گیاهان مفید برای درمان سرطان

فهرست مطلب

سرطان از جمله بیماری های خطرناکی است که روز به روز تعداد افراد بیشتری را درگیر می کند، این بیماری که می تواند به مرور کل بدن را درگیر کرده و فرد را از بین ببرد هر لحظه و برای هر کسی ممکن است پیش بیاید، برای پیشگیری از ابتلا به آن و مقابله با بیماری روش های بسیار مختلفی وجود دارد که روش های گیاهی از جمله این روش ها هستند و می توان از آن ها برای رفع مشکلات و علائم بیماری کمک گرفت، در ادامه به بررسی این روش ها و به طور کلی مسائل مربوط به سرطان می پردازیم.

درمورد سرطان چه می دانید؟

سرطان که بیماری نام آشنایی برای همه ماست از جمله بیماری هایی است که مدام در بین افراد بیشتر دیده می شود، این بیماری در واقع باعث رشد غیرقابل کنترل سلول ها در بدن می شود، این اتفاق باعث ایجاد تومورها در بدن می شود و در فرایند تولید مثل سلول ها یا مرگ و به طور کلی چرخه حیات تداخل ایجاد می کند.

درمورد سرطان چه می دانید

سلول سالم و سلول سرطانی چه فرقی با هم دارند؟

سلول سرطانی با دو علامت اصلی می تواند از سلول سرطانی متمایز شود، این سلول به طور غیر طبیعی و غیر قابل کنترل تکثیر می شود و علامت دوم اینکه عمر بسیار طولانی تری نسبت به سلول سالم دارد.

انواع سرطان

سرطان را می توان با فاکتورهای مختلفی دسته بندی کرد، بر اساس نوع سلول یا منطقه و اندامی که آن را درگیر کرده است، معمولا وقتی سرطان اندام خاصی را مبتلا کرده و به اسم همان اندام نام گذاری شده اگر به اندام دیگری منتقل شود اسمش تغییری نخواهد کرد، یعنی سرطانی که از ریه شروع شده و به کبد رسیده همچنان سرطان ریه نامیده می شود، متاسفانه بیش از صد نوع سرطان در جهان شناسایی شده است.

سرطان هایی که اغلب مردان را مبتلا می کنند:
سرطان پروستات
سرطان معده
سرطان روده بزرگ و راست روده
سرطان ریه
سرطان کبد
سرطان هایی که اغلب زنان را مبتلا می کنند:
سرطان پستان
سرطان راست روده
سرطان معده
سرطان دهانه رحم
سرطان ریه

سرطان ها از جهت درمان نیز متفاوتند

برخی از سرطان ها سریع رشد می کنند و برخی آهسته، این انواع به شکل های مختلفی به درمان پاسخ می دهند بهترین درمان در علم پزشکی کمک گرفتن از عمل جراحی است اما برخی دیگر از انواع سرطان به شیمی درمانی بیشتر نیاز دارند، به دلیل تنوعی که در انواع این بیماری بدن افراد و واکنش افراد نسبت به بیماری و درمان وجود دارد معمولا از بیش از یک روش درمانی استفاده می شود.

تومور چیست؟

توده هایی که سرطان باعث ایجاد آن ها می شود را تومور می گویند، البته نمی توان به تمام توده ها تومور گفت، برای تشخیص آن پزشک تکه ای از توده را بر می دارد که به آن نمونه برداری یا بیوپسی می گویند و از طریق آن نوع تومور تشخیص داده می شود، تومورها اگر سرطانی نباشند خوش خیم اند و اگر سرطانی باشند بدخیم، البته برخی از سرطان ها مانند سرطان خون باعث ایجاد تومور نمی شوند.

تومور چیست

دلایل ابتلا به سرطان

ایجاد سرطان در بدن با ایجاد کارسینوژن که ماده ای سرطان زاست ایجاد می شود و عوامل مختلفی می توانند باعث ابتلا به آن شوند مانند سابقه خانوادگی و ژنتیک، مصرف دخانیات، اضافه وزن، مصرف الکل، بیماری هایی مانند هپاتیت و اچ پی وی، ارتباط زیاد با مواد شیمیایی مانند آزبست، آرسنیک، بنزن و موادی از این قبیل، اشعه ها نیز می توانند باعث سرطان شوند مانند اشعه نور خورشید و اشعه رادیواکتیو، تاثیر هورمون ها نیز موثر است، مانند استروژن.

علائم بیماری

این بیماری در انواع مختلف خود علائم متفاوتی دارد و بسته به نوع عضو درگیر مشخص می شود اما با این حال برخی از علائم در اغلب مواقع دیده می شود، البته توجه کنید که هیچ یک از این علائم به تنهایی نشان دهنده ابتلا به سرطان نیستند و باید آزمایش های دیگر صورت گیرند، در ادامه می توانید چند مورد از علائم را ببینید:
گرفتگی صدا
ضعف عضلات
سرفه های طولانی و مداوم
درد استخوان
تغییر رنگ ادرار
کاهش وزن
خستگی مداوم
درد شدید در معده
وجود خون در مدفوع
وجود توده یا برآمدگی در سینه و بیضه

گیاهان موثر در درمان سرطان

برای درمان این بیماری از روش های مختلفی استفاده می شود که یکی از موثرترین این روش ها را می توان در طب سنتی پیدا کرد، در این روش از گیاهان دارویی به روش های مختلف بهره می برند تا بتوانند به کاهش مشکل افراد کمک کنند، در ادامه به بررسی این گیاهان و انواع مصرف آن ها می پردازیم.

شبدر قرمز از شما در برابر سرطان محافظت می کند

شبدر قرمز از جمله گیاهان پر خاصیتی است که می تواند سیستم ایمنی بدن را تقویت کند، این گیاه دارای ترکیبی به نام فورمونونتین است که ضد سرطان پستان شناخته شده و طبق مطالعات صورت گرفته می تواند از گسترش سلول های سرطانی جلوگیری کند.

جعفری به درمان سرطان کمک می کند

طبق مطالعات صورت گرفته روغن های فرار موجود در جعفری مخصوصا میریستیسین تاثیر زیادی در جلوگیری از شکل گیری و تشکیل تومورها دارند، باعث تحریک فعالیت آنزیم گلوتاتیون S ترانسفراز می شوند که در از بین بردن سلول های سرطانی موثرند، علاوه بر این فعالیت روغن های موجود در جعفری می تواند به خنثی کردن انواع مواد سرطان زا مانند بنزوپیرن های موجود در دود سیگار و دود ناشی از زغال چوب کمک کند.

فواید گزنه برای سیستم ایمنی بدن

گزنه از جمله گیاهان مفید برای پیشگیری از ابتلا به سرطان پروستات و سینه است که خواص آنتی اکسیدانی بالایی دارد و از پیری یا آسیب های سلولی مختلف جلوگیری می کند، این گیاه معمولا به شکل های مختلفی استفاده می شود اما در هر شکلی که استفاده شود بهتر است در مصرف آن زیاده روی نکنید.

تخم کدو برای مبارزه با سرطان

تخم کدو در کاهش خطر ابتلا به انواع مختلفی از سرطان مانند سرطان معده، پستان، ریه، روده بزرگ و پروستات نقش دارد و طبق مطالعاتی که روی زنان یائسه صورت گرفته امکان ابتلا به سرطان پستان در آنان بسیار کاهش می یابد، این بذر سرشار از فیبر است که می تواند سلامت دستگاه گوارشی را بالا ببرد و با خواص آنتی اکسیدانی خود سیستم ایمنی را تقویت کند.

تخم کدو برای مبارزه با سرطان

پیشگیری از تومورهای سرطانی با کرفس

کرفس دارای اسید فنولیک است که می تواند جلوی رشد تومورهای سرطانی را بگیرد و از بیماری های بدخیم دیگر نیز جلوگیری کند، این گیاه تاثیر زیادی در مراقبت از قلب و عروق دارد و می تواند از ابتلا به انواع بیماری های دیگر مانند دیابت یا یبوست جلوگیری کند، این گیاه جزو گیاهان رژیمی سالم شناخته می شود.

جینسینگ قرمز برای پیشگیری از رشد سرطان

اگر داروهای سرطان باعث خستگی و کسل شدن شما شده اند می توانید از جنسینگ کمک بگیرید، این گیاه سیستم ایمنی بدن را تقویت می کند و دارای ترکیبی به نام ژرمانیوم است که اکسیژن رسانی را در سلول ها بیش تر می کند و می تواند سلول های سرطانی را دچار آسیب کند، زیرا این سلول ها بدون اکسیژن و هوا زندگی می کنند.

جینکوبیلوبا در درمان سرطان

جینکو دارای ترکیبات آنتی اکسیدانی قوی است که می تواند به درمان سرطان کمک کند، این گیاه از تشکیل رگ های خونی جلوگیری می کند و با این کار باعث مرگ تومورها می شود، البته تاثیر آن در درمان سرطان سینه بسیار بیشتر است.

پیاز خاصیتی ضد سرطانی دارد

ترکیبات موجود در پیاز می تواند از رشد تومور در بدن جلوگیری کند و تاثیر زیادی در از بین بردن رادیکال های آزاد بدن دارد، این گیاه سرشار از ویتامین ث است و در درمان سرطان هایی مانند سرطان روده بزرگ، پروستات، مری، معده و سرطان هایی از این قبیل موثر است.

قاصدک را جدی بگیرید

گیاه قاصدک می تواند از بدن در برابر انواع بیماری ها از جمله سرطان مراقبت کند، این گیاه عصاره ای دارد که طبق مطالعات صورت گرفته می تواند بعد از ۴۸ ساعت به شروع مرگ سلول های سرطانی کمک کند، این گیاه بر سلول های سرطانی که به شیمی درمانی مقاوم هستند نیز می تازد و می تواند به درمان سریع تر بدن کمک کند.

درمورد فواید صبر زرد چه می دانید؟

صبر زرد گیاهی است که تاثیر زیادی در درمان سرطان به ویژه سرطان کبد دارد، این گیاه به پاکسازی بدن کمک می کند و می تواند در پیشگیری از ابتلا به سرطان نقش موثری داشته باشد، علاوه بر این به درمان سرطان های دیگر مانند سرطان ریه، کولون، پروستات و معده نیز کمک می کند.

درمورد فواید صبر زرد چه می دانید

تاثیر اسپیرولینا

اسپیرولینا می تواند تومورهای سرطانی را نابود کند، این گیاه که در واقع نوعی جلبک سبز آبی میکروسکوپی است تومورهای سرطانی را از بین می برد و با برخی از سرطان ها مقابله می کند، علاوه بر این تاثیر زیادی در تحریک سیستم ایمنی بدن دارد، طبق تحقیقات صورت گرفته فواید آن برای سرطان پوست نیز ثابت شده است.

چای سبز و اهمیت آن

چای سبز از جمله نوشیدنی های رایج در جهان است که به فواید آنتی اکسیدانی خود معروف شده و تاثیر زیادی در دفع سموم بدن دارد، این نوشیدنی می تواند به درمان یا تخفیف مشکل سرطان در بدن کمک کند و برای تمام انواع سرطان مفید است، مصرف آن به دفع رادیکال های آزاد در بدن کمک می کند و می تواند باعث بهبود مشکلات شما شود، البته مثبت بودن جواب آزمایش به معنی سرطان داشتن فرد نیست و این تازه مرحله اول است، اما اگر منفی باشد به سرعت می توان متوجه آن شد.

میوه های مفید برای درمان سرطان:

میوه ها روش های خوشمزه ای برای درمان بیماری ها و رفع کمبودها هستند که می توانید برای کاهش علائم مربوط به سرطان و حتی پیشگیری از ابتلا به آن نیز از آن ها استفاده کنید، در ادامه به بررسی میوه های مفید برای سرطان می پردازیم.

لیمو و تاثیرات آن در درمان سرطان

لیمو از جمله میوه های عطرآگین و سرشار از فوایدی است که می تواند به کاهش حالت تهوع کمک کند، این میوه سرشار از ویتامین ث و آنتی اکسیدان های قوی است و تاثیر زیادی در کاهش استرس، اضطراب و افسردگی دارد، علاوه بر این لیمو ترش مقدار زیادی فولات، لیمونن و پتاسیم دارد که به بهبود خلق و خوی بیمار کمک می کند.

سیب بخورید

اگر به دنبال درمانی معجزه آسا برای مشکلات سلامتی خود هستید و می خواهید بدن سالم تری داشته باشید می توانید از سیب کمک بگیرید، این میوه برای تمام سرطان ها مفید شناخته می شود و تاثیر زیادی در درمان سرطان روده بزرگ دارد، فیبر، پتاسیم و ویتامین ث موجود در آن می تواند از بدن در برابر تخریب سلول های سرطانی مراقبت کند و به طور کلی باعث کاهش عوارض شیمی درمانی شود.

توت فرنگی در درمان سرطان

توت فرنگی میوه ای سرشار از ویتامین و مواد معدنی است که می تواند به تقویت سیستم ایمنی بدن کمک کند، این میوه شیرینی متعادلی دارد و بافتش نرم است، طبق تحقیقات صورت گرفته مصرف آن به کاهش گسترش تومورهای سینه و سرطان دهان کمک می کند و چاق کننده نیز نیست، یکی از محبوب ترین اسموتی ها ترکیب توت فرنگی با موز است که طرفداران زیادی دارد.

توت فرنگی در درمان سرطان

مصرف پرتقال در کاهش مشکلات سرطان

پرتقال که میوه ای سرشار از ویتامین ث است می تواند سیستم ایمنی بدن را تقویت کند و تاثیر زیادی در سلامتی بدن دارد، این میوه دارای تیامین، فولات، پتاسیم و ویتامین ها و مواد مغذی دیگر است که می تواند به کاهش رشد سلول های سرطانی کمک کند و مصرف یک لیوان از آبمیوه آن قبل از شیمی درمانی باعث کاهش عوارض شیمی درمانی خواهد شد.

بلوبری یا پادشاه آنتی اکسیدان ها

بلوبری که ارزش غذایی بالایی هم دارد ضد سرطان موثری است که می تواند به تامین فیبر، ویتامین ث، ویتامین کا و منگنز در بدن کمک کند، به عبارتی این میوه مواد مورد نیاز کسانی که در دوران شیمی درمانی هستند تامین می کند و آسیب به دی ان ای افراد را کاهش می دهد، علاوه بر این برای افزایش سلامتی قلب موثر است‌، آسیب به حافظه را کم می کند و می تواند به افزایش سلامتی افراد کمک کند.

گریپ فروت

از جمله میوه های سرشار از فایده که می توانید از آن استفاده کنید گریپ فروت است، این میوه با اینکه ته مزه تلخ و ترشی دارد و ممکن است زیاد خوشایند نباشد با این حال لیکوپن زیادی دارد که یک نوع کاروتنوئید است و عوارض شیمی درمانی را کاهش می دهد، طبق مطالعات صورت گرفته ماده نارینحنین موجود در این میوه می تواند فرایند رشد سلول های سرطانی پستان را کند کرده و از آسیب های مغزی جلوگیری می کند، البته چون ممکن است این میوه تداخل های دارویی در پی داشته باشد بهتر است قبل از مصرف آن با پزشک مشورت کنید.

فواید گلابی برای سیستم ایمنی بدن

برای مقابله با بیماری های مختلف و تقویت سیستم ایمنی بدن پیشنهاد ما خوردن گلابی است، این میوه ویتامین ث، آ، کا، مس و فیبر بالایی دارد که می تواند به تقویت سیستم ایمنی بدن کمک کند، علاوه بر این گلابی اثرات حساسیت را کاهش داده و به رفع عفونت کمک می کند.

سراغ موز بروید

موز از میوه های سرشار از مواد آنتی اکسیدانی است که می تواند به سیر شدن کمک کند و با بافت لغزنده ای که دارد راحت تر خورده شود، این میوه برای بیماران دارای زخم دهان بسیار مفید است، علاوه بر این دارای مقدار قابل توجهی پکتین است که اسهال را کاهش می دهد، این میوه می تواند پتاسیم الکترولیت های از دست رفته را جبران کند و ماده موثری در مبارزه با رادیکال های آزاد به حساب می آید.

سراغ موز بروید

مصرف کیوی برای درمان سرطان

میوه های سبز مانند کیوی تاثیر زیادی در مراقبت از بدن در برابر سرطان روده بزرگ دارند، کیوی نیز با توجه به اینکه سرشار از ویتامین ث است می تواند به تقویت سیستم ایمنی بدن و پیشگیری از بیماری های مختلف کمک کند، علاوه بر این تاثیر زیادی در بهبود علائم سرطان دارد، البته افرادی که از طعم ترش و گس آن خوششان نمی آید می توانند از میوه رسیده و شیرین استفاده کنند.

فواید تمشک در سلامتی بدن

تمشک میوه ای از گروه توت هاست که می تواند به تقویت سیستم ایمنی بدن کمک کند و به همین جهت تاثیر زیادی در پیشگیری از ابتلا به سرطان دارد، این میوه دارای منگنز، ویتامین کا و ویتامین ث است که باعث تقویت بدن می شود و سلامتی مغز و حافظه را بیشتر می کند.

تاثیر انار در سلامتی

انار از میوه هایی است که مواد مغذی زیادی از جمله انواع آنتی اکسیدان ها، فیبر، پتاسیم، فولات و ویتامین ث دارد که برای سلامتی بدن بسیار مفید است، این میوه به دلیل مغز سفت یا در مواردی طعم ترش ممکن است از طرف بیماران زیاد مورد استقبال قرار نگیرد و برای این منظور توصیه می شود که از آب انار شیرین برای این افراد استفاده شود، آب این میوه برای کسانی که دچار سرطان پروستات هستند بسیار مفید است و می تواند به کنترل فشارخون کمک کند.

فواید انگور سبز برای مقابله با سلول های سرطانی

انگور سبز سرشار از آنتی اکسیدان رسوراترول است و می تواند از رشد سلول های سرطانی کبد، سینه، معده و سیستم لنفاوی جلوگیری کند، برای بهره بردن از این فواید بهتر است انگور را بدون جدا کردن پوسته و هسته اش میل کنید.

خواص آنتی اکسیدانی گیلاس

گیلاس که سرشار از خواص آنتی اکسیدانی است می تواند به درمان سرطان کمک کند و تاثیر زیادی در کاهش مشکلات سلامتی دارد، این میوه سرشار از پلی فنول ها و ویتامین ث است و خاصیتی ضد التهابی دارد، علاوه بر این می تواند خطر ابتلا به سرطان را کاهش دهد، طبق تحقیقاتی که توسط موسسه تحقیقات سرطان آمریکا صورت گرفته گیلاس می تواند دردهای مزمن این بیماری را کاهش دهد و مانند یک مسکن ارگانیک و ضد التهاب عمل کند.

فواید طالبی

طالبی سرشار از فیبر و ویتامین ث است و از جمله میوه های موثر در کاهش اثرات شیمی درمانی به حساب می آید، این میوه برای کاهش عوارض پرتو درمانی نیز موثر است و می تواند مشکلات گوارشی را رفع کند، قدرت آبرسانی بالایی دارد و می تواند خشکی دهان بعد از شیمی درمانی را کاهش دهد.

فواید طالبی

روش های مناسب برای مصرف میوه

برای این منظور بیماران مبتلا به سرطان بهتر است میوه ها را در راحت ترین حالت برای هضم قرار دهند زیرا این افراد حساس تر هستند و امکان اینکه دچار مشکل شوند نیز بیشتر است، برای این منظور توصیه می شود از آبمیوه پالپ دار، اسموتی یا میوه آب پز شده استفاده کنند، برای انتخاب صحیح میوه نیز می توانند با پزشک خود مشورت کنند.

ادویه های مناسب در درمان سرطان

ادویه ها نقش مهمی در خوشمزه کردن غذاهای ایرانی دارند و به همین جهت نیز در آشپزی پر کاربرد هستند، برای این منظور می توانید از آن ها استفاده کنید، علاوه بر استفاده به عنوان طعم دهنده می توانید از چای یا دمنوش این ادویه ها نیز بهره ببرید.

از زنجبیل کمک بگیرید

زنجبیل از جمله ادویه های پر کاربرد در طب سنتی و تغذیه است که فواید زیادی دارد و عطرآگین است، این گیاه دارای پارادول، جینجرول، شوگائول و زرومبون است و در درمان بسیاری از سرطان ها مانند سرطان پستان، روده بزرگ، کبد، پوست، معده و پروستات موثر است.

تاثیر فلفل سیاه در سلامتی بدن

این ادویه دارای خواص آنتی اکسیدانی و ضد التهابی است و با پیرین موجود در خود می تواند به تنظیم قند خون و سلامت مغز و روده کمک کند، این ادویه در افزایش ترشح اسید معده هم نقش دارد و به همین جهت بهتر است در مصرف آن زیاده روی نکنید، به طور کلی مصرف این فلفل برای پیشگیری از ابتلا به سرطان موثر است.

فلفل قرمز برای سلامتی

علاوه بر فلفل سیاه، فلفل قرمز نیز می تواند به پیشگیری از ابتلا به سرطان و بیماری های مختلف دیگر کمک کند، این ادویه از پیشرفت سرطان ریه جلوگیری می کند و به دلیل کپسایسین موجود در خود می تواند با سلول های سرطانی سینه و رکتوم نیز مقابله کند و تاثیر زیادی در سلامتی دارد، البته در مصرف این فلفل نیز باید اعتدال را رعایت کرد.

فلفل قرمز برای سلامتی

زردچوبه ادویه ای همه فن حریف

زردچوبه که تاثیر زیادی در جلوگیری از رشد و تکثیر سلول های سرطانی دارد می تواند با خواص آنتی اکسیدانی و ضد التهاب خود باعث بهبود مشکلات جسمی شود، اگر به دنبال دارویی قوی برای مقابله با سرطان هستید این ادویه می تواند بسیار کمک کننده باشد، علاوه بر این می تواند به تشکیل رگ های خونی جدید در بدن کمک کند و تاثیر زیادی در از بین بردن تومورها دارد.

زعفران و فواید آن برای از بین بردن سلول های سرطانی

زعفران ادویه ای بسیار مفید و سرشار از خواص است که در غذاهای ایرانی نیز بسیار به کار می رود، این ادویه دارای کروسین، سافرانال و کروستین است که می تواند مرگ سلول های بدخیم را سرعت بخشد و تاثیر زیادی در تحریک آپوپتوز دارد، علاوه بر این ترکیب مهم و اسید طبیعی کاروتنوئید موجود در آن می تواند باعث پیشگیری از سرطان شود.

فواید مصرف دارچین برای بدن

دارچین دارای سینامالدئید است که ماده زیست فعال است و می تواند به کاهش حجم تومورهای سرطانی کمک کند، این ماده عروق ملانومی را کم کرده و ترکیبات پلی فنولی دارد که به مبارزه با سرطان کمک می کنند.

زیره، ادویه ای مفید برای سرطان

برای کمک به کارکرد اندام های مختلف بدن از جمله دستگاه گوارشی می توانید از زیره استفاده کنید، این ادویه دارای ماده ای به نام تیموکوئینون است که از تکثیر سلول های سرطانی در پروستات جلوگیری می کند و تاثیر زیادی در بهبودی بدن دارد.

تاثیر رازیانه را جدی بگیرید

رازیانه که گیاه مفیدی برای زنان شناخته می شود دارای مقدار زیادی فیتو ریز مغذی هاست که آنتی اکسیدان های قوی دارد و می تواند فعالیت سلول های سرطانی را کاهش دهد، البته مصرف آن باید در حد اعتدال صورت گیرد.

تاثیر رازیانه را جدی بگیرید

موارد دیگری که در پیشگیری از سرطان اهمیت دارند:

برای اینکه امکان ابتلا به این بیماری سهمگین در شما کمتر است بهتر است زندگی سالمی در پیش بگیرید و سعی کنید تا از مواد خطرناک دوری کنید، برای این منظور رعایت بسیاری از موارد الزامی است که البته در بهبود کیفیت زندگی و سلامتی بدن از جهات دیگر نیز موثرند.

اهمیت رژیم غذایی

رژیم غذایی هر چه سالم تر باشد تاثیر بیشتری در سلامتی بدن دارد، البته به این معنا نیست که تنها با رژیم غذایی می توان جلوی ابتلا به بیماری را گرفت، اما تاثیر زیادی در کاهش خطر ابتلا دارد، به همین جهت بسیار توصیه شده است که از میوه ها و سبزیجات مناسب استفاده شود، وزن در حد نرمال نگه داشته شود و مصرف غذاهای پر کالری کاهش پیدا کند، علاوه بر این کاهش مصرف کربوهیدرات های تصفیه شده نیز اهمیت دارد، کربوهیدرات هایی که قندها یا غلاتی هستند که تمام سبوس، فیبر و مواد مغذی آن ها حذف شده است‌، مانند نان سفید، شیرینی ها، آرد سفید، برنج سفید، دسرهای شیرین که همگی به سرعت هضم می شوند و می توانند قند خون را به طور ناسالمی بالا ببرند.

گوشت های فراوری شده را دور بریزید

یکی دیگر از مواردی که درمورد رژیم غذایی اهمیت زیادی دارد مصرف گوشت های فراوری شده است، طبق تحقیقاتی که آژانس بین المللی تحقیقات سرطان انجام داده مصرف زیاد گوشت فراوری شده می تواند خطر ابتلا به انواع خاصی از سرطان را بیشتر کند.

از دخانیات دوری کنید

یکی از مواردی که در سبک زندگی اهمیت دارد و امروزه جوامع را تحت تاثیر قرار داده مصرف دخانیات است، این مواد امکان ابتلا به سرطان، بخصوص سرطان ریه، دهان، گلو، حنجره، پانکراس، مثانه، دهانه رحم و کلیه را بیشتر می کنند و حتی قرار گرفتن در معرض دود سیگار هم می تواند باعث ابتلا به سرطان ریه شود، بهتر است برای پیشگیری از بیماری های مختلف از این مواد دور باشید.

از دخانیات دوری کنید

بهتر است تا جای ممکن از الکل دوری کنید

الکل می تواند خطر ابتلا به بیماری های مختلف مانند سرطان پستان، روده بزرگ، کلیه، ریه و کبد را افزایش دهد و تاثیر زیادی در از بین رفتن سلامتی بدن دارد، مصرف مداوم الکل می تواند ضررهای جبران ناپذیری در پی داشته باشد.

مراقبت از بدن در برابر چاقی

چاقی می تواند امکان بیماری های مختلف قلبی عروقی و بیماری های خاص دیگر را افزایش دهد، این مشکل که در افزایش امکان ابتلا به سرطان پروستات، ریه، پستان، روده بزرگ و کلیه نیز نقش عمده ای دارد بهتر است با روش های مناسب رفع شود، برای این منظور توصیه می شود که رژیم غذایی و ورزش را جدی بگیرید.

مراقب نور خورشید باشید

بیش از حد در معرض نور خورشید بودن خطرناک است و برای همین بهتر است مراقب باشید، این اتفاق بیشتر باعث ابتلا به سرطان پوست می شود که از شایع ترین انواع سرطان است، برای این منظور می توان به نکاتی توجه کرد، مثلا توجه کنید که ۱۰ صبح تا ۴ بعد از ظهر دوران اوج تابش پرتوهای خورشید است که بهتر است از آن ها دوری کنید، نکته دیگر ماندن در سایه و استفاده از عینک آفتابی و کلاه لبه پهن است، سعی کنید تا جای ممکن قسمت هایی از بدن را که در تابش مستقیم آفتاب قرار دارند بپوشانید و سعی کنید از لباس های رنگ روشن استفاده کنید.
کرم ضد آفتاب نیز اهمیت زیادی در سلامتی بدن دارد و حتی در روزهای ابری هم بهتر است از آن استفاده کنید، می توانید کرم را هر دو ساعت یک بار تمدید کنید و در صورت شنا یا تعریق آن را زودتر تمدید کنید، از لامپ های برنزه کننده مانند سولاریوم دوری کنید، این وسیله ها مانند نورخورشید مضر هستند.

ورزش کنید

تمام افراد چه چاق و چه لاغر به ورزش نیاز دارند، برای به دست آوردن مزایای قابل توجه بهتر است در هفته حداقل ۱۵۰ دقیقه فعالیت هوازی متوسط یا ۷۵ دقیقه فعالیت هوازی شدید را داشته باشید، می توانید ترکیبی از فعالیت های شدید و متوسط را هم در نظر بگیرید.

واکسینه بودن را جدی بگیرید

برای اینکه بدن خود را در برابر عفونت های ویروسی حفظ کنید بهتر است واکسیناسیون را جدی بگیرید، اهمیت واکسن هپاتیت ب به جهت تاثیر این بیماری در ابتلا به سرطان کبد زیاد است، علاوه بر این ویروس اچ آی وی نیز می تواند سرطان دهانه رحم، سرطان های دیگر مربوط به دستگاه تناسلی و سرطان مربوط به نواحی سر و گردن را افزایش دهد.

از رفتارهای پر خطر دوری کنید

رفتارهای پر خطری که موجب ایجاد عفونت شوند امکان ابتلا به سرطان را بیشتر می کنند، در این موارد اهمیت رابطه جنسی سالم بسیار بالاست، اگر تعدد شرکای جنسی بالاست حتما استفاده از کاندوم را جدی بگیرید و توجه کنید که ابتلا به سرطان های مربوط به اندام های جنسی از طریق ابتلا به بیماری های مراقبتی بیشتر است.
از دیگر مواردی که درمورد رفتارهای پر خطر وجود دارد اهمیت استفاده نکردن از سوزن مشترک است، استفاده مشترک از سوزن می تواند باعث ابتلا به اچ آی وی یا هپاتیت ب و ث شود.

چکاپ های مربوط به پزشکی را جدی بگیرید

بهتر است چکاپ های سالانه را جدی بگیرید، به طور منظم غربالگری کنید و شانس درمان بیماری را با تشخیص زود هنگام بالا تر ببرید، در مورد این چکاپ ها می توانید اطلاعات دقیق تر را از پزشک متخصص خود جویا شوید.

چکاپ های مربوط به پزشکی را جدی بگیرید

روش تشخیص سرطان

برای تشخیص این بیماری می تواند از روش های مختلفی کمک گرفت که یکی از سریع ترین روش ها برای تشخیص آن غربالگری است، در این روش تشخیص سرطان رحم، کولورکتال و سینه به سرعت صورت می گیرد، بعد از غربالگری آزمایش های تکمیلی انجام می شوند.

زمان پخش شدن سرطان در بدن:

این بیماری در مراحل پیشرفته ممکن است توسط سیستم گردش خون، سیستم های لنفاوی یا انتقال مستقیم به بافت های مجاور در بدن منتشر شود، به این حالت سرطان متاستاتیک و به توده ایجاد شده در عضو جدید متاستاز می گویند، برای مثال سلول های سرطان ریه می توانند از طریق گردش خون به کبد برسند و یک توده از سلول های مربوط به سرطان ریه را در کبد درست کنند، سرطان هایی که در بدن پخش می شوند سخت تر از سرطان های محدود به یک عضو درمان می پذیرند.

اما سرطان با چه مراحلی پیشرفت می کند؟

این بیماری از هنگامی که شروع می شود مراحلی را طی می کند که هر چه زودتر تشخیص داده شود درمان آن سریع تر خواهد بود، به عنوان قانونی کلی هر چه عدد مرحله پایین تر باشد یعنی سرطان کم تر رشد کرده، این مراحل از یک تا چهار هستند و در مرحله چهار به اوج و نهایت خود می رسند.

سوالات رایج:

روش های درمان طب نوین برای درمان سرطان چیست؟

برای درمان این بیماری از روش های جراحی، رادیو تراپی، شیمی درمانی، تارگت تراپی (درمان هدفمند) یا ترکیب این روش ها استفاده می شود.

آیا طبع گیاهان نقشی در تاثیر آن ها در درمان سرطان دارد؟

نمی توان گفت که گیاهان با طبع خاصی باید مصرف شوند، با توجه به شرایط بیمار ممکن است از روش های مختلفی استفاده کرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *