درمان گیاهی آرتروز کمر

فهرست مطلب

آرتروز کمر از جمله مشکلاتی است که می تواند دردهای شدیدی را به افراد تحمیل کند و زندگی عادی آن ها را دچار مشکل کند، برای این منظور می توان از روش های مختلفی استفاده کرد که گیاهان دارویی و ورزش های مناسب تاثیر زیادی در رفع این مشکل دارند و عوارض جانبی داروها را هم ندارند، البته استفاده از این روش ها باید منظم و با صرف زمانی طولانی تر صورت گیرد.

درمان گیاهی آرتروز کمر

آرتروز کمر چیست؟

آرتروز کمر و ستون فقرات یا اسپوندیلوز نام بیماری خاصی در مفاصل است که از میانسالگی به بعد شروع می شود و از دلایل اصلی درد در ناحیه کمر است، علت بیماری آرتروز فرسایش مفاصل است که با بالا رفتن سن در بدن ایجاد می شود و سه نوع است: اسپوندیلوز سرویکس که به آن آرتروز گردن می گویند، اسپوندیلوز توراسیک یا آرتروز قفسه سینه و در نهایت اسپوندیلوز ستون فقرات یا کمر.

علائم آرتروز کمر:

درد و خشکی کمر یا گردن به ویژه در نیم ساعت اول روز
آرام شدن درد در طول روز و به مرور
تشدید درد در پایان روز

آیا هنگام ابتلا به درد ستون فقرات باید از ورزش اجتناب کنیم؟

در این دوران بر خلاف تصور عموم مردم نباید فعالیت بدنی کم شود زیرا این اتفاق باعث ضعیف شدن عضلات می شود و فشار وارد شده بر مفصل ها نیز بیشتر می شود، این اتفاق می تواند با تشدید باعث تنگی کانال نخاعی شود که در آن ریشه های عصب و یا نخاع به دلیل تنگ شدن کانال های نخاعی تحت فشار قرار می گیرند و دردهای شدیدی در پی دارند.

آرتروز با پوکی استخوان فرق دارد

زمانی که کسی دچار پوکی استخوان شده است قدرت استخوان هایش کم می شود و احتمال شکسته شدن استخوان نیز بیشتر می شود که این اتفاق به مرور در بدن رخ می دهد اما در آرتروز بیمار با مشکلی مربوط به مفاصل مواجه است که مفاصل به دلیل از بین رفتن غضروف مفصلی باریک شده و در نتیجه دچار سفتی مفصل می شوند.

روش تشخیص آرتروز کمر

برای تشخیص این بیماری باید سراغ متخصص بروید تا معاینه های مربوطه را انجام دهد و کارهایی از قبیل عکس اشعه ایکس و موارد دیگر صورت گیرد، بعد از این کار شدت بیماری در بدن مشخص می شود.

روش تشخیص

آیا برای آرتروز ستون فقرات درمان قطعی وجود دارد؟

برای این بیماری درمان قطعی وجود ندارد اما با روش های مختلف می توان درد آن را کم کرد و علائمش را بهبود بخشید، معمولا برای درمان آن از درمان های حفاظتی استفاده می شود که باعث بهبود می شوند، در ادامه چند مورد از نکات مهم در این مورد را بررسی می کنیم.

استراحت کردن

استراحت نقش مهمی در کاهش علائم بیماری آرتروز ستون فقرات دارد، معمولا به این افراد استراحت مطلق یک تا سه روزه داده می شود که البته مضر است و نباید بیمار دچار انفعال کامل شود، این کار لخته های خون را در رگ های پا ایجاد می کند و خطرناک است.

داروهای تجویزی پزشک

برای مصرف دارو توجه کنید که حتما باید تحت نظر پزشک و با تجویز او سراغش بروید، در صورت مصرف خودسر ممکن است عوارضی برای شما به وجود بیاید، از داروهایی که در این مورد استفاده می شود می توان به داروهای ضد التهاب غیراستروئیدی یا داروهای غیرمخدر دیگر مانند کورتیکواستروئید ها اشاره کرد که درد التهاب را کم می کنند.

استفاده از لوازم طبی برای آرتروز کمر

روش دیگری که درمورد این افراد به کار می رود استفاده از ابزارهای طبی است، این ابزارآلات به پایدار نگه داشتن گردن و کمر کمک می کنند و می توان از آن ها برای داشتن کمر و گردن در حالت بهتری استفاده کرد، این موارد بهتر است توسط پزشک تجویز شوند، افرادی که آرتروز گردن دارند از گردنبند طبی یا بالش های طبی استفاده می کنند و افرادی که کمر درد دارند از کمربند طبی، تشک های طبی هم تاثیر زیادی در کاهش فشار روی ستون فقرات دارند.

تاثیر فیزیوتراپی

فیزیوتراپی در درمان عارضه اسپوندیلوسیس اهمیت زیادی دارد، می تواند باعث کاهش درد شود و عملکرد و کیفیت زندگی افراد را بالاتر ببرد، فیزیوتراپیست ها از روش هایی استفاده می کنند که فشار زیادی به بدن بیمار وارد نشود.

الکتروتراپی

الکتروتراپی یعنی روش های درمانی که غیرفعال هستند مانند لیزر درمانی، اولتراسوند و الکتروتراپی.

الکتروتراپی

تاثیر ماساژ

ماساژ هم می تواند به کاهش علائم دردناک بدن کمک کند، البته به شرطی که توسط فردی متخصص و حرفه ای صورت گیرد و فشار اشتباه یا اضافی به ناحیه ستون فقرات وارد نشود.

اهمیت ورزش کردن

ورزش می تواند به کاهش درد در کمر و ستون فقرات کمک کند، معمولا افرادی که دچار مشکل هستند از ورزش هایی مانند تقویت کمر و گردن، تمرین های ایروبیکی و هوازی کم برخورد و تمرین های افزایش دامنه حرکتی استفاده می کنند، اوزون تراپی نیز در این موارد توصیه می شود.

شنا برای کاهش آرتروز کمر

طبق نظر متخصصان شنا می تواند تاثیر زیادی در کاهش درد کمر داشته باشد، این ورزش عضلات شکم و کمر را سفت می کند و می تواند ستون فقرات را در وضع بهتری قرار دهد، علاوه بر این به کاهش وزن کمک ‌کرده و می توانید همراه با آن از پیاده روی هم کمک بگیرید.

تمرین یوگا

یوگا می تواند کمر درد و گردن درد را از بین ببرد، این تمرین تاثیر زیادی در مدیریت درد بدن دارد و با حرکات کششی و فیزیوتراپی می تواند به رفع مشکل کمک کند، علاوه بر این تمرین هایی برای تنفس بهتر و آرامش بیشتر دارد که همگی تاثیر مستقیمی بر سلامتی افراد دارند.

از افزایش وزن خود جلوگیری کنید

وزن بدن هر چه در میزان نرمال تری قرار گیرد بدن شما سالم تر خواهد بود، این کار فشار اضافی را از کمر شما برمی‌دارد و امکان آسیب دیدن ستون فقرات را کاهش می دهد، علاوه بر این اگر کمر شل و ضعیف باشد کمر درد تشدید پیدا می کند.

کمپرس سرد

معمولا کمپرس سرد برای کسانی که دچار کشیدگی یا آسیب دیدگی کمر شده اند بسیار موثر است، این کار می تواند از بدن مراقبت کند و تاثیر زیادی در کاهش التهاب و درد دارد، استفاده از آن می تواند کمر را بی حس کند اما نباید بطور مدام روی کمر قرار گیرد؟ برای استفاده از آن بهتر است یخ را در کیسه پلاستیکی گذاشته و دور آن حوله بپیچید و بعد به مدت یک ربع روی کمر قرار دهید، بعد از یک ربع آن را به مدت سی دقیقه بردارید و بعد دوباره آن را یک ربع بگذارید.

کمپرس گرم

علاوه بر کمپرس سرد استفاده از کمپرس گرم نیز برای بهبود درد کمر پیشنهاد می شود، برای این منظور ۴۸ ساعت بعد از آسیب دیدن باید از آن استفاده کنید، گرما می تواند به شل شدن عضلات کمک کند و جریان خون را بیشتر کند، برای این منظور یک پارچه را در آب گرم خیس کنید و یا از پد های حرارتی استفاده کنید، می توانید از حمام آب گرم نیز کمک بگیرید.

استفاده از بالشتک

بیشتر صندلی های مربوط به اتوموبیل ها برای کمر انسان مناسب نیستند، یا باید آن را متناسب با کمر خود تنظیم کنید و یا از بالشتک های مخصوص استفاده کنید، لم دادن با زاویه ۱۱۰ درجه برای نشستن ایده آل است، البته اگر مدت زمان نشستن شما زیاد است بهتر است قدم بزنید تا جریان خون در بدن افزایش پیدا کند و سفتی کمر کمتر شود.

از تشک مناسب برای خوابیدن استفاده کنید

تشک نرم و شل می تواند باعث ایجاد کمر درد شود، اگر نمی توانید تشک جدیدی بخرید توصیه می شود از تخته سه لایه با ضخامت یک سانتی متر در بین تشک فنر تختخواب استفاده کنید، البته تا به امروز موثر بودن تخت های آبی در درمان کمر درد ثابت نشده است.

از تشک مناسب برای خوابیدن استفاده کنید

از ساعد کمک بگیرید

برای اینکه به کمرتان فشار زیادی وارد نشود می توانید وقتی روی صندلی هستید یک حوله یا ژاکت را لول کنید و بین کمر و صندلی قرار دهید، برای راحتی بیشتر می توانید از ساعد کمک بگیرید و آن را بین کمر و صندلی قرار دهید تا فشار کمتری به کمرتان وارد شود.

وقتی می خواهید چیزی از زمین بردارید مراقب باشید

عضلات بزرگ پاها و باسن استحکام بیشتری نسبت به عضلات کمر دارند و می توانند از شما در برابر آسیب مراقبت کنند، بهتر است وقتی میخواهید چیزی از زمین بردارید پاهایتان را خم کنید و درواقع بنشینید و آن را بردارید، اگر بخواهید همانطور به شکل خم شده وسیله را بردارید احتمال آسیب دیدن کمرتان بسیار زیاد است، اگر نیاز به خم شدن دارید هم کمرتان را در طول خم شدن و بالا آمدن کاملا صاف نگه دارید.

اگر چیزی حمل می کنید آن را نزدیک خود بگیرید

وسیله هایی که جابجا می کنید، بخصوص وسیله های سنگین را نزدیک به بدن خود نگه دارید، اگر می خواهید چیزی را از روی طاقچه یا ارتفاع خاصی بردارید زیر آن بایستید و سعی کنید تا وسیله را روی سر خود قرار دهید، این کار باعث می شود وزن آن وسیله روی سرتان باشد و فشار روی عضلات کمر کمتر شود.

زیاد از حد دراز نکشید

با اینکه استراحت برای این افراد مفید است اما دراز کشیدن بیش از حد می تواند به آن ها آسیب بزند، استراحت مطلق به هیچ وجه توصیه نمی شود زیرا می تواند باعث تشدید درد در افراد شود، می توانید به پشت دراز بکشید و دو بالش را زیر زانوهایتان قرار دهید، خوابیدن به روی شکم اصلا توصیه نمی شود، در این نوع خوابیدن شما مجبورید برای نفس کشیدن سرتان را به طرفین بچرخانید و ممکن است گردنتان درد بگیرد، بهتر است هر چه زودتر از بستر خارج شوید و قدم بزنید، استراحت در رختخواب بیش از سه روز می تواند باعث ضعیف شدن عضلات و آسیب دیدن و کشیده شدن بیشتر آن ها شود.

روش های گیاهی برای درمان

روش های گیاهی کمترین عوارض را نسبت به داروهای شیمیایی و روش های دیگر دارند و مصرف آن ها می تواند به کاهش مشکلات بدن کمک کند، البته قبل از مصرف این روش ها نیز باید با متخصص طب سنتی مشورت کنید و گیاه را با دز مناسب بدن خود دریافت کنید، مصرف بیش از حد گیاهان دارویی نیز می تواند عوارضی داشته باشد و به همین جهت بهتر است میزان مصرف را رعایت کنید.

در انجام دادن کارهای مختلف خود مراقب باشید

اینکه وقتی کاری انجام می دهید مراقب باشید تا به کمرتان فشار اضافی و نادرستی وارد نشود بسیار اهمیت دارد، کم بودن دقت از عوامل به هم خوردن نظم کارکرد کمر است، سعی کنید از خم شدن؟ پیچاندن کمر و بلند کردن جسم سنگین از روی زمین خودداری کنید، اینکه چه چیزی باعث حساس شدن کمرتان می شود را توجه کنید و از تکرار اشتباهات مربوط به آن خودداری کنید.

دانه شاه بلوط برای کاهش کمردرد

شاه بلوط هندی از جمله دانه های مفید برای افرادی است که درد کمر دارند و از بواسیر رنج می برند، این دانه افراد مستعد در ابتلا به احتقان وریدی را ایمن نگه می دارد و می تواند درد ناحیه ساکرال یا ساکروایلی را تسکین دهد.

گل راعی استفاده کنید

گل راعی برای کاهش درد در پایین کمر موثر است و بخصوص برای درد های تیز و ضربان دار بسیار کمک کننده است، مصرف آن بهتر است به طور منظم و با دزهای مشخص صورت گیرد.

کالکاریا کاربونیکا

این گیاه باعث کاهش کمر درد و ضعف عضلانی می شود و تاثیر زیادی در رفع سرماخوردگی دارد، ضعف عضلانی را جبران می کند و می تواند فشار وارده به کمر را کاهش دهد، معمولا کسانی که کمرشان از سرما خشک شده یا دچار درد مزمن و ضعف عضلانی هستند از این گیاه استفاده می کنند.

کالکاریا فسفریکا

برای درمان سفتی و درد در ستون فقرات، مفاصل و گردن یا قسمت فوقانی کمر می توانید از این داروی گیاهی کمک بگیرید، این گیاه برای بیمارانی که دردشان از حرکات کوچک و سرماخوردگی و فشار بیشتر می شود مفید است، به افرادی که دچار سوزن سوزن شدن استخوان ها می شوند و حس خستگی و ناراحتی دارند مصرف این گیاه توصیه می شود.

گیاه همیشه بهار کوهی

همیشه بهار از جمله گیاهان مفید برای کاهش درد کمر است که می تواند باعث کاهش سفتی ناشی از فشار بیش از حد یا آسیب دیدگی جزئی شود.

گیاه همیشه بهار کوهی

سراغ زردچوبه بروید

زردچوبه از جمله ادویه های مفید برای بدن است که می تواند به تسکین دردهای مختلف کمک کند، این گیاه مانند ایبوپروفن عمل می کند و می تواند درد آرتروز را کاهش دهد، برای این منظور بهتر است آن را حداقل چهار هفته مصرف کنید، این گیاه ضد التهاب است و مصرف آن در انواع خوراکی ها و نوشیدنی ها می تواند کمک کننده باشد.

جوزالقی یا کچوله

این گیاه می تواند گرفتگی عضلانی را کاهش دهد و دردهای تحریک کننده در قسمت پشتی را رفع کند، علاوه بر این برای افرادی که یبوست دارند یا دچار درد شدید در اواخر شب هستند و در خواب دچار مشکل می شوند بسیار موثر است.

کوهش سیاه

اگر بیماری شما را کسل و افسرده کرده سراغ کوهش سیاه بروید، این گیاه درد و سفتی در قسمت بالای کمر و گردن را کاهش می دهد و می تواند دردهای تحتانی و قسمت مربوط به ران یا باسن را رفع کند.

تاثیر مصرف زنجبیل در درمان درد کمر

زنجبیل از جمله گیاهان سرشار از فایده است که می تواند به کاهش التهاب بخصوص بعد از ورزش کمک کند و تاثیر زیادی در از بین بردن درد دارد، این گیاه التهاب مربوط به ورزش را کاهش می دهد و می تواند به رفع مشکلات شما کمک کند، مصرف آن باید با نظم خاصی صورت بگیرد تا شما را دچار تداخل دارویی نکند.

گیاه فاشرا

فاشرا گیاهی برای کاهش درد کمر است که می تواند حتی در کاهش دردهایی که با کمترین حرکت ایجاد می شوند نیز موثر باشد، فاشرا برای کمر درد بعد از آسیب و کمر درد در زمان بیماری مفید است.

گیاه فاشرا

از دارچین استفاده کنید

دارچین خاصیتی ضد التهابی دارد و می تواند به کاهش درد آرتروز کمک کند، این گیاه را می توانید به طور دمنوش میل کنید تا تاثیرش را در کاهش درد کمر خود ببینید، برای این منظور نصف قاشق چایخوری پودر دارچین را با یک قاشق غذاخوری عسل ترکیب کرده و یک لیوان آب گرم به آن اضافه کرده و به طور ناشتا میل کنید، تکرار این کار به طور متوالی می تواند به رفع درد کمک کند، حتی می توانید از ضماد دارچین و عسل نیز به عنوان دارویی طبیعی و ضد درد استفاده کنید.

گیاه سداب

سداب گیاهی است که درد کمری که بخاطر بی تحرکی بوده از بین می‌برد و می تواند از تشدید کمر درد جلوگیری کند، استفاده از آن معمولا به شکل ضماد روی قسمت مورد نظر صورت می گیرد و می تواند به کاهش علائم بیماری کمک کند.

ایگنیشیا

اگر درد کمر در عصر ناراحتی شروع شده با این گیاه می توانید به کاهش علائم آن کمک کنید، این گیاه عضلات قسمت تحتانی کمر را که دچار اسپاسم و پیچ خوردگی شده باشد رفع می کند و می تواند درد و گرفتگی را از بین ببرد.

پیچک سمی

برای درد مربوط به گردن، شانه و کمر می توانید از پیچک سمی کمک بگیرید، این گیاه برای کسانی که در دراز کشیدن و ثابت ماندن به مدت طولانی مشکل دارند موثر است، البته همانطور که از نام گیاه مشخص است این گیاه سمی است و در مصرف آن حتما باید با متخصص طب سنتی مشورت کرد.

سراغ زیره سیاه بروید

زیره سیاه دارای ترکیبات فلاونوئید و آنتی اکسیدانی است که خاصیتی ضد التهابی دارد و اسید سالیسیلیک موجود در آن می تواند به کاهش درد کمک کند، برای مصرف آن می توانید دو قاشق چای خوری زیره را با یک لیوان آب ترکیب کنید و آنقدر بجوشانید تا سه چهارم ان بخار شود و بعد از سرد شدن آن را صبح ناشتا یا شب قبل از خواب میل کنید.

دالکامارا

اگر از درد کمر رنج می برید می توانید از دالکامارا کمک بگیرید، دردها سفتی و لرزه در پشت کمر را با آن رفع کنید و مخصوصا دردهایی را که در زمان راه رفتن تشدید می شوند را برطرف کنید.

بابونه گاوی برای درمان مشکلات کمر درد

بابونه گاوی یا بابونه گاو چشم که به آن گل مینا هم می گویند دارویی گیاهی است که می تواند به درمان تب، سردرد میگرنی، آرتریت روماتوئید، درد دندان و درد معده کمک کند، این گیاه التهاب و اسپاسم عضلانی را کاهش می دهد و دارای ترکیباتی مانند لاکتون های سسکویترپن و فلاونوئیدها است،البته در مصرف آن باید اعتدال را رعایت کرد زیرا می تواند عوارضی در پی داشته باشد.

از رازیانه استفاده کنید

رازیانه خاصیتی ضد التهابی دارد و آنتول موجود در آن می تواند به رفع مشکلات مربوط به درد کمر کمک کند، علاوه بر این رازیانه دارای ویتامین ث است که می تواند به از بین بردن رادیکال های آزاد در بدن کمک کند و تاثیر زیادی در از بین بردن درد و تحلیل مفصل هایی دارد که در بیماری های استئوآرتریت و آرترید روماتوئید دارد، این گیاه می تواند به تقویت سیستم ایمنی بدن کمک کند.

از رازیانه استفاده کنید

فلفل قرمز چطور است؟

فلفل قرمز دارای کپسایسین است که مصرف آن در کاهش درد کمر موثر است، این ماده اگر به شکل موضعی استفاده شود می تواند باعث احساس سوزش خفیف یا سوزن سوزن شدن شود که طبیعی است ولی نباید از فلفل به طور مستقیم استفاده کرد، کرم های موضعی کپسایسین نقش مهمی در کاهش درد دارند، گفته می شود که فیبرهای گیرنده درد باعث کاهش حساسیت پوست نسبت به درد می شوند.

کالیوم کربونیکوم

این گیاه داروی هومیوپاتی است که برای از بین بردن کمر به کار می رود و می تواند باعث احساس خالی شدن زانو شود.

مصرف شیر را جدی بگیرید

شیر اهمیت زیادی در استحکام استخوان ها دارد، این نوشیدنی سرشار از کلسیم است و می تواند از پوکی استخوان و اتفاقات مربوط به ستون فقرات جلوگیری کند، علاوه بر این کلسیم به ساخته شدن استخوان ها هم کمک می کند و می تواند بدن را در برابر بیماری های مختلف ایمن کند.

سراغ تخم شنبلیله بروید

تخم شنبلیله سرشار از فیبر، پروتئین، آهن، ویتامین آ، ویتامین ب۱، ویتامین ث، فسفات، فلاونوئید و آلکالوئید است که خواص ضد التهابی دارد و می تواند دردهای مربوط به آرتروز و نقرس را از بین ببرد، برای مصرف این گیاه یک قاشق چای خوری از دانه ها را در آب خیس کنید و یک شب تا صبح منتظر بمانید، بعد از این کار آب به دست آمده را دور بریزید و تخم ها را که خوب خیس خورده اند بجوید، اگر نمیتوانید طعم تلخ آن را تحمل کنید می توانید با آب آن را قورت دهید، می توانید از پودر آن نیز ترکیبی درست کنید و میل کنید.

سرکه سیب

یک فنجان آب گرم آماده کرده و یک قاشق سرکه سیب را با عسل به آب گرم اضافه کنید، ترکیب به دست آمده اثری قلیایی دارد و می تواند به بهبود اوضاع بدن کمک کند‌، سرکه سیب سرشار از کلسیم، منیزیم، پتاسیم و فسفر است که می تواند درد آرتروز کمر را کاهش دهد و تاثیر زیادی در کاهش تجمع سموم در مفاصل و بافت های همبند دارد‌.

سرکه سیب

استفاده از گوگردبرای آرتروز کمر

استفاده از گوگرد برای کسانی پیشنهاد می شود که در کمر درد خود حس سستی هم دارند، این ماده به رفع ضعف کمر در ایستادن کمک می کند و مشکل آن را در قدم زدن برطرف می کند، گوگرد نیز از جمله موادی است که در مصرف آن باید احتیاط کنید.

نمک طعام را امتحان کنید

احساسات صدمه دیده یا عصبانیت می توانند با نمک طعام بهتر شوند، افرادی که احساسات شدیدی دارند اما از دیگران پنهان می کنند کمردردشان سرکوب می شود که می توانند از این روش برای درمان آن کمک بگیرند.

روغن های گیاهی موثر در کاهش علائم درد کمر

از جمله روش های موثر در کاهش درد استفاده از روغن های گیاهی برای ماساژ روی قسمت مورد نظر است، علاوه بر روغن هایی که در ادامه به آن ها می پردازیم استفاده از روغن هایی مانند روغن زیتون نیز تاثیر زیادی در افزایش جریان خون در کمر داشته و می توانند به رفع مشکل کمر درد کمک کنند.

از روغن اسطوخودوس کمک بگیرید

این روغن را استشمام کنید تا درد شما کاهش پیدا کند و اضطرابتان از بین برود، اسطوخودوس می تواند به کاهش درد کمر نیز کمک کند البته اگر می خواهید آن را روی بخش مورد نظر ماساژ دهید باید قبل از ماساژ آن را با روغنی مانند روغن نارگیل یا زیتون ترکیب کنید.

روغن اکالیپتوس

روغن ضروری دیگری که می توانید از آن استفاده کنید روغن اکالیپتوس است، این روغن درمانی طبیعی برای تسکین درد به حساب می آید که می تواند درد، تورم و التهاب را کاهش دهد، البته توجه کنید که این روغن می تواند باعث ابتلا به آسم شود و مصرف آن حتما باید در ترکیب با روغن حامل صورت گیرد، از خوردن این روغن نیز به طور جدی خودداری کنید.

روغن اکالیپتوس

از روغن نعنا کمک بگیرید

روغن نعناع اثری ضد التهابی، ضد میکروبی و تسکین دهنده دارد و ترکیبات فعال آن مانند منتول، لیمونن و کارواکرول تاثیر زیادی در بهبود درد کمر دارند‌، برای مصرف این روغن نیز بهتر است آن را با روغن پایه مانند روغن زیتون یا نارگیل ترکیب کنید، توجه کنید که این روغن را نباید روی پوست ترک خورده و خشک قرار دهید زیرا می تواند باعث ایجاد واکنش های آلرژیک شود.

روغن خردل

روغن خردل می تواند به کاهش درد کمک کند و تاثیر زیادی در رفع التهاب مربوط به آرتروز دارد، این روغن را روی کمر خود ماساژ دهید تا جریان خون را بهتر کند و باعث از بین رفتن تحریک شود، برای این منظور روغن را کمی گرم کنید و اگر تورم هم دارید آن را با آب پیاز ترکیب کرده و در ناحیه مورد نظر ماساژ دهید، می توانید این کار را هرروز قبل از خواب انجام دهید‌.

سوالات رایج:

آیا می توان از چند روش گیاهی به طور همزمان استفاده کرد؟

بله امکان این کار وجود دارد البته متناسب با بدن فرد باید صورت گیرد و گیاهان نیز توسط متخصص و به شکل اصولی ترکیب شوند.

آیا زنان باردار یا شیرده می توانند از روش های گیاهی استفاده کنند؟

این افراد باید زیر نظر متخصص و طبق تجویز پزشک خود سراغ روش های گیاهی بروند.


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *