درمان خر و پف با داروی گیاهی

فهرست مطلب

خر و پف از مشکلات رایجی است که می تواند به کاهش کیفیت خواب فرد و افراد اطراف او منجر شود، این مشکل باعث خر خر در هنگام خواب می شود و به نوعی صدای آزار دهنده ای ایجاد می کند، می تواند باعث قطع و وصل پی در پی تنفس شود و تاثیر زیادی در ابتلا به بیماری های دیگر دارد، به همین جهت توجه به آن اهمیت زیادی دارد، می توان با روش های مختلفی سراغ درمان آن رفت اما روش های گیاهی قطعا عوارض کمتری دارند و سالم ترند، می توانید برای درمان این عارضه متناسب با بدن خود از روش مناسب خود کمک بگیرید.

درمان خر و پف با داروی گیاهی

دلایلی که باعث خروپف می شوند:

معمولا افراد به دلایل متنوعی می توانند دچار خر خر یا خر و پف هنگام خواب شوند، برخی از این دلایل را می توان با روش هایی از بین برد و درمان کرد اما برخی دیگر سخت تر درمان می پذیرند و از روش های گوناگونی برای رفع مشکل باید استفاده کرد.
از جمله دلایل رایج این اتفاق می توان به داشتن لوزه سوم، چاقی گردن، آپنه انسدادی خواب یا OSA داشتن پولیپ بینی یا انحراف تیغه بینی، نوشیدن الکل قبل از خواب، سیگار کشیدن قبل از خواب انحراف تیغه بینی، آلرژی یا التهاب سرماخوردگی، به پشت خوابیدن، خوابیدن روی متکای بیش از حد نرم، مصرف داروهای خواب آور، ضد سرماخوردگی یا آنتی هیستامین، بارداری، وزن بالا، وضعیت یائسگی، بالا رفتن سن و تحلیل رفتن ماهیچه های گلو، وراثت و داشتن سابقه خانوادگی خروپف یا آپنه انسدادی خواب اشاره کرد.

عوارض خر و پف

علاوه برا آزار صوتی این اتفاق که اطرافیان را آزار می دهد باید توجه کنید که خر و پف نشان از مشکلی در بدن دارد و می تواند عوارضی برای شما داشته باشد، علاوه بر این باعث کم عمق شدن خواب شده و در طول روز شما را خسته می کند، تمرکز را پایین می آورد، روحیه را تضعیف می کند، باعث رنجور شدن و عصبی بودن فرد می شود، کیفیت فعالیت های روزانه را تحت تاثیر قرار می دهد و می تواند باعث خستگی مفرط در طول روز شود.

روش های گیاهی برای درمان

گیاهان مختلفی در کاهی مشکل خروپف اثر دارند که در ادامه به بررسی آن ها می پردازیم، توجه کنید که این گیاهان نباید زیاد از حد مصرف شوند و بهتر است اگر از بیماری خاصی رنج می برید یا داروی خاصی استفاده می کنید درمورد گیاهی که می خواهید از آن استفاده کنید با پزشک مشورت کنید.

برگ گزنه برای رفع مشکل خر و پف در شب

برگ گزنه از جمله گیاهانی است که می توانید از آن برای رفع خر و پف کمک بگیرید، برای این منظور می توانید یک قاشق غذا خوری از برگ های خشک شده گزنه را با یک فنجان آب داغ ترکیب کرده و پنج دقیقه آن را دم کنید، می توانید این نوشیدنی را قبل از خواب میل نمایید، مصرف این دمنوش در طول روز به مدت دو تا سه فنجان نیز کمک کننده خواهد بود.

برگ گزنه برای رفع مشکل خر و پف در شب

بابونه گیاهی سرشار از خواص

یک قاشق غذا خوری از گیاه بابونه را با یک لیوان آب داغ ترکیب کرده و دم کنید، حدود ۱۵ دقیقه صبر کنید و بعد آن را میل کنید، می توانید آن را با عسل بنوشید تا تاثیرش بیشتر شود‌.

از مریم گلی کمک بگیرید

مریم گلی از جمله گیاهان سرشار از خواصی است که می توانید از آن برای رفع مشکل خروپف کمک بگیرید، برای این منظور مقداری از برگ های گیاه را در ظرف آب جوش بریزید و بعد حوله را روی سر کشیده بخور کنید، یعنی سرتان را روی ظرف بگیرید و آن را استنشاق کنید، می توانید از روش غرغره کردن هم استفاده کنید که در این صورت باید ۵ تا ۱۰ دقیقه آن را دم کنید، از صافی رد کنید و بعد از خنک شدن غرغره کنید، شب قبل از خواب باید این کار را انجام دهید، افرادی که اختلالات تشنجی دارند نباید از این گیاه استفاده کنند.

تاثیر مصرف سیر خام برای خواب بهتر

سیر از جمله گیاهان بسیار مفید برای بدن است که مصرف آن برای تمام افراد توصیه می شود، این گیاه می تواند کیفیت خواب را بالا ببرد و تاثیر زیادی در رفع مشکل خر و پف دارد، قبل از خواب یک تا دو عدد سیر خام را جویده و بعد آب بنوشید، این کار تاثیر زیادی در رفع مشکلات شما خواهد داشت.

تاثیر آناناس

می توانید بعد از شام چند تکه آناناس میل کنید تا به کاهش التهاب های بدن کمک کند.

مصرف پودر هل

اگر می خواهید خر و پف های شبانه را کاهش دهید می توانید سراغ هل بروید، برای این منظور نصف قاشق چای خوری از پودر این گیاه سرشار از خواص را در یک لیوان آب گرم هم بزنید و نیم ساعت قبل از خواب میل کنید.

مصرف پودر هل

زردچوبه به درمان مشکل شما کمک می کند

زردچوبه از جمله ادویه های همه فن حریف است که می توانید از آن برای خواب بهتر کمک بگیرید، دو قاشق چای خوری از آن را با یک لیوان شیر گرم مخلوط کرده و نیم ساعت قبل از خواب میل کنید تا معجزه اش را ببینید.

عرق نعناع می تواند به کاهش خر و پف کمک کند

عرق نعناع از جمله عرق های گیاهی پر خاصیتی است که استفاده از آن در خانه های ایرانی بسیار رواج دارد، یک یا دو قطره از این عرق را می توانید به لیوان آب اضافه کرده و قبل از خواب قرقره کنید، تکرار آن را هر شب می توانید انجام دهید.

از روغن زیتون استفاده کنید

روغن زیتون از جمله روغن های گیاهی سرشار از فوایدی است که می توانید از آن برای رفع سر و صدا در هنگام خواب کمک بگیرید، این روغن همه فن حریف را به اندازه دو تا سه قطره می توانید هر شب میل کنید و بعد بخوابید، اگر این کار برایتان سخت است آن را با عسل ترکیب کنید که تاثیرش را هم بیشتر می کند‌.

کره می تواند به رفع خروپف کمک کند

کره تصفیه شده را به اندازه یک قاشق چای خوری در مایکروویو گرم کرده و با قطره چکان دو یا سه قطره از آن را درون هر سوراخ بینی بریزید، این کار را می توانید هر شب قبل از خواب و هر روز بعد از بیدار شدن انجام دهید.

روغن نعناع فلفلی

برای بهره بردن از این روغن چند قطره روی انگشت ریخته و زیر هر دو طرف بینی آن را ماساژ دهید، علاوه بر این کار می توانید بخار دارای روغن نعناع فلفلی را هم استنشاق کنید، این کار تورم سوراخ های بینی را کم می کند، می توانید چند قطره روغن در آب داغ ریخته و استنشاق کنید، این کار ساده تر است، یک روش دیگر هم وجود دارد و آن این است که یک قطره از روغن را در یک لیوان آب بریزید و بعد آن را غرغره کنید.

روغن نعناع فلفلی

اهمیت عسل

عسل ماده ای طبیعی و سرشار از انرژی است که استفاده از آن بسیار توصیه می شود‌، برای تنظیم کیفیت خواب و درمان خر و پف نیز می توان از عسل کمک گرفت، برای این منظور یک قاشق غذا خوری از عسل را با یک لیوان آب گرم ترکیب کرده و قبل از خواب بنوشید.

راهکار های عملی و موثر در درمان خرپف

برای درمان این مشکل علاوه بر استفاده از داروهای گیاهی می توانید از روش های دیگر نیز بهره ببرید و به نوعی زندگی سالم تری در پیش بگیرید، در ادامه به بررسی چند راهکار می پردازیم که در کنار استفاده از روش های گیاهی می توانند تاثیر زیادی در رفع مشکلات شما داشته باشند.

بهتر است اضافه وزن نداشته باشید

توجه کنید که اضافه وزن می تواند باعث ابتلا به انواع بیماری های مختلف شود، این اتفاق درمورد خر پف نیز باعث میشود که ناحیه گردن و بافت گلو ضخیم شود و مجرای تنفس باریک شود، باریک شدن مجرای تنفس تاثیر مستقیمی در کاهش میزان اکسیژن بدن و علائم و عوارض دیگر دارد.

دستگاه رطوبت ساز در خانه بگذارید

یکی از کارهای تاثیر گذار برای کاهش صداهای شبانه این است که سعی کنید فضای خانه را مرطوب نگه دارید، برای این کار می توانید از دستگاه رطوبت ساز استفاده کنید و احتقان خود را درمان کنید.

شاید داروهای ضد آلرژی کمک کننده باشند

احتمال بروز خر و پف به دلیل سرماخوردگی و آلرژی زیاد است، به همین جهت می توانید از داروهای ضد احتقان که آلرژی یا التهاب سرماخوردگی را کاهش می دهند استفاده کنید.

سعی کنید به پهلو بخوابید

اغلب مواقع خرپف وقتی پیش می آید که به پشت خوابیده باشید، نیروی جاذبه در این مواقع باعث می شود که راه تنفس باریک تر شود و خرپف ایجاد شود، به پهلو خوابیدن می تواند حجم زیادی از سر و صدای شبانه را بکاهد.

سعی کنید به پهلو بخوابید

مصرف آب را افزایش دهید

خشک بودن مجرای بینی ک دهان از دلایلی است که باعث می شود زیاد خر خر کنید، به همین دلیل می توانید با مصرف آب و مایعات زیاد از این خشک شدن پیشگیری کنید و بدن سالم تری هم داشته باشید.

اسپری بینی نمکی درست کنید

برای درست کردن این اسپری به یک چهارم قاشق چای خوری نمک، نصف فنجان آب مقطر یا جوشیده و ظرف اسپری بینی خالی یا ظرف قطره چکان نیاز دارید، محلول نمک و آب را در ظرف بریزید و شب ها قبل از خواب دو تا سه قطره از آن را در هر یک از سوراخ های بینی بریزید، البته نباید بیشتر از پنج روز مصرف آن را ادامه دهید، بعد از پنج روز باقی مانده محلول را دور بریزید و محلول جدید برای استفاده درست کنید.

چه زمانی خر و پف خطرناک است؟

این اتفاق زمانی خطرناک می شود که اختلال جدی آپنه انسدادی خواب رخ دهد و باعث قطع تنفس و اختلال در خواب شود، اگر شب ها با سر و صدای زیاد خروپف می کنید توجه داشته باشید که برخی علائم خطرناکند، مثل مکث در تنفس، احساس خواب آلودگی در طول روز، اختلال خواب، سردرد صبحگاهی، مشکل در تمرکز و حافظه، تحریک پذیری و افسردگی و البته فشارخون بالا.

اختلال آپنه خواب چیست؟

با توجه به اینکه به این اختلال در طول متن زیاد اشاره شد شاید بهتر باشد با آن آشنا شوید، این اختلال که نوعی سندرم است با معنای وقفه تنفسی در خواب شناخته می شود که علت خروپف در آن تنگ شدن راه های هوایی به ویژه در ناحیه حلق است، از علت هایی که باعث این اتفاق می شوند می توان به شل شدن عضلات در خواب اشاره کرد که باعث می شود مجرای تنفسی باریک شود، این باریک شدن با ارتعاش قسمت های مختلف حلق و به ویژه زبان کوچک و کام نرم همراه می شود که باعث ایجاد سر و صدا و خر خر می شود، این اتفاق با قطع گاه گاهی تنفس می تواند باعث افت شدید و مکرر اکسیژن در بدن شود که برای بدن خطرناک است و باعث می شود که فرد به بیماری های مختلفی مانند پرفشاری خون، دیابت، سکته قلبی و مغزی و مشکلات خلقی دچار شود.

خروپف بسیاری از مردان و زنان را درگیر کرده!

جالب است بدانید که طبق تحقیقات صورت گرفته ۵۷ درصد از مردان بزرگسال و ۴۰ درصد از زنان بزرگسال در خواب خروپف می کنند، رده سنی این افراد اغلب ۴۰ تا ۶۰ سال را در بر می گیرد، یک چهارم از این افراد خروپف را عارضه یا بیماری نمی دانند و آن را عادی تلقی می کنند‌.

خروپف در کودکان

اگر کودک شما خروپف می کند باید بدانید که ۱۰ تا ۱۲ درصد کودکان این مشکل را دارند و بهترین کار درمورد کودکان مراجعه به متخصص کودکان است‌.

سوالات رایج:

آیا افراد لاغر هم دچار خر و پف می شوند،

بله با اینکه این اتفاق در افراد چاق بیشتر دیده می شود اما طبق آزمایش های صورت گرفته افراد لاغر هم می توانند با آپنه خواب دچار شوند.

آیا درمورد خر و پف نیاز به مراجعه به پزشک هست؟

اگر علائم خطرناکی که اشاره کردیم مشاهده کردید بهتر است سراغ پزشک بروید، پزشک ریه و دستگاه تنفسی برای این منظور مناسب است.


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *