درمان گیاهی ترک اعتیاد

فهرست مطلب

اعتیاد یک بیماری است که در اثر عادت کردن بیمار گونه به مصرف یک نوع ماده مخدر خاص ایجاد می شود. فرد معتاد اغلب بدون مصرف ماده مخدر نمی تواند شرایط عادی داشته باشد و ترک این کار نیز به دلیل اعتیادی که به آن دارد بسیار سخت به نظر می‌رسد. باید به خوبی بدانیم که اعتیاد به مواد مخدر بیماری ناشی از تغییرات شیمیایی در مغز است و عوارض جسمی و روانی نامطلوبی به جا می گذارد. بنابراین درمان کامل این بیماری با گیاهان دارویی بیشتر شبیه به توهم است تا واقعیت اما در واقع گیاهانی وجود دارند که با تاثیر بر مغز روند ترک مواد را آسان کرده و نیز به سم زدایی بدن فرد معتاد کمک شایانی می کنند.

درمان گیاهی ترک اعتیاد

درمان گیاهی اعتیاد

درمان اعتیاد به مواد مخدر با گیاهان دارویی ساده ترین و ارزان ترین روشی است که برخی خانواده ها برای نجات فرزندان خود از چنگال اعتیاد به آن متوسل می شوند و معتقدند مصرف برخی گیاهان طبیعی به عنوان گیاهان دارویی جایگزین، چه به تنهایی و چه با ترکیب انواع مختلف، بدون نیاز به پزشک یا بیمارستان برای درمان اعتیاد، به آرام کردن علائم ناشی از ترک اعتیاد کمک م کنند.
درمان اعتیاد به مواد مخدر با گیاهان دارویی استفاده از برخی گیاهان طبیعی به عنوان جایگزینی برای درمان دارویی و روانشناختی و تکیه بر آنها به عنوان راهی برای مقابله با علائم ترک مواد است.
برخی از افراد که قصد دارند اعتیاد خود را ترک کنند ترجیح می دهند این کار را در منزل و با کمک داروهای گیاهی انجام دهند. این افراد تصور می کنند استفاده از داروی گیاهی برای ترک اعتیاد به دلیل طبیعی بودن آن موثرتر از مصرف داروهای شیمیایی و استفاده از متدهای علمی ترک اعتیاد است. تبلیغاتی که برای داروی گیاهی برای ترک اعتیاد وجود دارد نیز این تصور را تقویت می کند.
اعتیاد ابعاد مختلف زندگی شخصی، اجتماعی، شغلی و تحصیلی فرد را تحت تاثیر قرار داده و درمان و ترک آن نیازمند یک روش اصولی و برنامه ریزی علمی و تخصصی است. پزشک متخصص ترک اعتیاد ممکن است با توجه به شرایط فرد استفاده از برخی گیاهان دارویی را برای تخفیف عوارض ترک مانند تسکین درد توصیه نماید.
اغلب افرادی که تصمیم به ترک اعتیاد با داروی گیاهی گرفته اند حتما با این ادعا مواجه شده اند که با استفاده از داروی گیاهی فرد معتاد ظرف چند روز بدون هیچگونه عارضه ای درمان شده و برای همیشه از مواد مخدر نجات می یابد. آیا این ادعا واقعیت دارد؟
در حال حاضر هیچ داروی گیاهی و شیمیایی برای درمان قطعی اعتیاد وجود ندارد. به هیچ وجه گول تبلیغات داروهای گیاهی که ادعا می شود از عصاره چند گیاه برای ترک اعتیاد تهیه شده اند را نخورید.البته نمی توان گفت گیاهان طبیعی و دارویی تاثیری در ترک اعتیاد ندارند. برخی گیاهان که خاصیت آرام بخشی و تسکین درد دارند را می توان با نظر پزشک برای کاهش برخی عوارض ترک اعتیاد مانند بیقراری و درد استفاده کرد.
گیاهان دارویی نیز همانند داروهای شیمیایی در کنار خواص دارویی و مفید، عوارض جانبی نیز در پی دارند. این عوارض جانبی می تواند علائم و عوارض ترک اعتیاد را تشدید کرده و مشکلات جدی برای فرد به بار آورد. لذا در روند ترک مواد مخدر هیچ داروی گیاهی و شیمیایی نباید به صورت خودسرانه و بدون نظر پزشک مصرف شود. چون در صورت مصرف خودسرانه بعد از اتمام دوره مصرف اکثر داروهایی که به عنوان داروی گیاهی سم زدایی و ترک اعتیاد عرضه می شوند، فرد احساس می کند نمی تواند مصرف دارو را قطع کند. زیرا به دارو وابسته شده و اعتیاد او نیز عود کرده است. به عبارت دیگر داروی گیاهی ترک اعتیاد نه تنها اعتیاد را درمان نکرده است بلکه باعث شده فرد به داروی ترک اعتیاد نیز معتاد شود.

درمان گیاهی اعتیاد

گیاهان دارویی موثر در ترک اعتیاد

در ادامه به چند مورد از گیاهان دارویی اشاره می کنیم که تاثیر مثبتی در روند ترک اعتیاد دارند. تاکید می کنیم که این گیاهان فقط باعث کمک و یا تسریع روند ترک اعتیاد می شوند. یعنی می توان در کنار سایر درمان های تجویز شده توسط پزشک از گیاهان نیز برای کاهش عوارض ناشی از ترک اعتیاد استفاده کرد.

بابونه

دمنوش تهیه شده از گیاه بابونه خاصیت آرام بخشی دارد و می تواند در تسکین درد ناشی از ترک ماده مخدر موثر باشد. به طور کلی خواص بابونه عبارتند از درمان بی خوابی، بهبود درد معده، کاهش علائم سندروم روده تحریک پذیر، ملین و ضد التهاب. بابونه نیز مانند هر گیاه با خواص دارویی عوارضی نیز ممکن است برای فرد ایجاد کند، عوارضی همچون استفراغ، تداخل با داروی رقیق کننده خون، واکنش آلرژیک و… .

خار مریم

خار نرم گیاهی خاردار با گل های بنفش رنگ و از خانواده مرداریدیان است. این گیاه ضد باکتری، ضدعفونی کننده و یک آنتی بیوتیک طبیعی است.
خواص خار مریم عبارتند از :بهبود عملکرد کبد، کنترل قند خون، درمان مشکلات کیسه صفرا، کمک به کاهش کلسترول بد و… .
عوارض این گیاه نیز شامل موارد زیر است:
واکنش آلرژیک، تداخل با داروهای تجویزشده توسط پزشک، احساس نفخ، حالت تهوع و اسهال.

خار مریم

جینسینگ

جینسینگ یکی از گیاهان دارویی متمایز با اثر محرک است. جینسینگ انواع مختلفی دارد و به دلیل خواص فوق العاده ای که دارد در میان گیاهان دارویی گنجانده می شود.
خواص این گیاه برای بیماران مبتلا به اعتیاد عبارتند از: بهبود عملکرد شناختی، افزایش سطح انرژی، خواص ضد سرطان و آنتی اکسیدانی، ضد التهاب.
عوارض: بی خوابی، تداخل با داروهای ضد افسردگی، سردرد، افزایش یا افت فشار خون، درد پستان، خونریزی دماغ، تداخل با داروهای رقیق کننده خون، تپش قلب، لرزش، سرگیجه، تحریک پذیری.

گل ساعتی

گل ساعتی نیز از جمله گیاهان دارویی موثر برای ترک اعتیاد است. این گیاه با تقویت سیستم عصبی، کاهش علائم افسردگی، درمان بی خوابی، درمان اختلالات عصبی و اضطراب، کاهش تنش و رفع التهاب علائم ناشی از ترک اعتیاد را کاهش می دهد. البته ممکن است در صورت مصرف بی رویه عوارضی همچون سرگیجه، خواب آلودگی، احساس سردرگمی، ضربان قلب نامنظم، خارش، تورم، منع مصرف برای بیماران کبدی و دوران بارداری و شیردهی ایجاد کند.

قاصدک

قاصدک گیاهی گلدار از خانواده کاسنی آن است که منبع غنی از انواع ویتامین ها و املاح مختلف است. در طب سنتی از دمنوش تهیه شده از قاصدک استفاده های گسترده ای می شود. خواص گیاه قاصدک برای بیماران مبتلا به اعتیاد عبارتند از : سم زدایی کبد، کمک به هضم غذا، درمان برخی بیماری های پوستی مانند آکنه، ادرار آور و…. البته برخی عوارض نیز ممکن است در اثر مصرف خودسرانه گیاه قاصدک ظاهر شود. علائمی مانند: تشدید علائم سوءهاضمه، واکنش آلرژیک و… .

جینکو

جینکو گیاهی با ترکیبات گیاهی مفید و دارای خواص دارویی متعدد است. از خواص آیت گیاه نیز می توان برای کاهش علائم ناشی از ترک مواد مخدر استفاده کرد. خواص دارویی جینکو عبارتند از: کاهش علائم ترک اعتیاد مانند تفکر مبهم و عدم توانایی در تمرکز، بهبود عملکرد ذهن، بهبود حافظه کوتاه مدت، افزایش انرژی، بهبود گردش خون محیطی، درمان سرگیجه، بهبود جذب گلوکز و…
عوارضی همچون تهوع و استفراغ، تداخل با داروهای رقیق کننده خون، بی قراری، ناراحتی شکم، تپش قلب، گیجی و منگی نیز ممکن است در اثر مصرف خودسرانه جینکو در فرد ایجاد شود.

جینکو

درمان اعتیاد با داروی گیاهی امکان پذیر است؟

همانطور که گفته شد تنها با مصرف داروی گیاهی نمی توان اعتیاد را درمان نمود. به علاوه مصرف بیش از حد و خودسرانه دارو چه گیاهی باشد و چه شیمیایی عوارض جدی برای فرد به دنیال دارد. همچنین اثر بخش نبودن درمان اعتیاد با داروهای گیاهی می تواند منجر به ناامیدی فرد از ترک اعتیاد شده و بیمار به مصرف بیشتر روی آورد و درمان اعتیاد برای او دشوار تر شود.
حتی اگر قصد ترک اعتیاد در منرل را دارید باید اینکار را تحت نظر پزشک متخصص و روانشناس انجام دهید تا از عوارض ترک اعتیاد در امان باشید.
عوارض روانی ترک اعتیاد به هیچ وجه نباید نادیده گرفته شود. زیرا عوارض روانی ترک مانند افسردگی بعد از ترک اعتیاد می تواند زمینه ساز وسوسه و اعتیاد مجدد شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *