دمنوش های چربی سوز را بشناسیم

فهرست مطلب

دمنوش های جایگاه ویژه ای در طب سنتی دارند، به طور کلی دمنوش یعنی استفاده از عصاره یک گیاه که در اثر قرار گرفتن در معرض آب گرم و بخار آن از برگ ها، ساقه ها، گل ها و گاه ریشه گیاه خارج می شود و تمام خواص آن را به همراه دارد. انواع دمنوش ها گیاهی وجود دارند که هر کدام به منظور خاصی مورد استفاده قرار می گیرد، در اینجا می خواهیم در مورد دمنوش های گیاهی چربی سوز صحبت کنیم. نوشیدنی های گیاهی که باعث کاهش ذخیره چربی در بدن می شود و می توانند به کاهش وزن کمک کنند.

دمنوش های چربی سوز را بشناسیم

چربی سوزی چیست؟

چربی موجود در رژیم غذایی، مهم ترین منبع انرژی لازم برای بدن است. وقتی غذا خورده می شود، چربی ها به عنوان منابع انرژی در بدن ذخیره می شوند، تا در زمان مورد نیاز مانند زما فعالیت های ورزشی، کار کردن و… سوزانده شوند و انرژی لازم را فراهم آورند. گاه میزان این چربی ذخیره شده بیش از نیاز بدن است. در این صورت در اثر انباشت مداوم چربی به خصوص در نواحی شکم و پهلو ها، فرد به مرور زمان دچار اضافه وزن می شود که بدنبال آن بسیار یاز بیماری مزمن همچون بیماری های قلبی و عروقی، کلسترول بالا خون، دیابت و… نیز در بدن رخ می دهد.

راه های سوزاندن چربی

برای چربی سوزی راه های طبیعی متعددی وجود دارد که نیازمند صبر و مداومت می باشند.
مانند ورزش کردن، نوشیدن آب کافی، داشتن رژیم غذایی سالم و کم چرب، استفاده از پروتئین های مفید، گنجاندن ویتامین ها و مواد معدنی موثر رژیم غذایی و…
استفاده از روش های بالا می تواند به سوزاندن چربی کمک کند اما نیازمند صرف وقت است و باید به صورت روتین انجام گیرد. یکی دیگر از راه های پرطرفدار برای کاهش چربی و چربی سوزی مصرف دمنوش های گیاهی است که با تحریک سوخت و ساز سلولی بدن به کاهش ذخایر چربی کمک می کنند. در ادامه با انواع دمنوش های چربی سوز آشنا می شویم.

راه های سوزاندن چربی

انواع دمنوش های چربی سوز

گیاهان دارویی اغلب درمان های بی خطر یا حداقل کم خطر برای رفع برخی بیماری ها به حساب می آیند. می توان با استفاده آگاهانه از انواع این گیاهان به رفع بسیاری از مشکلات جسمی و روحی کمک کرد. استفاده از دمنوش های گیاهی برای رفع چاقی های شکمی و پهلو ها و سوزاندن چربی ها یک راه حل علمی و اثبات شده است. به طوری که اگر از یک دمنوش گیاهی به درستی و به جا استفاده شود می تواند به سوزاندن چربی های ذخیره شده و اضافه بدن کمک کند. در ادامه برخی از انواع این دمنوش ها را ذکر می کنیم.

دمنوش پونه کوهی

یکی از گیاهانی که به سوزاندن چربی کمک می کنند، پونه کوهی است، پونه کوهی دارای ماده فعالی به نام کارواکرول است که برخی مطالعات تأثیر آن را بر ژن ها و پروتئین های مسئول تولید و ذخیره چربی در بدن نشان داده است. البته زیاده روی در مصرف این دمنوش به هیچ وجه توصیه نمی شود. چون می توان ایجاد عوارض نماید.
برای استفاده از پونه کوهی برای کاهش وزن مقداری از گیاه خشک پونه را به مدت 15 تا 20 دقیقه در آب جوش دم کنید. سپس دمنوش حاصل را فیلتر کرده و میل نمایید. توصیه می شود روزانه بیش از یک فنجان از این دمنوش ننوشید و پس از یک هفته استفاده روزانه، مصرف دمنوش پونه را به مدت 7 روز قطع کرده و دوباره شروع کنید.

دمنوش جینسینگ

جینسینگ یکی از گیاهان پرطرفدار است که خواص سلامتی بسیاری دارد، این گیاه می تواند برای چربی سوزی و کاهش وزن نیز مفید باشد، اگر به فخریت گیاهان موثر در چربی سوزی نگاه کنید، حتما نام جینسینگ را در آن میان خواهید دید. دمنوش این گیاه با تاثیر بر باکتری های گوارشی به سوزاندن چربی در بدن کمک می کند. می توانید روزانه از این دمنوش استفاده کنید.

دمنوش دارچین

دارچین ادویه ای خوش عطر و طعم است که در آشپزی جایگاه خاصی دارد. علاوه بر این استفاده های دارویی متعددی نیز از آن می شود. یکی از راه های استفاده از دارچین، تهیه دمنوش آن می باشد. برای این منظور معمولا از چوب دارچین استفاده می شود، به این ترتیب که چوب دارچین را در مقداری آب جوش به مدت 15 دقیقه دم می کنند و پس از خارج شدن عصاره، آن را فیلتر کرده و می نوشند. دمنوش دارچین طعم دلنشینی دارد اما باز به دلخواه می توان از عسل و لیمو ترش برای طعم دار کردن آن استفاده کرد. دمنوش دارچین دارای خواص آنتی اکسیدانی و ضد التهابی است که به دستیابی به وزن سالم ایده آل کمک می کند. دارچین در تنظیم سطح قند خون نقش دارد زیرا خواص آن شبیه به انسولین است، هورمونی که وظیفه انتقال قند از خون به سلول ها را بر عهده دارد و ممکن است به سرکوب اشتها و رفع احساس گرسنگی مداوم کمک کند. از این طریق باعث می شود فرد به جای پرخوری و دریافت کالری اضافه از ذخایر چربی بدن استفاده کند و باعث چربی سوزی می شود.

دمنوش زیره سبز

دمنوش زیره سبز نیز یکی دیگر از دمنوش های موثر در چربی سوزی است که با افزایش، سوخت و ساز سلولی به کاهش ذخایر چربی و کاهش وزن کمک می کند. برای تهیه این دمنوش بهتر است از زیره آسیاب نشده استفاده کنید و مقدار یک قاشق چایخوری از آن را به مدت 10 تا 15 دقیقه با آب‌جوش دم کرده و پس از صاف کردن میل نمایید، برای کاهش طعم تند زیره می توانید دمنوش را با عسل شیرین کنید.

زنجبیل

زنجبیل، ریشه گیاهی با ارزشی است که برای موارد مختلف مورد استفاده قرار می گیرد. از این گیاه می توان برای تهیه دمنوش چربی سوزی بهره برد. زنجبیل طبع گرمی دارد و سرشار از آنتی اکسیدان هاست. این ماده با مهار جذب چربی در بدن و کاهش اشتها و افزایش احساس سیری به چربی سوزی کمک می کند. می توانید چند تکه کوچک از زنجبیل تازه را با آب جوش به مدت 15 تا 20 دقیقه دم کنید و پس از فیلتر کردن میل نمایید. طعم این دمنوش تند و تلخ است که می توان با عسل آرن را تعدیل کرد. دمنوش زنجبیل با تحریک فعالیت های متابولیکی بدن کمک شایانی به چربی سوزی می کند.

زنجبیل

چای سبز

چای سبز یکی از پرمصرف ترین گیاهان برای چربی سوزی و کاهش وزن است، شاید به دلیل ترکیب آن که شامل نوعی آنتی اکسیدان به نام کاتچین است که در افزایش سرعت متابولیسم بدن و کمک به چربی سوزی مفید است.
چای سبز یک نوشیدنی سالم با طعم گس است که همیشه در بین دمنوش های لاغری و چربی سوزی می توان اثری از آن یافت.

دمنوش مریم گلی

مریم گلی گیاهی بومی نواحی گرم و خشک و از خانواده نعناسانان است. این گیاه فواید بسیاری دارد و از آن برای رفع برخی بیماری ها می توان کمک گرفت. یکی از کاربرد های اصلی دمنوش تهیه شده از مریم گلی تاثیر آن بر لاغری و کاهش وزن است. دمنوش مریم گلی باعث کاهش جذب چربی در لوزالمعده می شود و از این طریق به افزایش چربی سوزی و در نهایت لاغری کمک می کند.
برای تهیه این دمنوش گیاهی کافیست مریم گلی را با آب جوش دم کنید و سپس دمنوش حاصل را پس از فیلتر کردن با عسل و لیمو ترش مزه دار کرده و میل نمایید.

چای ترش

چای ترش، چایی گیاهی به رنگ قرمز است که به آن چای قرمز یا چای مکه نیز می گویند. این چای تاثیر مثبتی بر لاغری و کاهش وزن دارد و باعث سوزاندن چربی های شکم و پهلو ها می شود. علاوه براین حتی اگر جز کسانی هستید که دچار چربی اضافی نیستید، باز می توانید از چای ترش برای کنترل سطح چربی بدن استفاده کنید. این چای خاصیت دیورتیک دارد و از این طریق به پاکسازی بدن و بهبود عملکرد ارگان های اصلی کمک شایانی می کند.

دمنوش گل سرخ

گل سرخ یا گل محمدی با عطر بی نظیر خود متمایز می شود. از گلبرگ های این گل برای خوش عطر کردن چای استفاده می شود. از گل سرخ می توان برای تهیه دمنوشی گیاهی با عطر و طعم بسیار مطبوع استفاده کرد. این دمنوش گیاهی باعث مهار احساس گرسنگی کاذب می شود و از این راه به جلوگیری از پرخوری کمک می کند، همچنین باعث سوزاندن چربی های اضافی ذخیره شده در بدن می گردد. دمنوش گل سرخ یک دمنوش چربی سوز است.

دمنوش بابونه

گل های بابونه سرشار از خواص آنتی اکسیدانی و ریز مغذی های مفید برای سلامت بدن هستند. دمنوش تهیه شده از این گیاه خواص متعددی از جمله خاصیت ضد بیماری، ضد التهابی، ضد افسردگی، ضد اضطراب، خواب آور و چربی سوزی دارد. نوشیدن دمنوش بابونه علاوه بر کاهش عفونت در بدن، بهبود شرایط خواب و کاهش تنش ها، باعث چربی سوزی و کاهش وزن می شود.

دمنوش بابونه

دمنوش مورینگا

گیاه مورینگا با برگ های گرد و کوچکش شاید برای بسیاری افراد آشنا باشد. ویژگی بارز این گیاه خاصیت ضد سرطان آن است و به دلیل تاثیر مثبتی که در درمان برخی از انواع سرطان ها داشته بر سر زبانها افتاده است. اما جالب است بدانید که این گیاه علاوه بر این، میتواند به چربی سوزی و تناسب اندام نیز کمک کند. دمنوش تهیه شده از گیاه مورینگا حاوی مواد مغذی قابل توجهی است و می تواند کمبود ناشی از مواد معدنی و ویتامین های حاصل از برخی رژیم های غذایی را نیز جبران نماید.

دمنوش رزماری

رزماری سرشار از آنتی اکسیدان هایی است که خواص ضد التهابی دارند، از آسیب رادیکالهای آزاد جلوگیری می کنند و سطح قند خون را کاهش می دهند. ترکیب این خواص رزماری را به گیاهی ایده آل برای کاهش وزن تبدیل می کند. همچنین از اختلالات متابولیک محافظت می کند. برای افزایش سوخت و ساز بدن و چربی سوزی سعی کنید دمنوش رزماری را به رژیم روزانه خود بیفزایید.

قهوه سبز

قهوه سبز اساساً دانه‌های قهوه‌ای است که فرآیند برشته شدن را سپری نکرده‌اند و همین امر آن را غنی از ماده کلروژنیک کرده است که مطالعات بسیاری اثربخشی ایده‌آل آن را در کاهش وزن ثابت کرده‌اند. نوشیدن روزانه قهوه سبز باعث کاهش توده بدن و سوزاندن چربی های شکم می شود. قهوه سبز یک منبع طبیعی موثر برای کمک به سوزاندن چربی شکم و باسن است.

دمنوش مرزنجوش

مرزنجوش یکی از گیاهانی است که می تواند نقش عمده ای در کنترل و سوزاندن چربی داشته باشد. می تواند به از بین بردن گرسنگی و درمان اختلالات گوارشی از جمله از دست دادن اشتها، سوء هاضمه و حالت تهوع کمک کند. مرزنجوش علاوه بر فواید زیادی که دارد، از کلسترول بالا جلوگیری کرده و گردش خون را بهبود می بخشد.
نوشیدن دمنوش مرزنجوش برای کاهش توده چربی در شکم و پهلو ها توصیه می شود.

دمنوش نعناع فلفلی

دمنوش تهیه شده از برگ های تازه یا خشک نعناع فلفلی، یک نوشیدنی سالم و طراوت بخش است. این نوشیدنی خاصیت آرامبخش دارد و تسکین دهنده است که به کاهش استرس کمک می کند. همچنین دمنوش نعناع باعث کاهش وزن و چربی سوزی می شود. رایحه این دمنوش گیاهی به گونه ای است با سرکوب اشتها کاذب مانع از پرخوری می شود و در نتیجه به سوزاندن چربی های ذخیره شده در ناحیه شکم و پهلو کمک می کند. نعناع فلفلی که حاوی ترکیبات فراری مانند منتول، منتون، هسپریدین، لوتئولین و آریوسی ترین است، که به سلامتی بدن کمک می کند.

دمنوش نعناع فلفلی

دمنوش سنبل الطیب

داشتن خواب کافی و با کیفیت از جمله عوامل تاثیر گذار بر وزن ایده ایده آل و اشتهای مناسب دارد. اگر فرد در طول شبانه روز به حد کافی بخوابد، اشتهای کاذب او سرکوب می شود، همچنین خواب کافی تاثیر زیادی در هورمون تنظیم اشتها یعنی گرلین دارد و از ترشح بی از حد آن جلوگیری می کند. سنبل الطیب گیاهی است که از دیرباز تاکنون به دلیل خواص آرام بخشی که دارد مورد توجه قرار گرفته است. اگر به طور منظم از دمنوش سنبل الطیب استفاده کنید با تاثیر بر کیفیت خواب شما باعث سرکوب اشتهای کاذب و جلوگیری از پرخوری می شود و این امر به سوزاندن چربی در بدن و رسیدن به وزنی مناسب کمک می کند.

دمنوش زردچوبه

زردچوبه یکی از گیاهانی است که ارزش غذایی بالایی دارد و فواید درمانی زیادی دارد زیرا حاوی عناصر مهمی برای بدن است حتی به آن ادویه طلایی می گویند.
شاید بیشتر فواید آن به دلیل وجود کورکومین باشد که دارای خواص آنتی اکسیدانی و ضد التهابی در بدن است. زردچوبه بدن را برای سوزاندن چربی تحریک می‌کند و همچنین سطح کلسترول خون را کاهش می‌دهد. علاوه بر این برای بهبود خلق و خوی عمومی، در دستور العمل‌هایی برای درمان افسردگی که در بسیاری از افراد ظاهر می‌شود، استفاده می‌شود. نقش زردچوبه در تنظیم حرکات روده را نمی توان نادیده گرفت. علائم سندرم روده تحریک پذیر را کاهش می دهد، زیرا به طور قابل توجهی به از بین بردن عفونت هایی که بر سیستم گوارشی تاثیر می گذارد کمک می کند. برای تهیه دمنوش زردچوبه می توانید از پودر زردچوبه یا ریشه تازه آن استفاده کنید. برای این منظور مقداری زردچوبه را با آب جوش به مدت 10 دقیقه روی حرارت ملایم دم کنید و پس از صاف کردن میل نمایید همچنین می توان برای بهبود طعم این دمنوش از عسل برای شیرین کردن آن استفاده کرد. البته برخی افراد زردچوبه را با شیر گرم نیز مخلوط کرده و می نوشند.

دمنوش اسطوخودوس

دمنوش اسطوخودوس یکی از دمنوش های گیاهی ضد التهاب است که با کاهش التهاب در بدن تاثیر مستقیم بر جلوگیری از چاقی ناشی از التهاب در بدن دارد. این دمنوش همچنین برای رفع بی خوابی و کاهش استرس و اضطراب بسیار مفید است و از اشتهای کاذب جلوگیری می کند. به اندازه غذا خوردن باعث می شود تا بدن انرژی مورد نیاز خود را از سوزاندن چربی های ذخیره شده به دست بیاورد و از این طریق باعث چربی سوزی می شود.

دمنوش اسطوخودوس

دمنوش رازیانه

دانه های رازیانه یکی از مواد غذایی است که حاوی مواد مغذی مهمی است و برای بدن بسیار مفید است.دانه رازیانه حاوی برخی ویتامین های مهم مانند ویتامین A، ویتامین B و ویتامین C است، همچنین رازیانه حاوی چندین ماده معدنی مهم برای بدن مانند مس، پتاسیم ، منیزیم، کلسیم و… است. دمنوش رازیانه نقش بسزایی در کاهش وزن دارد، به تنظیم فرایند متابولیسم کمک می کند و به همین دلیل به سوزاندن چربی بدن کمک می کند. نوشیدن یک نوشیدنی گرم رازیانه نیم ساعت قبل از وعده های غذایی اصلی باعث کاهش اشتها می شود. علاوه بر این در درمان مشکلات گوارشی موثر است. خون را از کلسترول مضر و تری گلیسیرید تصفیه می کند و به کبد در دفع سموم از بدن کمک می کند.

دمنوش قاصدک

مصرف دمنوش قاصدک نیز می تواند به چربی سوزی در بدن کمک کند. این دمنوش گیاهی با تاثیر بر ترشح آنزیم لیپاز از پانکراس که مسئول تجزیه چربی هاست، به سوختن چربی در بدن کمک می کند و از تجمع بیش از حد آنها که باعث ایجاد چاقی شکمی می شوند، جلوگیری می کند. همچنین دمنوش قاصدک خاصیت دیورتیک دارد و با دفع آب اضافه بدن از بروز چاقی ناشی از تجمع آب نیز پیشگیری می کند.

راه های دیگر برای چربی سوزی

گیاهان و دمنوش های چربی سوز با اینکه به سوزاندن چربی در بدن کمک شایانی می کنند، اما لازم است برخی نکات را نیز در راستای اصلاح سبک زندگی و جلوگیری از ایجاد توده های چربی در بدن رعایت کنیم، از جمله :
-کاهش مصرف کالری، توجه کنید که کاهش مصرف کالری باید به اندازه متعارف باشد چرا که کاهش بیش از حد آن سرعت سوخت و ساز بدن را مختل می کند.
-افزایش مصرف منابع فیبر، به ویژه فیبر محلول.
-از باکتری های خوب استفاده کنید: باکتری های خوب موجود در مواد غذا پروبیوتیک به کاهش وزن کمک می کند.
-انجام ورزش که مهمترین آنها ورزشهای بی هوازی شامل: پیاده روی سریع و دویدن است.
-مصرف منابع چربی تک غیر اشباع به جلوگیری از تجمع چربی در شکم کمک می کند.
-مصرف منابع پروتئینی را افزایش دهید چون پروتئین به چربی سوزی کمک می کند.
-مصرف کربوهیدرات ها را محدود کنید، به ویژه کربوهیدرات های تصفیه شده و تا حد امکان از نوشیدنی های شیرین اجتناب کنید.
-نوشیدن آب زیاد فواید زیادی در روند از بین بردن چربی دارد.
-اجتناب از بلع هوا این شامل پرهیز از نوشیدن مواد نوشیدنی با نی است.
-خواب کافی داشته باشید.

راه های دیگر برای چربی سوزی

هشدار های زیر را جدی بگیرید.

استفاده از دمنوش های گیاهی برای کاهش وزن و چربی سوزی یک راه حل ایمن و بی خطر تلقی می شود. اما این بدان معنی نیست که شما هل زمان از هر گیاهی که خواستيد می توانید به عنوان دمنوش برای چربی سوزی استفاده کنید. بهتر است قبل از اقدام به استفاده از گیاهان دارویی برای سوزاندن سلول های چربی در بدنتان، با یک متخصص در این زمینه مشورت نمایید. چرا که هر هر گیاهی علاوه بر خاصیت چربی سوزی، تاثیرات دیگری نیز بر بدن میگذارد و این تاثیرات در افراد مختلف متفاوت است. برای نتیجه بهتر نکات زیر را رعایت نمایید :
-شرایط جسمانی خود را به فرد واجد شرایط در زمینه عطاری و طب سنتی توضیح دهید و متناسب با این شرایط اقدام به استفاده از دمنوش های گیاهی برای چربی سوزی نمایید.
-هرگز انتظار معجزه نداشته باشید، در کنار استفاده از یک دمنوش گیاهی چربی سوز، باید رژیم غذایی سالم داشته باشید و ورزش کنید.
-از مصرف یک دمنوش گیاهی برای هفته های متمادی و طولانی مدت جدا اجتناب کنید.
-خانم های باردار و شیرده به هیچ عنوان نباید به طور خودسرانه اقدام به استفاده از گیاهان دارویی نمایند.
-اگر تحت درمان دارویی هستید و بیماری خاصی دارید، برای جلوگیری از هرگونه تداخل دارویی، قبل از استفاده از دمنوش های گیاهی با پزشک متخصص خود مشورت کنید.
-مصرف این دمنوش ها برای کودکان و خردسالان بدون تجویز پزشک توصیه نمی شود.
-قبل از استفاده از هر دمنوش گیاهی، مطمئن شوید به که آن گیاه حساسیت ندارید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *