بلاگ

درمان گیاهی بی حالی بدن

فهرست مطلب


بی حالی و خستگی بدن به دلایل متعددی از جمله رژیم غذایی نامتعادل، خواب نامنظم، وزن نامناسب و بسیاری دلایل دیگر به وجود می آید، آیا می توان ابن بی حالی وخستگی را با گیاهان درمان کرد؟

درمان گیاهی بی حالی بدن

بی حالی بدن


بی حالی به عنوان حالت کمبود انرژی شناخته می شود و افرادی که از خستگی و استرس رنج می برند به عنوان افراد مبتلا به بی حالی توصیف می شوند. به دلیل کمبود انرژی، رخوت ممکن است با افسردگی ، انگیزه کم یا بی تفاوتی همراه باشد.لازم به ذکر است که بی حالی ممکن است پاسخ طبیعی بدن در زمان نخوابیدن برای ساعات کافی، استرس زیاد و عدم ورزش باشد . بی حالی بخشی از پاسخ طبیعی بدن است که اغلب با استراحت، خواب کافی، کاهش استرس و تغذیه خوب از بین می رود. بی حالی مزمن ممکن است نشانه ای از یک اختلال جسمی یا روانی نیز باشد.

علت بی حالی


بی حالی ممکن است در اثر علت های مختلف ایجاد شود. برخی از علت های پاتولوژیک و برخی از علت های بی‌حالی مربوط به سبک نادرست زندگی است. در ادامه به شرح علل بروز بی حالی می پردازیم :


شرایط پاتولوژیک که منجر به بی حالی می شود


بی حالی شدید ممکن است نشانه یک بیماری خاص یا نتیجه اثر دارویی باشد که فرد مبتلا مصرف می کند که مهمترین آنها شامل موارد زیر است:
-نارسایی حاد کبد.
– کم خونی اختلالات اضطرابی.
-سرطان.
-سندرم خستگی مزمن.
– عفونت مزمن یا التهاب مزمن.
– بیماری مزمن کلیوی.
-ضربه مغزی.
-بیماری مزمن انسدادی ریه.
-افسردگی.
-دیابت.
-آمفیزم فیبرومیالژیا فراگیر یا فیبرومیالژیا.
-بیماری قلبی.
-افرادی که از عدم تعادل در هورمون های تیروئید رنج می برند، مانند: پرکاری تیروئید یا کم کاری تیروئید.
-بیماری التهابی روده.
-مصرف برخی داروها و درمان ها مانند: شیمی درمانی، پرتودرمانی، داروهای مسکن، داروهای قلبی و داروهای ضد افسردگی.
– اسکلروز چندگانه .
– چاقی.
-فشار عصبی و صدمات مغزی.


سبک زندگی غلط


لازم است در یافتن دلیل بی حالی و کمبود انرژی با خود صادق بود، سپس می توان بی حالی را با توجه به علت آن را درمان کرد و از بی حالی بهبود یافت، بی حالی مرتبط با سبک زندگی معمولا در اثر موارد زیر ایجاد می شود :
-سوء مصرف الکل یا مواد مخدر.
-افزایش فعالیت بدنی.
-عدم فعالیت بدنی.
-کمبود خواب.
-مصرف برخی داروها مانند: آنتی هیستامین ها و داروهای سرفه.
– پیروی از عادات غذایی ناسالم.

علائم بی حالی


-عدم تحرک و بی حالی ممکن است برخی یا همه علائم زیر را ایجاد کند:
– نوسانات خلقی.
-کاهش هوشیاری یا کاهش توانایی تفکر.
– خستگی.
-کمبود انرژی.
-حرکت آهسته تر از حد معمول.


درمان بی حالی بدن با گیاهان دارویی


برخی از گیاهان وجود دارند که ممکن است انرژی بدن را افزایش دهند و در نتیجه خستگی و بی حالی مزمن را درمان کنند، برخی از این گیاهان انرژی بخش عبارتند از :

جینسینگ


جینسینگ حاوی ترکیباتی مانند: جین سنوزیدها، اولئوفیتوزیدها و سئوجانوزیدها است که به مبارزه با خستگی و افزایش انرژی فیزیکی و فکری از جمله افزایش تمرکز کمک می کند.اما با وجود این باید به عوارضی که این گیاه ممکن است ایجاد کند توجه کنید مانند بی خوابی، اسهال و افزایش فشار خون و ضربان قلب، همچنین ممکن است با برخی داروها تضاد داشته باشد مانند: داروهای درمان دیابت، داروهایی برای درمان افسردگی و داروهایی برای درمان بیماری قلبی.

مریم گلی


مریم گلی حاوی ترکیباتی مانند لوتئولین، رزمارینیک اسید، کافور، کوئرستین و آپیژنین است که اعتقاد بر این است که خستگی و بی حالی را درمان می کند و توانایی تمرکز را افزایش می دهد.
همچنین به عنوان یک مهار کننده آنزیم تجزیه کننده استیل کولین عمل می کند که باعث افزایش این ماده در خون و در نتیجه افزایش توجه و تمرکز و کاهش بی حالی می شود.


نعناع


اعتقاد بر این است که رایحه معطر نعناع باعث افزایش انرژی، کاهش خستگی و افزایش انرژی فکری و تمرکز می شود همچنین رایحه نعناع را می توان مخلوط با آب یا به صورت روغن نعناع استشمام کرد.


رزماری


رزماری حاوی ترپن است که با استشمام رایحه معطر خود، انرژی مورد نیاز برای تمرکز و دستیابی به موفقیت را افزایش می دهد. میتوان از رزماری برای کاهش بی حالی و خستگی مزمن استفاده کرد.


ماکا


ماکا باعث می‌شود افراد فعال‌تر، هوشیارتر و پرانرژی‌تر شوند، زیرا بسیاری از مطالعات نشان داده‌اند که دارای اثر ضد بی حالی و ضد خستگی است.


شیرین بیان


شیرین بیان برای حفظ سطح طبیعی هورمون کورتیزول عمل می کند، بدن این هورمون را از غده فوق کلیوی که در بالای کلیه ها قرار دارد ترشح می کند. هنگامی که استرس دارید، سطح این هورمون کاهش می یابد و منجر به بی حالی می شود، اما شیرین بیان یکی از بهترین گیاهانی است که سطح هورمون کورتیزول را افزایش می دهد .با این حال، در مصرف شیرین بیان برای بیمارانی که از داروهای رقیق کننده خون و فشار خون استفاده می کنند باید احتیاط کرد.


نعناع فلفلی


استنشاق اسانس نعناع به تقویت انرژی، خلق و خو و افزایش احساس هوشیاری کمک می کند، همچنین می تواند احساس خستگی را کاهش دهد، اما باید مراقب بود که اسانس آن را مصرف نکنید زیرا سمی است.

چای سبز


چای سبز به مبارزه با التهاب کمک می کند. دو فنجان چای سبز در روز می تواند از صبح تا شب به شما نشاط دهد. آنتی اکسیدان های موجود در این نوشیدنی رادیکال های آزاد مصرف کننده انرژی را دفع می کند و در نتیجه سطح انرژی شما را افزایش می دهد.

چای سبز

جینکو


این گیاه مانند یک معجزه عمل می کند و برای بهبود حافظه و سطح انرژی از طریق فعالیت هایی که با افزایش انرژی میتوکندری در مغز شروع می شود، شناخته شده است.

گون


گیاه گون به سرعت متابولیسم کمک می کند که منجر به افزایش سطح انرژی شما می شود. می توانید یک فنجان از دمنوش این گیاه را برای افزایش انرژی بنوشید، آن را در چای بریزید، یا قرص یا شربت حاوی آن را از داروخانه تهیه کنید. گون تقریبا برای همه بی خطر است، اما اگر از مسدودکننده های بتا یا داروهای رقیق کننده خون استفاده می کنید، باید توصیه ها را رعایت کنید و قبل از استفاده از این گیاه با پزشک خود مشورت نمایید.

ریحان


ریحان به رفع تنبلی و خستگی کمک می کند و به بدن آرامش می بخشد، تهیه آن آسان است، زیرا برگ های ریحان را در یک فنجان آب جوش خیس کرده و با عسل شیرین می کنند و هر روز قبل از خواب می نوشند.

قهوه


دانه های قهوه مخصوصاً قبل از بو دادن، یکی از گیاهانی است که بیشتر انرژی شما را تحریک می کند و شما را سرشار از قدرت و فعالیت می کند. قهوه را به تمام اشکالش، سبز تازه، بو داده یا دم کرده بخورید، اما در مصرف قهوه زیاده روی نکنید تا باعث ایجاد انرژی و هیجان بیش از حد در شما نشود.

دانه چیا


دانه چیا منبع عالی انرژی برای مدت طولانی است، زیرا حاوی کربوهیدرات، چربی های سالم و فیبر است.


کاکائو


برای افزایش سطح انرژی، شکلات حاوی مقادیر زیادی کاکائو است که محرک های شناخته شده ای برای سیستم عصبی مرکزی دارد و می تواند در درمان بی حالی مفید باشد.

ویتامین ها و مواد معدنی موثر در درمان بی حالی


اگر جز افرادی هستید که بیشتر مواقع دچار بی حالی هستید، می توانید با مصرف برخی از مکمل ها که حاوی انواع خاصی از ویتامین ها و املاح هستند یا مواد غذایی حاوی این مواد مغذی، انرژی بدن را افزایش دهید و از بی حالی و خستگی خلاص شوید. برخی از این مواد مغذی موثر در درمان بی حالی عبارتند از:

ویتامین ها و مواد معدنی موثر در درمان بی حالی

ویتامین D

کمبود ویتامین D یکی از شایع ترین علل احساس خستگی و بی حالی است و کمبود آن منجر به احساس افسردگی می شود، بنابراین بهتر است به طور دوره ای سطح ویتامین D را بررسی کنید تا از طبیعی بودن سطح آن مطمئن شوید.


ویتامین B

ویتامین های گروه B یکی از مهم ترین منابع تولید انرژی در سلول ها هستند و افراد مسن و گیاهخواران بیشتر مستعد کمبود ویتامین B12 هستند.


کراتین


این یک اسید آمینه است که اغلب در گوشت قرمز و غذاهای دریایی یافت می شود.افزایش ذخایر کراتین عضلانی عملکرد ورزشی را بهبود می بخشد، به جلوگیری از آسیب های مرتبط با ورزش کمک می کند و خطر ابتلا به برخی بیماری های مرتبط با گرما مانند کم آبی بدن را کاهش می دهد.

آهن


کمبود آهن باعث احساس خستگی و فرسودگی می شود، بنابراین سطح آهن باید به طور دوره ای بررسی شود تا در حد نرمال باشد، مصرف ویتامین C همراه با غذاهای غنی از آهن برای افزایش جذب آهن توصیه می شود.


کوآنزیم Q10


این ویتامین به عنوان یک آنتی اکسیدان عمل می کند و در نتیجه از سطح انرژی بدن حمایت می کند و سیستم ایمنی را تقویت می کند.این ویتامین را می توان به طور طبیعی از ماهی، جگر و غلات کامل به دست آورد.


پروتئین های بدون چربی


گوشت قرمز چربی اشباع شده را به رژیم غذایی اضافه می کند و ماهی های غنی از اسیدهای چرب امگا 3 مانند سالمون و ماهی تن می توانند چربی های مفید برای قلب را تامین کنند و در رفع بی حالی بدن موثر باشند.

غلات کامل و کربوهیدرات های پیچیده


انتخاب غذاهای تهیه شده با غلات کامل و کربوهیدرات های پیچیده تضمین می کند که بدن از مزایای کامل پوسته غلات غنی از فیبر بهره مند می شود.

مواد غذایی موثر در رفع بی حالی بدن


برخی از مواد غذایی نیز با تامین مواد مغذی مورد نیاز بدن، به رفع بی حالی، کسلی و خستگی کمک می کنند. برخی از این مواد غذایی عبارتند از :


آجیل و دانه ها


آجیل و دانه ها از جمله بهترین غذاها برای غلبه بر خستگی و مبارزه با گرسنگی هستند. مغزها شامل بادام، گردو، بادام هندی، گردو و دانه هایی مانند تخمه آفتابگردان و تخمه کدو تنبل است.

آجیل و دانه ها


موز


موز علاوه بر فیبر، کربوهیدرات و گروهی از ویتامین ها حاوی درصد بالایی از پتاسیم است، همه این عناصر انرژی بدن را تامین می کنند و در نتیجه به درمان بی حالی و خستگی مداوم کمک می کنند.

جو


خوردن جو دو سر در صورت پیروی از رژیم کاهش وزن به احساس سیری کمک می کند و همچنین انرژی بدن را تامین می کند.


دمنوش ادویه ها


به رفع خستگی و استرس کمک می کند. فلفل سیاه، زنجبیل، میخک، هل و دارچین را در مقداری آب می جوشانند، سپس صاف می کنند و به صورت گرم می نوشند که به رفع خستگی کمک می کند و انرژی زیادی به بدن می دهد.

درمان های خانگی برای رفع خستگی


پس از صحبت در مورد درمان بی حالی و خستگی با گیاهان دارویی، می توان چند درمان خانگی را مطرح کرد که شامل موارد زیر است:

-هر 3 تا 4 ساعت یکبار غذاهای سالم بخورید.
-حفظ وزن ایده آل؛ این به این دلیل است که اضافه وزن باعث افزایش بار روی قلب می شود که منجر به خستگی و بی حالی بدن می شود.
-با اجتناب از چرت زدن، ساعات کافی بخوابید .
-استرس را که ممکن است منجر به بی حالی و خستگی شود با انجام چندین کار کاهش دهید، مانند: بیرون رفتن با دوستان، گوش دادن به موسیقی، یا تمرین یوگا.

-از نوشیدن کافئین خودداری کنید و مقدار زیادی آب بنوشید.

– از مصرف الکل، نیکوتین و داروهای غیرقانونی خودداری کنید.

درمان های جایگزین برای خستگی


علاوه بر درمان خستگی با گیاهان دارویی و رعایت برخی توصیه ها، درمان های جایگزینی نیز وجود دارد که می توان با نظر پزشک شروع کرد که شامل موارد زیر است:

-طب سوزنی و ماساژ چینی به درمان بی خوابی و خستگی و بی حالی عمومی جسمی و فکری کمک می کند.
-شبیه سازی درمانی، که برای درمان علائم مرتبط با خستگی، مانند: افسردگی و عصبانیت مفید است.
-به تدریج ورزش کنید، یعنی زمانی که احساس خستگی کردید، ورزش را متوقف کنید و هر بار زمان ورزش را افزایش دهید.

درمان دارویی بی حالی


مواردی وجود دارد که باید با دارو مشکل بی حالی را درمان کرد، به خصوص زمانی که وجود بی حالی با علائم حاد و شدید دیگری همراه باشد که در این موارد باید علت آن را شناخت تا انجام شود. درمان، و نمونه هایی از آن عبارتند از:


-درمان بی حالی ناشی از کم آبی بدن:


این کار با دادن مایعات و جایگزینی کمبود املاح به صورت داخل وریدی انجام می شود.

-درمان بی حالی ناشی از پرکاری تیروئید:


این کار با دادن داروهای ضد تیروئید ، ید رادیواکتیو و مسدود کننده های بتا انجام می شود.


-درمان کم تحرکی ناشی از عفونت:


درمان شامل کاهش التهاب با داروهای ضد روماتیسمی اصلاح کننده بیماری، داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی و کورتیکواستروئیدها است.

-درمان بی‌حالی مرتبط با افسردگی:


با دادن داروهای ضد افسردگی می‌توان آن را درمان کرد.

-درمان بی حالی مرتبط با سرطان:


در این مورد، پزشکان ممکن است داروهای محرک مانند مودافینیل را برای دوره های کوتاه تجویز کنند.

-درمان بی حالی ناشی از کم خوابی: داروهایی که به خواب کمک می کنند را می توان برای حل مشکل بی حالی تجویز کرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید
برای دیدن محصولات که دنبال آن هستید تایپ کنید.
فروشگاه
علاقه مندی
0 محصول سبد خرید
حساب کاربری من