بلاگ

روش های گیاهی تقویت معده و از بین بردن ضعف آن

فهرست مطلب



ضعف معده و مشکلات مختلف دیگری که به دلیل این ضعف ایجاد می شوند از عوامل اصلی مشکلات گوارشی به حساب می آیند، سوءهاضمه یا زخم معده از جمله این مشکلات هستند، با تقویت معده می توانید این مشکلات را کاهش دهید و بدن سالم تری داشته باشید، در ادامه به بررسی روش های گیاهی تقویت معده و رفع ضعف معده می پردازیم، سعی کرده ایم قسمت های مختلف برای مشکلات معده را جداگانه بررسی کنیم و روش های گیاهی را برای هر کدام معرفی کنیم، البته در بخشی دیگر عرقیات مفید یا به طور کلی گیاهان موثر برای معده را هم معرفی کرده ایم.

روش های گیاهی تقویت معده و از بین بردن ضعف

رفع سوءهاضمه


گیاهانی که در ادامه به بررسی آن ها می پردازیم برای درمان سوءهاضمه مفید هستند، اما توجه کنید که اگر سوءهاضمه نداشته باشید هم نقش موثری در تقویت معده دارند و در هر کدام به طور مفصل درمورد شرایط استفاده و اینکه چه فوایدی برای معده دارند توضیح داده شده است.

زنجبیل


سابقه طولانی این گیاه برای استفاده در طب سنتی نشان دهنده اهمیت آن است، زنجبیل برای بهبود فرآیند هضم کاربردی طولانی داشته است و از آن برای کاهش حس سنگینی معده استفاده می شود، زنجبیل تحریک کننده، تقویت کننده، ضدعفونی کننده و کاهش دهنده حالت تهوع است، نفخ را از بین بردن و مصرف چای آن یا جویدن مستقیم آن برای بهبود عملکرد دستگاه گوارش بسیار توصیه می شود.

نعناع


برگ های نعناع می توانند نفخ و درد معده را کاهش داده باعث بهبود سردی معده شوند، این گیاه خوش عطر اسید معده را تنظیم می کند و می تواند حالت تهوع را هم از بین ببرد، برای تحریک اشتها و تقویت معده هم می توان از نعناع استفاده کرد، برای مصرف می توانید آن را به طور طبیعی بجوید یا به صورت دمنوش نعناع مصرف کنید.

نعناع

بادرنجبویه


بادرنجبویه از گیاهان مفید برای معده شناخته می شود که از عصاره، روغن، کمپرس، دمنوش، پماد و حتی اسانس آن برای تقویت معده استفاده می کنند، این گیاه می تواند استفراغ بارداری را کاهش دهد، باعث آرامش معده شود، نفخ را درمان کند و رفلاکس معده را از بین ببرد، قبل از مصرف تنها باید از عدم حساسیت خود مطمئن شوید.

رازیانه


به طور کلی رازیانه گیاهی مفید برای معده شناخته می شود، این گیاه می تواند سردی معده را درمان کند و به بهبود هضم و از بین بردن ضعف معده کمک کند، علاوه بر این رازیانه گاز معده را از بین برده و ورم را کاهش می دهد، ترشحات مختلف معده را کنترل می کند و مصرف آن به صورت دمنوش بسیار توصیه می شود، درواقع برای درمان سوءهاضمه یکی از بهترین راه ها مصرف چای رازیانه است.

تقویت معده و رفع ضعف با ریحان


تعدادی از برگ های ریحان (حدودا 15 برگ) را با یک لیوان آب داغ بجوشانید و بعد از چند دقیقه آن را صاف کرده همراه با عسل میل کنید، ریحان ضد اسپاسمی موثر است که درد معده را کاهش می دهد و به همین جهت برای افرادی که از درد معده رنج می برند موثر است، البته بهتر است در ابتدا از علت درد معده مطمئن شوید و بعد راه حل انتخاب کنید، ریحان برای افرادی که دچار سوءهاضمه هستند مفید شناخته می شود.

آویشن


فواید آویشن برای معده با توجه به انواع ویتامین های ای، ب، آ و کا یا منگنز و کلسیم و امگا سه موجود در آن غیرقابل انکار است، این گیاه هضم را بهتر می کند و به کاهش نفخ و گاز معده کمک می کند، با مصرف آویشن می توانید گرفتگی عضلات دستگاه گوارشی را کاهش دهید و ناراحتی های معده را رفع کنید، این کار باعث تقویت اشتها شده و علائم سوءهاضمه را کاهش می دهد.

جعفری


جعفری گیاهی سرشار ویتامین ث و کا است که انواع آنتی اکسیدان ها را در خود دارد، این گیاه ضد التهابی موثر و ضد باکتری است که برای دستگاه گوارش اهمیت بسیاری دارد، برای درمان اسهال میتوان از آن استفاده کرد و از همه مهم تر مصرف آن به بهبود هضم و تقویت دستگاه گوارش کمک می کند، این گیاه برای رفع سوءهاضمه، نفخ شکم و قلنج کاربرد دارد و فیبر موجود در آن برای دستگاه گوارش بسیار موثر است.

رفع سستی معده با زیره سیاه


می توانید کرم های انگلی موجود در معده و دستگاه گوارشی را با مصرف زیره سیاه نابود کنید، این گیاه ضدنفخ، کاهش دهنده گاز شکم و آرام کننده درد شکم است، خاصیتی ضد اسپاسمی هم دارد و به بهبود هضم در دستگاه گوارش کمک می کند، این گیاه در طب سنتی جایگاه ویژه ای برای کاهش مشکلات معده دارد و با افزایش سرعت هضم به تقویت معده کمک می کند.

زردچوبه


زردچوبه که به داشتن کورکومین معروف است و خاصیتی ضدالتهابی و ضد میکروبی دارد می تواند در بدن نقشی سم زدا داشته باشد و به تقویت سیستم ایمنی بدن کمک کند، زردچوبه اختلال های دستگاه گوارش را کاهش می دهد و می تواند جلوی رفلاکس معده را بگیرد، این ادویه متابولیسم بدن را کنترل می کند و به عنوان ماده ای تقویت کننده برای معده شناخته می شود که در کاهش علائم سوءهاضمه هم مفید است.

زردچوبه

میخک


در طب هندی آیورودا میخک از جایگاه ویژه ای برخوردار است که برای بسیاری از مشکلات و بیمای ها استفاده می شود و ارزش غذایی بالای آن به دلیل وجود ویتامین های مختلف مانند ویتامین آ، ای، ث، کا، تیامین، ریبوفلاوین و فولات و نیاسین و علاوه بر این فیبر، پتاسیم، کلسیم و منیزیم باعث شده اند که وجود هر یک از این مواد اثربخشی میخک برای دستگاه گوارش را افزایش دهد، برای بهبود هضم، کاهش ورم معده، درمان حالت تهوع و بخصوص سوءهاضمه می توان به میخک اعتماد کرد، از روغن میخک برای رفع نفخ شکم استفاده می شود.

برگ بو


برگ بو سموم بدن را دفع می کند و ضد تهوعی قوی است، این گیاه برای درمان دردهای معده، سندرم روده تحریک پذیر و بیماری سلیاک موثر است و می تواند در هضم آسان تر پروتئین های پیچیده کمک کننده باشد، برای جذب بهتر مواد و تقویت دستگاه گوارشی می توانید به برگ بو اعتماد کنید.

گلپر


در درمان بسیاری از مشکلات مربوط به معده می توان سراغ گلپر رفت، این گیاه که برای اختلال های گوارشی، رفلاکس معده، تهوع و انگل های مختلف تاثیری شفابخش دارد و به هضم بهتر غذا کمک می کند، این گیاه در درمان سوءهاضمه نقش موثری ایفا می کند و از آن برای کاهش بلغم هم استفاده می کنند.

گلپر

صفرای عفن


یکی از عوامل موثر در ایجاد حالت تهوع و ضعف در معده صفرای متعفن است که اشتها را کور می کند و باعث حالت جوشیدن در معده می شود، با مصرف مواد گیاهی موثر در درمان صفرای عفن می توان به تقویت معده کمک کرد.

رب انار یا شربت انار


مصرف رب یا شربت انار می تواند صفرای عفن را درمان کرده و به تقویت معده کمک کند، اگر بعد از هر وعده غذایی یک قاشق چایخوری از رب انار میل کنید تاثیر بسیاری خواهد داشت، می توانید از رب انار ترش یا شیرین استفاده کنید.

رب انار یا شربت انار

شربت انار و آب غوره


این نوع شربت با ترکیب رب انار، آبغوره و مقداری عسل آماده می شود و تاثیر بسیاری در تقویت معده دارد، کافیست ترکیب مورد نظر را روی حرارت ملایم قرار دهید تا خودش را بگیرد، می توانید این شربت را یک ماه قبل از ماه رمضان هرروز میل کنید، در زمان ماه مبارک زمان بهتر است آن را با آب رقیق کرده و میل کنید.

شربت زرشک برای درمان صفرای عفن


از دیگر مواد مفید برای درمان صفرای عفن و تقویت معده می توان به زرشک اشاره کرد، شربت زرشک را با آب زیاد خیس کنید و بگذارید یک شب تا سحر بماند، روز بعد آن را روی حرارت قرار داده و شکر اضافه کنید، آن را انقدر هم بزنید تا قوام بیاید و بعد شربت شما آماده است.

سیب


به طور کلی سیب میوه مفیدی برای معده به حساب می آید، این میوه چه به صورت رب مصرف شود چه به شکل آبمیوه تاثیر خواهد داشت و علاوه بر تقویت دستگاه گوارش به تقویت مغز و کبد یا قلب هم کمک خواهد کرد.

روش درست کردن رب سیب


برای درست کردن این رب دو لیتر آب سیب را به نحوه بن ماری بر شعله غیرمستقیم بگذارید و کم کم منتظر تبخیر آب سیب شوید، بعد از مدتی رب مقوی شما به دست خواهد آمد.

زخم معده


زخم معده از مشکلات رایجی است که به دلیل شیوه های غلط غذایی و زندگی نادرست ایجاد می شود و دردهای شدیدی می تواند به همراه داشته باشد، درمان زخم معده روش های زیادی دارد و هدف اصلی ما در اینجا نیست اما با توجه به اینکه زخم معده از دلایل ضعف معده به حساب می آید و باعث کم کردن قدرت معده می شود بهتر است آن را جدی بگیرید و درمان کنید، در ادامه گیاهان مهم برای درمان زخم معده و تقویت معده را معرفی می کنیم.

زخم معده

تخم شنبلیله


برای درمان زخم معده می توان از ویژگی ترکیب لعاب دار دانه های شنبلیله استفاده کرد، این دانه ها را به صورت دمنوش می توانید آماده کنید و میل کنید، یک قاشق از آن ها همراه با دو لیوان آب داغ کافیست، برای شیرین کردن دمنوش از عسل استفاده کنید، دو بار در روز می توانید از این دمنوش استفاده کنید، البته بیش از یک هفته آن را ادامه ندهید، البته مصرف شنبلیله و کنجد باعث ضعیف شدن معده هم می شود.

هل


در طب سنتی بخصوص در هند و در چین مصرف هل بعنوان مقوی معده کاربرد درمانی دارد، این ادویه خوش عطر درد شکم را کاهش داده و می تواند اختلال های مختلف مانند اسید زیاد معده، گاز معده، نفخ و گرفتگی شکم را رفع کند، این گیاه از زخم معده پیشگیری می کند و در رفع ضعف موثر است.

هویج


هویج گیاه موثری برای دستگاه گوارش شناخته می شود که می تواند علاوه بر کمک در درمان زخم معده به کاهش علائم سوءهاضمه، کنترل عفونت معده، درمان اسهال و از بین بردن التهاب های مختلف مانند التهاب بیماری کرون کمک کند، به طور کلی مصرف هویج در طول روز به عنوان میان وعده علاوه بر فواید فراوانی که برای سلامت بدن و دستگاه گوارش دارد به دلیل کالری کمی که دارد به کاهش وزن هم کمک می کند.

هویج

رطوبت بیش از حد معده


یکی دیگر از دلایل ضعف معده رطوبj بیشتر از اندازه ای هست که ممکن است در معده ایجاد شود و سردی آن است که باید آن را رفع کرد، در ادامه گیاهان کمک کننده برای کاهش رطوبت معده را بررسی می کنیم.

روغن کرچک


این روغن تاثیر بسیاری در کاهش ناراحتی های معده دارد، مقداری از روغن را روی معده بمالید و تمام معده را به آن آغشته کرده ماساژ دهید، می توانید از حوله یا کیسه آب گرم برای پوشاندن ناحیه روغن زده استفاده کنید تا تاثیر آن را بیشتر کند، این کار با کاهش رطوبت بیش از حد معده به تقویت معده و دستگاه گوارشی کمک می کند.

روغن مصطکی


برای درمان ضعف معده می توانید روغن مصطکی را روی شکم خود ماساژ دهید، این روغن می تواند رطوبت های اضافی را بگیرد و به تقویت معده کمک کند، برای افزایش اشتها و کاهش استفراغ موثر است و علاوه بر معده در تقویت کبد و قلب هم نقش موثری دارد.

آب برنج


در پزشک سنتی آبی که در هنگام آب کش کردن برنج به دست می آید راه حل مناسبی برای کاهش سردی معده است، مصرف آب برنج در طول روز برای معده مفید است و می توانید آن را مانند نوشیدنی عادی بنوشید.

افتیمون


افتیمون گیاهی موثر و مفید در طب سنتی است که برای درمان بیماری های مختلفی کاربرد داردف برای کاهش علائم سردی معده و تقویت آن می توانید افتیمون را با یک لیوان آب داغ بجوشانید و بعد از صاف کردن میل کنید، می توانید آن را همراه با نبات مصرف کنید.

افتیمون

سرکه انگور


راه دیگری که در طب سنتی برای کاهش سردی معده پیشنهاد می شود مصرف سرکه انگور است، این نوع سرکه در کاهش التهاب هم موثر است اما نباید در مصرف آن زیاده روی کنیدف در هر بار مصرف مقدار کمی از سرکه را با مقدار زیادی آب ترکیب کرده و میل کنید.

عرقیات مفید برای تقویت و کاهش ضعف معده


عرق های مختلف بسیاری وجود دارند که مقوی معده هستند و مصرف آن ها بسیار توصیه می شود، می توانید سراغ آن ها بروید و مشکلات گوارشی خود را کاهش دهید، البته توجه کنید که عرقیات مختلف می توانند برای بیماری های مختلف ضررهایی به همراه داشته باشند یا حتی برای برخی از افراد سالم عوارضی ایجاد کنند، به این منظور اگر بیماری خاصی دارید قبل از مصرف حتما باید با پزشک مشورت کنید و اگر بیمار نیستید از عدم حساسیت و مشکلات مختلفی که ممکن است برای شما پیش بیاید مطمئن شوید.

عرق کاسنی


عرق کاسنی از جمله عرق های بسیار مفید برای دستگاه گوارشی به حساب می آید که علاوه بر رفع نفخ و کاهش سموم مختلف بدن در چربی سوزی هم نقش موثری دارد و می تواند امراض مختلف کبد را کاهش دهد، این عرق باکتری مفیدی به نام اینولین پروبیوتیکی در خود دارد که در درمان سوزش معده موثر است و به تقویت هضم کمک می کند.

عرق کاسنی

عرق نعناع


عرق نعناع که از جمله مهم ترین عرق های از بین برنده نفخ شناخته می شود تاثیر زیادی در کاهش درد معده دارد و به دلیل فیبر زیادی که در خود دارد می تواند هضم را تنظیم کند و باعث رفع یبوست شود، این عرق در درمان سوءهاضمه هم کاربرد دارد و از آن به عنوان تسکین دهنده التهاب های گوارشی استفاده می کنند، این عرق به افزایش ترشح صفرا و جذب و دفع بهتر کمک می کند و در خروج گازهای اضافی بدن موثر است.

درمان ضعف معده با عرق زنجبیل


این عرق اسید معده را کنترل می کند و معمولا در درمان اسهال هایی که به خاطر مسمومیت غذایی پیش آمده اند استفاده می شود، عرق زنجبیل ضد نفخ است، در کنترل قندخون و وزن هم موثر است و سرعت هضم را افزایش می دهد به تقویت معده کمک می کند، به عنوان بادشکن، افزایش دهنده بزاق و آنزیم های مجرای گوارشی و افزایش میزان جذب مواد غذایی می توان از عرق زنجبیل استفاده کرد.

عرق بیدمشک


تانن های موجود در عرق بیدمشک از عوامل تسکین دهنده معده هستند که اختلال های مختلف گوارشی را هم کاهش می دهند، علاوه بر این عرق بیدمشک اثراتی طولانی مدت دارد و سیستم ایمنی را در طولانی مدت تقویت کرده به بهبود هضم کمک می کند، این عرق با خاصیت آرام بخشی که برای معده دارد به عنوان مقوی و مسکنی فوق العاده برای معده شناخته می شود.

عرق بیدمشک

عرق چهل گیاه


برای رفع ناراحتی های مختلف دستگاه گوارشی می توان از عرق چهل گیاه استفاده کرد، این عرق که طبع گرمی دارد خاصیتی بادشکن دارد و فرایند هضم غذا را بهبود می بخشد، برای تقویت معده و روده، کاهش ترشی در معده، کاهش درد دل و دل پیچه، از بین بردن مشکلات معده به دلیل سردمزاجی و افزایش جذب در هنگام گوارش می توان به عرق چهل گیاه مراجعه کرد.

درمان ضعف معده با عرق شیرین بیان


اسید گلیسیریزیک موجود در عرق شیرین بیان خاصیتی ضد التهاب و ضد درد دارد که باعث کاهش درد معده و دستگاه گوارشی می شود، این عرق دیواره های معده را ترمیم می کند و باعث افزایش تعادل در دستگاه گوارش می شود، از مهم ترین فواید آن بهبود جریان هضم است که مسمومیت های غذایی را هم درمان می کند و برای بهبود نفخ، زخم معده، سوزش معده و مشکلات مختلف دیگری که ممکن است برای معده پیش بیاید می توان از این عرق استفاده کرد.

عرق بادرنجبویه


درمان زخم معده و زخم روده، از بین بردن سموم مختلف گوارشی، کاهش یبوست، کاهش بواسیر، بهبود هضم، از بین بردن بوی بد دهان و معده، کاهش دلپیچه و نفخ، درمان یبوست و تقویت کردن کبد همراه با بسیاری از فواید دیگر از جمله خواص منحصر به فرد عرق بادرنجبویه هستند.

عرق گل محمدی


عرق گل محمدی یا گلاب خاصیتی ضد عفونی کننده برای دستگاه گوارشی دارد و می تواند بیماری های مختلف گوارشی را دفع کند، این عرق که مقوی معده شناخته می شود ضد تهوع خوبی هم هست و می تواند دلپیچه های مختلف را درمان کند، برای کاهش نفخ مورد استفاده قرار می گیرد و بادشکنی موثر است، برای پیشگیری از اسهال هم می توان از این عرق استفاده کرد.

عرق گل محمدی

عرق شاتره


اگر از بی اشتهایی رنج می برید این عرق خاصیتی اشتها آور دارد که می تواند باعث تقویت معده هم شود، مصرف عرق شاتره علاوه بر فوایدی که برای نارسایی های کبدی دارد در درمان اسهال و کاهش حالت تهوع هم موثر است و می تواند ترشح آنزیم های گوارشی را افزایش دهد تا فرایند هضم به شکل کامل تر و بهتری صورت گیرد.

عرق رازیانه


عرق رازیانه طبعی گرم و خشک دارد که در رفع سردی معده موثر است، این عرق که برای لاغری هم استفاده می شود به بهبود روند هضم کمک می کند و باعث تقویت دستگاه گوارش می شود، این عرق آنتی اکسیدان های موثری در خود دارد و با موادی مانند کوئرزیتین و روتن علاوه بر کمک به هضم به جذب بیشتر مواد هم کمک می کند و باعث دفع رادیکال های آزاد و سمی می شود.

عرق زیره


عرق زیره نوشیدنی موثری در درمان کولیک و قولنج یا دل درد است که اشتها را افزایش می دهد و عرقی موثر در درمان اختلال های مختلف دستگاه گوارش به حساب می آید، این عرق خاصیتی آرامش بخش دارد و زخم معده را هم تسکین می دهد، برای کاهش اسیدی بودن معده و درمان رفلاکس معده می توانید از این عرق استفاده کنید، علاوه بر این برای درمان حالت تهوع و استفراغ هم مفید است و یبوست را رفع می کند، برای بهبود عمومی دستگاه گوارش و تقویت آن مصرف این عرق پیشنهاد می شود.

عرق شوید


برای تقویت معده و افزایش قدرت هضم در دستگاه گوارش با کاهش اسهال و بادشکنی می توانید از عرق شوید استفاده کنید، این عرق ضد التهاب است و مصرف آن برای زنان باردار و شیرده معمولا توصیه می شود البته بهتر است در مصرف آن زیاده روی نکنید و بخصوص اگر دیابت دارید بدون مشورت با پزشک سراغ آن نروید.

عرق شوید

از دیگر گیاهان مفید برای درمان ضعف معده


علاوه بر گیاهانی که آن ها را معرفی کردیم گیاهان موثر بسیاری هم وجود دارند که برای معده مفید هستند و می توانید با مصرف آن ها مشکلات گوارشی خود را کاهش دهید، اکثر این گیاهان ویژگی های مشترکی دارند و حتی از ویژگی هایی که در رابطه با بیماری ها بیان کردیم هم در آن ها وجود دارد، به طور کلی مرزبندی دقیق کار دشواری است، اما ما سعی کردیم تا جایی که امکان دارد راهنمایی بهتری در اختیار شما قرار دهیم.

بابونه


بابونه گیاه بسیار مهمی برای تقویت معده است که علاوه بر درمان ورم و زخم معده می تواند به کاهش التهاب و سردی و ضعف معده هم کمک کند و ضعف آن را کاهش دهد، برای مصرف بهترین کار درست کردن دمنوشی غلیظ از این گیاه است، آن را ناشتا میل کنید و شاهد از بین رفتن عفونت های دستگاه گوارش باشید، البته استفاده طولانی مدت از بابونه پیشنهاد نمی شود.

آلوئه ورا


برای اینکه هضم غذا را بهبود بخشید و باعث از بین بردن دردهای معده شوید می توانید از عصاره آلوئه ورا استفاده کنید، این گیاه رفلاکس معده را کاهش می دهد و باعث تقویت معده شده التهاب های مختلف معده را خنثی می سازد، برای استفاده از آن ژل آلوئه ورا را از یکی از برگ های آن بگیرید و یک قاشق از آن را با یک لیوان آب مخلوط کرده با عسل، آبمیوه های دیگر یا حتی چای میل کنید.

سنبل ختایی


سنبل ختایی برای رفلاکس معده مفید است، عصاره این گیاه که هم ریشه، میوه و هم دانه های آن مصرف می شوند را با عصاره هویج، سیر و رازیانه ترکیب می کنند و روزانه سه بار، هر بار یک میلی لیتر مصرف می کنند.

سنبل ختایی

جلبک دریایی فوکوس


برای هضم بهتر غذا می توانید به فوکوس مراجعه کنید، البته این گیاه که یبوست را هم از بین می برد نباید بیش از حد مصرف شود، مصرف بیش از حد آن می تواند باعث مسمومیت ید شود، 5 تا 10 میلی گرم از آن به شکل کپسول و سه بار در روز مصرف می شود که آن هم نباید استفاده ای طولانی مدت داشته باشد، بهتر است زیر نظر پزشک سراغ این جلبک بروید.

ریشه شیرین بیان


این گیاه را چه به صورت دمنوش و چه به شکل قرص مصرف کنید موثر خواهد بود، البته گلیسیریزین موجود در آن از عواملی است که باعث می شود بدون تجویز و مشورت پزشک نتوانید به سادگی آن را مصرف کنید زیرا ممکن است عوراضی در پی داشته باشد، به طور کلی شیرین بیان برای معده مفید است و از بافت معده مراقبت می کند، این گیاه برای التهاب، رفلاکس، ورم، زخم و پیشگیری از عفونت معده موثر است اما همان طور که گفتیم قبل از مصرف باید با پزشک مشورت کرد.

خار مریم


خارمریم نام گیاهی خاردار است که در درمان عفونت های قارچی و از بین بردن مسمومیت های کبدی موثر است، این گیاه که برای سلامت قلب هم توصیه می شود در کاهش رفلاکس و سوزش سر دل مفید است و می توانید از شیره آن برای درمان استفاده کنید، البته مصرف بیش از 200 گرم از آن جایز نیست.

خار مریم

بادام


بادام از جمله آجیل های مهم برای درمان مشکلات گوارشی به حساب می آید که منبعی سرشار از پروتئین است و فیبر موجود در آن به بهتر کردن جریان هضم کمک می کند، بادام ضدالتهاب است و حاوی ویتامین ای است، برای درمان زخم معده می توانید از خود این آجیل یا روغن آن استفاده کنید.

گشنیز


برای اینکه آنزیم ها و آب دستگاه گوارشی بهتر ترشح پیدا کنند می توانید سراغ گشنیز بروید، این گیاه به کارکرد دستگاه گوارشی و مری کمک می کند و خاصیتی تحریک کننده برای معده دارد که به تقویت آن کمک میکند، با مصرف گشنیز سوءهاضمه هم برطرف می شود و کولیک شکمی کاهش پیدا می کند.

روغن سنبل الطیب


برای افزایش کیفیت عملکرد روده و معده می توان از روغن سنبل الطیب استفاده کرد، این روغن که در جریان هضم نقش موثری دارد به افزایش جذب در فرایند گوارشی هم کمک می کند، البته نباید بیش از یک قاشق چایخوری از آن مصرف کرد، هرچند استفاده موضعی روی شکم هم می تواند برای کاهش مشکلات معده کمک کند.

عسل


عسل طبیعی میتواند تمام مشکلات معده را برطرف کند، برای تقویت معده، از بین بردن سردی معده، رفع بیماری های گوارشی، کاهش ورم معده، درمان رفلاکس معده، از بین بردن علائم زخم معده، از بین بردن میکروب های مختلف ، درمان یبوست و اسهال و تنظیم عملکرد معده می توانید از عسل استفاده کنید، به طور کلی حضور این ماده ارزشمند در رژیم غذایی به معنای افزایش سلامت عمومی بدن و دستگاه گوارش است.

عسل

مویز


برای درمان ضعف معده مویز انتخاب خوبی است، مویز که حاوی امگا3 و امگا6 است از دانه های پرخاصیتی شناخته می شود که از انگور سیاه خشک شده به دست می آید و می تواند به درمان یبوست کمک کند، مویز تقویت کننده معده شناخته می شود که ناراحتی های گوارشی را کاهش داده و ضد التهاب، ضد درد و ضد حساسیت است.

کرفس


کرفس گیاهی غنی از ویتامین های مختلف مانند ویتامین آ، کا و ب6 است که مواد معدنی زیادی مانند پتاسیم، منگنز، منیزیم و فیبر غذایی دارد که علاوه بر کمک در کاهش کلسترول می تواند دستگاه گوارشی را هم تقویت کند و باعث دفع سموم بدن شود، برای مصرف می توانید از آب کرفس استفاده کنید.

موادی که بهتر است در تقویت معده از آن ها دوری کنید:


در کنار مصرف مواد گیاهی موثر برای رفع ضعف های گوارشی بهتر است از موارد مختلفی مانند کافئین ها، نوشیدنی های گازدار و گوشت قرمز و غذاهای سرخ کردنی دوری کنید و زندگی سالم تری را همراه با ورزش انتخاب کنید.

کافئین و نوشیدنی های گاز دار عامل ضعف معده


قهوه، چای و نوشیدنی های گازدار باعث می شوند که میزان اسید معده در شما افزایش پیدا کند و از این جهت بهتر است مصرف آن ها را کاهش دهید تا تقویت معده را دچار اختلال نکنند، این نوشیدنی ها باعث رفلاکس معده هم می شوند.

کافئین و نوشیدنی های گاز دار

ضعف معده با مصرف گوشت قرمز و غذاهای سرخ شده


هر چه میزان مصرف گوشت قرمز و سرخ کردنی های مختلف کمتر باشد زندگی سالم تری خواهید داشت، سعی کنید فیبر خوراکی بیشتری مصرف کنید و از مرغ و ماهی به جای گوشت قرمز استفاده کنید تا میزان درد معده یا نفختان کاهش پیدا کند.

سوالات رایج


برای تقویت معده قرص های تجویزی وجود دارند؟

احتمالا با مراجعه به پزشک داروهای مختلفی دریافت خواهید کرد، اما خودسر نباید سراغ دارو رفت.

مصرف گیاهانی که طبع گرم دارند مقوی معده است؟

در این باره نیز نمی توان دقیق نظر داد، بسیاری از افراد که طبع گرمی دارند نباید در مصرف موادی که طبع گرم دارند زیاده روی کنند.

1 دیدگاه در “روش های گیاهی تقویت معده و از بین بردن ضعف آن

  1. ali گفت:

    من از یه فروشگاهی اسمش قرص اطریفل گشنیزی گرفتم نوشته بود برای معده خوبه حالا مطمئن نیستم معتبره یا نه از طرفی هم داروی گیاهی هست و عوارضی نداره اما ممنون میشم اگه کسی تربه استفاده شو داره به منم بگه مرسی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید
برای دیدن محصولات که دنبال آن هستید تایپ کنید.
فروشگاه
علاقه مندی
0 محصول سبد خرید
حساب کاربری من