیاری دارد.

حافظه کوتاه مدت چیست؟


حافظه کوتاه مدت حافظه ای است که گنجایش بسیار کمی دارد و معمولا بین هفت تا نه ماده را در خود نگه می دارد، البته این در افراد مختلف متفاوت است، برخی تنها پنج ماده و برخی نه ماده در حافظه کوتاه مدت خود ثبت می کنند، به این رقم فراخنای حافظه می گویند، این نوع از حافظه به طور کلی می تواند اطلاعات را به صورت صوتی دیداری (اغلب صوتی) رمزگردانی کند و فرد با شنیدن چیزی بتواند آن را راحت تر به یاد آورد، بازیابی از این حافظه معمولا کمتر دچار خطا می شود و فرد می تواند بدون خطا مسائل قابل دسترسی را پیدا کند.

حافظه بلند مدت چیست؟


حافظه بلند مدت برخلاف حافظه کوتاه مدت و همانطور که از نامش پیداست گنجایش نامحدودی دارد و می تواند مطالب را در مدت زمان طولانی تری نزد خود نگه دارد، البته گفته می شود این حافظه هیچ گاه از بین نمی رود حتی اگر اطلاعاتی فراموش شوند، این حافظه مانند کتابخانه عمل می کند و اگر کتابی که در آن گذاشته اید پیدا نمی کنید احتمالا روش جست و جوی شما اشتباه است یا نحوه قرار دادن آن در مکان مناسبی نیست، رمزگردانی در حافظه بلند مدت به شکل معنایی صورت می گیرد و به همین دلیل ممکن است در یادآوری لیستی از اسامی شما هم معنی های آن را به یاد آورید نه دقیقا خود کلمات را، این مسئله در هنگام تعریف کردن فیلمی که دیده ایم به طور کامل خود را نشان می دهد، بازیابی این حافظه برخلاف حافظه کوتاه مدت خطا و اشکالاتی دارد و علت این افزایش خطا زیاد بودن میزان اطلاعات و گذشت زمان است.

چه رابطه ای بین حافظه کوتاه مدت و بلند مدت وجود دارد؟


درمورد ارتباط حافظه کوتاه مدت و بلند مدت طبق نظریه حافظه دوگانه می توان گفت اطلاعات برای اینکه در حافظه بلند مدت شما ثبت شوند باید از طریق حافظه کوتاه مدت به آن انتقال پیدا کنند، پس تنها راه ماندگاری چیزی در ذهن شما انتقال آن از طریق حافظه کوتاه مدت به حافظه بلند مدت است، در غیر این صورت فراموش خواهید کرد.

چه رابطه ای بین حافظه کوتاه مدت و بلند مدت وجود دارد

چطور می توان مطالب را از حافظه کوتاه مدت به بلند مدت برد؟

علاوه بر مرور و تکرار که بارهای ذکر شده است و می تواند ب انتقال اطلاعات به حافظه دراز مدت شما کمک کند مسئله مهم دیگری که می تواند کمک کننده باشد ایجاد پیوند بین مطالب موجود در حافظه کوتاه مدت با مطالبی است که قبلا در حافظه بلند مدت شما ثبت شده است، این ارتباط به افزایش عملکرد حافظه نیز کمک خواهد کرد.

چه تفاوت هایی بین حافظه کوتاه مدت با بلند مدت وجود دارد؟

بین این دو نوع حافظه هم تمایز مربوط به روان انسان وجود دارد و هم تمایز جسمی، یعنی علاوه بر این که نوع کار دو حافظه و ارتباط ما با آن ها فرق دارد حتی محل قرار گیری آن ها و ساختارشان در مغز نیز متفاوت است.

فرق حافظه کوتاه مدت با بلند مدت از نظر کارکرد:


مراحلی مانند رمزگردانی، اندوزش و ارزیابی که مراحل مهم حافظه هستند در هر دو نوع حافظه وجود دارند اما کارکرد و فرایند این سه مرحله متفاوت است، در حافظه کوتاه مدت رمزگردانی به شکل دیداری شنیداری است و رمزگردانی حافظه بلند مدت به شکل معنایی، تفاوت های دیگر مربوط به کارکرد را می توانید با مقایسه تعریف هر یک که اشاره کرده ایم دریابید.

فرق حافظه کوتاه مدت با بلند مدت از نظر جسمی


از نظر جسمی نیز این دو حافظه فرق دارند یعنی طبق تحقیقات صورت گرفته هیپوکامپ ساختاری است که در زیر قشر مخ و نزدیک به مغز قرار دارد و این ساختار تنها در حافظه بلند مدت نقش دارد اما در حافظه کوتاه مدت تاثیری ندارد، مناطق پیشانی قشر مخ در حافظه کوتاه مدت نقش دارند.

تمرکز و اهمیت آن


تمرکز به معنای دقت داشتن و استفاده از الگوهای مختلف برای به خاطر سپردن اطلاعات است، علت اهمیت تمرکز در این است که به تقویت حافظه نیز کمک می کند، البته به طور کلی استفاده بیشتر از مغز به تقویت حافظه و تمرکز کمک می کند، تمرکز کردن بر چیزی یعنی فرد بتواند توجه و اراده اش را در یک سوی یکسان قرار دهد و توجه خود را کنترل کند، در هنگام تمرکز فقط یک فکر ذهن فرد را مشغول می کند و انرژی ذهن فقط برا همان یک چیز متمرکز می شود، جالب است بدانید که طبق گفته دیوید راک یکی از بنیان گذاران موسسه NeuroLeadership و نویسنده “کتاب مغز شما در هنگام کار” ما فقط 6 ساعت در هفته واقعا بر کار خود تمرکز می کنیم، بررسی های راک نشان می دهند که بیشترین کارایی و قدرت فکری نود درصد مردم مربوط به زمانی است که خارج از اداره اند و بالاترین میزان تمرکز افراد نیز در هنگام صبح یا در اواخر شب است.

تمرکز و اهمیت آن

آیا طبع در هوش تاثیر دارد؟

به طور کلی در طب سنتی همه چیز به طبع می تواند مرتبط باشد، هر چه سردی همراه با تری و خشکی در فردی بیشتر باشد یا بیشتر سمت میل کردن گیاهان این چنینی برود امکان کاهش حافظه و هوش در او بیشتر است، البته این به این معنا نیست که مدام دنبال طبع گرم باشیم زیرا طبع گرم نیز در صورت رد شدن از حد مجاز مضراتی در پی خواهد داشت، بهترین کار رعایت اعتدال است.

گیاهان دارویی موثر در تقویت حافظه


بعد از آشنایی مفصلی که با حافظه و تمرکز داشتیم حالا بهتر است سراغ گیاهانی برویم که می توانند به ما در تقویت حافظه کمک کنند، در مصرف این گیاهان سعی کنید رعایت اعتدال را مد نظر داشته باشید.

تقویت حافظه با جعفری

از جمله گیاهانی که می تواند به کاهش مشکلات فراموشی کمک کند جعفری است، این گیاه علاوه بر رفع مشکلات حافظه تاثیر زیادی در درمان بیماری هایی مانند پارکینسون، اضطراب و استرس شدید دارد و ارتباط بین سلول های مغزی را تقویت می کند که می تواند سرعت تحلیل مسائل مختلف را نیز افزایش دهد.

گندم سبوس دار برای مغز

گندم سبوس دار که می تواند التهاب بدن را کاهش دهد نقش زیادی در کنترل سطح کلسترول خون دارد و می تواند دیابت نوع دو را نیز تحت تاثیر خود قرار داده و باعث رفع مشکلات پوستی و گوارشی شود، علاوه بر این گندم سبوس دار سرشار از لسیتین است که می تواند گرفتگی سرخرگ ها را برطرف کند و همین در بهتر شدن عملکرد حافظه بسیار کمک کننده است، ارزش غذایی این گیاه نیز بسیار بالاست و بهترین غذا در طول روز به حساب می آید.

تاثیر سعد کوفی در درمان ضعف حافظه

به مدت شش هفته هر روز صبح و زیر نظر پزشک سنتی مقداری از سعد کوفی را همراه با کمی مویز و پودر زعفران ترکیب کرده و میل کنید، این ترکیب به مرور زمان به تقویت ذهن کمک خواهد کرد و بخصوص برای افرادی که دچار مشکلات روحی روانی شده اند مفید خواهد بود.

تاثیر سعد کوفی در درمان ضعف حافظه

تاثیر شکلات تلخ در افزایش عملکرد بهتر مغز


شکلات تلخ فشارخون را تحت تاثیر قرار می دهد و با کاهش فشارخون به بهتر شدن عملکرد مغز و قلب کمک کرده گردش خون را کنترل می کند، کافئین موجود در شکلات تلخ تاثیر زیادی در بالا رفتن قدرت حافظه حتی تا بیست و چهار ساعت بعد از مصرف می شود و می تواند بازیابی حافظه و قدرت یادگیری را تقویت کند.

باکوبا به کاهش امکان فراموشی کمک می کند

طبق بررسی هایی که توسط متخصصان استرالیایی صورت گرفته باکوبا گیاهی مفید برای سلامت روانی به حساب می آید که می تواند سطح تصمیم گیری سریع و تفکر را افزایش دهد و به واکنش های سریع تر کمک کند، این گیاه قدرت سلول های عصبی مغز را افزایش می دهد و باعث بهتر شدن سطح یادگیری افراد در مدت دو تا سه ماه می شود.

برای تقویت حافظه سراغ گندم سبز بروید


گندم سبز یا جو وحشی نام گیاهی مفید برای مغز است که همچون تونیکی مغذی به تقویت حافظه کمک کرده سیستم اعصاب شما را آرام می کند، علاوه بر این در افزایش میزان تمرکز نیز نقش دارد، طبق مطالعاتی که در سال 2011 صورت گرفته عصاره این گیاه اگر به میزان 1600 میلی گرم مصرف شود می تواند توجه و تمرکز را در افراد مسن افزایش دهد، علاوه بر این در تحقیق دیگری که در سال 2011 صورت گرفته مشخص شده است که افرادی که گندم سبز میل می کنند با تغییر فرکانس طیفی الکتروانسفالوگرافی عملکرد شناختی بهتری دارند.

برای تقویت حافظه سراغ گندم سبز بروید

مصرف کرفس برای تقویت حافظه

کرفس از جمله گیاهان موثر در رفع انسدادها، افزایش طراوت، تقویت حافظه، درمان جذام و مشکلات روانی مختلف است که می تواند به کاهش اضطراب کمک کند، این گیاه می تواند به گوارش بهتر شما کمک کند و فعالیت رادیکال های آزاد را مختل کرده از بدن در برابر سرطان های مختلف بخصوص سرطان روده بزرگ و معده محافظت کند، علاوه بر خوردن گیاه می توانید سراغ آب کرفس هم بروید و از آن علاوه بر لاغری برای تقویت ذهن نیز بهره ببرید.

تقویت حافظه با اسطوخودوس

مقداری از پودر خشک اسطوخودوس را همراه با پودر کندر و عسل ترکیب کرده و چای مناسبی تهیه کنید که دردهای خفیف عصبی شما را کاهش دهد و باعث بهبود میزان کنترل اعصاب شده سردرگمی را رفع کند، این گیاه برای ذهن های شلوغ بسیار موثر است و می تواند با ایجاد آرامش نسبی به افزایش قدرت حافظه نیز کمک کند.

برای افزایش حافظه سراغ اکلیل کوهی یا رزماری بروید


از جمله گیاهانی که می توانید برای تقویت حافظه خود سراغ آن بروید اکلیل کوهی است، این گیاه به قدری موثر است که حتی با استشمام آن می توان حافظه را تقویت کرد، رزماری را می توان در ترکیب با بهار نارنج و عسل سه بار در روز میل کرد، مصرف عصاره این گیاه نیز موثر خواهد بود و می توانید از عصاره آن برای افزایش اکسیژن خون خود بهره برده سلول های عصبی مغز را فعال نگه دارید، هر چه میزان اکسیژن در مغز بیشتر باشد قطعا عملکرد بهتری خواهد داشت.

برای افزایش حافظه سراغ اکلیل کوهی یا رزماری بروید

تاثیر ریحان در عملکرد بهتر مغز


ریحان مقدس گیاهی سرشار از مواد مغذی برای مغز است که می تواند استرس را کاهش دهد و حافظه را تقویت کند، روغن های فرار موجود در این گیاه اهمیت زیادی دارد و آسیب مغزی را کاهش می دهد، علاوه بر این عملکرد شناختی را می تواند بهبود داده و مصرف برگ های تازه ریحان یا روغن آن برای استشمام حافظه را تقویت کند.

گیاه کبر برای مغز


گیاه کبر از جمله گیاهانی است که سرشار از کوئرستین هاست که گروهی از فلاونوئیدها هستند و می توانند جریان خون را در مغز بهتر کنند، این گیاه استرس را رفع می کند و تاثیر زیادی در رفع اختلالات مربوط به مغز و حافظه دارد، سعی کنید کبر را در سالادهای خود استفاده کنید.

گیاه کبر برای مغز

سیر به افزایش تمرکز کمک می کند

از جمله گیاهان موثر در افزایش تمرکز و بهبود عملکرد حافظه سیر است این گیاه عملکرد شناختی را تقویت می کند و می تواند از آلزایمر پیشگیری کند، در واقع همان قسمت از مغز که به یادگیری، حافظه، برنامه ریزی، و سایر عملکردهای شناختی کمک می کند می تواند با افزایش سن کوچک تر شده و باعث آلزایمر شود، عصاره سیر از فقدان این قسمت جلوگیری می کند و حتی به کاهش امکان ابتلا به تومور در بیماران مبتلا به گلیوبلاستوما که نوعی تومور مغز بسیار کشنده است کمک می کند.

تقویت حافظه با بارهنگ

خواص تحریک کننده و انرژی زای بارهنگ باعث افزایش توان باروری و تولید مثل می شود و همزمان با این تاثیر به تقویت حافظه و درمان مشکلاتی همچون فراموشی یا ضعف ذهنی هم کمک می کند، اگر می خواهید مغز خود را سامان دهید می توانید سراغ این گیاه بروید.

تاثیر جینکو در کاهش فراموشی


جینکو یا جینکوبیلوبا سرشار از فواید مختلف برای مغز و اعصاب است که می تواند حافظه را تقویت کند و عملکرد شما را بهتر کند، این گیاه آرامش را بیشتر می کند و باعث کاهش امکان افسردگی می شود، علاوه بر این جینکو در کاهش آلزایمر بخصوص در افرادی که سابقه خانوادگی دارند موثر است و شما را از فراموشکاری نجات می دهد.

تاثیر جینکو در کاهش فراموشی

کهن دار چیست؟

کهن دار نام گیاهی مقوی برای حافظه است که می تواند وضوح ذهنی را افزایش دهد، این گیاه فیتو شیمیایی فعالی دارد که در بهبود حافظه موثر است، کهن دار از ایجاد پروتئین های بتا آمیلوئید که دلیل بیماری آلزایمر هستند پیشگیری می کند و می تواند حافظه بلند مدت را تقویت کند، علاوه بر این طبق تحقیقاتی که در سال 2014 صورت گرفته این گیاه حافظه کاری افراد میانسال را بهتر می کند، در سال 2016 نیز تحقیقات دیگری انجام شده و نشان داده که کهن دار اختلالات روانی ناشی از قرار گرفتن در معرض فلوراید را کنترل می کند و نگرانی های مربوط به یادگیری را رفع می کند.

تاثیر انواع لوبیا در بهبود عملکرد حافظه


کولین ماده ای مغذی است که در بیشتر انواع لوبیا وجود دارد و می تواند به افزایش متابولیسم سالم در بدن کمک کند، این گیاه به انتقال دهنده های عصبی در مغز کمک می کند تا بهتر کار کنند و همین در پیشگیری از زوال اعمال شناختی ذهن موثر است، برای اینکه از لوبیا بهره کافی را ببرید کافیست آن را بخارپز کرده و همراه با نمک میل کنید.

زیتون به تقویت حافظه کمک می کند

زیتون از جمله گیاهان بسیار مقوی است که آنتی اکسیدان های موثری دارد و می تواند از مغز در برابر آلزایمر و بیماری های مختلف عصبی محافظت کند، این گیاه سرشار از فیبر، چربی، پروتئین، کربوهیدرات، پلی فنول ها و فلاونوئیدها که آنتی اکسیدان های موثری به حساب می آیند، اولانولیک، کورستین، تیروزول، ویتامین ث، آهن و مس است که البته مواد معدنی دیگری نیز دارد که همگی در کارکرد بدن و مغز شما نقش مثبتی ایفا می کنند.

کلم بروکلی

برای افزایش هوشیاری و تقویت مغز می توانید سراغ کلم بروکلی بروید، این گیاه سرشار از ویتامین ث، کا، کولین، آهن، پتاسیم، منگنز، سولفورفان، هندل-3-کاربنول، کاروتنوئیدها، و کامپرلو است که می تواند به تقویت هر چه بیشتر بدن شما کمک کند، این گیاه می تواند به انتقال اکسیژن بیشتر به مغز و در نتیجه افزایش کارایی آن کمک کند و حافظه را تقویت کند.

کلم بروکلی

برای تقویت حافظه می توان سراغ پنیرباد رفت

از جمله گیاهان دیگری که برای تقویت حافظه موثر است پنیرباد است، این گیاه که سابقه ای طولانی در طب سنتی دارد و مصرف عصاره ریشه های آن می تواند حافظه و مغز را از نظر عملکرد بهتر کرده و باعث افزایش سرعت پردازش اطلاعات شود.

مصرف ریشه طلایی برای تقویت مغز

از دیگر آداپتوژن های قوی برای مغز ریشه طلایی است این گیاه به کاهش کورتیزول در بدن کمک می کند و باعث کاهش استرس مزمن می شود، علاوه بر این در افزایش انرژی بدن نیز نقش دارد و به طور کلی عملکردهای شناختی را بهتر می کند.

چغندر و تقویت مغز

برای تقویت حافظه کافیست چغندر را در رژیم غذایی خود قرار دهید، این گیاه علاوه بر تاثیر مثبتی که در بهتر کردن گردش خون بدن دارد سرشار از نیترات است که عملکرد مغز را نیز افزایش می دهد، خاصیت های آنتی اکسیدانی این گیاه سیستم ایمنی را تقویت می کند، چغندر در خارج کردن سموم از خون نیز کمک کننده است.

برای بهبود کیفیت حافظه خود سراغ آب قاشقی بروید

آب قاشقی سرشار از ویتامین ب2، ب1 و ب6 است که بومی مناطق آسیا، آفریقای جنوبی و اقیانوس آرام جنوبی است، این گیاه علاوه بر تاثیری که در افزایش گردش خون و کنترل آن در بدن دارد می تواند به عنوان تونیک مغزی عمل کند و عملکرد مغز را بهتر کند، آب قاشقی در افزایش تمرکز نیز موثر است و معمولا برای درمان اختلالات مربوط به نوروژنیک و بهتر کردن قدرت حافظه از آن استفاده می کنند، طبق تحقیقاتی که در سال 2012 صورت گرفته آب قاشقی از عصب ها مراقبت می کند و از ابتلا به بیماری هایی مانند آلزایمر، پارکینسون و استرس اکسیداتیو پیشگیری می کند، در تحقیق دیگری که سال 2013 صورت گرفته ثابت شده است که این گیاه در تقویت حافظه کوتاه مدت نیز مفید است و می توان از آن به این منظور بهره برد.

برای بهبود کیفیت حافظه خود سراغ آب قاشقی بروید

تاثیر گل پریوش در تقویت حافظه

گل پریوش که گیاهی زینتی است، سطح سروتونین را در پیام رسانی عصبی افزایش می دهد و دارای بیش از 400 آلکالوئید فعال است، این گیاه می تواند به خوبی خون رسانی مغز را افزایش دهد و اکسیژن و گلوکز بیشتری به مغز برساند، البته در مصرف این گیاه بهتر است جانب احتیاط را نگه دارید.

قارچ ریشی: Reishi Mushroom


قارچ ریشی که مربوط به ژاپن است از جمله گیاهان دارویی است که می تواند افسردگی و اضطراب را کاهش دهد، این گیاه عملکرد طبیعی مغز را دچار اختلال می کند و می تواند به کاهش علائم مربوط به ضعف حافظه کمک کند، می توانید مکمل های این نوع قارچ را به هر شکل جامد یا مایع مصرف کنید.

قارچ ریشی

برهمی برای بهبود عملکرد مغز


برهمی نام گیاهی مهم در طب سنتی هند یا آیوروداست که محبوبیت زیادی هم در بین آنان دارد و می تواند به درمان اکثر مشکلات مربوط به مغز و اعصاب کمک کند، این گیاه سرشار از فواید آنتی اکسیدانی است و از نورون ها مراقبت می کند، طبق تحقیقاتی که در سال 2002 صورت گرفت برهمی تاثیر زیادی در حافظه و توانایی های مربوط به یاد آوری دارد، علاوه براین در تحقیق دیگری که در سال 2008 صورت گرفت ثابت شد که این گیاه به کاهش افسردگی و اضطراب نیز کمک می کند، در سال 2012 نیز تحقیقاتی صورت گرفت که نشان می داد برهمی پردازش شناختی و حافظه کاری را بهتر می کند، برای این منظور کافیست یک قاشق چای خوری از آب برگ برهمی را در دو یا سه نوبت در روز میل کنید.

گل راعی و تاثیر آن در کارکرد حافظه


گل راعی نام گیاهی است که معمولا از آن برای بهبود افسردگی های خفیف نیز استفاده می کنند، این گیاه آرام بخش است و می تواند سردردهای مربوط به تنش های روزانه را کاهش دهد و باعث افزایش میزان تمرکز شود، البته بهتر است در مصرف گل راعی زیاده روی نکنید

برای تقویت حافظه می توانید از جین سینگ کمک بگیرید


جین سینگ گیاهی چینی و معروف است که درواقع ریشه ای گیاهی و نارنجی رنگ است که ارزش غذایی بسیار بالایی دارد، این گیاه که به آن ریشه زندگی نیز می گویند می تواند جسم و ذهن را تقویت کند، جینسینگ قرمز کره ای و جینسینگ هندی نیز از انواع مهم این گیاه به حساب می آیند که بهره بردن از فواید آن ها برای مغز و بدن بسیار رایج است، در ادامه به بررسی دو نوع مهم جینسینگ می پردازیم.

جنسینگ قرمز کره ای


این نوع از جنسینگ می تواند فعالیت های عصبی در هیپوکامپ را تحت تاثیر قرار دهد و به افزایش میزان حافظه کمک کند، علاوه بر این از سلول های عصبی در برابر بتا آمیلوئیدها مراقبت می کند و سموم مختلف را از اعصاب دور می کند، این نوع جنسینگ از زوال عقل نیز پیشگیری می کند، طبق تحقیقات انجام شده در سال 2011 جین سینگ قرمز کره ای اختلال کمبود توجه یا بیش فعالی را در کودکان کاهش می دهد و می تواند تاثیر مثبتی در درمان افسردگی، شخصیت اضطرابی و تغییرات رفتاری داشته باشد، طبق مطالعاتی که در سال 2012 صورت گرفته این نوع از جین سینگ عملکرد شناختی و حرکتی را بهتر می کند هر چند باید مطالعات بالینی نیز صورت گیرد.

جنسینگ قرمز کره ای

جینسینگ هندی

طبق تحقیقات انجام شده در سال 2005 جن سینگ هندی یا آشوواگندا می تواند سلول های عصبی را احیا کند، علاوه بر این در محافظت از نورون های عصبی نقش دارد و بیماری های مختلف مربوط به اعصاب را درمان می کند، علاوه بر این در تحقیقی دیگر در سال 2010 ثابت شده است که جنسینگ هندی ترکیبی از چند ماده موثر است که به بهبود تولید استیل کولین (فرستنده اصلی سیگنال های عصبی) کمک می کند و نقش زیادی در پیشگیری از ابتلا به آلزایمر دارد و تمرکز را افزایش می دهد، به طور کلی می توان گفت این نوع از جین سینگ سرشار از پروتئین های بتا آمیلوئید است و می تواند پلاک در مغز بسازد، علاوه بر تاثیری که این گیاه در عملکرد شناختی دارد م ی تواند به تشدید نوروژنز برای تقویت قدرت مغز کمک کند و علاوه بر تقویت حافظه به افزایش میزان حافظه فضایی یا بصری کمک کند، باعث کاهش استرس اکسیداتیو شده و دژنراسیون سلول های عصبی را نیز کاهش دهد.

تاثیرات زغال اخته در تقویت مغز

زغال اخته نیز از جمله گیاهان مفید برای مغز به حساب می آید که می تواند به بهبود قدرت کلامی، تصمیم گیری، حافظه و توانایی استدلالی کمک کند، این گیاه از ابتلا به آلزایمر و زوال عقل نیز پیشگیری می کند و تاثیر زیادی در کارکرد بهتر مغز شما دارد، نوشیدن آب زغال اخته می تواند برای افراد مسن نیز مفید باشد.

سبزیجاتی که برگ های سبز دارند به تقویت حافظه کمک می کنند

منظور از سبزیجاتی که برگ های سبز دارند کاهو، اسفناج و گیاهانی از این قبیل است که سرشار از ویتامین کا و آ هستند و می توانند به تقویت حافظه کمک کنند، این سبزیجات را حداقل دو تا سه بار در روز مصرف کنید تا علاوه بر تقویت حافظه در بهبود روند گوارشی و حتی بهتر شدن وضعیت پوست نیز شاهد معجزه باشید.

تاثیر مویز در افزایش قدرت حافظه

از جمله گیاهان بسیار موثر برای تقویت ذهن و حافظه مویز است، می توانید با جویدن و میل کردن مویز علاوه بر کاهش علائم فراموشی زودرس حتی مشکلات بلند مدت مربوط به حافظه را نیز رفع کنید، مویز بخصوص برای کودکان و نوجوانان بسیار توصیه می شود و می تواند در دوره رشد به آن ها در بهبود عملکردهایشان کمک کند، افرادی که سن بالایی دارند نیز با مصرف آن کمتر دچار آلزایمر می شوند، مویز برای رفع مشکل سردی مزاج نیز موثر است و می تواند انجام کارهای روزانه را با کیفیت تر کند.
پیامبر اکرم درمورد مویز فرموده اند: هر کس ناشتا به خوردن مویز مداومت کند، فهم، حافظه و ذهن روزی او می شود و از بلغم وی کاسته می شود.

تاثیر مویز در افزایش قدرت حافظه

میوه های مفید برای مغز


میوه ها همیشه خوشمزه ترین داروهای گیاهی هستند که به راحتی می توانند بسیاری از کمبودهای بدن شما را جبران کنند، علاوه بر تمام خواصی که می توانید از طریق میوه ها دریافت کنید نکته جالب توجه این است که میوه ها برای مغز نیز فوایدی دارند، در ادامه با برخی از میوه های مفید برای مغز که به تقویت حافظه کمک می کنند آشنا می شوید.

انواع توت ها

توت های مختلف همگی خواص آنتی اکسیدانی بالایی دارند که می توانند علاوه بر افزایش ایمنی بدن به بهبود کارکرد سلول های مغزی نیز کمک کنند، این میوه های رنگانگ علاوه بر تقویت کلی حافظه در تقویت حافظه کوتاه مدت نیز موثر هستند، می توانید هر روز سراغ توت و تمشک بروید و قطعا کودکان و نوجوانانی که در سنین رشد قرار دارند نیز بیشتر استقبال خواهند کرد.

تاثیر به در افزایش قدرت مغز

به از جمله میوه های موثر برای تقویت حافظه است که می توانید به شکل های مختلف از آن بهره ببرید، برای مثال مربا، دمنوش و حتی خورشت به می توانند به شما کمک کنند تا عملکرد بهتری داشته باشید، پیامبر نیز درمورد این میوه فرموده اند: به بخورید چرا که ذهن را افزون می کند.

بهبود عملکرد مغز با انجیر


از جمله میوه های مفید برای مغز که قند طبیعی خوبی هم دارد و می تواند به تقویت مغز کمک کند انجیر است، این میوه حدود 6.7 میلی گرم قند طبیعی دارد سرشار از مواد معدنی مختلف همچون برم، منگنز، آهن و گوگرد است، علاوه بر این ویتامین های فراوانی نیز در خود دارد، ویتامین ب، ث و آ از جمله ویتامین های مهم این میوه برای مغز و بدن به شمار می آیند.

بهبود عملکرد مغز با انجیر

انار بخورید

انار شیرین را همراه با پیه آن میل کنید تا علاوه بر کمک به هضم غذا باعث تقویت حافظه نیز بشود، این میوه سرشار از مواد مغذی مختلف همچون فیبر، ویتامین ث، فولات، ویتامین کا، پتاسیم و پروتئین است که می تواند در هر صد گرم از خود حدود 144 کیلو کالری انرژی به شما منتقل کند، این میوه بهشتی می تواند از ابتلا به بیماری های قلبی پیشگیری کند و حافظه را بهتر کند، تحقیقی که بر روی بیماران نیازمند به جراحی صورت گرفته ثابت کرده است که مصرف دو گرم عصاره انار از فراموشی بعد از جراحی آن ها پیشگیری می کند، تحقیق دیگری نیز بر روی افراد مسن صورت گرفته که در آن بیست و هشت نفر از افراد مسن که دچار کندی حافظه بودند مورد آزمایش قرار گرفتند و 237 میلی لیتر آب انار به طور روزانه به آن ها داده شد، در نهایت حافظه زبانی و حافظه تصویری این افراد به طور قابل ملاحظه ای تقویت شده بود، آزمایش بر روی موش های آزمایشگاهی نیز تاثیر انار را در مقابله با آلزایمر به خوبی نشان می دهد.
امام صادق نیز درمورد انار فرموده اند: انار را با پیه آن بخورید، چرا که معده را می پالاید و ذهن را افزون می کند.

آووکادو به افزایش قدرت حافظه کمک می کند


برای اینکه حافظه قوی تری داشته باشید یکی از میوه های کمک کننده آووکادو است، این میوه علاوه بر ویتامین های فراوانی مانند ویتامین ث، کا، ب و اسید فولیک نقش موثری در پیشگیری از لخته شدن خون در مغز نیز دارد.

تقویت حافظه با انگور قرمز


انگور قرمز سرشار از رسوارترول است که می تواند به بهبود حافظه شما کمک کند، علاوه بر این انگور قرمز در موش های آزمایشگاهی نتیجه بسیار خوبی نشان داده و باعث بهبود عملکرد آن ها شده، این میوه با بیماری های مربوط به تحلیل برنده و آسیب زننده سیستم عصبی انسان مبارزه می کند و می تواند بینایی را نیز بهبود بخشد.

آب سیب بنوشید


آب سیب دارای استیل کولین است که نوعی انتقال دهنده عصبی در مغز است و می تواند عملکرد حافظه را تقویت کند، این نوشیدنی مقوی سرشار از ویتامین ث، انواع مختلف ویتامین ب، منیزیم، آهن، کلسیم، مس، پتاسیم و منگنز است که می تواند علاوه بر افزایش سلامت قلب و کاهش کلسترول به تقویت سیستم ایمنی بدن نیز کمک کند، این نوشیدنی از استرس اکسیداتیو در اکثر نقاط بدن بخصوص مغز پیشگیری می کند و می تواند از سرطان جلوگیری کند، علاوه بر این بدن را هیدراته نگه می دارد که تاثیر زیادی در افزایش سلامت و کارکرد مغز دارد.

آب سیب بنوشید

دانه های موثر در تقویت حافظه

دانه های موثری که به بهتر شدن عملکرد حافظه شما کمک می کنند از جمله گیاهان دارویی مقوی به حساب می آیند که می توان با مصرف آن ها از آلزایمر و مشکلاتی مانند عدم تمرکز پیشگیری کرد، در ادامه به معرفی این دانه های مفید می پردازیم.

برای افزایش قدرت مغز کندر بخورید

کندر گیاهی فوق العاده برای مغز شناخته می شود که می تواند فراموشی را رفع کند و به تقویت حافظه کمک کند، این گیاه به طور کلی برای کودکان و نوجوانان استفاده می شود تا بتوانند عملکرد بهتری در رشد داشته باشند، کندر علاوه بر بالا بردن قدرت حافظه در بالا بردن سطح فکری کودک نیز موثر است، برای این منظور کندر خیس را همراه با عسل میل کنید.

مصرف شاهدانه برای بهبود کار مغز

از جمله دانه های مفید برای مغز شاهدانه است، به عنوان تنقلات برای کودکان خود می توانید از شاهدانه استفاده کنید، شاهدانه در کاهش لرزش های مربوط به بیماری های عصبی مانند ام اس نقش دارد و می تواند دردهای ناشی از گر گرفتگی و انقباض را در عضلات کاهش دهد، علاه بر این شاهدانه در کاهش درد میگرن نیز موثر است و به طور کلی سرشار از فواید مختلف است که به سادگی می توان از آن ها بهره برد.

راه خوشمزه دیگر: آجیل

راه دیگری که می توانید از طریق آن حافظه خود را تقویت کنید آجیل های موثر همچون گردو، بادام و پسته است، البته نباید در مصرف آجیل زیاده روی کرد اما مصرف این گیاهان می تواند به طور کلی به بهتر شدن عملکرد مغز شما کمک کند.

راه خوشمزه دیگر: آجیل

برای تقویت حافظه سراغ گردو بروید

از جمله آجیل های معروف برای تقویت مغز گردو است که می توانید با مصرف آن به عنوان میان وعده ای مقوی یا همراه با پنیر برای صبحانه به بهبود کارکرد مغز خود کمک کنید، گردو سرشار از ویتامین ها و مواد معدنی مغزی همچون ویتامین ای، ویتامین ب6، ویتامین ث، کلسیم، آهن، منیزیم، فیبر و پروتئین است که طبق تحقیقات انجام شده در دانشگاه کراچی ثابت شده است اسیدهای چرب امگا3 و ویتامین ای موجود در آن می توانند به تقویت حافظه و بهتر شدن عملکرد مغز کمک کنند و از زوال مغز و آلزایمر پیشگیری کنند.

تاثیر بادام در تقویت مغز


از جمله آجیل های مفید برای مغز بادام است، بادام حدود 54 درصد روغن، 24 درصد مواد نشاسته ای و مقداری صمغ و قند دارد اما قسمت مهم تر از این ها مواد معدنی موجود در بادام است که می توانند به تقویت سلول های عصبی مغز کمک کنند، از جمله این مواد می توان به منیزیم، پتاسیم، آهن، گوگرد، فسفر و ویتامینی همچون نیاسین اشاره کرد.

پسته به تقویت حافظه کمک می کند


برای افزایش نیرو و کمک به بدن در رشد بهتر می توانید سراغ پسته بروید، پسته طبع گرمی دارد و می تواند کم خونی را رفع کند، سرشار از مقدار فراوانی از فسفر، آهن، کلسیم، قند و ویتامین آ است که می تواند به افزایش میزان یادگیری کمک کرده حافظه را به خوبی تقویت کند.

ادویه های موثر در افزایش قدرت حافظه:


ادویه ها اغلب در آشپزی های ایرانی کاربرد گسترده ای دارند، به طور کلی بسیاری از این ادویه ها می توانند به تقویت حافظه کمک کنند، البته در مصرف ادویه ها نیز باید دقت کرد، امکان حساسیت داشتن به ادویه ای خاص بسیار بیشتر است و از طرف دیگر در صورت زیاده روی در مصرف امکان مشکلات مختلف گوارشی و پوستی نیز بیشتر خواهد بود، در ادامه به معرفی ادویه های موثر در افزایش قدرت حافظه می پردازیم.

ادویه های موثر در افزایش قدرت حافظه

تقویت حافظه با آویشن


آویشن می تواند ارتباط بین سلول های مغزی را افزایش دهد و تحلیل مسائل را ساده تر کند، این گیاه که طبع گرمی هم دارد می تواند سلول های عصبی را نیز تحریک کند و باعث بهبود عملکرد شما شود، دمنوش آویشن به سادگی علاوه بر پیشگیری از کند ذهنی می تواند مشکلات دستگاه تنفسی را نیز رفع کند.

برای تقویت حافظه سراغ زردچوبه بروید


از جمله ادویه های موثر در تقویت حافظه زردچوبه است، این ادویه که از جمله اجزای اصلی آشپزخانه های ایرانی است سرشار از کورکومین است که می تواند با تمام خواص دیگری که دارد به تقویت حافظه کمک کند، پیشگیری از آلرژی، دیابت، رفع التهاب، رفع زخم معده، بهتر کردن جریان خون و بسیاری دیگر از خواص مربوط به کورکومین هستند، درمورد مغز نیز این ادویه علاوه بر تقویت حافظه به بهبود خلق و خو و پیشگیری از ابتلا به زوال حافظه نیز کمک می کند و از آلزایمر جلوگیری می کند.

ادویه ای مناسب برای تقویت حافظه: زعفران

زعفران گیاهی مقوی و تقویت کننده و تحریک کننده اعصاب است که می تواند به بهبود کار سلول های مغزی کمک کند، این ادویه همراه با عسل و کندر برای رفع کندی ذهن توسط بوعلی سینا تجویز می شد و به همین جهت از گذشته تا امروز طرفداران زیادی داشته است، خاصیت شادی بخش آن اهمیت زیادی در رفع افسردگی دارد و علاوه بر این خاصیت خواب آور و ضد تشنج آن به کنترل مغز و آرامش آن کمک می کند، برای تقویت حافظه می توانید ده گرم کندر، ده گرم زنجبیل، چهار گرم زعفران را ترکیب کرده و به شکل پودری یک دست درآورید، بعد صد گرم عسل به آن اضافه کنید و قرص های کوچکی از آن درست کنید.

تاثیر فلفل سیاه در افزایش قدرت حافظه


فلفل سیاه از جمله ادویه های پر فایده ای است که طبق گرم و خشکی دارد و می تواند دستگاه گوارش را تحت تاثیر مثبت خود قرار دهد، علاوه بر این مقوی حافظه و اعصاب نیز هست و دردهای عصبی مختلف را نیز کاهش می دهد، برای کاهش تب و لرز یا رفع کلسترول خون، سرماخوردگی، ناراحتی های قلبی و کبدی یا بسیاری دیگر از مشکلات مربوط به سلامتی نیز می توان سراغ فلفل سیاه رفت، البته درمورد بیماری های قلبی حتما باید با پزشک مشورت کرد.

تاثیر فلفل سیاه در افزایش قدرت حافظه

دارچین می تواند به تقویت مغز شما کمک کند


دارچین را استشمام کنید، این کار علاوه بر افزایش حس آرامش شما می تواند حافظه و مغز را فعال تر کند، توجه کنید که دارچین به طور کلی در تنظیم قند خون و رفع عفونت های قارچی نیز موثر است و طبق تحقیقات انجام شده می تواند از ابتلا به بیماری آلزایمر پیشگیری کند، اپیکاتچین و سینامالدهاید موجود در دارچین از جمله مواد مهم آن در کمک به پیشگیری از رشد رشته ای در سلول های مغزی کمک کننده است.

مصرف خردل برای تقویت مغز

خردل سرشار از مواد مغذی مختلف همچون آهک، ویتامین آ، ویتامین ث، کلسیم و آهن است که می تواند به تقویت حافظه کمک کند، این گیاه گرم و تند و تیز است و اسانس فرار و معطر آن باعث می شود که سلول های معده تحریک شوند، این گیاه خاصیتی گرمازا دارد و می تواند آسیب های مختلف عصبی را رفع کرده به محافظت از مغز شما کمک کند.

دمنوش های موثر در تقویت حافظه

اگر اهل چای و دمنوش هستید این بخش، بخش محبوب شماست، به طور کلی برای کاهش امکان ابتلا به آلزایمر و مشکلات دیگر مربوط به حافظه دمنوش های گیاهی بسیاری وجود دارند که تاثیری قابل توجه بر حافظه خواهند داشت، بهتر است مصرف این دمنوش ها را در رژیم غذایی خود قرار دهید.

تاثیر دمنوش نعناع فلفلی در عملکرد مغز

برای پیشگیری از کند ذهنی و بهتر کردن عملکرد مغز می توانید سراغ دمنوش نعناع فلفلی بروید، این دمنوش که به سادگی تهیه می شود علاوه بر تقویت حافظه تاثیر زیادی در بهبود دستگاه گوارشی نیز دارد، البته مصرف آن به صورت ناشتا توصیه نمی شود، سعی کنید این چای را در هفته چند بار میل کنید.

تاثیر دمنوش نعناع فلفلی در عملکرد مغز

تاثیر چای بابونه برای تقویت حافظه

از جمله دمنوش هایی که می توانید از آن برای بهتر کردن کارکرد مغز خود استفاده کنید چای بابونه است، این چای استرس را کاهش می دهد، خستگی مفرط بعد از روز کاری را کاهش می دهد، اضطراب را از بین می برد و باعث بهتر شدن وضعیت سلول های مغز می شود، با مصرف این چای می توانید حافظه را تقویت کنید و امکان ابتلا به فراموشی را تا حد امکان به صفر نزدیک کنید.

تاثیر بادرنجبویه در افزایش عملکرد مغز

در طب سنتی بادرنجبویه از جمله گیاهان کمک کننده به حافظه شناخته می شود که به افزایش آرامش در بدن کمک می کند و می تواند حواس و ذهن را تقویت کند، بادرنجبویه در تقویت حافظه بلند مدت نیز نقشی اساسی دارد و می تواند به خوبی عملکرد شما را تقویت کند، این گیاه به دلیل خاصیت آرام بخشی که دارد در کنترل میزان خواب نیز موثر است و با افزایش کیفیت خواب به افزایش کیفیت کار مغز شما نیز کمک می کند، می توانید با مصرف دمنوش این گیاه میگرن خود را نیز درمان کنید، برای این منظور 1.5 تا 4.5 گرم از برگ های خشک شده گیاه را همراه با 150 میلی لیتر آب داغ دم کنید و روزانه سه بار آن را بنوشید.

مصرف چای سبز به تقویت حافظه کمک می کند

چای سبز از جمله دمنوش های مفید برای بدن است که می تواند در تمام قسمت های مختلف بدن تاثیر مثبت خود را نشان دهد، اگر این چای را به طور منظم میل کنید می توانید علاوه بر اعضای مختلف تاثیر آن را در افزایش حافظه نیز ببینید، چای سبز آنتی اکسیدانی طبیعی است که می تواند سلامت رگ های خونی را در مغز افزایش دهد و باعث پیشگیری از رشد پلاک در مغز شود، رشد پلاک از جمله عواملی است که باعث ابتلا به آلزایمر و پارکینسون می شود، طبق تحقیقاتی که در سال 2013 صورت گرفته این گیاه اثرات محافظتی کاتچین ها را بر شکل گیری هیپوکامپ و حافظه فضایی در موش های آزمایشگاهی تایید کرد، مصرف روزانه دو تا سه لیوان از چای سبز در روز می تواند به بهبود روند فعالیت ذهنی شما کمک کند.

مصرف چای سبز به تقویت حافظه کمک می کند

پیشگیری از کند ذهنی با چای مریم گلی

مریم گلی گیاهی مفید برای پیشگیری از ابتلا به آلزایمر به حساب می آید که نقش زیادی در فعال کردن عصب های مغزی دارد، این گیاه آنزیم مخصوصی که برای کاهش انتقال دهنده عصبی منتشر می شود را تحت نظر خود قرار می دهد و از فعالیت آنزیم مورد نظر می کاهد، برای درست کردن چای این گیاه کافی است برگ های آن را با آب سرد بشویید و در قوری به مدت بیست دقیقه دم کنید، این کار در رفع خستگی ذهنی، افزایش قدرت تمرکز و کاهش تشنج موثر است.

چای یربا ماته برای مغز

یربا ماته در واقع برگ نوعی درختچه است که از آن برای بهبود عملکردهای مغز استفاده می کنند، این گیاه علاوه بر افزایش تمرکز به کاهش حس افسردگی نیز کمک می کند و برای این منظور مصرف چای آن برای افزایش قدرت یادگیری و حافظه اهمیت دارد، این چای حافظه کوتاه مدت را نیز تقویت می کند.

غذاهای مقوی دیگر که برای مغز مناسب هستند:

علاوه بر گیاهان معرفی شده برخی از خوراکی ها و غذاها هم وجود دارند که برای تقویت حافظه و مغز مفید هستند، در ادامه به بررسی آن ها می پردازیم، البته اشاره به مفید بودن این غذاها به معنای این نیست که می توان در مصرفشان زیاده روی کرد.

برای تقویت مغز خود ماهی بخورید

از جمله غذاهای مقوی بخصوص برای کودکان و نوجوانانی که در سن رشد قرار دارند ماهی است، امگا سه و ویتامین دی فراوانی که در ماهی وجود دارد باعث پیشگیری از ابتلا به آلزایمر شده و عملکرد حافظه را افزایش می دهد، به تقویت سیستم ایمنی بدن کمک کرده و می تواند آسیب های مغزی مختلف را از فرد بخصوص در سنین پایین تر دور کند، ماهی سالمون نیز به درمان بیش فعالی و افزایش تمرکز کمک می کند.

تاثیر سرکه در افزایش قدرت حافظه


سرکه بهتر است همراه با غذاهای روغنی و در خورش مصرف شود اما نباید آن را همراه با برنج میل کرد، سرکه سرشار از خواص آنتی اکسیدانی است و می تواند به دلیل پتاسیم فراوانی که دارد به افزایش سلامت قلب نیز کمک کند، این محصول ضد التهاب و ضد چربی رادیکال های آزاد را نیز خنثی می کند و می توان از آن برای بهبود کارکرد بدن استفاده کرد.
امام رضا (ع) درمورد تاثیر سرکه بر مغز فرموده اند: سرکه ذهن را استحکام می بخشد و عقل را افزون می کند.

عسل به تقویت مغز کمک می کند


عسل را می توانید در وعده صبحانه یا مواقع مختلف میل کنید، حتی می توانید برای درست کردن شربت یا دمنوش نیز از عسل به عنوان شیرین کننده بهره ببرید، به طور کلی عسل اگر روزانه مصرف شود تاثیر زیادی در تقویت حافظه دارد می توانید مرباهای مختلف را نیز به جای درست کردن با شکر با عسل درست کنید تا مفیدتر باشند.

عسل به تقویت مغز کمک می کند

علت اهمیت گیاهان و غذاهای مختلف برای حافظه چیست؟


این گیاهان و مواد مختلف همگی چند ویژگی مهم برای مغز دارند که اهمیت آن ها را افزایش می دهد، برای مثال مقدار زیادی لیسیتین در گیاه می توانند سیستم اعصاب مرکزی را تقویت کند و باعث تقویت تفکر شود، لیسیتین یک چربی فسفر دار است، زیاد بودن عناصری مانند فسفر، پتاسیم، آهن، سدیم، منیزیم، گوگرد، آهک و کلر نیز اهمیت دارد، ویتامین های آ، ث، ای و کا نیز می توانند کمک کننده باشند.
علاوه بر موارد ذکر شده برخی از این گیاهان خواص ضد افسردگی و ضد ضعف عصبی دارند و می توانند استرس را کنترل کنند که اهمیت زیادی در بهبود عملکردهای مغز دارد، طبع گرم و خاصیت تحریک کنندگی بالا نیز در برخی از این گیاهان دیده می شود که می تواند مغز و قوای تفکر را همراه با بازدهی بالایی تحت تاثیر قرار دهد، قند طبیعی نیز در این گیاهان به فراوانی پیدا می شود و برای مغز اهمیت زیادی دارد.

سبک زندگی خود را تغییر دهید


با اینکه گیاهان و روش های دارویی مختلف می توانند میزان حافظه را بالا ببرند و به تقویت مغز کمک کنند اما توجه کنید که تا زمانی که لایف استایل یا سبک زندگی شما درست نباشد نتیجه جالبی نخواهید گرفت، اما منظور از سبک زندگی چیست؟ سبک زندگی یعنی میزان غذا و آب مصرفی، خواب، ورزش و به طور کلی هر آنچه که به زندگی روزمره شما مربوط است، برای این منظور می توانید هر یک از شرایط زیر را رعایت کنید:

سعی کنید خواب مناسبی داشته باشید

خواب مناسب تنها به معنای خواب کافی نیست، با اینکه هفت تا هشت ساعت خواب در طول روز نیاز دارید اما توجه کنید که ساعت خواب درستی هم باید داشته باشید، این مورد بخصوص در سنین رشد اهمیت ویژه ای دارد زیرا هورمون های رشد شب هنگام ترشح می شوند.

ورزش منظمی داشته باشید

منظور از ورزش این نیست که حتما سراغ ورزش تخصصی خاصی بروید یا کارهای سنگینی انجام دهید، ورزش های بسیار ساده و روزانه می توانند به سادگی زندگی شما را متحول کنند، مقداری ورزش ایروبیک، دویدن یا پیاده روی و ورزش هایی از این قبیل می توانند روتین زندگی شما را بهتر کنند و باعث افزایش سلامتی شما شوند.

منظور از تغذیه مناسب چیست؟

تغذیه مناسب یعنی سراغ غذاهای فست فود نروید، به اندازه غذا بخورید، غذاهای بسیار شور یا چرب میل نکنید، حتما در رژیم غذایی خود پروتئین های مختلف را قرار دهید و به طور کلی منظم غذا بخورید، ساعت های مشخصی را برای میل کردن غذا در نظر بگیرید و شب هنگام حداقل سه ساعت قبل از خواب شام خود را تمام کنید.

منظور از تغذیه مناسب چیست

از دخانیات و الکل دوری کنید

هر چیزی که به بدن و سلامتی آسیب بزند قطعا آسیب بزرگی به مغز وارد خواهد کرد، بخصوص موادی که باعث خارج شدن عقل از حالت عادی می شوند برای مغز بسیار مضر هستند.

چه چیزهایی باعث فراموشی می شوند؟


مسائل مختلفی می توانند در مغز تاثیر بگذارند اما اگر از جهت رژیم غذایی بخواهیم بحث کنیم می توان گفت پنیر از جمله موادی است که در هنگام میل کردن حتما باید همراه با گردو سراغ آن رفت وگرنه باعث کاهش قدرت مغز می شود، علاوه بر پنیر خوردن سیب ترش، گشنیز، زیاده روی در خوردن گوشت گاو، زیاده روی در خوردن خرما و مسائل دیگری مانند بی خوابی کشیدن های مدام یا حجامت در گودی پس گردن می توانند به حافظه آسیب بزنند.

سوالات رایج

آیا حجامت باعث افزایش قدرت مغز و حافظه می شود؟

در طب اسلامی حجامت اهمیت ویژه ای دارد و پیامبر فرموده اند: حجامت عقل را افزون می کند و بر قدرت حافظه می افزاید.

این گیاهان به تقویت عملکرد مغز در جنین نیز کمک می کنند؟

هر چه مادر میل می کند در بدن جنین نیز تاثیر خواهد داشت اما برای فهمیدن دقیق این تاثیر باید با پزشک خود صحبت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید
برای دیدن محصولات که دنبال آن هستید تایپ کنید.
فروشگاه
علاقه مندی
0 محصول سبد خرید
حساب کاربری من