درمان های گیاهی برای گزش حشرات

فهرست مطلب

همه ما در طول زندگی توسط حشرات و حیوانات گزنده دچار گزش شده ایم. با اینکه وقتی حشره ای بدن انسان را نیش میزند، ممکن است فرد متوجه نشود، اما بعد از مدتی دچار خارش، تورم و قرمزی می شود. خارش ناشی از گزش حشرات آزار دهنده است. راهکار های مختلفی برای درمان و تسکین این نوع  خارش و التهاب وجود دارد. در ادامه به برخی از روش های گیاهی و خانگی تسکین نیش حشرات اشاره می کنیم.

نیش حشرات

گزش حشرات بسیار شایع است و غیرممکن است که فرد در طول زندگی خود حتی یک بار در معرض آن قرار نگرفته باشد. باید توجه داشت که گزش حشرات معمولاً باعث تحریکات جزئی پوست می شود اما با این وجود ممکن است برای برخی بسیار دردناک باشد و حتی ممکن است باعث واکنش آلرژیک جدی شود.

حشرات عامل گزش به موارد زیر طبقه بندی می شوند. از طرفی کک ، پشه، ساس، مگس و…  برخی از حیوانات نیز با اینکه جز حشرات دسته بندی نمی شوند اما ممکن است مانند عنکبوت باعث گزش شوند مانند پروانه، کنه و زنبور عسل.

حشره با ایجاد سوراخی در پوست، بدن را نیش می زند تا بتواند از آن تغذیه کند و مکانیسم عمل برخی از حشرات به عنوان یک مکانیسم دفاعی طبیعی برای آنها، تزریق سم به بدن است.

شایان ذکر است که آنچه باعث قرمزی، تورم ، سوزش و خارش پوست اطراف گزش ناشی از حشره می شود، بزاق دهانی است که هنگام ایجاد سوراخ در پوست ترشح می شود. این نکته را نیز نمی توان انکار کرد که درد ناشی از گزش ممکن است با تداوم احساس ولع برای خاراندن ناحیه ای که گزیده شده است، چند روز طول بکشد.

 اما باید توجه داشت که شدت نیش علاوه بر حساسیت فرد، در درجه اول به نوع حشره بستگی دارد.با توجه به این موضوع، در موارد نادری ممکن است برخی افراد در اثر واکنش‌های آلرژیک جدی خود دچار حساسیت مفرط شوند و بنابراین برای دریافت درمان مناسب، نیاز به مداخله فوری پزشکی است.

نیش حشرات

درمان گیاهی برای گزش حشرات و حیوانات

گیاهان استفاده های درمانی مختلفی دارند که یکی از آنها کمک به تسکین خارش. سوزش، قرمزی و تورم ناشی از گزیدگی است. در ادامه به برخی از گیاهان موثر در از بین بردن تحریکات پوستی ناشی از نیش حشرات اشاره می کنیم.

آلوئه ورا

آلوئه ورا یک گیاه معروف است که در بسیاری از خانه ها یافت می شود و در نتیجه مطالعاتی که ثابت کرده است آلوئه ورا دارای خواص ضد التهابی است واز تولید گیرنده های اکسیژن جلوگیری می کند. مطالعات تایید کرده‌اند که برای درمان و التیام زخم‌های جزئی مفید است وعفونت‌های ناشی از نیش حشرات را تسکین می‌دهد، زیرا حاوی ترکیبات ضد التهاب است. می توان  با بریدن قسمت کوچکی از گیاه آلوئه ورا و گرفتن ژل شفاف و مالیدن آن به ناحیه آسیب دیده باعث تسکین خارش و تورم محل گزش شد.

بابونه

بابونه یکی از گیاهان طبیعی است که کاربردهای فراوانی دارد و در صورت گزش حشرات می توان آن را روی پوست قرار داد.چای بابونه را می توان استفاده کرد زیرا دارای خواصی است که التهاب  و سوزش را کاهش می دهد و به بهبودی سریع کمک می کند.چای بابونه می تواند به روش های زیر استفاده می شود: یک کیسه چای بابونه را به مدت نیم ساعت در آب قرار دهید. سپس چای بابونه را روی ناحیه آسیب دیده بگذارید و ده دقیقه  اجازه دهید به همان حالت بماند . پس از گذشت این مدت زمان از یک پارچه تمیز و مرطوب برای پاک کردن محل گزش حشره استفاده کنید.

بابونه

روغن اکالیپتوس

این روغن گیاهی که از درخت اکالیپتوس استخراج می شود، دارای خاصیت خنک کنندگی است و التهاب محل گزیده شده را از بین می برد. این روغن گیاهی به طور موثر خارش ناشی از نیش حشرات را از بین می برد.

ریحان

ریحان گیاهی معطر با برگ های سبز است که خاصیت آنتی اکسیدانی دارد و ضد التهاب است. ریحان می توان به عنوان چاشنی در انواع غذا ها مورد استفاده قرار بگیرد. این گیاه همچنین در رفع سوزش، خارش و تورم ناشی از گزش حشرات نیز بسیار مفید است. تنها کافیست چند برگ تازه ریحان را محل گزیده شده قرار دهید و اجازه دهید 10 تا 15 دقیقه همانطور بماند، این کار را چندین‌بار در روز تکرار کنید. این برگ ها بخاطر داشتن خاصیت خنک کنندگی خارش و التهاب را تا حدود زیادی تسکین می دهند.

زردچوبه

زردچوبه حاوی کورکومین است، یک آنتی اکسیدان و ضد التهاب طبیعی که به راحتی در دسترس همه است و در انواع مختلف غذاها در سراسر جهان به طور گسترده مورد استفاده قرار می گیرد. استفاده از زردچوبه تنها به آشپزی محدود نمی شود، این ادویه ارزشمند مصارف درمانی نیز دارد و از آن برای رفع برخی مشکلات پوستی از جمله  آسیب ناشی از نیش حشرات می توان استفاده کرد. برای این می توان می توانید مقداری زردچوبه را با آب جوشیده و خنک شده ترکیب کرده و خمیری سفت تهیه نمایید. قرار دادن این خمیر بر روی محل گزیده شده باعث کاهش التهاب، قرمزی، تورم و خارش این ناحیه می شود، می توانید روزانه چندین بار این کار را تا زمان بهبودی کامل تکرار نمایید.

بادرنجبویه

بادرنجبویه گیاهی معطر و تسکین دهنده است که ارتباط نزدیکی با نعنا دارد و قرن هاست از آن به عنوان یک تسکین دهنده طبیعی استفاده می شود.

این گیاه حاوی تنان، یک ماده ی قابض طبیعی، و ترکیبات

پلی فنول است که باعث کاهش خطر ناشی از نیش حشرات و افزایش سرعت بهبودی می شود. می توانید برگ های تازه و خرد شده بادرنجبویه را روی محل گزیدگی قرار دهید یا از اسانس این گیاه استفاده کنید. در هر صورت باعث کاهش التهاب و خارش خواهد شد.

بادرنجبویه

سیر

سیر یکی از ارزشمند ترین گیاهان موجود در طبیعت است که برای انواع مصارف درمانی از بیماری قلبی و فشار خون گرفته تا کاهش مشکلات عفونی مورد استفاده قرار می گیرد. سیر برای کاهش التهاب ناشی از نیش پشه و حشرات نیز بسیار مفید است. می توانید یه حبه  سیر تازه را ریز خرد  کنید یا آن را از وسط نصف کرده و روی محل مورد نظر بمالید. البته سیر ممکن است باعث ایجاد سوزش شدید در ابتدا تماس با پوست شود که می توانید برای جلوگیری از این اتفاق سیر را ریز خرد کرده و  با روغن نارگیل مخلوط کنید و سپس روی محل گزیدگی قرار دهید.

آویشن

آویشن گیاهی با برگ های ریز و رایحه ای بسیار معطر است. از این گیاه برای طعم دادن به غذا های مختلف به عنوان یک ادویه استفاده می شود. آویشن خاصیت ضد عفونی و ضد قارچی دارد و برای تسکین نیش حشرات می تواند مفید باشد. برای استفاده از این خاصیت آویشن می توانید برگ های تازه این گیاه را روی محل گزیده شده قرار دهید، یا مقداری گیاه آویشن را در آب بجوشانید تا جوشانده ای غلیظ به دست آید، سپس یک تکه پنبه تمیز را در به مایع فیلتر شده حاصل آغشته نموده و به محل آسیب دیده از نیش حشرات بمالید، این کار را چند بار تکرار کنید.

پیاز

پیاز فارغ از نوع آن، یک ماده ضد قارچ است که می تواند سوزش و خارش ناشی از گزیدگی حشرات را تسکین دهد. می توانید برشی از یک پیاز کوچک را در محل مورد نظر بمالید و گس از چند دقیقه محل مورد نظر را بشویید، این کار به از بین رفتن خارش، سوزش و تورم کمک زیادی می کند.

سرکه سیب

سرکه سیب نیز از جمله مواد طبیعی و گیاهی است که خواص درمانی متعددی دارد و برای تسکین گزش حشرات نیز مورد استفاده قرار می گیرد.

مالیدن سرکه سیب به قرمزی و تورم ناشی از نیش پشه و دیگر حشرات می تواند آن را تسکین دهد، به شرطی که محل آسیب را با خاراندن زخمی نکرده باشید. سرکه سیب ضد عفونی کننده است و باعث پاکسازی محل می شود. اگر از نواحی متعددی دچار گزیدگی شده اید، می توانید مقداری سرکه به وان حمام خود بیفزایید و چند دقیقه درون آن قرار گیرد. البته قبل از استفاده مستقیم از سرکه بر روی پوست، از عدم حساسیت پوستی خود نسبت به سرکه اطمینان حاصل کنید.

بلغور جو دوسر

جو دو سر می تواند باعث از بین رفتن تورم و خارش نیش حشرات شود، ترکیبات خاص موجود در بلغور جو باعث به وجود آمدن این خاصیت شده است. برای بهره مندی از خاصیت ضد التهاب و ضد خارش جود دوسر باید بلغور جو را به حدی در آب بجوشانید که به حالت خمیر در بیاید،سپس خمیر حاصل را بر روی محل مورد نظر ضماد کنید. این کار تاثیر مثبتی بر از بین رفتن تحریکات پوستی حاصل گزیدگی شود. اگر قسمت های زیادی از بدنتان دچار گزش شده است، بلغور جو دوسر را آسیاب کنید و پودر آن را درون وان حمام خود بریزید و 10 دقیقه درون آن قرار گیرید.

بلغور جو دوسر

روغن نعناع

روغن نعناع باعث ایجاد احساس خنکی روی پوست می شود که این می توان به کاهش احساس خارش و سوزش کمک کند. باید مقداری از روغن نعناع را با پنبه تمیز روی محل گزیدگی بمالید. توجه کنید که استفاده از روغن نعناع روی زخم ها و بریدگی ها به هیچ عنوان توصیه نمی شود، چون باعث تشدید سوزش می شود. از این ماده تنها در موارد خفیف همچون نیش سطحی حشرات استفاده نمایید.

روغن درخت چای

این روغن از رشد میکروب ها و باکتری ها بر روی پوست جلوگیری می کند. این ماده باعث تسکین خارش می شود، به خصوص در کودکان که توان مقاومت در برابر نخاراندن قسمت گزیده شدن را ندارند.

روغن درخت چای در بدن مانند یک آنتی هیستامین عمل می کند و از واکنش های آلرژیک همچون خارش در بدن جلوگیری می کند.

روغن اسطوخودوس

این روغن گیاهی نیز تسکین دهنده و آرام بخش است. روغن اسطوخودوس خارش و سوزش ناشی از نیش حشرات به ویژه زنبور و مورچه های آتشین را به طور قابل توجهی کاهش می دهد.

روغن اسطوخودوس

دیگر درمان های خانگی موثر نیش حشرات و حیوانات

علاوه بر گیاهان دارویی، می توان از برخی از درمان های خانگی در دسترس نیز استفاده کرد، در ادامه به چند مورد از روش های خانگی اشاره می کنیم:

عسل

عسل یک ماده ضد التهاب و ضد میکروب است که می تواند برای درمان نیش زدگی حشرات مفید باشد.

جوش شیرین

جوش شیرین یک ماده در دسترس برای همه است، می توانید از جوش شیرین با آب یا سرکه خمیری درست کنید و آن را روی محل گزیدگی قرار دهید.

پوست موز

قسمت داخلی و سفید رنگ پوست موز به سرعت تورم و قرمزی ناشی از گزیدگی را از بین می برد.

آسپیرین

یک قرص آسپرین را در مقداری آب خیس کنید و سپس خمیر حاصل را بر روی محل آسیب دیده بگذارید.

شیر

شیر دارای پروتئین های خاصی است که به تسکین گزش و خارش کمک می کند. پنبه ای تمیز را به شیر آغشته کنید و آن را به ناحیه مورد نظر بمالید.

یخ

برخی شواهد نشان می دهد که کمپرس یخ بر روی محل گزیدگی می تواند باعث کاهش التهاب شود.

الکل

پد آغشته به الکل می‌ تواند  محل نیش را ضدعفونی کند و از گسترش عفونت ناشی از آن جلوگیری نماید.

نکات و هشدار های مقابله با گزش حشرات

اگر دچار گزیدگی توسط حشرات شدید توجه داشته باشید که خاراندن محل مورد نظر باعث گسترش التهاب و سم حشره به سطح گسترده ای از پوست می شود. بنابراین سعی کنید تا جایی که می توانید از موادی که سبب تسکین خارش می شوند استفاده کنید.

استفاده از گیاهان و روش های خانگی تنها برای موارد خفیف گزیدگی مناسب است و نباید در عفونت های گسترده و گزش توسط حیوانات و حشرات خطرناک به درمان های خانگی اکتفا کرد.

برای گرفتن نتیجه از روش های گیاهی باید بر این کار مداومت کنید و با یکبار استفاده انتظار درمان کامل نداشته باشید.

اگر پس از استفاده از درمان های گیاهی بهبودی حاصل نشد، حتما به پزشک مراجعه کنید و از مداخلات پزشکی بهره مند شوید. پماد ها و داروی های مختلفی برای تسکین محل گزیدگی و از بین بردن سم حشرات و حیوانات گزنده وجود دارند.

نکات و هشدار های مقابله با گزش حشرات

سوالات متداول

استفاده از درمان های گیاهی برای خانم های باردار مجاز است؟

بارداری جز دوره های بسیار حساس زندگی است که فرد باید به طور کامل تحت نظر پزشک متخصص قرار داشته باشد. گزیده شدن توسط حشرات یا حیوانات در این دوره می تواند برای مادر و جنین خطرناک باشد. لذا توصیه می شود اگر دچار گزیدگی توسط حشرات ناشناخته شدید حتما به پزشک مراجعه کنید و از خود درمانی خودداری کنید، چون برخی از گیاهان معرفی شده می توانند باعث واکنش های ناخواسته در خانم های باردار شوند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *