درمان گیاهی افتادگی پلک

فهرست مطلب

افتادگی پلک یا پتوز با ضعیف شدن و افتاده شدن پلک اتفاق می افتد، گاهی هر دو پلک دچار افتادگی می شوند و گاهی هم تنها یک پلک، این مشکل که می تواند موقت یا دائمی باشد باعث پیرتر نشان دادن افراد می شود و قبل از تشدید بهتر است درمان شود، برای درمان آن ما ورزش ها و راه های گیاهی موثر را به شما معرفی می کنیم.

درمان گیاهی افتادگی پلک

چرا دچار افتادگی پلک می شویم؟

به طور کلی افتادگی پلک و چروک شدن آن یک پدیده طبیعی است که افراد با افزایش سن دچار آن می شوند، بعد از سی سالگی به طور کلی پوست تولید کلاژن را کاهش می دهد و باعث به وجود آمدن چین و چروک می شود، نواحی پلک و ابروها نازک تر از سایر قسمت های صورت هستند و همین اتفاق باعث می شود که پلک ها بیشتر در معرض افتادگی باشند، بیماری های عصبی، آسیب دیدن چشم، سکته، دیابت و ارث از عوامل اصلی این اتفاق به خصوص در سنین پایین تر هستند.

روش های درمان افتادگی پلک

برای درمان این مشکل از روش های مختلفی در خانه می توانید استفاده کنید، درمان با ورزش یا روش های گیاهی مختلف می تواند موثر باشد، در ادامه به بررسی دقیق تر این روش های خانگی می پردازیم.

ورزش های موثر در کاهش مشکل افتادگی پلک

افتادگی پلک که به دلیل ضعیف شدن عضلات پلک صورت می گیرد با تقویت عضلات پلک می تواند درمان شود، برای این کار حرکاتی می توان انجام داد، به این حرکات که ورزش افتادگی پلک می گویند پلک تقویت می شود، گرم کردن پلک ها، پلک زدن، تحریک عضلات چشم، تمرین مقاومتی چشم، تمرینات لیفت ابرو، کشش پلک، تراتاکا و پوشاندن چشم در مواردی می توانند روش های موثری برای درمان افتادگی پلک باشند، این حرکات را باید روزانه حداقل بیست تا سی دقیقه انجام دهید.

پلک زدن

عضلات پلک هایتان را منقبض کنید، یک دقیقه با سرعت پلک بزنید و بعد از آن پلک زدن آرام را تمرین کنید، ولی این بار با قدرت بیشتری این کار را انجام دهید، حال تا جایی که قدرت دارید به عضله های پلک هایتان فشار بیاورید.

چشم ها را گرم کنید

ثابت شده است که تمیز کردن، گرم کردن و ماساژ دادن آرام پلک ها (حتی بدون انجام ورزش) گردش خون و پاسخ های عصبی را افزایش می دهد، این کار با نرم تر و انعطاف پذیر تر کردن عضلات آن ها را برای انجام ورزش افتادگی پلک آماده می کنند.

عضله های چشم را تحریک کنید

تحریک مستقیم می تواند از طریق حرکت متمرکز چشم یا با استفاده از یک دستگاه تحریک کننده مانند مسواک برقی، به کاهش افتادگی پلک کمک کند، فشار مکانیکی مسواک باعث ایجاد واکنش هایی در عضلات پلک می شود، هر روز چند دقیقه به تحریک عضلات چشم بپردازید.

تمرین برای لیفت ابرو

انگشت های خود را زیر ابروها بگذارید و با استفاده از آن ها پلک ها را به سمت بالا بکشید، حتی می توانید این کار را با فشار بیشتری انجام دهید تا عضلات پلک هایتان بیشتر کش بیاید، در همین حال سعی کنید با کمک عضلات چشم آن ها را ببندید، دستتان را بردارید و پس از چند ثانیه دوباره این حرکت را انجام دهید، برای تاثیر گذاری بیشتر می توانید این حرکت را روزانه سه ست و در هر بار ده مرتبه آن را تکرار کنید.

تمرین برای لیفت ابرو

درمان افتادگی پلک با ورزش با کشش پلک

حرکت کشش پلک عضلات پلک را تقویت کرده و چین و چروک های چشم ها را هم کم می کند، برای اینکه این تمرین را انجام دهید روی زمین بنشینید و چشم هایتان را ببندید، پلک ها را رها کنید و با استفاده از انگشت های اشاره خود ابروهایتان را بالا ببرید، همان طور که ابروها را بالا می برید سعی کنید چشم ها را هم بسته نگه دارید، هر روز حداقل ده بار و هر دفعه به مدت ده ثانیه این کار را انجام دهید.

تمرین مقاومتی چشم

به گفته موسسه ملی سکته، انجام حرکات ورزشی پلک در هر ساعت می تواند افتادگی پلک را بهبود بخشد، برای این منظور باید ابروهای خود را بالا برده و انگشتتان را چند ثانیه در زیر آن ها قرار دهید، در همین حال سعی کنید ابروها را به سمت پایین بیاورید، در این حالت عضلات پلک به کار گرفته شده و مقاومتی مشابه وزنه برداری ایجاد می شود، چشمک زدن های سریع و محکم و چرخاندن چشم هم به تقویت عضلات پلک کمک می کند.

تراتاکا یا یوگای چشم

ورزش چشم تراتاکا در اصل برای سلامت کلی چشم و بهبود بینایی طراحی شده است، اما از آنجا که حرکت چشم با حرکت پلک مرتبط است پس این حرکت می تواند ورزش افتادگی پلک هم باشد، در یک متری یک شی بنشینید و تا زمانی که چشمانتان خسته می شود و اشک تولید شود به آن خیره شوید.
در مقاله ای از سایت webmd آمده است: تراتاکا یک سری تمرین در یوگا است که از چندین روش برای سلامت چشم استفاده می کند، یکی از این تمرینات Bahiranga نام دارد و شامل چهار مرحله است:
مرحله اول: در حالت مدیتیشن ایستاده یا روی زمین یا روی صندلی محکم بنشینید، سر خود را صاف و کف دست ها را به سمت پایین نگه دارید.
مرحله دوم: چشمان خود را باز نگه دارید و در یک نقطه مستقیم به جلو نگاه کنید.
مرحله سوم: بدون اینکه سر خود را حرکت دهید، چشمان خود را به آرامی به سمت شانه راست خود حرکت داده و چند ثانیه بدون چشمک زدن در این حالت بمانید.
مرحله چهارم: نگاه خود را به آرامی به سمت مرکزی برگردانید و بعد این حرکت را برای سمت چپ نیز تکرار کنید.

ورزش های مربوط به پلک می توانند مضر باشند

توجه کنید که این ورزش ها با اینکه برای اکثر افراد تاثیر مثبت زیادی دارند اما این حرکات برای انواع افتادگی ها جوابگو نیستند و حتی در مواردی ممکن است باعث بدتر شدن مشکل افتادگی پلک شود.

ورزش های مربوط به پلک می توانند مضر باشند

مدت زمان لازم برای رفع مشکل افتادگی پلک با ورزش:

افتادگی پلک یکی از مشکلات رایجی است که در بین افراد مختلف وجود دارد و به دلیل ضعیف شدن عضلات پلک ایجاد می شود، محققان معتقدند که استفاده بیشتر از هر عضله ای می تواند باعث قوی تر شدن آن شود، با این حال هیچ مطالعه علمی برای تعیین میزان موثر بودن این حرکات انجام نشده است، اگر می خواهید تاثیرات ورزش افتادگی پلک را مشاهده کنید باید تمرین ها را مرتب انجام دهید و عضلات پلک و چشم را به طور کامل درگیر کنید، محققان توصیه می کنند برای اینکه بتوانید بهترین نتیجه از ورزش افتادگی پلک را کسب کنید باید حداقل 6 روز در هفته و هر روز بیست تا سی دقیقه حرکات را انجام دهید.

آیا برای افتادگی پلک ورزش همیشه موثر است؟

میزان افتادگی پلک در افراد مختلف متفاوت است و دلایل گوناگونی نیز پشت این اتفاق وجود دارد، حرکات ورزش افتادگی پلک بیشتر برای جلوگیری از افتادگی پلک ها و در موارد خفیف تر کاربرد دارد، حتی بعضی از ورزش های افتادگی پلک ممکن است علائم افتادگی را شدیدتر کند، بنابراین قبل از شروع حتما از چشم پزشک خود مشورت بگیرید، اگر افتادگی پلکتان با ورزش هم برطرف نشد، می توانید از سایر روش های رفع افتادگی پلک کمک بگیرید، از جمله این روش ها می توان به موارد زیر اشاره کرد، البته استفاده از روش های گیاهی که در مراحل بعدتر به آن ها می پردازیم در اولویت قرار دارند.

قطره چشم:

قطره های چشم با انقباض سریع پلک ها می توانند باعث بهبود افتادگی پلک شوند، بر اساس اطلاعاتی از سایت pubmed تاثیر این قطره ها به سرعت در چهره نمایان می شود، استفاده از قطره ای مانند آپراکلونیدین در طول حداکثر ده روز باعث می شود پلک بالایی یک تا سه میلی متر به سمت بالا برود.

بلفاروپلاستی:

بلفاروپلاستی یک عمل جراحی معروف است که با برداشتن پوست های اضافی پلک زیبایی را به چهره بر می گرداند، بلفاروپلاستی با انجام بی حسی موضعی شروع می شود و بعد پزشک با ایجاد برش هایی در پلک بالا یا پایین پوست های اضافی را برداشته و پلک را بخیه می زند، ایجاد برش و بخیه ها در میان خطوط طبیعی پلک پنهان می شود و رد زخم برجای نمی گذارد، بلفاروپلاستی یک عمل دائمی برای رفع افتادگی پلک است و نیاز به ترمیم ندارد، نتیجه این عمل تا سال ها بعد از عمل ماندگار است، دوره نقاهت این عمل دو هفته بوده و در این مدت باید برای جلوگیری از عوارض عمل بلفاروپلاستی مانند عفونت، تورم، درد، خارش و چیزهای دیگر مراقبت های لازم را انجام دهید.

عینک مخصوص افتادگی پلک:

در مواردی که افتادگی پلک بسیار شدید است و بینایی را مختل می کند می توانید با استفاده از عینک مخصوص پلک ها را بالا نگه دارید، پایه پتوز یک گزینه غیر جراحی است که شامل پایه ای است که به قاب عینک شما متصل می شود و پلک را بالاتر نگه می دارد، این پایه یا تکیه گاه با نگه داشتن پلک در محل خود مانع از افتادگی پلک می شود، دو نوع پایه پتوز وجود دارد: پایه های قابل تنظیم و پایه های تقویت شده، پایه های قابل تنظیم به یک طرف قاب عینک متصل می شوند، در حالیکه پایه های تقویت شده به دو طرف قاب عینک متصل می شوند و پایه ها را می توان تقریبا روی تمام عینک های مختلف نصب کرد اما در صورتی که روی فریم های فلزی نصب شوند بهترین کارایی را دارند، اگر تمایل دارید می توانید از این پایه ها روی عینک خود استفاده کنید، با چشم پزشک یا جراح پلاستیکی که با افراد مبتلا به پتوز سر و کار دارند مشورت کنید.

عینک مخصوص افتادگی پلک

درمان افتادگی پلک با پماد و کرم

کرم های زیادی برای رفع مشکلات مربوط به دور چشم مانند پف زیر چشم یا افتادگی پلک های بالا وجود دارند، توصیه می شود این کرم ها را هر صبح و یا شب روی پلک بگذارید و کمی ماساژ دهید، بدین ترتیب گردش خون در اطراف چشم ها بیشتر می شود، این کرم ها معمولا با تقویت کلاژن و عضلات پلک و همچنین با خاصیت لیفتینگ خود می توانند به سرعت افتادگی را از بین ببرند، از معایب رفع افتادگی پلک با کرم ها می توان به تاثیر کوتاه مدت و حساسیت زایی آن اشاره کرد.

میاستنی گراویس

در مقاله ای از sciencedirect می بینیم که میاستنی گراویس با ضعف عضلانی و خستگی مشخص می شود، از آنجا که استفاده مداوم از عضلات ضعف را افزایش می دهد، ارزش برنامه های تمرینی بدنی قبلا زیر سوال رفته بود، این پژوهش در واقع یک مرور برای روشن کردن ایمنی و سودمندی آموزش سیستماتیک در میاستنی گراویس است که بر اساس جست و جوی سیستماتیک در پایگاه داده های موجود با استفاده از کلمات کلیدی مربوطه انجام شده است، ده مطالعه مداخله ای شامل 159 بیمار مبتلا به بیماری عمومی در مورد تاثیر آموزش فیزیکی منظم، سه مورد بر روی عضلات تنفسی منتشر شده است، قدرت عضلات بهبود یافته و در اکثر مطالعات عملکرد روزمره و کیفیت زندگی نیز انجام شده است، احساس خستگی که مستقیما با ضعف واقعی عضله ارتباط ندارد تحت تاثیر آموزش بدنی قرار گرفت، آموزش مداوم برای حفظ عملکرد بهبود یافته ضروری بود.
تمرینات بدنی و ورزش در میاستنی گراویس بی خطر است، این تمرینات می تواند هم قدرت عضلات و هم عملکرد روزانه را بهبود بخشد، نوع و شدت آموزش سیستماتیک باید در هر بیمار متناسب باشد، حداقل 150 دقیقه ورزش در هفته برای بیماران میاستنی گراویس با بیماری خفیف و متوسط توصیه می شود.

گیاهان موثر در درمان افتادگی پلک

برای رفع مشکل افتادگی پلک می توانید از روش های گیاهی مختلف استفاده کنید، برای این منظور در ادامه این راه ها و روش استفاده را بررسی کرده ایم، البته بهتر است از استفاده همزمان روش های مختلف خودداری کنید.

سیب و عسل

سیب و عسل سرشار از آنتی اکسیدان هستند و آب و فیبر طبیعی بالایی دارند، ماسک سیب و عسل یک درمان موثر برای شل شدگی و افتادگی پلک هاست، استفاده مرتب از آن باعث کاهش افتادگی پوست می شود و مانع چروک شدن زودرس پوست خواهد شد، مواد لازم برای درست کردن ماسک سیب و عسل یک عدد سیب و دو قاشق غذا خوری عسل است.

سیب و عسل

روش درست کردن ماسک سیب و عسل برای افتادگی پلک:

برای این منظور سیب را به قطعات کوچک خرد کنید و آن را خوب هم بزنید تا پوره سفیدی آماده شود، بعد از این کار عسل را به سیب اضافه کنید و ترکیبی یکنواخت آماده کنید، ماسک شما حاضر است و می توانید آن را روی پلک خود بمالید و بگذارید به مدت 20 تا 30 دقیقه بماند، سپس با آب سرد آب کشی کنید، این ماسک را حداقل سه بار در هفته استفاده کنید.

ترکیب جو، عسل و تخم مرغ

ترکیب موثر دیگری که می توانید با استفاده از آن ماسک مورد نیاز خود را آماده کنید جو عسل و تخم مرغ است، مواد تشکیل دهنده ای که در این درمان ترکیبی وجود دارند دارای ویتامین ها، مواد معدنی اسید آمینه های ضروری هستند که به بهبود افتادگی پوست کمک می کنند، جذب آن ها از کاهش الاستین (خاصیت کشسانی) پلک ها جلوگیری می کند و می تواند باعث تقویت و جوان سازی پوست شود.

روش درست کردن ماسک جو، عسل و تخم مرغ

برای درست کردن این ماسک شما به یک قاشق غذا خوری بلغور جو دو سر، دو قاشق غذا خوری عسل و یک عدد زرده تخم مرغ نیاز دارید، در یک کاسه بلغور جوی دو سر را با عسل و زرده تخم مرغ هم بزنید و ترکیب را روی پلک های خود بگذارید، اگر می خواهید بقیه اش را روی کل صورت خود بمالید، اجازه دهید سی دقیقه بماند و بعد آن را با آب سرد بشویید، این کار را دو یا سه بار در هفته تکرار کنید.

اهمیت خیار در رفع مشکل افتادگی پلک

خیار از جمله گیاهان بسیار مهم برای رفع مشکل افتادگی پلک و دیگر مسائل مربوط به پوست است که می توانید از آن برای آبرسانی پوست خود بهره ببرید، برای این منظور چند برش خیار خنک را روی چشمانتان قرار دهید تا از شر پف کردن پلک خلاص شوید و هم چنین به علت خاصیت آبرسانی می توانید از آن برای افزایش خواص کشسانی پوست کمک بگیرید.

ترکیب بابونه و خیار

ترکیب دیگری که می توانید از آن بهره ببرید ترکیب بابونه و خیار است که سرشار از خواص ضد التهابی، تقویت کننده سفت کننده پوست است، در این تونیک طبیعی افتادگی پلک از بین می رود و با پف و تیرگی زیر چشم نیز مبارزه می شود.

ترکیب بابونه و خیار

روش درست کردن ماسک بابونه و خیار

برای درست کردن این ماسک شما به دو قاشق غذاخوری گل بابونه، یک فنجان آب و نصف یک خیار نیاز دارید، گل های بابونه را در یک فنجان آب جوش بریزید و بگذارید تا خنک شوند، بعد از این کار محلول را فشار دهید تا صاف شود و بعد با نصف خیار ترکیب کنید، سه ساعت در یخچال بگذارید تا تونیک شما آماده شود، آن را روی پلک ها و اطراف چشم بزنید و اجازه دهید تا سی دقیقه بماند و بعد با آب سرد بشویید، این کار را دو بار در روز تکرار کنید.

تاثیر آلوئه ورا در رفع مشکل افتادگی پوست

کرم خانگی آلوئه ورا دارای خواص بسیاری است، برای مرطوب کردن پوست می توانید از آن استفاده کنید، این گیاه علاوه بر بازگرداندن استحکام پلک ها می تواند لطافت پوست را هم افزایش دهد.

روش آماده کردن کرم آلوئه ورا

برای این منظور شما به دو قاشق غذا خوری جو، چهار قاشق غذا خوری ماست ساده، چهار قاشق غذا خوری ژل آلوئه ورا و پنج حلقه خیار نیاز دارید، تمام این مواد را در یک مخلوط بریزید و مخلوط کنید، این خمیر خامه ای مانند را روی پلک بمالید و بیست دقیقه نگه دارید، بعد از گذشت این زمان می توانید آن را با آب سرد بشویید، به یاد داشته باشید که اگر می خواهید نتایج خوبی بگیرید این کار را باید منظم انجام دهید.

تاثیر سفیده تخم مرغ در رفع افتادگی پلک

سفیده تخم مرغ و یک عدد گوش پاک کن را آماده کنید، اول از همه پلک خود را کاملا تمیز کنید و بشویید، بعد سفیده تخم مرغ را از زرده اش جدا کنید و گوش پاک کن را به سفیده آغشته کنید به آرامی آن را روی پلک بزنید و بعد چشم ها را ببندید تا سفیده تخم مرغ روی پلک خشک شود، این کار را یک روز در میان انجام دهید تا پلک ها جمع شوند و دیگر افتادگی پلک نداشته باشید.

افتادگی پلک را با انگور رفع کنید

انگور میوه ای سرشار از رسوراترول است که برای افتادگی چشم بسیار موثر است، بهتر است انگور را در رژیم غذایی خود حفظ کنید تا خواص آن علاوه بر افزایش کیفیت پوست بر قسمت های دیگر بدن نیز اثری مثبت بگذارد.

زردچوبه ادویه ای مفید برای پوست

یکی از داروهای گیاهی برای درمان افتادگی پلک ترکیب زردچوبه با آبلیمو است، این ترکیب می تواند باعث رفع مشکلات پوستی مختلف شود، البته به دلیل اسیدی بودن آب لیمو استفاده از آن برای پوست های خشک یا حساس توصیه نمی شود، به همین دلیل اگر احساس سوزش کردید فورا چشمتان را با آب بشویید.

زنجبیل می تواند به رفع مشکل پتوز کمک کند

زنجبیل گیاهی آنتی اکسیدان است که می تواند درد و التهاب را از بین ببرد، این گیاه خوش عطر برای افرادی که زیاد با عضله های چشم خود کار می کنند مانند کسانی که کار کامپیوتری دارند بسیار مفید است و نشانه های پتوز را کاهش می دهد، زنجبیل از پوست مراقبت می کند و می تواند لک ها را از بین ببرد، علاوه بر این لایه برداری قوی است که در ترکیب با شکر و روی های دیگر اسکراب پوستی با خاصیتی آنتی اکسیدانی ایجاد می کند.

روش های استفاده از زنجبیل برای درمان افتادگی پلک

می توانید از روغن زنجبیل برای اطراف چشم های خود استفاده کنید، این روغن علاوه بر رطوبت رسانی پوست دور چشم خواص آنتی اکسیدانی و ضد لک، ضد درد و ضد تورم می تواند باعث جوان ماندن پوست دور چشم شود، فقط قبل از مصرف روغن را روی دست خود تست کنید و مطمئن شوید آلرژی ندارید.
می توانید از زنجبیل در طول روز و در غذاهای مختلف نیز استفاده کنید، البته در این کار نباید زیاده روی کرد، در ادامه یک روش ترکیبی مصرف زنجبیل را هم بررسی می کنیم.

ترکیب زنجبیل با آلوئه ورا، چای کیسه ای بابونه، خیار، جو، عسل و تخم مرغ

همه این گیاهان که به آن ها اشاره کردیم تاثیر زیادی در رفع مشکل شما دارند و می توانند از آن ها به گونه ترکیبی نیز استفاده کنید، می توانید برخی از آن ها را و نه همه شان را ترکیب کنید و دو یا سه بار در هفته به مدت بیست دقیقه روی پلک بگذارید، آن ها با خاصیت های ضد درد، ضد التهاب و آبرسان خود می توانند ورم، پف پلک و مشکلات دیگر را از بین ببرند.

استفاده از چای کیسه ای بابونه

روش دیگری که از آن برای کاهش علائم افتادگی پلک می توانید استفاده کنید چای کیسه ای است، بخصوص چای کیسه ای بابونه تاثیر زیادی در رفع این مشکل خواهد داشت، برای این منظور توصیه می شود که دو عدد چای کیسه ای بابونه را در فریزر بگذارید و بعد از یک شب ماندن صبح روز بعد آن را بیرون آورده و بیست دقیقه روی پلک خود قرار دهید.

استفاده از چای کیسه ای بابونه

چای سبز نوشیدنی درمانگر

یکی از بهترین نوشیدنی هایی که در جهان می توانید پیدا کنید چای سبز است، این چای دارای خواص ضد التهاب و آنتی اکسیدانی است که باعث افزایش خواص ارتجاعی پوست می شود و ایمنی پوست را بهبود می بخشد، چای سبز را بنوشید و بعد تفاله یا کیسه آن را روی چشم هایتان قرار دهید، این کار علاوه بر رفع مشکل افتادگی پلک می تواند تیرگی اطراف چشم را هم کاهش دهد و به طور عمومی باعث مراقبت از پوست شود.

درمان افتادگی پلک با روغن های گیاهی

روغن گیاهی که دارای خواص آنتی اکسیدانی هستند به رفع مشکل افتادگی پلک کمک می کنند، از جمله این روغن ها می توان به روغن زیتون، روغن نارگیل و روغن درخت چای اشاره کرد، این روغن ها خواص ارتجاعی را به پوست بر می گردانند و باعث جوان سازی پوست می شوند.

روغن زیتون برای افتادگی پلک

یکی از بهترین روش های درمان برای مشکل پیری پلک ها روغن زیتون است، این روغن سرشار از آنتی اکسیدان است و می تواند سلامت پوست را افزایش دهد، مرطوب کننده ای طبیعی است و به طور کلی خاصیت ارتجاعی پوست را افزایش می دهد، برای جلوگیری از افتادگی پلک روغن زیتون را کمی گرم کنید و آن را به صورت ولرم روی پلکتان ماساژ دهید، این کار را شب انجام دهید و صبح روز بعد بشویید، به این منظور از یک رو بالشی ساده استفاده کنید تا باعث کثیف شدن بالش نشود.

روغن نارگیل برای افتادگی پلک

روغن نارگیل یک روغن بسیار اشباع است که به طور سنتی با استخراج روغن از نارگیل خام یا هسته نارگیل خشک تهیه می شود، این روغن باعث از بین رفتن میکروارگانیسم های مضر می شود، التهاب را برطرف می کند و به عنوان روغنی حامل همراه با روغن های موثر دیگر به کار می رود، این روغن که در درمان زخم و رفع آکنه نیز کمک کننده است روغنی موثر برای از بین بردن علائم افتادگی پلک نیز به حساب می آید.

روغن درخت چای و تاثیر آن در رفع مشکلات افتادگی پلک

روغن درخت چای می تواند ظاهر پلک ها را بهتر کند و باعث درمان افتادگی پلک شود، این روغن که البته حتما باید با احتیاط مصرف شود، در صورت ترکیب نشدن با روغنی حامل باعث قرمزی، سوزش و تحریک پوست در اطراف چشم می شود، طبق تحقیقات صورت گرفته در یک آزمایش در سال 2018، بیست نفر مبتلا به افتادگی پلک تحت آزمایش قرار گرفتند، تمام این افراد 60 روز بعد از شروع درمان به طور قابل توجهی درمان شدند که این اهمیت زیادی در روند درمان دارد.

روش استفاده از روغن درخت چای برای اطراف چشم

استفاده از روغن درخت چای نباید به تنهایی صورت گیرد برای این منظور بهتر است آن را همراه با روغنی حامل مانند روغن زیتون یا نارگیل استفاده کنید، برای هر یک قطره روغن درخت چای به شش قطره روغن حامل نیاز دارید، بعد از ترکیب این روغن ها یک پنبه را به ترکیب آغشته کنید و به مدت پنج تا ده دقیقه به آرامی روی پلک هایتان بمالید، این مراحل را می توانید دو تا سه بار در روز انجام دهید.

روغن بادام و فواید آن برای درمان افتادگی پلک

این روغن سرشار از مقادیر زیادی از ویتامین ای است که پوست را سفت می کند و نقش مرطوب کننده هم دارد، می توانید هر شب این روغن را روی پلک خود بمالید و صبح آن را بشویید.

استفاده از یخ

استفاده از کمپرس یخ می تواند التهابات را درمان کند و باعث افزایش گردش جریان خون شود، کمپرس یخ انقباض عروق خونی را افزایش داده و به بهبود افتادگی پلک کمک می کند، می توانید مکعب های کوچک یخ یا کمپرس های سرد را در یک حوله قرار داده و ده تا بیست دقیقه روی پوست بگذارید، این کار از آن جهت اهمیت دارد که عصب های پوستی را تحریک می کند و باعث سفت شدن پوست می شود.

تاثیر استفاده از سرمه

استفاده از سرمه علاوه بر درمان افتادگی پلک می تواند به درمان قوز قرینه، ضعف چشم، گشادی مردمک، ریزش آب از چشم و درد چشم کمک کند، سرمه باعث ایمنی چشم در برابر آب سیاه و کوری است و چرک و آلودگی های چشم را هم از بین می برد، علاوه بر این می تواند بینایی را بسیار تقویت کند و باعث کمک به بیدار ماندن شود.

خوب بخوابید!

از دیگر مواردی که در حفظ سلامت اطراف چشم و بدن موثر است خواب کافی است، حداقل شش تا هشت ساعت در شب شما به خواب نیاز دارید وگرنه علاوه بر ظاهر نامتناسبی که خواهید داشت و خسته به نظر خواهید رسید ممکن است دچار مشکلات پوستی و افتادگی پلک شوید و بدنتان نیز در طول روز انرژی کافی را نخواهد داشت.

چطور با نخ افتادگی پلک را درمان می کنند؟

لیفت پلک یکی از راه های درمان است که باعث تحریک کلاژن شده و پوست پلک ها را سفت می کند، این روش با بخیه زدن زیر سطح پوست انجام می شود، پزشک ابتدا ناحیه پلک ها را بی حس کرده و بعد از ایجاد برش های بسیار ریز، شروع به بخیه زدن می کند، بخیه ها هم نیازی به کشیدن ندارند، چرا که خودشان جذب پوست می شوند.
این روش درمانی بسیار آسان است و کمتر از یک ساعت طول می کشد، یکی از ارزان ترین راه های درمانی است و زخمی به جای نمی گذارد، از عیب های احتمالی آن نیز این است که ممکن است در برخی از افراد باعث ایجاد حساسیت های پوستی، بی حسی، عدم تقارن پلک ها و حرکت کردن پلک ها زیر پوست شود.

کمک لیزر به درمان

لیزر سلول های قدیمی تر پوست را از بین می برد و می تواند پوست را زیباتر و روشن تر کند، این روش کلاژن را بازسازی کرده و به مرور زمان افتادگی پلک را رفع می کند، در روش درمانی لیزر یک متخصص پوست باید به دقت عمق درمان را کنترل کند، پزشک با استفاده از لیزر سلول های قدیمی پوست را از بین می برد تا علاوه بر رفع چین و چروک ها، سلول های جدیدی جایگزین آن ها شود، روکش مجدد لیزر با تقویت تولید کلاژن، پوست را در ناحیه درمان تحریک می کند و باعث بهبود ظاهر آن می شود، البته بعد از درمان افتادگی پلک با لیزر ممکن است تا چندین هفته پلک ها قرمز، کبود و متورم شوند.
نتیجه نهایی درمان افتادگی پلک با لیزر معمولا بعد از گذشت سه تا شش ماه نمایان می شود.

کمک لیزر به درمان

درمان با پلکسر یا پلاسما جت

پلاسما حالت چهارم ماده است که با تصعید پوست می تواند لایه آسیب دیده را از بین ببرد، در این روش قسمت هایی از پوست تبخیر شده و هیچ رد اسکای به جا نمی گذارد، روش درمان به این گونه است که پزشک با استفاده از یک ژنراتور پلاسما پرتوهای متمرکزی ایجاد می کند، این پرتوها اپیدرم پوست را تصعید کرده و باعث جمع شدن پوست در آن ناحیه می شوند، درمان به این روش در یک تا چهار جلسه قابل انجام است، هر جلسه تقریبا بیست دقیقه طول می کشد.
پرتوهای پلاسما دایره ای با قطر کمتر از یک میلی متر به وجود می آورند، این نقاط تقریبا تا یک هفته بعد از درمان باقی می مانند، دو تا سه روز بعد از جلسه درمانی ممکن است پلک ها متورم شوند، قرمزی پوست از دیگر عوارض احتمالی پلکسر پلاسماجت است که یک تا دو هفته بعد از درمان از بین می رود.
بهترین نتایج درمان افتادگی پلک با پلکسر بعد از حداکثر چهار جلسه درمان مشاهده می شود، این روش درمانی دائمی نیست و جهت ماندگاری نتیجه باید آن را به طور مداوم ترمیم کنید.

بلغم زدایی

مزاج بلغم سرد و مرطوب است و وقتی شدت آن بیشتر شود رطوبت و سردی آن هم به مراتب بیشتر می شود، افراد دارای مزاج بلغمی کمی چاق هستند، از دیگر علائم مزاج بلغمی می توانیم به موارد زیر اشاره کنیم: سردی دست و پا، سفید شدن موها، جاری شدن آب از دهان، ترشی دهان، خواب آلودگی، کم حواسی، ریزش مو، سستی و ضعف.
مزاج بلغمی می تواند روی تمام اعضای بدن تاثیر داشته باشد، یکی از مهم ترین آن ها چشم است، طبع بلغمی می تواند منجر به آب مروارید، آبریزش چشم و کاهش بینایی شود، هر چه طبع بلغمی شدت بیشتری داشته باشد عوارض ناشی از آن هم بیشتر خواهد بود، به این ترتیب طبع بلغمی می تواند باعث افتادگی پلک ها و ورم آن ها شود، پزشکان طب اسلامی برای درمان این عارضه استفاده از سرمه را پیشنهاد می کنند، سرمه می تواند از افتادگی پلک پیشگیری کند.

میزان تاثیرگذاری روش های گیاهی

این روش ها به طور کلی در سنین پایین تر خیلی سریع تر عمل می کنند اما در سنین بالا نیز کمک کننده هستند، بهتر است قبل از تشدید مشکل با این روش های خانگی و بی دردسر با هزینه کمتر افتادگی پلک را درمان کنید و یا حتی بهتر از آن، از افتادگی پلک پیشگیری کنید.

سوالات رایج:

آیا زنان باردار یا شیرده می توانند از روش های گیاهی درمان افتادگی پلک استفاده کنند؟

بسیاری از این روش ها برای زنان باردار یا شیرده مشکلی در پی نخواهند داشت، اما به هر حال بهتر است قبل از مصرف با پزشک خود مشورت کنند.

آیا مردان نیز می توانند از روش های گیاهی درمان افتادگی پلک استفاده کنند؟

استفاده از این روش برای زنان و مردان فرقی ندارد و همه می توانند از آن ها استفاده کنند.




دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *