درمان گیاهی اگزما

فهرست مطلب

اگزما چیست؟

اگزما یک بیماری پوستی است که در اثر درماتیت آتوپیک به معنای التهاب پوست و افزایش حساسیت پوستی است که اغلب به دلایل ژنتیکی ایجاد می شود.
اگزما به طور کلی باعث تحریک و خارش پوست، قرمزی و خشکی پوست می شود تا جایی که ترک ها و دلمه ها ظاهر می شود. اگزما به ویژه در صورت و اندام ها ظاهر می شود، اما می تواند در نواحی دیگر نیز ظاهر شود. بدن
بسیاری از افراد از اگزمای مزمن رنج می برند که یک پدیده بسیار شایع در کودکان است، اما این اگزما برطرف می شود و اغلب قبل از رسیدن به سن مدرسه (5-6 سالگی) از بین می رود.

اگزما چیست

علائم اگزما

اگزما معمولاً با علائم زیر همراه است :
-لکه‌هایی روی پوست که خارش دارند، خشک می‌شوند و پوست داخل و اطراف آن ضخیم‌تر از حد طبیعی است و عموماً روی دست‌ها، گردن، صورت و پاها ظاهر می‌شوند.
-در کودکان نیز ممکن است در قسمت داخلی مفاصل زانو و مفاصل آرنج ظاهر شود.
-خارش ممکن است منجر به بریدگی ها و زخم هایی شود که با دلمه پوشانده شده است.

علل و عوامل خطر اگزما

همانند آسم، اگزما نیز یک پدیده ژنتیکی است که از نسلی به نسل دیگر منتقل می شود.
مجموعه خاصی از ژن‌ها وجود دارد که باعث می‌شود افراد خاصی پوست بسیار حساسی داشته باشند، و برخی عوامل اجتماعی و محیطی مانند استرس و سایر عوامل می‌توانند باعث تشدید و تشدید اگزما شوند.
اگزما ممکن است در اثر قرار گرفتن در معرض عوامل محرک موجود در مواد مورد استفاده روزانه ایجاد یا تشدید شود، مانند:
پارچه های پشمی و مصنوعی.
صابون و سایر موارد پوست را خشک می کند.
گرما و عرق کردن.
خشکی پوست
از آنجایی که اگزما ممکن است به عنوان واکنش بدن به استرس و اضطراب ظاهر شود، هر تغییری که احساسات را تحت تاثیر قرار دهد و موجب ایجاد حس اضطراب شود، می تواند باعث ایجاد اگزما شود.

عوارض اگزما عبارتند از:

خارش مزمن و پوسته پوسته شدن پوست.
عفونت های پوستی.
درماتیت تحریک کننده دست.
درماتیت تماسی آلرژیک.
مشکلات خواب.

درمان اگزما

هدف از درمان اگزما تسکین خارش یا پیشگیری کامل از آن است، زیرا خارش مداوم ممکن است منجر به درماتیت شود.درمان‌ها شامل موارد زیر است:

-پمادها و امولسیون ها، از آنجایی که اگزما باعث خشکی و خارش پوست می شود، استفاده از پمادها و امولسیون های مختلف برای رطوبت رسانی به پوست توصیه می شود.
-کمپرس سرد به تسکین خارش کمک می کند.
-محصولات بدون نسخه مانند پماد هیدروکورتیزون 1٪ یا پمادهای کورتیکواستروییدی تجویزی به کاهش التهاب پوست کمک می کنند.
-داروها در برخی موارد شدید، پزشک ممکن است داروهای حاوی کورتیکواستروئیدها را برای مصرف خوراکی تجویز کند.
-آنتی بیوتیک ها اگر عفونت در ناحیه آسیب دیده ظاهر شود، پزشک ممکن است آنتی بیوتیک ها را برای درمان عفونت های ناشی از باکتری تجویز کند.

درمان اگزما

پیشگیری از اگزما

معمولاً می توان با انجام یکی از اقدامات ساده زیر از بروز اگزما جلوگیری کرد یا شدت آن را کاهش داد:

-از موادی برای حفظ رطوبت پوست استفاده کنید.
-از تغییرات شدید دما یا رطوبت اجتناب کنید.
-از تعریق زیاد یا گرمای بیش از حد خودداری کنید.
-کاهش استرس و تنش.
-از قرار گرفتن در معرض موادی که خارش را تحریک می کنند، مانند پشم یا موارد دیگر، خودداری کنید.
-از استفاده از انواع خاصی از صابون، مواد شوینده یا حلال های تیز خودداری کنید.
-آگاهی و توجه به انواع غذاهایی که باعث بروز اگزما می شوند و سپس احتیاط در پرهیز از آنها.

درمان گیاهی اگزما

همانطور که اشاره کردیم اگزما باعث خارش، التهاب و درد می شود و می تواند برای مدت طولانی باقی بماند.علاوه بر داروها، می توان از برخی گیاهان دارویی به عنوان پشتیبان درمان اگزما استفاده کرد.این درمان های طبیعی می توانند با مرطوب کردن پوست و کاهش خشکی آن التهاب و خارش را تسکین دهند. فراموش نکنید که قبل از مصرف یک درمان گیاهی اگزما حتما با پزشک خود مشورت کنید، زیرا ممکن است به درمان دارویی موثر در کنار آن نیاز داشته باشید.

مهمترین گیاهانی که می توان برای درمان اگزما و تسکین علائم همراه استفاده کرد به شرح زیر است:

بابونه

با استفاده از آن بر روی پوست به تسکین بیماری های پوستی مانند: اگزما یا بثورات پوستی کمک می کند.
ناراحتی مرتبط با اگزما را می توان با استفاده از کرم های حاوی عصاره بابونه تسکین داد. گل بابونه یکی از قوی ترین داروهای طبیعی برای اگزما است که پوست را درگیر می کند و برای تسکین خارش و تحریک پوست استفاده می شود. بابونه همچنین به رفع التهاب ناشی از اثرات اگزما کمک می کند. بابونه به عنوان یک مسکن موثر برای تسکین درد عفونت ها و همچنین به عنوان یک مرطوب کننده قوی برای پوست عمل می کنند.
می توانید روغن بابونه را روی نواحی آسیب دیده بمالید و به آرامی ماساژ دهید. گل های بابونه را در مقداری آب حدود یک ربع بجوشانید تا دمنوش بابونه درست شود، سپس آن را از روی آتش بردارید و بگذارید کمی خنک شود، سپس یک پارچه استریل را با آن خیس کنید و روی نواحی آسیب دیده قرار دهید. به مدت ده دقیقه در روز به مدت یک ماه کامل تا زمانی که از شر عوارض اگزما خلاص شوید.

بابونه

دانه شنبلیله

از دانه های شنبلیله در درمان اگزما با گیاهان دارویی استفاده می شود. زیرا ممکن است به درمان طیف وسیعی از مشکلات پوستی مانند: زخم، عفونت های پوستی، اگزما و خشکی پوست کمک کند.
با کمپرس کردن با شنبلیله یا افزودن آن به حمام آب گرم روی پوست استفاده می شود، اما استفاده از شنبلیله در درمان اگزما برای کودکان و نوجوانان زیر 18 سال توصیه نمی شود، زیرا اطلاعات علمی کافی در این زمینه وجود ندارد.

گیاه کالاندولا(گل همیشه بهار)

از جمله مهمترین خواص گیاه گل همیشه بهار که آن را در لیست درمان های گیاهی اگزما قرار می دهد عبارتند از:
این یک داروی گیاهی برای تسکین درماتیت، سوختگی و زخم است.
همچنین به بهبود جریان خون در مناطق التهابی کمک می کند، زیرا باعث آبرسانی پوست و جلوگیری از عفونت می شود.
ممکن است در درمان اگزما نقش داشته باشد، اما شواهد کافی برای این موضوع وجود ندارد و استفاده از آن از طریق کرم تهیه شده از عصاره این گیاه است.

آلوئه ورا

ژل برگ آلوئه ورا در طب عامیانه برای درمان بسیاری از مشکلات پوستی استفاده می شود، زیرا دارای خواص ضد باکتریایی، ضد قارچی، آنتی اکسیدانی و ضد التهابی است.
آلوئه ورا حاوی چندین ماده فعال است که ممکن است به موارد زیر کمک کند:
تحریک رشد پوست.
درمان ترک پوست.
بهبود زخم با بهبود گردش خون.
درمان چین و چروک.
درمان کشش.
رفع رنگدانه.
درمان آفتاب سوختگی.
به دلیل توانایی آن در مرطوب کردن پوست مبتلایان به اگزما، به تسکین علائم مرتبط با اگزما مانند: خشکی، خارش و سوزش نیز کمک می کند.

آلوئه ورا

زردچوبه

زردچوبه یک درمان گیاهی برای اگزما است.زردچوبه در طب سنتی آسیایی برای درمان بی اشتهایی، یرقان، مشکلات کبدی، اختلالات کیسه صفرا و آرتریت به طور گسترده استفاده می شود.
همچنین مشخص شد که استفاده از زردچوبه به صورت موضعی منجر به موارد زیر می شود:
بهبود ظاهر پوست آسیب دیده از بیماری های قبلی.
کاهش خارش و تورم.
درمان خارش.
از بین بردن قرمزی؛
همه این مزایا به درمان علائم اگزما کمک کردند.
کورکومین، ماده فعال زردچوبه، دارای خواص ضد التهابی و ضد باکتریایی است که ممکن است به درمان درماتیت مرتبط با اگزما کمک کند.

جو

جو یکی از غلات غنی از مواد مغذی مفید برای سلامت بدن است. مشخص شده است که استفاده از جو دو سر به صورت موضعی برای اگزما منجر به کاهش قابل توجه قرمزی، خشکی و خارش پوست می شود.
جو دو سر حاوی خواص زیادی است که برای پوست مفید است، مرطوب کننده، تسکین دهنده و درمان بیماری های پوستی حساس از جمله این خواص است.
یک فنجان جو آسیاب شده را با نصف فنجان آب بیاورید و دست یا پاهای خود را در این مخلوط فرو کنید. اگر ناحیه آسیب دیده در ناحیه سینه، گردن یا باسن است، یک پارچه مرطوب از این مخلوط را روی ناحیه آسیب دیده قرار دهید و بگذارید روزانه یک ربع ساعت بماند.

مریم گلی

مریم گلی ضد اگزما است، از تورم پوست جلوگیری می کند و التهاب و قرمزی پوست ناشی از اگزما را از بین می برد. گیاه مریم گلی درد این عفونت ها را تسکین می دهد و خارش ناشی از اگزما را کاهش می دهد، زیرا مریم گلی حاوی مواد معدنی و برخی اسیدها است که اثر قوی و فوری برای از بین بردن اگزمای مزمن و حاد دارد.
دو قاشق غذاخوری مریم گلی را با یک فنجان آب بجوشانید و روی ناحیه آسیب دیده پوست بمالید. حتما هر روز یک ربع ساعت بگذارید.

روغن آفتابگردان

برای بهره مندی از خواص این روغن با ارزش ابتدا باید از اصل بودن آن مطمئن شوید و از روغن های ناخالص بازاری استفاده نکنید. اگر از این روغن بعد از استحمام و در حالی که که هنوز پوست مرطوب است استفاده کنید باعث آبرسانی پوست می شود. روغن آفتابگردان از خشکی پوست جلوگیری می کند، خشکی پوست عامل اصلی در ایجاد خارش و تحریک پوست مبتلا به اگزما است.

روغن آفتابگردان

روغن نارگیل

روغن نارگیل یکی ا روغن های حامل و بسیار مفید برای مراقبت و حفظ زیبایی پوست و مو است. برای تسکین علائم اگزما سعی کنید حتما روغن نارگیل بکر تهیه کنید و روزانه آن را روی گوست خود به ویژه قسمت های آسیب دیده به آرامی ماساژ دهید. روغن نارگیل بکر در دمای اتاق جامد است و پس از تماس با پوست فرد به حالت مایع در می آید.

روغن گل مغربی

این روغن گیاهی از گیاه گل مغربی به دست می آید، خاصیت ضد التهاب و تسکین دهندگی دارد، از این رو می تواند برای از بین بردن علائم ناشی از اگزمای پوستی بسیار مفید باشد. همچنین گل مغربی حاوی اسید های چرب مفید همچون امگا6 است که باعث کاهش التهاب در بدن می شود. در برخی موارد از این روغن به صورت خوراکی نیز استفاده می شود. برای بهره مندی از خواص این روغن میتوانید نواحی آسیب دیده از اگزما را به آرامی با چند قطره از روغن گل مغربی ماساژ دهید.

روغن گل نسترن

روغن گل نسترن ممکن است به درمان اگزما ، التهاب پوست که می تواند باعث خارش و قرمزی شود ، کمک کند. این روغن دارای فنول است ، که خواص ضد باکتریایی دارد و به درمان بیماری های پوستی مانند اگزما کمک می کنند. این روغن می تواند با ترمیم سد پوستی و مرطوب کردن پوست ، اگزما را درمان کند. روغن گل نسترن سرشار از اسید های چرب مفید برای گوست، انواع ویتامین و آنتی اکسیدان هاست که می تواند نقش موثری در کاهش و تسکین علائم مربوط به اگزما داشته باشد.

روغن گل نسترن

برگ گردو


برگ گردو نیز همانند میوه آن دارای خواص بسیاری برای سلامتی بدن است، استفاده از این برگ ها معمولا به صورت خشک شده و تهیه دمنوش است. جوشانده یا عصاره این برگ ها دارای ویتامین های ترمیم کننده همچون ویتامین E و A است، همچنین حاوی آنتی اکسیدان ها و فلاونوئیدها هاست که به ترمیم آسیب دیدگی های پوستی کمک می کند. می توانید مقداری برگ گردوی تازه را بر روی قسمت های آسیب دیده ناشی از اگزما ضماد کنید یا جوشانده برگ های گردو را پس از اینکه کمی خنک شد به آب حمام خود اضافه کنید و با آن استحمام نمایید. این کار می تواند موجب التیام علائم اگزما شود.

روغن درخت چای


روغن درخت چای از برگ های درخت ملالوکا آلترنیفولیا به دست می آید و به دلیل خواص ضد التهابی و ضد باکتریایی که دارد در تسکین علائم اگزما موثر است. البته توجه کنید که این روغن را نباید مستقیما روی پوست ماساژ دهید و لازم است قبل از مصرف با روغن حامل همچون روغن بادام یا نارگیل رقیق شود.

روغن شمعدانی


روغن شمعدانی، ماده ای ضد باکتری، ضد میکروب و آنتی اکسیدان است. از جمله روغن های اسانس است که بهتر است پس از رقیق شدن با روغن حامل بر روی پوست استفاده شود. خواص ضد التهابی و آبرسانی کردن روغن شمعدانی آن را به یک درمان موثر برای کاهش تحریکات پوستی ناشی از اگزما تبدیل کرده است. می توانید از این روغن چند قطره به لوسیون بدن خود بیفزایید.

گل یاس


گل یاس علاوه بر رایحه آرامش بخش خود، خواص ضد التهابی و ضد باکتریایی دارد که می تواند برای حل بسیاری از مشکلات پوستی از جمله اگزما مفید باشد. استفاده مرتب از دمنوش گل یاس می تواند التهاب ناشی از اگزما و خارش ناشی از آن را به طور موثر کاهش دهد.

گل یاس

شیرین بیان


ترکیبات موثر بسیاری در شیرین بیان وجود دارد که برای پوست مفید است، خاصیت ضد التهابی شیرین بیان می تواند در مبارزه با بیماری هایی همچون اگزما و آکنه موثر باشد.
می توان از جوشانده ریشه شیرین بیان برای شستن نواحی آسیب دیده پوست استفاده کرد یا پودر شیرین بیان را در ترکیب با عسل به صورت موضعی مورد استفاده قرار داد.

سرکه سیب


برخی معتقدند که سرکه سیب می توان. با تنظیم سطح اسیدیته پوست باعث تنظیم PH پوست شود و از این طریق از قلیایی شدن بیش از حد آن جلوگیری کند. قلیایی بودن پوست باعث تحریک پوست و تشدید علائم اگزما شود. البته در مورد اثر بخشی سرکه سیب هنوز اطلاعات و مطالعات علمی کافی در دست نیست.

سرکه سیب

هنگام استفاده از گیاهان دارویی برای تسکین اگزما حتما موارد زیر دقت نمایید :


دارو های گیاهی و روغن های ذکر شده به طور کلی بنا به خاصیت ضد التهابی و تسکین دهندگی خود می توانند در تسکین علائم ناشی از تحریکات پوست موثر باشد. اما همانطور که میدانید شدت بیماری اگزما در افراد مختلف بسته به نوع پوست، عوامل ژنتیکی، عوامل محیطی و… می تواند متفاوت باشد، بنابراین میزان تاثیر گذاری موارد فوق نیز در افراد مختلف متفاوت است، توصیه می شود قبل از هرگونه اقدام به خوددرمانی با گیاهان و محصولات گیاهی حتما با پزشک متخصص واجد شرایط مشورت نمایید تا از عوارض جانبی ناشی از مصرف برخی دارو های گیاهی در امان بمانید. همچنین توجه کنید که مداومت و صبور بودن در استفاده از گیاهان برای درمان بیماری های مختلف شرط اول است، با یک بار استفاده از هیچ محصول گیاهی نمی توان انتظار معجزه داشت. به عبارتی گیاهان دارویی با اینکه در طولانی مدت تاثیر خود را می گذارند اما آثار ناشی از آنها ماندگار و طولانی مدت است.
توجه کنید که برای جلوگیری از هر گونه تداخل دارویی بین محصولات گیاهی و دارو های تجویز شده توسط پزشک حتما قبل از مصرف موارد ذکر شده با پزشک مشورت نمایید.
علائم اگزما گاه با رعایت رژیم های غذایی خاص و عدم استفاده از برخی مواد غذایی محرک می تواند تسکین یابد و نیازی به استفاده از دارو نیست.
برای جلوگیری از شدت یافتن علائم اگزما از حمام طولانی مدت و سرد و گرم شدن شدید پوست و استفاده از شوینده های قوی بر روی پوست خود خودداری کنید. برخی از روش ها مانند طب سوزنی َ، ماساژ، طب فشاری و… نیز می توانند در تسکین اگزما موثر باشند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *