بلاگ

روغن های گیاهی مفید در ماساژ درمانی

فهرست مطلب

استفاده از روغن های گیاهی برای ماساژ روشی مرسوم است، این کار علاوه بر تسهیل فرآیند ماساژ دادن، خواص خاص خود را دارد که بسته به نوع روغن مورد استفاده می تواند، متفاوت باشد. هر کس با توجه به نوع گوست خود و یا بیماری خاص خود می تواند از انواع مختلف روغن های ماساژ گیاهی استفاده کند. برخی از این روغن با نفوذ به عمق پوست باعث آرامش عضلات و تسکین برخی از مشکلات داخلی بدن می شوند و برخی نیز به دلیل رایحه خاص و دلپذیری که دارند بر روی اعصاب تاثیر می گذارند و در آروماتراپی مورد استفاده قرار می گیرند. در متن سعی داریم شما را با ماساژ، ماساژ درمانی و روغن های گیاهی مفید و مورد استفاده در این فرآیند آشنا کنیم.

روغن های گیاهی مفید در ماساژ درمانی

ماساژ درمانی چیست؟

ماساژ که به عنوان راهی برای کمک به آرامش و کاهش استرس شناخته می شود، می تواند درد عضلانی را کاهش دهد و مشکلات خواب و خلق و خو را بهبود بخشد
ماساژ درمانی یکی از روش های درمانی دستی است که از زمان های قدیم برای درمان بسیاری از مشکلات سلامتی مورد استفاده قرار می گرفت و امروزه به یکی از روش های درمانی مورد استفاده در حوزه طب مکمل و جایگزین تبدیل شده است .
ماساژ درمانی اصطلاحی است که به چندین تکنیک جنبشی اشاره دارد که در نحوه اعمال فشار، لمس و گرفتن عضلات و سایر بافت‌های بدن مانند: غشای عضلانی، تاندون‌ها و رباط‌ها متفاوت است.ماساژ درمانی در واقع شامل اعمال فشار است که میزان آن ممکن است بسته به شرایط یا تمایل بیمار متفاوت باشد، زیرا فشار بالا شرط ماساژ درمانی نیست.
در طول ماساژ درمانی، تاکید بیشتری بر روی بافت‌های نرم بدن که شامل ماهیچه‌ها، تاندون‌ها و رباط‌هایی است که بدن را حرکت می‌دهند و حمایت می‌کنند، می باشد.
ماساژ درمانی توسط افراد آموزش دیده و واجد شرایط انجام این نوع درمان انجام می گیرد.درمانگر عضلات بیمار را مالش و حرکت می دهد و همچنین با اعمال فشار و دستکاری آن ها باعث بهبود سلامت و تندرستی بیمار می شود. درمانگر معمولاً از دست و انگشتان خود برای انجام این درمان استفاده می کند و گاهی اوقات ممکن است از آرنج و ساعد نیز استفاده شود.

فواید ماساژ درمانی

با اینکه مطالعات بالینی محدودی در مورد ماساژ درمانی وجود دارد، اما اکثر مطالعات انجام شده مزایای سلامتی آن را در تسکین علائم بسیاری از مشکلات نشان می دهد.
از جمله فواید ماساژ درمانی می توان به موارد زیر اشاره کرد:

-سطح برخی از هورمون هایی که باعث استرس می شوند مانند: آدرنالین و نوراپی نفرین را کاهش می دهد.
-به تحریک ترشح اندورفین کمک می کند که یکی از هورمون های شادی است و به احساس خوشبختی کمک می کند.
-فعالیت گردش خون را افزایش می دهد.
-درد و تنش عضلانی را کاهش می دهد.
-تحرک و انعطاف مفاصل را افزایش می دهد.
-باعث بهبود بافت های آسیب دیده می شود.
-باعث تحریک سیستم لنفاوی و افزایش قدرت دفاعی بدن می شود.
-تمرکز ذهنی را از طریق ایجاد آرامش افزایش می دهد.

اختلالات سلامتی که با ماساژ قابل درمان است:

چندین مطالعه نشان داده اند که ماساژ درمانی ممکن است در درمان یا تسکین علائم برخی از مشکلات سلامتی از جمله موارد زیر موثر باشد:
-بیخوابی
-سردرد
-اضطراب، استرس و افسردگی
-کمردرد مزمن
-گردن درد
-سندرم درد میوفاسیال
-آرتریت دژنراتیو( آرتروز)
-درد عضلانی

  • درد مفصل گیجگاهی فکی
    -آسیب های ورزشی
    -اختلال در هضم
    -آسیب های بافت نرم
    -فشار خون
    -رگ به رگ شدن و کشیدگی عضلات.
اختلالات سلامتی که با ماساژ قابل درمان است

معایب ماساژ درمانی

انجام صحیح ماساژ درمانی ضروری است و باید علاوه بر نظارت پزشک معالج توسط درمانگران مجرب همانطور که قبلا ذکر شد انجام شود تا احتمال آسیب دیدگی یا ایجاد مشکلات جدی کاهش یابد.
اگرچه ماساژ درمانی نسبتاً بی خطر است، اما اگر به درستی انجام نشود، می تواند علائم جزئی ایجاد کند که شامل موارد زیر می شود:
-ناراحتی و درد موقت
-ورم
-تحریک پوست
-کبودی
-واکنش های آلرژیک به روغن های مورد استفاده در هنگام ماساژ

موارد منع ماساژ درمانی

با اینکه ماساژ برای اکثر افراد مفید است باعث آرامش عضلانی و آرامش ذهن می شود، اما برخی افراد نیز وجود دارند، که نباید روی آنها ماساژ درمانی انجام شود، چون باعث تشدید مشکل آنها می شود. این گروه های خاص عبارتند از :
-افراد مبتلا به بیماری قلبی.
-بیماران مبتلا به بیماری های عفونی.
-وجود التهاب وریدی بیماران .
-ابتلا به برخی بیماری های پوستی مانند: عفونت های پوستی
-شکستگی
-اختلالات خونریزی یا کسانی که از داروهای رقیق کننده خون استفاده می کنند.
-پوکی استخوان
-زخم یا سوختگی
احتیاط: قبل از شروع ماساژ درمانی توصیه های پزشکی لازم است، زیرا ممکن است برای وضعیت سلامتی بیمار نامناسب باشد، به خصوص در موارد زیر: بارداری، اختلالات سلامتی با علت ناشناخته و سرطان.

موارد منع ماساژ درمانی

انواع ماساژ درمانی


در حال حاضر انواع و تکنیک‌های ماساژ درمانی استفاده می‌شود، از جمله موارد زیر:

-ماساژ سوئدی

  • ماساژ سوئدی که به عنوان ماساژ سنتی شناخته می شود، شامل استفاده از روغن است و در درجه اول برای آرامش استفاده می شود.

-ماساژ ورزشی

نوعی ماساژ که برای افراد درگیر در فعالیت های ورزشی در نظر گرفته شده است که به درمان یا پیشگیری از آسیب کمک می کند و معمولاً شبیه ماساژ سوئدی است.

-ماساژ عمیق

این نوع ماساژ در مواردی که عضلات در اثر جراحات آسیب می بینند مفید است و می توان با ضربات آهسته تر و قوی تر دست، لایه های عمیق عضلانی و بافت همبند را هدف قرار داد.

-ماساژ نوزاد

ماساژ نوزاد یکی از انواع روش های درمانی است که برای نوزادان برای رفع علائم اختلالات گوارشی در کودکان از جمله قولنج و یبوست استفاده می شود.

انواع دیگر ماساژ

-ماساژ بارداری
-ماساژ با صندلی برقی
-ماساژ لنفاوی
-ماساژ آروماتراپی که با استفاده از روغن های ضروری انجام می شود.
-ماساژ شیاتسو نوعی ماساژ است که در اصل مشابه طب سوزنی است ، زیرا با فشار دادن انگشتان به نقاطی از عضلات و بافت های سفت اعمال می شود.

روغن های مفید در ماساژ درمانی

استفاده از انواع روغن های حامل و اسانس در ماساژ درمانی علاوه بر ایجاد آرامش بیشتر باعث آسان تر شدن حرکات دست فرد ماساژ دهنده بر روی پوست میشود. در ادامه با چند نمونه از بهترین روغن های ماساژ آشنا می شویم :

روغن های مفید در ماساژ درمانی

روغن بادام شیرین

یکی از محبوب ترین روغن های ماساژ در بین ماساژورها است. روغنی زرد رنگ و بسیار لغزنده است که لیز خوردن دست را بر روی پوست آسان می کند و به راحتی جذب می شود. روغن بادام اگر کاملا ارگانیک و اصل باشد باعث ایجاد حساسیت نمی شود و پوست را تحریک نمی کند. روغن بادام یکی از روغن های مفید برای ماساژ محسوب می شود که به تقویت اعصاب، سفت شدن پوست و مرطوب کردن بدن کمک می کند و همچنین حاوی مقدار زیادی ویتامین D است که برای بدن، مو، ناخن و نیز استخوان ها بسیار مفید است.

روغن زیتون


روغن زیتون حاوی بسیاری از مواد مفید برای سلامتی مانند منیزیم، روی و ویتامین E است که برای پوست بسیار مفید است و چون بافت آن تا حدودی سنگین است، باید با هر نوع روغن ماساژ مناسب دیگری رقیق شود.

روغن گل مغربی

گل مغربی، گلی است بسیار مهم و بسیار موثر در درمان بیماری های پوستی مانند اگزما، پسوریازیس، ویتیلیگو و انواع جوش ها، همچنین در صورت مالیدن به بدن و استفاده در ماساژ باعث تسکین و درمان درد می شود.

روغن هسته زردآلو

روغن هسته زردآلو از نظر بافت و رنگ شباهت زیادی به روغن بادام دارد، بنابراین جایگزین بسیار خوبی برای روغن بادام شیرین برای افراد مبتلا به آلرژی به آجیل است. روغن هسته زردآلو حاوی درصد بالایی از ویتامین E است که به افزایش ماندگاری آن کمک می کند.
همچنین روغن هسته زردآلو برای ماساژ صورت و پوست مفید است زیرا حاوی ویتامین A است که به آسانی به پوست نفوذ می کند، با پیری و علائم پیری مقابله می کند، چین و چروک های صورت را کاهش می دهد و به آن طراوت، شادابی و درخشندگی خاصی می بخشد. این روغن یکی از بهترین روغن ها برای ماساژ و رایحه درمانی است.

روغن هسته زردآلو

روغن هسته انگور

این روغن یکی از روغن های پرکاربرد و مفید برای ماساژ پوست های چرب است، همچنین حاوی ماده زرد رنگی است که کبد را فعال می کند، خون را تصفیه می کند و درد سرطان را تسکین می دهد.

روغن فندق

یکی از بهترین روغن هایی است که باید در ماساژ استفاده کرد. سریع و آسان به پوست نفوذ می کند و پوست را روشن می کند و آن را از رنگدانه ها، لک ها و آلرژی ها پاک می کند و سرشار از ویتامین E است که خاصیت ترمیم کنندگی و طراوت بخشی دارد.

روغن سیاهدانه

سیاهدانه یکی از گیاهانی است که پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم به ما توصیه کرده که از آن غافل نشویم و تأکید کرده اند که شفای همه بیماری ها به جز سم است، بنابراین ماساژ با روغن آن بسیار مفید است. فواید زیادی برای بدن دارد، زیرا به باز کردن و انبساط راه های هوایی کمک کرده و باعث تقویت پوست می شود.

روغن آووکادو

اگرچه بسیاری از مردم به این میوه توجهی نمی کنند و به روغن آن اهمیت نمی دهند، اما بسیار مفید است و حاوی ویتامین ها و عناصر زیادی است، بنابراین در درمان های طبیعی و ماساژ از آن استفاده می شود. مشخصه آن اثربخشی عالی در به دست آوردن پوستی شاداب است، زیرا سرشار از ویتامین B1، B2، A و D و پتاسیم است که آن را به گزینه ای ایده آل برای درمان اگزما و عفونت های پوستی تبدیل می کند.رطوبت و خاصیت ارتجاعی پوست را حفظ کرده و از خشک شدن پوست جلوگیری می کند.
به فعال شدن ترشح کلاژن در بافت های پوست کمک می کند که باعث بهبود بافت پوست و حفظ جوانی آن می شود.
روغن آووکادو فواید زیبایی زیادی دارد و در مخلوط روغن های ماساژ استفاده می شود، زیرا به سرعت جذب می شود.ضد باکتری است و با ظاهر شدن چین و چروک های اولیه مبارزه می کند که باعث کاهش لکه های تیره روی پوست می شود.

روغن آووکادو

روغن جوجوبا

روغن جوجوبا از دانه میوه جوجوبا استخراج می شود و برای افراد مستعد آکنه موثر است، زیرا دارای خواص ضد باکتریایی است و همچنین حاوی استرهای موم با زنجیره بلند است که بسیار شبیه به چربی های پوست است. حتما قبل از استفاده از این روغن، آن را با روغن های حامل رقیق کنید.

روغن آفتابگردان

روغن آفتابگردان از دانه های آفتابگردان استخراج می شود. این روغن غنی از اسید لینولئیک، اسید پالمیتیک و اسید استئاریک است که همگی به سلامت پوست کمک می کنند. ترجیحاً روغن آفتابگردان را در مقادیر کم خریداری کنید و آن را در یک محل تاریک و خنک نگهداری کنید. همچنین می توان آن را با یک یا دو کپسول روغن خالص ویتامین E مخلوط کرد. تا عمر مفید آن افزایش یابد.

روغن کنجد

روغن کنجد در طب سنتی آیورودا برای تغذیه پوست و دفع سموم از بدن استفاده می شود و همچنین اضطراب، گردش خون ضعیف، نفخ، یبوست و کم آبی شدید را درمان می کند، بنابراین در طب آیورودا به صورت روزانه برای ماساژ استفاده می شود. روغن کنجد روغنی غلیظ است بوی تند دارد بنابراین می توان آن را با روغن های سبک دیگر مخلوط کرد.

روغن زنجبیل

روغن زنجبیل به بهبود هضم و درمان یبوست کمک می کند و می توان از آن برای ماساژ درمانی استفاده کرد. 3 تا 5 قطره روغن زنجبیل را با مقدار کمی روغن حامل مانند روغن نارگیل یا هسته انگور مخلوط کنید و سپس شکم را به مدت دو تا سه بار در روز به خوبی ماساژ دهید این کا به رفع مشکلات گوارشی کمک میکند.

روغن زنجبیل

روغن لیمو

روغن لیمو از برگ‌های نیمه خشک یا تازه و با روش تقطیر با بخار استخراج می‌شود که یکی از بهترین روغن‌های طبیعی مورد استفاده در ماساژ و رفع احساس استرس می‌باشد. روغن لیمو با فعال کردن سیستم عصبی پاراسمپاتیک به کاهش سردرد و سایر مشکلات عصبی کمک می کند، برای درمان برخی از بیماری های تنفسی مانند عفونت گلو، سرماخوردگی و آنفولانزا مفید است.
اسپاسم و درد عضلانی را کاهش می دهد و به انعطاف پذیری بدن کمک می کند. همچنین باعث احساس طراوت و شادابی می شود.

روغن هسته انار

روغن هسته انار یکی از بهترین گزینه ها برای ماساژ بدن است و بوی خوبی هم دارد. این روغن سبک به راحتی جذب پوست می شود و باعث چربی پوست نمی شود. روغن هسته انار سرشار از آنتی اکسیدان ها و پلی فنول ها است، خواص ضد التهابی دارد و به جوانسازی پوست کمک می کند.

روغن نارگیل

این روغن در حالت جامد یکی از روغن هایی با بافتی تا حدودی متراکم به حساب می آید و جامد است اما هنگام تماس با پوست به روغنی مایع و سبک تبدیل می شود که اصلا چسبنده نیست. روغن نارگیل به دلیل داشتن اسید لوریک و اسید لاریک که به محافظت از پوست در برابر قارچ ها کمک می کند و دارای خواص ضد باکتریایی است. برای مرطوب کردن پوست بسیار موثر است، زیرا سرشار از اسیدهای چرب است که به حفظ رطوبت پوست کمک می کند، به خصوص برای پوست های آسیب دیده که دچار ترک و زبری شده اند.
روغن نارگیل حاوی آنتی اکسیدان هایی مانند ویتامین E است و همچنین پوست را با مواد مغذی مورد نیاز آن تغذیه می کند. به تاخیر انداختن علائم پیری از دیگر خواص این روغن است ، زیرا به کاهش اثر رادیکال های آزاد که چین و چروک پوست را افزایش می دهد ، کمک می کند.
علاوه بر اینها یک روغن سبک و حامل است که می توان آن را با انواع روغن های ماساژ اسانس ترکیب کرد.

روغن آرگان

روغن آرگان خالص یکی از بهترین روغن ها برای ماساژ بدن است. ماساژ پوست با روغن آرگان خاصیت ارتجاعی آن را افزایش می دهد، چین و چروک ها را از بین می برد و به جوانسازی پوست کمک می کند. این روغن پوست را مرطوب نگه می دارد و از خشکی پوست جلوگیری می کند. بعد از حمام گرم، پوست را با روغن آرگان ماساژ دهید تا نرم شود.

روغن آرگان

روغن گل گاو زبان

روغن گل گاوزبان حاوی ویتامین ها، مواد معدنی و اسید گاما لینولنیک است، یک اسید چرب امگا 6 که برای سلامت انسان حیاتی است اما توسط بدن ساخته نمی شود.روغن گل گاوزبان دارای خواص محرک و بازسازی کننده است.روغن گل گاوزبان برای درمان پسوریازیس و اگزما نیز استفاده می شود.

روغن کرچک


روغن کرچک روغنی بسیار غلیظ و چسبناک است و برای پاکسازی سیستم لنفاوی و ترمیم هرگونه اسکار یا بدشکلی استفاده می شود و همچنین برای استخراج سموم از پوست و بدن استفاده می شود. علاوه بر این می توان از آن روی ترک های پا استفاده کرد.

روغن یاسمن


روغن یاسمن روغن گیاهی است که از گلهای یاسمن به دست می آید و بسیار معطر و خوش بو است، کاربرد اصلی این روغن در آروماتراپی است که از آن برای رفع برخی مشکلات روحی و روانی استفاده می شود. هنگام ماساژ بدن با روغن یاسمن رایحه آن باعث آرامش اعصاب می شود، روحیه را بهبود میبخشد، علائم افسردگی را از بین می برد و در رفع اختلالات مربوط به خواب بسیار مفید است و باعث می شود خوابی راحت و آرام داشته باشید.
این روغن همچنین خاصیت آنتی باکتریال و ضد عفونی کننده دارد که باعث از بین بردن انواع عفونت های پوستی و پاکسازی آن می شود، رنگ پوست را بهبود می بخشد و در رفع لک ها و جوش های پوستی موثر است.

اقدامات احتیاطی هنگام استفاده از روغن های ماساژ

  • روغن ها را دور از نور در جای تاریک نگه دارید.
    -روغن‌ها در ظروف شیشه‌ای قرار می‌گیرند، نه پلاستیکی (تا با آن‌ها واکنش نشان ندهند)، و باید محکم بسته و دور از دسترس کودکان باشند.
    -قبل از استفاده از عدم حساسیت به هیچ یک از اجزای روغن های استفاده شده اطمینان حاصل کنید.
  • روغن ها را روی پوست تحریک شده یا عفونی نمالید. -در طول ماساژ از تماس روغن ها با چشم، بینی و گوش خودداری کنید.

-اگرچه بیشتر روغن های ماساژ دارای ترکیبات طبیعی هستند، اما هر یک از انواع مختلف روغن ها را باید قبل از شروع استفاده در ناحیه کوچکی از پوست امتحان کرد تا از عوارض جانبی جلوگیری شود.

2 دیدگاه در “روغن های گیاهی مفید در ماساژ درمانی

  1. سید گفت:

    سلام زیبا مختصر و ساده نگارش شده قبل از اینکه سوالی به ذهن خواننده بیاید نگارش باعث مسدود شدن افکار میگردد . اما نیاز به شرح بیشتر در هر روغن ماساژ دارد .

  2. فائزه سقایی گفت:

    این موضوع یکی از موضوعات موردعلاقه منه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید
برای دیدن محصولات که دنبال آن هستید تایپ کنید.
فروشگاه
علاقه مندی
0 محصول سبد خرید
حساب کاربری من