درمان گیاهی عفونت ریه

فهرست مطلب

عفونت در ریه ها که ذات الریه نیز خوانده می شود، ممکن است علائم زیادی ایجاد کند و اکثر اوقات در منزل بدون نیاز به بستری در بیمارستان قابل درمان است و معمولا دو تا سه هفته طول می کشد و سپس از بین می رود. در این متن سعی داریم شما را با این بیماری و نحوه درمان آن با روش های گیاهی آشنا سازیم.

درمان گیاهی عفونت ریه

عفونت ریه (ذات الریه) چیست؟

ذات الریه سالانه میلیون ها نفر را در سراسر جهان تحت تاثیر قرار می دهد و یک بیماری جدی و کشنده است، بنابراین درمان آن مهم است.
عفونت ریه زمانی رخ می دهد که یک عامل تحریک کننده باعث التهاب کیسه های هوایی کوچک در ریه ها شود. این التهاب عبور اکسیژن را از طریق آلوئول ها به جریان خون دشوار می کند. بسیاری از محرک ها با ذات الریه مرتبط هستند. از قارچ های موجود در هوا گرفته تا داروهای شیمی درمانی . اما ماده اصلی که باعث التهاب می شود برای اکثر افراد ناشناخته باقی مانده است.

علت ایجاد عفونت ریه

دلایل خاص زیادی ممکن است بیماری ذات الریه را ایجاد کند که برخی از آنها شامل موارد زیر باشد:
-داروها، بسیاری از داروها می توانند باعث ذات الریه شوند، از جمله آنتی بیوتیک ها، بسیاری از انواع شیمی درمانی و داروهایی که ضربان قلب را منظم نگه می دارند. مصرف بیش از حد آسپرین می تواند باعث ذات الریه شود.
-قارچ ها و باکتری ها. قرار گرفتن مکرر در معرض برخی قارچ ها و باکتری ها می تواند باعث التهاب در ریه ها شود.
-پرنده ها. قرار گرفتن در معرض پرها یا مدفوع پرندگان یکی از دلایل شایع ذات الریه است.
-پرتو درمانی افرادی که تحت پرتودرمانی قفسه سینه هستند، مانند درمان سرطان سینه یا ریه، ممکن است به ذات الریه مبتلا شوند. ذات الریه همچنین می تواند پس از پرتودرمانی کل بدن رخ دهد که برای آماده سازی فرد برای پیوند مغز استخوان ضروری است.
-عفونت با چندین نوع میکروارگانیسم مانند: باکتری (باکتری) یا ویروس (ویروس).
-ابتلا به برخی بیماری های مزمن مانند: آسم، بیماری قلبی ، سرطان و دیابت.

علائم عفونت ریه

هر نوع مشکلی در ریه را نمی توان ذات‌ الرئة در نظر گرفت. برخی از علائم این بیماری خاص شامل موارد زیر است:
-سرفه همراه با خلط یا مخاطی که ممکن است حاوی خون باشد.
-تب.
-مشکلات تنفسی.
-درد قفسه سینه که هنگام سرفه تشدید می شود.
-ضربان قلب تند.
-احساس خستگی و فرسودگی.
-تهوع و استفراغ.

داروهای گیاهی برای عفونت ریه

طب جایگزین یکی از مهم ترین راه هایی است که در آن می توان علائم بیماری هایی مانند ذات الریه را کاهش داد. در ادامه به چند مورد از گیاهان دارویی موثر در درمان عفونت ریه اشاره می کنیم :

درمان گیاهی عفونت ریه

زنجبیل

زنجبیل یکی از پرمصرف ترین گیاهان دارویی در درمان بیماری های تنفسی است، زیرا ضد باکتری است و به کاهش مشکلات تنفسی در ذات الریه کمک می کند.

ریحان

ریحان از طریق خواص ضد باکتریایی خود به تاخیر در انتشار عفونت و کاهش التهاب کمک می کند.این گیاه سرشار از اوژنول است که خاصیت ضد عفونی کنندگی و ضد درد دارد. ریحان دارای خواص ضد التهابی بسیاری است که ممکن است در مبارزه با ذات الریه مفید باشد و ریحان حاوی سطوح بالایی از آنتی اکسیدان ها است که می تواند به بدن در مبارزه با ذات الریه کمک کند و برای بهره مندی از این فواید سلامتی می توان از برگ های سبز ریحان خورد یا از آنها برای تهیه دمنوشی گیاهی و بسیار موثر در درمان ذات الریه استفاده کرد.

کافور

کافور را میتوان جزو گیاهان موثر در درمان عفونت ریه طبقه بندی کرد، زیرا دارای خواص ضد درد و ضد التهابی است که به از بین بردن مخاط در ریه ها کمک می کند.
می توانید کافور و روغن زیتون را مخلوط کرده و به آرامی روی سینه ماساژ دهید تا احتقان برطرف شود.

پونه کوهی

پونه کوهی حاوی طیف وسیعی از ویتامین ها و مواد فعال است که به عنوان ضد احتقان طبیعی عمل می کنند، علاوه بر این با کاهش دادن هیستامین، به آرامش ریه ها کمک می کند و آنها را در برابر آلرژن ها تنظیم می کند.

عسل

عسل به دلیل خواص ضد باکتریایی خود شناخته شده است، همچنین به آرامش اعصاب، تقویت ایمنی و کاهش گسترش عفونت ذات الریه و تسکین علائم آن کمک می کند.
می توانید با افزودن آن به دمنوش های گیاهی از آن برای تسکین علائم ذات الریه استفاده کنید.

شیرین بیان

گیاه شیرین بیان به تسکین سرفه و همچنین گلودرد مرتبط با آلرژی های مختلف کمک می کند، زیرا به ساخت یک لایه مخاطی محافظ کمک می کند که از التهاب در گلو و ریه ها جلوگیری می کند

شیرین بیان

شنبلیله

دانه شنبلیله سیاه رنگ دارای خواص مفیدی است که به رقیق شدن مخاط و در نتیجه کاهش تحریک کمک می کند. همچنین به افزایش تعریق که به سم زدایی بدن کمک می کند، معروف است.

نعناع

خواص درمانی بسیاری از جمله آنتی اکسیدان، ضد باکتری و ضد قارچ دارد. حاوی منتول است و به دلیل خواص خنک کنندگی آن شناخته شده است. همچنین در موارد آسم، برونشیت، سرماخوردگی و سرفه مفید است. از دمنوش نعناع می توان برای درمان عفونت ریه بهره برد. استنشاق روغن ضروری نعناع نیز در این مورد می تواند مفید باشد.

اکالیپتوس

اکالیپتوس گیاهی دارویی است که رایحه آن حس تازگی و طراوت می دهد. استفاده از روغن اکالیپتوس می تواند در رفع گرفتگی های تنفسی و احتقان ناشی از ذات الریه بسیار مفید باشد. می توانید چند قطره از این روغن را به دستگاه بخور اضافه کنید تا این اسانس گیاهی در فضا پخش شود. این کار به بهبود تنفس کمک می کند و در درمان عفونت ریه موثر است.

گون

گون گیاهی قدرتمند برای مبارزه با بیماری های تنفسی است. این گیاه به دلیل خواص آنتی اکسیدانی قابل توجهی که دارد به تقویت سیستم ایمنی کمک می کند و از این طریق می تواند در سلامت سیستم تنفسی نیز بسیار مفید است. می توان از دمنوش گون برای درمان بیماری های مختلف که ریه را درگیر می کنند استفاده کرد، از جمله آنفولانزا، سرماخوردگی، آسم و حتی عفونت ریه.

اکیناسه

دمنوش اکیناسه فواید زیادی برای سلامتی دارد، مانند کاهش التهاب، بهبود ایمنی و کاهش سطح قند خون.
اکیناسه می تواند با افزایش قدرت سیستم ایمنی بدن، به افزایش تعداد گلبول های سفید کمک کند. وجود گلبول های سفید مانع از بروز انواع عفونت ها در بدن، به ویژه عفونت در ناحیه ریه ها و سیستم تنفسی می گردد.

برگ چنار

برگ چنار نیز می تواند در حفظ سلامت ریه ریه ها و جلوگیری از عفونت موثر باشد. در گذشته از برگ های تازه چنار به صورت موضعی برای درمان انواع مشکلات تنفسی استفاده نی شده است.

برگ چنار

زردچوبه

زردچوبه حاوی کورکومین آنتی اکسیدان است و این ماده دارای خاصیت دفع مخاط اضافی از ریه و از بین بردن مایع بین ریه است و همچنین دارای خواص ضد باکتریایی و ضد ویروسی در دستگاه تنفسی است و میتوان آن را به صورت چای درست کرد و مصرف کرد.

ماستیک

ماستیک یکی از گیاهانی است که برای درمان ذات الریه استفاده می شود، ماستیک از تنه درختان استخراج می شود و سپس ماده صمغی موجود در این ریشه ها منجمد شده و سوراخ کوچکی در آن ایجاد می شود.
ماستیک به تسکین علائم التهاب ریه کمک می کند، زیرا حاوی مواد ضد باکتری و ضد ویروسی است که در درمان این التهاب موثر است. ماستیک را می‌توان با حل کردن آن در روغن زیتون و خوردن یک قاشق چای‌خوری از این مخلوط دو تا سه بار در روز استفاده کرد تا نتایج مؤثری حاصل شود.

خزه ایرلندی

خزه ایرلندی یکی از گیاهان طبیعی موثر در درمان بیماری های تنفسی است که مهمترین آن ذات الریه است و این گیاه در ترکیب اصلی بسیاری از داروهایی که برای درمان برونشیت، سرفه و سایر مشکلات ریوی استفاده می شود، قرار دارد. علاوه بر این، این گیاه یکی از منابع اصلی منیزیم، ید، سدیم و کلسیم است.
همچنین دارای خواص ضد ویروسی است که به نوبه خود به درمان ویروس های آنفولانزا کمک می کند، اما به عنوان یک ضد التهاب در نظر گرفته می شود.

چای سبز

چای سبز نسبت به چای قرمز حاوی کافئین کمتری است که می تواند به باز شدن مجاری هوایی در ریه ها و تسهیل تنفس کمک کند.

آویشن

آویشن هم یکی از گیاهان موثر در درمان بیماری های تنفسی است، این گیاه به دلیل خواص آنتی آنتی اکسیدانی و ضد التهابی که دارد به تسکین سرفه های ناشی از ذات الریه و رفع احتقان سینه کمک می کند. می توانید از آویشن در تهیه غذاها استفاده کنید. البته استفاده از دمنوش آویشن که با برگ های این گیاه تهیه شده باشد بسیار موثر تر است.

رزماری

رزماری یک گیاه ضد میکروبی است که حاوی روغن های قوی با خواص ضد عفونی کننده، ضد باکتریایی و ضد قارچی است. برای تسکین سرماخوردگی، گلودرد، آنفولانزا، سرفه، برونشیت و سایر عفونت های قفسه سینه استفاده می شود. رزماری حاوی کارنوزول است که طبق مطالعات، خاصیت مبارزه با سرطان را ریه دارد. محققان دریافته اند که کارنوزول، با سلول های سرطان مبارزه می کند و سلول های سالم را از بین نمی برد.

رزماری

قاصدک

قاصدک به دلیل خواص ضد التهابی خود، علاوه بر خواص ضد میکروبی ، شناخته شده است، که می تواند در برابر میکروب های مختلف که می توانند باعث ذات الریه شوند، مانند باکتری ها، ویروس ها و قارچ ها موثر باشد.

نکاتی برای محافظت از ریه ها در برابر بیماری


با اینکه بیماری های تنفسی و مشکلات ریه با دارو های تجویز شده از سوی پزشک یا استفاده از گیاهان دارویی قابل درمان است. اما پیشگیری همیشه حرف اول را می زند.
با رعایت نکات زیر می توانید تا حدود زیادی از بروز بیماری در ریه ها جلوگیری کنید:

-سیگار را ترک کنید، زیرا یکی از شایع ترین علل بیماری های تنفسی و سرطان ریه است .
-برای بهبود سرعت تنفس خود به طور منظم ورزش کنید و حتماً به طور منظم به پزشک خود مراجعه کنید.
-از قرار گرفتن در معرض آلاینده های مضر برای ریه، چه در داخل خانه، مانند پاک کننده های شیمیایی، چه در خارج از خانه، مانند قرار گرفتن در معرض دود سیگار ، خودداری کنید .
-حتماً با شستن خوب دست ها با آب و صابون یا الکل، پرهیز از مکان های شلوغ به ویژه در فصول سرد سال و واکسیناسیون سالانه آنفولانزا و سایر بیماری های عفونی، از خود در برابر بیماری های تنفسی محافظت کنید.

توجه داشته باشید که استفاده از گیاهان دارویی می توانند باعث تسکین علائم و حتی درمان بیماری عفونت ریه شوند، اما نکته قابل توجه این است که هرگز نباید به صورت خودسرانه دست به استفاده از از مواد و خود درمانی بزنید. هر گیاه دارویی در کنار فوایدی که دارد می تواند برای بدن مضر نیز باشد. تشخیص نحوه استفاده و نوع گیاه دارویی متناسب با بیماری شما تنها از عهده افراد واجد شرایط و متخصصان طب سنتی بر می آید. بنابراین توصیه می شود قبل از هر گونه اقدام به خود درمانی در این باره با افراد قابل اعتماد مشورت نمایید.
به خصوص اگر دچار بیماری خاص هستید و تحت درمان دارویی قرار دارید برای جلوگیری از هرگونه تداخل دارویی باید با مشورت پزشک از گیاهان دارویی استفاده کنید.

سوالات متداول

آیا می توان در دوران بارداری برای درمان عفونت ریه از دمنوش های گیاهی استفاده کرد؟

خیر، دوران بارداری دوره ای بسیار حساس است که هرگونه بی احتیاطی می تواند جان مادر و جنین را به خطر بیندازد. استفاده از گیاهان دارویی در این دوره به هیچ وجه توصیه نمی ‌ود مگر اینکه به تشخیص پزشک باشد.



دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *