گیاهان دارویی مناسب تابستان

فهرست مطلب

فصل تابستان فصل گرما و حرارت است که بهترین نیاز بدن در آن نیاز به آب است و اکثر گیاهان مورد استفاده در آن به شکل عرقیات یا شربت ها و به شکل چای و دمنوش هستند، پس بهتر است برای خنک نگه داشتن بدن خود و پیشگیری از کمبود آب بدن سراغ این نوشیدنی های گیاهی بروید، در ادامه به معرفی و بررسی آن ها می پردازیم.

گیاهان دارویی مناسب تابستان

دمنوش های مفید در فصل تابستان

دمنوش هایی که در فصل تابستان مصرف می شوند بسیار متنوع و زیاد هستند و شما می توانید متناسب با سلیقه خود آن ها را انتخاب کنید، در ادامه به معرفی این دمنوش های مهم می پردازیم.

دمنوش قاصدک خشک شده برای فصل تابستان

از جمله دمنوش های موثر در فصل تابستان دمنوش قاصدک است، این دمنوش را می توانید از تمام بخش های گیاه درست کنید و حتی از برگ های آن در تهیه کردن سالاد و دمنوش های تابستانی استفاده کنید، قاصدک خشک طعم گل و تلخی دارد و اگر نوشیدن آن تداوم پیدا کند به افزایش حس قدرت و انرژی کمک خواهد کرد.

نظرتان درمورد دمنوش نیلوفر چیست؟

دمنوش گل نیلوفر که از گیاه خشک شده آن به دست می آید کافئین ندارد و مصرف آن در هر زمانی جایز است، این دمنوش خنک خاصیتی آرامش بخش دارد و مصرف آن بعد از ناهار یا قبل از استراحت توصیه شده است.

دمنوش گل محمدی با عطری منحصر بفرد

دمنوش گل محمدی از جمله دمنوش های پر طرفدار است که با توجه به مصرف زیاد گیاهش در ایران به راحتی در دسترس است و می توانید آن را تهیه کنید، این دمنوش که مخصوص بهار و تابستان است معمولا با خشک کردن جوانه های گل محمدی و دم کردنشان آماده می شود و کافئین ندارد.

تاثیر دمنوش بادرنجبویه در سلامتی بدن

این دمنوش خواصی خنک کننده دارد که باعث افزایش نشاط بدن می شود و تاثیر زیادی در خوش عطر و بو کردن دهان دارد، علاوه بر این مسکنی طبیعی است که سردرد را از بین می برد که البته مصرف آن برای کسانی که فشارخون بالایی دارند توصیه نشده است.

دمنوش اسطوخودوس و فواید آن

این دمنوش در فصل تابستان معجزه می کند، علاوه بر خاصیت آرامش بخشی که دارد می تواند از بدن در برابر سوهاضمه و مشکلات گوارشی مراقبت کند، این دمنوش اضطراب و افسردگی را کاهش می دهد و می تواند به رفع مشکل بی خوابی کمک کند، می توانید در درست کردن دمنوش اسطوخودوس به آن گیاهان دیگر مانند گل محمدی هم اضافه کنید.

سراغ دمنوش زعفران بروید

دمنوش زعفران با عطر و رنگ فوق العاده خود راه حلی مناسب برای رفع مشکلات مربوط به افسردگی است، این ادویه انرژی بدن را بالا می برد و باعث بهتر شدن کیفیت زندگی شما و سرزندگی و نشاط می شود، البته مصرف آن نباید از حد اعتدال خارج شود زیرا این اتفاق باعث سردرد و مشکلات دیگر خواهد شد.

تاثیر دمنوش زنجبیل

این دمنوش که سرشار از مواد معدنی و مغذی است دارای جینجرول است که ترکیبی از مواد آنتی اکسیدانی و ضد التهابی است و می تواند به رفع استرس کمک کند، علاوه بر این با رادیکال های آزاد مقابله می کند و می تواند سوهاَضمه را درمان کند، چربی سوزی قوی هم هست و معمولا مصرف دمنوش آن با عسل بسیار توصیه شده است.

تاثیر دمنوش زنجبیل

فواید دمنوش بابونه

دمنوش بابونه دمنوشی خنک کننده است که باعث تسکین اعصاب می شود و آرامش بدن را بالا می برد، این دمنوش ضد استرس به بهبود روند خواب هم کمک می کند و سنگ کلیه را از بیت می برد، علاوه بر این می تواند شادابی پوست را بهتر کند و تاثیر زیادی در درمان ورم معده دارد، دمنوش بابونه در فصل تابستان بسیار توصیه شده است.

از چای ترش غافل نشوید

چای ترش تاثیر بسیار زیادی در کنترل دمای بدن در فصل تابستان دارد و می تواند برای کسانی که مشکلات کبدی دارند مفید باشد، این چای به تصفیه کردن خون کمک می کند و خطر ابتلا به سرطان را از بین می برد، علاوه بر این به بالا بردن سوخت و ساز بدن کمک می کند و می تواند باعث کاهش وزن شود، این چای سرشار از ویتامین ث است و به رفع استرس کمک می کند و سرشار از آهن است که می توان آن را جایگزین چای سیاه کرد و باعث درمان کم خونی شد.

چای اولانگ بنوشید

چای اولانگ یک چای زیبایی است که تاثیر زیادی در خنک کردن بدن دارد و چربی سوز است، این چای از بدن سم زدایی می کند و می تواند به هضم بهتر غذا کمک کند، متابولیسم بدن را افزایش دهد و باعث کاهش کلسترول خون شود، این چای در تقویت سیستم ایمنی بدن نیز موثر است و خطر ابتلا به سرطان را کاهش می دهد.

دمنوش نعناع و نعناع فلفلی

این دمنوش سرشار از خواص خنک کننده است که می تواند به رفع گلودرد ها و سرماخوردگی های تابستانی هم کمک کند، نعنا سرشار از خواص درمانی برای دستگاه گوارشی است که حالت تهوع را از بین می برد و می تواند به رفع سوهاضمه کمک کند، مصرف آن بعد از خوردن غذاهای سنگین توصیه شده است.

دمنوش نعناع و نعناع فلفلی

چای سوزنی نقره ای انتخابی مناسب برای تابستان

این چای از انواع مشهور چای سفید است که طعمی علفی دارد و باعث افزایش طراوت در بدن می شود، مصرف آن در فصول گرم توصیه شده است و می تواند به جبران کمبود آب بدن کمک کند.

چای جو بنوشید

چای جو یا همان چای موگی چا با جوشاندن دانه های جوی بو داده به دست می آید و طعمی تند و کمی تلخ دارد، این چای وقتی با آب سرد یا یخ مصرف می شود مزه بهتری دارد و به طور کلی نوشیدن آن باعث کاهش استرس و حرارت بدن می شود، علاوه بر این می تواند سیستم ایمنی بدن را تقویت کند و تاثیر زیادی در درمان یبوست و حرکت روده دارد، باعث بهبود هضم غذا می شود و در کاهش وزن کمک کننده است.

خاکشیر معجزه ای برای تابستان

اهمیت خاکشیر در تابستان اثبات شده است و نیازی به توضیح ندارد، این ماده از جمله نوشیدنی های رایج فصل تابستان است که به رفع التهاب زخم کمک می کند و تاثیر زیادی در از بین بردن کهیر دارد، به باز کردن صدا کمک می کند و طبع سردی دارد که باعث می شود مصرف آن در فصل زمستان توصیه نشود، علاوه بر این تاثیر زیادی در آبرسانی بدن دارد و شما را خنک می کند.

دمنوش های میوه ای!

اگر ترجیح می دهید دمنوش خود را با میوه درست کنید برای این منظور هم انتخاب های زیادی دارید، می توانید از میوه خشک یا تازه برای درست کردن دمنوش استفاده کنید، استفاده از بخش های دیگر میوه نیز در برخی گیاهان موثر است.

با لیمو دمنوش درست کنید!

لیمو از میوه های سرشار از ویتامین ث است که طرفداران زیادی هم دارد و معمولا بسیاری از افراد شربت آبلیمو را در فصل تابستان برای کاهش گرمای بدن و رفع تشنگی استفاده می کنند، این میوه نشاط آور است و می تواند استرس را کاهش دهد، با افزایش سطح انرژی بدن در درمان افسردگی نیز کمک کننده است و باعث بهبود کارکرد قلب و اعصاب می شود.

درست کردن دمنوش با پوست نارنگی!

شاید برایتان جالب باشد که می توانید با پوست نارنگی دمنوشی مفید و موثر تهیه کنید که در عین حال عطر و طعم خوشایندی داشته باشد، برای درست کردن آن از پوست خشک شده میوه استفاده می شود و مصرف آن به شکل سرد هم خوشایند است، این نوشیدنی در فصل گرما می تواند حالتان را جا بیاورد.

دمنوش آلبالو را امتحان کنید

این دمنوش با مزه ترش و خوشایندی که دارد می تواند به خنک نگه داشتن بدن کمک کند، این چای باعث کاهش فشارخون می شود و از استرس اکسیداتیو جلوگیری می کند، باعث بیشتر شدن تعریق می شود که همین حرارت بدن را کاهش می دهد، چای آلبالو برای کنترل قند خون نیز مناسب است و می تواند کم خونی را درمان کند.

دمنوش آلبالو را امتحان کنید

دمنوش زالزالک

این نوشیدنی که طعم توت مانندی دارد می تواند مشکلات گوارشی را حل کند و تاثیر زیادی در رفع نارسایی های قلبی عروقی دارد، چربی خون و استرس را هم کاهش می دهد و باعث بهبود اوضاع درونی بدن خواهد شد که مصرف آن در تابستان این فواید را بیشتر می کند.

از دمنوش عناب استفاده کنید

این دمنوش طبع معتدلی دارد که البته به سردی می گراید و می تواند به کنترل دمای بدن کمک کند، دمنوش عناب ضد سرفه اسا و اعصاب را آرام می کند، باعث بهبود خواب شده و بدن را نیز تقویت می کند، از این دمنوش برای درمان گرما زدگی می توان کمک گرفت، دمنوش عناب تشنگی را هم برطرف می کند ‌که در فصل تابستان اهمیت زیادی دارد و می تواند التهاب را هم رفع کند.

عرقیات گیاهی مفید در فصل تابستان

مصرف عرقیات در فصل تابستان بسیار بالا می رود و معمولا با عرق های گیاهی شربت های خنک کننده ای درست می شود که تاثیر زیادی در سلامتی بدن دارند، در ادامه به معرفی برخی از این عرقیات مهم می پردازیم.

عرق نعناع و تاثیر خنک کننده آن

عرق نعناع مانند دمنوش آن سرشار از خاصیت است و به طور معجزه آسایی به خنک کردن بدن کمک می کند، برای مصرف آن می توانید با کمی نبات یا شکر و مقداری عرق و ترکیب آن ها با آب شربت مناسبی درست کنید.

از عرق خارشتر کمک بگیرید

این عرق برای کسانی که در تابستان بخاطر شدت گرما دچار بی اشتهایی می شوند بسیار مفید است، نوشیدن این نوشیدنی به طور روزانه می تواند میزان عرق کردن را هم بالا ببرد و باعث کاهش حرارت بدن شود، این عرق برای درمان سنگ کلیه بسیار به کار می رود.

از عرق خارشتر کمک بگیرید

سراغ عرق گل گاو زبان بروید

عرق گل گاو زبان مانند دمنوش آن سرشار از فواید است و می تواند به تقویت اعصاب و افزایش حس شادی در بدن کمک کند، این عرق خاصیتی آرامش بخش دارد و تعریق کننده است که باعث حس خنکی می شود.

نظرتان درمورد عرق کاسنی چیست؟

عرق کاسنی دارویی طبیعی و موثر برای دستگاه گوارشی است که می تواند معده را تسکین دهد و تاثیر زیادی در کاهش کلسترول خون دارد، این عرق کار کبد را ساده تر می کند و تاثیر زیادی در کنترل تب و کاهش دمای بدن دارد که آن را گزینه ای مناسب برای فصل تابستان می کند.

از عرق بیدمشک استفاده کنید

این عرق خاصیتی خنک کننده دارد و می تواند باعث افزایش حس آرامش در بدن شود، مصرف شربت آن بسیار رایج است و فواید مختلف آن می تواند فصل تابستان را فصلی دلچسب برای شما کند.

عرق شاتره در تابستان

این عرق را می توانید با عرق کاسنی ترکیب کنید و معجونی موثر برای کاهش عطش بسازید، شاطره سرشار از خواص خنک کننده است و مصرف آن در تابستان از قدیم رایج بوده است.

عرق آویشن استفاده کنید

این عرق عطر و طعمی قوی دارد و مصرف آن همراه با شربت های دیگر می تواند به خوشبو شدن آن ها کمک کند، علاوه بر این تاثیر زیادی در کاهش دمای بدن دارد و از این جهت بسیار مورد توجه بوده است.

چند روش گیاهی برای درست کردن نوشیدنی های خنک:

ترکیب اول: چای سبز، لیمو و بلوبری

برای این ترکیب شما به ۱۰ گرم چای سبز نیاز دارید که آن را در یک لیتر آب سرد بریزید و مقداری از تراشه پوست لیمو را به آن اضافه کنید، بعد از این کار مواد را خوب هم بزنید و در یخچال بگذارید و ۶ تا ۱۲ ساعت آن را در یخچال نگه دارید، بعد از گذشت این زمان ترکیب را از صافی عبور دهید و به آن یخ و یک مشت بلوبری تازه برای غلبه بر طعم ترش نوشیدنی اضافه کنید.

ترکیب اول: چای سبز، لیمو و بلوبری

ترکیب دوم: لیمو، چای و عسل

پوست لیمو را رنده کنید و با ۱۲ گرم چای به آب داغ اضافه کنید، بعد از این کار اجازه دهید که چای به مدت ۵ دقیقه دم بکشد و بعد آن را صاف کنید، برای شیرین شدن به آن عسل اضافه کنید و بعد از اینکه کاملا خنک شد با یخ و برش های لیمو آن را داخل پارچ بریزید.

ترکیب سوم: ارل گری، نعنا و پرتقال

10گرم چای ارل گری را با یک لیتر آب سرد ترکیب کرده و سه شاخه نعناع همراه با پوست یک پرتقال به آن اضافه کنید و ۶ تا ۱۲ ساعت در یخچال بگذارید، بعد آن را از صافی رد کنید و به آن یخ اضافه کرده و میل کنید.

ترکیب چهارم: چای سفید، انار و لیمو

8 فنجان آب را بجوشانید و ۶ گرم چای سفید به آن اضافه کنید، ۵ تا ۷ دقیقه آن را دم کنید و بعد از صافی رد کرده یک چهارم فنجان شکر به آن اضافه کنید، بعد ۲ فنجان آب انار تازه و ۴ یا ۵ برش لیمو را در یک پارچ از یخ بریزید تا ترکیب شما کامل شود.

ترکیب پنجم: موهیتو!

برای درست کردن موهیتو پوست یک لیمو را رنده کنید و البته سعی کنید وقت رنده کردن پوست سفید آن را اضافه نکنید چون باعث تلخ شدن موهیتو می شود،بعد از این کار پوست لیمو را با ۱۲ گرم چای سبز به آب داغ اضافه کنید و هم بزنید، بعد از پنج دقیقه دم کشیدن می توانید آن را صاف کنید و پوست لیمو را اضافه کنید و اجازه دهید که خنک شود، بعد این ترکیب را با لیمو و نعناع و یخ در پارچ بریزید و کمی به آن عسل اضافه کنید تا شیرین شود، نوشیدنی شما آماده است.

ترکیب ششم: چای، شیر و عسل

4فنجان آب را در یک قابلمه بجوشانید و بعد ظرف را از روی حرارت برداشته ۱۵ گرم چای به آب جوش اضافه کنید و ۵ دقیقه صبر کنید تا دم بکشد، برگ های چای را از آب خارج کرده و شیر و عسل را اضافه کنید، بعد آن را در پارچ بریزید و بگذارید تا خنک شود، وقت میل کردن آن بهتر است روی آن یخ بریزید.

سوالات رایج:

آیا زنان باردار یا شیرده می توانند از روش های گیاهی در تابستان استفاده کنند؟

زنان باردار یا شیرده تنها تحت نظر پزشک می توانند روش مناسب خود را انتخاب کرده و استفاده کنند.

آیا می توان همزمان از چند روش استفاده کرد؟

این مسئله بستگی به انتخاب های شما دارد، بهتر است برخی گیاهان را باهم استفاده نکنید زیرا ممکن است باعث تشدید عارضه ای شوند.

آیا می توان دمنوش را با عرق ترکیب کرد؟

این کار امکان پذیر است، البته بهتر است عرق را دم نکنید و در مرحله نوشیدن به چای خود اضافه کنید.


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *