روغن ماساژ کودک

فهرست مطلب

برای اینکه پوست کودک شما لطیف و سالم بماند و علاوه بر این بسیاری از مشکلات جسمی و روحی او کاهش پیدا کرده و کودک آرامش داشته باشد بهتر است ماساژ کودک را جدی بگیرید و او را با روغن های گیاهی مختلف ماساژ دهید، انجام این کار نیاز به دقت دارد و نباید فشار زیادی به کودک وارد شود، علاوه بر این از هر ماده ای نمی توان برای ماساژ استفاده کرد و حتما باید از روغن های تایید شده توسط پزشک بهره برد.

روغن ماساژ کودک

روغن های گیاهی مفید برای ماساژ نوزاد

با اینکه در بازار روغن های بسیار متنوعی وجود دارند که می توانید از آن ها برای ماساژ کودک استفاده کنید، توصیه ما در ابتدا استفاده از روغن های گیاهی است که به طور طبیعی تهیه می شوند و فواید زیادی هم دارند، در ادامه به معرفی این روغن ها می پردازیم.

روغن نارگیل برای نوزادان

روغن نارگیل سرشار از خواص مختلف است که می توان از آن برای ماساژ دادن بدن نوزاد کمک گرفت، این روغن بافت بسیار سبکی دارد و به همین جهت در فصل تابستان بسیار مناسب است، علاوه بر این خیلی زود جذب پوست می شود و خواص ضد قارچ و ضد باکتری دارد، می توان آن را انتخاب مناسبی برای پوست نوزادان دانست.

سراغ روغن کنجد بروید

روغن کنجد روغن بسیار سبکی است که باعث ایجاد حس آرامش در کودک می شود و تاثیر زیادی در تقویت استخوان های او دارد، این روغن را می توانید رو پوست کودک ماساژ داده و گریه های بی دلیل نوزاد را کاهش دهید.

فواید روغن بادام برای نوزاد

روغن بادام روغنی مناسب برای تمام فصول است که ویتامین ای بالایی دارد و رایحه آن به بهبود حال نوزاد کمک می کند، این روغن باعث نرم شدن پوست می شود و استفاده از آن به طور خالص برای ماساژ دادن کودک توصیه می شود.

استفاده از روغن بابونه برای کودک

روغن بابونه روغن مناسبی برای ماساژ دادن پوست های حساس است و می توانید به کودکانی که مشکل کولیک دارند کمک کند تا خواب راحت تری را تجربه کنند، این روغن به طور کلی برای درمان بثورات پوستی به کار می رود و می تواند زخم را بهبود بخشد، علاوه بر این تاثیر زیادی در کاهش سوزش های پوستی دارد.

استفاده از روغن بابونه برای کودک

نوزاد و روغن گل همیشه بهار

این روغن گیاهی خاصیتی آرامش بخش و تسکین دهنده بر پوست دارد و بینی کودک را تحریک نمی کند، خواصی ضد التهابی دارد و عفونت های مختلف را از بین می برد، به همین جهت مصرف آن در انواع محصولات آرایشی بهداشتی نیز کاربرد دارد، این روغن برای رفع آفتاب سوختگی هم پیشنهاد شده است.

فواید روغن لیمو ترش برای نوزاد

این روغن تاثیر زیادی در آرامش نوزاد دارد و اضطراب و نگرانی کودک را کاهش می دهد، کودک شما اگر عمل جراحی داشته و دچار اختلالات روحی روانی شده از این روغن برای افزایش سلامتی او استفاده کنید، البته قبل از مصرف از عدم حساسیت نوزاد به آن مطمئن شوید و بهتر است آن را با روغن دیگری ترکیب کرده و بعد استفاده کنید.

روغن اسطوخودوس به تسکین درد کمک می کند

طبق تحقیقات صورت گرفته توسط متخصصان این روغن تاثیر زیادی در کاهش درد های نوزاد در زمان بیماری اش دارد و حتی استنشاق آن می تواند تاثیر بسزایی در کودک بستری شده داشته باشد.

از روغن آرگان استفاده کنید

روغن آرگان روغنی گیاهی و مفید است که به افزایش انعطاف پذیری و کشسانی پوست کودک کمک می کند و می تواند آبرسانی و جذب رطوبت را افزایش دهد، علاوه بر این درد را تسکین می دهد و آرامش جسمی و روحی را در پی دارد.

تاثیر روغن دانه انگور در سلامتی نوزاد

این روغن روغنی فشرده است که برای نوزادان خطری ندارد و سرشار از فایده است، آرامش بخشی موثر است و می تواند باعث طراوت و شادابی پوست شود، علاوه بر این خواصی آنتی اکسیدانی داشته و از التهاب و عفونت جلوگیری می کند، باعث بالا رفتن حالت ارتجاعی پوست می شود و می تواند به یکنواخت شدن رنگ پوست کمک کند.

روغن جوجوبا

این روغن برای کودکانی که اگزما دارند بسیار موثر است و سرشار از ویتامین ای است که بهبود سریع تر پوست کمک می کند، این روغن در محافظت از پوست در برابر بیماری هایی مانند سرطان بسیار موثر است و می تواند باعث شادابی پوست و رفع مشکلات و زخم های پوستی شود.

روغن جوجوبا

روغن دانه گل گاو زبان

اسیدهای چرب موجود در این روغن می تواند به التیام پوست نوزاد کمک کند و او را تسکین دهد، این روغن سرشار از اسید گامالینولیک است که تاثیر زیادی در سلامتی پوست دارد، این اسید نوعی اسید چرب امگا ۶ است و باعث کاهش التهاب بدن می شود، برای کاهش استرس و تب نیز بسیار موثر است.

روغن گل رز

روغن گل رز روغنی گیاهی است که بافت های آسیب دیده را ترمیم می کند و می تواند قرمزی و سوزش پوست را از بین ببرد، استفاده از آن برای درمان اگزما و بثورات پوستی مختلف توصیه شده است، این روغن ضد دردی طبیعی است که حتی استنشاق آن هنگام ماساژ باعث آرامش نوزاد خواهد شد.

روغن جو دو سر

برای از بین برد خشکی پوست نوزاد خود سراغ این روغن بروید، تاثیر آن در از بین بردن بثورات پوستی بسیار بالاست و می تواند خارش پوستی را از بین ببرد، این روغن در جلوگیری از ابتلا به آکنه موثر است و می تواند از پوست در برابر بسیاری از عوامل خارجی و داخلی بدن مراقبت کند.

فواید استفاده از روغن برای نوزاد

مصرف روغن های گیاهی برای ماساژ دادن نوزادان می تواند باعث رفع بسیاری از مشکلات جسمی و روحی آن ها شود، توجه کنید که ماساژ باید با اصول انجام شود و به نوزاد اسیبی وارد نکند، همانطور که می دانید نوزاد بدن نرمی دارد و هنوز بسیاری از استخوان های آن به استقامت لازم نرسیده اند و حین ماساژ باید بسیار مراقب بود.

بهبود خواب و مسائل مربوط به خواب در نوزاد

اگر نوزاد بدخواب یا بی خوابی دارید سراغ ماساژ و روغن گیاهی بروید، این کار باعث افزایش آرامش نوزاد می شود و بدن او را در حالتی راحت قرار می دهد، در نتیجه نوزاد خواب آرامی خواهد داشت و از نظر جسمی و روحی وضعیت مناسبی پیدا خواهد کرد.

افزایش وزن در نوزاد

برای رشد بهتر نوزاد و کمک به افزایش وزن او می توان از ماساژ روغن های گیاهی استفاده کرد، این روغن ها و فرایند ماساژ جریان خون را در بدن بهبود می بخشند و مواد مغذی را به تمام بخش های بدن می رسانند، این کار تاثیر زیادی در افزایش وزن نوزاد و سلامتی اش دارد.

کاهش استرس

برای رفع استرس های نوزاد او را با روغن های آرامش بخش ماساژ دهید، توجه کنید که نوزاد هم مانند انسان بالغ استرس را تجربه می کند و می توان با انتقال آرامش به او از این حس کاست.

کاهش علائم مربوط به کولیک در نوزاد

کولیک از اتفاقات رایجی است که برای نوزادان پیش می آید و می توان آن را با ماساژ مناسب با روغن درمان کرد، برای این منظور بهتر است قبل از خواب کودک را ماساژ دهید.

کمک به نوزاد برای یاد گرفتن

وقتی که کودک را ماساژ می دهید او تجربه های جدیدی را احساس می کند که تاثیر زیادی در بهبود مهارت هایش دارد و می تواند توانایی هایش را بالا ببرد، چیزهایی مثل تجربه کشش و انعطاف پذیری یا قلقلک و مسائلی از این قبیل هنگام ماساژ آموخته می شوند.

روش مناسب ماساژ دادن نوزاد

بهتر است ماساژ مناسب نوزاد را یاد بگیرید و در حین ماساژ توجه کنید که هیچ فشار اضافه ای نباید به کودک وارد کنید، ماساژ نوزاد بیشتر مانند نوازش است و بسیار با لطافت صورت می گیرد.

ماساژ پای نوزاد

برای ماساژ دادن پا کافی است که چند قطره از روغن ماساژ را در دستان خود گرم کنید و از پاشنه تا انگشتان پای نوزاد را با حرکات ملایم و آهسته ماساژ دهید، همیشه یکی از دست هایتان را روی بدن کودک نگه دارید، اگر علائم آلرژیک را در پای نوزاد دیدید به سرعت آن را پاک کنید و سراف پزشک متخصص بروید، البته قبل از ماساژ باید از عدم حساسیت مطمئن شوید.
در مرحله بعد باید حرکات صاف و طولانی روی پای نوزاد انجام دهید، از مچ پا تا ران و روی باسن نوزاد را ماساژ دهید و هر دو پا را دقیقا به همین روش و پشت سر هم ماساژ دهید، مراقب باشید که روغن به ناحیه تناسلی نوزاد برخورد نکند، بعد پای کودک را بلند کنید و دست خود را زیر زانوی آن قرار داده به آرامی سمت شکم فشار دهید.

ماساژ پای نوزاد

ماساژ بالا تنه

برای ماساژ دادن بالا تنه نوزاد بهتر است از شانه شروع کنید و ضربه های ملایمی به قفسه سینه او وارد کنید، البته این ضربه ها خیلی ملایم هستند، بعد بازوهای کودک را با نوازش از شانه ها به سمت پایین و به سمت مچ ماساژ دهید، سعی کنید هنگام این کار، از برخورد روغن با کف دست و انگشتان کودک جلوگیری کنید زیرا ممکن است نوزاد دست خود را در دهان قرار داده و دچار حساسیت شود، اگر به طور اتفاقی دست نوزاد روغنی شد سریعا آن را پاک کنید.
سمت شکم نوزاد بروید و اگر احساس کردید نرم است با حرکات دایره ای و در جهت عقربه های ساعت آن را ماساژ دهید، اگر کودک بی قراری کرد از این مرحله رد شده و سراغ قسمت بعد بروید، اگر بند ناف هنوز کاملا خوب نشده به آن دست نزنید و به نوک سینه و شکم کودک به هیچ عنوان فشار وارد نکنید.

ماساژ صورت

از سر انگشت های خود برای ماساژ دادن صورت کودک استفاده کنید، اگر ناخودآگاه فشار زیادی بر جمجمه وارد شود آسیب خیلی زیادی به کودک می رسد و شاید باعث سکته مغزی شود، توجه کنید که جمجمه نوزاد هنوز به اندازه کافی محکم نشده است و باید بسیار مراقب بود.
برای ماساژ دادن کافیست انگشتان خود را از وسط پیشانی نوزاد و از قسمت بیرونی صورت به سمت داخل و گونه ها به طور ملایم حرکت دهید، پوست سر او را به آرامی و به صورت دایره های کوچک ماساژ دهید و اگر نوزاد بعد از پایان ماساژ بدنش همچنان آرام است و بی قراری نمی کند می توانید کودک را رو به شکم بچرخانید و از سر تا پا با ضربات نرم و طولانی او را ماساژ دهید، دقت کنید که ضربات باید نرم باشند زیرا فشار ناگهانی به نخاع کودک آسیب های جبران ناپذیری در پی خواهد داشت.

نکاتی که زمان ماساژ باید حتما رعایت کنید

مطمئن شوید که اتاق گرم است و دمای آن مناسب نوزاد است، زیرا کودک برهنه خواهد بود و امکان سرماخوردگی بالاست.
ماساژ بعد از حمام یا بعد از خوابیدن بهتر است‌.
ماساژ بین ۳ تا ۱۰ دقیقه باید طول بکشد.
به حالت روحی نوزاد توجه کنید و وقتی حالش مناسب و خوب است او را ماساژ دهید.
به حالت روحی خود هم توجه کنید و وقتی بی حوصله یا ناراحت و عصبی هستید کودک را ماساژ ندهید.
اگر در وسط ماساژ کودک بی قراری کرد ماساژ را ادامه ندهید.
از کوتاه بودن و تمیزی ناخن هایتان مطمئن شوید زیرا ممکن است پوست کودک را خراش دهید یا آسیب برسانید.
هیچ فشار اضافه ای نباید به بدن نوزاد وارد شود.

روغن هایی که استفاده از آن ها برای نوزاد منع شده

استفاده از روغن های گیاهی برای نوزاد بسیار موثر است اما حتما توجه کنید که نباید از هر روغنی استفاده کنید، برای این منظور چند مورد از روغن های مضر برای ماساژ نوزاد را بیان می کنیم، در صورتی که روغن مد نظر شما برای استفاده در فهرست روغن های این مقاله نبود حتما قبل از مصرف درمورد روغن تحقیق کنید.

از روغن بادام زمینی برای نوزاد استفاده نکنید

روغن بادام زمینی سرشار از پروتئین است و این در برخی از نوزادان ایجاد حساسیت می کند، به طور کلی امکان بالا بردن تحریکات پوستی با این روغن زیاد است و باعث ایجاد واکنش در بدن کودک خواهد شد.

از روغن بادام زمینی برای نوزاد استفاده نکنید

نوزاد را با روغن زیتون ماساژ ندهید

با اینکه روغن زیتون روغن بسیار مفیدی برای بدن است و کاربردهای زیادی پیدا کرده اما توجه کنید که دارای اسید اولئیک است که بجای بهبود پوست می تواند باعث تجزیه آن شود، اگر کودک شما اگزما یا مشکلات پوستی دارد ضرر این روغن برایش چند برابر خواهد بود.

روغن خردل

روغن خردل برای نوزاد بسیار مضر است و می تواند پوست کودک را تحریک و گرم کند.

منع مصرف روغن درخت چای برای نوزاد

این روغن خواص ضد باکتری و ضد ویروس دارد و برای پوست ظریف و حساس کودک مضر است، زیرا قدرت بالایی دارد و پوست را تحریک خواهد کرد.

از روغن آووکادو بپرهیزید

این روغن دارای اسید اولئیک است و برای پوست نوزاد بسیار مضر است، باعث تحریک و تخریب پوست می شود و نوزاد شما را بی قرار خواهد کرد، هرچند مصرف پوره آووکادو برای کودک بعنوان غذایی مفید بسیار مغذی خواهد بود و زمانی که نوزاد تازه شروع به خوردن جامدات کرده می توان از آن کمک گرفت.

روغن سویا

این روغن نیز مانند روغن زیتون باعث از بین رفتن دیوار دفاعی پوست می شود و مصرف آن برای نوزاد خطر آفرین است، علاوه بر این تحریک و قرمزی پوست را در پی خواهد داشت.

سوالات رایج:

آیا ممکن است روغن های گیاهی باعث حساسیت نوزاد شوند؟

اغلب روغن ها این مشکل را ندارند اما با این حال ممکن است نوزاد شما حساس باشد و به همین جهت قبل از اعمال روغن روی بدن نوزاد بهتر است آن را روی قسمتی از بازوی نوزاد امتحان کنید.

ماساژ کودک چند وقت یک بار باید انجام شود؟

این مسئله بستگی به روحیات نوزاد و جسم او دارد، به هر حال از ماساژ بیش از حد هم باید اجتناب کرد، از ترکیب روغن ها نیز اجتناب کنید و تنها از یک روش کمک بگیرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *