بلاگ

راهکار های موثر خانگی در افزایش شیر مادر

فهرست مطلب

شیر مادر یک منبع بسیار ارزشمند برای تغذیه نوزاد در سال‌های اولیه زندگی است که باعث افزایش سطح سلامت کلی جسم کودک می شود. معمولا به اکثر افراد توصیه می شود که کودکان خود را با شیر خود تغذیه کنند تا آنها از مزایای بسیار آن بهره مند شوند اما برخی از مادران شیرده بنا به شرایط محیطی و جسمی خود دچار کمبود شیر می شوند، در این حالت شیر مادر پاسخگوی نیاز های تغذیه ای کوک نیست و میزان آن به قدری کم است که نمی تواند کودک را سیر کند. مادر این متن سعی داریم برخی از گیاهان موثر در افزایش حجم شیر مادران را به شما معرفی کنیم.

راهکار های موثر خانگی در افزایش شیر مادر

شیر مادر


شیر مادر غذای اساسی کودک در مراحل اولیه رشد است و این حکمت خداوند است.
غدد تولید کننده شیر در دوران بارداری شروع به رشد و نمو می کنند ، زیرا هورمون های پرولاکتین ، استروژن و پروژسترون نقش عمده ای در رشد سینه دارند. شیر آغوز در چهار روز اول از سینه ترشح می شود ، مقدار شیر پس از آن افزایش می یابد و مادر احساس سنگینی و سیری در سینه خود می کند که غدد شروع به تولید شیر بالغ می کنند.

ترکیبات شیر مادر


شیر مادر از اجزای یکپارچه ای تشکیل شده است که از هر نظر آن را برای کودک شیرخوار مناسب کرده است.
این اجزا شامل موارد زیر است:

آب


از آنجا که آب اساس زندگی انسان است و جزء اصلی بدن انسان است ، دمای بدن انسان را تنظیم می کند و آن را مرطوب می کند ، از اندام ها محافظت می کند و مفاصل را نرم می کند و آب حدود 90 درصد سینه طبیعی را تشکیل می دهد و این درصد برای برآوردن نیاز بدن کودک شما به آب کافی برای زنده ماندن کافی است.

کربوهیدرات ها


کربوهیدراتها منبع انرژی برای مغز هستند و شیر مادر حاوی چندین کربوهیدرات است که مهمترین آنها قند شیر (لاکتوز) است و شایان ذکر است که نسبت قند لاکتوز در شیر مادر بیشتر از شیر گاو است ، علاوه بر این ، شیر مادر حاوی کربوهیدرات های دیگر است که شامل الیگوساکاریدها هستند که باعث رشد باکتری های سالم در روده های کودک شما می شوند که با بیماریهایی مانند اسهال در روده های کودک شما مبارزه می کنند.

چربی ها


چربی تنها 4 درصد شیر مادر را تشکیل می دهد ، با این حال بیش از نیمی از کالری دریافتی نوزاد از شیر شما را شامل می شود. چربی موجود در شیر مادر در درجه اول مسئول افزایش وزن نوزاد است.
چربی، بافت های بدن را می سازد ، تقویت می کند و ترمیم می کند و یکی از مواد اساسی برای ساخت هورمون ها ، آنزیم ها و آنتی بادی ها است و برای همه مراحل زندگی انسان ضروری است. به محافظت از روده ها در برابر عفونت ها کمک می کند.

شیر مادر

ویتامین ها و مواد معدنی


شیر مادر معمولاً حاوی تمام ویتامین های لازم برای حمایت از سلامت فرزند شما در مراحل رشد و محافظت از آن در برابر بیماری های سوء تغذیه… است. ویتامین ها از استخوان ها ، چشم ها و پوست سالم مراقبت می کنند ، مواد معدنی به ساخت استخوان های قوی ، تولید گلبول های قرمز کمک می کند و کار ماهیچه ها و اعصاب را افزایش می دهد. این مواد معدنی شامل آهن ، روی ، کلسیم ، منیزیم و… است.

آنتی بادی های ایمنی


آ آنتی بادی های مسئول مبارزه با بیماری ها هستند ، زیرا به عنوان یک واکسن طبیعی برای کودک شما عمل می کنند تا در برابر سرماخوردگی ، استفراغ ، عفونت گوش ، اسهال و سایر انواع عفونت هایی که به طور بالقوه برای کودک شما خطرناک هستند محافظت کنند ، که معروفترین آنها در شیر مادر ایمونوگلوبین است که به پوشاندن روده ها و ریه های کودک شما کمک می کند تا از ورود میکروب ها به جریان خون او جلوگیری شود.

آنزیم ها


بسیاری از آنزیم های ضروری در شیر مادر وجود دارد که برخی از آنها برای ایمنی کودک مهم هستند و برخی از آنها برای تسهیل هضم غذا با کمک به تجزیه پروتئین ها و چربی ها مهم است.

فواید تغذیه با شیر مادر برای نوزاد


سلول ها ، هورمون ها و آنتی بادی های موجود در شیر مادر می توانند از کودک در برابر بسیاری از بیماری ها محافظت کنند ، از جمله موارد زیر:
اگزما
سندرم مرگ ناگهانی نوزاد.
دیابت نوع 2.
عفونت های دستگاه تنفسی تحتانی.
انتروکولیت نکروز کننده ، بیماری روده در نوزادان نارس یا متولد شده قبل از هفته 37 بارداری.
اسهال و استفراغ.
چاقی.
عفونت گوش.
سرطان خون.

مزایای تغذیه با شیر مادر برای مادر


تغذیه کودک با شیر مادر علاوه بر مزایای فراوانی که برای سلامتی و رشد کودک دارد، باعث بهبود وضعیف سلامتی نادر نیز می شود و برای مادر نیز مزایایی دارد.
این مزایا شامل موارد زیر است:
کمک به بهبود مادر بعد از زایمان.
کاهش خطر ابتلا به دیابت نوع 2.
پیشگیری از برخی انواع سرطان ، مانند: سرطان تخمدان و سرطان سینه.
تغذیه با شیر مادر ممکن است به کاهش وزن برخی از زنان کمک کن.

علت کاهش تولید شیر مادر


مادران معمولاً شیر کافی برای سیر کردن نوزادان خود تولید می کنند ، اما برخی از زنان از کاهش تولید شیر رنج می برند ، به ویژه در هفته های اول شیردهی ، که ممکن است باعث شود مادران از شیر خشک آماده برای حمایت استفاده کنند. در کاهش تولید شیر مادر عوامل مختلف نقش دارند که عبارتند از:

-تاخیر مادر در شیر دادن به کودک پس از تولد و جدایی مادر و فرزند به دلیل زایمان زودرس و نارس بودن نوزاد.

-ضعف کودک در گرفتن نوک سینه مادر به دلیل مشکلاتی مانند اتصال لب به لثه یا خواب آلودگی مدام کودک به دلیل زردی و یا صاف بودن نوک پستان مادر

-وجود مشکلات مربوط به سلامتی مادر مانند ورم نوک پستان یا از دست دادن مقدار زیادی خون هنگام زایمان.

-مصرف قرص های ضد بارداری حاوی استروژن.

-شیر دادن به نوزاد به صورت نامنظم و بدون برنامه.

-تغذیه کودک با شیر خشک و استفاده اندک از شیرمادر.

-سیگار کشیدن.

علت کاهش تولید شیر مادر

تاثیر گیاهان بر افزایش شیر مادر


اعتقاد بر این است که خوردن برخی غذاها و گیاهان باعث افزایش شیر مادران شیرده با رژیم غذایی متعادل و سالم می شود و اگرچه شواهد پزشکی کافی برای این امر وجود ندارد ، اما تجربیات موثر بودن این مواد را ثابت کرده است.
برخی از گیاهان دارویی وجود دارند که می توانند تاثیر مثبتی در افزایش میزان شیر مادران شیرده داشته باشند. قبل از معرفی این گیاهان توصیه می شود قبل از مصرف هرگونه گیاه دارویی در دوران بارداری و شیردهی باید با پزشک واجد شرایط مشورت کنید، چون این موارد کلی هستند و نتایج استفاده از آنها بسته به شرایط سنی و سلامتی افراد مختلف ممکن است متفاوت باشد.

شنبلیله و افزایش شیر مادران


طبق مطالعات انجام شده یکی از موثر ترین گیاهان برای افزایش شیر مادر شنبلیله است. این گیاه باعث افزایش شیر مادر و وزن گیری نوزاد در روزهای ابتدای زندگی می شود. می توانید برای این منظور دمنوشی از این گیاه تهیه کرده و روزانه 3 بار میل نمایید. البته مصرف این دمنوش، در برخی افراد ممکن است باعث بروز اختلالات گوارشی مانند اسهال شود یا علائم مربوط به آسم را تشدید کند لذا توصیه می شود حتما قبل ازنصزف با پزشک متخصص مشورت کنید. همچنین شنبلیله ممکن است با برخی دارو ها تداخل دارویی داشته باشد و مصرف بیش از حد آن نیز آسیب رسان رسان است.

شنبلیله و افزایش شیر مادران

رازیانه


دانه های رازیانه به عنوان یکی از مهم ترین مواد موثر در افزایش شیر ماده تلقی می شودکه آن را هم به صورت خام و هم به صورت پخته شده می توان مصرف کرد.
استفاده از این گیاه به عنوان ادویه در غذا و به مقدار کم معمولا ایمن است اما در برخی افراد که به هویج یا کرفس حساسیت دارند ممکن است باعث بروز واکنش های آلرژیک شود، همچنین اگر بیش از اندازه مصرف شود موجب اختلال در خونریزی و لخته شدن خود می شود.

یونجه (شبدر)


بسیاری از آداب و رسوم سنتی که برای افزایش تولید شیر دنبال می شود ، تایید کرده است که یونجه یکی از قدیمی ترین و پرکاربردترین گیاهان برای این منظور است. همچنین ، یونجه یکی از محصولات کشاورزی است که از دوران باستان کاشته شده است ، مردم از برگها ، جوانه ها و دانه ها برای تهیه دارو استفاده می کنند ، زیرا دارای خواص تغذیه ای متعددی است ، این گیاه حاوی مقدار زیادی ویتامین و مواد معدنی است و آنتی اکسیدان‌ها، پروتئین و فیبر که همگی مواد مغذی هستند در آن به غ را آنی یافت می شوند. برای مادر شیرده مفید است و باعث افزایش شیر مادر می شود. اعتقاد بر این است که دلیل این خاصیت یونجه، ایزوفلاونوئید استروژنیک است ، اما هیچ مطالعه ای برای حمایت از ایمنی و اثربخشی یونجه در مادران یا نوزادان وجود ندارد ، یونجه هنگام استفاده ایمن تلقی می شود ، و همیشه باید قبل از مصرف هر گونه گیاه دارویی برای افزایش ترشح شیر با پزشک متخصص مشورت کنید.
مصرف طولانی مدت دانه های یونجه ناامن است ، زیرا محصولات دانه یونجه ممکن است واکنش هایی مشابه بیماری خود ایمنی به نام لوپوس اریتماتوز ایجاد کنند. از جمله خطر های استفاده بیش از حد از یونجه عبارتند از:
یونجه ممکن است باعث حساسیت بیشتر پوست افراد نسبت به نور خورشید شود ، بنابراین توصیه می شود در بیرون از کرم ضد آفتاب استفاده کنید ، به خصوص اگر رنگ پوست روشن است.
استفاده از یونجه در مقادیر بیشتر از آنچه معمولاً در غذا یافت می شود ، در دوران بارداری و شیردهی احتمالاً ناامن است.
یونجه ممکن است سطح قند خون را کاهش دهد ، بنابراین سطح قند خون باید در افراد مبتلا به دیابت کنترل شود.

زنجبیل


زنجبیل یک گیاه سنتی برای طعم دادن به غذا است و ریشه های آن برای اهداف دارویی استفاده می شود و ممکن است به درمان انواع مشکلات سلامتی کمک کند ، اما اعتقاد بر این است که در برخی از نقاط جهان زنجبیل به مادران در افزایش شیر مادر کمک می کند
وقتی زنجبیل به طور مناسب مصرف شود ، بی خطر است ، اما زنجبیل ممکن است عوارض جانبی خفیفی از جمله سوزش سر دل ، اسهال و ناراحتی عمومی معده را ایجاد کند .

زنجبیل وقتی از طریق دهان برای مصارف دارویی در دوران بارداری مصرف می شود ، احتمالاً ایمن است.
اطلاعات کافی در مورد ایمنی خوردن زنجبیل در دوران شیردهی وجود ندارد ، بنابراین بهترین کار این است که در امان بمانید و از مصرف آن اجتناب کنید.
مصرف زنجبیل ممکن است خطر خونریزی را افزایش دهد.
زنجبیل ممکن است سطح انسولین را افزایش داده یا قند خون را کاهش دهد بنابراین بیماران دیابتی باید در صورت مصرف آن با پزشک خود مشورت کنند.
دوزهای زیاد زنجبیل ممکن است برخی از بیماری های قلبی را بدتر کند .

زنجبیل

گزنه


این گیاه دارای برگ سبز تیره ، غنی از آهن ، سرشار از ویتامین و مواد معدنی است و هنگامی که بعد از زایمان مصرف می شود ، اعتقاد بر این است که کم خونی را درمان می کند ، با خستگی مبارزه می کند و میزان شیر مادر را افزایش می دهد.می توانید از برگ های خشک شده گزنه برای تهیه دمنوش استفاده کنید و از فواید بی نظیر دمنوش گزنه برای سلامتی بهره مند شوید.

روغن نارگیل


روغن نارگیل یک انتخاب سالم برای مادران باردار و شیرده است ، زیرا حاوی اسیدهای چرب ضروری مانند امگا 3 است که به تولید هورمون های مسئول تولید شیر مادر کمک می کند و این اسیدهای چرب باعث شیرین تر شدن شیر مادر می شود که برای نوزاد خوشایند است. روغن نارگیل همچنین دارای خواص تقویت کننده سیستم ایمنی بدن است و انرژی لازم برای مراقبت از نوزاد را برای مادر فراهم می کند. این یک روغن گیاهی بسیار ارزشمند است که هم مصرف خوراکی و هم مصرف موضعی دارد.

زیره


زیره گیاهی با طبیعت گرم و خشک است که بیشتر به صورت به صورت ادویه در غذا کاربرد دارد. می توان از این گیاه برای افزایش میزان تولید شیر در هنگام شیردهی استفاده کرد. می توانید مقداری زیره خشک آسیاب نشده را یک شب تا صبح در آب گرم خیس کرده و میل نمایید، یا قاشق غذا خوری زیره را با مقدار کمی آب بجوشانید و پس از صاف کردن به محلول حاصل شیر و عسل اضافه کرده و میل نمایید.

سیاه دانه


دانه های سیاه رنگ کوچک و معطر که به سیاه دانه معروف هستند و در طب سنتی جایگاه ویژه دارند. از این دانه را برای تقویت بدن، پیشگیری از سرطان، کاهش فشار خون، تقویت قوای ایمنی بدن، تقویت معده و… استفاده می شود. همچنین سیاه دانه ضد نفخ است و از این نظر برای مادران شیرده بسیار مناسب است، این دانه های کوچک باعث افزایش شیر مادر می شوند، برای بهره مندی از مزایای این ماده، مقداری سیاه دانه را بکوبید و با عسل مخلوط کرده و میل نمایید. میزان مجاز مصرف سیاه دانه در روز 2 گرم است.

سیاه دانه

مواد غذایی موثر در افزایش شیر مادر


علاوه بر استفاده از گیاهان دارویی، می توان با رعایت رژیم غذایی مناسب دوران شیردهی باعث افزایش تولید شیر در این دوران شد.

آب


خوردن مقادیر کافی آب در روز کلیدی برای ترویج تغذیه با شیر مادر و تولید شیر است ، بنابراین لازم است همیشه در دوران شیردهی مقادیر کافی از آب را به صورت روزانه بنوشید و این یکی از مواردی است که معرفی آن در رژیم غذایی یک مادر شیرده مهم است.

جودوسر


جود دوسر جز غلات کامل و سرشار از آهن است که علاوه بر آرامش بدن باعث افزایش شیر مادر نیز می شود. می توانید ابن ماده غذایی ارزشمند را در رژیم غذایی خود بگنجانید یا بلغور آن را مصرف کنید.

افزایش شیر مادر با سیر


سیر یکی از گیاهانی است که تولید شیر مادر را افزایش می دهد و زنان شیرده که مقداری سیر می خورند می توانند در مقایسه با سایر مادران به مدت طولانی شیر بدهند، البته این بستگی به شرایط بدنی فرد دارد، برخی مادران شیرده اگر سیر مصرف کنند، بوی آن در شیر آنها ظاهر می شود و این باعث اجتناب کودک از شیر خوردن می شود.

ماهی قزل آلا

ماهی قزل آلا منبع غنی از اسیدهای چرب ضروری و امگا 3 است که نقش مهمی در افزایش تولید شیر مادر و غنی سازی آن از مواد مغذی لازم برای سلامت نوزاد دارد.

ماهی قزل آلا

کنجد


کنجد برای افزایش تولید شیر استفاده می شود. می توان آن را با دستور غذا یا به تنهایی مصرف کرد. سرشار از کلسیم و استروژن گیاهی است.

نخود


نخود از زمان های قدیم توسط مادران به ویژه در دوران مصر باستان برای افزایش تولید شیر مادر مورد استفاده قرار می گرفته است و نخود غذایی غنی از استروژن و پروتئین گیاهی است.

سبزیجات موثر در افزایش شیر مادر


سبزیجاتی مانند هویج ، سیب زمینی و سبزیجات برگ تیره ، این غذاها نه تنها تغذیه با شیر مادر را افزایش می دهند ، بلکه بسیاری از مزایای دیگر سلامتی را نیز به همراه دارند.

سبزیجات موثر در  افزایش شیر مادر

بادام


خوردن بادام و سایر مغزها مانند گردو و بادام هندی برای مادران شیرده مفید است، زیرا سرشار از پروتئین، فیبر، ویتامین، مواد معدنی و آنتی اکسیدان ها هستند که هم برای مادر و هم برای نوزاد تازه متولد شده مفید هستند و همچنین غنی هستند. منبع کلسیم و چربی های اشباع نشده از مواد مغذی مهم برای بدن می باشند.

پرتقال


درصد بالای ویتامین C موجود در پرتقال برای شیر مادر مهم است. پرتقال سرشار از سایر مواد مغذی مانند ویتامین A ، ویتامین B ، کلسیم ، منیزیم ، پتاسیم و فسفر است ، بنابراین نوشیدن دو فنجان آب پرتقال در روز به تولید شیر بیشتر کمک می کند. البته نیاز است از مقدار زیادی آب پرتقال در روز اجتناب کنید، زیرا اسید سیتریک موجود در آن شیر مادر را گاز دار می کند.

شیر گاو


منبع غنی از کلسیم و آمینو اسیدهای ضروری است و نوشیدن شیر گاو توسط مادر در دوران شیردهی به کاهش خطر ابتلا به حساسیت کودک کمک می کند و بهتر است روزانه به مقدار دو تا سه فنجان مصرف شود.

برنج قهوه ای


برنج قهوه ای بسیار بهتر از برنج سفید است زیرا حاوی درصد بالایی از فیبر و مواد مغذی است و کالری مورد نیاز بدن مادر را برای تولید شیر با کیفیت بالا و موثر در رشد و نمو نوزاد فراهم می کند.

برنج قهوه ای

تخم مرغ


تخم مرغ سرشار از پروتئین ، لوتئین ، ویتامین B12 ، ویتامین D ، ریبوفلاوین ، فولات و کولین است ، زرده تخم مرغ یکی از معدود غذاهای غنی از ویتامین D است که برای نوزادان تازه متولد شده مهم است. مادران شیرده در دوران شیردهی از این ماده غذایی با ارزش غافل نباشند.

سبزیجات برگ تیره


این سبزی ها حاوی کلسیم و فیتواستروژن هستند که تولید شیر را تحریک می کنند و سبزیجات برگ دار: کاهو ، اسفناج ، کلم بروکلی و کلم پیچ.

سیب زمینی شیرین


منبع اصلی پتاسیم و منبع خوبی از انرژی است ، بنابراین با خستگی مبارزه می کند.همچنین حاوی ویتامین C ، ویتامین B کمپلکس و منیزیم است که شل کننده عضلات است و باعث افزایش ترشح شیر می شود.

سیب زمینی شیرین

مارچوبه


حاوی درصد بالایی از فیبر غذایی است. ، علاوه براین درصد بالایی از ویتامین A و ویتامین K دارد که به تحریک و افزایش هورمون ها در مادران شیرده کمک می کند.

کدو تنبل


کدوتنبل با ارزش غذایی بالا است ، حاوی مقدار زیادی آب است ، همچنین هضم آن آسان است و به تولید مقدار زیادی شیر کمک می کند.

زردآلو برای افزایش شیر مادر


خوردن آاین میوه باعث ایجاد تعادل در سطح هورمون های بدن می شود و سرشار از فیبر و کلسیم است که منجر به افزایش تولید شیر می شود.

چند راهکار ساده برای جلوگیری از کاهش شیر مادر


چند روش ساده وجود دارد که در صورت رعایت آنها هنگام شیردهی از کم شدن تولید شیر جلوگیری می شود.

-به طور طبیعی به کودک خود شیر دهید، هنگامی که کودک از شیر مادر تغذیه می کند ، هورمون هایی که سینه ها را برای تولید شیر تحریک می کند ترشح می شود و مادر بیشتر به فرزند خود شیر می دهد. تولید شیر او افزایش می یابد.

–از هر دو سینه به نوزاد خود شیر دهید. تحریک شیردهی از هر دو سینه ممکن است به افزایش تولید شیر کمک کند. ثابت شد ، هر دو سینه به طور همزمان تولید شیر را افزایش می دهند و منجر به محتوای چربی بیشتری می شوند.

-اطمینان حاصل کنید که کودک به درستی از شیر مادر تغذیه می کند. اطمینان از اینکه کودک به درستی شیر می خورد، موثرترین راه برای افزایش ترشح شیر است. موقعیت اشتباه تغذیه با شیر مادر اغلب دلیل اصلی کمبود شیر مادر است. این باعث می شود که کودک نتواند شیر سینه را به خوبی بمکد و هنگامی که کودک به درستی از شیر مادر تغذیه می کند. این امر باعث تحریک بدن مادر برای تولید بیشتر می شود.

-الگوی زندگی سالم داشته باشید. برخی از اقدام های مادرممکن است بر روی میزان شیر او تاثیر منفی بگذارد از جمله اینها سیگار کشیدن، مصرف مشروبات الکلی، قرص های ضد بارداری، استرس و خستگی است. مادران شیرده می توانند با ایجاد تغییرات کوچک و سالم در سبک زندگی خود باعث افزایش حجم شیر نوزادان خود شوند.

-کودک مدت زمان طولانی از شیر مادر تغذیه کند. معمولا توصیه می شود کودک شیرخوار باید از هر سینه مادر به مدت 10 تا 15 دقیقه تغذیه کند و اگر کودک خواب است بهتر است او را بیدار کنید و به شیر دهید، این که باعث تحریک بیشتر تولید شیر می شود.

-کودک خود را هنگام تغذیه بیدار نگه دارید: برخی از نوزادان در هفته اول زندگی دچار خواب آلودگی و خواب زیاد می شوند و اگر نوزاد در خواب است ، او باید هر دو یا سه ساعت برای شیردهی بیدار شود و همچنین در دوران شیردهی بیدار بماند ، با مالیدن پاها ، تعویض پوشک یا برداشتن روکش ، تا احساس گرما و راحتی نکند و بیدار بماند. او قادر خواهد بود تغذیه کافی دریافت کرده و بدن مادر را برای تولید شیر بیشتر تحریک کند.

چند راهکار ساده برای جلوگیری از کاهش شیر مادر

مواد غذایی مضر در دوران شیردهی


با اینکه با مصرف برخی از مواد غذایی در دوران شیردهی می توان به افزایش ترشح شیر مادر کمک کرد اما برخی دیگر از مواد غذایی وجود دارند که بهتر است از مصرف آنها در این دوران حساس اجتناب کنید.

ماهی های دارای جیوه زیاد :

برخی از ماهی ها ممکن است دارای درصد بالایی از جیوه باشند که ممکن است به نوزاد آسیب برساند ، مانند کوسه ماهی ، شمشیر ماهی ، ماهی بزرگ چشم ، ماهی کاج و ماهی تن که باید مقدار مصرف آن را محدود کرد. ماهی سفید را هم بهتر است خیلی کم مصرف نمایید.

کافئین :

نوشیدن زیاد چای و قهوه در دوران شیردهی ممکن است باعث اضطراب ، عصبانیت و بی خوابی کودک شود ، بنابراین توصیه می شود روزانه بیش از یک یا دو فنجان قهوه یا چای مصرف نکنید.

غذاهای فرآوری شده :

معمولاً توصیه می شود از غذاهایی که حاوی مواد افزودنی زیادی هستند، مانند انواع کنسروها، خودداری کنید.

مکمل های تغذیه ای و شیردهی


برخی از زنان ممکن است فاقد برخی از مواد مغذی مهم و اصلی برای بدن باشند ، به همین دلیل برخی از زنان می توانند از مکمل های غذایی که توسط پزشک تجویز می شود استفاده کنند. از جمله موارد زیر:

-ویتامین B12.

  • امگا 3
    غذاهای دریایی منبع اصلی آن هستند و می توان آنها را با مصرف مکمل های غذایی دریافت کرد ، زیرا علاوه بر مزایای آن در بهبود بینایی در بدن ، جزء مهمی از سیستم عصبی مرکزی و رشد مغزی سالم است. میزان پایین امگا 3 در بدن با اختلال نقص توجه و بیش فعالی همراه است.
  • ویتامین D
    نسبت ویتامین D موجود در شیر مادر ممکن است کم باشد ، به خصوص اگر در معرض نور خورشید نباشد ، بنابراین توصیه می شود از قطره های ویتامین D برای نوزادان در سن 2-4 هفته استفاده کنید ، و شایان ذکر است که کمبود این ویتامین در دوران کودکی ممکن است منجر به ضعف عضلانی ، راشیتیسم و تشنج شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید
برای دیدن محصولات که دنبال آن هستید تایپ کنید.
فروشگاه
علاقه مندی
0 محصول سبد خرید
حساب کاربری من